Από την "Εφ.Συν"
Τα Δεκεμβριανά με τα μάτια του θείου Πέτρου
Κώστας Βέργος
1. Με κίνδυνο να παρεξηγηθώ, το Protagon και ο αρθρογράφος του Απ. Δοξιάδης για τη σύγχρονη ελληνική ιστορία και πολιτική είναι ό,τι ο «Σκάι» και ο Πορτοσάλτε για την περιγραφή της ανθηρής ελληνικής οικονομίας. Ευφάνταστος και ιδιοφυής ο συγγραφέας τού «Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ», επιστρατεύει φαντασία όταν καταπιάνεται με τη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Το άρθρο του στο Protagon.gr, στις 27 Δεκεμβρίου 2024, «Τζον Χόκσγουορθ: ο άνθρωπος που έσωσε την Αθήνα στα Δεκεμβριανά», φανταστικό.
2. Το «Εσωσε την Αθήνα», πρώτα απ’ όλα, ως τίτλος του άρθρου παραπέμπει σε μονομέρεια και μεροληψία. (Το ίδιο βέβαια θα έλεγα και αν το ΚΚΕ «έσωζε» την Αθήνα σε δικό του σωτηριολογικό άρθρο.)
3. Τα Δεκεμβριανά ξεκινάνε στις 3 Δεκεμβρίου με πυρά εναντίον μιας πολύ μεγάλης και ειρηνικής συγκέντρωσης του ΕΑΜ στην πλατεία Συντάγματος. Η Αστυνομία του Εβερτ πυροβολεί εντελώς απρόκλητα κατά άοπλων διαδηλωτών. (Σε μια συνέντευξή του ο Εβερτ, τη δεκαετία του 1950, το αναγνωρίζει, μάλλον με καμάρι.) Η εθνικόφρων παράταξη επί των μαθητικών μου χρόνων οργάνωνε κάθε χρόνο ομιλίες για τα Δεκεμβριανά (και τον «συμμοριτοπόλεμο») στις 4 Δεκεμβρίου, σαν να μην είχε προϋπάρξει η 3η Δεκεμβρίου. Ο Α.Δ., μαθηματικός ο ίδιος, αντιλαμβάνεται την αιτιώδη σχέση μεταξύ 3 και 4 και ανακαλύπτει, μόνο αυτός, το 2 πριν από το 3. Λέει ότι στις 2 Δεκεμβρίου είχαμε καταλήψεις αστυνομικών τμημάτων από τον ΕΛΑΣ. Η αλήθεια, που δεν αμφισβητεί ούτε η εθνικόφρων αφήγηση, είναι ότι οι πρώτες τέτοιες καταλήψεις έγιναν στις 4 Δεκεμβρίου.
4. Στα σχετικά αναγνώσματά μου, που μάλλον είναι περισσότερα από του αρθρογράφου, πουθενά δεν χαρακτηρίζεται από την Αριστερά η κυβέρνηση Παπανδρέου δωσιλογική. Πού το βρήκε αυτό ο αρθρογράφος;
5. Τις πρώτες μάχες εναντίον του ΕΛΑΣ τον Δεκέμβριο τις έδωσε η δωσιλογική «Χ». (Τη χαρακτηρίζουν «ημι-δωσιλογική» οι Αγγλοι, πριν συμμαχήσουν στα Δεκεμβριανά.) Στο Θησείο δόθηκαν όντως οι πρώτες μάχες και εκεί ήταν μόνο η «Χ» υπερεξοπλισμένη ήδη από τους Γερμανούς και κατόπιν από τους Αγγλους και, οργανωμένα, από τον ορισθέντα από την εξόριστη κυβέρνηση στρατιωτικό διοικητή της Αθήνας στις 12 Οκτωβρίου. Ακολούθως, μπήκαν στη μάχη «κάποιες εκατοντάδες άνδρες της Χωροφυλακής και της Αστυνομίας», όπως λέει ο αρθρογράφος. Και για μεν την Αστυνομία, που (πλην του Μηχανοκίνητου) δεν συνεργάστηκε με τους Γερμανούς –και μάλιστα είχε πολλά μέλη του ΕΑΜ στις τάξεις της– αυτό ήταν ένα αληθινό δράμα, για τη Χωροφυλακή, όμως, επρόκειτο για τον έσχατο αγώνα επιβίωσης. Αν έχανε, τα στελέχη της θα εκτελούνταν ως δωσίλογοι, αφού είχε ανοιχτά συνεργαστεί με τις κατοχικές δυνάμεις. Και βέβαια, ταυτόχρονα, αναβαπτιζόταν τώρα η Χωροφυλακή και παραδιδόταν στην πατρίδα καθαρή και αμόλυντη.
6. Το διακύβευμα των Δεκεμβριανών δεν ήταν μόνο ο αφοπλισμός, που απαιτούσε ο Σκόμπι, αλλά και η τύχη των δωσιλόγων των «εθνικών οργανώσεων», που φαινόταν ότι, μετά την όλη κατοχική δράση τους, έπαιρναν θέση τιμητή επί της σκηνής της μεταπολεμικής Ελλάδας. Το εκτελεστικό απόσπασμα που εκτέλεσε κατ’ εντολή των Γερμανών τους ανάπηρους πολέμου Ελληνες χωροφύλακες το αποτελούσαν. Τώρα τα ίδια πρόσωπα έδιναν στου Μακρυγιάννη τον υπέρ πάντων αγώνα. (Παρεμπιπτόντως, το παρόν άρθρο συντάσσεται στο υπαίθριο καφενείο του Ιονίου Πανεπιστημίου, στην Κέρκυρα, κάτω από μνημειακή πλάκα επί του ιστορικού κτιρίου, στην οποία αναγράφεται: «Μέσα εδώ ξεψύχησε, στις 27-12-1944, ο Παναγιώτης Γίδας, Ειδικός Ανακριτής Δωσιλόγων, που βασανίσθηκε μέχρι θανάτου από όργανα των δωσιλόγων της ιταλογερμανικής κατοχής».)
7. «Τον λόγο έχουν οι μπαρουτοκαπνισμένοι μαχητές του ΕΛΑΣ», έγραψε (;), κατά τον Α.Δ., στις 3 Δεκεμβρίου ο Ζεύγος στον «Ριζοσπάστη». Μπορεί. Η ρητορική του πάθους των ημερών δεν σημαίνει έτοιμο σχέδιο. Εξάλλου, ο Ζεύγος ανήκε στους μετριοπαθείς και συνεργάσιμους. Σχέδια υπήρξαν πολλά –όπως και του δωσιλογικού ΕΔΕΣ Αθηνών το σχέδιο– όμως η Ιστορία δεν γράφεται βάσει σχεδίων αλλά πράξεων.
8. Οσο για την ενίσχυση του Εφεδρικού ΕΛΑΣ από τον έμπειρο ΕΛΑΣ του βουνού, αυτή ήταν ελάχιστη. Οι καπεταναίοι παρέμειναν στο βουνό. Ο Βελουχιώτης, π.χ., τις ίδιες μέρες του Δεκέμβρη κυνηγούσε τον Ζέρβα από την Ηπειρο στην Κέρκυρα!
9. Η υπόθεση αυθαίρετης κατάληψης της εξουσίας από το ΕΑΜ μάλλον προσκρούει στο αδιαμφισβήτητο ιστορικό δεδομένο του κενού εξουσίας 12-18 Οκτωβρίου, το οποίο δεν εκμεταλλεύτηκε το πανίσχυρο τότε ΕΑΜ. Μάλιστα, μετά την αυθόρμητη μεγαλειώδη συγκέντρωση της 12ης Οκτωβρίου, όπου συμμετείχαν όλοι, είχαμε στις 15 Οκτωβρίου μια συγκέντρωση «εθνικών οργανώσεων», που στην πορεία άνοιξε πυρ και είχαμε νεκρούς.
10. Το ότι αν επικρατούσε το ΚΚΕ θα είχαμε τη σοβιετική κακή μας μοίρα, αυτό είναι άλλης τάξεως ζήτημα. Η Ιστορία δεν γράφεται με «αν».
ΥΓ.: Το μέγα, πάντως, και ανεξίτηλο ηθικό στίγμα για την Αριστερά στα Δεκεμβριανά (πέραν των αγριοτήτων που διέπραξε, συναγωνιζόμενη σε αγριότητες τον αντίπαλο) είναι η ομηρία, κυρίως αμάχων, στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου. Καταδικάστηκε η ομηρία από το ΚΚΕ ήδη από τον Ιανουάριο, αλλά το ηθικό πλεονέκτημα είχε χαθεί. (Η προηγηθείσα βρετανική ομηρία Ελλήνων και μεταφορά τους στην Ελντάμπα της Αιγύπτου ουδόλως δικαιολογεί την πράξη.)
1. Με κίνδυνο να παρεξηγηθώ, το Protagon και ο αρθρογράφος του Απ. Δοξιάδης για τη σύγχρονη ελληνική ιστορία και πολιτική είναι ό,τι ο «Σκάι» και ο Πορτοσάλτε για την περιγραφή της ανθηρής ελληνικής οικονομίας. Ευφάνταστος και ιδιοφυής ο συγγραφέας τού «Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ», επιστρατεύει φαντασία όταν καταπιάνεται με τη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Το άρθρο του στο Protagon.gr, στις 27 Δεκεμβρίου 2024, «Τζον Χόκσγουορθ: ο άνθρωπος που έσωσε την Αθήνα στα Δεκεμβριανά», φανταστικό.
2. Το «Εσωσε την Αθήνα», πρώτα απ’ όλα, ως τίτλος του άρθρου παραπέμπει σε μονομέρεια και μεροληψία. (Το ίδιο βέβαια θα έλεγα και αν το ΚΚΕ «έσωζε» την Αθήνα σε δικό του σωτηριολογικό άρθρο.)
3. Τα Δεκεμβριανά ξεκινάνε στις 3 Δεκεμβρίου με πυρά εναντίον μιας πολύ μεγάλης και ειρηνικής συγκέντρωσης του ΕΑΜ στην πλατεία Συντάγματος. Η Αστυνομία του Εβερτ πυροβολεί εντελώς απρόκλητα κατά άοπλων διαδηλωτών. (Σε μια συνέντευξή του ο Εβερτ, τη δεκαετία του 1950, το αναγνωρίζει, μάλλον με καμάρι.) Η εθνικόφρων παράταξη επί των μαθητικών μου χρόνων οργάνωνε κάθε χρόνο ομιλίες για τα Δεκεμβριανά (και τον «συμμοριτοπόλεμο») στις 4 Δεκεμβρίου, σαν να μην είχε προϋπάρξει η 3η Δεκεμβρίου. Ο Α.Δ., μαθηματικός ο ίδιος, αντιλαμβάνεται την αιτιώδη σχέση μεταξύ 3 και 4 και ανακαλύπτει, μόνο αυτός, το 2 πριν από το 3. Λέει ότι στις 2 Δεκεμβρίου είχαμε καταλήψεις αστυνομικών τμημάτων από τον ΕΛΑΣ. Η αλήθεια, που δεν αμφισβητεί ούτε η εθνικόφρων αφήγηση, είναι ότι οι πρώτες τέτοιες καταλήψεις έγιναν στις 4 Δεκεμβρίου.
4. Στα σχετικά αναγνώσματά μου, που μάλλον είναι περισσότερα από του αρθρογράφου, πουθενά δεν χαρακτηρίζεται από την Αριστερά η κυβέρνηση Παπανδρέου δωσιλογική. Πού το βρήκε αυτό ο αρθρογράφος;
5. Τις πρώτες μάχες εναντίον του ΕΛΑΣ τον Δεκέμβριο τις έδωσε η δωσιλογική «Χ». (Τη χαρακτηρίζουν «ημι-δωσιλογική» οι Αγγλοι, πριν συμμαχήσουν στα Δεκεμβριανά.) Στο Θησείο δόθηκαν όντως οι πρώτες μάχες και εκεί ήταν μόνο η «Χ» υπερεξοπλισμένη ήδη από τους Γερμανούς και κατόπιν από τους Αγγλους και, οργανωμένα, από τον ορισθέντα από την εξόριστη κυβέρνηση στρατιωτικό διοικητή της Αθήνας στις 12 Οκτωβρίου. Ακολούθως, μπήκαν στη μάχη «κάποιες εκατοντάδες άνδρες της Χωροφυλακής και της Αστυνομίας», όπως λέει ο αρθρογράφος. Και για μεν την Αστυνομία, που (πλην του Μηχανοκίνητου) δεν συνεργάστηκε με τους Γερμανούς –και μάλιστα είχε πολλά μέλη του ΕΑΜ στις τάξεις της– αυτό ήταν ένα αληθινό δράμα, για τη Χωροφυλακή, όμως, επρόκειτο για τον έσχατο αγώνα επιβίωσης. Αν έχανε, τα στελέχη της θα εκτελούνταν ως δωσίλογοι, αφού είχε ανοιχτά συνεργαστεί με τις κατοχικές δυνάμεις. Και βέβαια, ταυτόχρονα, αναβαπτιζόταν τώρα η Χωροφυλακή και παραδιδόταν στην πατρίδα καθαρή και αμόλυντη.
6. Το διακύβευμα των Δεκεμβριανών δεν ήταν μόνο ο αφοπλισμός, που απαιτούσε ο Σκόμπι, αλλά και η τύχη των δωσιλόγων των «εθνικών οργανώσεων», που φαινόταν ότι, μετά την όλη κατοχική δράση τους, έπαιρναν θέση τιμητή επί της σκηνής της μεταπολεμικής Ελλάδας. Το εκτελεστικό απόσπασμα που εκτέλεσε κατ’ εντολή των Γερμανών τους ανάπηρους πολέμου Ελληνες χωροφύλακες το αποτελούσαν. Τώρα τα ίδια πρόσωπα έδιναν στου Μακρυγιάννη τον υπέρ πάντων αγώνα. (Παρεμπιπτόντως, το παρόν άρθρο συντάσσεται στο υπαίθριο καφενείο του Ιονίου Πανεπιστημίου, στην Κέρκυρα, κάτω από μνημειακή πλάκα επί του ιστορικού κτιρίου, στην οποία αναγράφεται: «Μέσα εδώ ξεψύχησε, στις 27-12-1944, ο Παναγιώτης Γίδας, Ειδικός Ανακριτής Δωσιλόγων, που βασανίσθηκε μέχρι θανάτου από όργανα των δωσιλόγων της ιταλογερμανικής κατοχής».)
7. «Τον λόγο έχουν οι μπαρουτοκαπνισμένοι μαχητές του ΕΛΑΣ», έγραψε (;), κατά τον Α.Δ., στις 3 Δεκεμβρίου ο Ζεύγος στον «Ριζοσπάστη». Μπορεί. Η ρητορική του πάθους των ημερών δεν σημαίνει έτοιμο σχέδιο. Εξάλλου, ο Ζεύγος ανήκε στους μετριοπαθείς και συνεργάσιμους. Σχέδια υπήρξαν πολλά –όπως και του δωσιλογικού ΕΔΕΣ Αθηνών το σχέδιο– όμως η Ιστορία δεν γράφεται βάσει σχεδίων αλλά πράξεων.
8. Οσο για την ενίσχυση του Εφεδρικού ΕΛΑΣ από τον έμπειρο ΕΛΑΣ του βουνού, αυτή ήταν ελάχιστη. Οι καπεταναίοι παρέμειναν στο βουνό. Ο Βελουχιώτης, π.χ., τις ίδιες μέρες του Δεκέμβρη κυνηγούσε τον Ζέρβα από την Ηπειρο στην Κέρκυρα!
9. Η υπόθεση αυθαίρετης κατάληψης της εξουσίας από το ΕΑΜ μάλλον προσκρούει στο αδιαμφισβήτητο ιστορικό δεδομένο του κενού εξουσίας 12-18 Οκτωβρίου, το οποίο δεν εκμεταλλεύτηκε το πανίσχυρο τότε ΕΑΜ. Μάλιστα, μετά την αυθόρμητη μεγαλειώδη συγκέντρωση της 12ης Οκτωβρίου, όπου συμμετείχαν όλοι, είχαμε στις 15 Οκτωβρίου μια συγκέντρωση «εθνικών οργανώσεων», που στην πορεία άνοιξε πυρ και είχαμε νεκρούς.
10. Το ότι αν επικρατούσε το ΚΚΕ θα είχαμε τη σοβιετική κακή μας μοίρα, αυτό είναι άλλης τάξεως ζήτημα. Η Ιστορία δεν γράφεται με «αν».
ΥΓ.: Το μέγα, πάντως, και ανεξίτηλο ηθικό στίγμα για την Αριστερά στα Δεκεμβριανά (πέραν των αγριοτήτων που διέπραξε, συναγωνιζόμενη σε αγριότητες τον αντίπαλο) είναι η ομηρία, κυρίως αμάχων, στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου. Καταδικάστηκε η ομηρία από το ΚΚΕ ήδη από τον Ιανουάριο, αλλά το ηθικό πλεονέκτημα είχε χαθεί. (Η προηγηθείσα βρετανική ομηρία Ελλήνων και μεταφορά τους στην Ελντάμπα της Αιγύπτου ουδόλως δικαιολογεί την πράξη.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου