οι κηπουροι τησ αυγησ

Δευτέρα 29 Απριλίου 2019

"...Όλα δείχνουν ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι σήμερα λίγο απομονωμένο στο θέμα της Ουκρανίας. Εκείνο που του καταλογίζουν ανοικτά είναι ότι αυτή η αυτοκεφαλία έχει κάτι το πρωτοφανές, γιατί χορηγήθηκε σε μια συγκεκριμένη αποσχισθείσα μερίδα του εκκλησιαστικού πληρώματος, ενώ όλες οι προηγούμενες αφορούσαν ενωμένες Εκκλησίες που αντιπροσώπευαν το σύνολο των πιστών. Το κατηγορούν ότι αναγνώρισε αναθεματισθέντες και αντικανονικούς επισκόπους. Του καταλογίζουν επίσης ασυνέπεια, γιατί στις αρχές της δεκαετίας του 1990 είχε συμφωνήσει με τους αναθεματισμούς που επέβαλε τότε το Πατριαρχείο της Μόσχας στους αποσχισθέντες από τις τάξεις του, ενώ σήμερα ανακαλεί...."

ΟΙ ΚΗΠΟΥΡΟΙ ΤΗΣ "ΑΥΓΗΣ", 1.808 (407)

"Η ΑΥΓΗ", 26/04/19

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΓΩΝΗ
Αρνητικές, απρόθυμες και διστακτικές, σύμφωνα με εκκλησιαστικές πηγές, εμφανίζονται οι Ορθόδοξες Εκκλησίες στο θέμα της αναγνώρισης της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Οι λίγες που απάντησαν καθαρά στην από 24.12.2018 σχετική επιστολή του Οικουμενικού Πατριαρχείου ήταν απορριπτικές, χωρίς περιφράσεις και υποσημειώσεις. Οι άλλεςείτε προέβησαν σε κάποιες αόριστες ανακοινώσεις ή επιστολές είτε τήρησαν απόλυτη σιωπή. Έδειξαν ότι αντιμετωπίζουν την πατριαρχική επιστολή σαν το πικρό ποτήρι που προσπαθούν να αποφύγουν. Για τις περισσότερες Ορθόδοξες Εκκλησίες η Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε εφέτος από τα Χριστούγεννα.
Η Εκκλησία της Πολωνίας απάντησε αμέσως και σαφώς. Ήταν αρνητική. To Πατριαρχείο της Σερβίας απάντησε στις 6.2.2019. Ήταν αρνητικό. Τα Πατριαρχεία Αντιοχείας και Ρουμανίας, καθώς και οι Εκκλησίες Αλβανίας και Κύπρου, ζήτησαν Πανορθόδοξη Σύνοδο ή Σύναξη Προκαθημένων. Στην απαντητική του επιστολή πρoς το Πατριαρχείο της Αντιοχείας ο Οικουμενικός Πατριάρχης απέρριψε την πρόταση. Σε δεύτερη επιστολή της η Εκκλησία της Αλβανίας αφήνει ένα παραθυράκι. Λέει ότι, αν τα πράγματα φτάσουν σε σχίσμα, θα σταθεί στο πλευρό του Πατριαρχείου.
Τα Πατριαρχεία Ιεροσολύμων, Αλεξανδρείας, Γεωργίας, Βουλγαρίας και οι Εκκλησίες Ελλάδος και Τσεχίας - Σλοβακίας δεν απάντησαν. Τελευταία εξέλιξη ήταν η συνάντηση που είχαν στην Κύπρο, την Πέμπτη 18.4.2019, οι πατριάρχες Αλεξανδρείας, Ιεροσολύμων και Αντιοχείας με τον αρχιεπίσκοπο Κύπρου, κατά την οποία, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, οι τρεις πατριάρχες εξέφρασαν την υποστήριξή τους σε σχετική μεσολαβητική πρωτοβουλία που έχει αναλάβει ο αρχιεπίσκοπος.
Τελικά, όλα δείχνουν ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι σήμερα λίγο απομονωμένο στο θέμα της Ουκρανίας. Εκείνο που του καταλογίζουν ανοικτά είναι ότι αυτή η αυτοκεφαλία έχει κάτι το πρωτοφανές, γιατί χορηγήθηκε σε μια συγκεκριμένη αποσχισθείσα μερίδα του εκκλησιαστικού πληρώματος, ενώ όλες οι προηγούμενες αφορούσαν ενωμένες Εκκλησίες που αντιπροσώπευαν το σύνολο των πιστών. Το κατηγορούν ότι αναγνώρισε αναθεματισθέντες και αντικανονικούς επισκόπους. Του καταλογίζουν επίσης ασυνέπεια, γιατί στις αρχές της δεκαετίας του 1990 είχε συμφωνήσει με τους αναθεματισμούς που επέβαλε τότε το Πατριαρχείο της Μόσχας στους αποσχισθέντες από τις τάξεις του, ενώ σήμερα ανακαλεί.
Εκτός όμως από τις αιτιάσεις που προβάλλονται ανοικτά, υπάρχει και έντονο παρασκήνιο, καθώς και όλα αυτά που τόσα χρόνια έχουν μαζέψει διάφοροι εναντίον του μέσα στους κόλπους της Ορθοδοξίας.
1. Η Ουκρανία δεν είναι προνομιακό έδαφος αντιπαράθεσής του με τη Μόσχα. Για τους Αμερικανούς η Ορθοδοξία έχει δευτερεύουσα σημασία, ενώ η Ουκρανία, παρά τις διάφορες "πορτοκαλί επαναστάσεις", είναι απλώς ένα από τα προκεχωρημένα φυλάκιά τους. Για τη Ρωσία όμως η Ορθοδοξία είναι ο ίδιος ο πολιτισμός της, είναι η ίδια η σλαβική ψυχή της, ενώ η Ουκρανία αποτελεί το μαλακό της υπογάστριο στο οποίο αμύνεται. Και όταν κάποιος αμύνεται μετρά τους φίλους του.
2. Κεντρικός του στόχος εδώ και χρόνια είναι η προσέγγισή του με τα άλλα χριστιανικά δόγματα, αλλά και με τις άλλες θρησκείες και η καταπολέμηση των φυλετικών και εθνοτικών διακρίσεων σε όλο τον πλανήτη. Η περίφημη φράση του Απόστολου Παύλου "Oυκ ένι Ιουδαίος ουδέ Έλλην, ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρσεν και θήλυ" κατέχει περίοπτη θέση στις αποφάσεις της Πανορθόδοξης Συνόδου που έγινε το 2016 στην Κρήτη. Δεν αρέσουν και πολύ αυτά σε κάποιους στους κόλπους των Ορθόδοξων Εκκλησιών, στους οποίους ο αυτισμός, ο ρατσισμός και η μισαλλοδοξία δεν είναι και τόσο άγνωστα.
3. Κατηγορείται ότι παραείναι γήινο και ότι στην προσπάθειά του για την οικουμενική προσέγγιση νέρωσε το ορθόδοξο κρασί του. Mεταξύ άλλων υποστηρίζεται ότι άφησε να θιγούν στο περιβάλλον του θεμελιώδη δογματικά θέματα, που αφορούν το ισότιμο και ισάξιο της Αγίας Τριάδος, προβάλλοντας το κατά Ιωάννην "Ο πατήρ μου μείζων μού εστί". Γράφτηκε μάλιστα πως έχει εκφράσει την άποψη ότι "Όλες οι θρησκείες είναι οδοί σωτηρίας". (Tονίζεται πάντως ότι τίποτε απ' αυτά δεν υπάρχει στις αποφάσεις της Πανορθόδοξης Συνόδου). Φέρεται να μην έχει την καλύτερη γνώμη για μερικούς "αγίους" και "γέροντες" της Εκκλησίας.
«Τι γαρ ωφελείται άνθρωπος αν τον κόσμο όλον κερδίσει, την δε ψυχή αυτού ζημιωθεί»; Tο Οικουμενικό Πατριαρχείο πιθανόν να έχει κερδίσει όλον τον εκτός Ορθοδοξίας κόσμο. Αλλά οι εντός των τειχών φαίνονται λίγο μουδιασμένοι. Το πόση σχέση έχουν αυτοί με τη ψυχή του είναι ένα ερώτημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου