Από την "ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
"ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 03/01/25 |
Τεχνητή νοημοσύνη
κατά γραφειοκρατίας στο Δημόσιο
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΕΛΕΒΕΓΚΟΥ
Πόροι 24 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για να γίνει «ευφυής» η γραφειοκρατία. Με την εισαγωγή τεχνητής νοημοσύνης, μεταξύ άλλων θα ταξινομείται αυτόματα στον αρμόδιο φορέα ή υπάλληλο η ηλεκτρονική αλληλογραφία του Δημοσίου και θα δημιουργούνται συνόψεις νομοθεσίας.
Αποτελούσε σενάριο επιστημονικής φαντασίας μέχρι πριν από μερικά χρόνια. Ωστόσο, το ελληνικό Δημόσιο πρόκειται σύντομα να εγκαινιάσει την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης (AI), όπου μέσω ψηφιακών εφαρμογών επιδιώκεται να καταστεί αποτελεσματικότερη η λειτουργία του κράτους.
Πόροι 24 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για να γίνει «ευφυής» η γραφειοκρατία. Με την εισαγωγή τεχνητής νοημοσύνης, μεταξύ άλλων θα ταξινομείται αυτόματα στον αρμόδιο φορέα ή υπάλληλο η ηλεκτρονική αλληλογραφία του Δημοσίου και θα δημιουργούνται συνόψεις νομοθεσίας.
Αποτελούσε σενάριο επιστημονικής φαντασίας μέχρι πριν από μερικά χρόνια. Ωστόσο, το ελληνικό Δημόσιο πρόκειται σύντομα να εγκαινιάσει την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης (AI), όπου μέσω ψηφιακών εφαρμογών επιδιώκεται να καταστεί αποτελεσματικότερη η λειτουργία του κράτους.
Πρόκειται δηλαδή για εργαλεία που επιτρέπουν, για παράδειγμα, την κατηγοριοποίηση και ταξινόμηση της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας φορέων του Δημοσίου ή την αυτοματοποιημένη δημιουργία συνόψεων νομικών κειμένων ή νομοθεσίας. Προάγγελος των αλλαγών που μπορεί να φέρει στο Δημόσιο η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί ο ψηφιακός βοηθός (chatbot) που ενσωματώθηκε πέρυσι στην πλατφόρμα Gov. gr και επιτρέπει στους πολίτες μέσω φωνητικής ή γραπτής εντολής να αναζητήσουν πληροφορίες για τη διεκπεραίωση σχεδόν κάθε είδους συναλλαγής με το Δημόσιο.
Πλέον, στόχος είναι η χρήση της ΑΙ να διευρυνθεί στο σύνολο του ελληνικού Δημοσίου, με ζητούμενο και την ελαχιστοποίηση της ψηφιακής γραφειοκρατίας.
Πλέον, στόχος είναι η χρήση της ΑΙ να διευρυνθεί στο σύνολο του ελληνικού Δημοσίου, με ζητούμενο και την ελαχιστοποίηση της ψηφιακής γραφειοκρατίας.
Για τον σκοπό αυτό η Κοινωνία της Πληροφορίας, ο εκτελεστικός βραχίονας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στον τομέα των ψηφιακών υποδομών, προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για την «ανάπτυξη δράσεων με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) για τη βελτίωση της δημόσιας διοίκησης». Το έργο, που θα υλοποιηθεί ως συμφωνία πλαίσιο (περισσότεροι του ενός ανάδοχοι αναλαμβάνουν την υλοποίηση διαφορετικών συμβάσεων), είναι της τάξεως των 24 εκατ. ευρώ (χωρίς τα δικαιώματα προαίρεσης). Προβλέπει την προμήθεια από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για λογαριασμό των φορέων του δημοσίου τομέα υπηρεσιών ανάλυσης, σχεδιασμού και υλοποίησης εφαρμογών και λύσεων που βασίζονται σε τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης.
Στόχος δηλαδή είναι η περαιτέρω ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Δημοσίου, ώστε να μειωθούν οι ανθρωποώρες που δαπανώνται σε εργασίες που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν μέσω αυτοματοποιημένων διαδικασιών. Για τη δημιουργία των κατάλληλων λύσεων θα δημιουργηθούν εργαλεία που επιτρέπουν την αυτόματη αναγνώριση κειμένου, την εξαγωγή περιεχομένου από έγγραφα, την αναγνώριση φωνής και τη χρήση μεγάλων γλωσσικών μοντέλων όπου βασίζονται εργαλεία παραγωγής περιεχομένου, όπως το CHATGPT.
Στόχος δηλαδή είναι η περαιτέρω ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Δημοσίου, ώστε να μειωθούν οι ανθρωποώρες που δαπανώνται σε εργασίες που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν μέσω αυτοματοποιημένων διαδικασιών. Για τη δημιουργία των κατάλληλων λύσεων θα δημιουργηθούν εργαλεία που επιτρέπουν την αυτόματη αναγνώριση κειμένου, την εξαγωγή περιεχομένου από έγγραφα, την αναγνώριση φωνής και τη χρήση μεγάλων γλωσσικών μοντέλων όπου βασίζονται εργαλεία παραγωγής περιεχομένου, όπως το CHATGPT.
Οι εταιρείες που θα επιλεγούν, αφού εντοπίσουν ευκαιρίες δημιουργίας εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, στη συνέχεια θα πρέπει να προχωρήσουν στον σχεδιασμό, την υλοποίησή τους και την παροχή υπηρεσιών νομικής υποστήριξης στους φορείς του Δημοσίου.
Σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησαν πρόσφατα το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών και το Εθνικό Κέντρο Ερευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» (με την υποστήριξη της Ειδικής Γραμματείας Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού), η υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης στο Δημόσιο επιτρέπει την ταχύτερη ολοκλήρωση των διαδικασιών και την αποτελεσματική αναζήτηση σε έγγραφα και βάσεις δεδομένων, και κατ’ επέκταση τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Κύριο όφελος της υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης από το Δημόσιο είναι η καλύτερη αξιοποίηση των ανθρώπινων πόρων και η εκτόξευση της παραγωγικότητας.
Για παράδειγμα, όπως αναφέρει η μελέτη, η υιοθέτηση ειδικής εφαρμογής AI από ένα τμήμα προμηθειών δημοσίου φορέα θα επέτρεπε την αυτόματη επεξεργασία και κατηγοριοποίηση των προσφορών και τον άμεσο εντοπισμό ασυνεπειών, όπως ελλιπή δεδομένα ή μη έγκυρες προσφορές. Ως εκ τούτου, θα καθίστατο εφικτή η γρηγορότερη και αποτελεσματικότερη αξιολόγηση των έγκυρων προσφορών.
Επίσης, στην υγεία η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει την αποτελεσματικότερη κλινική διαχείριση. Ενδεικτικά, οι πολυάσχολοι κλινικοί γιατροί, που συχνά επιβαρύνονται με εκτεταμένη τήρηση σημειώσεων, μπορούν με την αρωγή των κατάλληλων εφαρμογών να δημιουργήσουν σχέδια κλινικών σημειώσεων γρήγορα και με ακρίβεια. Επίσης τεκμηριώνονται αρτιότερα οι κλινικές αποφάσεις, δεδομένου ότι τα εργαλεία παραγωγικής νοημοσύνης (GENAI) –ορισμένα είναι, ήδη, διαθέσιμα σε πειραματικό στάδιο– μπορούν να λειτουργήσουν ως διαγωνιστικός βοηθός για τη δημιουργία καταλόγου πιθανών διαγνώσεων και σχεδίων θεραπείας. Ευρύτερα, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων των μοντέλων ΠΤΝ στις διαδικασίες υγειονομικής περίθαλψης, οι οργανισμοί θα μπορούν να παρέχουν καλύτερης ποιότητας ιατρικές υπηρεσίες, έρευνα και προστασία της ιδιωτικότητας των δεδομένων.
Σε Ιταλία και Γαλλία
Στην Ιταλία, εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης «αντιλαμβάνεται» το περιεχόμενο των 4.000 e-mails που λαμβάνει ο οργανισμός κοινωνικής ασφάλισης ετησίως και τα προωθεί στις αρμόδιες διευθύνσεις. Με τον τρόπο αυτό επιταχύνεται ο χρόνος εξυπηρέτησης των πολιτών και ενισχύεται η παραγωγικότητα των υπαλλήλων.
Η Γαλλία δημιούργησε πρόσφατα την εφαρμογή AI με τίτλο «Albert», που χρησιμοποιείται σε πολυάριθμους τομείς του γαλλικού δημοσίου. Για παράδειγμα, επιτρέπει στους δικαστές να διαχειριστούν ευκολότερα υποθέσεις αστικών ή εμπορικών διαφορών, ενώ μέσω της εν λόγω εφαρμογής οι γαλλικές αρχές δημοσίων εσόδων εντόπισαν 140.000 περιπτώσεις φοροδιαφυγής.
Σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησαν πρόσφατα το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών και το Εθνικό Κέντρο Ερευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» (με την υποστήριξη της Ειδικής Γραμματείας Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού), η υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης στο Δημόσιο επιτρέπει την ταχύτερη ολοκλήρωση των διαδικασιών και την αποτελεσματική αναζήτηση σε έγγραφα και βάσεις δεδομένων, και κατ’ επέκταση τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Κύριο όφελος της υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης από το Δημόσιο είναι η καλύτερη αξιοποίηση των ανθρώπινων πόρων και η εκτόξευση της παραγωγικότητας.
Για παράδειγμα, όπως αναφέρει η μελέτη, η υιοθέτηση ειδικής εφαρμογής AI από ένα τμήμα προμηθειών δημοσίου φορέα θα επέτρεπε την αυτόματη επεξεργασία και κατηγοριοποίηση των προσφορών και τον άμεσο εντοπισμό ασυνεπειών, όπως ελλιπή δεδομένα ή μη έγκυρες προσφορές. Ως εκ τούτου, θα καθίστατο εφικτή η γρηγορότερη και αποτελεσματικότερη αξιολόγηση των έγκυρων προσφορών.
Επίσης, στην υγεία η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει την αποτελεσματικότερη κλινική διαχείριση. Ενδεικτικά, οι πολυάσχολοι κλινικοί γιατροί, που συχνά επιβαρύνονται με εκτεταμένη τήρηση σημειώσεων, μπορούν με την αρωγή των κατάλληλων εφαρμογών να δημιουργήσουν σχέδια κλινικών σημειώσεων γρήγορα και με ακρίβεια. Επίσης τεκμηριώνονται αρτιότερα οι κλινικές αποφάσεις, δεδομένου ότι τα εργαλεία παραγωγικής νοημοσύνης (GENAI) –ορισμένα είναι, ήδη, διαθέσιμα σε πειραματικό στάδιο– μπορούν να λειτουργήσουν ως διαγωνιστικός βοηθός για τη δημιουργία καταλόγου πιθανών διαγνώσεων και σχεδίων θεραπείας. Ευρύτερα, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων των μοντέλων ΠΤΝ στις διαδικασίες υγειονομικής περίθαλψης, οι οργανισμοί θα μπορούν να παρέχουν καλύτερης ποιότητας ιατρικές υπηρεσίες, έρευνα και προστασία της ιδιωτικότητας των δεδομένων.
Σε Ιταλία και Γαλλία
Στην Ιταλία, εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης «αντιλαμβάνεται» το περιεχόμενο των 4.000 e-mails που λαμβάνει ο οργανισμός κοινωνικής ασφάλισης ετησίως και τα προωθεί στις αρμόδιες διευθύνσεις. Με τον τρόπο αυτό επιταχύνεται ο χρόνος εξυπηρέτησης των πολιτών και ενισχύεται η παραγωγικότητα των υπαλλήλων.
Η Γαλλία δημιούργησε πρόσφατα την εφαρμογή AI με τίτλο «Albert», που χρησιμοποιείται σε πολυάριθμους τομείς του γαλλικού δημοσίου. Για παράδειγμα, επιτρέπει στους δικαστές να διαχειριστούν ευκολότερα υποθέσεις αστικών ή εμπορικών διαφορών, ενώ μέσω της εν λόγω εφαρμογής οι γαλλικές αρχές δημοσίων εσόδων εντόπισαν 140.000 περιπτώσεις φοροδιαφυγής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου