οι κηπουροι τησ αυγησ

Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

Το νέο κτήριο της Διεύθυνσης Κυβερνοχώρου αναδεικνύεται σε σημείο αιχμής για επιχειρήσεις κυβερνοάμυνας της χώρας. Έτσι, σε μία πλήρως οργανωμένη δομή συγκεντρώνεται πλέον όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων κυβερνοασφάλειας: από το κέντρο δεδομένων και τις αίθουσες επιχειρήσεων με video walls πραγματικού χρόνου μέχρι τα εργαστήρια ψηφιακής διερεύνησης, η νέα υποδομή καλύπτει κάθε πτυχή της επιχειρησιακής ετοιμότητας στο ψηφιακό πεδίο. Σε μία συγκυρία, μάλιστα, που η τεχνητή νοημοσύνη καθιστά ευάλωτα τα κατά καιρούς ισχύοντα συστήματα, η πρόκληση αυτή, κ. Αρχηγέ, είναι ακόμα μεγαλύτερη, αλλά και η απάντηση, βέβαια, είναι ισοδύναμη. Όπως βλέπετε, σε έναν κόσμο ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων και συνεχών γεωπολιτικών ανατροπών, η πατρίδα μας δεν μένει αδρανής. Εξελίσσεται, καινοτομεί και θωρακίζεται απέναντι σε παλιούς αλλά και σε νέους κινδύνους. Έχει, δε, έναν άξιο Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, ειδικό στις επικοινωνίες και στην υψηλή τεχνολογία. Διαθέτει, όμως, και μία επιτελική ομάδα πληροφορικής -και θέλω να ευχαριστήσω την καθεμία και τον καθένα ξεχωριστά, ξεκινώντας από εσάς, κ. Υποστράτηγε, γιατί συγκροτείτε πια την τεχνολογική «ραχοκοκαλιά» του στρατεύματος- με καταρτισμένους μηχανικούς, με αναλυτές πανέτοιμους να στελεχώσουν τις ειδικές δομές.






 

Ομιλία Πρωθυπουργού 
 στα εγκαίνια του κτηρίου 
Διεύθυνσης Πληροφορικής – Κυβερνοχώρου του ΓΕΕΘΑ

Παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη πραγματοποιήθηκε χθες, Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026, η τελετή εγκαινίων του νέου κτηρίου της Διεύθυνσης Πληροφορικής – Κυβερνοχώρου (ΔΙΠΛΗΚΥΒ) του ΓΕΕΘΑ στο Στρατόπεδο «ΠΑΠΑΓΟΥ», με δωρεά του «Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης».

Ο Πρωθυπουργός, με ομιλία του οποίου κορυφώθηκε η εκδήλωση, ανέφερε στην ομιλία του τα εξής:
"Κύριε Υπουργέ Εθνικής Άμυνας, αγαπητέ Νίκο, κ. Υπουργέ Προστασίας του Πολίτη, κ. Υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στο Κοινοβούλιο, κύριοι Αρχηγοί, αγαπητέ Θανάση, αγαπητή Εύη,

Η σημερινή είναι μία κομβική μέρα για την ασφάλεια της πατρίδας μας, καθώς η Διεύθυνση Κυβερνοχώρου του Γενικού Επιτελείου αποκτά το δικό της «σπίτι» εδώ, στον χώρο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Ένα καινούργιο «σπίτι», που, όπως ακούσατε, είναι ένα «σπίτι» υψηλών προδιαγραφών, με εξοπλισμό αντάξιο του κρίσιμου έργου που επιτελεί. Γιατί πράγματι, όπως είπε και ο κ. Υπουργός, οι πόλεμοι σήμερα δεν διεξάγονται πλέον μόνο στο φυσικό πεδίο, διεξάγονται πρωτίστως στο ψηφιακό μέτωπο, ενώ οι απειλές παίρνουν ολοένα και περισσότερο χαρακτήρα υβριδικό, με αιχμή τις νέες τεχνολογίες.

Είναι, λοιπόν, φυσικό μια κυβέρνηση, με προτεραιότητα τη θωράκιση της χώρας, να δηλώνει παρούσα και σε αυτό το μέτωπο. Πολύ περισσότερο όταν στην εποχή μας οι κίνδυνοι απλώνονται πέρα από τη στεριά, τη θάλασσα και τον αέρα, στο διάστημα, αλλά κυρίως στην ψηφιακή σφαίρα. Πότε με κυβερνοεπιθέσεις σε κρίσιμες υποδομές, όπως τα ηλεκτρικά δίκτυα, οι τράπεζες ή τα νοσοκομεία -επιθέσεις που μπορούν στην κυριολεξία να παραλύσουν μία χώρα- και πότε, βέβαια, με εκστρατείες παραπληροφόρησης, για να σπείρουν τη σύγχυση και να ενισχύσουν ακραίες φωνές, απειλώντας ευθέως τη δημοκρατία. Πρόκειται για ακήρυχτους πολέμους, σε αθέατα πεδία μάχης, οι οποίοι, ωστόσο, είναι εξίσου καταστροφικοί και απαιτούν συνεχή εγρήγορση.

Γι’ αυτό και θεωρήσαμε επιβεβλημένο τον μετασχηματισμό των Ενόπλων Δυνάμεων τόσο με την αναβάθμιση των εξοπλισμών όσο και με τη διαρκή ενσωμάτωση της καινοτομίας και της τεχνολογίας στις δράσεις τους. Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που ήδη υλοποιείται, κάνοντας εφικτή τη συνολική μετάβαση της εθνικής μας άμυνας στη νέα εποχή, θα έλεγα ότι είναι μία από τις κρίσιμες, ίσως και από τις αθέατες και λιγότερο γνωστές πτυχές της «Ατζέντας 2030».

Και στο πλαίσιο αυτό, το νέο κτήριο της Διεύθυνσης Κυβερνοχώρου αναδεικνύεται σε σημείο αιχμής για επιχειρήσεις κυβερνοάμυνας της χώρας. Έτσι, σε μία πλήρως οργανωμένη δομή συγκεντρώνεται πλέον όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων κυβερνοασφάλειας: από το κέντρο δεδομένων και τις αίθουσες επιχειρήσεων με video walls πραγματικού χρόνου μέχρι τα εργαστήρια ψηφιακής διερεύνησης, η νέα υποδομή καλύπτει κάθε πτυχή της επιχειρησιακής ετοιμότητας στο ψηφιακό πεδίο.

Σε μία συγκυρία, μάλιστα, που η τεχνητή νοημοσύνη καθιστά ευάλωτα τα κατά καιρούς ισχύοντα συστήματα, η πρόκληση αυτή, κ. Αρχηγέ, είναι ακόμα μεγαλύτερη, αλλά και η απάντηση, βέβαια, είναι ισοδύναμη.

Όπως βλέπετε, σε έναν κόσμο ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων και συνεχών γεωπολιτικών ανατροπών, η πατρίδα μας δεν μένει αδρανής. Εξελίσσεται, καινοτομεί και θωρακίζεται απέναντι σε παλιούς αλλά και σε νέους κινδύνους.

Έχει, δε, έναν άξιο Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, ειδικό στις επικοινωνίες και στην υψηλή τεχνολογία. Διαθέτει, όμως, και μία επιτελική ομάδα πληροφορικής -και θέλω να ευχαριστήσω την καθεμία και τον καθένα ξεχωριστά, ξεκινώντας από εσάς, κ. Υποστράτηγε, γιατί συγκροτείτε πια την τεχνολογική «ραχοκοκαλιά» του στρατεύματος- με καταρτισμένους μηχανικούς, με αναλυτές πανέτοιμους να στελεχώσουν τις ειδικές δομές.

Και πλέον, βέβαια, διαθέτουμε και ένα υπερσύγχρονο ψηφιακό «οχυρό» χάρη στη γενναιόδωρη δωρεά του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Λασκαρίδης. Και θέλω με την ευκαιρία αυτή να ευχαριστήσω ξεχωριστά τον κύριο και την κυρία Λασκαρίδη για μία ακόμα ευγενική δωρεά.

Οφείλουμε να τιμούμε τους δωρητές μας, όχι μόνο γιατί σας αξίζει τιμή για την πράξη σας, αλλά γιατί με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να γίνετε παράδειγμα και για άλλους ισχυρούς Έλληνες να γίνουν μέρος της ισχυρής Ελλάδος.
Εάν οι 50 κορυφαίες ναυτιλιακές οικογένειες της χώρας έχουν περιουσία που ξεπερνά το 1 δισεκατομμύριο και αθροιζόμενη αυτή η περιουσία είναι περί τα 50 δισεκατομμύρια και αν ο καθένας και η καθεμία που διαχειρίζεται μία τέτοια περιουσία έκανε πράξη την ενέργεια του Αριστοτέλη Ωνάση και του Σταύρου Νιάρχου να αφήσουν τη μισή τους περιουσία σε ένα κοινωφελές ίδρυμα για σκοπούς στήριξης της πατρίδας μας, θα μαζευόταν μία περιουσία της τάξης των 25 δισεκατομμυρίων ευρώ. Με μία απόδοση της τάξης του 5%, πολύ συντηρητική, αυτό θα σήμαινε δυνατότητα υποστήριξης της ελληνικής κοινωνίας με ένα ποσό το οποίο θα ξεπερνούσε το 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως.Ας σκεφτούν, λοιπόν, λίγο αυτά τα δεδομένα οι συμπολίτες μας οι οποίοι δημιούργησαν έναν μεγάλο πλούτο, σε έναν βαθμό υποστηριζόμενοι και από την ελληνική πολιτεία, που παρείχε πάντα τη στήριξή της στην ελληνική ναυτιλία, και είμαι σίγουρος ότι όταν το αναλογιστούν, το παράδειγμα σας θα βρει και άλλους πολλούς μιμητές
Αναφερθήκατε, κ. Λασκαρίδη, σε μία σειρά από ενδιαφέροντα οικονομικά δεδομένα και τα συγκράτησα. Εάν οι 50 κορυφαίες ναυτιλιακές οικογένειες της χώρας έχουν περιουσία που ξεπερνά το 1 δισεκατομμύριο και αθροιζόμενη αυτή η περιουσία είναι περί τα 50 δισεκατομμύρια και αν ο καθένας και η καθεμία που διαχειρίζεται μία τέτοια περιουσία έκανε πράξη την ενέργεια του Αριστοτέλη Ωνάση και του Σταύρου Νιάρχου να αφήσουν τη μισή τους περιουσία σε ένα κοινωφελές ίδρυμα για σκοπούς στήριξης της πατρίδας μας, θα μαζευόταν μία περιουσία της τάξης των 25 δισεκατομμυρίων ευρώ. Με μία απόδοση της τάξης του 5%, πολύ συντηρητική, αυτό θα σήμαινε δυνατότητα υποστήριξης της ελληνικής κοινωνίας με ένα ποσό το οποίο θα ξεπερνούσε το 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως.

Ας σκεφτούν, λοιπόν, λίγο αυτά τα δεδομένα οι συμπολίτες μας οι οποίοι δημιούργησαν έναν μεγάλο πλούτο, σε έναν βαθμό υποστηριζόμενοι και από την ελληνική πολιτεία, που παρείχε πάντα τη στήριξή της στην ελληνική ναυτιλία, και είμαι σίγουρος ότι όταν το αναλογιστούν, το παράδειγμα σας θα βρει και άλλους πολλούς μιμητές.

Θέλω να κλείσω ευχαριστώντας όλες και όλους οι οποίοι δούλεψαν πολύ σκληρά για να μπορέσει το κτήριο αυτό να ολοκληρωθεί σε λιγότερο από 18 μήνες και να ευχηθώ η δομή την οποία δημιουργούμε, κ. Αρχηγέ, να είναι στο ύψος των περιστάσεων. Έχοντας απόλυτη εμπιστοσύνη στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, δεν έχω καμία αμφιβολία ότι από σήμερα η πατρίδα μας θα είναι ακόμα πιο ασφαλής, ειδικά στον ευαίσθητο χώρο του κυβερνοχώρου.

Καλοτάξιδο, λοιπόν, το καινούργιο κτήριο.

Σας ευχαριστώ πολύ".

Από πλευράς του, κατά τον χαιρετισμό του, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, επισήμανε τα εξής:

«Όπως έχω πει, επανειλημμένα, η «Ατζέντα 2030» με συνέπεια, με συνέχεια, επιχειρεί να μετατρέψει τις Ένοπλες Δυνάμεις της Πατρίδας μας από μια αξιόμαχη παράταξη Στελεχών και συστημάτων, σε ένα σύστημα λήψης, μετάδοσης, επεξεργασίας, προτεραιοποίησης και αντίδρασης στην πληροφορία, δηλαδή στην απειλή.

Ο κόσμος έχει αλλάξει, οι Ένοπλες Δυνάμεις πρέπει να αλλάξουν. Η «Ατζέντα 2030» περιγράφει την πορεία αυτής της αλλαγής. Κοινώς, την αλλαγή των πάντων.

Το πρώτο νομοθέτημα της Υπουργίας μου, ο Ν. 5110/2024 συνέστησε στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, Σώμα Πληροφορικής. Το Σώμα, δηλαδή, που υπηρετεί την Πατρίδα στον κυβερνοχώρο.

Μία δομή διακλαδική που συγκεντρώνει – ενοποιεί – τις κρίσιμες λειτουργίες της πληροφορικής, της Κυβερνοασφάλειας, της ανάπτυξης λογισμικού, της ανάλυσης δεδομένων και της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών.

Υπήρξαν τότε, όπως υπάρχουν πάντα, αντιδράσεις. Το Σώμα στελεχώθηκε αρχικά με μετατάξεις, όμως από το 2025 στη Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων φοιτούν οι πρώτοι Αξιωματικοί Πληροφορικής. Οι μαχητές του κυβερνοχώρου. Του 4ου δηλαδή επιπέδου της «Ασπίδας του Αχιλλέα». Θυμίζω ότι η «Ασπίδα» έχει πέντε επίπεδα: τη θάλασσα, τη στεριά, τον αέρα, τον κυβερνοχώρο και το διάστημα.

Η μάχιμη αιχμή των μαχητών του κυβερνοχώρου, είναι η Μονάδα «1864». Η θεσμική επιχειρησιακή απάντηση των Ενόπλων Δυνάμεων στον κυβερνοχώρο.

Επιτρέπει με την τεχνητή νοημοσύνη, την επεξεργασία, την αποθήκευση τεράστιου όγκου δεδομένων σε ελάχιστο χρόνο, την αυτοματοποιημένη εκτίμηση του κινδύνου, την ανίχνευση, αξιολόγηση, ιεράρχηση των απειλών, την ταχεία λήψη αποφάσεων και την επίγνωση επιχειρησιακής κατάστασης σε πραγματικό χρόνο.

Παράλληλα, η Μονάδα «1864» παρέχει τη δυνατότητα διεξαγωγής κάθε είδους επιχειρήσεων κυβερνοπολέμου, ενταγμένες στον συνολικό σχεδιασμό των Ενόπλων Δυνάμεων. Η συγκρότηση αυτής της εθνικής ικανότητας, εδράζεται σε μια νέα οργανωτική Δομή, σύγχρονα Δόγματα, υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, κατάλληλες υποδομές, διαρκή ανάπτυξη νέων επιχειρησιακών μέσων.

Η Μονάδα «1864» σε συνδυασμό με τη Μονάδα Ηλεκτρονικών Πληροφοριών «1821», τη Μονάδα Διαστημικών Εφαρμογών «1912» και τη Μονάδα Συλλογής Πληροφοριών από ανθρώπινες πηγές «1947», αποτελούν το ολοκληρωμένο πλέγμα συλλογής, επεξεργασίας, προστασίας και επιχειρησιακής αξιοποίησης της πληροφορίας. Ένα κύριο βήμα στη μετατροπή -όπως είπα- των Ενόπλων Δυνάμεων, από μια ικανή παράταξη Στελεχών και συστημάτων, σε έναν υπερσύγχρονο μηχανισμό διασύνδεσης αισθητήρων, μέσο συλλογής πληροφοριών και προτεραιοποίησης αυτών των πληροφοριών, διαβίβασης τους στα οπλικά συστήματα αντίδρασης που αφορά το εθνικό συμφέρον.

Η δομή που εγκαινιάζουμε σήμερα στεγάζει έναν ενιαίο λειτουργικό πυρήνα κυβερνοασφάλειας. Σκοπεύει να προστατέψει το Κράτος, τις Ένοπλες Δυνάμεις αλλά και τις κρίσιμες εθνικές υποδομές.

Κυρίες και κύριοι, σήμερα το κτίριο και το περιεχόμενό του, παραδίδεται ολοκληρωμένο και πλήρως εξοπλισμένο, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του επιχειρησιακού περιβάλλοντος. Η κατασκευή της ιδιαίτερα απαιτητικής -σας εξηγήθηκε πριν- κτιριακής υποδομής κατέστη δυνατή σε ταχύτατο χρόνο, χάρη στη δωρεά του «Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδη». Ο εξοπλισμός, προέρχεται από το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου. Αυτό, με κανέναν τρόπο, δεν μειώνει την προσφορά του δωρεοδότη. Εκ μέρους της ελληνικής Πολιτείας και των Ενόπλων Δυνάμεων, εκφράζω στον κύριο Αθανάσιο Λασκαρίδη, την ευγνωμοσύνη μας.

Κύριε Λασκαρίδη, η σημερινή δωρεά επιβεβαιώνει τη σταθερή παρουσία σας στο πλευρό των Ενόπλων Δυνάμεων. Εγγράφεται στην παράδοση της ευεργεσίας σας και πρέπει να σας πω ότι άκουσα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και με μεγάλη προσοχή τις σκέψεις σας για την κατανομή του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος και την υποχρέωση των εχόντων.

Κυρίες και κύριοι, η αυτοτελής δυνατότητα διεξαγωγής επιχειρήσεων κυβερνοπολέμου, η αξιοποίηση των ηλεκτρονικών πληροφοριών, η νέα αρχιτεκτονική διοίκησης και ελέγχου, συνθέτουν το νέο μοντέλο.

Το μοντέλο αυτό, επιβάλλει τη διασύνδεση αισθητήρων, μέσων συλλογής πληροφοριών και οπλικών συστημάτων. Επιβάλλει την ενσωμάτωση του κυβερνοχώρου, των δορυφορικών δυνατοτήτων και της αξιοποίησης του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος στον επιχειρησιακό μας σχεδιασμό. Επιβάλλει τη μετεξέλιξη της οργανωτικής δομής των Μονάδων για την ενσωμάτωση των δυνατοτήτων των Μη Επανδρωμένων συστημάτων που επιχειρούν, πλέον, κυρίως στη ζώνη της μάχης. Επιβάλλουν την προσαρμογή του οργανωτικού μοντέλου εκπαίδευσης σε αυτές τις νέες απαιτήσεις. Επιβάλλει τον μετασχηματισμό του στατικού συστήματος διοικητικής μέριμνας σε επιχειρησιακό, με αυτονομία, με ανθεκτικότητα. Επιβάλλει τη μείωση του οικονομικού αποτυπώματος και την εξοικονόμηση πόρων μέσω της ενσωμάτωσης των Μη Επανδρωμένων και των όπλων χαμηλού κόστους.

Τα ανωτέρω συνιστούν, όπως χαρακτηριστικά έχει πει ο παριστάμενος Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην ιστορία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Είναι όμως, αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση, συγχρόνως, η ελάχιστη απαραίτητη. Είναι ο ικανός και απαραίτητος όρος για την εθνική μας επιβίωση.

Σας ευχαριστώ πολύ»


Προηγήθηκε χαιρετισμός, από τον τύποις οικοδεσπότη στην εκδήλωση,  Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Δημήτριο Χούπη, στον οποίο επεφύλαξε τιμητικούς λόγους ο Πρωθυπουργός, ο οποίος ανέφερε τα εξής:

Με ιδιαίτερη τιμή και αίσθημα υπερηφάνειας σας καλωσορίζω στην τελετή εγκαινίων του νέου κτιρίου Κυβερνοχώρου το οποίο αποτυπώνει με τρόπο αδιαμφισβήτητο τη μετάβαση των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στη νέα επιχειρησιακή εποχή. Η σημερινή τελετή δεν αφορά μόνο στην παράδοση άλλης μίας νέας στρατιωτικής υποδομής. Αφορά πρωτίστως στο άλμα των Ενόπλων Δυνάμεων προς τη στρατηγική εδραίωση του Κυβερνοχώρου, ως σημαίνοντος πεδίου εθνικής ισχύος. 

Σε αυτό το νέο ψηφιακό, μη γραμμικό δυναμικό περιβάλλον, όπου η Πληροφορία, η Τεχνολογία και η ταχύτητα λήψης αποφάσεων επηρεάζουν την επιχειρησιακή έκβαση, τα δεδομένα αποτελούν κρίσιμο εθνικό πόρο και συνακόλουθα, η υπολογιστική ισχύς καθίσταται εργαλείο στρατηγικής επιρροής. 

Ως εκ τούτου, διαμορφώνεται μία ιδιάζουσα ιστορική πραγματικότητα: η Πληροφορία αναδεικνύεται σε στρατηγικό κεφάλαιο και η ικανότητά μας να την προστατεύουμε, να την 2 συλλέγουμε, να την αξιολογούμε, να την αναλύουμε επαρκώς, να αξιοποιούμε συνδυαστικά την Τεχνητή Νοημοσύνη και να ενεργούμε με βαθιά επιχειρησιακή επίγνωση δυνάμει αυτών, αποτελεί μείζονα πολλαπλασιαστή εθνικής ισχύος και καθορίζει όχι μόνο την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα, αλλά και την εθνική ανθεκτικότητα και υπεροχή εν συνόλω. 

Διατείνομαι ότι η ενσωμάτωση όλων των ανωτέρω ψηφιακών τεχνολογιών στις στρατιωτικές δυνατότητες έχει μετασχηματίσει ριζικά το σύνολο του επιχειρησιακού κύκλου: από τον σχεδιασμό, τη διοίκηση και τον έλεγχο, την αναγκαιότητα διήθησης των πληροφοριών μέσα σε ένα περιβάλλον υπερ-πληροφόρησης και παραπληροφόρησης έως και την υβριδική αποτροπή. Τοιουτοτρόπως, δημιουργείται παράλληλα ένα φάσμα ευπαθειών, μέσω των οποίων η Κυβερνοασφάλεια αναδεικνύεται πλέον σε βασική προϋπόθεση επιχειρησιακής ετοιμότητας, συνέχειας λειτουργίας κι εθνικής ανθεκτικότητας. Υπό αυτές τις συνθήκες, οι αναληφθείσες θεσμικές και οργανωτικές μεταρρυθμίσεις — όπως η Μονάδα 1864, το Ενιαίο Σώμα Πληροφορικής και η ενσωμάτωση της Διοίκησης Κυβερνοάμυνας — αποτυπώνουν στο πλαίσιο της Ατζέντας 3 2030 την ολιστική εθνική απάντηση σε ένα περιβάλλον όπου ο Κυβερνοχώρος αποτελεί όχι μόνο διακριτό, αλλά και σημαίνον πεδίο επιχειρήσεων. 

Η υλοποίηση του ως άνω έργου κατέστη δυνατή, χάρη στην εξαιρετικά πολύτιμη συνεισφορά του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, το οποίο – για μία ακόμη φορά – με τη γενναιόδωρη δωρεά του ενισχύει ουσιαστικά την ανωτέρω εθνική προσπάθεια για τη μετάβαση των Ενόπλων Δυνάμεων σε αυτή τη νέα εποχή και αντανακλά τη συνειδητή ανάληψη της στρατηγικής ευθύνης εκ μέρους όλων των συντελεστών της απέναντι στην ελληνική Κοινωνία. Η Ασφάλεια δικαίως αποτελεί αποτέλεσμα δομικής σύμπραξης και συγκερασμού δράσης μεταξύ κρατικών θεσμών και κοινωνικών εταίρων με κοινή αντίληψη της υφιστάμενης απειλής με όρους whole-of-society. Υπό το πρίσμα αυτό, η δωρεά του Ιδρύματος Αθανασίου Λασκαρίδη αποκτά σημαίνουσα βαρύτητα. Από το βήμα τούτο, εκφράζω για μία εισέτι φορά τη βαθιά μου ευγνωμοσύνη στον κ. Αθανάσιο Λασκαρίδη για την αταλάντευτη προσήλωσή του στη διευκόλυνση υλοποίησης της στρατηγικής στόχευσης και του ευθυνοφόρου έργου των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. 

Παράλληλα, θα ήθελα να εκφράσω τις θερμές μου ευχαριστίες και στον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΔΕΔΔΗΕ, κ. Αναστάσιο Μάνο, για την πολύτιμη συνεισφορά του ιδίου και όλων των συνεργατών του στην πλήρη ενεργειακή αυτονομία του υπόψη κτιρίου. Κυρίες και κύριοι, 

Υπό τη θεσμική μου ιδιότητα, θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις τελούν εν πλήρει επιγνώσει της νέας πραγματικότητας, και ευθυγραμμιζόμενες με τις κατευθύνσεις της πολιτικής Ηγεσίας στο πλαίσιο της Ατζέντας 2030, επενδύουν κι υλοποιούν την ενσωμάτωση της ψηφιακής και τεχνολογικής καινοτομίας εν συνόλω, μέσω της στοχευμένης υιοθέτησης κρίσιμων δράσεων και του συναφούς ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως μαρτυρά και η λειτουργία του νέου κτιρίου Κυβερνοχώρου. 

Σε αυτό το νέο περιβάλλον Ασφάλειας του 21ου αιώνα, όπου η ισχύς πλέον δεν αποτιμάται μόνο σε μέσα, αλλά σε ανθεκτικότητα, ταχύτητα προσαρμογής και ικανότητα λήψης αποφάσεων υπό πίεση, οι Ένοπλες Δυνάμεις τοποθετούνται δυναμικά και με αυτοπεποίθηση στο νέο οικοσύστημα 5 ψηφιακών δυνατοτήτων, καθώς και στο κέντρο των διεθνών τεχνολογικών εξελίξεων. 

Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, οι Ένοπλες Δυνάμεις διατρανώνουν ένα σαφές μήνυμα: Ότι εμφορούνται από το υψηλό αίσθημα καθήκοντος έναντι της αποστολής τους, διαθέτουν την ικανότητα αξιοποίησης της Γνώσης τους και επιδεικνύουν την αποφασιστικότητα να επενδύουν στους ανθρώπους τους και στις δεξιότητές τους, Με σχέδιο, Με συνέπεια, Με ευθύνη, Διασφαλίζοντας ότι το ένδοξο παρελθόν τους θα αποτελέσει το θεμέλιο ενός ακόμη λαμπρότερου μέλλοντος. Σας ευχαριστώ θερμά!

Επίσης έλαβε τον λόγο και ο Υποστράτηγος, Βασ. Χατζηδάκης, αρμόδιος Κλαδάρχης του ΓΕΕΘΑ, εις τον οποίο υπάγεται η νεοσύστατη Διεύθυνση, ο τελευταίος δίχως καν να κατονομάζεται, παρά τη δημόσια αναφορά στο πρόσωπό του ομοίως από τον Πρωθυπουργό.


Παρόντες στην τελετή ήσαν επίσης, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Θανάσης Δαβάκης, η Υφυπουργός Ανάπτυξης Ζωή Ράπτη, ο Γενικός Γραμματέας Εθνικής Ασφαλείας Θάνος Ντόκος, o Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Γεώργιος Κωστίδης, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος – Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, ο Ιδρυτής του Ιδρύματος «Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης» Αθανάσιος Λασκαρίδης, η Πρόεδρος του Ιδρύματος «Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης» Εύη Λάζου-Λασκαρίδη, ο Πρόεδρος του Ιδρύματος «Αικατερίνη Λασκαρίδη» Υποναύαρχος ε.τ. Πάνος Λασκαρίδης, ανώτατοι και ανώτεροι αξιωματικοί, καθώς και άλλοι προσκεκλημένοι.

Τον Πρωθυπουργό συνόδευσε στην τελετή εγκαινίων η σύζυγός του Μαρέβα Γκραμπόφσκι.

Μετά την τελετή εγκαινίων πραγματοποιήθηκε επίδειξη των δυνατοτήτων της «Μονάδας 1864». Ακολούθησε ενημέρωση του Πρωθυπουργού στους χώρους του νέου κτιρίου της ΔΙΠΛΗΚΥΒ.

Το νέο κτίριο, η θεμελίωση του οποίου πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, ανεγέρθηκε με αποκλειστική δωρεά του «Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης» και αποτελεί σημαντική επένδυση στην ενίσχυση των δυνατοτήτων του ΓΕΕΘΑ στους τομείς της Πληροφορικής και του Κυβερνοχώρου.

Πρόκειται για υπερσύγχρονο κτίριο τριών επιπέδων, συνολικής επιφάνειας 2.500 τ.μ., το οποίο στεγάζει τη Διεύθυνση Πληροφορικής και Κυβερνοχώρου και τη «Μονάδα 1864» του ΓΕΕΘΑ.

Οι νέες εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός έχουν σχεδιαστεί σύμφωνα με τις πλέον προηγμένες διεθνείς και συμμαχικές προδιαγραφές Κυβερνοασφάλειας και περιλαμβάνουν υποδομές για την υποστήριξη των Ενόπλων Δυνάμεων στον Κυβερνοχώρο.







Σάββατο 20 Ιουνίου 2026

Έχουμε ήδη δει μια σημαντική αποκλιμάκωση στις τιμές του πετρελαίου, που οφείλεται σε αυτή την εξέλιξη και προφανώς αυτό αποτελεί προτεραιότητα για όλα τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα, όπως το έχω πει, θα ήταν πρόθυμη να συμμετέχει σε κάποιου είδους αποστολή -η οποία θα πρέπει να έχει όμως διεθνή νομιμοποίηση σε επίπεδο Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών- εφόσον αυτό απαιτηθεί. Αυτό δεν είναι κάτι το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο τραπέζι. Ο σκοπός θα ήταν να επιστρέψουμε στο προηγούμενο status quo. Θέλω να θυμίσω ότι πριν ξεκινήσει ο πόλεμος η διέλευση από τα Στενά ήταν παντελώς ελεύθερη και κανείς δεν συζητούσε ούτε για την επιβολή τελών ούτε για την ανάγκη να υπάρχει κάποια άλλου είδους ειρηνευτική αποστολή. Η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι μπορεί να είναι παρούσα στο πεδίο όταν αυτό απαιτείται. Είμαστε παρόντες στην επιχείρηση «Aspides». Είμαστε μια χώρα που έχει προτάξει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας ως κεντρική προτεραιότητα της εξωτερικής μας πολιτικής. Είμαστε χώρα που έβαλε το ζήτημα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και εφόσον απαιτηθεί, στα πλαίσια που σας περιέγραψα, οποιαδήποτε πρόσθετη συνεισφορά μας, δεν θα διστάσουμε να το κάνουμε.





Συνέντευξη Πρωθυπουργού 
 το πέρας των εργασιών 
 του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου


Αλεξάνδρα Βουδούρη (Καθημερινή): Καλησπέρα, κ. Πρόεδρε. Κατά την πρώτη ουσιαστικά συζήτηση για τον επόμενο ευρωπαϊκό προϋπολογισμό καταγράφηκαν ήδη αποκλίνουσες θέσεις ανάμεσα στα κράτη μέλη, τόσο για το μέγεθός του, για την κατανομή των πόρων, αλλά και για τα νέα χρηματοδοτικά μέσα. Πώς διαμορφώνονται πλέον οι διαπραγματεύσεις; Πότε εκτιμάτε ότι θα καταλήξουμε σε συμφωνία και τι είδους συμφωνία θα ικανοποιούσε την Ελλάδα;

Κυριάκος Μητσοτάκης:
Κοιτάξτε, θα είναι μία εξαιρετικά δύσκολη διαπραγμάτευση αυτή. Υπάρχουν πολύ σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ αυτών που τονίζουν ότι χρειαζόμαστε έναν πιο φιλόδοξο προϋπολογισμό, από τη στιγμή που έχουμε και φιλόδοξους στόχους, και αυτών που βλέπουν τον προϋπολογισμό μέσα από το, κατανοητό σ’ έναν βαθμό, πλαίσιο των δικών τους σημαντικών εθνικών συνεισφορών.

Ο σκοπός είναι να ολοκληρώσουμε τη διαπραγμάτευση στο τέλος αυτού του έτους. Άμα με ρωτάτε αν το θεωρώ πιθανό, το θεωρώ δύσκολο αυτή τη στιγμή, υπάρχουν πολύ μεγάλες αποστάσεις μεταξύ της πλειοψηφίας των χωρών που θέλουν κάτι πιο φιλόδοξο και μιας μειοψηφίας που επιμένουν στη δική τους σκληρή θέση.

Για την Ελλάδα, η διαφύλαξη των πόρων της Συνοχής και της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, που τώρα πια εντάσσονται σε ένα νέο εθνικό πλαίσιο, καθώς έχει αλλάξει η δομή του προϋπολογισμού, αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα.

Είμαστε ικανοποιημένοι για το γεγονός ότι υπάρχουν περισσότεροι πόροι για τη μετανάστευση, επίσης για το γεγονός ότι αναγνωρίζεται η ανάγκη να υποστηριχθεί η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με παραπάνω ευρωπαϊκούς πόρους.

Μαρία Ψαρά (STAR): Γεια σας και από μένα, κ. Πρόεδρε. Η Ευρώπη επιδιώκει να ανοίξει ξανά διπλωματικούς διαύλους επικοινωνίας με το Κρεμλίνο. Κατά τη γνώμη σας, ποιος θα πρέπει να έχει αυτή την πρωτοβουλία; Ο Πρόεδρος Costa του Συμβουλίου, η «Συμμαχία των Προθύμων» ή ένας ειδικός απεσταλμένος;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, θέλω να είμαι ξεκάθαρος ότι τον πρώτο λόγο σε οποιαδήποτε διαπραγμάτευση με τη Ρωσία μπορεί να τον έχει μόνο η Ουκρανία. Η Ευρώπη δεν διεκδικεί ρόλο διαμεσολαβητή, καθώς έχει ήδη πάρει θέση υπέρ της Ουκρανίας σε αυτή τη σύγκρουση.

Σε περίπτωση, όμως, που απαιτηθεί -και το θεωρώ απαραίτητο- να υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας που να εκπροσωπεί το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, καθώς έχουμε πάρει αποφάσεις οι οποίες αφορούν αυτή τη σύγκρουση -το «πάγωμα» των ρωσικών πόρων, 20 πακέτα κυρώσεων, αυτές οι αποφάσεις πάρθηκαν από τους «27»-, δεν μπορώ να δω καμία άλλη λύση και το είπα και ξεκάθαρα χθες στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ότι στην περίπτωση αυτή τον διπλωματικό δίαυλο πρέπει να τον ανοίξει ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ο κ. António Costa, ο οποίος μπορεί να μιλήσει για λογαριασμό όλων μας.

Δημήτρης Γκάτσιος (ΕΡΤ): Καλησπέρα, κ. Πρόεδρε, και από εμένα. Θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν εντός του Συμβουλίου έγινε συζήτηση για έναν κοινό ευρωπαϊκό σχεδιασμό που θα σχετίζεται με την αποκατάσταση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ και ποιος θα μπορούσε να είναι ο ρόλος που θα διαδραματίσει η χώρα μας σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Επίσης, να ρωτήσω εάν σας προβληματίζει το ενδεχόμενο αναζωπύρωσης στην περιοχή, παρά την εικόνα που σχηματίζεται τα τελευταία 24ωρα. Ευχαριστώ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η εξασφάλιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ αποτελεί το βασικό ζητούμενο και θα έλεγα το σημαντικό κέρδος καταρχάς από αυτή την συμφωνία που έχει επιτευχθεί μεταξύ Ιράν και Ηνωμένων Πολιτειών. Ελπίζω και εύχομαι να μην υπάρξουν αναταράξεις που να θέσουν σε κίνδυνο το σκέλος αυτό της συμφωνίας.

Έχουμε ήδη δει μια σημαντική αποκλιμάκωση στις τιμές του πετρελαίου, που οφείλεται σε αυτή την εξέλιξη και προφανώς αυτό αποτελεί προτεραιότητα για όλα τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα, όπως το έχω πει, θα ήταν πρόθυμη να συμμετέχει σε κάποιου είδους αποστολή -η οποία θα πρέπει να έχει όμως διεθνή νομιμοποίηση σε επίπεδο Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών- εφόσον αυτό απαιτηθεί. Αυτό δεν είναι κάτι το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο τραπέζι.

Ο σκοπός θα ήταν να επιστρέψουμε στο προηγούμενο status quo. Θέλω να θυμίσω ότι πριν ξεκινήσει ο πόλεμος η διέλευση από τα Στενά ήταν παντελώς ελεύθερη και κανείς δεν συζητούσε ούτε για την επιβολή τελών ούτε για την ανάγκη να υπάρχει κάποια άλλου είδους ειρηνευτική αποστολή.

Η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι μπορεί να είναι παρούσα στο πεδίο όταν αυτό απαιτείται. Είμαστε παρόντες στην επιχείρηση «Aspides». Είμαστε μια χώρα που έχει προτάξει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας ως κεντρική προτεραιότητα της εξωτερικής μας πολιτικής. Είμαστε χώρα που έβαλε το ζήτημα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και εφόσον απαιτηθεί, στα πλαίσια που σας περιέγραψα, οποιαδήποτε πρόσθετη συνεισφορά μας, δεν θα διστάσουμε να το κάνουμε.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου (ΣΚΑΪ): Στο πεδίο του μεταναστευτικού, κ. Πρόεδρε, στην επιστολή που υπογράφετε μαζί με άλλους ηγέτες υποστηρίζετε ότι η δημιουργία κέντρων ή κόμβων σε τρίτες χώρες είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για την αντιμετώπιση τόσο της παράτυπης μετανάστευσης όσο και για την αύξηση των επιστροφών.

Θέλω να μου πείτε για τις χώρες της πρώτης γραμμής, όπως η δική μας, όπως η Ελλάδα, ποιο θα είναι το όφελος από τη δημιουργία αυτών των κέντρων ή των camps και αν υπάρχει και κάποια εκτίμηση για το ποιο θα είναι το ποσοστό, το επίπεδο της μείωσης στις αφίξεις.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα έλεγα ότι είναι ένα ακόμα «όπλο» το οποίο έχουμε στη φαρέτρα μας. Είναι πολύ σημαντικό ότι συμφωνήθηκε ο κανονισμός των επιστροφών. Η Ελλάδα ήδη είναι πολύ δραστήρια στον τομέα αυτόν.

Θέλω να θυμίσω ότι από τη στιγμή που αρχίσαμε να κάνουμε επιστροφές στην Αίγυπτο, μειώθηκε σημαντικά ο αριθμός των Αιγυπτίων που έφταναν παράνομα στην Κρήτη. Οι Αιγύπτιοι δεν δικαιούνται επί της αρχής άσυλο, γι’ αυτό και επιστρέφονται.

Και φυσικά, η δημιουργία κέντρων επεξεργασίας αιτήσεων εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελούσε κάτι το οποίο είχε συζητηθεί εδώ και πολύ καιρό. Τώρα έχουμε τη δυνατότητα να εξετάσουμε και αυτή την επιλογή. Βρισκόμαστε στην αρχή ακόμα αυτών των συζητήσεων, αλλά για εμάς αυτή τη στιγμή η πρώτη προτεραιότητα είναι να περιορίσουμε στο ελάχιστο τις ροές οι οποίες έρχονται από την ανατολική Λιβύη. Έχουμε ήδη σημαντικότατη μείωση στα χερσαία σύνορά μας, και στα ανατολικά μας σύνορα.

Είχαμε κάποιες πολύ, πιστεύω, ουσιαστικές επαφές με την πολιτική και στρατιωτική διοίκηση της ανατολικής Λιβύης. Όπως ξέρετε, τους παρέχουμε υλικοτεχνική υποστήριξη και εκπαίδευση στα στελέχη του Λιμενικού τους και νομίζω ότι έχουμε αναπτύξει έναν καλό δίαυλο επικοινωνίας, έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε σε πρώτη φάση ότι οι ροές από την περιοχή του Τομπρούκ προς την Κρήτη τους επόμενους μήνες θα περιοριστούν σημαντικά.

Νίκος Αρμένης (ΑΠΕ – MEGA): Κύριε Πρόεδρε, η αντιμετώπιση της ακρίβειας ενδιαφέρει ιδιαίτερα τον κόσμο. Η κυβέρνηση παρουσίασε την πλατφόρμα PosoKanei, αλλά τώρα η κοινωνία, μετά και τη συμφωνία των ΗΠΑ με το Ιράν, περιμένει να περάσει αυτή η πτώση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου άμεσα στην αντλία, όπως και εσείς είπατε. Έχετε συγκεκριμένες ενδείξεις πότε οι καταναλωτές θα δουν ουσιαστική μείωση στις τιμές των καυσίμων; Επίσης, συζητήθηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο κάποιος μηχανισμός παρέμβασης σε περίπτωση νέας ενεργειακής κρίσης;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το μεν δεύτερο, το απευχόμαστε. Για το δε πρώτο, ήδη έχουμε δει μία όχι ευκαταφρόνητη μείωση στις τιμές της βενζίνης, και του ντίζελ, η οποία ξεπερνά τα 15 λεπτά.

Υπάρχει, κατά κανόνα, μία χρονοαπόσταση της περίπου μίας εβδομάδας από τη στιγμή που μειώνονται οι τιμές της πρώτης ύλης έως ότου αυτή η μείωση να φτάσει στην αντλία. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι όλοι οι εποπτικοί μηχανισμοί βρίσκονται επί ποδός ώστε να εξασφαλίσουν ότι αυτή η μείωση πράγματι θα περάσει τελικά στην αντλία και θα ωφελήσει τον καταναλωτή, είτε μιλάμε για τη βενζίνη είτε μιλάμε για το πετρέλαιο κίνησης, το οποίο θέλω να θυμίσω ότι για τον μήνα αυτόν έχει και την πρόσθετη επιδότηση των 15 λεπτών.

Από εκεί και πέρα, βέβαια, θεωρώ ότι όσο μειώνεται η παγκόσμια πληθωριστική πίεση στις τιμές της ενέργειας τόσο θεωρώ ότι θα δούμε και μία αποκλιμάκωση στον πληθωρισμό, η αύξηση του οποίου τους τελευταίους μήνες οφείλεται αποκλειστικά στις παγκόσμιες εξελίξεις και στον πόλεμο στο Ιράν.

Μαρία Αρώνη (OPEN): Ευχαριστώ, κ. Πρόεδρε. Χθες συναντηθήκατε με τον Πρόεδρο της Ουκρανίας Zelenskyy. Αν θυμάμαι καλά, τον Νοέμβριο είχε δρομολογηθεί μία συμφωνία συνεργασίας για συμπαραγωγή οπλικών συστημάτων με την Ουκρανία, για υποθαλάσσια μη επανδρωμένα οχήματα.

Θα ήθελα να ρωτήσω εάν το συζητήσατε αυτό χθες με τον Ουκρανό Πρόεδρο, εάν η Ουκρανία αίρει κάποιους όρους που είχε θέσει και αν θα «ξεπαγώσει» τελικά αυτή η συμφωνία. Και αν ναι, θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό SAFE;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις με την Ουκρανία για τη δυνατότητα μιας συμφωνίας η οποία θα επιτρέπει στη χώρα μας να αξιοποιήσει τη σημαντικότατη τεχνογνωσία που οι Ουκρανοί έχουν αναπτύξει σε μη επανδρωμένα οχήματα, είτε αυτά είναι ιπτάμενα είτε είναι χερσαία είτε είναι θαλάσσια είτε είναι υποβρύχια.

Δεν μπορώ να σας πω κάτι περισσότερο αυτή τη στιγμή, αλλά είμαι αισιόδοξος ότι αυτή η συζήτηση μπορεί να ωριμάσει πολύ γρήγορα.

Πέμπτη 18 Ιουνίου 2026

Είμαστε πια μία από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που διαθέτει μία κρατική πλατφόρμα τέτοιας κλίμακας, η οποία να δίνει τη δυνατότητα ανά πάσα στιγμή στον Έλληνα καταναλωτή να συγκρίνει πολλά διαφορετικά προϊόντα. Και είναι ένα επιπλέον βήμα το οποίο αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση ουσιαστικά αξιοποιεί την τεχνολογία και το ψηφιακό κράτος προς όφελος τελικά της κοινωνίας και του πολίτη, παρεμβαίνοντας στο πιο κρίσιμο, στο πιο ακανθώδες ζήτημα το οποίο απασχολεί κάθε ελληνικό νοικοκυριό σήμερα, που δεν είναι άλλο από το πρόβλημα της ακρίβειας. Εγώ θα ενθαρρύνω τους πολίτες να κατεβάσουν την εφαρμογή -όπως είπε και ο Υπουργός, είναι μία εφαρμογή που, σε αντίθεση με τον e-katanaloti, του οποίου ουσιαστικά πολύ εξελιγμένη μορφή αποτελεί το PosoKanei, είναι κατεξοχήν σχεδιασμένη για το κινητό τηλέφωνο-, να πειραματιστούν μαζί της, να δουν την πραγματική της δύναμη και να την αξιοποιήσουν όσο πιο ουσιαστικά μπορούν. Θεωρώ πολύ σημαντικό το γεγονός ότι έχουμε πια, κ. Υπουργέ, και μία σύγκριση, σε πραγματικό χρόνο, τιμών Ελλάδος και εξωτερικού. Αυτό αφορά ιδιαίτερα τις πολυεθνικές εταιρείες...

 




 H εφαρμογή PosoKanei 

παρουσιάσθηκε σε σύσκεψη 

υπό τον Πρωθυπουργό


17 Ιουνίου 2026

Η νέα εφαρμογή PosoKanei, που επιτρέπει στους πολίτες να αναζητούν και να συγκρίνουν τις τιμές περίπου 10.000 αγαθών ευρείας κατανάλωσης τα οποία πωλούνται σε σούπερ μάρκετ, παρουσιάστηκε σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Το PosoKanei αποτελεί το νέο εργαλείο διαφάνειας και τόνωσης του υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά και είναι ουσιαστική εξέλιξη και βελτίωση του e-katanalotis, φιλοξενώντας σαφώς μεγαλύτερο αριθμό κωδικών. Η πλατφόρμα ενημερώνεται καθημερινά ώστε να προσφέρει αξιόπιστη πληροφόρηση σε πραγματικό χρόνο, ενώ παράλληλα διαθέτει ιστορικό τιμών σε βάθος τουλάχιστον δύο μηνών για κάθε προϊόν, προκειμένου οι καταναλωτές να μπορούν να εντοπίσουν παραπλανητικές προσφορές ή εκπτώσεις.

«Από σήμερα ο Έλληνας καταναλωτής αποκτά ένα ακόμα “όπλο” στη μάχη κατά της ακρίβειας και του αυξημένου κόστους ζωής», δήλωσε κατά τη διάρκεια της σύσκεψης ο Πρωθυπουργός. «Είναι μία σημαντική πρωτοβουλία, η οποία ενισχύει τον ανταγωνισμό, κινητοποιώντας ταυτόχρονα και την καταναλωτική συνείδηση», προσέθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Στην πράξη, με το νέο εργαλείο PosoKanei, το οποίο θα βελτιώνεται τακτικά με βάση την εμπειρία των χρηστών, κάθε χρήστης θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να έχει πρόσβαση σε ακριβή, συγκρίσιμα και πρακτικά στοιχεία, που του επιτρέπουν να γνωρίζει πριν αγοράσει, επιλέγοντας ο ίδιος τη λύση που τον συμφέρει περισσότερο.

Η νέα εφαρμογή προσφέρει, επίσης, στοιχεία για τις τιμές αντίστοιχων προϊόντων που πωλούνται σε πολλές άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δίνοντας στους χρήστες τη δυνατότητα να κάνουν συγκρίσεις και με αγορές του εξωτερικού.

«Θεωρώ πολύ σημαντικό το γεγονός ότι έχουμε πια και μία σύγκριση, σε πραγματικό χρόνο, τιμών Ελλάδος και εξωτερικού. Αυτό αφορά ιδιαίτερα τις πολυεθνικές εταιρείες. Και θέλω για ακόμη μια φορά να στείλω ένα μήνυμα, ότι αδικαιολόγητες τιμές, υψηλές τιμές στην Ελλάδα σε σχέση με αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν μπορούν να γίνουν εύκολα ανεκτές, εάν δεν εξηγηθούν με απόλυτη σαφήνεια», τόνισε ο Πρωθυπουργός.

Το PosoKanei επιτρέπει, ακόμη, στους πολίτες να δημιουργούν λίστες με αγαθά προτίμησής τους και να αναζητούν προϊόντα της ίδιας κατηγορίας, για παράδειγμα είδη καφέ ή μακαρόνια, με κριτήρια την τιμή και τη διαθεσιμότητά τους σε κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να είναι συνεχώς ενήμεροι για το κόστος των αγαθών που αγοράζουν συχνά, να γνωρίζουν ποια καταστήματα προσφέρουν τις καλύτερες τιμές και να βρίσκουν εύκολα εναλλακτικές λύσεις.

«Να επαναλάβω ότι η μάχη την οποία δίνει το Υπουργείο αλλά και η Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή είναι μία μάχη συνεχής», συνέχισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Και, προφανώς, η μάχη κατά της ακρίβειας συνεχίζεται και θα κερδηθεί μόνο με ρεαλιστικές πράξεις, με πραγματικές λύσεις και όχι με εύκολα λόγια και με ακοστολόγητες υποσχέσεις».

Ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος δήλωσε από την πλευρά του: «Σας παρουσιάζουμε ένα πραγματικό “όπλο” που αποσκοπεί στη διαφάνεια στην αγορά, ενισχύει τον υγιή ανταγωνισμό προς όφελος των νοικοκυριών και προστατεύει στην πράξη όσο γίνεται το εισόδημα κάθε οικογένειας και ιδιαίτερα των πιο ευάλωτων οικονομικά οικογενειών και ασφαλώς της μεσαίας τάξης, που πιστεύω ότι θα το χρησιμοποιήσει πάρα πολύ. Κάθε πολίτης θα μπορεί να αναζητά το προϊόν που τον ενδιαφέρει, να βλέπει online πόσο κοστίζει, πού θα το βρει φθηνότερο, προτού φτάσει, βεβαίως, στο ταμείο».

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης Δημήτρης Παπαστεργίου ανέφερε: «Η νέα πλατφόρμα έρχεται να επεκτείνει την ιδέα που είχαμε με το e-katanalotis, αλλά με πολύ μεγαλύτερη κάλυψη προϊόντων, κι είναι μία εφαρμογή η οποία φτιάχτηκε κυρίως για το κινητό, αλλά έχει πολύ καλή παρουσίαση και στη web έκφρασή της, γιατί η αλήθεια είναι πως από το κινητό μας ψωνίζουμε. Είμαστε πάρα πολύ αισιόδοξοι πως αυτή η δουλειά θα έρθει πραγματικά να αλλάξει την εικόνα των τιμών στο σούπερ μάρκετ. Σημασία έχει η τεχνολογία να δίνει πραγματικές λύσεις σε πραγματικά προβλήματα».

Η Διοικήτρια της Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, Δέσποινα Τσαγγάρη, σημείωσε: «Η εφαρμογή δεν λέει στον καταναλωτή τι να αγοράσει. Δεν είναι e-shop. Δεν λύνει τα προβλήματα της αγοράς. Δεν υποκαθιστά την κρίση του καταναλωτή. Του δίνει, όμως, κάτι άλλο πολύ πιο ουσιαστικό: τη δυνατότητα να αποφασίζει εκείνος με τα στοιχεία που διαβάζει. Δεν έχουμε γενικές διαπιστώσεις, αλλά καθαρή, συγκρίσιμη και άμεση, χρήσιμη πληροφορία. Αυτό που κάνει είναι να δίνει εμπιστοσύνη, διαφάνεια και να “καθαρίζει” το τοπίο στον Έλληνα καταναλωτή και σιγά-σιγά να του ξαναφέρνει την εμπιστοσύνη που χρειάζεται».

Ολόκληρη η δήλωση του Πρωθυπουργού:

Καταρχάς, θερμά συγχαρητήρια στα δύο συναρμόδια Υπουργεία, αλλά και στην Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, αλλά και στη δυναμική μας startup εταιρεία, οι οποίοι, σε συνεργασία, ανέπτυξαν μία πραγματικά εξαιρετική και πολύ χρήσιμη εφαρμογή και από σήμερα ο Έλληνας καταναλωτής αποκτά ένα ακόμα «όπλο» στη μάχη κατά της ακρίβειας και του αυξημένου κόστους ζωής.

Θα γνωρίζει πια στην κυριολεξία πόσο κάνει κάθε προϊόν σε πραγματικό χρόνο, θα μπορεί να συνθέτει το δικό του καλάθι, να συγκρίνει τιμές, όχι μόνο εντός Ελλάδος αλλά και με αντίστοιχα προϊόντα στο εξωτερικό, έτσι ώστε να μπορεί να επιλέγει εύκολα τι και πού έχει συμφέρον να κάνει τις αγορές του.

Θεωρώ ότι είναι μία σημαντική πρωτοβουλία, η οποία ενισχύει τον ανταγωνισμό, κινητοποιώντας ταυτόχρονα και την καταναλωτική συνείδηση, κάτι το οποίο αποτελεί πάντα αποτελεί ζητούμενο στη χώρα μας. Δεν αποτελεί πανάκεια, αλλά, όπως είπατε, όταν κάθε ευρώ μετράει -και ξέρουμε ότι σήμερα ο Έλληνας πολίτης δυσκολεύεται και πιέζεται-, όταν κάθε ευρώ μετράει, η διαφάνεια δεν είναι πολυτέλεια, όπως είπατε, είναι δικαίωμα.

Και ακριβώς αυτή τη διαφάνεια προάγει το συγκεκριμένο εργαλείο, το οποίο σε πρώτη φάση έχει ενσωματώσει πάνω από 10.000 προϊόντα και προφανώς δεν σταματάμε εδώ, καθώς τα προϊόντα και αύριο οι υπηρεσίες θα συνεχίζουν να εμπλουτίζουν την εφαρμογή με την πάροδο του χρόνου.

Θέλω να τονίσω ότι είμαστε πια μία από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που διαθέτει μία κρατική πλατφόρμα τέτοιας κλίμακας, η οποία να δίνει τη δυνατότητα ανά πάσα στιγμή στον Έλληνα καταναλωτή να συγκρίνει πολλά διαφορετικά προϊόντα.

Και είναι ένα επιπλέον βήμα το οποίο αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση ουσιαστικά αξιοποιεί την τεχνολογία και το ψηφιακό κράτος προς όφελος τελικά της κοινωνίας και του πολίτη, παρεμβαίνοντας στο πιο κρίσιμο, στο πιο ακανθώδες ζήτημα το οποίο απασχολεί κάθε ελληνικό νοικοκυριό σήμερα, που δεν είναι άλλο από το πρόβλημα της ακρίβειας.

Εγώ θα ενθαρρύνω τους πολίτες να κατεβάσουν την εφαρμογή -όπως είπε και ο Υπουργός, είναι μία εφαρμογή που, σε αντίθεση με τον e-katanaloti, του οποίου ουσιαστικά πολύ εξελιγμένη μορφή αποτελεί το PosoKanei, είναι κατεξοχήν σχεδιασμένη για το κινητό τηλέφωνο-, να πειραματιστούν μαζί της, να δουν την πραγματική της δύναμη και να την αξιοποιήσουν όσο πιο ουσιαστικά μπορούν.

Θεωρώ πολύ σημαντικό το γεγονός ότι έχουμε πια, κ. Υπουργέ, και μία σύγκριση, σε πραγματικό χρόνο, τιμών Ελλάδος και εξωτερικού. Αυτό αφορά ιδιαίτερα τις πολυεθνικές εταιρείες.

Και θέλω για ακόμη μια φορά να στείλω ένα μήνυμα, ότι αδικαιολόγητες τιμές, υψηλές τιμές στην Ελλάδα σε σχέση με αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν μπορούν να γίνουν εύκολα ανεκτές, εάν δεν εξηγηθούν με απόλυτη σαφήνεια.

Κατά συνέπεια, το εργαλείο αυτό είναι και ένα «όπλο» στα χέρια της ίδιας της Αρχής. Αλλά πιστεύω ότι και τα σούπερ μάρκετ και ο ανταγωνισμός θα αντιληφθούν ότι από τη στιγμή που υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια, έχουν και μεγαλύτερο κίνητρο να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο τον ανταγωνισμό, γιατί πια ο πολίτης, ο καταναλωτής τους, θα γνωρίζει ότι ενδεχομένως μπορεί να βρει το ίδιο προϊόν κάπου αλλού φθηνότερα.

Να εκφράσω, επίσης, τη χαρά μου γιατί η εφαρμογή αυτή αναπτύχθηκε από μία δυναμική ελληνική startup εταιρεία, με έδρα μάλιστα την Πτολεμαΐδα, τη Δυτική Μακεδονία. Κάτι το οποίο αποδεικνύει ότι η Ελληνική Κυβέρνηση δίνει ευκαιρίες σε νεοφυείς ελληνικές επιχειρήσεις να αναπτύξουν προϊόντα τα οποία είναι εξαιρετικά δυναμικά και καινοτόμα και -γιατί όχι;- με το καλό αυτά τα προϊόντα να μπορέσετε να τα προωθήσετε και στο εξωτερικό.

Τέλος, να επαναλάβω ότι η μάχη την οποία δίνει το Υπουργείο αλλά και η Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή είναι μία μάχη συνεχής. Όπως είπε ο Υπουργός, έχουμε αναπτύξει μια σειρά από πρωτοβουλίες για να αντιμετωπίσουμε το οξύ πρόβλημα της εισαγόμενης ακρίβειας.

Μου έκανε εντύπωση το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, κ. Υπουργέ, το οποίο προκλήθηκε από την ανάρτηση του νομοσχεδίου σχετικά με την προστασία των καταναλωτών όσον αφορά τα καταναλωτικά δάνεια. Τελειώνουμε πια με τα ψιλά γράμματα και υπάρχει πολύ μεγαλύτερη διαφάνεια στις σχέσεις του καταναλωτή με τα πιστωτικά ιδρύματα. Είναι μια πολύ σημαντική νομοθετική παρέμβαση, η οποία θα ψηφιστεί άμεσα και θα τεθεί σε εφαρμογή σε λίγους μήνες από τώρα.

Και, προφανώς, η μάχη κατά της ακρίβειας συνεχίζεται και θα κερδηθεί μόνο με ρεαλιστικές πράξεις, με πραγματικές λύσεις και όχι με εύκολα λόγια και με ακοστολόγητες υποσχέσεις.

Οπότε και πάλι θερμά συγχαρητήρια. Αναμένω και εγώ με χαρά να κατεβάσω την εφαρμογή στο δικό μου κινητό τηλέφωνο και στη συνέχεια να μπορέσω και εγώ να εισφέρω το δικό μου feedback σε αυτά τα οποία έχετε αναπτύξει.

Τετάρτη 17 Ιουνίου 2026

Το σκοτεινό ζητούμενο είναι ένα: Να πληγεί το ηθικό του προσωπικού. Να αποθαρρυνθούν οι νέοι από το να ακολουθήσουν στρατιωτική σταδιοδρομία. Να υπονομευθεί η εμπιστοσύνη της κοινωνίας στις Ένοπλες Δυνάμεις. Ας είμαστε λοιπόν προσεκτικοί. Να ασκούμε αυστηρή κριτική όπου χρειάζεται. Αλλά να μην γινόμαστε άθελά μας πολλαπλασιαστές αφηγημάτων που τελικά εξυπηρετούν όσους επιθυμούν αδύναμες Ένοπλες Δυνάμεις και χαμηλό εθνικό φρόνημα. Η Ελλάδα χρειάζεται ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις και προπάντων ισχυρό Πολεμικό Ναυτικό....

Μία παρέμβαση 
λογικής και ευθύνης 
από  Επίτιμο 
Υπαρχηγό ΓΕΝ





Το ΝΝΠ «έκλεισε».

Οι καταδρομείς «χάνουν χρήματα».
Τα στρατιωτικά νοσοκομεία «διώχνουν τους αποστράτους».
Οι νέοι «δεν επιλέγουν τις στρατιωτικές σχολές».

Όλα μαζί. Την ίδια περίοδο. Με το ίδιο περίπου συμπέρασμα.

Ως άνθρωπος που υπηρέτησε πάνω από τέσσερις δεκαετίες στο Πολεμικό Ναυτικό, έχω μάθει να ξεχωρίζω την καλόπιστη κριτική από την οργανωμένη δημιουργία εντυπώσεων. Κι εδώ το πράγμα γίνεται σοβαρό. Κι όσοι με γνωρίζετε ξέρετε πολύ καλά πως ούτε ψεκασμένος ούτε συνωμοσιολόγος είμαι.

Η κριτική είναι απαραίτητη. Τα προβλήματα υπάρχουν και πρέπει να αναδεικνύονται.

Όμως όταν διαφορετικά γεγονότα παρουσιάζονται συστηματικά με τρόπο που οδηγεί πάντοτε στο ίδιο αφήγημα — ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις καταρρέουν και άρα οι νέοι πρέπει να τις αποφεύγουν — τότε οφείλουμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί, γιατί οι καιροί είναι περίεργοι.

Και πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι δεν είναι καν πολιτικό θέμα. Εδώ σαφέστατα υπάρχει ένα μοτίβο που ξεπερνά την γνωστή αντιπολιτευτική ρητορική. Κι αυτό αφορά όλες τις παρατάξεις και την όποια μελλοντική Κυβέρνηση.

Θέλω να αναφερθώ και στο ζήτημα των στρατιωτικών νοσοκομείων. Η διατύπωση του νέου ΠΔ πράγματι προκάλεσε ανησυχία σε πολλούς αποστράτους, μεταξύ των οποίων και σε μένα. Προφανώς και η Πολιτεία οφείλει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική όταν αναφέρεται σε ανθρώπους που υπηρέτησαν μια ζωή την πατρίδα. Μόνο που η Πολιτεία έχει χρησιμοποιήσει το ίδιο λεκτικό και στον προηγούμενο νόμο (ΠΔ) του 1975. Ό,τι ίσχυε μέχρι τώρα, θα συνεχίσει να ισχύει.

Είναι άλλο πράγμα η συζήτηση για μια ατυχή διατύπωση (που υπήρχε ούτως η άλλως) και άλλο να διαδίδεται ότι οι απόστρατοι χάνουν την περίθαλψή τους ή ότι αποκλείονται από τα στρατιωτικά νοσοκομεία. Αυτό απλώς δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Η υβριδική προπαγάνδα δεν λειτουργεί πάντα με ψέματα.
Συχνά λειτουργεί με μισές αλήθειες, υπερβολές και συνεχή αναπαραγωγή αρνητικών ειδήσεων, ώστε να δημιουργείται η εντύπωση μιας γενικευμένης κατάρρευσης.

Το σκοτεινό ζητούμενο είναι ένα:

Να πληγεί το ηθικό του προσωπικού.
Να αποθαρρυνθούν οι νέοι από το να ακολουθήσουν στρατιωτική σταδιοδρομία.
Να υπονομευθεί η εμπιστοσύνη της κοινωνίας στις Ένοπλες Δυνάμεις.

Ας είμαστε λοιπόν προσεκτικοί.

Να ασκούμε αυστηρή κριτική όπου χρειάζεται.

Αλλά να μην γινόμαστε άθελά μας πολλαπλασιαστές αφηγημάτων που τελικά εξυπηρετούν όσους επιθυμούν αδύναμες Ένοπλες Δυνάμεις και χαμηλό εθνικό φρόνημα.

Η Ελλάδα χρειάζεται ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις και προπάντων ισχυρό Πολεμικό Ναυτικό.


Διερωτώμαι, ενδεχομένως και αφελώς: Ο ίδιος ιστότοπος που ήλθε να αναδείξει τη συνημμένη ανάρτηση Αντιναυάρχου  ε.α. από τη Θεσσαλονίκη, στοχοποιώντας τελικώς τον ίδιο τον Αρχηγό ΓΕΝ, με το συντάκτη της να διερωτάται  "Τι φαιδρότητες είναι αυτά. Ποιος τα προτείνει και ποιος τα δέχεται." με αφορμή τα νέα διακριτικά του βαθμού του επικεφαλής του ΠΝ" , άραγε θα μπει στον κόπο να παραθέσει και την ανάρτηση του Επιτίμου Υπαρχηγού ΓΕΝ γιά λόγους ισότιμης πληροφόρησης; Αν κριθεί ότι δεν "συμφέρει" το περιεχόμενό της (...), τότε μάλλον δεν πρέπει να αναμένεται! (
https://www.militaire.gr/tha-afisoyn-kati-orthio-stis-enoples-dynameis-ta-nea-diakritika-toy-a-gen-kai-oi-antidraseis/)

Θέλω να πω ένα ξεχωριστό ευχαριστώ στους γιατρούς, τους νοσηλευτές, σε όλο το διοικητικό προσωπικό. Εσείς είστε που κρατάτε το Εθνικό Σύστημα Υγείας όρθιο. Γνωρίζουμε καλά τι έχουμε κάνει. Γνωρίζουμε καλά πού υπάρχουν τυχόν ελλείψεις. Δεν κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί. Γνωρίζουμε ότι έχουμε ζητήματα ως προς τη στελέχωση όσον αφορά τους νοσηλευτές, γι’ αυτό και έχουμε κάνει και σημαντικές κινήσεις για να κάνουμε το επάγγελμα του νοσηλευτή πιο ελκυστικό από ό,τι είναι σήμερα. Και θα εξακολουθούμε να αγωνιζόμαστε για να αναβαθμίζουμε συνέχεια το Εθνικό Σύστημα Υγείας, το οποίο έχει κάνει πολύ, πολύ σημαντικά βήματα προόδου. Νομίζω ότι είναι επίσης πολύ σημαντικό να στείλουμε ένα μήνυμα ότι οι πολίτες πρέπει να εμπιστεύονται την πρωτοβάθμια περίθαλψη, τα Κέντρα Υγείας, και όταν αυτά εφημερεύουν και για τα επείγοντα περιστατικά. Έχετε τη δυνατότητα εδώ να περιθάλψετε τους συμπολίτες, όπως το κάνετε, τις έξι μέρες την εβδομάδα που εφημερεύετε, και αν προφανώς χρειαστεί, μπορείτε πάντα να κάνετε διακομιδή σε κάποιο μεγαλύτερο νοσοκομείο. Οπότε, κι εδώ, ακόμα μία εικόνα από ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας το οποίο αλλάζει, προς όφελος και των εργαζόμενων στο ΕΣΥ, γιατί προφανώς και για εσάς είναι πολύ σημαντικό να εργάζεστε σε έναν σύγχρονο ευχάριστο χώρο, αλλά κυρίως των πολιτών, που εξακολουθούν να εμπιστεύονται το Εθνικό Σύστημα Υγείας και να του δίνουν πολύ υψηλούς βαθμούς ικανοποίησης σε σχέση με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών...

 




Η σημερινή επίσκεψη 

του Πρωθυπουργού στον 

Δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης

16 Ιουνίου 2026

Το Κέντρο Υγείας Βάρης, το οποίο ανακαινίστηκε πλήρως με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ ταυτόχρονα αυξήθηκε σημαντικά το προσωπικό του, επισκέφθηκε το απόγευμα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Συνοδευόμενος από τον Υφυπουργό Υγείας Μάριο Θεμιστοκλέους και τον Δήμαρχο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης Γρηγόρη Κωνσταντέλο, ο Πρωθυπουργός ξεναγήθηκε στις ανακαινισμένες εγκαταστάσεις απο τη Διευθύντριά του Κέντρου, Μαρία Κραββαρίτου, και είχε τη δυνατότητα να συνομιλήσει με το προσωπικό αλλά και πολίτες.

Η μονάδα της Βάρης συγκαταλέγεται στα 156 Κέντρα Υγείας που αναβαθμίζονται ανά την Ελλάδα, παράλληλα με περισσότερα από 90 δημόσια νοσοκομεία, στο πλαίσιο του σχεδιασμού για την ουσιαστική βελτίωση της πρωτοβάθμιας περίθαλψης και του ΕΣΥ ευρύτερα.

Το Κέντρο της Βάρης διαθέτει Τμήμα Επειγόντων, Ακτινοδιαγνωστικό και Τμήμα Υπερήχων, εργαστηριακό τομέα και εξειδικευμένα ιατρεία, ενώ το προσωπικό του έχει ενισχυθεί κατά 23% σε σύγκριση με το 2019, αριθμώντας πλέον σχεδόν 50 άτομα.

Με χρηματοδότηση από το ΤΑΑ έγιναν έργα ανακαίνισης, εκσυγχρονισμού και ενεργειακής αναβάθμισης στο κτήριο έκτασης 1.200 τ.μ.

Όπως επισημάνθηκε κατά την ξενάγηση, η επισκεψιμότητα του Κέντρου Υγείας ήταν πέρυσι αυξημένη κατά 19% συγκριτικά με το 2019 και μόνο την περασμένη χρονιά δέχθηκε 37.264 επισκέψεις.

Ολοκληρώνοντας την επίσκεψη στο Κέντρο Υγείας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε σε δήλωσή του: 
«Στην αρχή της θητείας μας είχαμε θέσει ως κεντρικό στόχο να αξιοποιήσουμε τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για να κάνουμε τη μεγαλύτερη παρέμβαση στις υποδομές του Εθνικού Συστήματος Υγείας από συστάσεώς του.

Και εδώ, το Κέντρο Υγείας Βάρης είναι ένα μόνο παράδειγμα από τα 156 Κέντρα Υγείας τα οποία ανακατασκευάζονται πλήρως, με ευρωπαϊκούς πόρους.

Ένα Κέντρο Υγείας το οποίο χρονολογείται από το 1989, ήταν σε μία προβληματική κατάσταση, έγινε πρακτικά καινούργιο, εξοπλίστηκε και έχει τη δυνατότητα σήμερα να παρέχει ποιοτική πρωτοβάθμια περίθαλψη σε δεκάδες χιλιάδες κατοίκους, Δήμαρχέ μου, της ευρύτερης περιοχής.

Θέλω να πω ένα ξεχωριστό ευχαριστώ στους γιατρούς, τους νοσηλευτές, σε όλο το διοικητικό προσωπικό. Εσείς είστε που κρατάτε το Εθνικό Σύστημα Υγείας όρθιο.

Γνωρίζουμε καλά τι έχουμε κάνει. Γνωρίζουμε καλά πού υπάρχουν τυχόν ελλείψεις. Δεν κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί. Γνωρίζουμε ότι έχουμε ζητήματα ως προς τη στελέχωση όσον αφορά τους νοσηλευτές, γι’ αυτό και έχουμε κάνει και σημαντικές κινήσεις για να κάνουμε το επάγγελμα του νοσηλευτή πιο ελκυστικό από ό,τι είναι σήμερα.

Και θα εξακολουθούμε να αγωνιζόμαστε για να αναβαθμίζουμε συνέχεια το Εθνικό Σύστημα Υγείας, το οποίο έχει κάνει πολύ, πολύ σημαντικά βήματα προόδου.

Νομίζω ότι είναι επίσης πολύ σημαντικό να στείλουμε ένα μήνυμα ότι οι πολίτες πρέπει να εμπιστεύονται την πρωτοβάθμια περίθαλψη, τα Κέντρα Υγείας, και όταν αυτά εφημερεύουν και για τα επείγοντα περιστατικά. Έχετε τη δυνατότητα εδώ να περιθάλψετε τους συμπολίτες, όπως το κάνετε, τις έξι μέρες την εβδομάδα που εφημερεύετε, και αν προφανώς χρειαστεί, μπορείτε πάντα να κάνετε διακομιδή σε κάποιο μεγαλύτερο νοσοκομείο.

Οπότε, κι εδώ, ακόμα μία εικόνα από ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας το οποίο αλλάζει, προς όφελος και των εργαζόμενων στο ΕΣΥ, γιατί προφανώς και για εσάς είναι πολύ σημαντικό να εργάζεστε σε έναν σύγχρονο ευχάριστο χώρο, αλλά κυρίως των πολιτών, που εξακολουθούν να εμπιστεύονται το Εθνικό Σύστημα Υγείας και να του δίνουν πολύ υψηλούς βαθμούς ικανοποίησης σε σχέση με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών»
.

Ο Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους σημείωσε από την πλευρά του: 
«Βρισκόμαστε στο Κέντρο Υγείας Βάρης, ένα ακόμη ανακαινισμένο Κέντρο Υγείας, με χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προϋπολογισμού 1,5 εκατομμυρίων.

Ένα Κέντρο Υγείας που χτίστηκε το 1989 και παραδίδεται τώρα πλήρως ανακαινισμένο, αλλά, το σημαντικότερο, με μια πολύ καλή στελέχωση και εξαιρετικούς γιατρούς, εξαιρετικούς συναδέλφους, οι οποίοι καλύπτουν όλες τις βασικές λειτουργίες και ένα ακτινολογικό, κ. Πρόεδρε, το οποίο είχε να λειτουργήσει από το 2001 και επαναλειτούργησε τα τελευταία τρία χρόνια. Άρα, λειτουργούμε εδώ και ακτινολογικό και υπέρηχο, μηχάνημα».


Η Διευθύντρια του Κέντρου Υγείας Μαρία Κραββαρίτη ανέφερε:
 «Χαιρόμαστε πάρα πολύ που μας επισκεφθήκατε, να δείτε από κοντά ένα έργο που είχαμε τη χαρά να εγκαινιάσουμε φέτος, να αναβαθμιστεί τόσο ενεργειακά όσο και λειτουργικά και να αυξηθεί η επισκεψιμότητά του.

Ελπίζουμε και στο μέλλον να διατηρηθεί αυτό το έργο, να αυξηθεί και το προσωπικό. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε άμεσες ανάγκες ιδιαίτερες. Ευχαριστούμε πάρα πολύ για την επίσκεψή σας».


Αντιπλημμυρικά έργα στο ρέμα Κόρμπι

Νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε τα υπό εκτέλεση αντιπλημμυρικά έργα στο ρέμα Κόρμπι και ενημερώθηκε από τον Περιφερειάρχη Αττικής Νίκο Χαρδαλιά και τον Δήμαρχο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης Γρηγόρη Κωνσταντέλλο για την πορεία των εργασιών.

Οι παρεμβάσεις αφορούν στην κατασκευή αντιπλημμυρικών υποδομών μήκους 2.840μ., από τη Λεωφόρο Βάρης-Κορωπίου έως την εκβολή στη Βάρκιζα, συνολικού προϋπολογισμού 24 εκατομμυρίων ευρώ, στο πλαίσιο του σχεδιασμού για την προστασία της νότιας Αττικής.

Συνάντηση με κλιμάκιο εθελοντών και εργαζόμενους για τη δασοπυρόσβεση

Ολοκληρώνοντας την επίσκεψή του στην περιοχή, ο Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με εθελοντές πυροσβέστες, πυροφύλακες και οδηγούς οχημάτων πολιτικής προστασίας, αλλά και μέλη του τμήματος πολιτικής προστασίας του Δήμου, στο Δημαρχείο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης.

Ο Πρωθυπουργός είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί και το επιχειρησιακό κέντρο παρακολούθησης, που βρίσκεται στον ίδιο χώρο, όπου ενημερώθηκε για τη λειτουργία των drones στο πεδίο και την αποτελεσματικότητα τους στην έγκαιρη ανίχνευση πυρκαγιών, ώστε να γίνει άμεσα η πρώτη προσβολή.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης επισημάνθηκε η σημασία των δημοτικών τμημάτων πολιτικής προστασίας και των εθελοντών στην αντιμετώπιση πυρκαγιών, καθώς συνδράμουν ιδιαίτερα στο έργο του Πυροσβεστικού Σώματος, η δύναμη του οποίου υπερβαίνει πλέον τα 18.800 άτομα.

Ολοκληρώνοντας την επίσκεψή του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση: 
«Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Δήμαρχο, αλλά και όλο του το επιτελείο, τους υπαλλήλους της πολιτικής προστασίας αλλά κυρίως τους εθελοντές του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης για την πραγματικά εξαιρετική δουλειά την οποία έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια στον τομέα της πολιτικής προστασίας.

Ο Δήμαρχος ήταν ο πρώτος ο οποίος χρησιμοποίησε τεχνολογίες σύγχρονες, εναέριας επιτήρησης με drones, για να μπορεί να παρακολουθεί 24 ώρες το εικοσιτετράωρο τι γίνεται στον Υμηττό και στα όρια του Δήμου του.

Πρέπει να πω ότι είναι αυτός ο οποίος μας άνοιξε και τα μάτια στην πολιτική προστασία, έτσι ώστε σήμερα να έχουμε 130 τέτοια συστήματα ανεπτυγμένα σε όλη τη χώρα, τα οποία κάνουν τεράστια διαφορά ως προς τον γρήγορο εντοπισμό δασικών πυρκαγιών και μας δίνουν τη δυνατότητα να μπορούμε να παρεμβαίνουμε σε ελάχιστα λεπτά, με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα και προφανώς με πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.

Η φροντίδα του περιβάλλοντος και ειδικά των περιαστικών δασών του Λεκανοπεδίου αποτελεί για την κυβέρνησή μας πρώτη προτεραιότητα.

Θέλω να εξάρω την εξαιρετική συνεργασία την οποία έχουμε με την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ βαθμού. Μαζί συνεργαζομαστε, έχουμε βάλει, νομίζω, το πλαίσιο πια για μια τελείως διαφορετική πολιτική προστασία σε σχέση με αυτήν την οποία ξέραμε. Αλλά προφανώς τίποτα δεν μπορεί να γίνει σε κεντρικό επίπεδο χωρίς τη συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, χωρίς τους ανθρώπους που ξέρουν, αγαπούν και ζουν με το βουνό σε καθημερινή βάση.

Εύχομαι, λοιπόν, το φετινό καλοκαίρι να είναι όσο το δυνατόν πιο ανώδυνο. Ξέρουμε ότι πάντα θα έχουμε πυρκαγιές στη χώρα μας και έχουμε ένα χρέος: κάθε χρόνο να βελτιώνουμε κι άλλο την επιχειρησιακή μας ετοιμότητα. Κάτι το οποίο ο Δήμος, αγαπητέ Γρηγόρη, το κάνει σε υπερθετικό βαθμό.

Οπότε και πάλι συγχαρητήρια. Και πολλά συγχαρητήρια στις κυρίες και στους κυρίους -και κυρίως στους εθελοντές μας- στους οποίους οφείλουμε πολλά. Οφείλω να πω ότι για πρώτη φορά τους καταγράψαμε, τους πιστοποιήσαμε σε εθνικό επίπεδο και τους υποστηρίζουμε στο μέτρο του εφικτού, γιατί είναι πραγματικά πολύτιμοι αρωγοί στην προσπάθεια την οποία κάνουμε».

Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος ανέφερε:
«Είχαμε τη χαρά να υποδεχτούμε τον κ. Πρωθυπουργό σήμερα, που επισκέφθηκε κρίσιμες υποδομές της πόλης, όπως το Κέντρο Υγείας, όπως το υπό κατασκευή ρέμα του Κόρμπι, αλλά και την πολιτική προστασία με τους δημοτικούς υπαλλήλους και τους εθελοντές, όπως επίσης όλη τη δύναμη που έχουμε σε οχήματα και σε τεχνολογία.

Θεωρούμε ότι η επένδυση στο περιβάλλον μέσω της πολιτικής προστασίας είναι απόδειξη ανθεκτικότητας. Η ανθεκτικότητα είναι το μεγάλο ζητούμενο για την επόμενη μέρα.

Επενδύουμε ίδιους πόρους, κυρίως, αλλά και ευρωπαϊκά προγράμματα προς αυτή την κατεύθυνση και θεωρούμε ότι αν καταφέρουμε σήμερα να δείξουμε πώς μπορεί να γίνει η όλη διαδικασία της πολιτικής προστασίας με εύκολο, γρήγορο και αποτελεσματικό τρόπο, προσδίδουμε στο περιβάλλον μέλλον, άρα οξυγόνο στα παιδιά μας».

Τρίτη 16 Ιουνίου 2026

Να συμφωνήσω με τον Τσίπρα. Το δίλημμα «δεν είναι σταθερότητα ή χάος» (12/6). Κι ο λόγος είναι απλός. Αν ο Μητσοτάκης αναλάβει τη σταθερότητα, κανένα κορόιδο δεν δέχεται να υποδυθεί το χάος. Ολοι λοιπόν λένε ότι έχουν μια λύση στην άκρη του μυαλού τους με την οποία θα αποτραπεί το χάος και θα διασφαλιστεί μια άλλη σταθερότητα. Φυσικά την κρατάνε κρυφή. Διότι μόλις πάνε να ψελλίσουν κάτι παραπάνω, τους πλακώνουν κι οι δικοί τους. Ο δυστυχής δήμαρχος το έχει πληρώσει ακριβά. Πήγε να πει κάτι για τον Τσίπρα και μία εβδομάδα τoν έδερνε όλη η Χαριλάου Τρικούπη μαζί με τους γύρω δρόμους. Αλλωστε δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι όλοι εννοούν την ίδια λύση. Απλώς σε κανέναν δεν αρέσει να χρεώνεται το χάος. Κι έτσι το δίλημμα από «σταθερότητα ή χάος» εξελίσσεται σε ζήτημα θεολογικής υφής. «Πίστευε και μη ερεύνα». Πίστεψε δηλαδή ό,τι παραμύθι σού πουλήσουμε για κάποια λύση που δεν τη λέμε αλλά αποτρέπει το χάος. Από το ΠΑΣΟΚ που θα έλθει πρώτο κόμμα «έστω με μία ψήφο διαφορά» έως την Καρυστιανού που θα πάρει αυτοδυναμία και τον Μητσοτάκη που «ξέρει ότι θα χάσει αν πάει σε δεύτερες εκλογές» σύμφωνα με τον Τσίπρα. Βγάζεις άκρη; Δεν βγάζεις. Κι αυτό ακριβώς είναι το χάος που κανείς δεν θέλει να αναλάβει. Να μην κοροϊδευόμαστε, λοιπόν… Η πικρή αλήθεια είναι ότι λύση δεν υπάρχει. Για τον απλούστατο λόγο ότι κανείς δεν έχει κάτσει να τη σχεδιάσει, να τη διαμορφώσει, να την καταστήσει θελκτική κι αξιόπιστη. Ξέρετε τι μου κάνει εντύπωση; Οτι η χώρα δεν έχει υποψήφιους πρωθυπουργούς. Εντάξει, ένας είναι ο Μητσοτάκης. Και μετά; Ούτε μισός. Κρύβονται. Ακόμη κι ο Τσίπρας. Ανακήρυξε τον εαυτό του «πιο έντιμο πρωθυπουργό» αλλά δεν λέει κουβέντα για μετά τις εκλογές. Και τότε πώς προέκυψε ότι είναι εντιμότερος του Καραμανλή, του Ανδρέα, του Ράλλη ή του Σημίτη; Με ποιες διαδικασίες και τι κριτήρια; Από ποιους επελέγη; Βγήκε σε κλήρωση ή κέρδισε στο Voice; Αν βέβαια το πραγματικό δίλημμα (όπως λέει ο Τσίπρας) είναι «διαφθορά ή εντιμότητα», τότε δεν χρειαζόμαστε πρωθυπουργό. Αρκεί ένας χωροφύλακας. Ευτυχώς που τουλάχιστον ο Κασσελάκης δηλώνει ότι «μόνο εγώ μπορώ να απειλήσω την κυριαρχία Μητσοτάκη» (Status FM, 11/6). Αν λοιπόν προκύψει καμία στραβή, πάλι θα αποφύγουμε το χάος. Διότι με τον Μητσοτάκη εκτός παιχνιδιού, δηλώνει έτοιμος να αναλάβει τη σταθερότητα ο Στέφανος. Και τότε ίσως γλιτώσουμε από τους εντιμότατους.

 Από "ΤΑ ΝΕΑ"

"ΤΑ ΝΕΑ", 15/06/26


Δευτέρα 15 Ιουνίου 2026

Κάτι το οποίο ξεκίνησε αποσπασματικά, ως αποτέλεσμα της δύσκολης εμπειρίας, είχαμε να διαχειριστούμε μεγάλες κρίσεις και ιδίως μεγάλες πυρκαγιές, κάτι το οποίο ξεπήδησε μέσα από την ίδια την κοινωνία των πολιτών και τις φιλοζωικές οργανώσεις, αγκαλιάστηκε τελικά από την ελληνική πολιτεία, θεσμοθετήθηκε και είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να μπορούμε να παρουσιάσουμε αυτόν τον πολύ σημαντικό Εθνικό Μηχανισμό, ουσιαστικά διαχείρισης των ζώων συντροφιάς σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρισκόμαστε εδώ, στο Γαλάτσι, όπου πια υπάρχει ένα μόνιμο κέντρο υποδοχής, ταυτοποίησης, φροντίδας, επανένωσης των ζώων συντροφιάς, σε περίπτωση μιας φυσικής καταστροφής...

 




Ομιλία  Πρωθυπουργού  
στην παρουσίαση 
του Εθνικού Μηχανισμού 
Προστασίας Ζώων σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών


Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη στην εκδήλωση για την παρουσίαση του Εθνικού Μηχανισμού Προστασίας Ζώων σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, στον Σταθμό Υποδοχής Πληγέντων Ζώων στο Γαλάτσι.

Ο Πρωθυπουργός, τον οποίο υποδέχθηκαν ο Υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος και ο Υφυπουργός Βασίλης Σπανάκης, ξεναγήθηκε από την ιδρύτρια της φιλοζωικής οργάνωσης Dogs’ Voice, Ελένη Δέδε, στις εγκαταστάσεις του Σταθμού.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε, μεταξύ άλλων, τους χώρους διαλογής και επανένωσης, το κτηνιατρείο και το κέντρο συντονισμού, όπου ενημερώθηκε για τη διαχείριση επιχειρήσεων διάσωσης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Ο Πρωθυπουργός είχε επίσης την ευκαιρία να συνομιλήσει με εθελοντές και να ενημερωθεί για τις διαδικασίες υιοθεσίας διασωθέντων ζώων.

Ακολουθεί η ομιλία του Πρωθυπουργού:

Αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στο κοινοβούλιο, αγαπητή Έλενα, αγαπητές και αγαπητοί εκπρόσωποι των φιλοζωικών οργανώσεων, αισθάνομαι πραγματικά ότι η σημερινή εκδήλωση θα ήταν πιο πρέπον αν τελείωνε με την παρουσίαση την οποία έκανε η αγαπητή Έλενα και με τα λόγια τα οποία είχε διατυπώσει στη συνέντευξη που είχε δώσει τον Οκτώβριο του 2023 σε σχέση με την προσδοκία της για το τι θα περίμενε από την ελληνική πολιτεία στα ζητήματα της προστασίας των ζώων σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών.

Και πράγματι, κάτι το οποίο ξεκίνησε αποσπασματικά, ως αποτέλεσμα της δύσκολης εμπειρίας, είχαμε να διαχειριστούμε μεγάλες κρίσεις και ιδίως μεγάλες πυρκαγιές, κάτι το οποίο ξεπήδησε μέσα από την ίδια την κοινωνία των πολιτών και τις φιλοζωικές οργανώσεις, αγκαλιάστηκε τελικά από την ελληνική πολιτεία, θεσμοθετήθηκε και είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να μπορούμε να παρουσιάσουμε αυτόν τον πολύ σημαντικό Εθνικό Μηχανισμό, ουσιαστικά διαχείρισης των ζώων συντροφιάς σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών.

Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρισκόμαστε εδώ, στο Γαλάτσι, όπου πια υπάρχει ένα μόνιμο κέντρο υποδοχής, ταυτοποίησης, φροντίδας, επανένωσης των ζώων συντροφιάς, σε περίπτωση μιας φυσικής καταστροφής.

Νομίζω ότι η σημερινή εκδήλωση αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο ότι όταν η πολιτεία ακούει και συνεργάζεται με την κοινωνία των πολιτών, αυτές και αυτούς οι οποίοι βρίσκονται πάντα στο πεδίο, στην πρώτη γραμμή, στην προκειμένη περίπτωση ταγμένοι στην αποστολή της προστασίας των ζώων, τότε πράγματι κάτι καλό μπορεί να προκύψει.

Θέλω να κάνω μία ξεχωριστή μνεία στον Νίκο Χρυσάκη -νομίζω του αξίζει ένα θερμό χειροκρότημα- για τη συνολική αφοσίωση στα ζητήματα της προστασίας των ζώων συντροφιάς. Νομίζω ότι αποτελεί μια πολύ σημαντική καινοτομία για την ελληνική διοίκηση το γεγονός ότι συστήσαμε αυτή την Ειδική Γραμματεία, η οποία μπορεί πια να είναι ο επίσημος θεσμικός συνομιλητής με την υπόλοιπη δημόσια διοίκηση, διότι απαιτείται συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, με το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αλλά κυρίως νομίζω μια δύσκολη αποστολή του είναι να καθίσουν φιλοζωικές οργανώσεις στο ίδιο τραπέζι.

Ξέρω πολύ καλά και από τη δική μου εμπειρία ότι δεν συμφωνείτε πάντα όλοι σε όλα, αλλά είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ένας θεσμοθετημένος διάλογος, ο οποίος τελικά να μπορεί να καταλήγει σε αποτελέσματα τα οποία πραγματικά είναι αξιέπαινα και τα οποία ουσιαστικά συγκροτούν και βέλτιστες πρακτικές σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Να κλείσω όμως λέγοντας ότι τίποτα δεν θα μπορούσε να γίνει εάν δεν είχαμε την αμέριστη στήριξη των εθελοντών. Θέλω να επιφυλάξετε το πιο θερμό σας χειροκρότημα για τους εθελοντές, εν προκειμένω της Dogs’ Voice, τους ανθρώπους οι οποίοι θα βρεθούν, εφόσον χρειαστεί, στο πεδίο, θα εγκαταλείψουν την εργασία τους ή τις διακοπές τους για να μπορέσουν να προσφέρουν αυτή την πολύ σημαντική υπηρεσία.

Τώρα θα μπορείτε να το κάνετε πολύ πιο οργανωμένα, με παρουσία ενός εκπροσώπου της Ειδικής Γραμματείας στο ΕΣΚΕΔΙΚ, με καλύτερο συντονισμό, με έναν μηχανισμό ο οποίος θα διαφυλάξει και τη δική σας ατομική προστασία, αλλά ταυτόχρονα θα κάνει τη δουλειά σας πιο εύκολη και πιο ουσιαστική.

Οπότε, να κλείσω δίνοντας και πάλι θερμά συγχαρητήρια σε όσες και σε όσους εργάστηκαν για να μπορέσουμε να φτάσουμε σήμερα σε αυτή την πολύ σημαντική μέρα.

Εύχομαι ο μηχανισμός να είναι αχρείαστος, αλλά ξέρουμε πολύ καλά ότι η κλιματική κρίση είναι μαζί μας. Θα αντιμετωπίζουμε κάθε καλοκαίρι περιπτώσεις δασικών πυρκαγιών.

Ξεκινάμε από την Αττική, με σκοπό να μπορέσουμε, όπως είπες, Έλενα, να επεκταθούμε σε ολόκληρη τη χώρα έως το 2029.

Και πάλι ένα πολύ θερμό ευχαριστώ σε όσες και σε όσους μας επέτρεψαν να μπορέσουμε να φτάσουμε σήμερα σε αυτή τη μέρα. Αναφέρομαι φυσικά σε όλες τις μη κυβερνητικές οργανώσεις, στην κοινωνία των πολιτών, σε όλους όσοι συνεργάστηκαν για να μπορέσουμε κάτι το οποίο αποτελούσε όραμα και όνειρο να γίνει επιτέλους πραγματικότητα.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Για το Πολεμικό Ναυτικό, η υλοποίηση του προγράμματος στη ΣΝΔ έχει ιδιαίτερη αξία, καθώς εντάσσεται στην προσπάθεια επιτάχυνσης της τεχνολογικής του προσαρμογής σε τομείς αιχμής, όπως η θαλάσσια ρομποτική, η τεχνητή νοημοσύνη και η ολοκλήρωση μη επανδρωμένων συστημάτων. Μέσω της συμμετοχής στελεχών του στο πρόγραμμα, το Πολεμικό Ναυτικό επενδύει στη δημιουργία πυρήνα προσωπικού υψηλής εξειδίκευσης, ικανού να συμβάλει στην κατανόηση, αξιολόγηση και μελλοντική αξιοποίηση αυτόνομων θαλάσσιων συστημάτων, σύμφωνα με τις σύγχρονες επιχειρησιακές απαιτήσεις

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Massachusetts Institute of Technology (MIT) στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων





Ο Αρχηγός  ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος – Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ επισκέφθηκε την περασμένη Παρασκευή, 12 Ιουνίου 2026, την Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ), όπου ενημερώθηκε για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Massachusetts Institute of Technology (MIT) με τίτλο «MIT TRITON Summer School: Marine Robotics & Autonomous Systems Training Program», το οποίο διεξάγεται στις εγκαταστάσεις της ΣΝΔ.

Το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα αποτελεί πρωτοβουλία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) και υλοποιείται από το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), στο πλαίσιο της αποστολής του για τη μεταφορά διεθνούς τεχνογνωσίας, την αναβάθμιση δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού των Ενόπλων Δυνάμεων και την ενίσχυση της αμυντικής καινοτομίας σε κρίσιμες τεχνολογίες. Η δράση υλοποιείται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο MIT και την υλικοτεχνική υποστήριξη της ΣΝΔ.

Στο πλαίσιο των κατευθύνσεων του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) για εκμετάλλευση ευκαιριών διακλαδικής εκπαίδευσης, στο πρόγραμμα συμμετέχουν στελέχη από τον Στρατό Ξηράς, το Πολεμικό Ναυτικό, την Πολεμική Αεροπορία, το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και από ιδιωτικούς φορείς του οικοσυστήματος θαλάσσιας τεχνολογίας.

Τα εκπαιδευτικά αντικείμενα συνδυάζουν θεωρητική κατάρτιση, εργαστηριακές δοκιμές και πρακτική εφαρμογή με χρήση ρομποτικών σκαφών. Η πρακτική εφαρμογή του προγράμματος εκπαιδεύει τους συμμετέχοντες στην σχεδίαση, ολοκλήρωση και επιχειρησιακή αξιοποίηση αυτόνομων θαλάσσιων συστημάτων.


Ο Αρχηγός ΓΕΝ ενημερώθηκε αναλυτικά για το τρέχον εκπαιδευτικό πρόγραμμα από τον Καθηγητή του MIT κ. Μιχαήλ Τριανταφύλλου, (Henry L. and Grace Doherty Professor of Ocean Science and Engineering at MIT), ενώ παρέστη σε επίδειξη των δυνατοτήτων μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας. Επιπλέον, είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τους καθηγητές του προγράμματος κ. David Barrett, Professor of the Practice in the Mechanical Engineering Department at MIT, και κ. Andrew Bennett, Senior Lecturer στο MIT Department of Mechanical Engineering, καθώς και με τους συμμετέχοντες στην εκπαιδευτική δράση.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, ο Αρχηγός ΓΕΝ συνοδευόταν από τον Διοικητή της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων Υποναύαρχο Ιωάννη Ρέτσα ΠΝ και τον Εντεταλμένο Σύμβουλο του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΛΚΑΚ Πλοίαρχο ε.α. Μάρκο Βασιλικό.

Για το Πολεμικό Ναυτικό, η υλοποίηση του προγράμματος στη ΣΝΔ έχει ιδιαίτερη αξία, καθώς εντάσσεται στην προσπάθεια επιτάχυνσης της τεχνολογικής του προσαρμογής σε τομείς αιχμής, όπως η θαλάσσια ρομποτική, η τεχνητή νοημοσύνη και η ολοκλήρωση μη επανδρωμένων συστημάτων. 

Μέσω της συμμετοχής στελεχών του στο πρόγραμμα, το Πολεμικό Ναυτικό επενδύει στη δημιουργία πυρήνα προσωπικού υψηλής εξειδίκευσης, ικανού να συμβάλει στην κατανόηση, αξιολόγηση και μελλοντική αξιοποίηση αυτόνομων θαλάσσιων συστημάτων, σύμφωνα με τις σύγχρονες επιχειρησιακές απαιτήσεις. 

Στο πλαίσιο αυτό, και με αξιοποίηση της εμπειρίας, του εξοπλισμού και της τεχνογνωσίας που αναπτύσσονται μέσω της παρούσας δράσης, προβλέπεται η δημιουργία εργαστηρίου στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων με αντικείμενο τις τεχνολογίες θαλάσσιας ρομποτικής, αυτονομίας και μη επανδρωμένων συστημάτων.

Κατά την επίσκεψή του στη ΣΝΔ, ο Αρχηγός ΓΕΝ υπογράμμισε τη σημασία που αποδίδει το ΠΝ στην εκπαίδευση, στην καινοτομία και στην αξιοποίηση τεχνολογιών αιχμής, ως βασικών παραμέτρων ενίσχυσης της ναυτικής ισχύος και της επιχειρησιακής ετοιμότητας. Τόνισε δε την ανάγκη άμεσης αξιοποίησης της εν λόγω εκπαίδευσης από τα στελέχη του ΠΝ στο πλαίσιο της απαίτησης ενσωμάτωσης των μη επανδρωμένων θαλάσσιων οχημάτων από το Αρχηγείο Στόλου το συντομότερο δυνατό.

Η δράση συνδέεται άμεσα με τις κατευθύνσεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στο πλαίσιο υλοποίησης της «Ατζέντα 2030», καθώς υπηρετεί την ενσωμάτωση της καινοτομίας, την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και τη μετάβαση των Ενόπλων Δυνάμεων στη νέα εποχή. Παράλληλα, αναδεικνύει τη ΣΝΔ ως κόμβο τεχνολογικής εκπαίδευσης, διακλαδικής συνεργασίας και μεταφοράς διεθνούς τεχνογνωσίας στο πεδίο της ναυτικής ισχύος.

ΟΡΑΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

https://youtu.be/rLLWAOlG88k?si=4ct1erFX33N5SZbp