οι κηπουροι τησ αυγησ

Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023

Αναθάρρησαν οι συριζαίοι μετά τις καρναβαλικές εμφανίσεις (και αναρτήσεις) του Πολάκη και ανακάλυψαν ήδη τον υπεύθυνο για την ανείπωτη τραγωδία: είναι το «επιτελικό κράτος» του Μητσοτάκη. Αναμενόμενο. Οι άλλοι δεν μιλάνε ακόμα. Κρατάνε μια σιωπηλή στάση, απολύτως λογική μπροστά στο μέγεθος της τραγωδίας που έπληξε τη χώρα. Αλλά όπου να 'ναι, θυμηθείτε το και αυτό, θα μιλήσουν. Θα περάσουν στην αντεπίθεση. Και θα καταγγείλουν το πώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έδωσε τους σιδηροδρόμους στους Ιταλούς, αντί του ξεφτιλισμένου ποσού των 45 εκατομμυρίων ευρώ. Οταν η κυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου προκήρυξε διαγωνισμό για την πώληση των σιδηροδρόμων αντί του ποσού των 300 εκατομμυρίων ευρώ το 2013, άλλα τότε ο ΣΥΡΙΖΑ ωρυόταν ότι αυτά τα χρήματα είναι ξεπούλημα αντί πινακίου φακής. Τρία χρόνια μετά που το έκανε ο ίδιος αντί 45 εκατ. προφανώς ήταν μια επιτυχής πώληση. Τρέλα....

Από "ΤΑ ΝΕΑ"

"ΤΑ ΝΕΑ", πρωτοσέλιδο, 02/03/23


"ΤΑ ΝΕΑ". 02/03/23

"ΤΑ ΝΕΑ", 02/03/23

Όταν "μιλά" ο θάνατος

Πολάκης, Παππάς, Τσίπρας, Μητσοτάκης, Καραμανλής, Ανδρουλάκης, Καϊλή, εκλογές, πρόωρες εκλογές, ημερομηνία εκλογών, δημοσκοπήσεις, μάχες υποψηφίων για πρωτιές, πού και πού εξαγγελίες, και πάλι από την αρχή. Πολάκης, Παππάς, Τσίπρας, Μητσοτάκης, Καραμανλής, Ανδρουλάκης, Καϊλή, εκλογές, πρόωρες εκλογές, ημερομηνία εκλογών, δημοσκοπήσεις, κ.λπ. κ.λπ.

Και έρχεται μια στιγμή και όλα αυτά και ό,τι σηματοδοτούν το καθένα χωριστά και όλα μαζί μοιάζουν τόσο μα τόσο μηδαμινά και ασήμαντα που αναρωτιέσαι για τον χαμένο χρόνο και το πού πήγε ασχολούμενος μαζί τους. Είναι η στιγμή που τον λόγο, τον κυρίαρχο λόγο, παίρνει ο θάνατος. Αυτός δεν γνωρίζει από πολιτική, δεν σέβεται τους πολιτικούς, δεν τους αναγνωρίζει, δεν τους δέχεται. Σκορπίζει πόνο, ματώνει ψυχές, αφήνει στίγματα ανεξίτηλα, κι αφού ολοκληρώσει, παραδίδει το τοπίο στους άλλους. Που καταφθάνουν «επιτόπου» (μια ζωή στο «επιτόπου», άλλα πάντα εκ των υστέρων οι πολιτικοί - ποτέ νωρίτερα) για να εξετάσουν την κατάσταση από κοντά. Λες και μπορεί να διορθωθεί οτιδήποτε πια. Να γυρίσει ο χρόνος πίσω, να αποτραπεί η τραγωδία, να ζήσουν τα παιδιά που έφυγαν από τη ζωή, αιφνίδια, ανυπεράσπιστα και ανύποπτα για το κακό που τους περίμενε στα Τέμπη. Αυτά τα καταραμένα Τέμπη, που καταπώς φαίνεται, είναι το αγαπημένο λημέρι του θανάτου. Είχε πάρει τόσο κόσμο ως τώρα, πήρε κι άλλους καμιά σαρανταριά χθες.

Θυμός και οργή

Εχω θυμό μέσα μου. Θυμό και οργή για ό,τι συνέβη. Για τους χαβαλέδες της δημόσιας διοίκησης, για τους εργατοπατέρες που δεν αφήνουν να κουνηθεί τρίχα από το κεφάλι άχρηστου, που πρέπει να φύγει από εκεί που είναι γιατί πολύ απλά είναι άχρηστος, για τους πολιτικούς. Που τους στέλνουν οι εργατοπατέρες προειδοποιήσεις και τις πετάνε σε ένα καλάθι των αχρήστων, επειδή ακριβώς ξέρουν πώς λειτουργούν οι εργατοπατέρες - διεκδικούν προνόμια, κάνουν απεργίες γι' αυτά, αλλά όταν πρόκειται για την ασφάλεια των ίδιων και των ανθρώπων που καλούνται να εξυπηρετήσουν, απλώς γράφουν ανακοινώσεις προκειμένου να βγάλουν από πάνω τους την ευθύνη που έχουν.

Εστειλαν λέει ένα έγγραφο στις 7 Φεβρουαρίου με το οποίο προειδοποιούσαν για «το ατύχημα που έρχεται». Και τώρα αισθάνονται δικαιωμένοι για τις προειδοποιήσεις. Ναι αλλά στο μεταξύ χάθηκαν καμιά 40αριά άνθρωποι και καμιά 100αριά είναι στα νοσοκομεία. γιατί, ρε κύριε, δεν κατέβασες τους διακόπτες να μη λειτουργήσει ποτέ ξανά ο σιδηρόδρομος αφού το έβλεπες το ατύχημα να έρχεται; Για να μας λες μετά ότι δικαιώθηκες, διότι εσύ, εσείς, το είχατε προαναγγείλει;

Δεν τον χρειαζόμαστε αυτό τον συνδικαλισμό, και δεν τον χρειαζόμαστε γιατί δεν προσφέρει τίποτε στην κοινωνία. Είναι για τα καλά και συμφέροντα. Οχι για να συνεισφέρει στο κοινό καλό.

Μέτωπο κατά της προόδου

Συνελήφθη λέει ο σταθμάρχης της Λάρισας, θα συλληφθούν ίσως και δυο-τρεις ακόμη, και μετά θα ξεκινήσει το γαϊτανάκι με τις ανακρίσεις, τις έρευνες, το φταίτε εσείς, όχι εσείς φταίτε, μα τι λέτε, είναι φανερό ότι εσείς φταίτε. Και κάποια στιγμή θα φτάσει το πράγμα στα δικαστήρια. Δεν ευθύνονται οι εργαζόμενοι, φταίει το δίκτυο που δεν ήταν καλά συντηρημένο. Πολύ καλά, αλλά αυτές οι μάνες που ολοφύρονται από χθες θα ξαναδούν τα παιδάκια τους; Δεν θα τα ξαναδούν.

Οπότε, τι να το κάνω εγώ που θα συλληφθούν τρεις ή πέντε, θα ασκηθούν διώξεις και θα καθίσουν στο εδώλιο οι μισοί και ούτε; Σημασία έχει αυτό που συνέβη και το οποίο είναι αναπόδραστο.

Είναι πολύ μεγάλο για να το καταπιείς ή έστω να το ανεχτείς. Πολύ μεγάλο και πολύ τραγικό. Ειδικά όταν σκέφτεσαι τα λάθη που έγιναν στο παρελθόν, διαχρονικά από τις κυβερνήσεις, αναφορικά με τον σιδηρόδρομο και τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό του. Δαπανήθηκαν δισεκατομμύρια, αλλά το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο παρέμεινε στην εποχή του αραμπά για τους σιδηροδρόμους.

Συμφέροντα, λαμογιές, ανίκανοι υπουργοί και εκβιαστές εργατοπατέρες συνέπηξαν ένα άτυπο μέτωπο ενάντια σε κάθε πρόοδο των σιδηροδρόμων. Οταν σε όλη την Ευρώπη τα τρένα κινούνται ηλεκτρονικά και με τρομερές ταχύτητες που εκμηδενίζουν τις αποστάσεις, στην Ελλάδα του 21ου αιώνα ο ελληνικός σιδηρόδρομος εξαρτάται από το πώς ξύπνησε ή το πώς κοιμήθηκε ο «κλειδούχος» ή αν πλακώθηκε με τη γυναίκα του ή την γκόμενά του πριν πάει στη δουλειά για να αναλάβει ένα τόσο σημαντικό έργο, από το οποίο εξαρτώνται ζωές και περιουσίες. Γιατί όχι ηλεκτρονικά; Διότι ο εκσυγχρονισμός θα στείλει τον κλειδούχο δημόσιο υπάλληλο σπίτι του, να έχει όλη την άνεση να πλακώνεται με τη γυναίκα του ή την γκόμενά του. Κι αυτό δεν το θέλει ο εργατοπατέρας. Διότι αν ο κλειδούχος πάει σπίτι του εξαιτίας του εκσυγχρονισμού του δικτύου, ποιος θα τον ψηφίζει μετά; Οι φωτεινοί σηματοδότες ή οι μπάρες των διασταυρώσεων;

Μία «επιτυχημένη» πώληση

Φαύλος κύκλος. Ατέρμονη συζήτηση ακολουθεί για το «τις πταίει;». Και εδώ είμαστε και θα το δείτε, από αύριο μεθαύριο θα αρχίσει το δημόσιο πινγκ πονγκ ανάμεσα στους δυο μεγάλους του πολιτικού μας συστήματος για τις πολιτικές ευθύνες. Οι οποίες μοιραία θα πάρουν τον δικό τους χώρο στην προεκλογική αντιπαράθεση. Ηδη άρχισαν τα όργανα. Παρακολουθούσα χθες τις αναρτήσεις στα Social media και ειδικά στο Twitter. Αναθάρρησαν οι συριζαίοι μετά τις καρναβαλικές εμφανίσεις (και αναρτήσεις) του Πολάκη και ανακάλυψαν ήδη τον υπεύθυνο για την ανείπωτη τραγωδία: είναι το «επιτελικό κράτος» του Μητσοτάκη. Αναμενόμενο.

Οι άλλοι δεν μιλάνε ακόμα. Κρατάνε μια σιωπηλή στάση, απολύτως λογική μπροστά στο μέγεθος της τραγωδίας που έπληξε τη χώρα. Αλλά όπου να 'ναι, θυμηθείτε το και αυτό, θα μιλήσουν. Θα περάσουν στην αντεπίθεση. Και θα καταγγείλουν το πώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έδωσε τους σιδηροδρόμους στους Ιταλούς, αντί του ξεφτιλισμένου ποσού των 45 εκατομμυρίων ευρώ. Οταν η κυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου προκήρυξε διαγωνισμό για την πώληση των σιδηροδρόμων αντί του ποσού των 300 εκατομμυρίων ευρώ το 2013, άλλα τότε ο ΣΥΡΙΖΑ ωρυόταν ότι αυτά τα χρήματα είναι ξεπούλημα αντί πινακίου φακής. Τρία χρόνια μετά που το έκανε ο ίδιος αντί 45 εκατ. προφανώς ήταν μια επιτυχής πώληση. Τρέλα.

Το ελληνικό παράδοξο

Ομως, όπως προανέφερα, αυτά θα έρθουν τις επόμενες ημέρες. Επί του παρόντος, «ας κρατήσουν οι χοροί» - υπάρχει όλος ο χρόνος μπροστά τους να βγάλουν τα μάτια τους. Τώρα ας σκύψουν πραγματικά το γόνυ μπροστά στα αθώα θύματα της τραγωδίας. Μετά ας πλακωθούν όσο θέλουν. Ετσι κι αλλιώς δεν υπάρχει Ελληνας που να μην πιστεύει αυτό που λέω και παραπάνω, ότι για ό,τι συμβαίνει σε αυτή τη χώρα οι ευθύνες είναι διαχρονικές. Τίποτε δεν γεννιέται και συμβαίνει από τη μια στιγμή στην άλλη. Από κάπου έρχεται, κάποιος το παραλαμβάνει, και το αφήνει ως έχει για τον επόμενο.

Και όπως έλεγαν χθες στο Διαδίκτυο, «σε μια χώρα που μπορείς να δεις Live πού είναι ο ντελιβεράς από το σουβλατζίδικο ή το σουπερμάρκετ, δεν μπορείς να δεις αν δυο τρένα είναι στην ίδια γραμμή. Ελλάδα 2023»!

Διαφωνεί κανείς;



                                                 "ΤΑ ΝΕΑ", 02/03/23

Τα διαχρονικά εγκλήματα
στους ελληνικούς σιδηροδρόμους


«ΤΑ ΝΕΑ» επιχειρούν μέσα από μια σειρά ερωτήσεων και απαντήσεων να φωτίσουν τις τραγικές ελλείψεις, τις παραλείψεις, τις παθογένειες και τα µοιραία κενά που οδήγησαν στη μεγάλη τραγωδία - Οι καταγγελίες, οι προειδοποιήσεις και οι µαρτυρίες που δεν ακούστηκαν ποτέ

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΝΤΕΛΕΖΟΥ

Οι τραγικές ελλείψεις και παραλείψεις ετών στον τομέα της υλικοτεχνικής υποδομής και της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών συγκροτούν τους κρίκους μιας τεράστιας αλυσίδας που συχνά οδηγεί σε «ανθρώπινα λάθη» και «πνίγει» τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Αλλωστε, ο συνδυασμός των στοιχείων αυτών οδήγησε στη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία των τελευταίων δεκαετιών, που συγκλονίζει από τα μεσάνυχτα της Τρίτης το πανελλήνιο και όχι μόνο.

Τα μεγάλα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας δεν είναι σημερινά. Η συνεχής απαξίωση των περασμένων 15 - 20 ετών, τα «αιώνια» έργα εκσυγχρονισμού που ακόμα δεν έχουν τελειώσει, η έλλειψη πόρων με αποτέλεσμα να μη γίνεται ουσιαστική συντήρηση του δικτύου δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ. Οσο δε τα προβλήματα δεν λύνονται, τόσο το δίκτυο καταρρέει, με τα αποτελέσματα να γίνονται εμφανή στις καθημερινές καθυστερήσεις, στα ακινητοποιημένα τρένα, στις βλάβες και στα χαμένα δρομολόγια.

Το γεγονός ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η πολυθρύλητη εγκατάσταση των σύγχρονων συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης σε όλο το μήκος του βασικού σιδηροδρομικού άξονα από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη δημιουργεί τεράστια κενά ασφαλείας, οδηγώντας σε βραδυπορίες και παρωχημένες μεθόδους λειτουργίας, όπως η ενδοσυνεννόηση μέσω τηλεγραφημάτων (!), που επαφίεται στη μεγάλη εμπειρία των μηχανοδηγών. Ενώ τα προβλήματα στα «κλειδιά» και η έλλειψη κλειδούχων έχουν ως αποτέλεσμα την αναγκαστική λειτουργία μέσω επικίνδυνων παρακαμπτήριων κινήσεων στο δίκτυο, που συχνά οδηγούν σε ατυχήματα.

Σημειώνεται ότι στον ΟΣΕ, όπου την πλειοψηφία των μετοχών έχει το κράτος, ανήκουν πλέον μόνο οι υποδομές (γραμμές, σηματοδότηση, ηλεκτροκίνηση και σταθμοί). Το σιδηροδρομικό έργο, τα εργοστάσια και τα μηχανοστάσια, η συντήρηση και επισκευή των τρένων έχουν πουληθεί στον ιταλικό κρατικό σιδηρόδρομο Ferrovie dello Stato Italiane μέσω της εξαγοράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (2017) και της ΕΕΣΣΤΥ που απορροφήθηκε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (2019).

«ΤΑ ΝΕΑ» θα επιχειρήσουν μέσα από μια σειρά ερωτήσεων και απαντήσεων να φωτίσουν όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στον ελληνικό σιδηρόδρομο που οδήγησαν στη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία.

1. Τι πραγματικά συμβαίνει στον ελληνικό σιδηρόδρομο;

«Εδώ και χρόνια οι εργαζόμενοι φωνάζουν ότι δεν λειτουργούν τα κρίσιμα συστήματα ασφαλείας, όπως η φωτοσήμανση στις γραμμές» τονίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) Γιάννης Ντίτσας. «Η φωτοσήμανση - εξηγεί - αποτελεί επιπλέον μέτρο ασφάλειας, ωστόσο το σύστημα δεν είναι σε λειτουργία, και αυτό το έχουμε καταγγείλει επανειλημμένα τα τελευταία 20 χρόνια»!

«Ολα εξακολουθούν να γίνονται χειροκίνητα» συμπληρώνει από την πλευρά του ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστας Γενιδούνιας, καταγγέλλοντας ότι στο τραγικό συμβάν των Τεμπών συνέβη το αδιανόητο: «Δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή και κανείς δεν το αντιλήφθηκε γιατί δεν λειτουργεί τίποτα, ούτε οι ενδείξεις ούτε τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος της κυκλοφορίας. Ολα γίνονται manual (χειροκίνητα)...».

Για «παροπλισμό» των βασικών μέσων ασφαλείας που προλαμβάνουν ένα ατύχημα με τρένο με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη κάνει λόγο και ο κ. Βασίλης Ζαβογιάννης, εκπρόσωπος των εργαζομένων στο ΔΣ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά, δεν δουλεύει ούτε η σηματοδότηση, ούτε η τηλεδιοίκηση, ενώ τα τρένα λειτουργούν όπως ακριβώς πριν από 30 χρόνια! «Το βασικό πρόβλημα στη γραμμή Αθήνας - Θεσσαλονίκης είναι πως δεν λειτουργεί η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, τα βασικά μέσα ασφαλείας δηλαδή που προστατεύουν τα τρένα από ατυχήματα. Στην ουσία αυτή η νευραλγική σιδηροδρομική γραμμή για τη χώρα, όσον αφορά το κομμάτι της ασφάλειας και προστασίας της, εν έτει 2023, επαφίεται μόνο στον ανθρώπινο παράγοντα. Τα τρένα μας λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούσαν πριν από 30 χρόνια. Είναι σαν να έχουμε μια λακκούβα μπροστά στο σπίτι μας, ξέρουμε πού βρίσκεται και την αποφεύγουμε πάντα, αλλά κάποια στιγμή πέφτουμε μέσα. Αυτό συνέβη και στη Λάρισα».

2. Τι γίνεται με τα κρίσιμα συστήματα
ETCS και GPS;


Τα σύγχρονα συστήματα GPS που δείχνουν ακριβώς πού βρίσκεται το κάθε τρένο στο δίκτυο έχουν αγοραστεί από το 2000 (!) και δεν έχουν ακόμα τοποθετηθεί στον σιδηρόδρομο (σε τρένα και σταθμούς), καταγγέλλει ο προερχόμενος από τον ΟΣΕ γραμματέας της ΓΣΕΕ Νίκος Κιουτσούκης και προσθέτει: «Το έγκλημα με τα σιδηροδρομικά έργα είναι διαχρονικό. Από το 1975 αγωνίζεται η χώρα να φτιάξει ένα δίκτυο υψηλών ταχυτήτων μέχρι 200 χλμ./ώρα, όταν σε άλλες χώρες παλεύουν για 500 χλμ./ώρα. Η διπλή γραμμή στον άξονα ΠΑΘΕ δεν έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, ενώ τα χρήματα που έχουν δαπανηθεί είναι πάρα πολλά. Για παράδειγμα, στη Γαλλία έχουν δαπανηθεί 5 δισ. ευρώ, ενώ εδώ έχουν ξοδευτεί πάνω από 15 δισ. ευρώ και σιδηρόδρομο δεν έχουμε». Στελέχη του ομίλου ΟΣΕ είχαν κρούσει επανειλημμένα τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας και το καθεστώς ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου, όμως φαίνεται πως οι προειδοποιήσεις τους δεν έφτασαν ποτέ στα αφτιά των αρμοδίων.

Ηχηρή παραίτηση πριν από έναν χρόνο
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 27 Απριλίου 2022 υπέβαλε την παραίτησή του στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ ο Χρήστος Κατσιούλης, πρόεδρος της επιτροπής ETCS, η οποία είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αποκαλύπτοντας την κατάσταση διάλυσης των σιδηροδρομικών γραμμών. Στην επιστολή παραίτησής του προς την ΕΡΓΟΣΕ ο κ. Κατσιούλης κατήγγειλε καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων, μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου και κακοδιαχείριση των συμβάσεων που αφορούν τη σηματοδότηση και ασφάλεια των γραμμών.

Επίσης εξέφρασε τη διαφωνία του για ενέργειες του Οργανισμού επί θεμάτων ανάταξης των γραμμών, ενώ δήλωσε την αμφιβολία του ως προς τη γνώση των αρμοδίων σε ζητήματα λειτουργίας εξειδικευμένων συστημάτων. Ο ίδιος κατέγραψε την ημιτελή συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ επισήμανε ότι υφίσταται συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου, στο οποίο θα γίνεται «κυκλοφορία τρένων (...) με 200 km/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη για την κατάσταση της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».

3. Ο ΟΣΕ δεν έχει τα χρήματα που απαιτούνται
για να συντηρεί το δίκτυό του;


Στο έργο της ανάταξης και συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας αναφέρθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, στο 5ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών - ITC 2022.

«Ελλείψει κονδυλίων, ο ΟΣΕ δεν μπορεί να προχωρά σε προληπτική συντήρηση, όπως θα έπρεπε, η οποία απαιτεί 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο» ήταν η δημόσια παραδοχή του κ. Πατέρα. «Η προληπτική συντήρηση είναι μια παθογόνος ιστορία εδώ και χρόνια» είπε ο πρόεδρος του ΟΣΕ, αναφέροντας ότι το 2022 ο Οργανισμός έλαβε μόλις 25 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών για τον σκοπό αυτόν. «Ο ΟΣΕ κάνει λεπτομερή σχεδιασμό προληπτικής συντήρησης για το μέλλον, αλλά η χρηματοδότηση λείπει τα τελευταία χρόνια» προσέθεσε, εξ ου «τώρα η συντήρηση είναι διορθωτική».

Πάντως, όπως υποστηρίζουν σιδηροδρομικά στελέχη, η μείωση των κονδυλίων ανάταξης και συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας είχε ως στόχο την έλευση των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στο κομμάτι αυτό, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, μέσω 20 ετών συμβάσεων και με συγχρηματοδότηση από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και ιδιωτικών κεφαλαίων.

Παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο από την Κομισιόν

Σημειώνεται ότι για το θέμα της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μόλις πρόσφατα (15 Φεβρουαρίου 2023) ανακοίνωσε την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, επειδή η χώρα δεν έχει υπογράψει την προβλεπόμενη σύμβαση για το ίδιο αντικείμενο με τον δημόσιο ΟΣΕ.

Η παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο από την Κομισιόν έγινε κυρίως για τον λόγο ότι η Ελλάδα «δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις» που απορρέουν από την οδηγία 34 του 2012 «για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου».

Βάσει της συγκεκριμένης οδηγίας, έπρεπε να υπογραφεί σύμβαση με τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, δηλαδή τον ΟΣΕ, έως τον Ιούνιο του 2015. Η σύμβαση αυτή χαρακτηρίζεται «ιδιαίτερα σημαντική για τη διαφάνεια των έργων» στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς μέσω αυτής καθορίζονται τα κονδύλια που διατίθενται στον ΟΣΕ για να επιτυγχάνει συγκεκριμένους στόχους ποιότητας.

Το εξώδικο των μηχανοδηγών

Προάγγελος του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη ήταν στις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου εξώδικο-βόμβα των μηχανοδηγών της HellenicTrain, το οποίο απέστειλαν προς τον ΟΣΕ, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Γιάννη Ξιφαρά.

Η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) στο εξώδικο αυτό μιλούσε για «εικόνα απόλυτης διάλυσης στον ελληνικό σιδηρόδρομο», κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να σημειώνονται συνεχείς εκτροχιασμοί τρένων από το περασμένο καλοκαίρι και μετά στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Μάλιστα, προειδοποιούσε για τα «χειρότερα» στον σιδηρόδρομο.

Με την εξώδικη διαμαρτυρία τους που κοινοποίησαν και στην HELLENIC TRAIN, αλλά και στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, οι μηχανοδηγοί ζητούσαν γραπτές απαντήσεις από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών και τον ΟΣΕ.

Οι μηχανοδηγοί σημείωσαν συγκεκριμένα «την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησής της, τη μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, τη μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System - του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει από το ανθρώπινο λάθος), η οποία δεν λειτούργησε ποτέ, παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!».

Περιέγραφαν δε την εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου με τα πλέον μελανά χρώματα, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων:

- Τη μη συντήρηση του δικτύου ηλεκτροκίνησης που έχει ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Στις 25 Οκτωβρίου 2022, μηχανοδηγός τραυματίστηκε και νοσηλεύτηκε, καθώς η αμαξοστοιχία του Προαστιακού της Αθήνας (υπ' αριθμ. 1534) προσέκρουσε σε καλώδια ηλεκτροκίνησης που κρέμονταν και ήταν υπό υψηλή τάση!

- Τη μη λειτουργία της τηλεματικής στους σταθμούς, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενημέρωση στο επιβατικό κοινό για τις καθυστερήσεις και αλλαγές στα δρομολόγια «και οι επιβάτες να εξαγριώνονται και να επιτίθενται στους μηχανοδηγούς!».

- Την εδώ και 15 έτη (!) μη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας και φωτισμού εντός των σηράγγων στον Προαστιακό Αθήνας (Μέγαρα), αλλά και την αδυναμία επικοινωνίας όταν ένα τρένο βρίσκεται μέσα σε αυτές!

- Την πυκνή βλάστηση πλησίον της υποδομής που περιορίζει την ορατότητα και καλύπτει ακόμα και σήματα γραμμής.

4. Ποιος ο ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων;

Η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννα Τσιαπαρίκου, αναφερόμενη πρόσφατα στην κατάσταση που επικρατεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο, φέρνει προ των ευθυνών τους τόσο τον ΟΣΕ όσο και την Hellenic Train.

Σύμφωνα με την κυρία Τσιαπαρίκου, τα προβλήματα για τα οποία έχουν επιβληθεί πρόστιμα σε ΟΣΕ και Hellenic Train εντοπίζονται κυρίως:

- Στο ότι το δίκτυο δεν είναι ορθώς συντηρημένο και το τροχαίο υλικό (δηλαδή τα τρένα και οι μηχανές) είναι πεπαλαιωμένο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν συχνές βλάβες και σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις-ματαιώσεις δρομολογίων.

- Παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό και κυρίως σε κλειδούχους, μηχανοδηγούς και σταθμάρχες σε σταθμούς, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σταθμοί χωρίς προσωπικό. Επίσης, υπάρχει έλλειψη σε καλά εκπαιδευμένους φύλακες, καθώς έχει αναλάβει τη φύλαξη των σταθμών πρόσφατα νέα εταιρεία security.

- Σημαντικό είναι και το ζήτημα της πληροφόρησης του επιβατικού κοινού σχετικά με την πορεία των δρομολογίων. Παρά το γεγονός ότι η Hellenic Train έχει κάνει κάποια βήματα με την εφαρμογή Telegram, η ενημέρωση αυτή δεν γίνεται έγκαιρα.



"ΤΑ ΝΕΑ", 02/03/23

ΤΟΥ Ι.Κ.ΠΡΕΤΕΝΤΕΡΗ

Ειλικρινά δεν βρίσκω λόγια να γράψω για την τραγωδία στα Τέμπη. Κι ούτε πιστεύω ότι υπάρχει κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον να πω. Βασικά έχω μείνει άφωνος.

Ολες οι μαρτυρίες συγκλίνουν ότι είναι τελικά ένα ανθρώπινο λάθος που έστειλε τόσο κόσμο στα νοσοκομεία και στο νεκροταφείο.

Η Πολιτεία έσπευσε σε όλες τις επιμέρους εκδοχές της να εκφράσει στα θύματα και τους συγγενείς τον πόνο και τη συμπαράσταση όλων μας.

Οι κομματικές δηλώσεις ήταν εντυπωσιακά μετρημένες και στο ύψος των περιστάσεων.

Οι διασώστες και οι γιατροί πασχίζουν να συντρέξουν όσο και όποιον μπορούν.

Ο υπουργός Μεταφορών παραιτήθηκε από «ελάχιστο καθήκον» προς τα θύματα παρόλο που ούτε στον ίδιο, ούτε στην κυβέρνηση έχει αποδοθεί έως τώρα κάποια ειδική ευθύνη. Είναι ένα καλοδεχούμενο δείγμα ενσυναίσθησης.

Γενικά δηλαδή δεν υπάρχουν και πολλά να προσθέσεις στα ήδη γνωστά.

Αν πέραν του «ανθρώπινου λάθους» υπήρξε και αστοχία των συστημάτων ασφαλείας (εφόσον υπήρχαν τέτοια…) θα μας το πουν οι ειδικοί που ασφαλώς θα διερευνήσουν σε τεχνικό επίπεδο τα αίτια και τις συνθήκες του δυστυχήματος. Χωρίς πολλές κουβέντες, ελπίζω.

Διότι με αυτό δεδομένο το ερώτημα που τίθεται δεν είναι μόνο το προφανές «ποιος και τι φταίει» που φαίνεται να έχει περίπου απαντηθεί αλλά αν το δυστύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί με κάποιον τρόπο.

Ομολογώ ότι το τοπίο δεν είναι καθαρό.

Είχαμε προ δεκαπενθημέρου μια προειδοποίηση της Κομισιόν για μη συμμόρφωση με τους κανόνες σιδηροδρομικών μεταφορών, παρόλο που δεν είναι σαφές αν το ζήτημα που θίγει συνδέεται με κάποιο τρόπο με το δυστύχημα.

Σύμφωνα με καταγγελίες φαίνεται επίσης πως υπάρχει σε εξέλιξη ένα διαγωνισμός για συστήματα ασφαλείας που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016 και δεν είχε ολοκληρωθεί ούτε το 2022.

Δεν γνωρίζω τους λόγους της καθυστέρησης αλλά είναι προφανές ότι καθυστέρηση υπήρχε. Μεταξύ μας, δεν πέφτω κι από τα σύννεφα.

Ολα αυτά φυσικά δεν αλλάζουν τους όρους μιας τραγωδίας. Τον θρήνο των οικογενειών που έχασαν τους δικούς τους.

Ο ανθρώπινος πόνος δεν μετριέται με διαδικασίες δημόσιου λογιστικού και γι' αυτό είναι ίσως άκομψη η σπουδή διαφόρων συνδικαλιστών να δημιουργήσουν ακροατήριο για τα όποια θεμιτά αιτήματά τους.

Δεν είναι της στιγμής. Και δεν τους κολακεύει.

Θέλω λοιπόν να ελπίζω ότι η Πολιτεία θα οδηγηθεί ψύχραιμα (όσο γίνεται…) και τεκμηριωμένα (αν μπορεί…) να βγάλει τα συμπεράσματά της.

Και να προχωρήσει από εκεί και πέρα στις απαραίτητες προβλέψεις ώστε η σημερινή τραγωδία να αποτελέσει ένα οδυνηρό μάθημα για το μέλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου