Δύο κείμενα παρέμβασης, από την "ΕΣΤΙΑ"
Είναι ευχάριστο άτι ό Σεβ. δέν αρνείται ότι ό καθένας μας έχει μίαν Πατρίδα, ίτι ανήκει σέ έναΈθνος, ανεξάρτητα αν τήν μέλλουσα αιώνια Πατρίδα επιζητεί. Καί επειδή ό Σεβ. επικαλέστηκε χωρία τής Άγιας Γραφής επικαλούμαι ομιλία «Περί αγάπης τής Πατρίδος» του Κωνσταντίνου Οικονόμου τοΰ έξ Οικονόμων (1780-1857). Ή ομιλία βρίσκεται στους «Λόγους» του (επιμέλεια Θεοδ. Σπεράντσα, Αθήναι 1971, σελ. 333-365). Ή ομιλία εκφωνήθηκε τό 1819 στίς Κυδωνιές τής Μικράς Ασίας.
Γράφει ό αείμνηστος διδάσκαλος του Γένους: «Λέγω πρώτον, ότι χρεωστεΐς χριστιανέ, καθ' ο χριστιανός, νά αγαπάς καί νά ευεργετής τήν Πατρίδα. Σέ προστάζει ό θείος νόμος: "αγαπήσεις τόν πλησίον σου ώς σεαυτόν". Πλησίον σου είναι βέβαια πάς άνθρωπος, αλλά ποίος νά είναι πλησιέστερος σου παρά τους συγγενείς καί όμοπίστους καί συμπολίτας σου; Ούτοι είναι οί αδελφοί σου, οΐτινες συγκατοικοΰσι μετά σου εις μίαν καί τήν αυτήν χώραν, ωσάν είς μίαν καί τήν αυτήν οίκίαν». Είναι αυτό πού γράφει στον Τιμόθεο ό Απ. Παύλος, ότι ό Επίσκοπος πρέπει πρώτα νά διευθύνει καλά τό σπίτι του, γιατί όπως γράφει: «Άν κάποιος δέν ξέρει νά κυβερνήσει τό ίδιο του τό σπίτι, πώς θά φροντίσει τήν εκκλησία τού Θεού»(Τιμ.Α'γ'6).
Όλα ξεκινάνε άπό τήν οικογένεια, πηγαίνουν στην Πατρίδα καί άπό έκεΐ στην οικουμένη. Ό Κων. Οικονόμος τονίζει ότι ό Κύριος πρώτος δίδαξε τήν αγάπη στην Πατρίδα. "Αν καί ή Ναζαρέτ ήταν πόλις μέ όχι καλό όνομα Εκείνος ποτέ δέν τήν άρνήθηκε.Όταν φάνηκε στον Απ. Παύλο καί αυτός τόν ρώτησε ποιός είναι απάντησε: « Έγώ είμί Ιησούς ό Ναζωραϊος, ον σύ διώκεις». Δέν τοΰ είπε ότι είναι ό κοσμοπολίτης... Τους μαθητές Του απέστειλε «προς τά πρόβατα τά άπολωλότα οίκου Ισραήλ» καί όταν αντίκρισε τήν Ιερουσαλήμ «έκλαυσεν έπ' αυτή» (Λουκ. ιθ' 41). Ό Απ. Παύλος, ό όποόος είπε ότι γιά τόν θεό δέν υπάρχουν διακρίσεις φυλών, εθνών κ.λπ., έδειξε πολλές φορές τήν αγάπη πού είχε στην Πατρίδα του. Στους Ρωμαίους έγραψε: «"Επειτα άπό όλα αυτά αναρωτιέμαι: μήπως ό Θεός απέρριψε τό λαό του; Αποκλείεται! Γιατί καί έγώ είμαι Ισραηλίτης, απόγονος τού Αβραάμ, άπό τή φυλή τού Βενιαμίν. Δέν άπέρριψε λοιπόν ό Θεός τόν λαό του, πού άπό παλιά τόν ξεχώρισε καί τόν αγάπησε» (Ρωμ. Ια' 1-2).
Ή Αγία Γραφή, όπως γράφει ό Κων. Οίκονόμος, σημειώνει πως η στέρηση τής Πατρίδας ήταν ποινή πού έστελνε ό Θεός στους Ιουδαίους, όδταν αυτοί «είδωλολάτρουν». Καί αυτοί επέστρεφαν στην Πατρίδα όταν μετάνιωναν. Ό Οίκονόμος τονίζει ότι έκ φύσεως ό άνθρωπος αγαπά τήν οικογένεια του καί τήν Πατρίδα του, ώστε όπως είπε: «Μόνος ό αναίσθητος καί ό απάνθρωπος δύναται νά λησμονήση τήν προς τήν Πατρίδα στοργήν... Τοιούτοι γίνονται μόνον όσοι έκ τής κακοηθείας καί τρυφής διεφθαρμένοι τάς ψυχάς άποβαίνουσιν, όλοι σάρκες, νοΰ καί φρενών κεναί. Οι τοιούτοι μόνοι λέγουσι καί φρονούσι τό Σαρδαναπάλιον καίπεριφίλαυτον καί βάρβαρον εκείνο γνωμικόν "Τω γάρ καλώς πράσσοντι πάσα γή πατρίς"».
Ό Αρχιεπίσκοπος Τιράνων καί πάσης Αλβανίας Αναστάσιος τονίζει μέν ότι ή Ορθοδοξία ούδενός λαού αποτελεί ιδιοκτησία, καί ότι «επιβάλλεται ή καλλιέργεια τής οικουμενικής συνειδήσεως τής 'Ορθοδοξίας», όμως σημειώνει ότι είναι «φυσικό καί αναγκαίο ό σεβασμός καί ή διατήρηση τής ταυτότητος μας» καί προσθέτει ότι «τό ορθόδοξο ήθος επιβάλλει ειλικρινή σεβασμό προς τήν ιδιοτυπία τού κάθε λαού καί πολιτισμού» (Αναστασίου Αρχ. Tιρ. καί πάσης Αλβανίας «Παγκοσμιότητα καί Ορθοδοξία», έκδ. «Ακρίτας», Αθήναι 2000, σελ. 271-272), κάτι πού απορρίπτει ό κοσμοπολιτισμός καί η παγκοσμιοποίηση.
Ό Αρχιεπίσκοπος Ίώβ δέν είναι ό μόνος πού μπροστά άπό τήν Πατρίδα καί τήν Ορθοδοξία βάζει τήν παγκοσμιοποίηση. Πολλοί επιχειρηματίες, κοινωνιολόγοι, ιστορικοί καί φιλοσοφούντες τήν βλέπουν θετικά, θεωρούν ότι ό (Δυτικός) Χριστιανισμός καί τό Ισλάμ οδήγησαν στή μισαλλοδοξία καί στους διωγμούς, τό ίδιο καί οι διαμάχες συμφερόντων μεταξύ τών κρατών. Ωστόσο ορισμένοι μέ δέος βλέπουν καί τους κινδύνους άπό αυτήν. Ό ιστορικός Ζάκ Λέ Γκόφ λχ γράφει μέν ότι «πρέπει νά αναπτυχθούν οι θεσμοί, τά κινήματα καί τά ιδανικά πού αποσκοπούν στό θρίαμβο μιας παγκοσμιοποίησης, ή οποία θά διασφαλίζει τή δίκαιη κατανομή τοΰ πλούτου καί τήν ειρήνη», αλλά επισημαίνει: «Ή παγκοσμιοποίηση πού δολοφονεί τήν διαφορετικότητα είναι μιά κακή, καταστροφική
παγκοσμιοποίηση» («Ποια παγκοσμιοποίηση;»·, έκδ. «Εξάντας», Ομιλία Λέ Γκόφ, σελ. 31). Ό Ευστράτιος Αλμπάνης διαπιστώνει πώς οι ταχύτατες μεταβολές πού συμβαίνουν στή ζωή τών ανθρώπων «παρέχουν δυνατότητες θετικής ή αρνητικής εξέλιξης, περισσότερης ελευθερίας καί πληρέστερης καθυπόταξης» καί τονίζει ότι υπεύθυνος γιά τίς επιλογές καί γιά τήν περαιτέρω κατεύθυνση τού πλανήτη είναι αποκλειστικά ό ίδιος ό άνθρωπος (Εύστρ. Β. Αλμπάνη «Παγκοσμιοποίηση», έκδ. «Τροχαλία» 1998, σελ. 316).
Ειδικότερα, τήν μεγίστη ευθύνη έχουν αυτοί πού κρατούν τις τύχες τών ανθρώπων στά χέρια τους. Ή 'Ορθοδοξία δέν έχει σχέση μέ τους ισχυρούς τής Γής, διότι ό θεός «τα ασθενή τού κόσμου έξελέξατο ίνα καταισχύνη τά ισχυρά» (Κορ. Α' α' 27). Γιά τήν Ορθοδοξία η μαρτυρία στον σύγχρονο ειδωλολατρικό κόσμο είναι ή επιταγή τού Θεού καί όχι ό συσχηματισμός μέ αυτόν (Ρωμ. β' 2).
*Δημοσιογράφος -συγγραφέας
"ΕΣΤΙΑ", 22/04/19

"ΕΣΤΙΑ", 22/04/19
ΤΟΥ ΑΘΑΝ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ*
Τό ότι ό κ. πρωθυπουργός υποπίπτει συνεχώς
σέ γλωσσικά ατοπήματα καί έχει μιά ιδιαίτερη τάση να
διαστρεβλώνει τήν πραγματικότητα κατά προκλητικό
τρόπο, κάθε άλλο παρά τυχαία γεγονότα είναι
ΤΑ ΠΕΡΙΦΗΜΑ γλωσσικά μαργαριτάρια του κ. πρωθυπουργού έχω τήν προσωπική εντύπωση ότι όχι μόνον δέν είναι τυχαία αλλά σκοπίμως γίνονται. Ιδού γιατί. Ό κ. Τσίπρας όταν «σπούδαζε» στά μαρξιστικά-λενινιστικά καταγώγια είχε μάθει ότι πρέπει νά μιλάει τή γλώσσα του λαού. Ήτοι μιά κακοποιημένη καί χυδαία στην εκφορά της διάλεκτο, όπου κυριαρχούν περί τίς 300 περίπου λέξεις άπα τίς 235.000 πού διαθέτει ή πλούσια ελληνική γλώσσα. Στά ίδια σεμινάρια θά είχε διδαχθεί ότι σέ καθεστώτα «σωτηρίας» τών λαών ο κοσμάκης πρέπει νά είναι όσο πιο απαίδευτος γίνεται, γιά νά μήν έχει κριτικά πνεύμα, πού είναι αντίθετο μέ τή σιδερένια λενινιστική λογική.
Στό πλαίσιο αυτό λοιπόν, τό όποιο εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει νά είναι κρατικό-κομματικό καί όσο πιό χαμηλού επιπέδου γίνεται. Έτσι ώστε όταν oι «σωτήρες» του λαού απευθύνονται σέ αυτόν, ό κόσμος νά μήν καταλαβαίνει σχεδόν τίποτε. Δέν είναι περίεργο συνεπώς τό γεγονός ότι γνωστοί δικτάτορες, όπως τό ίνδαλμα του κ. Τσίπρα, ό αποβιώσας Φιντέλ Κάστρο, όταν μιλούσαν ol λόγοι τους κρατούσαν έως καί 3 ώρες. Ήταν βέβαιο έτσι ότι κανείς δέν θά συγκρατούσε τίποτε άπό τή λογοδιάρροια.
Στή βάση τής λογικής αυτής τά γλωσσικά λάθη του πρωθυπουργού στην ουσία γίνονται γιά νά κολακεύουν τό κοινό πού τόν παρακολουθεί καί στό όποιο ό ομιλητής είθισται νά πουλάει φύκια γιά μεταξωτές κορδέλλες. Περίπου φαντάζομαι επίσης τίς σκέψεις πού κάνουν οι διάφοροι σύμβουλοι του πρωθυπουργού, ετοιμάζοντας τίς διάφορες ομιλίες πού ό κ. Αλέξης Τσίπρας καλείται νά κάνει. Οι συγγραφείς άπό μέσα τους γνωρίζουν τά βαθιά μεσάνυχτα πού έχει ό κόσμος γιά σοβαρά θέματα της ζωής του, καί επειδή χαίρονται γι' αυτό μέ βαθύτατη περιφρόνηση του σερβίρουν ό,τι θέλουν.
Γιά παράδειγμα, ποιος θά καθήσει νά ψάξει τήν πορεία τών δαπανών υγείας στή χώρα μας άπό τό 2012 έως καί τό 2017. «Ρίχτε στό λαουτζίκο κοινωνική ευαισθησία καί τό παιχνίδι κερδήθηκε» λένε οί μεγάλοι επικοικοινωνιολόγοι του Μεγάρου Μαξίμου. Καί δέν έχουν άδικο. Άπό τό 2012 έως καί σήμερα oι μπαροϋφες του Αλέξη Τσίπρα οδηγούν μέ σιγουριά στή στρατόσφαιρα. Είναι όμως καί κλειδί επιτυχίας γιά τόν κ. πρωθυπουργό.
Πρόσφατα λοιπόν, ό κ.Τσίπρας μιλώντας μέ τό γνωστό κοροϊδευτικό γιά τους αντιπάλους του ύφος έλεγε: «...."Εχει σταματήσει έδώ καί τρία χρόνια η συρρίκνωση καί η υποβάθμιση τών δομών καί υπηρεσιών υγείας. Καί έχει ξεκινήσει σιγά-σιγά άλλά σταθερά, πιστεύω,
μιά αντίστροφη πορεία. Αυτή τής ουσιαστικής ενίσχυσης καί, έν τέλει, τής έπαναθεμελίωσης τής καθολικότητας τής υγειονομικής περίθαλψης γιά όσους καί όσες ζουν σέ αυτή τή χώρα. Ανεξαρτήτως είσοδήματος, ανεξαρτήτως ασφαλιστικής ικανότητας, ανεξαρτήτως κοινωνικής δέσης, ανεξαρτήτως καταγωγής ή οποιουδήποτε άλλου προσδιορισμού...». Νά όμως όπου πέρα άπό τά βαρύγδουπα λόγια υπάρχει ή αριθμητική πραγματικότητα. Αυτή πού διαψεύδει τή ρητορεία τής προπαγάνδας. Ή συνολική χρηματοδότηση τής υγείας άπό 8,41 % του ΑΕΠ πού ήταν τό 2013 μέ τους «νεοφιλελεύθερους», περιορίστηκε τήν εποχή τών «ευαίσθητων» σέ 8,04% του ΑΕΠ τό 2017, μαθαίνουμε άπό τό δελτίο τών λογαριασμών υγείας τής Στατιστικής Αρχής. Δέν είναι καί πολύ κακό θά Ισχυριστεί κάποιος.
«.. .Ή αλήθεια δμως είναι ότι κατά τή διακυβέρνηση τών ευαίσθητων, οί κρατικές δαπάνες γιά τήν υγεία περιορίστηκαν άπό 4,8 δισ. εύρώ τό 2013 σέ 3,9 δισ. εύρώ τό 2017. Τήν ίδια περίοδο οί δαπάνες υγείας τών ασφαλιστικών ταμείων, πού προέρχονται κυρίως άπό είσφορές εργοδοτών καί εργαζόμενων, παρέμειναν σχεδόν σταθερά στά 4,8 δισ. εύρώ, όπως επίσης καί οί ιδιωτικές δαπάνες γιά τήν υγεία πού παραμένουν παρά τήν κρίση πάνω άπό 6,6 δια εύρώ, περισσότερες άπό τίς κρατικές δαπάνες...» μας πληροφορεί ό καλός συνάδελφος Σεραφείμ Κωνσταντινίδης.
Γιά νά προσθέσει ότι: «... Άπό τή συνολική δαπάνη υγείας ο κρατικός προϋπολογισμός καλύπτει πλέον τό 27,5% ένώ τό 2013 καλυπτόταν τό 30,5%! Οι οπαδοί -του ασφαλιστικού συστήματος Πινοσέτ"(!) πλήρωναν μεγαλύτερο μέρος της υγείας. Οι ασφαλιστικοί οργανισμοί πλήρωσαν τό 2017 τό 33,3% τών δαπανών. Γιά προφανείς λόγους η δαπάνη ιδιωτικής ασφάλισης αυξήθηκε στό 4% τής συνολικής δαπάνης ένώ επίσης αυξήθηκαν oι πληρωμές ιδιωτών πού επιβαρύνονται μέ 34,8% τών εξόδων υγείας». Ποιος κάθεται όμως νά ασχοληθεί μέ τέτοια θέματα, όταν πιστεύει ότι κάποιοι «μάγοι» θά τού λύσουν τά προβήματά του μέ τό μαγικό ραβδί τής ύπερφορολόγησης.
Παράλληλα, μειώθηκαν οί δαπάνες γιά κοινωνική προστασία. «Οι καθαρές κοινωνικές παροχές άπό 42,9 δια εύρώ τό 2014 περιορίστηκαν στά 42,5 δια εύρώ τό 2016...».
Είναι ολοφάνερο άπό αυτά πού προηγούνται ότι η αλήθεια τής πραγματικότητας απέχει αίσθητά άπό τήν ανεύθυνη δημαγωγία. Όπως, είναι εξίσου αλήθεια, ότι τό σύστημα υγείας, κοινωνικής προστασίας καί βασικής περίθαλψης θα πρέπει νά αναθεωρηθούν σέ βάθος στή χώρα μας άπό υπεύθυνους ανθρώπους καί όχι άπό αδίστακτους πωλητές ψευδαισθήσεων.
*'Επίτιμος Διεθνής Πρόεδρος "Ενωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου