Από την "ΕΣΤΙΑ"
άλλωστε ό υπότιτλος του Economist απέδιδε σέ αυτόν τόν καταφρονούμενο Βασιλέα την ϋπατη προσβολή τοϋ εύρω-λεξιλογίου: ένας σύγχρονος «λαϊκιστής»!
Ε ναί, ό Netanyahu αποτελεί εφιάλτη γιά τίς ευρωπαϊκές «ελίτ». Γιατί ό όρος «λαϊκισμός», όπως εχω ξαναγράψει, αποτελεί στην πραγματικότητα όργουελική newspeak, ηθελημένη δηλαδή άξιακή αντιστροφή καί δαιμονοποίηση τοϋ αυτονόητου. Καί τό αυτονόητο είναι οτι στίς δυτικές δημοκρατίες η πολιτική οφείλει νά κρίνεται τελεολογικά, άπό τά καλά ή τά κακά της αποτελέσματα -στην ευημερία, στην ελευθερία καί στην ασφάλεια μας. Καί ό «λαϊκισμός», ως μομφή, συνιστά στην Ευρώπη πού ζοϋμε newspeak, ακριβώς γιατί αντιστρέφει καί δαιμονοποιεΐ τό αυτονόητο. Γιατί τελικά «λαϊκιστής» θεωρείται ό πολιτικός, που κάνει κριτήριο επιτυχίας της πολιτικής τήν επιδοκιμασία τών πολιτών, δηλαδή τό αυτονόητο καί έτσι τελικά μεμφόμενοι τό αύτονόητο νομιμοποιούμε ενα πολιτικό τρελοκομείο. Εντός τοΰ τρελοκομείου αύτοϋ τά μονίμως αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα βαφτίζονται «μεταρρυθμίσεις» καί οι λογικοί άνθρωποι πού ζητούν λίγη περισσότερη ευημερία στή ζωή τους καί οι ελάχιστοι, πολιτικοί, πού τολμούν νά τους υποστηρίξουν, δαιμονοποιοΰνται ως «λαϊκιστές ». Οπως, αναλόγως, όσοι ζητούν περισσότερη ασφάλεια καί λιγότερη μετανάστευση δαιμονοποιοϋνται ώς «φασίστες» καί όσοι ζητούν περισσότερη δημοκρατία, αντί αποφάσεων, πού λαμβάνουν έξω-εθνικοί οργανισμοί καί πολιτικοί, δαιμονοποιοϋνται ώς «εύρωσκεπτικιστές»."Ετσι, εντός αύτοϋ τοϋ πλαισίου, ευλόγως αποδίδεται σέ έναν πολιτικό όπως ο Netanyahu η ύπατη προσβολή τοϋ «λαϊκιστή».
Όμως η ισχύς της προσβολής κρατεί μόνον εντός τής όργουελικής newspeak της Ευρώπης πού ζοϋμε, πού έτσι (μόνη) τήν εννοεί. Στό Ισραήλ καί αντιστοίχως καί σέ άλλες χώρες, πού κυβερνούν υποτιθέμενοι «λαϊκιστές» (τύπου Trump, Duterte, Putin, Orban καί όψίμως Salvini), τό κριτήριο τοϋ πολιτικώς αυτονόητου έχει επιστρέψει. Ετσι θά ήταν πραγματικά παράδοξο ό «λαϊκιστής» Netanyahu νά καταψηφιστεί. Γιατί τά δέκα χρόνια πού κυβερνάει εξασφάλισε καί μέ τό παραπάνω τό αυτονόητο.
- Πρώτον, οικονομικά -τό Ισραήλ περνά μιά εποχή χρυσής οικονομικής ανάπτυξης μέ έμφαση σέ αυτά πού θά διαρκέσουν, τήν ψηφιακή καί ρομποτική καινοτομία, τήν βιοτεχνολογία, τήν παροχή υπηρεσιών (ιδίως στον χώρο της υγείας), πού τό καθιστούν διεθνή προορισμό πρώτης γραμμής.
- Δεύτερον, διπλωματικά καί αμυντικά. Περιβαλλόμενο άπό ορκισμένους εχθρούς καί μή μπορώντας νά προσβλέπει στην στήριξη μιας Ίσλαμόδουλης Ευρώπης, πού εξακολουθεί νά υποστηρίζει, αντί ενός δυτικού καί δημοκρατικού κράτους όπως τό Ισραήλ, τό όποιο θά οφείλε νά θεωρεί «αδελφό» καί ώς πρώτη γραμμή αμύνης απέναντι στον ισλαμικό φονταμενταλισμό, αντιδημοκρατικά κράτη καί μορφώματα, παντελώς ασύμβατα μέ τίς δυτικές αξίες, όπως τό Ιράν καί τήν Παλαιστινιακή Αρχή, τό 'Ισραήλ τοϋ Netanyahu αισθάνεται περισσότερο ασφαλές άπό ποτέ.
Άλλά τελικά, έκτός άπό τά απτά, στην πολιτική μετράνε καί τά λιγότερο απτά. Γιατί μπορεί, ελλείψει σοβαρής πολιτικής αντιπρότασης, ό Netanyahu νά πολεμήθηκε μέ φαιδρές
κατηγορίες γιά «διαφθορά (ακόμα καί ό κύριος αντίπαλος του Στρατηγός Gantz αναγκαστικά προσέγγισε σέ επίπεδο θέσεων, λόγω τής επιτυχίας του, τόν Netanyahu μετακινώντας ολόκληρο τό πολιτικό σύστημα τοϋ Ισραήλ προς τά δεξιά), όμως τελικά ή
ολιτική, εκτός τών απτών, κρίνεται καί μέ ορούς εμπιστοσύνης. Είναι αυτό πού λείπει στην Ελλάδα, στην οποία κάποιοι πολιτικοί θεωρούν τό ξεπούλημα τοϋ ονόματος τής Μακεδονίας επίλυση «εκκρεμότητας» καί κάποιοι άλλοι τήν οικονομική εξαθλίωση της χώρας αποδεκτό «τίμημα» γιά νά μείνουμε στον «πυρήνα τής Ευρώπης».
Πολύ απλά ό Netanyahu, είναι άλλης ποιότητας πολιτικός. Στην Ευρώπη πού ζοϋμε, στην οποία ό όρος εθνικισμός χρησιμοποιείται ευθέως πλέον (εκεί φθάσαμε) ώς μομφή, δέν μπορούμε καν νά προσεγγίσουμε, έτσι πού έχουμε ιδεολογικά φθαρεί, τήν αίσθηση εμπιστοσύνης, πού γεννά ό Netanyahu ώς πρόσωπο. Κατά κάποιο τρόπο, όπως καί oi άλλοι μεγάλοι πολιτικοί τοϋ Ισραήλ, ό Netanyahu προσεγγίζει τό Ισραήλ μέ τήν απόλυτα βιωματική έννοια τής προσωπικής απώλειας. Στην περίπτωση του τήν απώλεια τοϋ χαρισματικού άδελφοϋ του Jonathan, τοϋ επικεφαλής (καί μόνου θύματος) της θρυλικής επιχείρησης Entebbe (πού μετά τόν «Πόλεμο τών εξι Ήμερων» συνετέλεσε τά μέγιστα στην οικοδόμηση της ιδεολογίας τής αήττητης ανεξαρτησίας τοϋ σύγχρονου Ισραήλ). Έάν διαβάσει κανείς τήν αλληλογραφία τών δύο αδελφών σέ νεαρή ηλικία, θά νομίζει οτι βρίσκεται σέ άλλο πλανήτη, τέτοιο είναι τό υψηλό αίσθημα πατριωτικής ευθύνης. Πολύ απλά, στό Economist, δέν έχουν καταλάβει. Δέν είναι Βασιλιάς. Είναι αυτοκράτορας μάλλον! Κατανοητόν;
*Πολιτικός Επιστήμων, Πανεπ. Cambridge
ολιτική, εκτός τών απτών, κρίνεται καί μέ ορούς εμπιστοσύνης. Είναι αυτό πού λείπει στην Ελλάδα, στην οποία κάποιοι πολιτικοί θεωρούν τό ξεπούλημα τοϋ ονόματος τής Μακεδονίας επίλυση «εκκρεμότητας» καί κάποιοι άλλοι τήν οικονομική εξαθλίωση της χώρας αποδεκτό «τίμημα» γιά νά μείνουμε στον «πυρήνα τής Ευρώπης».
Πολύ απλά ό Netanyahu, είναι άλλης ποιότητας πολιτικός. Στην Ευρώπη πού ζοϋμε, στην οποία ό όρος εθνικισμός χρησιμοποιείται ευθέως πλέον (εκεί φθάσαμε) ώς μομφή, δέν μπορούμε καν νά προσεγγίσουμε, έτσι πού έχουμε ιδεολογικά φθαρεί, τήν αίσθηση εμπιστοσύνης, πού γεννά ό Netanyahu ώς πρόσωπο. Κατά κάποιο τρόπο, όπως καί oi άλλοι μεγάλοι πολιτικοί τοϋ Ισραήλ, ό Netanyahu προσεγγίζει τό Ισραήλ μέ τήν απόλυτα βιωματική έννοια τής προσωπικής απώλειας. Στην περίπτωση του τήν απώλεια τοϋ χαρισματικού άδελφοϋ του Jonathan, τοϋ επικεφαλής (καί μόνου θύματος) της θρυλικής επιχείρησης Entebbe (πού μετά τόν «Πόλεμο τών εξι Ήμερων» συνετέλεσε τά μέγιστα στην οικοδόμηση της ιδεολογίας τής αήττητης ανεξαρτησίας τοϋ σύγχρονου Ισραήλ). Έάν διαβάσει κανείς τήν αλληλογραφία τών δύο αδελφών σέ νεαρή ηλικία, θά νομίζει οτι βρίσκεται σέ άλλο πλανήτη, τέτοιο είναι τό υψηλό αίσθημα πατριωτικής ευθύνης. Πολύ απλά, στό Economist, δέν έχουν καταλάβει. Δέν είναι Βασιλιάς. Είναι αυτοκράτορας μάλλον! Κατανοητόν;
*Πολιτικός Επιστήμων, Πανεπ. Cambridge
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου