οι κηπουροι τησ αυγησ

Κυριακή 12 Μαΐου 2024

Εν αναμονή του νέου, μεταπασχαλινού κύματος μετρήσεων κοινής γνώμης, λιγότερες πια από 30 μέρες μέχρι την εκλογική αναμέτρηση, η κυβερνώσα παράταξη κινείται με τακτική εθνικών εκλογών: θετικός λόγος, διατύπωση διακυβευμάτων και μια καμπάνια που θα κλιμακώνεται εβδομάδα με την εβδομάδα μέσα από επισκέψεις στις 13 περιφέρειες της χώρας. Με σταθερό τον στόχο του να κινηθεί η ΝΔ στη ζώνη της εκλογικής επίδοσής της στις τελευταίες ευρωεκλογές (στο 33%), ο Μητσοτάκης διατυπώνει διλήμματα και σηκώνει εκ νέου μεγάλο μέρος της εκστρατείας με το μυαλό του στις εστίες της δυσαρέσκειας, είτε αυτές εντοπίζονται… γεωγραφικά, είτε διακρίνονται ηλικιακά, κοινωνικά, επαγγελματικά....

Από "ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ"

"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 11-12/05/24































Νέοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, «μετακινούμενοι», δεξιόστροφοι και λαϊκές γειτονιές είναι οι πέντε εστίες δυσαρέσκειας που προσπαθεί να προσεγγίσει και να (ξανα)κερδίσει το Μαξίμου

ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ


Το επισημαίνουν οι εκλογολόγοι, το δείχνουν και τα ποιοτικά στοιχεία των μετρήσεων που αναλύονται από τα κομματικά επιτελεία: η ευρωκάλπη, αποσυνδεδεμένη από άμεσες πολιτικές εξελίξεις στο εσωτερικό, ευνοεί την τάση της ψήφου διαμαρτυρίας και τους πειραματισμούς των εκλογέων.

Διαρροές ψηφοφόρων, αποσυσπειρώσεις και μετακινήσεις που περιπλέκουν το πολιτικό σκηνικό, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις των τελευταίων μηνών, μπαίνουν διαρκώς στο μικροσκόπιο των πολιτικών αρχηγών, οι οποίοι προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν τις δεξαμενές της δυσαρέσκειας.

Και να διεκδικήσουν, άρα, το μεγαλύτερο κομμάτι από αυτό το κομμάτι της δυσφορίας.

Οσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η ΝΔ παλεύουν να συγκρατήσουν την – κατά την πρωθυπουργική ορολογία – «αψήφιστη ψήφο» προτάσσοντας ισχυρά διλήμματα, τόσο οι βασικοί πολιτικοί αντίπαλοί του, ο Στέφανος Κασσελάκης και ο Νίκος Ανδρουλάκης, μαζί με τους «μικρότερους» στα αριστερά και στα δεξιά της πολιτικής σκηνής διεκδικούν να γίνουν υποδοχείς των απογοητευμένων από επιλογές και χειρισμούς της κυβέρνησης έπειτα από τη διπλή επικράτηση της ΝΔ στις τελευταίες εθνικές κάλπες.

Εν αναμονή του νέου, μεταπασχαλινού κύματος μετρήσεων κοινής γνώμης, λιγότερες πια από 30 μέρες μέχρι την εκλογική αναμέτρηση, η κυβερνώσα παράταξη κινείται με τακτική εθνικών εκλογών: θετικός λόγος, διατύπωση διακυβευμάτων και μια καμπάνια που θα κλιμακώνεται εβδομάδα με την εβδομάδα μέσα από επισκέψεις στις 13 περιφέρειες της χώρας.

Με σταθερό τον στόχο του να κινηθεί η ΝΔ στη ζώνη της εκλογικής επίδοσής της στις τελευταίες ευρωεκλογές (στο 33%), ο Μητσοτάκης διατυπώνει διλήμματα και σηκώνει εκ νέου μεγάλο μέρος της εκστρατείας με το μυαλό του στις εστίες της δυσαρέσκειας, είτε αυτές εντοπίζονται… γεωγραφικά, είτε διακρίνονται ηλικιακά, κοινωνικά, επαγγελματικά.

Οι δεξιόστροφοι του… καναπέ


Την ώρα που ο Στέφανος Κασσελάκης εμφανώς προσπαθεί να διεισδύσει σε… ξένα μέχρι πρότινος ακροατήρια, αναζητώντας ευκαιρίες να «κλέψει» και ένα τμήμα της «δεξιάς» ατζέντας (ενδεικτικές οι αναφορές του στο ΝΑΤΟ ως «ιερή αμυντική συμμαχία», στο «χρήσιμο εργαλείο» του φράχτη στον Εβρο, στη «διαίρεση των Ελλήνων από τη Δεξιά» κ.ο.κ.), ο Μητσοτάκης στοχεύει σε αποτελεσματικές επανασυνδέσεις με το απογοητευμένο δεξιό ακροατήριο.

Κυρίως όμως με εκείνο που φλερτάρει με τον… καναπέ, δηλαδή με την αποχή ως σήμα δυσφορίας στο Μαξίμου, ή έστω δεν αποκλείει μια πρόσκαιρη αποστασιοποίηση δεξιότερα, χωρίς όμως να έχει κόψει οριστικά τους δεσμούς με την κεντροδεξιά παράταξη.

Ζητούμενο άλλωστε σε αυτή την προεκλογική περίοδο δεν είναι οι νέες διευρύνσεις, αλλά η μέγιστη επανασυσπείρωση του ακροατηρίου που συνέβαλε στην τελευταία διπλή εκλογική νίκη της ΝΔ.

Η… φροντίδα του Μητσοτάκη στη δεξιά πλευρά του φαίνεται τόσο μέσα από συγκεκριμένες επιλογές στο ευρωψηφοδέλτιο (με κυρίαρχη εκείνη του Φρέντι Μπελέρη), όσο και από τη στοχευμένη καμπάνια στις γεωγραφικά πιο απαιτητικές περιοχές (στη Μακεδονία συγκεκριμένα) με επικεφαλής στελέχη όπως ο Νίκος Δένδιας, ο Αδωνις Γεωργιάδης, ο Χρήστος Σταϊκούρας.

Το ίδιο πιστοποιούν και οι επαναπροσεγγίσεις κυβέρνησης και Εκκλησίας, έπειτα από τις σοβαρές αναταράξεις λόγω της θεσμοθέτησης του πολιτικού γάμου για τα ομόφυλα ζευγάρια. Στόχος της ΝΔ είναι η Ελληνική Λύση αλλά και συνολικά τα κόμματα στα δεξιά της παράταξης να παραμείνουν σε «ελεγχόμενα» ποσοστά. Με τα λόγια πρωθυπουργικού συνεργάτη, το άθροισμα αυτών των κομμάτων δεν πρέπει να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι η Υπερ/Ακρα Δεξιά τοποθετείται στη δεύτερη θέση του πολιτικού φάσματος το βράδυ της 9ης Ιουνίου.

Χωρίς ταμπέλες


Κρίσιμη δεξαμενή για τη ΝΔ σε σχέση με τις διαρροές της δεξιότερα είναι όσοι απορρίπτουν τις διακρίσεις μεταξύ Αριστεράς και Δεξιάς, λειτουργώντας χωρίς αυστηρές ταμπέλες και αποτελώντας τον πυρήνα των «μετακινούμενων» σε κάθε εκλογική αναμέτρηση.

Ενδεικτικά τα στοιχεία (Αντώνης Παπαργύρης/GPO) ότι η συγκεκριμένη υπο-ομάδα που σκέφτεται και πράττει χωρίς ισχυρές κομματικές ή ιδεολογικές ταυτίσεις είναι μαζί με τους κεντρώους οι πολυπληθέστερες εντός του εκλογικού σώματος με 21,7%. Και επιπλέον σε αυτούς τους εκλογείς έρχεται πρώτη η Ελληνική Λύση (17,3%) και δεύτερη η ΝΔ (11,5%), ακολουθούμενες από τη Νίκη (9,4%) και τον ΣΥΡΙΖΑ (8%).

Τα λαϊκά στρώµατα


Ο Μητσοτάκης επέλεξε έπειτα από την πασχαλινή ανάπαυλα να ανοίξει επίσημα το πρόγραμμα των προεκλογικών περιοδειών του από τη Δυτική Αττική, μία από τις εκλογικές περιφέρειες στις οποίες η ΝΔ πέτυχε ανατροπές το 2023, κερδίζοντας τα λαϊκά στρώματα.

Αντίστοιχες πολυπληθείς περιοχές, όπως η Β’ Πειραιώς, ο δυτικός τομέας της Αθήνας και η Α’ Θεσσαλονίκης, παραμένουν σταθερά στην προσοχή του γαλάζιου μηχανισμού. Δεν είναι άλλωστε αμελητέες οι… προειδοποιήσεις που έχουν λάβει τόσο η κυβέρνηση μέσα από μετρήσεις όσο και οι βουλευτές στις συζητήσεις με ψηφοφόρους – κυρίως για την ακρίβεια και την εγκληματικότητα.

Το Μαξίμου εστιάζει στα μεσοστρώματα και στα χαμηλότερα εισοδήματα ξορκίζοντας την εκτόνωση της υπαρκτής πίεσής τους μέσα από την ευρωκάλπη.

Εξού και η μόνιμη επωδός του Μητσοτάκη ότι «η μεγάλη λαϊκή παράταξη είναι τελικά η ΝΔ», αλλά και οι επίμονες δεσμεύσεις του για «λύσεις» στην καθημερινή ζωή. Οι γαλάζιοι μιλούν για την κρισιμότερη «μάχη» εντυπώσεων – πέραν της ουσίας της. Και αυτό γιατί τυχόν εκτεταμένες απώλειες στην εκλογική επιρροή της ΝΔ στις λαϊκές συνοικίες, μόλις έναν χρόνο έπειτα από τις εθνικές εκλογές, θα στρέψει αυτομάτως τις μετεκλογικές συζητήσεις στην κοινωνική δυσαρέσκεια, διευρύνοντας το αντιπολιτευτικό πεδίο επιθέσεων στην κυβέρνηση.

Νέοι και ελεύθεροι επαγγελµατίες


Οι ψηφοφόροι κάτω των 35 ετών είναι ακόμα μία πηγή ανησυχίας για την κυβερνώσα παράταξη.

Στις διπλές εκλογές του 2023 διαψεύστηκαν οι προσδοκίες του ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο μια σειρά από θέματα, όπως το αυξημένο κόστος ζωής, η κυβερνητική πρωτοβουλία για την ίδρυση παραρτημάτων ξένων ιδιωτικών ΑΕΙ και η – αποτυπωμένη δημοκοπικά ακόμα και σε ψηφοφόρους της ΝΔ – δυσαρέσκεια για τους χειρισμούς στην υπόθεση των Τεμπών εντείνουν την αγωνία για μια «αντισυστημική» έκφραση της νεανικής δυσφορίας στις 9 Ιουνίου.

Ερευνα του περασμένου Μαρτίου (Eteron/aboutpeople) σε εργαζομένους του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα και σε αυτοαπασχολούμενους με μπλοκάκι, ηλικίας έως 34 ετών, αποτύπωσε δυσαρέσκεια απέναντι στην κυβέρνηση: οι νεότερες ηλικίες εργαζομένων εμφανίστηκαν στην κλίμακα 0-5 (απόλυτα δυσαρεστημένος – απόλυτα ικανοποιημένος) με μέσο όρο στο 1,9 και 1 στους 4 δήλωσε απόλυτα δυσαρεστημένος.

Στο μεταξύ, όταν στους πρώτους μήνες της νέας θητείας ο Μητσοτάκης έφερε το νέο φορολογικό για τους ελεύθερους επαγγελματίες επεδίωκε σινιάλο κατά του «συμβιβασμού» και της «αδράνειας» που αποτελούν, κατά τα λεγόμενά του, παγίδες στη δεύτερη τετραετία.

Η ΝΔ ανέμενε τις έντονες αντιδράσεις τότε, ενώ ακόμα αντιμετωπίζει με προσοχή το εν λόγω μέτωπο που αφορά άλλωστε μία από τις ομάδες της εκλογικής βάσης της.

Είναι ενδεικτικές οι πληροφορίες ότι στις πρόσφατες κλειστές συζητήσεις στο Μαξίμου βουλευτές της ΝΔ στην Αττική μετέφεραν με ανησυχία στον Μητσοτάκη τον παλμό από τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου