ΤΟ ΚΥΣΕΑ ΤΗΣ 30ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1999,
ΟΠΟΥ ΠΕΡΑΣΕ Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥΚΩΣΤΑ ΣΗΜΙΤΗ, ΥΠΕΡ
ΤΩΝ "F-16" ANTI TΩΝ ΠΑΝΑΚΡΙΒΩΝ "F-15"
Τί το ήθελε και καταπιάστηκε με τα εξοπλιστικά προγράμματα της οκταετίας Σημίτη ο συν. Αλατζάς, στο θέμα του από την «Εφ.Συν» της 23/12/24;
Εάν αναζητούσε περισσότερο επαρκή και πλήρη, εις βάθος-όσο γίνεται- εικόνα για τα πράγματα της τότε εποχής, θα μπορούσε να ανατρέξει και εις το ΚΥΣΕΑ εκείνης της Παρασκευής, 30ης Απριλίου1999, όπου, παρά την απόλυτη βεβαιότητα (από πού άραγε;…)ότι θα περνούσε η εισήγηση της τότε Ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ για την προμήθεια από την ΠΑ των Αμερικανικών στρατηγικών αεροσκαφών “F-15”, σε αριθμό περί τα 20 (μιάς Πολεμικής Μοίρας) και με option γιά +15, υπέρ των οποίων ένα ισχυρό και πολύπλευρο σύστημα είχε περάσει αυτήν την εικόνα, σχεδόν πανηγυρίζοντας προκαταβολικώς.
Ωστόσο, ο τότε Πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης, ανέτρεψε την απόφαση και τελικώς επελέγη νέα, πρόσθετη παραγγελία 40 αεροσκαφών «F-16» Block 50/52 (με δικαίωμα option γιά επιπλέον 20), δηλαδή τύπου που διέθετε ήδη η ΠΑ, εξελιγμένης έκδοσης και σε διπλάσιο αριθμό των «F-15».
Ιδού και το γιατί αυτής της ανατροπής: Η περί του αντιθέτου σχετική εισήγηση από τον αείμνηστο Πτέραρχο Αθανάσιο Γεωργούδη, Διευθυντή Κλάδου εις το ΓΕΕΘΑ και εκ παραλλήλου στρατιωτικού συμβούλου του Πρωθυπουργού, είχε βασισθεί και σε έκθεση του General Account Office των ΗΠΑ που κατεδείκνυε την υστέρηση των ακριβότερων «F-15» έναντι των φθηνότερων «F-16» στις επιχειρήσεις του Κόλπου, έκθεση που είδε και το φως της δημοσιότητας την αμέσως προηγουμένη της συνεδρίασης του ΚΥΣΕΑ από την «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ», με την υπογραφή της εκλεκτής δημοσιογράφου Κύρας Αδάμ.
Εάν αναζητούσε περισσότερο επαρκή και πλήρη, εις βάθος-όσο γίνεται- εικόνα για τα πράγματα της τότε εποχής, θα μπορούσε να ανατρέξει και εις το ΚΥΣΕΑ εκείνης της Παρασκευής, 30ης Απριλίου1999, όπου, παρά την απόλυτη βεβαιότητα (από πού άραγε;…)ότι θα περνούσε η εισήγηση της τότε Ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ για την προμήθεια από την ΠΑ των Αμερικανικών στρατηγικών αεροσκαφών “F-15”, σε αριθμό περί τα 20 (μιάς Πολεμικής Μοίρας) και με option γιά +15, υπέρ των οποίων ένα ισχυρό και πολύπλευρο σύστημα είχε περάσει αυτήν την εικόνα, σχεδόν πανηγυρίζοντας προκαταβολικώς.
Ωστόσο, ο τότε Πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης, ανέτρεψε την απόφαση και τελικώς επελέγη νέα, πρόσθετη παραγγελία 40 αεροσκαφών «F-16» Block 50/52 (με δικαίωμα option γιά επιπλέον 20), δηλαδή τύπου που διέθετε ήδη η ΠΑ, εξελιγμένης έκδοσης και σε διπλάσιο αριθμό των «F-15».
Ιδού και το γιατί αυτής της ανατροπής: Η περί του αντιθέτου σχετική εισήγηση από τον αείμνηστο Πτέραρχο Αθανάσιο Γεωργούδη, Διευθυντή Κλάδου εις το ΓΕΕΘΑ και εκ παραλλήλου στρατιωτικού συμβούλου του Πρωθυπουργού, είχε βασισθεί και σε έκθεση του General Account Office των ΗΠΑ που κατεδείκνυε την υστέρηση των ακριβότερων «F-15» έναντι των φθηνότερων «F-16» στις επιχειρήσεις του Κόλπου, έκθεση που είδε και το φως της δημοσιότητας την αμέσως προηγουμένη της συνεδρίασης του ΚΥΣΕΑ από την «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ», με την υπογραφή της εκλεκτής δημοσιογράφου Κύρας Αδάμ.
Αλλά δεν επρόκειτο μόνον περί αυτού, αλλά και διότι εξ ίσου ή και περισσότερο: Τυχόν επιλογή των «F-15» θα απαιτούσε την κατασκευή νέων μεγαλύτερων καταφυγίων (shelters) για να τα στεγάσουν, καθώς τα υπάρχοντα ήσαν μικρά και δεν χωρούσαν προς τούτο, συνεπώς θα απαιτείτο η κατασκευή νέων, άρα και πρόσθετη δαπάνη, διόλου ευκαταφρόνητη. Αλλά και πέραν αυτού, κατόπιν ενεργειών του τότε Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας, υπό τον Αντιπτέραρχο (Ι) Δημ. Λυτζεράκο, μετέπειτα Αρχηγό ΓΕΑ, τα προτεινόμενα «F-16» Blocκ 50/52 προσεφέρθησαν με ενσωματωμένες διπλές εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, αριστερά και δεξιά του πιλοτηρίου, δίχως να επηρεάζονται ο αριθμός,το είδος και το συνολικό βάρος του οπλισμού που δύναται να φέρει το αεροσκάφους (μέσω των αντιστοίχων φορέων), γεγονός που επέτρεπε αντιθέτως περισσότερο χρόνο πτήσεως του αεροσκάφους γιά κρίσιμες αποστολές, με όλο τον οπλισμό που ηδύνατο να φέρει και τελικώς επιστροφής.
Επιπροσθέτως δε με τα προηγούμενα, ανακαλώ στην μνήμη μου, ότι, εμείς στο άλλο άκρο του τέταρτου ορόφου του κεντρικού κτηρίου του ΥΠΕΘΑ από το αντίστοιχο του ΥΕΘΑ στην άλλη πλευρά, δεν είμασταν διόλου θετικοί στην προοπτική να αποκτήσει «F-15» η ΠΑ, δίχως να επιτρέπεται να επεκταθώ περισσότερο διότι –σε τέτοια περίπτωση- θα έπρεπε να αναφερθώ σε κορυφαίους κεκοιμημένους σε αυτό, όπως ο αείμνηστος ΥΦΕΘΑ Πτέραρχος Δημ. Αποστολάκης και ο στρατιωτικός του σύμβουλος, Αντιπτέραρχος ε.α. Κώστας Πολυζώης, όπως δεν δικαιούμαι.
«Δυστυχώς» δε, συνεπεία αυτής της αποφάσεως του ΚΥΣΕΑ, η χώρα μας δεν έστερξε σε «ανάσταση» της γραμμής παραγωγής του συγκεκριμένου Αμερικανικού αεροσκάφους, η οποία οδηγείτο μάλλον σε αναστολή, εν αναμονή της εισόδου σε γραμμή παραγωγής του επόμενου στρατηγικού αεροσκάφους των ΗΠΑ, του «F-22», αλλά και διαφοροποιημένων προτεραιοτήτων της μητρικής Boeing.
Για να συνεισφέρω, επίσης, για το πλήρες του θέματος, είχε εκτιμηθεί τότε, ότι, στην σχετική απόφαση του ΚΥΣΕΑ, είχε προσμετρήσει και το γεγονός ότι η τότε Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν επιθυμούσε να στείλει μήνυμα διεύρυνσης της πολυτυπίας του πτητικού δυναμικού της ΠΑ, με πρόσθετο αεροσκάφος κατασκευής ΗΠΑ, την στιγμή που εξακολουθούσε να τελεί εν ισχύι η κατ’ αρχήν απόφαση του ΚΥΣΕΑ, μετά την κρίση των Ιμίων, για την προμήθεια του Ευρωπαϊκού μαχητικού αεροσκάφους «Eurofighter» από την ΠΑ, ασχέτως της μη συνέχειας εν συνεχεία.
Προβάλλοντας τα «τότε» εις το σήμερα, σκέπτομαι πόσο θα ήσαν δυσκολότερα τα πράγματα εάν η ΠΑ διέθετε έναν ακόμη τύπο εις τον στόλο των πτητικών της μέσων, τώρα που ο περιορισμός της πολυτυπίας προβάλλει ως ώριμη απαίτηση, όπως είναι και στόχος προοπτικής για τη σημερινή Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία του ΥΠΕΘΑ.
Φρονώ δε ότι, όπου και όποτε υπάρχουν «επισπεύδοντες», σε τέτοιες περιπτώσεις, ωστόσο, οι τελικές αποφάσεις λαμβάνονται συλλογικώς εις το επίπεδο του ΚΥΣΕΑ σε συνέχεια πολλών και εξειδικευμένων διαπραγματεύσεων επιχειρησιακού/τεχνικού χαρακτήρα, ως και οικονομικού, στη βάση θεσμικών διαδικασιών, όπου τίποτε δεν πρέπει να προεξοφλείται πριν καταλήξουν…
Κατά την κρίση μου, κρατώ μια τέτοια διάσταση, ως προς το θέμα που επιχειρείται να αναδειχθεί, σχετικώς με τη δεξίωση του ΥΕΘΑ στους διαπιστευμένους εις το ΥΠΕΘΑ δημοσιογράφους, την περασμένη Παρασκευή, 20 Δεκεμβρίου 2024, όπως και τη διατύπωση «τυχαία;» στην κατάληξη του δημοσιεύματος αναφοράς μου…
Σεραφείμ Χ. Μηχιώτης
Επιπροσθέτως δε με τα προηγούμενα, ανακαλώ στην μνήμη μου, ότι, εμείς στο άλλο άκρο του τέταρτου ορόφου του κεντρικού κτηρίου του ΥΠΕΘΑ από το αντίστοιχο του ΥΕΘΑ στην άλλη πλευρά, δεν είμασταν διόλου θετικοί στην προοπτική να αποκτήσει «F-15» η ΠΑ, δίχως να επιτρέπεται να επεκταθώ περισσότερο διότι –σε τέτοια περίπτωση- θα έπρεπε να αναφερθώ σε κορυφαίους κεκοιμημένους σε αυτό, όπως ο αείμνηστος ΥΦΕΘΑ Πτέραρχος Δημ. Αποστολάκης και ο στρατιωτικός του σύμβουλος, Αντιπτέραρχος ε.α. Κώστας Πολυζώης, όπως δεν δικαιούμαι.
«Δυστυχώς» δε, συνεπεία αυτής της αποφάσεως του ΚΥΣΕΑ, η χώρα μας δεν έστερξε σε «ανάσταση» της γραμμής παραγωγής του συγκεκριμένου Αμερικανικού αεροσκάφους, η οποία οδηγείτο μάλλον σε αναστολή, εν αναμονή της εισόδου σε γραμμή παραγωγής του επόμενου στρατηγικού αεροσκάφους των ΗΠΑ, του «F-22», αλλά και διαφοροποιημένων προτεραιοτήτων της μητρικής Boeing.
Για να συνεισφέρω, επίσης, για το πλήρες του θέματος, είχε εκτιμηθεί τότε, ότι, στην σχετική απόφαση του ΚΥΣΕΑ, είχε προσμετρήσει και το γεγονός ότι η τότε Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν επιθυμούσε να στείλει μήνυμα διεύρυνσης της πολυτυπίας του πτητικού δυναμικού της ΠΑ, με πρόσθετο αεροσκάφος κατασκευής ΗΠΑ, την στιγμή που εξακολουθούσε να τελεί εν ισχύι η κατ’ αρχήν απόφαση του ΚΥΣΕΑ, μετά την κρίση των Ιμίων, για την προμήθεια του Ευρωπαϊκού μαχητικού αεροσκάφους «Eurofighter» από την ΠΑ, ασχέτως της μη συνέχειας εν συνεχεία.
Προβάλλοντας τα «τότε» εις το σήμερα, σκέπτομαι πόσο θα ήσαν δυσκολότερα τα πράγματα εάν η ΠΑ διέθετε έναν ακόμη τύπο εις τον στόλο των πτητικών της μέσων, τώρα που ο περιορισμός της πολυτυπίας προβάλλει ως ώριμη απαίτηση, όπως είναι και στόχος προοπτικής για τη σημερινή Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία του ΥΠΕΘΑ.
Φρονώ δε ότι, όπου και όποτε υπάρχουν «επισπεύδοντες», σε τέτοιες περιπτώσεις, ωστόσο, οι τελικές αποφάσεις λαμβάνονται συλλογικώς εις το επίπεδο του ΚΥΣΕΑ σε συνέχεια πολλών και εξειδικευμένων διαπραγματεύσεων επιχειρησιακού/τεχνικού χαρακτήρα, ως και οικονομικού, στη βάση θεσμικών διαδικασιών, όπου τίποτε δεν πρέπει να προεξοφλείται πριν καταλήξουν…
Κατά την κρίση μου, κρατώ μια τέτοια διάσταση, ως προς το θέμα που επιχειρείται να αναδειχθεί, σχετικώς με τη δεξίωση του ΥΕΘΑ στους διαπιστευμένους εις το ΥΠΕΘΑ δημοσιογράφους, την περασμένη Παρασκευή, 20 Δεκεμβρίου 2024, όπως και τη διατύπωση «τυχαία;» στην κατάληξη του δημοσιεύματος αναφοράς μου…
Σεραφείμ Χ. Μηχιώτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου