Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 30/05/24 |
για τη δηµιουργία πάρκινγκ
Του ΗΛΙΑ Γ. ΜΠΕΛΛΟΥ
Εξι-επτά σηµεία κοντά στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας και προορισµούς όπως η Ακρόπολη έχουν µπει στο τραπέζι ως κατάλληλα για τη διαµόρφωση χώρων στάθµευσης τουριστικών λεωφορείων, προκειµένου να διευκολύνονται οι περιηγήσεις στα σηµεία ενδιαφέροντος χωρίς να επιβαρύνεται η καθηµερινότητα της πόλης. Το ένα είναι το πάρκινγκ που βρίσκεται στο θέατρο ∆ώρας Στράτου στον περιφερειακό πίσω από την Ακρόπολη. Θα µπορούσε να φιλοξενήσει περί τα 40 λεωφορεία.
Του ΗΛΙΑ Γ. ΜΠΕΛΛΟΥ
Εξι-επτά σηµεία κοντά στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας και προορισµούς όπως η Ακρόπολη έχουν µπει στο τραπέζι ως κατάλληλα για τη διαµόρφωση χώρων στάθµευσης τουριστικών λεωφορείων, προκειµένου να διευκολύνονται οι περιηγήσεις στα σηµεία ενδιαφέροντος χωρίς να επιβαρύνεται η καθηµερινότητα της πόλης. Το ένα είναι το πάρκινγκ που βρίσκεται στο θέατρο ∆ώρας Στράτου στον περιφερειακό πίσω από την Ακρόπολη. Θα µπορούσε να φιλοξενήσει περί τα 40 λεωφορεία.
Ενα άλλο είναι το πάρκινγκ του Ζαππείου, που έχει όµως παραχωρηθεί σε ιδιώτη, αλλά ακόµη κι έτσι θα µπορούσε να λειτουργεί για συγκεκριµένες ώρες της ηµέρας αποκλειστικά για τουριστικά λεωφορεία µε δυναµικότητα για άλλα 40-50 οχήµατα. Πρόκειται βεβαίως για σταγόνα στον ωκεανό, καθώς απαιτείται συνολικότερη και πιο µακροπρόθεσµη λύση. Αυτά επισηµαίνει, µεταξύ άλλων, απαντώντας σε σχετικό ερώτηµα της «Κ» ο Αρης Μαρίνης, πρόεδρος της ΓΕΠΟΕΤ (Γενική Πανελλαδική Οµοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισµού), αποκαλύπτοντας πως βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις µε τους αρµόδιους αντιδηµάρχους του ∆ήµου Αθηναίων για το θέµα.
Το πρόβληµα έχει επιδεινωθεί από το κλείσιµο της λεωφόρου Βασ. Ολγας, που αποτελούσε άτυπο χώρο στάθµευσης για τα τουριστικά λεωφορεία. Για να λυθεί όµως µόνιµα απαιτείται µια πιο µακροπρόθεσµη λύση και γι’ αυτό ο ίδιος προτείνει τη δηµιουργία υπόγειων χώρων στάθµευσης – για παράδειγµα είτε στο Ζάππειο είτε στο Φιξ. Το πρόβληµα που προκύπτει σε όλους τους χώρους που δυνητικά θα µπορούσαν να γίνουν υπόγειο πάρκινγκ είναι οι αρχαιότητες, που κατά πάσα βεβαιότητα θα ανακαλυφθούν.
Το πρόβληµα έχει επιδεινωθεί από το κλείσιµο της λεωφόρου Βασ. Ολγας, που αποτελούσε άτυπο χώρο στάθµευσης για τα τουριστικά λεωφορεία. Για να λυθεί όµως µόνιµα απαιτείται µια πιο µακροπρόθεσµη λύση και γι’ αυτό ο ίδιος προτείνει τη δηµιουργία υπόγειων χώρων στάθµευσης – για παράδειγµα είτε στο Ζάππειο είτε στο Φιξ. Το πρόβληµα που προκύπτει σε όλους τους χώρους που δυνητικά θα µπορούσαν να γίνουν υπόγειο πάρκινγκ είναι οι αρχαιότητες, που κατά πάσα βεβαιότητα θα ανακαλυφθούν.
Εκπροσωπώντας µεταξύ άλλων και τον κλάδο των τουριστικών λεωφορείων, ο Αρης Μαρίνης θεωρεί δύσκολα εφαρµόσιµες προτάσεις που βρίσκονται επίσης πάνω στο τραπέζι λόγω της απόστασης. Μια από αυτές, όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Ινστιτούτου του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Ηλίας Κικίλιας, είναι η προοπτική διαµόρφωσης κατάλληλου υπογείου χώρου στάθµευσης τουριστικών λεωφορείων µεγάλης δυναµικότητας στο γήπεδο του Τάε Κβον Ντο στο Φάληρο, ειδικά καθώς την περίοδο αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την προκήρυξη διαγωνισµού αξιοποίησής του ως συνεδριακού κέντρου από το ΤΑΙΠΕ∆ και την ΕΤΑ∆.
Κύκλοι της αγοράς εκτιµούν πως σε κάθε δεδοµένη χρονική στιγµή κατά τη διάρκεια της ηµέρας στο κέντρο της Αθήνας βρίσκονται περί τα 250 µε 300 τουριστικά λεωφορεία. Εποµένως είναι εφικτή η εξεύρεση λύσης εάν αυτά µοιραστούν σε πέντε ή έξι χώρους στάθµευσης των 40-50 θέσεων. Το πρόβληµα µεγαλώνει ωστόσο σηµαντικά, όπως συνέβη προχθές Τετάρτη, όταν υπάρχει –λόγω κακής διαχείρισης– ταυτόχρονη άφιξη πολλών κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά. Η αποβίβαση 10.000 ή και 15.000 επιβατών µέσα σε λίγες ώρες προκαλεί ασφυξία στην κυκλοφορία τόσο του Πειραιά όσο και της Αθήνας και επιβαρύνει και τις ίδιες τις επιχειρήσεις των τουριστικών λεωφορείων.
Το πρότζεκτ της εξεύρεσης κατάλληλων εκτάσεων και διαµόρφωσης χώρων στάθµευσης για τα τουριστικά λεωφορεία είναι χαρακτηριστικό παράδειγµα της πολυδιάσπασης αρµοδιοτήτων µεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης, κεντρικής κυβέρνησης και περιφέρειας. Καθώς η κρουαζιέρα στον Πειραιά αναπτύσσεται ραγδαία –διότι οι επιβάτες της κρουαζιέρας ως επί το πλείστον µεταφέρονται µε λεωφορεία από τον Πειραιά σε σηµεία ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της πρωτεύουσας– µεγαλώνει και το πρόβληµα. Το ζήτηµα έχει αποτελέσει κεντρικό σηµείο των προτάσεων του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ήδη από τον Αύγουστο του 2021.
Η µέλετη
Είναι ένα από τα βασικά ζητήµατα ανεπάρκειας υποδοµών που ανέδειξε µεγάλη µελέτη της Deloitte η οποία έγινε για λογαριασµό του Συνδέσµου και η οποία κοινοποιήθηκε κατόπιν και στο Mέγαρο Μαξίµου και ενσωµατώθηκε στο εθνικό σχέδιο δράσης. Πρόκειται για µια «δεξαµενή» µε 700 περίπου έργα που απαιτούνται για να µπορέσει ο τουρισµός, όχι µόνο να διασφαλίσει τη βιωσιµότητα των προορισµών, αλλά και να συνεχίσει να αναπτύσσεται επωφελώς για την οικονοµία.
Στη µελέτη αναφέρεται ως προτεραιότητα η «προώθηση των βιώσιµων µεταφορών και της εναλλακτικής κινητικότητας στους τουριστικούς προορισµούς: σχέδια βιώσιµης αστικής κινητικότητας, µελέτη και κατασκευή υπαίθριων χώρων στάθµευσης και βελτιστοποίηση του συστήµατος ελεγχόµενης στάθµευσης σε σηµεία υψηλής τουριστικής κίνησης, εκσυγχρονισµός δηµόσιων συγκοινωνιών, προώθηση χρήσης ηλεκτροκίνητων οχηµάτων και εγκατάστασης σηµείων φόρτισης κ.ά.». Εν συνεχεία, το υπουργείο Τουρισµού επί Βασίλη Κικίλια, σε συνεργασία µε το Μέγαρο Μαξίµου και, αυτή τη φορά, την PWC, προχώρησε στην επεξεργασία των επιµέρους προτάσεων και ξεχώρισε 39 έργα άµεσης προτεραιότητας, µε πρώτο και καλύτερο την ανάπτυξη «χώρων στάθµευσης τουριστικών λεωφορείων στην Αθήνα». Ακολούθησαν διαβουλεύσεις µεταξύ του υπουργείου, του ∆ήµου Αθηναίων και της Περιφέρειας Αττικής, και οι τρεις από τις προηγούµενες διοικήσεις τους, χωρίς ωστόσο να ξεκινήσει κάποιο έργο.
Το πρότζεκτ της εξεύρεσης κατάλληλων εκτάσεων και διαµόρφωσης χώρων στάθµευσης για τα τουριστικά λεωφορεία είναι χαρακτηριστικό παράδειγµα της πολυδιάσπασης αρµοδιοτήτων µεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης, κεντρικής κυβέρνησης και περιφέρειας. Καθώς η κρουαζιέρα στον Πειραιά αναπτύσσεται ραγδαία –διότι οι επιβάτες της κρουαζιέρας ως επί το πλείστον µεταφέρονται µε λεωφορεία από τον Πειραιά σε σηµεία ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της πρωτεύουσας– µεγαλώνει και το πρόβληµα. Το ζήτηµα έχει αποτελέσει κεντρικό σηµείο των προτάσεων του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ήδη από τον Αύγουστο του 2021.
Η µέλετη
Είναι ένα από τα βασικά ζητήµατα ανεπάρκειας υποδοµών που ανέδειξε µεγάλη µελέτη της Deloitte η οποία έγινε για λογαριασµό του Συνδέσµου και η οποία κοινοποιήθηκε κατόπιν και στο Mέγαρο Μαξίµου και ενσωµατώθηκε στο εθνικό σχέδιο δράσης. Πρόκειται για µια «δεξαµενή» µε 700 περίπου έργα που απαιτούνται για να µπορέσει ο τουρισµός, όχι µόνο να διασφαλίσει τη βιωσιµότητα των προορισµών, αλλά και να συνεχίσει να αναπτύσσεται επωφελώς για την οικονοµία.
Στη µελέτη αναφέρεται ως προτεραιότητα η «προώθηση των βιώσιµων µεταφορών και της εναλλακτικής κινητικότητας στους τουριστικούς προορισµούς: σχέδια βιώσιµης αστικής κινητικότητας, µελέτη και κατασκευή υπαίθριων χώρων στάθµευσης και βελτιστοποίηση του συστήµατος ελεγχόµενης στάθµευσης σε σηµεία υψηλής τουριστικής κίνησης, εκσυγχρονισµός δηµόσιων συγκοινωνιών, προώθηση χρήσης ηλεκτροκίνητων οχηµάτων και εγκατάστασης σηµείων φόρτισης κ.ά.». Εν συνεχεία, το υπουργείο Τουρισµού επί Βασίλη Κικίλια, σε συνεργασία µε το Μέγαρο Μαξίµου και, αυτή τη φορά, την PWC, προχώρησε στην επεξεργασία των επιµέρους προτάσεων και ξεχώρισε 39 έργα άµεσης προτεραιότητας, µε πρώτο και καλύτερο την ανάπτυξη «χώρων στάθµευσης τουριστικών λεωφορείων στην Αθήνα». Ακολούθησαν διαβουλεύσεις µεταξύ του υπουργείου, του ∆ήµου Αθηναίων και της Περιφέρειας Αττικής, και οι τρεις από τις προηγούµενες διοικήσεις τους, χωρίς ωστόσο να ξεκινήσει κάποιο έργο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου