Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 19/12/24 |
Μεγάλα κενά στην Αεροπορία Στρατού
Χαμηλή διαθεσιμότητα ελικοπτέρων
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΝΕ∆ΟΥ
Αντιμέτωπη µε κρίσιµα ερωτήµατα που αφορούν τη διαχείριση του όγκου των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού (Α.Σ.), επιθετικών και µεταφορικών, τα οποία για διαφορετικούς λόγους παρουσιάζουν σειρά προβληµάτων, βρίσκεται η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αµυνας.
Μετά την ολοκληρωτική καταστροφή των υποδοµών της βάσης του Στεφανοβικείου, η οποία βρέθηκε κάτω από εννέα µέτρα νερό τον Σεπτέµβριο του 2023, µετά την κακοκαιρία «Daniel», επιθετικά ελικόπτερα τύπου Απάτσι µεταφέρθηκαν στην αεροπορική βάση της Λάρισας, ενώ τα υπόλοιπα (Χιούι και Καϊόβα) είναι διεσπαρµένα στα Μέγαρα και στην Αλεξάνδρεια Ηµαθίας, µε τη στρατιωτική ηγεσία να προσανατολίζεται σε µόνιµη στάθµευσή τους στη Θεσσαλονίκη, από όπου θα µπορούν να εξυπηρετήσουν τον βασικό επιχειρησιακό σκοπό τους.
Η ολοκληρωτική καταστροφή των υποδοµών στο Στεφανοβίκειο οδήγησε
τους επιτελείς στην αναζήτηση λύσεων και σε επίπεδο υλικού. Εως αυτή τη στιγµή, µια συµφωνία µε τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα (ΗΑΕ) οδήγησε στην προµήθεια κάποιων ανταλλακτικών που είναι χρήσιµα. Αντιθέτως, χρονίζουν και δεν έχουν αποτέλεσµα οι διαπραγµατεύσεις µε τη Σαουδική Αραβία για την παροχή ανταλλακτικών ύψους µόλις 2,5 εκατ. ευρώ. Στη συγκεκριµένη περίπτωση οι Σαουδάραβες µετακυλίουν την ευθύνη στους Αµερικανούς (για την άδεια εξαγωγής) και τούµπαλιν. Σε κάθε περίπτωση, η στάση του Ριάντ στο συγκεκριµένο θέµα δεν θεωρείται στην Αθήνα απολύτως κατανοητή, καθώς η Ελλάδα έχει σταθµεύσει µια πυροβολαρχία Patriot και θα ανέµενε σε αυτά τα ζητήµατα πολύ καλύτερη συνεργασία.
Το µεγαλύτερο πρόβληµα αυτή τη στιγµή αντιµετωπίζεται στα ελικόπτερα της Α.Σ., που αποτελούν εργαλείο µεταφορών και ειδικών επιχειρήσεων, καθώς επίσης και αεροδιακοµιδών (σε συνεργασία µε τα Σούπερ Πούµα της Πολεµικής Αεροπορίας), όπου υπάρχει ακόµα κενό. Από τον αριθµό 25 ελικοπτέρων τύπου Σινούκ που διαθέτει η Α.Σ., σε κατάσταση πτήσης βρίσκονται όχι πάνω από πέντε. Το µεγαλύτερο πρόβληµα αντιµετωπίζουν τα εννέα παλαιότερα Σινούκ, οι κινητήρες των οποίων πρακτικά δεν είναι δυνατόν να συντηρηθούν. Υπάρχει ήδη ζήτηµα µε την προσπάθεια της Αθήνας να τροποποιήσει την παραγγελία 18 κινητήρων (είναι δικινητήρια) για τα παλαιότερα ελικόπτερα, που ωστόσο δεν προχωράει, καθώς είναι τόσο παλιοί που ούτε συντηρούνται ούτε υποστηρίζονται. Είναι, όµως, σαφές ότι από την αµερικανική πλευρά προκρίνεται η προώθηση µιας συµφωνίας αγοράς νέων Σινούκ (CH-47F) πολύ υψηλότερης τεχνολογίας σε θέµατα ναυτιλίας.
Τεράστιο ζήτηµα υφίσταται και µε τα ελικόπτερα ΝΗ-90, µε τις γνωστές καθυστερήσεις στην παράδοση. Το πρώτο NH90 προσγειώθηκε στην Ελλάδα το 2005 και το 17ο πριν από περίπου δύο µήνες. Το 20ό και τελευταίο αναµένεται να έχει φθάσει έως το τέλος Μαρτίου, εφόσον ακολουθηθεί το χρονοδιάγραµµα που προβλέπει την άφιξη ενός κάθε µήνα από τις 15 Ιανουαρίου και έπειτα. Και για τα ΝΗ-90 οι διαθεσιµότητες είναι εξαιρετικά χαµηλές, καθώς, όπως είναι γνωστό, τα ελικόπτερα αγοράστηκαν χωρίς συµφωνία υποστήριξης.
Αποτέλεσµα είναι ότι αυτή τη στιγµή πετούν µόλις πέντε από τα συνολικά 17 που διατίθενται ως ονοµαστική δύναµη. Εφόσον η σύµβαση για την εν συνεχεία υποστήριξη των συγκεκριµένων ελικοπτέρων, που βρίσκεται εδώ και µήνες στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αρχίσει να υλοποιείται, τότε τα συγκεκριµένα ελικόπτερα είναι βέβαιο ότι σύντοµα θα αυξήσουν τις διαθεσιµότητές τους.
∆εδοµένου ότι τα νέα εξοπλιστικά προσανατολίζονται στην ενίσχυση του Πολεµικού Ναυτικού και της Πολεµικής Αεροπορίας, τα επόµενα καλά µαντάτα για την Α.Σ. θα αρχίσουν να καταφθάνουν κατά το πρώτο µισό του 2027, όταν υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιµα τα πρώτα από τα συνολικά 35 ελικόπτερα τύπου Μπλακ Χοκ, που πρόκειται να αποτελέσουν τη νέα ραχοκοκαλιά του Σώµατος.
Αντιμέτωπη µε κρίσιµα ερωτήµατα που αφορούν τη διαχείριση του όγκου των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού (Α.Σ.), επιθετικών και µεταφορικών, τα οποία για διαφορετικούς λόγους παρουσιάζουν σειρά προβληµάτων, βρίσκεται η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αµυνας.
Μετά την ολοκληρωτική καταστροφή των υποδοµών της βάσης του Στεφανοβικείου, η οποία βρέθηκε κάτω από εννέα µέτρα νερό τον Σεπτέµβριο του 2023, µετά την κακοκαιρία «Daniel», επιθετικά ελικόπτερα τύπου Απάτσι µεταφέρθηκαν στην αεροπορική βάση της Λάρισας, ενώ τα υπόλοιπα (Χιούι και Καϊόβα) είναι διεσπαρµένα στα Μέγαρα και στην Αλεξάνδρεια Ηµαθίας, µε τη στρατιωτική ηγεσία να προσανατολίζεται σε µόνιµη στάθµευσή τους στη Θεσσαλονίκη, από όπου θα µπορούν να εξυπηρετήσουν τον βασικό επιχειρησιακό σκοπό τους.
Η ολοκληρωτική καταστροφή των υποδοµών στο Στεφανοβίκειο οδήγησε
τους επιτελείς στην αναζήτηση λύσεων και σε επίπεδο υλικού. Εως αυτή τη στιγµή, µια συµφωνία µε τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα (ΗΑΕ) οδήγησε στην προµήθεια κάποιων ανταλλακτικών που είναι χρήσιµα. Αντιθέτως, χρονίζουν και δεν έχουν αποτέλεσµα οι διαπραγµατεύσεις µε τη Σαουδική Αραβία για την παροχή ανταλλακτικών ύψους µόλις 2,5 εκατ. ευρώ. Στη συγκεκριµένη περίπτωση οι Σαουδάραβες µετακυλίουν την ευθύνη στους Αµερικανούς (για την άδεια εξαγωγής) και τούµπαλιν. Σε κάθε περίπτωση, η στάση του Ριάντ στο συγκεκριµένο θέµα δεν θεωρείται στην Αθήνα απολύτως κατανοητή, καθώς η Ελλάδα έχει σταθµεύσει µια πυροβολαρχία Patriot και θα ανέµενε σε αυτά τα ζητήµατα πολύ καλύτερη συνεργασία.
Το µεγαλύτερο πρόβληµα αυτή τη στιγµή αντιµετωπίζεται στα ελικόπτερα της Α.Σ., που αποτελούν εργαλείο µεταφορών και ειδικών επιχειρήσεων, καθώς επίσης και αεροδιακοµιδών (σε συνεργασία µε τα Σούπερ Πούµα της Πολεµικής Αεροπορίας), όπου υπάρχει ακόµα κενό. Από τον αριθµό 25 ελικοπτέρων τύπου Σινούκ που διαθέτει η Α.Σ., σε κατάσταση πτήσης βρίσκονται όχι πάνω από πέντε. Το µεγαλύτερο πρόβληµα αντιµετωπίζουν τα εννέα παλαιότερα Σινούκ, οι κινητήρες των οποίων πρακτικά δεν είναι δυνατόν να συντηρηθούν. Υπάρχει ήδη ζήτηµα µε την προσπάθεια της Αθήνας να τροποποιήσει την παραγγελία 18 κινητήρων (είναι δικινητήρια) για τα παλαιότερα ελικόπτερα, που ωστόσο δεν προχωράει, καθώς είναι τόσο παλιοί που ούτε συντηρούνται ούτε υποστηρίζονται. Είναι, όµως, σαφές ότι από την αµερικανική πλευρά προκρίνεται η προώθηση µιας συµφωνίας αγοράς νέων Σινούκ (CH-47F) πολύ υψηλότερης τεχνολογίας σε θέµατα ναυτιλίας.
Τεράστιο ζήτηµα υφίσταται και µε τα ελικόπτερα ΝΗ-90, µε τις γνωστές καθυστερήσεις στην παράδοση. Το πρώτο NH90 προσγειώθηκε στην Ελλάδα το 2005 και το 17ο πριν από περίπου δύο µήνες. Το 20ό και τελευταίο αναµένεται να έχει φθάσει έως το τέλος Μαρτίου, εφόσον ακολουθηθεί το χρονοδιάγραµµα που προβλέπει την άφιξη ενός κάθε µήνα από τις 15 Ιανουαρίου και έπειτα. Και για τα ΝΗ-90 οι διαθεσιµότητες είναι εξαιρετικά χαµηλές, καθώς, όπως είναι γνωστό, τα ελικόπτερα αγοράστηκαν χωρίς συµφωνία υποστήριξης.
Αποτέλεσµα είναι ότι αυτή τη στιγµή πετούν µόλις πέντε από τα συνολικά 17 που διατίθενται ως ονοµαστική δύναµη. Εφόσον η σύµβαση για την εν συνεχεία υποστήριξη των συγκεκριµένων ελικοπτέρων, που βρίσκεται εδώ και µήνες στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αρχίσει να υλοποιείται, τότε τα συγκεκριµένα ελικόπτερα είναι βέβαιο ότι σύντοµα θα αυξήσουν τις διαθεσιµότητές τους.
∆εδοµένου ότι τα νέα εξοπλιστικά προσανατολίζονται στην ενίσχυση του Πολεµικού Ναυτικού και της Πολεµικής Αεροπορίας, τα επόµενα καλά µαντάτα για την Α.Σ. θα αρχίσουν να καταφθάνουν κατά το πρώτο µισό του 2027, όταν υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιµα τα πρώτα από τα συνολικά 35 ελικόπτερα τύπου Μπλακ Χοκ, που πρόκειται να αποτελέσουν τη νέα ραχοκοκαλιά του Σώµατος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου