οι κηπουροι τησ αυγησ

Σάββατο 27 Ιουνίου 2026

Eίναι κέρδος το γεγονός ότι το δυναμικό αυτό οικοσύστημα μπορεί να επαναπατρίζει ανθρώπους οι οποίοι έχουν λαμπρές καριέρες στον τομέα του διαστήματος και που τώρα αντιλαμβάνονται ότι μπορούν να γυρίσουν στην Ελλάδα και να έχουν επαγγελματικές ευκαιρίες. Οπότε για μένα, παρότι δεν είμαι ειδικός, από την πρώτη στιγμή που μίλησα με τον Υπουργό, με όλους τους αρμόδιους γύρω από τα ζητήματα αυτά, αντελήφθην τη σημασία αυτής της πρωτοβουλίας. Και κάτι τελευταίο: η χώρα μας κληρονόμησε ένα μεγάλο «βαρίδι», μια πολυετή οικονομική κρίση. Βλέπω στην τεχνολογία -μέσα σε αυτό εντάσσω και τις τεχνολογίες του διαστήματος και την τεχνητή νοημοσύνη και όλες τις εφαρμογές γύρω από την ψηφιακή μας πολιτική- μια τεράστια ευκαιρία για τη χώρα να κάνει ένα μεγάλο άλμα και να ξεπεράσει χώρες οι οποίες ενδεχομένως ήταν μπροστά μας, επειδή δεν πέρασαν μια τόσο μεγάλη κρίση. Άρα, αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία σε αυτές τις πολιτικές και χαίρομαι πραγματικά, διότι στον τομέα του διαστήματος κάτι σημαντικό γίνεται στην πατρίδα μας και χαίρομαι που αυτό αναγνωρίζεται, πρωτίστως από την Ευρώπη....

 




Συζήτηση του Πρωθυπουργού
με τον Αδριανό Γολέμη, ιατρό διαστημικών αποστολών, στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Greece in Orbit – H Ελλάδα στο Διάστημα: Η Επόμενη Ημέρα» 


Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετεσχε χθες, Παρασκευή-26 Ιουνίου 2026, σε συζήτηση με τον Αδριανό Γολέμη, ιατρό διαστημικών αποστολών και εκπαιδευόμενο αστροναύτη που εντός διετίας θα γίνει ο πρώτος Έλληνας ο οποίος θα μετάσχει σε αποστολή στο διάστημα, στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Greece in Orbit – Η Ελλάδα στο Διάστημα: Η Επόμενη Ημέρα». Την εκδήλωση διοργάνωσε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης και τη συζήτηση συντόνισε ο αστροφυσικός Παύλος Καστανάς.

Ακολουθούν οι τοποθετήσεις του Πρωθυπουργού:


Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, αναφερόμενος στα βήματα που έχει κάνει η Ελλάδα στον τομέα του διαστήματος και στις προοπτικές για το μέλλον, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε:

Καταρχάς, θέλω να εκφράσω την πολύ μεγάλη χαρά μου που βρίσκομαι σήμερα σε μία εκδήλωση η οποία πιστοποιεί το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει κάνει σημαντικά βήματα, θα τολμούσα να πω και άλματα, τα τελευταία χρόνια ως προς τη διαστημική μας πολιτική.

Δεν νομίζω ότι πολλοί το 2019 θα φαντάζονταν ότι η Ελλάδα θα βρισκόταν εκεί που είναι σήμερα, με αρκετούς δορυφόρους στο διάστημα, με ένα πολύ δυναμικό οικοσύστημα γύρω από τις τεχνολογίες του διαστήματος να αναπτύσσει προϊόντα και εφαρμογές και με την ελληνική πολιτεία μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης να έχει εξασφαλίσει 350 εκατομμύρια για τα επόμενα τέσσερα χρόνια για να χρηματοδοτήσουμε τις επόμενες δράσεις μας στο διάστημα.

Πιστεύω ότι η παρουσίαση διαφώτισε αρκετούς οι οποίοι δεν γνωρίζουν καλά τα οφέλη του να έχουμε παρουσία στο διάστημα. Αναφερθήκατε ενδεικτικά -και αναφέρθηκε και ο Jorge- σε μία σειρά από εφαρμογές οι οποίες μας βοηθούν να αντιμετωπίζουμε καλύτερα φυσικές καταστροφές.

Η Ελλάδα, δυστυχώς, ως μεσογειακή χώρα, καλείται κάθε καλοκαίρι να αντιμετωπίσει προβλήματα δασικών πυρκαγιών. Άρα, ο έγκαιρος εντοπισμός και η παρακολούθηση, real-time πρακτικά, από το διάστημα μας δίνει προφανώς ένα πολύ σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα.

Και όσο μπορούμε να αναπτύσσουμε τέτοιες εφαρμογές ως προς τη διαχείριση των δεδομένων, τόσο πιο εύκολο θα είναι να τις πουλήσουμε και στο εξωτερικό, γιατί προφανώς το πρόβλημα αυτό δεν το αντιμετωπίζουμε μόνο εμείς.

Το ίδιο ισχύει, ελπίζω σε λιγότερη έκταση, για φαινόμενα πλημμυρών και για ενδεχόμενες άλλες φυσικές καταστροφές.

Να αναφερθώ, επίσης, στην ανάγκη να μπορούμε να έχουμε μια πολύ ακριβή επιτήρηση από το διάστημα του τι καλλιεργούμε και πού το καλλιεργούμε. Γνωρίζετε τα πρόσφατα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίσαμε ως προς τη διαχείριση των αγροτικών επιδοτήσεων. Το πρόβλημα αυτό οφείλει να λύνεται πια μέσα από πολύ καλή οπτική αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης των καλλιεργειών μας.

Και σε συνδυασμό με το Κτηματολόγιο και την αποσαφήνιση της ιδιοκτησίας, μπορούμε πια να ξέρουμε ανά πάσα στιγμή κάθε τετραγωνικό μέτρο της χώρας μας σε ποιον ανήκει, τι καλλιεργεί και τι δικαιούται να λάβει. Είναι μια τεράστια τομή για το μέλλον.

Δεν θέλω, για λόγους εμπιστευτικότητας, να αναφερθώ στις dual-use εφαρμογές. Νομίζω ότι όλοι μπορείτε να καταλάβετε γιατί η τεχνολογία αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική για σκοπούς εθνικής άμυνας.

Αλλά να αναφερθώ σε κάτι το οποίο κεντρίζει πολύ το ενδιαφέρον, και το λέω και προς τις εταιρείες οι οποίες είναι παρούσες. Και στέκομαι ιδιαίτερα στα θέματα της θαλάσσιας επιτήρησης. Είμαστε μια χώρα νησιωτική με μεγάλο θαλάσσιο πεδίο. Στο παρελθόν συζητούσαμε για συστήματα τα οποία τώρα μπορεί να φαίνονται και λίγο ξεπερασμένα, στο πώς μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς τι κινείται στις θάλασσές μας, πού κατευθύνεται, ποια είναι η προέλευσή του. Καταλαβαίνετε ότι σε μια εποχή που καλούμαστε να διαχειριστούμε πολλαπλές κρίσεις αυτό είναι κάτι το οποίο έχει πολύ μεγάλη αξία.

Να σταθώ και σε κάτι το οποίο θα συνδεθεί και με την παρουσία του Αδριανού και το οποίο νομίζω ότι έχει ξεχωριστή σημασία. Όλοι μας, νομίζω, μεγαλώνοντας έχουμε κοιτάξει προς τον ουρανό και έχουμε ονειρευτεί, μας έχουν συνεπάρει ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Εγώ θυμάμαι ότι είδα το πρώτο «Star Wars» πριν από 50 χρόνια. Ήταν ίσως στις πρώτες ταινίες που είδα, όταν ήμουν 9 χρονών, σε ένα θερινό σινεμά με απαίσια εικόνα. Όμως, κάτι μέσα μου σκίρτησε, παρότι δεν ακολούθησα καθόλου την τεχνική κατεύθυνση.
 
ΚΑΙ Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΑΞΙΜΟΥ: 
Ο σχεδιασμός για την ιστορική πρώτη αποστολή Έλληνα αστροναύτη στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, μετά την επίσημη έναρξη της εκπαίδευσης αστροναυτών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος από τον Αδριανό Γολέμη, εξετάστηκε κατά τη διάρκεια σύσκεψης στην οποία προήδρευσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης χθες Πέμπτη, στο Μέγαρο Μαξίμου. Η εκτόξευση αναμένεται να γίνει εντός της επόμενης διετίας και η αποστολή θα διαρκέσει έως τρεις εβδομάδες, αποτελώντας μέρος της νέας Εθνικής Στρατηγικής Διαστήματος, που έχει ως ορίζοντα το 2035.
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης συζητήθηκαν τα σημαντικά οφέλη που θα έχει για την εγχώρια επιστημονική κοινότητα η απόφαση για την πρώτη εκπροσώπηση της χώρας μας στο πλήρωμα του ΔΔΣ. Ο Έλληνας αστροναύτης θα εκτελέσει πειράματα και τεχνολογικές επιδείξεις που έχουν προταθεί από δεκάδες ελληνικές ερευνητικές ομάδες, φορείς και πανεπιστήμια, ελληνικές εταιρείες θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν καινοτόμες λύσεις σε συνθήκες διαστήματος, θα συλλεγούν πολύτιμα δεδομένα που θα αξιοποιηθούν για εφαρμογές και περαιτέρω έρευνα, ενώ παράλληλα υπάρχει δυνατότητα ανάπτυξης πολύτιμων συνεργασιών με διεθνείς εταίρους.

Πέραν της ενίσχυσης της ελληνικής έρευνας και την προβολή ελληνικών τεχνολογιών, θα υλοποιηθούν προγράμματα που θα ενθαρρύνουν νέα παιδια να ασχοληθούν με τις επιστήμες και την πρακτική εφαρμογή τους. Μεταξύ άλλων, εξετάστηκαν η διοργάνωση μαθητικού διαγωνισμού για την κατασκευή δορυφόρου, η διοργάνωση διαγωνισμών STEM και η αποστολή ερωτήσεων από μαθητές προς τους αστροναύτες που υπηρετούν στον ΔΔΣ.

Στη σύσκεψη έλαβαν μέρος ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης Δημήτρης Παπαστεργίου, ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Κωνσταντίνος Καράντζαλος και ο εκπαιδευόμενος αστροναύτης και γιατρός διαστημικών αποστολών Αδριανός Γολέμης.
Αλλά είμαι σίγουρος ότι πολλά νέα παιδιά, και μέσω των προγραμμάτων των δορυφόρων τα οποία θα αναπτύσσουμε πια στα σχολεία, θα εμπνευστούν, θα γίνουν οι μηχανικοί και -γιατί όχι;- οι αστροναύτες του μέλλοντος. Και αυτό, σε μια εποχή όπου η τεχνολογία τρέχει με ιλιγγιώδη ταχύτητα, είναι μεγάλο κέρδος για τη χώρα.

Όπως είναι κέρδος το γεγονός ότι το δυναμικό αυτό οικοσύστημα μπορεί να επαναπατρίζει ανθρώπους οι οποίοι έχουν λαμπρές καριέρες στον τομέα του διαστήματος και που τώρα αντιλαμβάνονται ότι μπορούν να γυρίσουν στην Ελλάδα και να έχουν επαγγελματικές ευκαιρίες.

Οπότε για μένα, παρότι δεν είμαι ειδικός, από την πρώτη στιγμή που μίλησα με τον Υπουργό, με όλους τους αρμόδιους γύρω από τα ζητήματα αυτά, αντελήφθην τη σημασία αυτής της πρωτοβουλίας.

Και κάτι τελευταίο: η χώρα μας κληρονόμησε ένα μεγάλο «βαρίδι», μια πολυετή οικονομική κρίση. Βλέπω στην τεχνολογία -μέσα σε αυτό εντάσσω και τις τεχνολογίες του διαστήματος και την τεχνητή νοημοσύνη και όλες τις εφαρμογές γύρω από την ψηφιακή μας πολιτική- μια τεράστια ευκαιρία για τη χώρα να κάνει ένα μεγάλο άλμα και να ξεπεράσει χώρες οι οποίες ενδεχομένως ήταν μπροστά μας, επειδή δεν πέρασαν μια τόσο μεγάλη κρίση.

Άρα, αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία σε αυτές τις πολιτικές και χαίρομαι πραγματικά, διότι στον τομέα του διαστήματος κάτι σημαντικό γίνεται στην πατρίδα μας και χαίρομαι που αυτό αναγνωρίζεται, πρωτίστως από την Ευρώπη.

Διότι καλό είναι να τα λέμε εμείς, αλλά πιο ευχάριστο να παίρνουμε τα εύσημα από τους Ευρωπαίους αρμόδιους, είτε μιλάμε για την αρμόδια Γενική Διεύθυνση είτε μιλάμε για τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος.

Για τους στόχους της Ελλάδας στο διάστημα και τι σηματοδοτούν για τη χώρα μας, ο Πρωθυπουργός ανέφερε:

Ο Αδριανός τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι στο διάστημα. Είναι μία επένδυση την οποία κάνουμε ως χώρα, η οποία έχει συμβολική και ουσιαστική αξία.

Ως προς το συμβολικό δεν θέλω να πω περισσότερα, αλλά θα ήθελα από τον Αδριανό πραγματικά που θα επωμιστεί αυτή τη βαριά ευθύνη, να μεταφέρει κυρίως στα σχολεία, στα νέα παιδιά, γιατί το διάστημα είναι σημαντικό. Και να δράσει ως ένας καταλύτης έμπνευσης για μια νεολαία η οποία αναζητά σήμερα την ελπίδα σε ένα περιβάλλον που μερικές φορές μπορεί να φαίνεται πολύ ζοφερό. Είδαμε, νομίζω, όλοι με πόσο ενδιαφέρον η παγκόσμια κοινή γνώμη παρακολούθησε την αποστολή του «Άρτεμις».

Ας κρατήσουμε τώρα τα ονόματα τα οποία επιλέγει η NASA. Είναι ελληνικά, δεν το σκεφτόμαστε. Γιατί «Άρτεμις»; Γιατί «Απόλλων»; Έχουμε κάτι παραπάνω να εισφέρουμε, νομίζω, και ως ένας αρχαίος πολιτισμός, σε όλη αυτή τη συζήτηση.

Όμως, έχει και μία πρακτική αξία. Όταν ο Αδριανός θα βρεθεί στο διάστημα, θα κάνει πειράματα και τα πειράματα αυτά θέλω να αντικατοπτρίζουν ερευνητικά ελληνικά ενδιαφέροντα.

Οπότε, πολύ σύντομα θα βγάλουμε τη σχετική πρόσκληση, ώστε τις μέρες που θα είναι στον Διαστημικό Σταθμό να ασχολείται με πειράματα και με έρευνα, η οποία θα αφορά την ελληνική ερευνητική κοινότητα, γιατί όχι την ελληνική βιομηχανία.

Οπότε, νομίζω ότι είναι μια ωραία στιγμή για τη χώρα, μία σημαντική στιγμή για τη χώρα, να μπορούμε να πούμε ότι εντός αυτού του χρονικού διαστήματος θα έχουμε τον πρώτο Έλληνα αστροναύτη.

Μία επένδυση την οποία κάνει η πατρίδα μας, σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος, αλλά να το πω στα αγγλικά: «money well spent», πιστεύω.

Και όχι μόνο για την εικόνα της χώρας, αλλά και για την ουσία του τι μπορεί κάποιος να κάνει σήμερα, σε συνθήκες που, δυστυχώς, δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε στη Γη και που απαιτούν παρουσία στο διάστημα.

Πέμπτη 25 Ιουνίου 2026

Η χώρα διαχρονικά από την ύπαρξη του Ελληνισμού, όχι μόνο το σύγχρονο ελληνικό κράτος, βασίζεται στον Στρατό των πολιτών, δηλαδή στον ένοπλο πολίτη. Έχουμε επαγγελματικά στελέχη, άξια επαγγελματικά στελέχη, αλλά η σάρκα πάνω στο κόκαλο είναι ο πολίτης. Υπερασπίζει το σπίτι του, τη μάνα του, τον πατέρα του, αυτή είναι η παράδοσή μας. Όμως, για να έχει έννοια αυτό το πράγμα, πρέπει να υπάρχει εκπαίδευση, χωρίς εκπαίδευση δε γίνεται τίποτα. Άρα έχουμε κάνει δύο διαφορετικά πράγματα. Το πρώτο ήταν να αλλάξουμε τη Θητεία. Έχουμε υπηρετήσει όλοι μας. Καταλαβαίνετε. Είχε γίνει Θητεία, θα λέγαμε «αγγαρεία», αλλά στην πραγματικότητα -να είμαστε τίμιοι και ειλικρινείς μεταξύ μας- σε ένα μεγάλο βαθμό «κοροϊδία». Αλλάξαμε λοιπόν, και αυτό θα συνεχίσει, θα συνεχίσει η εξέλιξη στον τρόπο υπηρεσίας, τη Θητεία την ίδια. Πως θα εκπαιδεύονται πραγματικά. Να ξέρουν ποιο είναι το σύγχρονο πεδίο, πως είναι τα πράγματα. Ούτως ή άλλως έχουν αλλάξει τόσο πολύ οι συνθήκες. Το δεύτερο είναι αυτό που κάνουμε τώρα εδώ, μαζί, με την Εφεδρεία. Τη δυνατότητα δηλαδή να έχουμε στην πραγματικότητα Εθελοντικό Σώμα, ελπίζουμε να φτάσει τις 150.000, εκπαιδευμένων Εφέδρων. Έχουμε διεθνή πρότυπα. Οι Ελβετοί, οι Φινλανδοί, εξαιρετικοί. Εξαιρετικές δυνατότητες Εφέδρων. Είχα πάει στη Φινλανδία και μου είχαν δείξει. Απίστευτες δυνατότητες. Αυτό μπορούμε να το κάνουμε και εμείς. Έχουμε όπως είδατε φτιάξει τις εγκαταστάσεις σε έναν βαθμό που είναι αξιοπρεπής, οφείλω να πω σε μερικά σημεία αξιοπρεπέστατος. Αυτό, θα το ακολουθήσουμε και σε άλλα στρατόπεδα νεοσυλλέκτων, ώστε να υπάρχει και ένα περιβάλλον που να επιτρέπει να γίνει αντιληπτή η σοβαρότητα του πράγματος. Αυτό που θα ήθελα να σας παρακαλέσω είναι στο τέλος, έχω ζητήσει και θα σας ζητηθεί, αξιολόγηση ειλικρινά και ξάστερα. Δεν υπάρχουν σωστά όλα σε αυτή τη ζωή, γίνονται λάθη. Υποδείξτε τα λάθη για να διορθωθούν....

O ΥΕΘΑ  στην τελετή έναρξης λειτουργίας του 1ου Κέντρου Μετεκπαίδευσης Εφεδρείας, στον Αυλώνα








Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη και τον Αρχηγό ΓΕΣ Αντιστράτηγο Γεώργιο Κωστίδη, παρέστη χθες, Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026, στην τελετή έναρξης λειτουργίας του 1ου Κέντρου Μετεκπαίδευσης Εφεδρείας (ΚΕΜΕΦ), στην έδρα του Κέντρου Εκπαίδευσης Νεοσυλλέκτων Αυλώνα (ΚΕΤΘ), στο Στρατόπεδο «Επιλάρχου Γεωργίου Μελίδη».

Μετά τον αγιασμό, τον οποίο τέλεσε ο πρωτοπρεσβύτερος Αχιλλέας Σταυρουλάκης Αντισυνταγματάρχης (ΣΙ), πραγματοποιήθηκε παρουσίαση από τον Διευθυντή ΓΕΣ/Α4 Ταξίαρχο Γρηγόριο Ζαχαρόπουλο για το Κέντρο Μετεκπαίδευσης Εφεδρείας και τις δυνατότητες του και ακολούθησε προβολή οπτικοακουστικού υλικού με τις δράσεις των Εφέδρων.


Ο ΥΕΘΑ, απευθυνόμενος στους Εφέδρους που συμμετέχουν στη Μετεκπαίδευση, επεσήμανε:

«Πρώτον, είναι μεγάλη μου χαρά που είμαι σήμερα εδώ. Δεύτερον, υπάρχει ένα στοίχημα εδώ, το οποίο νομίζω ότι το καταλαβαίνουμε όλοι, το στοίχημα είναι να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε αυτό που είπα και στο μικρόφωνο και στην κάμερα, μια σοβαρή Εφεδρεία.

Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι «τι την χρειαζόμαστε; Έχουμε έναν στρατό, φτάνει». Η απάντηση είναι: όχι, δεν φτάνει. Υπάρχει η αριθμητική λογική. Εμείς, αντιμετωπίζουμε μια απειλή. Η απειλή είναι δέκα φορές μεγαλύτερη από εμάς. Άρα λοιπόν, πρέπει να δημιουργήσουμε εξομοιώσεις αριθμών. Και η εφεδρεία είναι ακριβώς αυτή μας η δυνατότητα.

Επίσης, υπάρχει και κάτι διαφορετικό. Η χώρα διαχρονικά από την ύπαρξη του Ελληνισμού, όχι μόνο το σύγχρονο ελληνικό κράτος, βασίζεται στον Στρατό των πολιτών, δηλαδή στον ένοπλο πολίτη. Έχουμε επαγγελματικά στελέχη, άξια επαγγελματικά στελέχη, αλλά η σάρκα πάνω στο κόκαλο είναι ο πολίτης. Υπερασπίζει το σπίτι του, τη μάνα του, τον πατέρα του, αυτή είναι η παράδοσή μας. Όμως, για να έχει έννοια αυτό το πράγμα, πρέπει να υπάρχει εκπαίδευση, χωρίς εκπαίδευση δε γίνεται τίποτα. Άρα έχουμε κάνει δύο διαφορετικά πράγματα.

Το πρώτο ήταν να αλλάξουμε τη Θητεία. Έχουμε υπηρετήσει όλοι μας. Καταλαβαίνετε. Είχε γίνει Θητεία, θα λέγαμε «αγγαρεία», αλλά στην πραγματικότητα -να είμαστε τίμιοι και ειλικρινείς μεταξύ μας- σε ένα μεγάλο βαθμό «κοροϊδία». Αλλάξαμε λοιπόν, και αυτό θα συνεχίσει, θα συνεχίσει η εξέλιξη στον τρόπο υπηρεσίας, τη Θητεία την ίδια. Πως θα εκπαιδεύονται πραγματικά. Να ξέρουν ποιο είναι το σύγχρονο πεδίο, πως είναι τα πράγματα. Ούτως ή άλλως έχουν αλλάξει τόσο πολύ οι συνθήκες.

Το δεύτερο είναι αυτό που κάνουμε τώρα εδώ, μαζί, με την Εφεδρεία. Τη δυνατότητα δηλαδή να έχουμε στην πραγματικότητα Εθελοντικό Σώμα, ελπίζουμε να φτάσει τις 150.000, εκπαιδευμένων Εφέδρων. Έχουμε διεθνή πρότυπα. Οι Ελβετοί, οι Φινλανδοί, εξαιρετικοί. Εξαιρετικές δυνατότητες Εφέδρων. Είχα πάει στη Φινλανδία και μου είχαν δείξει. Απίστευτες δυνατότητες. Αυτό μπορούμε να το κάνουμε και εμείς. Έχουμε όπως είδατε φτιάξει τις εγκαταστάσεις σε έναν βαθμό που είναι αξιοπρεπής, οφείλω να πω σε μερικά σημεία αξιοπρεπέστατος. Αυτό, θα το ακολουθήσουμε και σε άλλα στρατόπεδα νεοσυλλέκτων, ώστε να υπάρχει και ένα περιβάλλον που να επιτρέπει να γίνει αντιληπτή η σοβαρότητα του πράγματος.

Αυτό που θα ήθελα να σας παρακαλέσω είναι στο τέλος, έχω ζητήσει και θα σας ζητηθεί, αξιολόγηση ειλικρινά και ξάστερα. Δεν υπάρχουν σωστά όλα σε αυτή τη ζωή, γίνονται λάθη. Υποδείξτε τα λάθη για να διορθωθούν.

Και το άλλο, το οποίο θέλω να σας παρακαλέσω είναι, στο βαθμό που εσείς το κρίνετε, πείστε και άλλους ότι αξίζει να συμμετέχουν σε αυτό το πράγμα. Ούτως ή άλλως, η αλλαγή των συνθηκών του σύγχρονου πολέμου έχει εξαφανίσει το ηλικιακό πλαίσιο που ξέραμε. Έλεγα πριν ότι κάποιος που είναι 55 χρονών, μπορεί να είναι ένας εξαιρετικός χειριστής drones, ίσως καλύτερος από κάποιον που είναι 35 χρονών . Επίσης υπάρχουν οι ειδικές γνώσεις που αποκτά κανείς στη ζωή του ή οι ειδικές δεξιότητες τις οποίες ο Στρατός μπορεί να τις εκμεταλλευτεί».

Στη συνέχεια, ο κ. Δένδιας αφού περιηγήθηκε στους χώρους του Κέντρου, παρακολούθησε εκπαίδευση Εφέδρων στη χρήση drone και επισκέφτηκε την αίθουσα εξομοιωτών, όπου διεξάγονταιι η θεωρητική και η πρακτική εκπαίδευση.

Σε δήλωση του μετά την επίσκεψη, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε:

«Είναι μεγάλη μου χαρά και μεγάλη μου τιμή που εγκαινιάζω σήμερα το 1ο Κέντρο Μετεκπαίδευσης Εφεδρείας, εδώ στον Αυλώνα. Όπως είδατε στην παρουσίαση, ένα ομοιότυπο υπάρχει, ήδη, στο Λιτόχωρο Πιερίας.

Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα ουσιαστικό βήμα για τη δημιουργία ενός ενιαίου, συστηματικού και επιχειρησιακά προσανατολισμένου στις σύγχρονες ανάγκες μοντέλου μετεκπαίδευσης των εφέδρων.

Δεν χρειάζεται να σας πω αυτό που ήδη ξέρετε και πιστεύετε εσείς, ότι ο έφεδρος είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στις Ένοπλες Δυνάμεις και στην ελληνική κοινωνία. Ενσαρκώνει το απόλυτο, κατά την ταπεινή μου γνώμη, διαχρονικό ιδανικό του Στρατού των πολιτών, που επί 2,5, και πλέον, χιλιάδες χρόνια είναι η δική μας, η ελληνική προσέγγιση για την άμυνα της Πατρίδας μας.

Επίσης, δε χρειάζεται να σας πω αυτό που ήδη γνωρίζετε, ότι η απλή παράθεση των αριθμών οδηγεί στην ανάγκη η Ελλάδα να έχει μια ισχυρή, σύγχρονη και επιχειρησιακά αξιοποιήσιμη σε παρόντα χρόνο εφεδρεία, οργανωμένη στον εθνικό αμυντικό σχεδιασμό, ικανή να συντρέξει άμεσα το μόνιμο προσωπικό των Ενόπλων μας Δυνάμεων.

Στο πλαίσιο λοιπόν, της «Ατζέντας 2030» και στη μελέτη εφαρμογής, δηλαδή στον Χάρτη Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή, θεμελιώσαμε, νομίζω μετά από διαβούλευση και περίπου ταύτιση απόψεων, το νέο μοντέλο της ενεργού εφεδρείας. Με πολύ σαφείς κανόνες εκπαίδευσης, επανάκλησης, επιχειρησιακής αξιοποίησης. Αυτό δημιουργήθηκε με το νόμο 5265/26 και βεβαίως, όπως είπα πριν, κατά πλήρη εφαρμογή των προβλέψεων της «Ατζέντας 2030».

Τα Κέντρα Μετεκπαίδευσης είναι βασική υποδομή αυτού του νέου μοντέλου. Εδώ, οι έφεδροι θα εκπαιδεύονται στις νέες συνθήκες, όπως ξέρετε τα πάντα έχουν αλλάξει, τίποτα δεν είναι όπως τα διδαχθήκαμε εμείς στην εκπαίδευσή μας, στον καιρό μας. Δεν είναι μόνο τα drones και τα αντι-drones συστήματα. Είναι η συνολική προσέγγιση που απαιτείται για να επιβιώσει ο στρατιώτης στο σύγχρονο πεδίο της μάχης. Αλλά επίσης και στη δυνατότητα να παράσχει πρώτες βοήθειες και να αντιληφθεί και να εκπαιδευτεί σε νέες ειδικότητες και δεξιότητες.

Έχουμε, ήδη, κάποια απτά αποτελέσματα. Τον Μάρτιο, όπως ξέρετε, ίσως διεξήχθη για πρώτη φορά στη Σχολή Πολέμου του Στρατού Ξηράς, σχολείο Τακτικής Σχεδίασης Χερσαίων Επιχειρήσεων διάρκειας δύο εβδομάδων, με τη συμμετοχή 50 εφέδρων Αξιωματικών.

Και επίσης, έχουμε εκσυγχρονίσει το πλαίσιο κλήσης. Το σύνολο των στρατιωτικών εγγράφων και των προσκλήσεων πραγματοποιείται πλέον μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας gov.gr. Θυμάστε ίσως ότι στην πρώτη άσκηση εφέδρων που παρακολούθησα ήρθα σε επαφή με την πραγματικότητα της διατήρησης της κλήσης με επιδόσεις εγγράφων από την Ελληνική Αστυνομία. Αυτή η εποχή απέχει από σήμερα που συζητάμε, λιγότερο από δυόμισι χρόνια.

Επίσης, στο βαθμό που πιστεύω ότι υπάρχει ενδιαφέρον, έχει δημιουργηθεί μια ηλεκτρονική βιβλιοθήκη μέσω της οποίας οι έφεδροι αξιωματικοί μπορούν να αποκτούν πρόσβαση με χρήση του προσωπικού κωδικού taxisnet σε διάφορους στρατιωτικούς κανονισμούς αλλά και σε ευρύτερο εκπαιδευτικό περιεχόμενο.

Όλα αυτά έχουν μια σαφή στόχευση. Έχει διακηρυχθεί η συγκρότηση ενός σοβαρού σώματος, 150 χιλιάδων ενεργών εφέδρων, με έμφαση στην ουσιαστική εκπαίδευση και στην πραγματική, εν παρόντα χρόνο, επιχειρησιακή διαθεσιμότητα.

Αυτό σημαίνει ότι έχουμε προβεί ήδη, σε μια αλλαγή υποδείγματος. Ο στόχος όμως είναι διαχρονικός, είναι κοινός, είναι ομολογημένος και είναι διαυγής: Η δημιουργία Ενόπλων Δυνάμεων για τον 21ο αιώνα, ικανών να προασπίσουν την ανεξαρτησία και την ακεραιότητα της χώρας.

Θα ήθελα επίσης να σας πω, ότι το μοντέλο των κέντρων αυτών εκπαίδευσης εφέδρων θα το αντιγράψουν οι Ένοπλες Δυνάμεις ως υπόδειγμα, ως “blueprint”, όπως θα έλεγαν οι Αγγλοσάξονες, σε όλα τα Κέντρα Νεοσυλλέκτων. Αυτό θα χρηματοδοτηθεί από ήδη υπάρχουσα ιδιωτική δωρεά της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, και θα έχουμε ολοκληρώσει ελπίζω, αυτή την πλήρη αλλαγή των Κέντρων Εκπαιδεύσεων των Νεοσυλλέκτων μέχρι το τέλος του 2026.

Ένας σύγχρονος στρατός, που έχει μια σύγχρονη αντίληψη, πρέπει να έχει και σύγχρονες εγκαταστάσεις. Δεν μπορούμε να ισχυριζόμαστε ότι δημιουργούμε τις Ένοπλες Δυνάμεις του 21ου αιώνα, όταν οι εγκαταστάσεις είναι ακριβώς οι ίδιες, συν η φθορά των δεκαετιών που πέρασαν, με αυτές που έζησα εγώ ως Έφεδρος Αξιωματικός το 1984.

Σας ευχαριστώ πολύ».


Στην τελετή παρευρέθησαν επίσης ο Πρόεδρος της Ανώτατης Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εφέδρων Αξιωματικών Δρ. Φίλιππος Κωσταράς και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εφέδρων Αξιωματικών Ν. Ανατολικής Αττικής, Θεόδωρος Μπριάνης.

Από πλευράς στρατιωτικής ηγεσίας παρευρέθησαν επίσης, ο Υπαρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Ανδρέας Κορωνάκης, ο Γενικός Επιθεωρητής Στρατού/ EU – OHQ Αντιστράτηγος Σταύρος Παπασταθόπουλος, ο Διοικητής ΑΣΔΑΑΜ Αντιστράτηγος Δημήτρης Βακεντής, ο Διοικητής της ΑΣΔΙΘ Αντιστράτηγος Παναγιώτης Καβιδόπουλος, ο Διοικητής της ΑΣΔΗΜ/NRDC-GR. Αντιστράτηγος Γρηγόριος Μπουντλιάκης, ο Διοικητής της ΔΙΔΑΕ Αντιστράτηγος Αναστάσιος Πολύχρονος, ο Διοικητής της ΔΕΠ Αντιστράτηγος Κωνσταντίνος Γάκης και ο Διοικητής της ΑΣΔΥΣ Αντιστράτηγος Αθανάσιος Σαπλαούρας.




Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026

Ένα έργο το οποίο έμοιαζε πράγματι ακατόρθωτο επιτέλους ολοκληρώνεται. Αυτό οφείλεται, πρώτα και πάνω απ’ όλα, στη διοίκηση και στους εργαζόμενους του Ελληνικού Κτηματολογίου, αλλά και σε όλες τις πολιτικές ηγεσίες που από το 2019 και μετά δεν το έβαλαν κάτω και ξεπέρασαν εμπόδια τα οποία φαίνονταν, τουλάχιστον όταν μας εμπιστεύτηκε για πρώτη φορά ο ελληνικός λαός πριν από επτά χρόνια, στην κυριολεξία αξεπέραστα. Θα ήθελα μόνο να θυμίσω κι εγώ με τη σειρά μου, την κατάσταση την οποία παραλάβαμε: την κτηματογράφηση στο 38%, όλα τα αρχεία ουσιαστικά σε κατάσταση όπως στις εικόνες που είδατε, 392 Υποθηκοφυλακεία. Όμως, με πολύ μεθοδική δουλειά, με ξεκάθαρα ορόσημα, φτάσαμε σήμερα στο σημείο να μπορούμε να πούμε, επιτέλους, ότι μία εκκρεμότητα 200 ετών για το ελληνικό κράτος, για την ελληνική διοίκηση, για την έννοια και την προστασία της ατομικής ιδιοκτησίας, έχει επιτέλους επιλυθεί. Νομίζω ότι είναι μια πολύ μεγάλη κατάκτηση, αλλά ίσως και η πιο εμβληματική μεταρρύθμιση η οποία συμβολίζει αυτή τη διαρκή προσπάθεια της κυβέρνησής μας να ξεπεράσουμε παθογένειες που, όπως έχω πει πολλές φορές, έρχονται από τους προηγούμενους αιώνες και μέχρι το 2030, ορόσημο σημαντικό καθώς τότε ουσιαστικά θα γιορτάσουμε τα 200 χρόνια από τη συγκρότηση του νεοελληνικού κράτους, να έχουμε τακτοποιήσει και να έχουμε αντιμετωπίσει όλες αυτές τις παθογένειες που μας ταλάνιζαν τόσες δεκαετίες....





Συζήτηση Πρωθυπουργού 
 με το δημοσιογράφο Απόστολο Μαγγηριάδη στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Κτηματολόγιο: Από μια εκκρεμότητα δεκαετιών σε μια νέα εποχή με διαφάνεια, ταχύτητα και ασφάλεια»



Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετέσχε σε συζήτηση με τον δημοσιογράφο Απόστολο Μαγγηριάδη, στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Κτηματολόγιο: Από μια εκκρεμότητα δεκαετιών σε μια νέα εποχή με διαφάνεια, ταχύτητα και ασφάλεια», που διοργάνωσαν το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης και το Ελληνικό Κτηματολόγιο, στο Ωδείο Αθηνών. 
Ακολουθεί ολόκληρη η συζήτηση:

Απόστολος Μαγγηριάδης: Κύριε Πρόεδρε, καλημέρα και ευχαριστώ πολύ που είστε μαζί μας. Νομίζω ακούσαμε, σήμερα, ωραία και αισιόδοξα πράγματα για το Κτηματολόγιο. Η κυβέρνηση λέει ότι το Κτηματολόγιο είναι ένα πρότυπο μεταρρύθμισης, ότι κάτι έχει αλλάξει στην πράξη. Ένα πρώτο ερώτημα νομίζω, ημών των δημοσιογράφων αλλά και του κόσμου που παρακολουθεί και θέλει να αλλάξει η καθημερινότητά του: πώς αποδεικνύεται ότι το νέο μοντέλο πραγματικά λειτουργεί; Πώς θα πεισθούμε ότι οι διαχρονικές παθογένειες με τις οποίες, όπως και να το κάνουμε, όλοι λίγο-πολύ στην Ελλάδα έχουμε σχετικές εμπειρίες -οι συναλλαγές κάτω από το τραπέζι, καθυστερήσεις, «γρηγορόσημα»- ότι όλα αυτά θα καταργηθούν;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω εκφράζοντας τη μεγάλη μου χαρά για τη σημερινή εκδήλωση.

Ένα έργο το οποίο έμοιαζε πράγματι ακατόρθωτο επιτέλους ολοκληρώνεται. Αυτό οφείλεται, πρώτα και πάνω απ’ όλα, στη διοίκηση και στους εργαζόμενους του Ελληνικού Κτηματολογίου, αλλά και σε όλες τις πολιτικές ηγεσίες που από το 2019 και μετά δεν το έβαλαν κάτω και ξεπέρασαν εμπόδια τα οποία φαίνονταν, τουλάχιστον όταν μας εμπιστεύτηκε για πρώτη φορά ο ελληνικός λαός πριν από επτά χρόνια, στην κυριολεξία αξεπέραστα.

Θα ήθελα μόνο να θυμίσω κι εγώ με τη σειρά μου, την κατάσταση την οποία παραλάβαμε: την κτηματογράφηση στο 38%, όλα τα αρχεία ουσιαστικά σε κατάσταση όπως στις εικόνες που είδατε, 392 Υποθηκοφυλακεία.

Όμως, με πολύ μεθοδική δουλειά, με ξεκάθαρα ορόσημα, φτάσαμε σήμερα στο σημείο να μπορούμε να πούμε, επιτέλους, ότι μία εκκρεμότητα 200 ετών για το ελληνικό κράτος, για την ελληνική διοίκηση, για την έννοια και την προστασία της ατομικής ιδιοκτησίας, έχει επιτέλους επιλυθεί.

Νομίζω ότι είναι μια πολύ μεγάλη κατάκτηση, αλλά ίσως και η πιο εμβληματική μεταρρύθμιση η οποία συμβολίζει αυτή τη διαρκή προσπάθεια της κυβέρνησής μας να ξεπεράσουμε παθογένειες που, όπως έχω πει πολλές φορές, έρχονται από τους προηγούμενους αιώνες και μέχρι το 2030, ορόσημο σημαντικό καθώς τότε ουσιαστικά θα γιορτάσουμε τα 200 χρόνια από τη συγκρότηση του νεοελληνικού κράτους, να έχουμε τακτοποιήσει και να έχουμε αντιμετωπίσει όλες αυτές τις παθογένειες που μας ταλάνιζαν τόσες δεκαετίες.

Κατά συνέπεια, οι ίδιοι οι πολίτες γνωρίζουν καλά σήμερα ότι έχουν ένα καινούργιο πλαίσιο προστασίας της ιδιοκτησίας τους, το οποίο όχι απλά λειτουργεί με όρους αντικειμενικότητας και διαφάνειας, αλλά τους επιτρέπει και μας επιτρέπει, να αντιμετωπίσουμε χρόνιες παθογένειες, μικρής, μεσαίας, μεγάλης διαφθοράς, αδιαφάνειας, που σε μεγάλο βαθμό ήταν και σε έναν βαθμό μπορεί να είναι ακόμα συνδεδεμένες με την όλη έννοια της διαχείρισης της ιδιοκτησίας και της μεταβίβασής της.

Απόστολος Μαγγηριάδης: Ακούγοντας όσα λέτε για το Κτηματολόγιο, αντιλαμβάνεται κανείς ότι επιχειρείτε να το παρουσιάσετε ως ένα case study, ως ένα μοντέλο που θα μπορούσε να εφαρμοστεί και αλλού.

Επιτρέψτε μου, η ερώτηση εδώ είναι, καταρχάς, αν αυτή η εμπειρία μπορεί να μεταφερθεί στις πολεοδομίες. Και το λέω διότι, όπως και να το κάνουμε, τις τελευταίες εβδομάδες παρακολουθήσαμε κάπως σοκαρισμένοι -όσοι δεν έχουμε τουλάχιστον αυτή την καθημερινή εμπειρία με την έκδοση οικοδομικών αδειών- τα όσα αποκάλυψε η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων της Αστυνομίας, με τους εκβιασμούς του κυκλώματος, τους επίορκους υπαλλήλους κλπ. Θα ήθελα να ρωτήσω λοιπόν, η εμπειρία αυτή μπορεί να μεταφερθεί εκεί; Και πώς θα διασφαλιστεί ότι ο έλεγχος δόμησης θα γίνεται πραγματικά πιο αξιόπιστος και πιο αδιάβλητος;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, να διαχωρίσουμε τη μεγάλη σημασία του Κτηματολογίου, η οποία αναδείχθηκε απ’ όλους όσοι έλαβαν τον λόγο πριν από εμένα, από τα ευρύτερα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οργάνωση του χώρου.

Για να μπορέσει να ασκήσει κανείς σοβαρή πολιτική, η οποία να έχει και ένα αναπτυξιακό πρόσημο, πρέπει πρώτα να γνωρίζει σε ποιον ανήκει μια συγκεκριμένη έκταση, τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται να μπορείς να κάνεις στην έκταση αυτή. Δηλαδή, με άλλα λόγια, ποιος μπορεί να είναι ο χαρακτήρας της.

Εκτός από τη μεταρρύθμιση του Κτηματολογίου, η κυβέρνηση αυτή με πολύ μεγάλη μεθοδικότητα προχωρά ίσως στη σημαντικότερη σιωπηλή μεταρρύθμιση την οποία έχουμε δρομολογήσει, που δεν είναι άλλη από την οργάνωση του χώρου.

Να μπορούμε να απαντήσουμε, δηλαδή, με όρους αντικειμενικότητας και διαφάνειας σε αυτό το απλό ερώτημα: τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται να κάνει κανείς σε οποιοδήποτε ελληνικό γήπεδο ή ακίνητο ή χωράφι, με βάση ξεκάθαρους κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας.

Γι’ αυτό και έχουμε προχωρήσει με πολύ μεγάλη μεθοδικότητα την εκπόνηση ενός χωροταξικού σχεδιασμού. Ξεκινάει από το ανώτατο επίπεδο του εθνικού σχεδιασμού, κατεβαίνει στο επίπεδο της Περιφέρειας, αντιμετωπίζει συγκεκριμένες οικονομικές δραστηριότητες, όπως, για παράδειγμα, η βιομηχανία, ο τουρισμός, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας -ανοίγω παρένθεση: τα τρία αυτά ειδικά χωροταξικά θα έχουν δημοσιοποιηθεί μέσα στον επόμενο μήνα, αποτελεί, εξάλλου, και αυτό ορόσημο του Ταμείου Ανάκαμψης- για να φτάσουμε τελικά στο μικρό επίπεδο, στο τοπικό επίπεδο των τοπικών χωροταξικών σχεδίων, που πια σε επίπεδο μικροκλίμακας θα μπορούν να προσδιορίζουν τις χρήσεις του χώρου και τις δυνατότητες ή τις απαγορεύσεις που ο νομοθέτης κρίνει ότι πρέπει να ισχύουν σε επίπεδο πια μικρής κλίμακας.

Όλα αυτά, θέλω να το ξαναπώ, είναι μια τεράστια μεταρρύθμιση για τη χώρα. Και επιτρέψτε μου μια ιστορική αναφορά, για όποια αξία έχει. Δεν επικαλούμαι συχνά τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη. Όμως, όταν τον ρώτησα κάποια στιγμή, αν έπρεπε να προτάξει μία μεταρρύθμιση στην Ελλάδα, ποια θα προέτασσε, μου ανέφερε τα ζητήματα της οργάνωσης του χώρου. Ενδεχομένως κουβαλούσε συμπυκνωμένα βιώματα πολλών δεκαετιών όπου έβλεπε τις παθογένειες, αλλά και τις τεράστιες ευκαιρίες οι οποίες ξετυλίγονται μπροστά μας από τη στιγμή που θα ολοκληρώσουμε αυτή τη μεταρρύθμιση.

Από τη στιγμή, λοιπόν, που οι κανόνες θα είναι πολύ ξεκάθαροι, ουσιαστικά εκλείπει, θα έλεγα, και ο λόγος να έχουμε μία υπηρεσία σε τοπικό επίπεδο η οποία να μπορεί να είναι αντικείμενο πάντα μικροπιέσεων ή, θα έλεγα, διασταλτικής ερμηνείας της υφιστάμενης νομοθεσίας.

Και θα σας έλεγα ότι η απόφαση να μεταφέρουμε ουσιαστικά τις Υπηρεσίες Δόμησης των Δήμων στο Κτηματολόγιο είχε ληφθεί πολύ πριν έρθουν στη δημοσιότητα οι υποθέσεις διαφθοράς στις πολεοδομίες που απασχόλησαν τελευταία την κοινή γνώμη. Άρα, γνωρίζαμε την κατάσταση και, βέβαια, θέλω να τονίσω ότι και η υπόθεση αυτή διαλευκάνθηκε από τις Εσωτερικές Υποθέσεις της Ελληνικής Αστυνομίας, με απόλυτη μυστικότητα, αποδεικνύοντας για ακόμα μία φορά ότι η έννοια της νομιμότητας παντού ισχύει στην πράξη και υποστηρίζεται έμπρακτα από αυτή την κυβέρνηση.

Θα έλεγα, λοιπόν, ότι τώρα που τελειώνουμε με την εκκρεμότητα του Κτηματολογίου, η επόμενη μεγάλη μεταρρύθμιση -και κοιτώ εδώ τους συναρμόδιους Υπουργούς- είναι με ταχύτητα να προχωρήσουμε στην υλοποίηση αυτής της ειλημμένης απόφασης που είναι η μεταφορά των Υπηρεσιών Δόμησης από την Τοπική Αυτοδιοίκηση στο Κτηματολόγιο, ώστε να έχουμε έναν κεντρικό φορέα ο οποίος θα ασχολείται με τα ζητήματα της ιδιοκτησίας και με τον έλεγχο της δόμησης.

Η τεχνολογία, πια, μας δίνει πάρα πολλές δυνατότητες -και για τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης. Η τεχνητή νοημοσύνη προσθέτει πολλά εργαλεία τα οποία μπορούμε να αξιοποιήσουμε. Ήδη, θέλω να τονίσω, το έχουμε κάνει στο Κτηματολόγιο για τον νομικό έλεγχο εκατοντάδων χιλιάδων πράξεων, οι εργαζόμενοι του Κτηματολογίου γνωρίζουν πόσο πολύ τους έχει διευκολύνει η τεχνητή νοημοσύνη στο να κάνουν τη δουλειά τους και να αυξηθεί η παραγωγικότητά τους. Είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η τεχνητή νοημοσύνη δεν υποκαθιστά τον εργαζόμενο, αλλά τον βοηθά να γίνει πιο παραγωγικός.

Για εμένα είναι απολύτως σαφές ότι το τελικό όραμα θα πρέπει να είναι ένας μεγάλος ψηφιακός χάρτης. Θα μπορείς να μπαίνεις σε κάθε Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ), να γνωρίζεις ακριβώς τι μπορείς να χτίζεις, τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται. Και βέβαια, πια, μια τελείως ψηφιακή παρακολούθηση και της οικοδομικής δραστηριότητας στη χώρα, ώστε να μπορούμε να γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή τι χτίζεται και αν υπάρχει οποιαδήποτε αυθαιρεσία. Η τεχνητή νοημοσύνη αυτά μπορεί να τα κάνει πολύ εύκολα και πολύ γρήγορα.

Θα έλεγα ότι αυτή είναι η κατάληξη, μαζί με την ολοκλήρωση των τοπικών χωροταξικών σχεδίων, της εκκρεμότητας που αφορά τη χωροταξία στη χώρα μας.

Αυτό οραματιζόμαστε για το 2030 και αυτό είναι και το επόμενο μεγάλο βήμα της μεταρρύθμισης, η οποία ήδη κινείται με πολύ γρήγορους ρυθμούς.

Απόστολος Μαγγηριάδης: Ξέρετε, τα όσα λέμε, γιατί το συζητάμε, για τον χωρικό σχεδιασμό και τις πολεοδομικές ρυθμίσεις, ίσως για τον μέσο πολίτη μπορεί να ακούγονται κάπως τεχνικά, κάπως πιο αφηρημένα. Δεν είναι, όμως, μια συζήτηση που δεν αφορά πολύ τους επενδυτές, αυτούς οι οποίοι θέλουν να έρθουν, να επενδύσουν κεφάλαια, να βοηθήσουν την ανταγωνιστικότητα και την οικονομική ανάπτυξη.

Αναρωτιέμαι, στη διάρκεια αυτών των επτά χρόνων -της διακυβέρνησης της χώρας, εννοώ- δεν έχετε ακούσει και από ξένους επενδυτές ότι μπορεί να έχει αποθαρρυνθεί κάποιος, όταν διαπιστώνει ότι ακόμα υπάρχουν εκκρεμότητες στα ζητήματα αυτά;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι σωστό αυτό το οποίο λέτε. Γι’ αυτό και προτάσσουμε τη μεταρρύθμιση αυτή όχι μόνο γιατί είμαστε το κόμμα, ως Νέα Δημοκρατία, της ιδιοκτησίας -είμαστε ταυτισμένοι με την έννοια της προστασίας της ιδιοκτησίας-, αλλά επειδή αναγνωρίζουμε απόλυτα την πολύ σημαντική αναπτυξιακή διάσταση που έχει αυτή η μεταρρύθμιση.

Σωστό είναι αυτό το οποίο λέτε. Από την άλλη, νομίζω ότι υπάρχει και μια καθολική αναγνώριση ότι έχουμε κάνει πολύ σημαντικά βήματα προόδου σε αυτή την κατεύθυνση.

Εδώ θα ήθελα να τονίσω, επίσης, την ανάγκη να μπορεί να υπάρχει απόλυτη ασφάλεια δικαίου και να μην βρισκόμαστε αντιμέτωποι με δικαστικές αποφάσεις οι οποίες, εκ των υστέρων, να αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Είναι και αυτό ένα μεγάλο αντικείμενο της Συνταγματικής Αναθεώρησης, η οποία συζητείται αυτή τη στιγμή στη Βουλή. Διότι όταν έρχεται ένα δικαστήριο, εν προκειμένω το Συμβούλιο της Επικρατείας, και κρίνει εκ των υστέρων ότι κάποιες προβλέψεις που μπορεί να αφορούν τον οικοδομικό κανονισμό ενδεχομένως να είναι αντισυνταγματικές, αυτό δημιουργεί μια μεγάλη αβεβαιότητα.

Είναι πολύ σημαντικό να βρούμε έναν στέρεο νομικό τρόπο ώστε όλα αυτά τα ζητήματα να αντιμετωπίζονται εκ των προτέρων και όχι εκ των υστέρων. Και αυτό πρέπει να είναι ένα αντικείμενο της συζήτησης που θα κάνουμε για τη Συνταγματική Αναθεώρηση.

Όπως είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι τα ζητήματα αυτά συνδέονται άμεσα και με ένα φλέγον πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει σήμερα πια η ελληνική κοινωνία, που είναι το ζήτημα της στέγης. Εάν σήμερα αναγνωρίζουμε ότι στη χώρα μας υπάρχει πια πρόβλημα στέγης με πολύ υψηλά ενοίκια, θα πρέπει να είμαστε απολύτως σαφείς για το πώς οργανώνουμε τη νέα δόμηση -δεν αναφέρομαι μόνο στις επισκευές των υφιστάμενων κτηρίων-, πώς, ενδεχομένως, αλλάζουμε χρήσεις σε υφιστάμενα κτήρια για να ενθαρρύνουμε τη δόμηση, ειδικά σε περιοχές όπου έχουμε μεγάλη πίεση.

Άρα, η συζήτηση αυτή δεν είναι μια συζήτηση…

Απόστολος Μαγγηριάδης: Μπορεί να δούμε εξελίξεις σε αυτό το πεδίο ειδικά, την επόμενη ίσως τετραετία, για το θέμα της στέγασης;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Νομίζω ότι μετά βεβαιότητος θα δούμε εξελίξεις ως προς τον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να εξασφαλίσουμε ότι οι παρεμβάσεις που μπορεί να κάνουμε, παραδείγματος χάρη, στον οικοδομικό κανονισμό, που είναι το κύριο εργαλείο το οποίο έχουμε στη διάθεσή μας για να προσδιορίζουμε τι και πόσο μπορούμε να χτίζουμε, θα είναι στέρεες και θα εξυπηρετούν ταυτόχρονα και την έννοια του περιβαλλοντικού κεκτημένου, αλλά και την ανάγκη της χώρας σήμερα να αντικαταστήσει ένα κτηριακό απόθεμα το οποίο είναι παλιό και πάρα πολύ ταλαιπωρημένο.

Τι θέλω να πω; Ότι αυτή η μεταρρύθμιση δεν ολοκληρώνεται με την πολύ σημαντική επιτυχία της ολοκλήρωσης του Εθνικού Κτηματολογίου. Έχουμε ακόμα πολλά βήματα μπροστά μας έτσι ώστε να ισορροπήσουμε μεταξύ της προστασίας της ατομικής ιδιοκτησίας, της προστασίας του περιβάλλοντος, αλλά και της ανάγκης η χώρα να προχωρήσει σε μία λελογισμένη ανάπτυξη, η οποία προφανώς συμπεριλαμβάνει και το δομημένο περιβάλλον.

Απόστολος Μαγγηριάδης: Επειδή μιλήσατε για το χρονικό ορόσημο του 2030 και τη συμπλήρωση των 200 χρόνων από την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους, πείτε μας, καταρχάς, πού βρισκόμαστε σήμερα σε σχέση με αυτή τη διαδρομή; Κατά δεύτερον, πόσο καθοριστικός είναι ο ρόλος του Ταμείου Ανάκαμψης σε αυτή τη μετάβαση;

Θυμίζω ότι ήσασταν την προηγούμενη εβδομάδα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ότι έχει ξεκινήσει μία συζήτηση για το επόμενο χρηματοδοτικό πλαίσιο για την επόμενη εξαετία-επταετία -είναι πολύ σημαντικό κιόλας, γιατί στην ελληνική προεδρία πρόκειται όλα αυτά να συζητηθούν.

Και πόσο η χώρα θα μπορέσει να διεκδικήσει και νέα κονδύλια για να μπορέσει να υποστηρίξει αυτά τα έργα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, να πούμε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης ήταν απολύτως κρίσιμο σε δύο επίπεδα: αφενός χρηματοδότησε πολύ σημαντικά έργα. Θα το ξαναπώ, 612 εκατομμύρια σελίδες ψηφιοποιήθηκαν -νομίζω ότι αντιλαμβάνεστε τον όγκο αυτής της προσπάθειας και τη μεγάλη δυσκολία υλοποίησής της-, πρωτοβουλία και δράση η οποία χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως χρηματοδοτούνται και οι μελέτες για τα τοπικά χωροταξικά σχέδια, πάλι από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Όλα αυτά ταυτόχρονα είναι και μεταρρυθμιστικά ορόσημα για να μπορέσουμε να εκταμιευθούν οι δόσεις του Ταμείου Ανάκαμψης. Άρα, το Ταμείο Ανάκαμψης ήταν απολύτως κρίσιμο για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε αυτή τη μετάβαση.

Προφανώς στη συζήτηση η οποία θα γίνει για το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, τον νέο προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα προτάξουμε τις εθνικές προτεραιότητες οι οποίες θα χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Και θέλω να το ξαναπώ: η ψηφιοποίηση της χώρας είναι μία διαρκής διαδικασία, η οποία προφανώς και συνέχεια πρέπει να τυγχάνει, όποτε μπορούμε να το πετύχουμε, ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.

Νομίζω, όμως, ότι υπάρχει πια ένα κεκτημένο μιας πολύ σημαντικής δουλειάς η οποία έχει γίνει, ένα κεκτημένο το οποίο οι πολίτες το αναγνωρίζουν, θα έλεγα διακομματικά. Δεν είναι, νομίζω, αυτή μία επιτυχία μόνο αυτής της κυβέρνησης, είναι συνολικά μία επιτυχία της χώρας, πάνω στην οποία μπορούμε και πρέπει να οικοδομήσουμε, λαμβάνοντας υπόψη και τη νέα πραγματικότητα της τεχνητής νοημοσύνης, η οποία προφανώς μπορεί να μας ανοίξει πολύ σημαντικές ευκαιρίες για να αντιμετωπίσουμε προβλήματα τα οποία εξακολουθούν να μας ταλαιπωρούν.

Απόστολος Μαγγηριάδης: Κλείνοντας τη συζήτησή μας, κ. Πρόεδρε, δεν μπορώ να μην σχολιάσω το ότι θυμηθήκατε δημοσίως τον πατέρα σας, τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, την ημέρα της συμπλήρωσης 30 χρόνων από τον θάνατο του Ανδρέα Παπανδρέου, του μεγάλου του αντιπάλου αλλά και συνοδοιπόρου κατά μία έννοια στη δημόσια ζωή της χώρας. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης τζούνιορ ερχόταν και ρωτούσε εσάς, «πατέρα, ποια είναι η επόμενη μεγάλη μεταρρύθμιση για τη χώρα τα επόμενα χρόνια», τι θα του απαντούσατε;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Νομίζω ότι έχουμε προτάξει ένα πολύ συνεκτικό πλαίσιο σημαντικών μεταρρυθμίσεων για την Ελλάδα του 2030, το οποίο θα αποτελέσει και τον πυρήνα, θα έλεγα τον «πολιορκητικό κριό» του προεκλογικού μας προγράμματος για τις εκλογές του 2027.

Και θέλω να τονίσω ότι η μεταρρύθμιση του κράτους και η μάχη με αυτό που αποκαλούμε «βαθύ κράτος» είναι συνεχής. Η κυβέρνηση έχει επιδείξει σημαντικές επιτυχίες, αλλά υπήρξαν και μάχες οι οποίες χάθηκαν. Και υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες από το παρελθόν, οι οποίες πρέπει να επιλυθούν.

Ενδεικτικά, ο κ. Χατζηδάκης διακριτικά αναφέρθηκε στην άλλη μεγάλη μάχη, η οποία εμπλέκει και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, που δεν είναι άλλη από τη μετάπτωση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, έτσι ώστε να γνωρίζουμε ποιος δικαιούται να πληρωθεί, με τι ποσό, και να εξασφαλίσουμε ότι αφήνουμε πίσω μας παθογένειες του παρελθόντος.

Κατά συνέπεια, η ολοκλήρωση ενός κράτους το οποίο θα λειτουργεί με αντικειμενικότητα, διαφάνεια, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα εξακολουθεί να είναι μία σημαντική εκκρεμότητα για τη χώρα. Δεν έχει ολοκληρωθεί αυτή η μάχη. Πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2030 και θα ολοκληρωθεί από αυτή την κυβέρνηση και ελπίζω και από την επόμενη κυβέρνηση.

Είδα έναν χάρτη καταπράσινο που έλεγε 100%. Φαντάζομαι ότι αναφερόσασταν μόνο στην κτηματογράφηση και όχι σε πρόβλεψη εκλογικών ποσοστών. Φιλοδοξούμε η Ελλάδα να είναι και πάλι «γαλάζια» το 2027, ακριβώς για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε αυτές τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις.

Απόστολος Μαγγηριάδης: Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ αυτή τη συζήτηση.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εγώ σας ευχαριστώ. Και πάλι, μπράβο. Θα το ξαναπώ: δεν ήταν καθόλου εύκολο αυτό το οποίο πετύχαμε. Και οφείλεται πρώτα και πάνω απ’ όλα σε εσάς, τους ανθρώπους του Κτηματολογίου, στις πολιτικές ηγεσίες, σε όλους τους μηχανικούς, μελετητές, συνεργάτες.

Έχουμε λίγες εκκρεμότητες ακόμα, πάμε να πατήσουμε γκάζι, να τις τελειώσουμε όλες.

Σας ευχαριστώ πολύ.







Δεν είναι ντροπή, κυρίες και κύριοι, να μιλάμε με τις ελληνικές επιχειρήσεις. Δεν καθιστά διαβλητούς τους Υπουργούς, όταν προσπαθούν να κατευθύνουν τις ελληνικές επιχειρήσεις στην κατεύθυνση της καινοτομίας που πηγαίνει ο υπόλοιπος πλανήτης. Εάν δεν υπάρχει αυτή η διάδραση μεταξύ τους, αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί. Αν υπάρχουν τεράστια τείχη, δεν υπάρχει επικοινωνία, δεν υπάρχει συνεννόηση, τι θα γίνει; Θα επιστρέψουμε πάλι στην προηγούμενη κατάσταση του πελάτη των ξένων εταιριών και μόνο. Και βέβαια υπάρχουν και πρακτικά μέτρα τα οποία πήραμε. Παραδείγματος χάρη, αναφέρθηκε, αναγνωρίστηκε και ευχαριστώ γι’ αυτό, το 25%. Επέβαλα με εντολή προς τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών -παρίσταται εδώ ο επικεφαλής ο Στρατηγός, ο κύριος Μπούρας- το 25% κάθε συστήματος που δεν παράγεται από ελληνική επιχείρηση, να αφορά επένδυση στη χώρα. Κι όταν λέμε 25%, για να είμαστε συνεννοημένοι, στα προϊόντα προηγμένης τεχνολογίας δεν ζητάμε μόνο υποκατασκευαστικό έργο, όπως υπήρχε παλιά σε πολύ μικρότερα ποσοστά βέβαια. Καλό είναι αυτό; Καλό είναι αυτό. Φτάνει; Όχι δεν φτάνει. Στις νέες τεχνολογίες υπάρχουν κώδικες, οι πηγαίοι κώδικες, οι αλγόριθμοι, που αν δεν τους έχεις, δεν μπορείς να εξελίξεις το προϊόν. Και άρα καθίστασαι όμηρος από προμηθευτή, ο οποίος ή το εξελίσσει ή δεν το εξελίσσει, για να σε αναγκάσει να πάρεις την επόμενη μορφή του ιδίου, πληρώνοντας από την αρχή ολόκληρο το κεφάλαιο. Άρα έχει σημασία για την Ελλάδα όταν γίνονται επενδύσεις στη χώρα, να συνοδεύονται εκεί που αυτό είναι εφικτό, δυνατό και χρήσιμο από τους πηγαίους κώδικες, ώστε να μεταφέρεται και η τεχνογνωσία στο δικό μας σύστημα, στις δικές μας δυνατότητες....

Tί είπε ο ΥΕΘΑ  στην τελετή των εγκαινίων της βιομηχανικής μονάδας M Technologies της METLEN στον Βόλο

































Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, εκπροσώπησε τον Πρόεδρο της Κυβέρνησης σήμερα, Τρίτη 23 Ιουνίου 2026, στην τελετή των εγκαινίων της τέταρτης βιομηχανικής μονάδας M Technologies της METLEN στο αμυντικό hub του Βόλου.


Εκ μέρους της Κυβέρνησης παρέστη επίσης και απηύθυνε χαιρετισμό, ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος.

Παρευρέθηκαν ακόμα ο πρώην Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και πρώην Υπουργός Ευάγγελος Βενιζέλος, οι Βουλευτές Μαγνησίας Χρήστος Τριαντόπουλος, Ζέττα Μακρή, Χρήστος Μπουκώρος, ο Βουλευτής Μιχάλης Κατρίνης ως εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας, ο Δήμαρχος Βόλου Αχιλλέας Μπέος, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος κ.κ. Ιγνάτιος, ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Γεώργιος Κωστίδης, η Γενική Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης Στελλίνα Σιαράπη, ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, Υποστράτηγος Ιωάννης Μπούρας, επικεφαλής και εκπρόσωποι ξένων διπλωματικών αντιπροσωπειών στην Ελλάδα, ο Εκτελεστικός Πρόεδρος της METLEN Ευάγγελος Μυτιληναίος, ο Chief Executive Director της METLEN M Technologies Βασίλης Τσιάμης, στελέχη και μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, όπως και εργαζόμενοι της εταιρείας.


Ο κ. Δένδιας σε χαιρετισμό που απηύθυνε, επισήμανε:

«Θα μου επιτρέψετε, μια και βρισκόμαστε σε μία καινοτόμο επιχείρηση, να μην ακολουθήσω την υπουργική παράδοση ομιλίας από το βήμα, αλλά να σας απευθυνθώ πιο ελεύθερα και πιο επαγωγικά νομίζω και εν πολλοίς να διεξάγω ένα μονόλογο υπό μορφή διαλόγου.

Σεβασμιώτατε, αγαπητέ κύριε Υπουργέ – συνάδελφε στην Κυβέρνηση, κύριε Θεοδωρικάκο, αγαπητέ κύριε πρόεδρε κ. Βαγγέλη Βενιζέλο είναι μεγάλη μας τιμή η παρουσία σας σήμερα εδώ.

Αγαπητοί κύριοι συνάδελφοι στη Βουλή, εξοχότατοι κύριοι Πρέσβεις, κύριε Δήμαρχε, κύριε Αντιπεριφερειάρχα, κυρία Γενική Γραμματέα, κύριε Πρόεδρε του Ομίλου, κύριε Βαγγέλη Μυτιληναίο και θα πρέπει να πω και δημοσίως ότι στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχετε μία θέση στην καρδιά μας.

Είστε μέγας δωρητής του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Έχετε διαμορφώσει την αισθητική του μορφή, άρα και τη συμβολική φυσιογνωμία του. Αυτό το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν πρόκειται να το ξεχάσει. Αγαπητή Βίβιαν παραμένεις πάντα για εμάς συνάδελφος. Κύριε Πρόεδρε του ΣΕΚΠΥ, κυρίες και κύριοι.

Αν πάμε λίγο στο παρελθόν, η Ελλάδα μέχρι το 2004 έχει επενδύσει στην Εθνική της Άμυνα άνω των 270 δισ. ευρώ. Έναντι αυτής της τεράστιας επένδυσης, η συμμετοχή του αμυντικού οικοσυστήματος -μου έρχεται ακόμα και δύσκολο να το πω, το σύνολο των αμυντικών βιομηχανιών, διότι είναι λίγες- στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν δεν υπερέβαινε πρόπερυσι το 0,5%. Το μισό τοις εκατό. Είκοσι – τριάντα φορές λιγότερο, παραδείγματος χάρη, απ’ ό,τι προσφέρει ο τουρισμός. Ξαναλέω, έναντι επένδυσης 270 δισεκατομμυρίων. Πού πρέπει να καταλήξει κανείς; Πρέπει να καταλήξει κανείς ότι κάτι κάναμε λάθος. Και τι προσπαθούμε τώρα;

Προσπαθούμε να διορθώσουμε το δικό μας λάθος και ποτέ, όταν υπηρετώ σε αυτό το Υπουργείο ή στο Υπουργείο Εξωτερικών, δεν μπαίνω στη μικρόψυχη λογική, του να αποδώσω ευθύνες σε Κόμματα ή σε Υπουργούς ή Υφυπουργούς. Δεν έχει σημασία αυτό. Αυτά είναι εθνικά ζητήματα και σαν εθνικά ζητήματα και εθνικές προκλήσεις πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε. Τι προσπαθούμε λοιπόν να γίνει διαφορετικά από εδώ και πέρα, και γιατί έχει σημασία αυτή η επένδυση και η σημερινή εκδήλωση;

Η χώρα, κυρίες και κύριοι, έχει να αντιμετωπίσει δύο μεγάλες προκλήσεις. Είναι και οι δύο πολύ σημαντικές. Η πρώτη πρόκληση είναι η ευθέως κατανοητή, είναι η πρόκληση ασφάλειας που αντιμετωπίζει η χώρα.

Δεν θα σας πω κάτι καινούριο. Η χώρα αντιμετωπίζει υπαρκτή απειλή. Είμαστε η μόνη χώρα στον πλανήτη, η μόνη χώρα στον πλανήτη Γη, που έχουμε διακηρυγμένη απειλή πολέμου από γείτονα, το “casus belli”. Και μάλιστα για ποια περίπτωση; Για την περίπτωση που η Πατρίδα ασκήσει νόμιμο δικαίωμα που δεν είναι νόμιμο δικαίωμα κατά τη δική μας κρίση, αλλά περιλαμβάνεται στο ευρωπαϊκό “acquis”, το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Το σύνολο του Δικαίου, δηλαδή, της ευρωπαϊκής μας οικογένειας.

Και το δεύτερο το οποίο είναι εξίσου σημαντικό, είναι ο ένας από τους τρεις λόγους που έβαλαν τη χώρα στη χρεοκοπία το 2010, κι αυτό είναι το έλλειμα στο ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών, στο οποίο αναφέρθηκε προηγουμένως ο Υπουργός Ανάπτυξης, ο κ. Θεοδωρικάκος.

Καλούμαστε λοιπόν με τα χρήματα που από το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου δαπανάμε για την Άμυνα της χώρας, να αντιμετωπίσουμε και τις δύο αυτές προκλήσεις ασφάλειας.

Και πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε με έναν τρόπο καινοτόμο και διαφορετικό, για να μπορούμε να πετύχουμε το αποτέλεσμα, αλλά επίσης, να αντιμετωπίσουμε το έλλειμμα στο ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών, το οποίο τραυματίζει την ελληνική οικονομία, τραυματίζει την ύπαρξή μας, την αξιοπιστία μας. Γιατί, κυρίες και κύριοι, μια φτωχή χώρα δεν μπορεί να είναι μια ισχυρή χώρα και η μοίρα της Ελλάδας δεν είναι να είναι μια φτωχή χώρα.

Τι κάνουμε λοιπόν γι’ αυτό;

Προβάλλουμε και υλοποιούμε μια τελείως διαφορετική αντιμετώπιση. Το πρώτο, το οποίο κάνουμε, είναι ότι μαθαίνουμε, διδάσκουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις της Πατρίδας μας, η ηγεσία διδάσκει τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, όχι όπως παλιά να ζητάνε την αγορά προϊόντων («θέλω ένα αεροπλάνο», «θέλω ένα καράβι»), αλλά να διατυπώνουν επιχειρησιακά προβλήματα και να ζητούν απαντήσεις από το οικοσύστημα σε αυτά τα επιχειρησιακά προβλήματα.

Παράδειγμα: Αντιμετωπίζω απειλή δυνάμει από σμήνη drones, τι πρέπει να κάνω γι’ αυτό; Από κει πέρα έχουμε δημιουργήσει το πλαίσιο, το οποίο επιτρέπει σε μια νομική οντότητα που λέγεται «ΕΛΚΑΚ», Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας, να θέσει αυτό το ερώτημα υπό την κρίση του οικοσυστήματος των αμυντικών επιχειρήσεων κι αυτές οι επιχειρήσεις μαζί με τα ερευνητικά κέντρα των Ενόπλων Δυνάμεων να προσφέρουν απαντήσεις.

Όχι προϊόντα, απαντήσεις! Και η διαφορά ανάμεσα στην απάντηση και στο προϊόν είναι ότι το προϊόν είναι κάτι υπαρκτό και αφορά τεχνολογία ήδη υπάρχουσα, ενώ η απάντηση μπορεί να αφορά προϊόν και τεχνολογία υπό διερεύνηση ακόμα.

Αυτό οι αγγλοσάξονες το λένε «tier levels» και μπορεί να είναι «tier level 7», «tier level 6», «tier level 9» είναι το ολοκληρωμένο προϊόν. Κι από κει και πέρα, αυτό να αξιολογείται από τις Ένοπλες Δυνάμεις και να τοποθετείται παραγγελία επί προϊόντος το οποίο δεν υφίσταται ακόμη στην αγορά.

Πρέπει όμως, για να είμαστε ειλικρινείς απέναντί σας, για να γίνει αυτό, να επιταχύνουμε πάρα πολύ τον κύκλο. Διότι όπως ελέχθη προηγουμένως και ελέχθη από τον κύριο Βαγγέλη Μυτιληναίο, ο χρόνος είναι επίσης ένα από τα απαραίτητα στοιχεία. Ένα προϊόν το οποίο σήμερα έχει αξία, δεν θα το πιστέψετε, μετά οκτώ-δέκα μήνες μπορεί να είναι απαρχαιωμένο.

Θα σας πω ένα παράδειγμα που το ξέρετε. Το ουκρανικό drone, το οποίο «ψαρεύτηκε» στο Ιόνιο, στις ακτές μας. Το ουκρανικό drone αυτό είναι περασμένης τεχνολογίας, ήταν με τηλεκατεύθυνση. Τώρα πια τα drones είναι με Τεχνητή Νοημοσύνη. Πόσοι μήνες είναι από όταν κατασκευάστηκε αυτό το drone;

Καλούμαστε, λοιπόν, και πρέπει εδώ το νομοθετικό πλαίσιο να έχει πρόνοια αυτού του γεγονότος, να αντιμετωπίσουμε μια διαφορετική πραγματικότητα. Και πρέπει να επιτρέψουμε και το ρίσκο της αποτυχίας. Και πρέπει αυτό το ρίσκο της αποτυχίας -να είμαι σαφής- να το επιδοτήσουμε. Ούτως ή άλλως μιλάμε για κατασκευή πρωτοτύπου. Να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις να καινοτομήσουν. Να βοηθήσουμε τους επιχειρηματίες να καινοτομήσουν. Να βοηθήσουμε τους επιχειρηματίες να πειραματιστούν, να πάνε σε καινούργιες λύσεις, σε καινούργιες απαντήσεις.

Αυτή είναι η πρώτη κατεύθυνση η οποία πρέπει να είναι κατεύθυνση την οποία πρέπει να την ενστερνιστεί συνολικά το πολιτικό σύστημα της Πατρίδας μας και κατ’ ακολουθία η ελληνική κοινωνία. Και να μην ποινικοποιούμε τη λάθος απόπειρα μιας επιχείρησης με πρωτοσέλιδα.

Το δεύτερο το οποίο έγινε από αυτή την Κυβέρνηση, αλλά αφορά υλοποίηση νόμου που δεν είναι πνευματική ιδιοκτησία αυτής της Κυβέρνησης, αλλά είναι νόμος του παρισταμένου Προέδρου κ. Βαγγέλη Βενιζέλου, είναι η κατάθεση μακροπρόθεσμου προγραμματισμού. Αυτό που λέγεται ΕΜΠΑΕ, Ενιαίο Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Αμυντικών Εξοπλισμών.

Έχουμε, για πρώτη φορά στην ιστορία μας, υλοποιήσει έναν παλιότερο νόμο, τον οποίο έγραψε ο Βαγγέλης Βενιζέλος, που επιβάλει, αλλά αυτό δεν ετηρείτο στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, να έχει προγραμματισμό μπροστά 10-12 ετών, με τον οποίο να δημιουργείται διαύγεια στις προθέσεις της εκάστοτε Κυβέρνησης, ώστε να ξέρουν οι επιχειρήσεις προς τα πού είναι η γενική κατεύθυνση, προς τα πού πάμε, πού πρέπει να επενδύσουμε. Ώστε να μπορούν και αυτές ανάλογα να προσαρμοστούν.

Και δεν θα συμφωνήσω πάρα απόλυτα με αυτό το οποίο είπε προηγουμένως ο Πρόεδρος της «ΜΕTLEN». Πρέπει να δημιουργηθεί μια κουλτούρα και όχι να ενοχοποιείται αυτή η κουλτούρα, στενής συνεργασίας ανάμεσα στο ελληνικό αμυντικό οικοσύστημα, στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, στους Έλληνες επιτελείς.

Δεν είναι ντροπή, κυρίες και κύριοι, να μιλάμε με τις ελληνικές επιχειρήσεις. Δεν καθιστά διαβλητούς τους Υπουργούς, όταν προσπαθούν να κατευθύνουν τις ελληνικές επιχειρήσεις στην κατεύθυνση της καινοτομίας που πηγαίνει ο υπόλοιπος πλανήτης.

Εάν δεν υπάρχει αυτή η διάδραση μεταξύ τους, αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί. Αν υπάρχουν τεράστια τείχη, δεν υπάρχει επικοινωνία, δεν υπάρχει συνεννόηση, τι θα γίνει; Θα επιστρέψουμε πάλι στην προηγούμενη κατάσταση του πελάτη των ξένων εταιριών και μόνο.

Και βέβαια υπάρχουν και πρακτικά μέτρα τα οποία πήραμε. Παραδείγματος χάρη, αναφέρθηκε, αναγνωρίστηκε και ευχαριστώ γι’ αυτό, το 25%. Επέβαλα με εντολή προς τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών -παρίσταται εδώ ο επικεφαλής ο Στρατηγός, ο κύριος Μπούρας- το 25% κάθε συστήματος που δεν παράγεται από ελληνική επιχείρηση, να αφορά επένδυση στη χώρα. Κι όταν λέμε 25%, για να είμαστε συνεννοημένοι, στα προϊόντα προηγμένης τεχνολογίας δεν ζητάμε μόνο υποκατασκευαστικό έργο, όπως υπήρχε παλιά σε πολύ μικρότερα ποσοστά βέβαια. Καλό είναι αυτό; Καλό είναι αυτό. Φτάνει; Όχι δεν φτάνει.

Στις νέες τεχνολογίες υπάρχουν κώδικες, οι πηγαίοι κώδικες, οι αλγόριθμοι, που αν δεν τους έχεις, δεν μπορείς να εξελίξεις το προϊόν. Και άρα καθίστασαι όμηρος από προμηθευτή, ο οποίος ή το εξελίσσει ή δεν το εξελίσσει, για να σε αναγκάσει να πάρεις την επόμενη μορφή του ιδίου, πληρώνοντας από την αρχή ολόκληρο το κεφάλαιο.

Άρα έχει σημασία για την Ελλάδα όταν γίνονται επενδύσεις στη χώρα, να συνοδεύονται εκεί που αυτό είναι εφικτό, δυνατό και χρήσιμο από τους πηγαίους κώδικες, ώστε να μεταφέρεται και η τεχνογνωσία στο δικό μας σύστημα, στις δικές μας δυνατότητες.

Και πρέπει να σας πω, κυρίες και κύριοι, ότι αν έχω μία πίστη ότι όλα αυτά θα επιτευχθούν και θα γίνουν, ίσως όχι το επόμενο εξάμηνο ή τον ερχόμενο χρόνο ή μέσα σε εκλογικό κύκλο, αλλά αυτό όταν αφορά την Εθνική Άμυνα, αυτό είναι αδιάφορο. Σημασία έχει η Πατρίδα, όχι η εκάστοτε Κυβέρνηση, ο εκάστοτε Πρωθυπουργός ή ο εκάστοτε Υπουργός.

Αυτό θα γίνει γιατί υπάρχει εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό, υπάρχουν λαμπρά μυαλά στην Ελλάδα και υπάρχουν και λαμπρά χέρια που υπηρετούν την εκπλήρωση αυτών που τα λαμπρά μυαλά σχεδιάζουν.

Μεθαύριο το πρωί, θα είμαι στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων κι αυτό το οποίο θα κάνω στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων είναι να παρακολουθήσω τα σεμινάρια που κάνουν οι καθηγητές του ΜΙΤ (το ΜΙΤ είναι το Massachusetts Institute of Technology) το καλύτερο Πολυτεχνείο στον πλανήτη ή ένα από τα καλύτερα Πολυτεχνεία στον πλανήτη, για να μην μπούμε στον πανεπιστημιακό ανταγωνισμό. Ο επικεφαλής της ομάδας των καθηγητών του ΜΙΤ είναι Έλληνας, ο καθηγητής κύριος Τριανταφύλλου, ο οποίος διδάσκει τους Έλληνες Δόκιμους πώς να φτιάξουν ρομπότ και πώς να φτιάξουν αυτόνομα στη θάλασσα για να μπουν στην κουλτούρα αυτής της νέας πραγματικότητας.

Αξίζει, λοιπόν, να καταλάβουμε ότι όλα σε αυτό τον πλανήτη αλλάζουν. Κι αφού όλα αλλάζουν, για να μπορέσει η Πατρίδα να μένει ισχυρή και ασφαλής, πρέπει να αλλάξουν και όλα στον τομέα της Άμυνας. Nα αλλάξουν όλα στον τομέα της Άμυνας, για να αποκτήσει η χώρα ανθεκτικότητα.

Ανοίγω παρένθεση: κοιτάξτε τι σημαίνει ανθεκτικότητα στην Ουκρανία. Παλιά οι σχεδιασμοί γινόντουσαν για συγκρούσεις δύο-τριών-τεσσάρων ημερών. Αυτή ήταν η αντίληψη. Αυτή τη στιγμή στην Ουκρανία η σύγκρουση είναι τεσσάρων ετών, μεγαλύτερης διάρκειας από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Για να υπάρχει, λοιπόν, ανθεκτικότητα, πρέπει να υπάρχουν στη χώρα παραγωγικές μονάδες, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν παραγωγική βάση και να δημιουργήσουν και καινοτομία, δηλαδή να ανανεώνουν το ίδιο τους το προϊόν. Να μπορούν να προσφέρουν στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις κατά τη διάρκεια της προσπάθειας, συνεχώς ανανεούμενα προϊόντα για να μπορέσουν να σταθούν απέναντι στην πρόκληση. Σας μίλησα πριν για τον κύκλο ζωής των έξι μηνών.

Γι’ αυτό, λοιπόν, κυρίες και κύριοι, και ιδίως αγαπητοί εργαζόμενοι σε αυτή τη Μονάδα, είμαι πολύ ευτυχής και πολύ περήφανος που είμαι σήμερα εδώ μαζί σας. Γιατί αυτό που γίνεται σήμερα εδώ, και στο οποίο έχει συμμετοχή και ο Έλληνας φορολογούμενος – επίσης τα εξήγησε πριν ο κύριος Θεοδωρικάκος – είναι ακριβώς αυτό που πρέπει να γίνει: η δημιουργία καινοτόμων, ισχυρών ελληνικών παραγωγικών βάσεων που να μπορούν να βοηθήσουν την Πατρίδα να σταθεί όρθια στο μέλλον και στο επίπεδο της Εθνικής Άμυνας, αλλά και στο επίπεδο της εθνικής οικονομίας. Σε αυτούς τους δύο πυλώνες που είναι απαραίτητοι για την ύπαρξή μας και που είναι απαραίτητοι για την ευημερία των επόμενων γενιών, των παιδιών σας και των παιδιών μας.

Κύριε Μυτιληναίο, συγχαρητήρια θερμά, σας ευχαριστώ πάρα πολύ»

Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

Το νέο κτήριο της Διεύθυνσης Κυβερνοχώρου αναδεικνύεται σε σημείο αιχμής για επιχειρήσεις κυβερνοάμυνας της χώρας. Έτσι, σε μία πλήρως οργανωμένη δομή συγκεντρώνεται πλέον όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων κυβερνοασφάλειας: από το κέντρο δεδομένων και τις αίθουσες επιχειρήσεων με video walls πραγματικού χρόνου μέχρι τα εργαστήρια ψηφιακής διερεύνησης, η νέα υποδομή καλύπτει κάθε πτυχή της επιχειρησιακής ετοιμότητας στο ψηφιακό πεδίο. Σε μία συγκυρία, μάλιστα, που η τεχνητή νοημοσύνη καθιστά ευάλωτα τα κατά καιρούς ισχύοντα συστήματα, η πρόκληση αυτή, κ. Αρχηγέ, είναι ακόμα μεγαλύτερη, αλλά και η απάντηση, βέβαια, είναι ισοδύναμη. Όπως βλέπετε, σε έναν κόσμο ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων και συνεχών γεωπολιτικών ανατροπών, η πατρίδα μας δεν μένει αδρανής. Εξελίσσεται, καινοτομεί και θωρακίζεται απέναντι σε παλιούς αλλά και σε νέους κινδύνους. Έχει, δε, έναν άξιο Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, ειδικό στις επικοινωνίες και στην υψηλή τεχνολογία. Διαθέτει, όμως, και μία επιτελική ομάδα πληροφορικής -και θέλω να ευχαριστήσω την καθεμία και τον καθένα ξεχωριστά, ξεκινώντας από εσάς, κ. Υποστράτηγε, γιατί συγκροτείτε πια την τεχνολογική «ραχοκοκαλιά» του στρατεύματος- με καταρτισμένους μηχανικούς, με αναλυτές πανέτοιμους να στελεχώσουν τις ειδικές δομές.






 

Ομιλία Πρωθυπουργού 
 στα εγκαίνια του κτηρίου 
Διεύθυνσης Πληροφορικής – Κυβερνοχώρου του ΓΕΕΘΑ

Παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη πραγματοποιήθηκε χθες, Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026, η τελετή εγκαινίων του νέου κτηρίου της Διεύθυνσης Πληροφορικής – Κυβερνοχώρου (ΔΙΠΛΗΚΥΒ) του ΓΕΕΘΑ στο Στρατόπεδο «ΠΑΠΑΓΟΥ», με δωρεά του «Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης».

Ο Πρωθυπουργός, με ομιλία του οποίου κορυφώθηκε η εκδήλωση, ανέφερε στην ομιλία του τα εξής:
"Κύριε Υπουργέ Εθνικής Άμυνας, αγαπητέ Νίκο, κ. Υπουργέ Προστασίας του Πολίτη, κ. Υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στο Κοινοβούλιο, κύριοι Αρχηγοί, αγαπητέ Θανάση, αγαπητή Εύη,

Η σημερινή είναι μία κομβική μέρα για την ασφάλεια της πατρίδας μας, καθώς η Διεύθυνση Κυβερνοχώρου του Γενικού Επιτελείου αποκτά το δικό της «σπίτι» εδώ, στον χώρο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Ένα καινούργιο «σπίτι», που, όπως ακούσατε, είναι ένα «σπίτι» υψηλών προδιαγραφών, με εξοπλισμό αντάξιο του κρίσιμου έργου που επιτελεί. Γιατί πράγματι, όπως είπε και ο κ. Υπουργός, οι πόλεμοι σήμερα δεν διεξάγονται πλέον μόνο στο φυσικό πεδίο, διεξάγονται πρωτίστως στο ψηφιακό μέτωπο, ενώ οι απειλές παίρνουν ολοένα και περισσότερο χαρακτήρα υβριδικό, με αιχμή τις νέες τεχνολογίες.

Είναι, λοιπόν, φυσικό μια κυβέρνηση, με προτεραιότητα τη θωράκιση της χώρας, να δηλώνει παρούσα και σε αυτό το μέτωπο. Πολύ περισσότερο όταν στην εποχή μας οι κίνδυνοι απλώνονται πέρα από τη στεριά, τη θάλασσα και τον αέρα, στο διάστημα, αλλά κυρίως στην ψηφιακή σφαίρα. Πότε με κυβερνοεπιθέσεις σε κρίσιμες υποδομές, όπως τα ηλεκτρικά δίκτυα, οι τράπεζες ή τα νοσοκομεία -επιθέσεις που μπορούν στην κυριολεξία να παραλύσουν μία χώρα- και πότε, βέβαια, με εκστρατείες παραπληροφόρησης, για να σπείρουν τη σύγχυση και να ενισχύσουν ακραίες φωνές, απειλώντας ευθέως τη δημοκρατία. Πρόκειται για ακήρυχτους πολέμους, σε αθέατα πεδία μάχης, οι οποίοι, ωστόσο, είναι εξίσου καταστροφικοί και απαιτούν συνεχή εγρήγορση.

Γι’ αυτό και θεωρήσαμε επιβεβλημένο τον μετασχηματισμό των Ενόπλων Δυνάμεων τόσο με την αναβάθμιση των εξοπλισμών όσο και με τη διαρκή ενσωμάτωση της καινοτομίας και της τεχνολογίας στις δράσεις τους. Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που ήδη υλοποιείται, κάνοντας εφικτή τη συνολική μετάβαση της εθνικής μας άμυνας στη νέα εποχή, θα έλεγα ότι είναι μία από τις κρίσιμες, ίσως και από τις αθέατες και λιγότερο γνωστές πτυχές της «Ατζέντας 2030».

Και στο πλαίσιο αυτό, το νέο κτήριο της Διεύθυνσης Κυβερνοχώρου αναδεικνύεται σε σημείο αιχμής για επιχειρήσεις κυβερνοάμυνας της χώρας. Έτσι, σε μία πλήρως οργανωμένη δομή συγκεντρώνεται πλέον όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων κυβερνοασφάλειας: από το κέντρο δεδομένων και τις αίθουσες επιχειρήσεων με video walls πραγματικού χρόνου μέχρι τα εργαστήρια ψηφιακής διερεύνησης, η νέα υποδομή καλύπτει κάθε πτυχή της επιχειρησιακής ετοιμότητας στο ψηφιακό πεδίο.

Σε μία συγκυρία, μάλιστα, που η τεχνητή νοημοσύνη καθιστά ευάλωτα τα κατά καιρούς ισχύοντα συστήματα, η πρόκληση αυτή, κ. Αρχηγέ, είναι ακόμα μεγαλύτερη, αλλά και η απάντηση, βέβαια, είναι ισοδύναμη.

Όπως βλέπετε, σε έναν κόσμο ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων και συνεχών γεωπολιτικών ανατροπών, η πατρίδα μας δεν μένει αδρανής. Εξελίσσεται, καινοτομεί και θωρακίζεται απέναντι σε παλιούς αλλά και σε νέους κινδύνους.

Έχει, δε, έναν άξιο Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, ειδικό στις επικοινωνίες και στην υψηλή τεχνολογία. Διαθέτει, όμως, και μία επιτελική ομάδα πληροφορικής -και θέλω να ευχαριστήσω την καθεμία και τον καθένα ξεχωριστά, ξεκινώντας από εσάς, κ. Υποστράτηγε, γιατί συγκροτείτε πια την τεχνολογική «ραχοκοκαλιά» του στρατεύματος- με καταρτισμένους μηχανικούς, με αναλυτές πανέτοιμους να στελεχώσουν τις ειδικές δομές.

Και πλέον, βέβαια, διαθέτουμε και ένα υπερσύγχρονο ψηφιακό «οχυρό» χάρη στη γενναιόδωρη δωρεά του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Λασκαρίδης. Και θέλω με την ευκαιρία αυτή να ευχαριστήσω ξεχωριστά τον κύριο και την κυρία Λασκαρίδη για μία ακόμα ευγενική δωρεά.

Οφείλουμε να τιμούμε τους δωρητές μας, όχι μόνο γιατί σας αξίζει τιμή για την πράξη σας, αλλά γιατί με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να γίνετε παράδειγμα και για άλλους ισχυρούς Έλληνες να γίνουν μέρος της ισχυρής Ελλάδος.
Εάν οι 50 κορυφαίες ναυτιλιακές οικογένειες της χώρας έχουν περιουσία που ξεπερνά το 1 δισεκατομμύριο και αθροιζόμενη αυτή η περιουσία είναι περί τα 50 δισεκατομμύρια και αν ο καθένας και η καθεμία που διαχειρίζεται μία τέτοια περιουσία έκανε πράξη την ενέργεια του Αριστοτέλη Ωνάση και του Σταύρου Νιάρχου να αφήσουν τη μισή τους περιουσία σε ένα κοινωφελές ίδρυμα για σκοπούς στήριξης της πατρίδας μας, θα μαζευόταν μία περιουσία της τάξης των 25 δισεκατομμυρίων ευρώ. Με μία απόδοση της τάξης του 5%, πολύ συντηρητική, αυτό θα σήμαινε δυνατότητα υποστήριξης της ελληνικής κοινωνίας με ένα ποσό το οποίο θα ξεπερνούσε το 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως.Ας σκεφτούν, λοιπόν, λίγο αυτά τα δεδομένα οι συμπολίτες μας οι οποίοι δημιούργησαν έναν μεγάλο πλούτο, σε έναν βαθμό υποστηριζόμενοι και από την ελληνική πολιτεία, που παρείχε πάντα τη στήριξή της στην ελληνική ναυτιλία, και είμαι σίγουρος ότι όταν το αναλογιστούν, το παράδειγμα σας θα βρει και άλλους πολλούς μιμητές
Αναφερθήκατε, κ. Λασκαρίδη, σε μία σειρά από ενδιαφέροντα οικονομικά δεδομένα και τα συγκράτησα. Εάν οι 50 κορυφαίες ναυτιλιακές οικογένειες της χώρας έχουν περιουσία που ξεπερνά το 1 δισεκατομμύριο και αθροιζόμενη αυτή η περιουσία είναι περί τα 50 δισεκατομμύρια και αν ο καθένας και η καθεμία που διαχειρίζεται μία τέτοια περιουσία έκανε πράξη την ενέργεια του Αριστοτέλη Ωνάση και του Σταύρου Νιάρχου να αφήσουν τη μισή τους περιουσία σε ένα κοινωφελές ίδρυμα για σκοπούς στήριξης της πατρίδας μας, θα μαζευόταν μία περιουσία της τάξης των 25 δισεκατομμυρίων ευρώ. Με μία απόδοση της τάξης του 5%, πολύ συντηρητική, αυτό θα σήμαινε δυνατότητα υποστήριξης της ελληνικής κοινωνίας με ένα ποσό το οποίο θα ξεπερνούσε το 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως.

Ας σκεφτούν, λοιπόν, λίγο αυτά τα δεδομένα οι συμπολίτες μας οι οποίοι δημιούργησαν έναν μεγάλο πλούτο, σε έναν βαθμό υποστηριζόμενοι και από την ελληνική πολιτεία, που παρείχε πάντα τη στήριξή της στην ελληνική ναυτιλία, και είμαι σίγουρος ότι όταν το αναλογιστούν, το παράδειγμα σας θα βρει και άλλους πολλούς μιμητές.

Θέλω να κλείσω ευχαριστώντας όλες και όλους οι οποίοι δούλεψαν πολύ σκληρά για να μπορέσει το κτήριο αυτό να ολοκληρωθεί σε λιγότερο από 18 μήνες και να ευχηθώ η δομή την οποία δημιουργούμε, κ. Αρχηγέ, να είναι στο ύψος των περιστάσεων. Έχοντας απόλυτη εμπιστοσύνη στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, δεν έχω καμία αμφιβολία ότι από σήμερα η πατρίδα μας θα είναι ακόμα πιο ασφαλής, ειδικά στον ευαίσθητο χώρο του κυβερνοχώρου.

Καλοτάξιδο, λοιπόν, το καινούργιο κτήριο.

Σας ευχαριστώ πολύ".

Από πλευράς του, κατά τον χαιρετισμό του, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, επισήμανε τα εξής:

«Όπως έχω πει, επανειλημμένα, η «Ατζέντα 2030» με συνέπεια, με συνέχεια, επιχειρεί να μετατρέψει τις Ένοπλες Δυνάμεις της Πατρίδας μας από μια αξιόμαχη παράταξη Στελεχών και συστημάτων, σε ένα σύστημα λήψης, μετάδοσης, επεξεργασίας, προτεραιοποίησης και αντίδρασης στην πληροφορία, δηλαδή στην απειλή.

Ο κόσμος έχει αλλάξει, οι Ένοπλες Δυνάμεις πρέπει να αλλάξουν. Η «Ατζέντα 2030» περιγράφει την πορεία αυτής της αλλαγής. Κοινώς, την αλλαγή των πάντων.

Το πρώτο νομοθέτημα της Υπουργίας μου, ο Ν. 5110/2024 συνέστησε στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, Σώμα Πληροφορικής. Το Σώμα, δηλαδή, που υπηρετεί την Πατρίδα στον κυβερνοχώρο.

Μία δομή διακλαδική που συγκεντρώνει – ενοποιεί – τις κρίσιμες λειτουργίες της πληροφορικής, της Κυβερνοασφάλειας, της ανάπτυξης λογισμικού, της ανάλυσης δεδομένων και της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών.

Υπήρξαν τότε, όπως υπάρχουν πάντα, αντιδράσεις. Το Σώμα στελεχώθηκε αρχικά με μετατάξεις, όμως από το 2025 στη Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων φοιτούν οι πρώτοι Αξιωματικοί Πληροφορικής. Οι μαχητές του κυβερνοχώρου. Του 4ου δηλαδή επιπέδου της «Ασπίδας του Αχιλλέα». Θυμίζω ότι η «Ασπίδα» έχει πέντε επίπεδα: τη θάλασσα, τη στεριά, τον αέρα, τον κυβερνοχώρο και το διάστημα.

Η μάχιμη αιχμή των μαχητών του κυβερνοχώρου, είναι η Μονάδα «1864». Η θεσμική επιχειρησιακή απάντηση των Ενόπλων Δυνάμεων στον κυβερνοχώρο.

Επιτρέπει με την τεχνητή νοημοσύνη, την επεξεργασία, την αποθήκευση τεράστιου όγκου δεδομένων σε ελάχιστο χρόνο, την αυτοματοποιημένη εκτίμηση του κινδύνου, την ανίχνευση, αξιολόγηση, ιεράρχηση των απειλών, την ταχεία λήψη αποφάσεων και την επίγνωση επιχειρησιακής κατάστασης σε πραγματικό χρόνο.

Παράλληλα, η Μονάδα «1864» παρέχει τη δυνατότητα διεξαγωγής κάθε είδους επιχειρήσεων κυβερνοπολέμου, ενταγμένες στον συνολικό σχεδιασμό των Ενόπλων Δυνάμεων. Η συγκρότηση αυτής της εθνικής ικανότητας, εδράζεται σε μια νέα οργανωτική Δομή, σύγχρονα Δόγματα, υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, κατάλληλες υποδομές, διαρκή ανάπτυξη νέων επιχειρησιακών μέσων.

Η Μονάδα «1864» σε συνδυασμό με τη Μονάδα Ηλεκτρονικών Πληροφοριών «1821», τη Μονάδα Διαστημικών Εφαρμογών «1912» και τη Μονάδα Συλλογής Πληροφοριών από ανθρώπινες πηγές «1947», αποτελούν το ολοκληρωμένο πλέγμα συλλογής, επεξεργασίας, προστασίας και επιχειρησιακής αξιοποίησης της πληροφορίας. Ένα κύριο βήμα στη μετατροπή -όπως είπα- των Ενόπλων Δυνάμεων, από μια ικανή παράταξη Στελεχών και συστημάτων, σε έναν υπερσύγχρονο μηχανισμό διασύνδεσης αισθητήρων, μέσο συλλογής πληροφοριών και προτεραιοποίησης αυτών των πληροφοριών, διαβίβασης τους στα οπλικά συστήματα αντίδρασης που αφορά το εθνικό συμφέρον.

Η δομή που εγκαινιάζουμε σήμερα στεγάζει έναν ενιαίο λειτουργικό πυρήνα κυβερνοασφάλειας. Σκοπεύει να προστατέψει το Κράτος, τις Ένοπλες Δυνάμεις αλλά και τις κρίσιμες εθνικές υποδομές.

Κυρίες και κύριοι, σήμερα το κτίριο και το περιεχόμενό του, παραδίδεται ολοκληρωμένο και πλήρως εξοπλισμένο, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του επιχειρησιακού περιβάλλοντος. Η κατασκευή της ιδιαίτερα απαιτητικής -σας εξηγήθηκε πριν- κτιριακής υποδομής κατέστη δυνατή σε ταχύτατο χρόνο, χάρη στη δωρεά του «Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδη». Ο εξοπλισμός, προέρχεται από το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου. Αυτό, με κανέναν τρόπο, δεν μειώνει την προσφορά του δωρεοδότη. Εκ μέρους της ελληνικής Πολιτείας και των Ενόπλων Δυνάμεων, εκφράζω στον κύριο Αθανάσιο Λασκαρίδη, την ευγνωμοσύνη μας.

Κύριε Λασκαρίδη, η σημερινή δωρεά επιβεβαιώνει τη σταθερή παρουσία σας στο πλευρό των Ενόπλων Δυνάμεων. Εγγράφεται στην παράδοση της ευεργεσίας σας και πρέπει να σας πω ότι άκουσα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και με μεγάλη προσοχή τις σκέψεις σας για την κατανομή του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος και την υποχρέωση των εχόντων.

Κυρίες και κύριοι, η αυτοτελής δυνατότητα διεξαγωγής επιχειρήσεων κυβερνοπολέμου, η αξιοποίηση των ηλεκτρονικών πληροφοριών, η νέα αρχιτεκτονική διοίκησης και ελέγχου, συνθέτουν το νέο μοντέλο.

Το μοντέλο αυτό, επιβάλλει τη διασύνδεση αισθητήρων, μέσων συλλογής πληροφοριών και οπλικών συστημάτων. Επιβάλλει την ενσωμάτωση του κυβερνοχώρου, των δορυφορικών δυνατοτήτων και της αξιοποίησης του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος στον επιχειρησιακό μας σχεδιασμό. Επιβάλλει τη μετεξέλιξη της οργανωτικής δομής των Μονάδων για την ενσωμάτωση των δυνατοτήτων των Μη Επανδρωμένων συστημάτων που επιχειρούν, πλέον, κυρίως στη ζώνη της μάχης. Επιβάλλουν την προσαρμογή του οργανωτικού μοντέλου εκπαίδευσης σε αυτές τις νέες απαιτήσεις. Επιβάλλει τον μετασχηματισμό του στατικού συστήματος διοικητικής μέριμνας σε επιχειρησιακό, με αυτονομία, με ανθεκτικότητα. Επιβάλλει τη μείωση του οικονομικού αποτυπώματος και την εξοικονόμηση πόρων μέσω της ενσωμάτωσης των Μη Επανδρωμένων και των όπλων χαμηλού κόστους.

Τα ανωτέρω συνιστούν, όπως χαρακτηριστικά έχει πει ο παριστάμενος Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην ιστορία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Είναι όμως, αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση, συγχρόνως, η ελάχιστη απαραίτητη. Είναι ο ικανός και απαραίτητος όρος για την εθνική μας επιβίωση.

Σας ευχαριστώ πολύ»


Προηγήθηκε χαιρετισμός, από τον τύποις οικοδεσπότη στην εκδήλωση,  Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Δημήτριο Χούπη, στον οποίο επεφύλαξε τιμητικούς λόγους ο Πρωθυπουργός, ο οποίος ανέφερε τα εξής:

Με ιδιαίτερη τιμή και αίσθημα υπερηφάνειας σας καλωσορίζω στην τελετή εγκαινίων του νέου κτιρίου Κυβερνοχώρου το οποίο αποτυπώνει με τρόπο αδιαμφισβήτητο τη μετάβαση των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στη νέα επιχειρησιακή εποχή. Η σημερινή τελετή δεν αφορά μόνο στην παράδοση άλλης μίας νέας στρατιωτικής υποδομής. Αφορά πρωτίστως στο άλμα των Ενόπλων Δυνάμεων προς τη στρατηγική εδραίωση του Κυβερνοχώρου, ως σημαίνοντος πεδίου εθνικής ισχύος. 

Σε αυτό το νέο ψηφιακό, μη γραμμικό δυναμικό περιβάλλον, όπου η Πληροφορία, η Τεχνολογία και η ταχύτητα λήψης αποφάσεων επηρεάζουν την επιχειρησιακή έκβαση, τα δεδομένα αποτελούν κρίσιμο εθνικό πόρο και συνακόλουθα, η υπολογιστική ισχύς καθίσταται εργαλείο στρατηγικής επιρροής. 

Ως εκ τούτου, διαμορφώνεται μία ιδιάζουσα ιστορική πραγματικότητα: η Πληροφορία αναδεικνύεται σε στρατηγικό κεφάλαιο και η ικανότητά μας να την προστατεύουμε, να την 2 συλλέγουμε, να την αξιολογούμε, να την αναλύουμε επαρκώς, να αξιοποιούμε συνδυαστικά την Τεχνητή Νοημοσύνη και να ενεργούμε με βαθιά επιχειρησιακή επίγνωση δυνάμει αυτών, αποτελεί μείζονα πολλαπλασιαστή εθνικής ισχύος και καθορίζει όχι μόνο την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα, αλλά και την εθνική ανθεκτικότητα και υπεροχή εν συνόλω. 

Διατείνομαι ότι η ενσωμάτωση όλων των ανωτέρω ψηφιακών τεχνολογιών στις στρατιωτικές δυνατότητες έχει μετασχηματίσει ριζικά το σύνολο του επιχειρησιακού κύκλου: από τον σχεδιασμό, τη διοίκηση και τον έλεγχο, την αναγκαιότητα διήθησης των πληροφοριών μέσα σε ένα περιβάλλον υπερ-πληροφόρησης και παραπληροφόρησης έως και την υβριδική αποτροπή. Τοιουτοτρόπως, δημιουργείται παράλληλα ένα φάσμα ευπαθειών, μέσω των οποίων η Κυβερνοασφάλεια αναδεικνύεται πλέον σε βασική προϋπόθεση επιχειρησιακής ετοιμότητας, συνέχειας λειτουργίας κι εθνικής ανθεκτικότητας. Υπό αυτές τις συνθήκες, οι αναληφθείσες θεσμικές και οργανωτικές μεταρρυθμίσεις — όπως η Μονάδα 1864, το Ενιαίο Σώμα Πληροφορικής και η ενσωμάτωση της Διοίκησης Κυβερνοάμυνας — αποτυπώνουν στο πλαίσιο της Ατζέντας 3 2030 την ολιστική εθνική απάντηση σε ένα περιβάλλον όπου ο Κυβερνοχώρος αποτελεί όχι μόνο διακριτό, αλλά και σημαίνον πεδίο επιχειρήσεων. 

Η υλοποίηση του ως άνω έργου κατέστη δυνατή, χάρη στην εξαιρετικά πολύτιμη συνεισφορά του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, το οποίο – για μία ακόμη φορά – με τη γενναιόδωρη δωρεά του ενισχύει ουσιαστικά την ανωτέρω εθνική προσπάθεια για τη μετάβαση των Ενόπλων Δυνάμεων σε αυτή τη νέα εποχή και αντανακλά τη συνειδητή ανάληψη της στρατηγικής ευθύνης εκ μέρους όλων των συντελεστών της απέναντι στην ελληνική Κοινωνία. Η Ασφάλεια δικαίως αποτελεί αποτέλεσμα δομικής σύμπραξης και συγκερασμού δράσης μεταξύ κρατικών θεσμών και κοινωνικών εταίρων με κοινή αντίληψη της υφιστάμενης απειλής με όρους whole-of-society. Υπό το πρίσμα αυτό, η δωρεά του Ιδρύματος Αθανασίου Λασκαρίδη αποκτά σημαίνουσα βαρύτητα. Από το βήμα τούτο, εκφράζω για μία εισέτι φορά τη βαθιά μου ευγνωμοσύνη στον κ. Αθανάσιο Λασκαρίδη για την αταλάντευτη προσήλωσή του στη διευκόλυνση υλοποίησης της στρατηγικής στόχευσης και του ευθυνοφόρου έργου των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. 

Παράλληλα, θα ήθελα να εκφράσω τις θερμές μου ευχαριστίες και στον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΔΕΔΔΗΕ, κ. Αναστάσιο Μάνο, για την πολύτιμη συνεισφορά του ιδίου και όλων των συνεργατών του στην πλήρη ενεργειακή αυτονομία του υπόψη κτιρίου. Κυρίες και κύριοι, 

Υπό τη θεσμική μου ιδιότητα, θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις τελούν εν πλήρει επιγνώσει της νέας πραγματικότητας, και ευθυγραμμιζόμενες με τις κατευθύνσεις της πολιτικής Ηγεσίας στο πλαίσιο της Ατζέντας 2030, επενδύουν κι υλοποιούν την ενσωμάτωση της ψηφιακής και τεχνολογικής καινοτομίας εν συνόλω, μέσω της στοχευμένης υιοθέτησης κρίσιμων δράσεων και του συναφούς ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως μαρτυρά και η λειτουργία του νέου κτιρίου Κυβερνοχώρου. 

Σε αυτό το νέο περιβάλλον Ασφάλειας του 21ου αιώνα, όπου η ισχύς πλέον δεν αποτιμάται μόνο σε μέσα, αλλά σε ανθεκτικότητα, ταχύτητα προσαρμογής και ικανότητα λήψης αποφάσεων υπό πίεση, οι Ένοπλες Δυνάμεις τοποθετούνται δυναμικά και με αυτοπεποίθηση στο νέο οικοσύστημα 5 ψηφιακών δυνατοτήτων, καθώς και στο κέντρο των διεθνών τεχνολογικών εξελίξεων. 

Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, οι Ένοπλες Δυνάμεις διατρανώνουν ένα σαφές μήνυμα: Ότι εμφορούνται από το υψηλό αίσθημα καθήκοντος έναντι της αποστολής τους, διαθέτουν την ικανότητα αξιοποίησης της Γνώσης τους και επιδεικνύουν την αποφασιστικότητα να επενδύουν στους ανθρώπους τους και στις δεξιότητές τους, Με σχέδιο, Με συνέπεια, Με ευθύνη, Διασφαλίζοντας ότι το ένδοξο παρελθόν τους θα αποτελέσει το θεμέλιο ενός ακόμη λαμπρότερου μέλλοντος. Σας ευχαριστώ θερμά!

Επίσης έλαβε τον λόγο και ο Υποστράτηγος, Βασ. Χατζηδάκης, αρμόδιος Κλαδάρχης του ΓΕΕΘΑ, εις τον οποίο υπάγεται η νεοσύστατη Διεύθυνση, ο τελευταίος δίχως καν να κατονομάζεται, παρά τη δημόσια αναφορά στο πρόσωπό του ομοίως από τον Πρωθυπουργό.


Παρόντες στην τελετή ήσαν επίσης, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Θανάσης Δαβάκης, η Υφυπουργός Ανάπτυξης Ζωή Ράπτη, ο Γενικός Γραμματέας Εθνικής Ασφαλείας Θάνος Ντόκος, o Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Γεώργιος Κωστίδης, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος – Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, ο Ιδρυτής του Ιδρύματος «Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης» Αθανάσιος Λασκαρίδης, η Πρόεδρος του Ιδρύματος «Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης» Εύη Λάζου-Λασκαρίδη, ο Πρόεδρος του Ιδρύματος «Αικατερίνη Λασκαρίδη» Υποναύαρχος ε.τ. Πάνος Λασκαρίδης, ανώτατοι και ανώτεροι αξιωματικοί, καθώς και άλλοι προσκεκλημένοι.

Τον Πρωθυπουργό συνόδευσε στην τελετή εγκαινίων η σύζυγός του Μαρέβα Γκραμπόφσκι.

Μετά την τελετή εγκαινίων πραγματοποιήθηκε επίδειξη των δυνατοτήτων της «Μονάδας 1864». Ακολούθησε ενημέρωση του Πρωθυπουργού στους χώρους του νέου κτιρίου της ΔΙΠΛΗΚΥΒ.

Το νέο κτίριο, η θεμελίωση του οποίου πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, ανεγέρθηκε με αποκλειστική δωρεά του «Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης» και αποτελεί σημαντική επένδυση στην ενίσχυση των δυνατοτήτων του ΓΕΕΘΑ στους τομείς της Πληροφορικής και του Κυβερνοχώρου.

Πρόκειται για υπερσύγχρονο κτίριο τριών επιπέδων, συνολικής επιφάνειας 2.500 τ.μ., το οποίο στεγάζει τη Διεύθυνση Πληροφορικής και Κυβερνοχώρου και τη «Μονάδα 1864» του ΓΕΕΘΑ.

Οι νέες εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός έχουν σχεδιαστεί σύμφωνα με τις πλέον προηγμένες διεθνείς και συμμαχικές προδιαγραφές Κυβερνοασφάλειας και περιλαμβάνουν υποδομές για την υποστήριξη των Ενόπλων Δυνάμεων στον Κυβερνοχώρο.