Από τον κλώνο της "Ε"
"Εφ.Συν", 28/11/16 |
Το ταμείο της«Μαύρης Παρασκευής»
Της Αφροδίτης Τζιαντζή
Αναίμακτα, παρά τις ουρές και το στριμωξίδι κυρίως στα πολυκαταστήματα, κύλησε στην Ελλάδα η παρθενική εμφάνιση της «Μαύρης Παρασκευής», σε αντίθεση με τις σκηνές μαλλιοτραβήγματος, τραυματισμών, μέχρι και νεκρών από πυροβολισμούς στις ΗΠΑ, από όπου έρχεται το νεοφερμένο «έθιμο».
Αυτοί πάντως που «έφτυσαν αίμα» τη «Μαύρη Παρασκευή» ήταν οι εργαζόμενοι των πολυκαταστημάτων, με το υπερεντατικό 11ωρο δουλειάς να είναι ο κανόνας για όλους, ενώ δεν έλειψαν οι παραβάσεις ακόμα και του «νόμιμου» ορίου εργασίας και υπερωρίας.
Οι πρώτες εντυπώσεις των εμπορικών συλλόγων από όλη την Ελλάδα είναι ανάμικτες, σημειώνοντας ότι υπήρξε αυξημένη επισκεψιμότητα στην αγορά, αλλά τον τζίρο τον καρπώθηκαν κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες.
Αιφνιδιασμένοι δηλώνουν οι μικρομεσαίοι έμποροι, καθώς τον χορό της Βlack Friday άνοιξαν οι μεγάλες αλυσίδες, βομβαρδίζοντας τους καταναλωτές με διαφημιστικά μηνύματα, παρασύροντας τα μικρότερα εμπορικά καταστήματα να συμμετάσχουν την τελευταία στιγμή.
«Του χρόνου, όλοι μαζί πιο οργανωμένα. Αυτή τη φορά οι καταναλωτές φάνηκαν πιο προετοιμασμένοι από εμάς τους ίδιους», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου, κάνοντας τον πρώτο πρόχειρο απολογισμό της ημέρας:
«Ως ΕΣΕΕ δεν είχαμε αντίρρηση με τον θεσμό καθ’ εαυτόν, είπαμε “γιατί όχι”. Συμμετείχαμε για να επωφεληθούμε οι μικροί στη διαφήμιση που έκαναν οι μεγάλοι. Εξάλλου δεν είναι η πρώτη φορά που μιμούμαστε εισαγόμενες πρακτικές. Το ίδιο έχει γίνει με του Αγίου Βαλεντίνου, τις “λευκές νύχτες” κ.λπ. Φέτος όμως έγινε χωρίς οργάνωση.
»Είναι σαφές ότι αλυσίδες και πολυκαταστήματα που είχαν κάνει πρώτοι τις διαφημίσεις τις εντυπωσιακές πήραν τη μερίδα του λέοντος. Δεν ξέρουμε όμως αν όλα αυτά που διαφημίστηκαν πραγματοποιήθηκαν στο σύνολό τους. Αν, για παράδειγμα, ο αριθμός των προϊόντων ήταν αυτός που έγραφαν και δεν ήταν απλώς λίγα προϊόντα, όποιος πρόλαβε πρόλαβε. Η συνομοσπονδία μας θα ερευνήσει τέτοια περιστατικά και θα είναι άμεσα σε θέση να δώσει περισσότερα στοιχεία».
Μία τουλάχιστον περίπτωση αμφιλεγόμενης έως παραπλανητικής έκπτωσης είδε το φως της δημοσιότητας, από φωτογραφία που τράβηξε καταναλωτής μέσα σε κατάστημα μεγάλης αλυσίδας την Παρασκευή των εκπτώσεων. Το στιγμιότυπο αναπαράχθηκε κατά κόρον στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μαζί με επικριτικά σχόλια ότι η Black Friday δεν είναι παρά ένα καλοστημένο εμπορικό κόλπο.
Στη φωτογραφία εμφανίζεται λάπτοπ με την τιμή στο καρτελάκι να διαφημίζει την έκπτωση της Black Friday 689 από 749 ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή στην οθόνη φιγουράρει η καθημερινή τιμή των 669 ευρώ - δηλαδή 20 ευρώ φτηνότερα από τη δήθεν «προσφορά». Η αλυσίδα πάντως απάντησε ότι πρόκειται για «μεμονωμένο περιστατικό σε συγκεκριμένο κατάστημα που οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος» και ότι το συγκεκριμένο προϊόν δεν ήταν μέρος των προωθητικών προσφορών.
Εκτός πάντως από τις εντυπωσιακές ουρές και την κοσμοσυρροή κυρίως στις αλυσίδες, σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΣΕΕ από 17 πόλεις, η συμμετοχή των μικρών και μεσαίων καταστημάτων στις προωθητικές ενέργειες της «Μαύρης Παρασκευής» δεν ξεπέρασε στις καλύτερες περιπτώσεις το 40-50% (Πειραιάς, Χαλάνδρι, Ιωάννινα)
Αισθητά μικρότερη ήταν η συμμετοχή των μικρομεσαίων εμπόρων στο κέντρο της Αθήνας, ενώ αρνητική στάση κράτησε ο εμπορικός σύλλογος Θεσσαλονίκης, με τον πρόεδρο Π. Φιλιππίδη να χαρακτηρίζει τον θεσμό «ευκαιρία των μεγάλων αλυσίδων να ξεφορτώσουν το στοκ τους», που όμως «αφήνει ερωτήματα για το αν είναι προς όφελος των καταναλωτών».
Μόλις ένα στα δέκα καταστήματα -πλην των αλυσίδων- συμμετείχε στη «Μαύρη Παρασκευή» σε μια σειρά από πόλεις και συνοικίες, όπως ο Πύργος, η Πάτρα, η Ρόδος ή το εμπορικό κέντρο της Νέας Ιωνίας. Εξίσου αντιφατικά είναι τα στοιχεία για το ύψος των εκπτώσεων, που κυμάνθηκαν από 10%, 20% ή στην καλύτερη περίπτωση 40% για συγκεκριμένα είδη-στοκ, πάντως πολύ μακριά από τις εκπτώσεις-κράχτες του 80% που διαφημίζονται στο εξωτερικό την αντίστοιχη ημέρα.
Διαμαρτυρία έξω από το Public στο κέντρο της Αθήνας πραγματοποίησε η εργατική πρωτοβουλία «Generation400», καλώντας «να σκεφτούμε ως εργαζόμενοι και όχι ως πελάτες» και «να μη χαρίσουμε τις Παρασκευές μας στον εργασιακό μεσαίωνα».
Η «Generation400» αναφέρεται στη γενιά των 400 ευρώ, των νέων ώς 25 ετών που αν βρουν δουλειά πληρώνονται με τον κατώτατο (και προσεχώς υποκατώτατο;) μνημονιακό μισθό-φιλοδώρημα, διεκδικώντας την αύξηση του βασικού μισθού στα 751 ευρώ για όλους και όλες, ανεξαρτήτως ηλικίας.
Διαμαρτυρία έξω από εμπορικά κέντρα και πολυκαταστήματα στην Αθήνα, το Μαρούσι, την Πάτρα, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη πραγματοποίησε και η νεοεμφανιζόμενη πρωτοβουλία «Re-Workers».
Ελεγχοι από το ΣΕΠΕ
Παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας διαπίστωσε το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, που διενήργησε στοχευμένους ελέγχους σε πολυκαταστήματα. Συνολικά διαπιστώθηκαν 21 παραβάσεις σε 65 ελέγχους, που αφορούσαν υπερωριακή απασχόληση και ζητήματα υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων. Οι επιχειρήσεις κλήθηκαν σε γραπτές εξηγήσεις ώστε να προχωρήσει η επιβολή προστίμων.
«Καμία ημέρα δεν μπορεί να αποτελεί εξαίρεση στην εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας, υπό οποιοδήποτε πρόσχημα», δηλώνει το υπουργείο Εργασίας, σημειώνοντας ότι «το ΣΕΠΕ θα ανταποκριθεί στο εξαιρετικά κρίσιμο, στις σημερινές συνθήκες, καθήκον του ελέγχου της εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας, καταπολεμώντας αποφασιστικά κάθε εκδήλωση εργοδοτικής αυθαιρεσίας και προασπίζοντας τα δικαιώματα του κόσμου της εργασίας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου