οι κηπουροι τησ αυγησ

Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2025

ΒΑΡΕΙΕΣ ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΝΤΑ ΑΡΧΗΓΟ ΓΕΝ, ΑΝΤΙΝΑΥΑΡΧΟ ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΚΑΤΑΡΑ ΠΝ, ΑΠΟ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ ΝΑΥΠΗΓΕΙΩΝ, ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ, ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥ ΠΝ....

 



Τι μέλλει γενέσθαι με τα ελληνικά ναυπηγεία: 
Ετοιμα να χτίσουν ελληνική φρεγάτα

Η αναγέννηση και η αναδιάρθωση της ναυπηγικής βιομηχανίας θα μπορούσε να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια τόσο για την οικονομία, την ενίσχυση θέσεων απασχόλησης αλλά και για την άμυνα.

Το Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ) διοργάνωσε διήμερο συνέδριο για τα «50 Χρόνια Δημοκρατίας και Ένοπλες Δυνάμεις». ‘Ενας από τους ομιλητές ήταν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies, Πάνος Ξενοκώστας, ο οποίος εστίασε στις δύο μεγάλες ναυπηγικές μονάδες που ανέλαβε ο Όμιλος του από το 2019, το Νεώριο της Σύρου και τα ναυπηγεία Ελευσίνας.


Τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί ναυπηγικές εργασίες τουλάχιστον σε 612 ελληνόκτητα και ξένα πλοία εκ των οποίων τα 117 στα ναυπηγεία της Ελευσίνας. Κατά την αρχική του τοποθέτηση στάθηκε στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί για την αναβίωση των Ναυπηγείων Σύρου και Ελευσίνας και το αποτύπωμα που έχουν αφήσει.

«Να φέρουμε πίσω τη βιομηχανία στην Ελλάδα» υπογράμμισε καθώς ένα από τους στόχους είναι οι ναυπηγήσεις και συντηρήσεις πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό μετατρέποντας τα ναυπηγεία σε κόμβους παροχής ενός μεγαλύτερου εύρους υπηρεσιών.

Σε αυτό το πλαίσιο , απηύθυνε δημόσιο κάλεσμα προς τον Αρχηγό Αντιναύαρχο Δημήτριο-Ελευθέριο Κατάρας ΠΝ να επισκεφθεί τα ναυπηγεία Ελευσίνας να δει από κοντά τη πρόοδο που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια υπογραμμίζοντας ότι « η εγχώρια βιομηχανία είναι έτοιμη να παράξει ό,τι πλοίο επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό, που θα καλύπτει τις ανάγκες του, από περιπολικό μέχρι φρεγάτα». Με σχέση με το χρονοδιάγραμμα υποστήριξε πώς « τα δύο ναυπηγεία είναι έτοιμα ακόμη και αύριο να αναλάβουν την κατασκευή πλοίων, αφού ήδη έχουν καταθέσει προτάσεις και σχέδια». Παράλληλα, ανέφερε πώς σε σχέση με τη λειτουργικότητά τους συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια «σήμερα είμαστε γύρω στο 250%» .

«Να χτίσουμε ελληνική φρεγάτα»

Τη στιγμή που η Ελλάδα ετοιμάζεται να υποδεχθεί μέσα στο 2025 τη φρεγάτα «Κίμων», τη πρώτη Belharra που ναυπηγείται στη Γαλλία για λογαριασμό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, όπως διαβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Naval Group, Πιερ-Ερίκ Πομελέ, ο κ. Ξενοκώστας δήλωσε πώς «είναι έτοιμοι» και περιμένουν το πράσινο φως από το Πολεμικό ναυτικό για να χτίσουν φρεγάτα made in Greece.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies υπογράμμισε πώς «το πρώτο το οποίο ήδη κατασκευάσαμε είναι οι υποδομές για να χτίσουμε ελληνική φρεγάτα. Μπορούμε ακόμη και να σχεδιάσουμε πλοία. Ελπίζουμε κάποια στιγμή να έρθουν από το ΠΝ να δουν τι κάνουμε στα ελληνικά ναυπηγεία, να μας εμπιστευθούν και να μας δώσουν όχι δουλειές αλλά την ευκαιρία να ανταγωνιστούμε επί ίσοις όροις με άλλους ευρωπαίους ανταγωνιστές».

«Δυστυχώς δεν έχουμε κληθεί να δώσουμε καμία πρόταση, όπως άλλα ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Πριν τα Χριστούγεννα, όμως, στείλαμε επιστολή με την οποία λέμε ότι μπορούμε να κατασκευάσουμε την τέταρτη φρεγάτα FDI Belharra με 15% μικρότερο κόστος», κατέληξε ο κ. Ξενοκώστας.

Ο Πρόεδρος της Ένωσης των Ελληνικών Ναυπηγείων αναφέρθηκε σε μία συνάντηση που είχε το καλοκαίρι στα Ναυπηγεία όπου όπως ισχυρίστηκε ο Αρχηγός Αντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ του ανακοίνωσε ότι «η απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού είναι να πηγαίνει σε ξένα ναυπηγεία, σε ξένες εταιρείες και εκείνες μετά να επιλέγουν αν θα συνεργαστούν με τα ελληνικά ναυπηγεία». Παράλληλα, ο κ. Ξενοκώστας σχολίασε πώς «θα πρέπει τα ελληνικά ναυπηγεία να πηγαίνουν να ζητούν δουλειά από ανταγωνιστές ευρωπαίους. Αυτός εκτός τους ότι είναι αθέμιτος ανταγωνισμός είναι και ένα παράδοξο».

KAI ENA ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΣΧΟΛΙΟ: Δεν έτυχε να ήμουν παρών στη διημερίδα θέματος που αναφέρεται το συγκεκριμένο δημοσίευμα, πλην όμως αδυνατώ να αντιληφθώ, πώς νοείται να ειπώθηκαν τέτοια πράγματα, όπως τα αποδιδόμενα εις το πρόσωπο του Αρχηγού ΓΕΝ, από ομιλητή σε αυτή και μάλιστα εντός εισαγωγικών, με βεβαιότητα συνεπώς ότι έχουν λεχθεί αυτολεξεί, κυρίως όμως με την ασύγνωστη βεβαιότητα ότι δεν θα μπορούσε να τύχουν απαντήσεως/αντικρούσεως από τον αναφερόμενο Αρχηγό ΓΕΝ, ο οποίος ΔΕΝ ΠΑΡΙΣΤΑΤΟ. Η πρακτική αυτή παραβιάζει κάθε κανόνα θεμιτώς δεοντολογικής συμπεριφοράς, πολλώ μάλλον όταν το συμβάν έλαβε χώρα σε δημόσιο χώρο, ενώπιον επίλεκτου ακροατηρίου, γιά ένα τόσο μεγάλο και ευαίσθητο θέμα, με όσα επιχειρήθηκε να αποδοθούν εις το Ναύαρχο Κατάρα, απόντος-σημειωτέον-ώστε να πράξει τα δέοντα, όπως θα έκρινε. Φαίνεται, όμως, ότι η συγκεκριμένη αναφορά μόνον τυχαίως δεν έγινε, καθώς μάλλον έχει "ουρά", στην άκρη της οποίας θα μπορούσε να πληγεί ο επικεφαλής του ΠΝ, με αμφιλεγόμενες-κατ' ελάχιστον-αιτιάσεις. Κατά την κρίση μου, ελάχιστη στάση ευθύνης από το συλλογικό φορέα της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων απαιτεί να επιληφθούν το θέματος και να λάβουν θέση, ως θα έδει...

Στο πάνελ του Συνεδρίου με θέμα «Η Αμυντική Βιομηχανία και οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις», ήταν μεταξύ άλλων και ο Αντιναύαρχος (ε.α) ΠΝ και Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) Παναγιώτης Λυμπέρης, ο Εντεταλμένος Σύμβουλος της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) Δημήτριος Σκαλαίος. Της συζήτησης προήδρευσε ο καθηγητής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, Άγγελος Τσακανίκας.

Από την πλευρά του ο επίτιμος Αρχηγός Στόλου και Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) Παναγιώτης Λυμπέρης εστίασε στα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την άμυνα, τονίζοντας πώς το ΕΛΚΑΚ είναι σε θέση και να τα απορροφήσει αλλά και να παρουσιάσει λύσεις.

Ωστόσο, σε σχέση με το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη συνεργειών με το Οικοσύστημα Καινοτομίας και της αμυντικής βιομηχανίας, προκειμένου να αναπτύξει λύσεις που θα ενισχύσουν την εθνική άμυνα. υπογράμμισε «πρέπει να αναζητήσουμε τι λάθη κάναμε από ανάλογες προσπάθειες κατά το παρελθόν όπως τη δεκαετίας του ’70 ώστε να μην ξανακάνουμε τα ίδια λάθη».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου