Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ
Τουλάχιστον 39 πυροσβεστικά αεροπλάνα και τρία ελικόπτερα των Ενόπλων Δυνάμεων εντάσσονται στον αρχικό σχεδιασμό της Πολιτικής Προστασίας ενόψει της νέας αντιπυρικής περιόδου που ξεκινά σε περίπου έναν μήνα. Πιο συγκεκριμένα, επτά Canadair CL-415, δέκα CL-215, 22 PZL και τρία ελικόπτερα Chinook θα προσμετρηθούν στα εναέρια μέσα της πυροσβεστικής και τα ενοικιαζόμενα που θα δώσουν και φέτος τη μάχη με τις πυρκαγιές.
Αυτές τις ημέρες, οι τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας και της Αεροπορίας Στρατού καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε τα εναέρια μέσα να είναι αξιόμαχα και με αρκετές ώρες πτήσης διαθέσιμες. Η σκληρή πραγματικότητα, όμως, είναι πως πρόκειται για γερασμένα αεροπλάνα, ορισμένα άνω των 50 ετών, με χιλιάδες ώρες πτήσης στις «πλάτες» τους. Σχεδιάστηκαν μάλιστα για να αντιμετωπίζουν μικρότερης έντασης φαινόμενα, σε σχέση με αυτά που εκδηλώνονται τα τελευταία χρόνια στη γεωγραφική περιοχή της χώρας μας.
Πυροσβεστική: Το νέο σχέδιο δράσης για τις πυρκαγιές
Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην προμήθεια επτά νέων DHC-515, την πιο σύγχρονη εκδοχή του δημοφιλούς «Canadair» που πλέον αναπτύσσει η καναδική εταιρεία De Havilland, πρόκειται να δώσει σημαντική ανάσα στον στόλο των πυροσβεστικών αεροπλάνων, όμως η ένταξή τους σε υπηρεσία δεν αναμένεται πριν το 2028.
– Δεξαμενές 7.000 λίτρων
– Υδροληψία σε 14”
– Διάδρομος προσγείωσης/απογείωσης 600 μ.
– Ψηφιακό πιλοτήριο
– Ισχυρότεροι κινητήρες
Τουλάχιστον 39 πυροσβεστικά αεροπλάνα και τρία ελικόπτερα των Ενόπλων Δυνάμεων εντάσσονται στον αρχικό σχεδιασμό της Πολιτικής Προστασίας ενόψει της νέας αντιπυρικής περιόδου που ξεκινά σε περίπου έναν μήνα. Πιο συγκεκριμένα, επτά Canadair CL-415, δέκα CL-215, 22 PZL και τρία ελικόπτερα Chinook θα προσμετρηθούν στα εναέρια μέσα της πυροσβεστικής και τα ενοικιαζόμενα που θα δώσουν και φέτος τη μάχη με τις πυρκαγιές.
Αυτές τις ημέρες, οι τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας και της Αεροπορίας Στρατού καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε τα εναέρια μέσα να είναι αξιόμαχα και με αρκετές ώρες πτήσης διαθέσιμες. Η σκληρή πραγματικότητα, όμως, είναι πως πρόκειται για γερασμένα αεροπλάνα, ορισμένα άνω των 50 ετών, με χιλιάδες ώρες πτήσης στις «πλάτες» τους. Σχεδιάστηκαν μάλιστα για να αντιμετωπίζουν μικρότερης έντασης φαινόμενα, σε σχέση με αυτά που εκδηλώνονται τα τελευταία χρόνια στη γεωγραφική περιοχή της χώρας μας.
Πυροσβεστική: Το νέο σχέδιο δράσης για τις πυρκαγιές
Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην προμήθεια επτά νέων DHC-515, την πιο σύγχρονη εκδοχή του δημοφιλούς «Canadair» που πλέον αναπτύσσει η καναδική εταιρεία De Havilland, πρόκειται να δώσει σημαντική ανάσα στον στόλο των πυροσβεστικών αεροπλάνων, όμως η ένταξή τους σε υπηρεσία δεν αναμένεται πριν το 2028.
Τι νέο φέρνουν τα DHC-515
– Νυχτερινές επιχειρήσεις– Δεξαμενές 7.000 λίτρων
– Υδροληψία σε 14”
– Διάδρομος προσγείωσης/απογείωσης 600 μ.
– Ψηφιακό πιλοτήριο
– Ισχυρότεροι κινητήρες
Τα νέα αεροσκάφη
Τα DHC-515 αποτελούν την εξέλιξη των CL-415 που υπηρετούν στην 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων της Πολεμικής Αεροπορίας με έδρα την 113 Πτέρυγα Μάχης της Θεσσαλονίκης. Είναι τα πιο σύγχρονα πυροσβεστικά αεροπλάνα που θα διαθέτει η Ελλάδα και εκτός από τη συνδρομή της Πολιτικής Προστασίας, αναλαμβάνουν μία επιπλέον σημαντική αποστολή, την Ερευνα και Διάσωση.
Τα 515, σύμφωνα με έμπειρους αεροπόρους των πυροσβεστικών Μοιρών, εισάγουν μία νέα φιλοσοφία στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών καθώς θα έχουν τη δυνατότητα νυχτερινών επιχειρήσεων. Μπορούν ακόμα να μεταφέρουν μεγαλύτερο όγκο νερού και να ανεφοδιάζονται ταχύτερα, ακόμη και κάτω από αντίξοες συνθήκες.
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία, τα DHC-515 θα διαθέτουν δεξαμενές 7.000 λίτρων, 15% μεγαλύτερες από τα CL-415, και χρόνο υδροληψίας μόλις 14 δευτερόλεπτα. Ο ανεφοδιασμός μπορεί να γίνει ακόμη και σε ταραγμένη θάλασσα με κυματισμό ύψους δύο μέτρων και ένταση ανέμου 5 μποφόρ, ενώ, χάρη στους ισχυρότερους κινητήρες τους, απαιτούν διαδρόμους όχι μεγαλύτερους των 600 μέτρων για να απογειωθούν και να προσγειωθούν.
Κομισιόν: Ενίσχυση του πυροσβεστικού στόλου rescEU με αγορά 12 νέων αεροσκαφών
Το πιλοτήριο των 515 θα αποτελείται κυρίως από ψηφιακές οθόνες πολλαπλών χρήσεων και με το σύστημα νυχτερινής όρασης επί κάσκας, τα 515 θα μπορούν να πετούν ακόμη και στο απόλυτο σκοτάδι, γεγονός που ενισχύει σημαντικά τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών. Ταυτόχρονα, μετατρέπονται σε πολύτιμα μέσα έρευνας και διάσωσης, ειδικά κατά τη διάρκεια της νύχτας, ενώ χάρη στη μεγάλη αυτονομία τους μπορούν να «σαρώνουν» αχανείς θαλάσσιες και χερσαίες εκτάσεις.
Στήνεται η γραμμή παραγωγής
Η De Havilland κατασκευάζει ήδη μεμονωμένα τμήματα των DHC-515, με τη συναρμολόγηση του πρώτου αεροπλάνου να προγραμματίζεται εντός του 2025. Το εγχείρημα, όμως, πέρασε από «συμπληγάδες» μέχρι να φτάσουμε στην επαναλειτουργία της γραμμής παραγωγής. Η De Havilland απέκτησε τα δικαιώματα κατασκευής των CL-215 και CL-415, τα οποία παλαιότερα ανήκαν στην Canadair και στη συνέχεια στην Bombardier. Το πρόγραμμα DHC-515 ξεκίνησε το 2022 όμως μόνο μετά την ευρωπαϊκή παραγγελία για 22 αεροπλάνα άνοιξε ο δρόμος για τη δημιουργία εργοστασίου, το οποίο, σύμφωνα με την εταιρεία, θα είναι έτοιμο το 2026.
Η Ελλάδα θα προμηθευτεί επτά DHC-515 με κόστος 361 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων δύο θα χρηματοδοτηθούν με ευρωπαϊκά κονδύλια και θα ανήκουν στη «δεξαμενή» του RescEU και πέντε θα αποτελούν μέρος του εθνικού στόλου και θα αγοραστούν επίσης με κοινοτικούς πόρους στο πλαίσιο του προγράμματος «ΑΙΓΙΣ».
Τα δύο πρώτα αεροπλάνα αναμένεται να παραδοθούν το 2027, ένα το 2028 και ένα το 2029, ενώ, τα τρία τελευταία το 2030. Η παραγγελία θα συνοδεύεται από σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης (FOS) και απόθεμα ανταλλακτικών. Δύο αεροπλάνα θα αποκτήσει η Κροατία, τέσσερα η Γαλλία, επτά η Ισπανία και δύο η Πορτογαλία.
Αναβάθμιση CL-415
Παράλληλα με την αγορά νέων πυροσβεστικών αεροπλάνων, η Ελλάδα θέτει σε εφαρμογή και την αναβάθμιση των CL-415, ώστε από το 2030 να διαθέτει 14 σύγχρονα πυροσβεστικά αεροσκάφη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, θα αντικατασταθούν τα ηλεκτρονικά των αεροπλάνων και θα τοποθετηθούν πιο σύγχρονα ραδιοβοηθήματα και συστήματα πλοήγησης. Ο εκσυγχρονισμός των μέσων θα επιμηκύνει τον χρόνο επιχειρησιακής αξιοποίησης, την υποστήριξη και κατ’ επέκταση την αποτελεσματικότητα των CL-415. Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες, το κόστος για τη μετατροπή των επτά CL-415 σε 515 δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 45 εκατομμύρια ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου