οι κηπουροι τησ αυγησ

Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2016

"...Σαφής οπισθοχώρηση παρατηρείται στον χώρο της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, τη στιγμή που η Παιδεία αποτελεί μέρος της εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής. Μάλιστα, οι αριθμοί επιβεβαιώνουν τις οξείες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στο πληθυσμιακό αποτύπωμα της Ελλάδας. Ο αριθμός των γεννήσεων μειώνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια: από 118.000 το 2008, μειώθηκε σε 92.000 το 2014, πτώση 22%. Λόγω της υπογεννητικότητας, αναμένεται και δραματική συρρίκνωση κατά 25% του μαθητικού πληθυσμού της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τα επόμενα έξι χρόνια, την ίδια στιγμή που η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε χώρα μετανάστευσης χάνοντας κυρίως νέους υψηλού μορφωτικού επιπέδου. Ετσι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητεί από την ελληνική κυβέρνηση την επανεκκίνηση των μεταρρυθμίσεων στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες, καθώς τα προηγούμενα χρόνια κάποιες «πάγωσαν» ή άλλες απέτυχαν λόγω πολιτικής ατολμίας...."

Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" και "ΤΑ ΝΕΑ"|
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", πρωτοσέλιδο, 24/11/16

"ΤΑ ΝΕΑ", 24/11/16
Μετεξεταστέα η Παιδεία σε έκθεση της Κομισιόν
Απεικονίζει τις δυσλειτουργίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος και χαρακτηρίζει «ανησυχητική» την αναστολή αξιολόγησης στα σχολεία
Του Νίκου Μάστορα
Εκθεση που απεικονίζει τις δυσλειτουργίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος και επικρίνει επιλογές προηγούμενων πολιτικών ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας συνέταξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Συγκεκριμένα, η Κομισιόν στην «Εκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, 2016» αναφέρεται σε διάφορα θέματα που απασχολούν την Παιδεία μας, ορισμένα από τα οποία αφορούν τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του Νίκου Φίλη.

  • Για την αξιολόγηση αναφέρει πως «θεωρείται ανησυχητικό το γεγονός ότι έχουν ανασταλεί οι διαδικασίες για την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών (αυτοαξιολόγηση για τα σχολεία και ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών), ακόμα και στην ιδιωτική εκπαίδευση».
  • Για το Ολοήμερο Σχολείο (για την οποία καμάρωνε ο πρώην υπουργός Παιδείας) αναφέρει πως ενώ αυτή η νέα μορφή εφαρμόζεται σε μεγαλύτερο αριθμό σχολείων, «στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια λιγότερο φιλόδοξη εκδοχή του Ολοήμερου Σχολείου που προβλεπόταν παλαιότερα».
  • Για το νέο σύστημα επιλογής διευθυντών σχολείων (έμπνευση Τάσου Κουράκη, επί Αριστείδη Μπαλτά) σημειώνει ότι «ενδεχομένως περιορίζει την ανεξαρτησία των διευθυντών των σχολικών μονάδων». 
  •  Για τη ρύθμιση που προβλέπει ότι οι μαθητές πρέπει πλέον να έχουν γενικό μέσο όρο 9,5 στα 20, αντί για τουλάχιστον 10 στα 20 ώστε να προαχθούν στις τάξεις του Γενικού Λυκείου, λέει ότι «θα μπορούσε να χαρακτηριστεί υποβάθμιση των προτύπων».
  • Για τον νόμο σχετικά με τα ιδιωτικά σχολεία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι οι επικριτές του υποστηρίζουν πως με το νομοσχέδιο αυτό περιορίζεται η ελευθερία των ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης στη χώρα.
  • Οσον αφορά τους εκπαιδευτικούς αναφέρει ότι σχεδόν οι μισοί (49%) στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση είναι άνω των 50 ετών, ενώ λιγότεροι από 1% είναι κάτω των 30 ετών. Παρόμοια κατάσταση παρατηρείται και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Για τους μισθούς τους σημειώνει πως είναι χαμηλότεροι από ό,τι σε πολλές άλλες χώρες του ΟΟΣΑ.
  • Για τα πανεπιστήμια η Επιτροπή τονίζει ότι με νομοθετική πράξη του 2015 άλλαξε ο τρόπος εκλογής των πρυτάνεων και των κοσμητόρων με αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά η αυτονομία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ και ο ρόλος των πανεπιστημιακών Συμβουλίων υποβαθμίστηκε. Κάνει όμως αναφορά και στο σχέδιο (συγχωνεύσεων) Αθηνά της περιόδου 2012-2014, που «δεν είχε σημαντικό αντίκτυπο μέχρι σήμερα».

Υπάρχουν και καλά. Τέλος, η Κομισιόν διαπιστώνει και ορισμένα καλά όπως ότι το ποσοστό της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου μειώθηκε στη χώρα μας από 9% το 2014 σε 7,9% το 2015, πολύ κάτω από τον μέσο όρο του 11% της ΕΕ των 28 το 2015. Επίσης ότι το ποσοστό ολοκλήρωσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι αρκετά υψηλό, καθώς ανήλθε σε 40,4% το 2015, υπερβαίνοντας ελαφρά τον μέσο όρο της ΕΕ (38,7%). Αλλά προτού χαρούμε, συνεχίζει ότι η Ελλάδα εμφανίζει το υψηλότερο ποσοστό (40%) νέων πτυχιούχων που βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, απασχόλησης και κατάρτισης και ότι οι δαπάνες για την εκπαίδευση διαμορφώθηκαν στο 4,4% του ΑΕΠ το 2014, υπολειπόμενες του μέσου όρου της ΕΕ των 28, ο οποίος έφτασε το 4,9%.


Το τριετές σχέδιο για την Εκπαίδευση
Απαντώντας ουσιαστικά στην έκθεση της Ευρωπαϊκή Επιτροπής, ο νέος υπουργός Παιδείας αφήνει να εννοηθεί ότι η ώρα της αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών πλησιάζει. Η αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση πάντως δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά στόχο τη βελτίωση δομών και εκπαιδευτικών.

Επίσης, μετά τον συμβιβασμό που πέτυχε προ ημερών στη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς για το θέμα των απολύσεων στα ιδιωτικά σχολεία, ο Κώστας Γαβρόγλου έκανε γνωστό (από τον ραδιοφωνικό σταθμό Στο Κόκκινο) ότι πρώτη φορά οι δανειστές έβαλαν την υπογραφή τους σε κείμενο που καταγράφει και την ανάγκη μόνιμων προσλήψεων και αύξησης κονδυλίων για την Παιδεία.

Το κείμενο αυτό είναι το τριετές σχέδιο για την Εκπαίδευση, στο οποίο εκτός από την ανάγκη διορισμών και κονδυλίων καταγράφονται ως επικείμενες αλλαγές, μεταξύ άλλων, η κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων με τη σημερινή μορφή τους, το Εθνικό Απολυτήριο (ή Πιστοποιητικό Σπουδών), ο νέος τρόπος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια τέλη του 2017 - αρχές του 2018, η αναμόρφωση των ΑΕΙ ώστε η υποδοχή των φοιτητών να γίνεται ενδεχομένως σε σχολές και όχι σε τμήματα κ.ά.

Τις επόμενες ημέρες ο υπουργός Παιδείας θα συναντηθεί και με τους πρυτάνεις των ΑΕΙ προκειμένου να αρχίσει πάλι διάλογος για τις μεταπτυχιακές σπουδές, καθώς το νομοσχέδιο της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας που περιόριζε κατά πολύ τα δίδακτρα, φαίνεται πως δεν θα προχωρήσει.




                                                          "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 24/11/16


«Καμπανάκι» Κομισιόν για την ελληνική εκπαίδευση
Του Απόστολου Λακασά

Σαφής οπισθοχώρηση παρατηρείται στον χώρο της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, τη στιγμή που η Παιδεία αποτελεί μέρος της εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής. Μάλιστα, οι αριθμοί επιβεβαιώνουν τις οξείες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στο πληθυσμιακό αποτύπωμα της Ελλάδας.

Ο αριθμός των γεννήσεων μειώνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια: από 118.000 το 2008, μειώθηκε σε 92.000 το 2014, πτώση 22%. Λόγω της υπογεννητικότητας, αναμένεται και δραματική συρρίκνωση κατά 25% του μαθητικού πληθυσμού της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τα επόμενα έξι χρόνια, την ίδια στιγμή που η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε χώρα μετανάστευσης χάνοντας κυρίως νέους υψηλού μορφωτικού επιπέδου. Ετσι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητεί από την ελληνική κυβέρνηση την επανεκκίνηση των μεταρρυθμίσεων στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες, καθώς τα προηγούμενα χρόνια κάποιες «πάγωσαν» ή άλλες απέτυχαν λόγω πολιτικής ατολμίας.

Χαρακτηριστικές περιπτώσεις, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και η αναδιάταξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συγχωνεύσεις και καταργήσεις ΑΕΙ/ΤΕΙ. Μεταρρυθμίσεις για τις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ, πριν αναλάβει την κυβέρνηση, αντιδρούσε.

Aξιολόγηση εκπαιδευτικών
Αυτά ορίζει, μεταξύ άλλων, η Κομισιόν στην «Εκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης του 2016», η οποία –μέσω των συστάσεων που καταθέτει με βάση τις πρακτικές του ΟΟΣΑ– δημιουργεί το πεδίο στον νέο υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου να υλοποιήσει μνημονιακές υποχρεώσεις. Ηδη πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι δρομολογείται η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που σταμάτησε το 2013.
Ειδικότερα, η έκθεση είναι «καταπέλτης» για τις κυβερνήσεις και τους υπουργούς Παιδείας της τελευταίας τριετίας. Ενδεικτικά, τονίζεται:

• Κακώς έχει σταματήσει η αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών. «Δεδομένης της θετικής επίδρασης που μπορούν να έχουν η αυτονομία και η λογοδοσία στις εκπαιδευτικές επιδόσεις, θεωρείται ανησυχητικό ότι έχουν ανασταλεί οι διαδικασίες για την αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση για τα σχολεία και ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών), ακόμη και στην ιδιωτική εκπαίδευση».

• Ο νέος τύπος ολοήμερων σχολείων, που εφαρμόστηκε πρώτη φορά φέτος, αποτελεί υποβάθμιση. «Εφαρμόζεται σε μεγαλύτερο αριθμό σχολείων, στην πραγματικότητα ωστόσο πρόκειται για λιγότερο φιλόδοξη εκδοχή του νέου ολοήμερου σχολείου που προβλεπόταν παλαιότερα. Ο νόμος δεν προβλέπει την οργάνωση ολοκληρωμένων απογευματινών δραστηριοτήτων μετά τη λήξη της πρωινής ζώνης, όπως είχε προβλεφθεί αρχικά».

• Οι νέοι πάσχουν σε δεξιότητες όπως ανάγνωση και μαθηματικά. «Οι επιδόσεις τους είναι απογοητευτικές, όπως αποτυπώνονται στους διεθνείς διαγωνισμούς PISA». Επίσης, η Ελλάδα κατατάσσεται 26η στο σύνολο των 28 κρατών-μελών της Ε.Ε. στον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας για το 2016 και η συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση ανήλθε σε 5,7% το 2015, απέχοντας πολύ από τον μέσο όρο 10,7% της Ε.Ε.

• Οι εκπαιδευτικοί είναι γηρασμένοι και κακοπληρωμένοι. «Οι μισοί (49%) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι άνω των 50 ετών, ενώ λιγότεροι από το 1% είναι κάτω των 30. Στη δευτεροβάθμια, το 39% έχει ηλικία από 40 έως 49 ετών. Οι μισθοί είναι χαμηλότεροι σε πραγματικούς όρους από ό,τι σε πολλές άλλες χώρες του ΟΟΣΑ και μέχρι το τέλος του 2017 θα παραμείνουν αμετάβλητοι με σκοπό την εξοικονόμηση δαπανών.

• Το σχέδιο αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης απέτυχε, αφού στην πράξη δεν οδήγησε στον αναμενόμενο οικονομικό εξορθολογισμό.

• Περιορίστηκε σημαντικά η αυτονομία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ υποβαθμίστηκε ο ρόλος των Συμβουλίων.

• Οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης για την εκπαίδευση ανήλθαν στο 4,4% του ΑΕΠ το 2014, έναντι 4,9% του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Ευτυχώς που το ποσοστό της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου μειώθηκε από 9% το 2014 σε 7,9% το 2015, πολύ κάτω από τον μέσο όρο του 11% της Ε.Ε. των «28» το 2015, για να υπάρχει μία θετική νότα.

Ετήσια αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων

«Υπάρχουν και ορισμένες λέξεις, με τους περισσότερους από εσάς γνωριζόμαστε αρκετά έως πολύ καλά, που φοβούμαστε να τις πούμε. Ας μη φοβόμαστε να λέμε τη λέξη “αξιολόγηση”. Μη φοβόμαστε να λέμε τη λέξη “συντεχνία”». Αυτή ήταν μία από τις αποστροφές της ομιλίας του Κώστα Γαβρόγλου στις 8 Νοεμβρίου, κατά την τελετή παράδοσης-παραλαβής του χαρτοφυλακίου της Παιδείας από τον Νίκο Φίλη. Αυτό, σημαίνει, όπως αποδεικνύεται λίγες ημέρες αργότερα, την έναρξη της αξιολόγησης στα σχολεία, την έλλειψη της οποίας επισημαίνουν και οι θεσμοί.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Γαβρόγλου θα προωθεί άμεσα την υποχρεωτική ετήσια επαναλαμβανόμενη αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων της χώρας. Η αυτοαξιολόγηση εύλογα δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα για τους εκπαιδευτικούς που θα βρεθούν να μειονεκτούν, ούτε βεβαίως «και για τις σχολικές μονάδες. «Οσο οι συνάδελφοί μας και εγώ θα είμαστε εδώ δεν πρόκειται να γίνουν τέτοιες ανόητες αξιολογήσεις που έχουν ως στόχο την τιμωρία. Τη βελτίωση, ναι. Πρέπει αυτό να το βάλουμε στην κουλτούρα μας επειδή έγιναν στραβά και απίστευτα. Αυτό πρέπει εμείς πρώτοι να το ανανοηματοδοτήσουμε. Και βεβαίως μία κοινωνία στο σύνολό της συντεχνιοποιημένη, τελικά δεν είναι μία κοινωνία δημοκρατική», είχε πει με νόημα ο κ. Γαβρόγλου στις 8 Νοεμβρίου. Βεβαίως, η αυτοαξιολόγηση είναι το πρώτο βήμα προς την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων.

ΔΕΝ ΠΡΩΤΟΤΥΠΕΙ ΔΙΟΛΟΥ Ο ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ: ΓΙΑ ΟΛΑ ΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΟΙ  "ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΙ"....Το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Παιδεία βασίστηκε σε παλαιά στοιχεία, επιχειρώντας να απαντήσει στις επικρίσεις σε αποφάσεις επί ΣΥΡΙΖΑ. «Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που βασίζεται σε στοιχεία παλαιότερων ετών, διαπιστώνει την υποβάθμιση της εκπαίδευσης, για την οποία όμως οι ευθύνες είναι συγκεκριμένες και αφορούν τα πρώτα πέντε χρόνια των Μνημονίων. Η σημερινή κυβέρνηση κατόρθωσε να ανακόψει την καθοδική πορεία του εκπαιδευτικού συστήματος», λέει το υπουργείο, παραθέτοντας σειρά μέτρων που έγιναν ή θα γίνουν. Πάντως, η έκθεση αναφέρει στη δεύτερη σελίδα της ότι «το χειρόγραφο ολοκληρώθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2016», Αρα, από ποιον πήραν τα στοιχεία οι εμπειρογνώμονες της Ε.Ε; Επίσης, μεταξύ άλλων, η έκθεση σχολιάζει - αρνητικά - αποφάσεις που ελήφθησαν επί Α. Μπαλτά, Ν. Φίλη, Σ. Αναγνωστοπούλου και Τ. Κουράκη, όπως π.χ. για τα Συμβούλια των ΑΕΙ, τις αναδιαρθρώσεις σχολείων, την έλλειψη αξιολόγησης που «πάγωσε», το νέο τύπο ολοήμερου σχολείου, τις διαγραφές των «αιωνίων» φοιτητών. Ο νέος υπουργός Κώστας Γαβρόγλου υποστηρίζοντας ότι για όλα φταίνε οι προηγούμενοι, δίνει άφεση αμαρτιών στις κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ από τον Ιανουάριο του 2015, ενισχύοντας τις ... Κασσάνδρες ότι η αξιολόγηση (και η αυτοαξιολόγηση) θα συνεχίσει να δεινοπαθεί στην ελληνική εκπαίδευση, παρά τις όποιες διακηρύξεις του νέου υπουργού.
Ωστόσο, κατά το πρόσφατο παρελθόν είχε ξεκινήσει αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων. Επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου, το 2011 είχε ξεκινήσει, και είχε υλοποιηθεί έως το 2013, πιλοτικό πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης σε περίπου 500 σχολικές μονάδες με τη συμμετοχή περίπου 6.000 νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών. Στόχος της τότε ηγεσίας του υπουργείου ήταν το πρόγραμμα να γενικευθεί σε όλα τα σχολεία. Το πρόγραμμα, παρότι δεν είχε τιμωρητικό χαρακτήρα, δεν προχώρησε για πολιτικούς λόγους, καθώς προκάλεσε την αντίδραση μεγάλης μερίδας εκπαιδευτικών. Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν μεταξύ των κομμάτων που είχαν ταχθεί κατά της αυτοαξιολόγησης...

«Μετεξεταστέοι» σε ψηφιακές δεξιότητες

Μεγάλο έλλειμμα καταγράφεται στην ελληνική εκπαίδευση ως προς τις δεξιότητες που αφορούν τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Ο λόγος για τον ψηφιακό αναλφαβητισμό, ο οποίος στις προηγμένες χώρες έχει αντικαταστήσει τον γλωσσικό αναλφαβητισμό.

Ειδικότερα, η Ελλάδα κατατάσσεται 26η στο σύνολο των 28 κρατών- μελών της Ε.Ε. στον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας για το 2016. Δεδομένου ότι ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός ταλαντούχων, καταρτισμένων ατόμων μεταναστεύουν στο εξωτερικό για να αναζητήσουν καλύτερες μισθολογικές απολαβές ή καλύτερες συνθήκες διαβίωσης και εργασίας, οι ελληνικές επιχειρήσεις του τομέα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών δυσκολεύονται να βρουν προσωπικό με τις κατάλληλες ψηφιακές δεξιότητες. Το ποσοστό των πτυχιούχων στους κλάδους των φυσικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών αυξάνεται, δημιουργώντας έτσι τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ανάδειξη νέων επαγγελμάτων.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με την έρευνα για τις δεξιότητες των ενηλίκων (PIAAC) που διενεργήθηκε από τον ΟΟΣΑ για την Ελλάδα το 2016, συνολικά η χώρα εμφανίζει σχετικά καλές επιδόσεις στην ανάγνωση, τη γραφή και την αριθμητική, μολονότι υστερεί λίγο έναντι του μέσου όρου του ΟΟΣΑ. Ωστόσο, η χώρα μας εμφανίζει εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο στον τομέα της επίλυσης προβλημάτων, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη για απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων. Στην έρευνα διαπιστώθηκε επίσης ότι –σε αντίθεση με τον κανόνα που ισχύει σε άλλες χώρες και θέλει τις νεότερες γενιές να εμφανίζουν συνήθως υψηλότερες επιδόσεις από ό,τι τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας–, στην Ελλάδα οι νέοι 25 έως 34 ετών εμφανίζουν το ίδιο καλές επιδόσεις στην ανάγνωση και τη γραφή με τα άτομα ηλικίας από 55 έως 65 ετών. Οι ενήλικες απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα εμφανίζουν σχετικά χαμηλές επιδόσεις στην ανάγνωση, τη γραφή, την αριθμητική και την επίλυση προβλημάτων σε τεχνολογικά περιβάλλοντα.

Τέλος, το ποσοστό των ενηλίκων στην Ελλάδα που εμφανίζουν τις υψηλότερες επιδόσεις σε ανάγνωση, γραφή και αριθμητική είναι σημαντικά χαμηλότερο από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ.

Ελλιπής οργανωτική απόδοση σε ΑΕΙ, ΤΕΙ

Η ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση κινείται με την... όπισθεν. Συγκεκριμένα, όπως λέει η έκθεση της Ε.Ε., με νομοθετική πράξη που θεσπίστηκε τον Οκτώβριο του 2015 άλλαξε ο τρόπος εκλογής πρυτάνεων και κοσμητόρων, με αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά η αυτονομία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης, ο ρόλος των πανεπιστημιακών συμβουλίων υποβαθμίστηκε και τα κριτήρια εκλογιμότητας έγιναν περισσότερο αυστηρά.

Καταπέλτης είναι η έκθεση της Ε.Ε. και για το σχέδιο «Αθηνά», που ξεκίνησε το 2012 με στόχο την αναδιάταξη του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οπως λέει η έκθεση, «το σχέδιο “Αθηνά” της περιόδου 2012 - 2014 δεν είχε σημαντικό αντίκτυπο. Το σχέδιο συνέβαλε θεωρητικά στη συγχώνευση περισσότερων από 120 πανεπιστημιακών τμημάτων. Στην πράξη όμως, το σχέδιο αυτό δεν οδήγησε στον αναμενόμενο οικονομικό εξορθολογισμό, καθώς πολλά από τα τμήματα που συνενώθηκαν δεν διέθεταν στην πραγματικότητα πανεπιστημιακό προσωπικό και/ή σπουδαστές. Τα τέσσερα πανεπιστήμια που καταργήθηκαν, συγχωνεύθηκαν στην πράξη με άλλα ΑΕΙ/ΤΕΙ». Βέβαια, η έκθεση παρατηρεί ότι το πρόβλημα της ελλιπούς οργανωτικής απόδοσης παρατηρείται εντονότερα στα ΤΕΙ.

Το ποσοστό ολοκλήρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι αρκετά υψηλό, καθώς ήταν 40,4% το 2015, υπερβαίνοντας ελαφρά τον μέσο όρο της Ε.Ε. (38,7 %). Ωστόσο, οι μεγάλες διαφορές μεταξύ των φύλων δεν έχουν εξαλειφθεί, δεδομένου ότι το 2015 οι γυναίκες εμφάνισαν καλύτερες επιδόσεις από τους άνδρες κατά 10,2 ποσοστιαίες μονάδες. Από την άλλη, πρόβλημα για τους Ευρωπαίους αποτελεί και η ύπαρξη «αιώνιων» φοιτητών. «Οι σπουδαστές δεν διαγράφονται πλέον αυτόματα από τα πανεπιστημιακά μητρώα αν δεν καταφέρουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους εντός της κανονικής περιόδου σπουδών. Η αλλαγή αυτή ενδέχεται να οδηγήσει σε νέα αύξηση της μέσης διάρκειας σπουδών, η οποία είναι ήδη αρκετά υψηλή», παρατηρεί η έκθεση.

Τέλος, και λόγω της οικονομικής κρίσης, το ποσοστό απασχόλησης των πρόσφατα αποφοιτησάντων από την τριτοβάθμια εκπαίδευση παρέμεινε πολύ χαμηλό (49,9% το 2015 έναντι 81,9% του ευρωπαϊκού μέσου όρου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου