οι κηπουροι τησ αυγησ

Σάββατο 13 Απριλίου 2024

Εξι βιασμοί + ένας πραγματικός μήπως είναι τελικά πολλοί για να τους αντέξει μια γυναίκα-θύμα, ιδίως αν είναι ανήλικη; Ατέρμονες οι ψυχικές ανωμαλίες και οι κοινωνικές φρικαλεότητες του σύγχρονου[;] ανθρώπου[;]....

Από "ΤΑ ΝΕΑ"


"ΤΑ ΝΕΑ", 11/10/24


ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΝΟΥΣΗ

Δεν είναι στις προθέσεις μου να κρίνω τις αποφάσεις των δύο ορκωτών δικαστηρίων, το πρώτο εκ των οποίων καταδίκασε για βιασμό [και για άλλα κακουργήματα] τον κύριο δράστη της υπόθεσης με την ανήλικη στον Κολωνό και το δεύτερο καταδίκασε για ανθρωποκτονία τη μητέρα του κοριτσιού στην Πάτρα.

Θα αρχίσω από την πρώτη περίπτωση του βιασμού.

Ο βιασμός, όποια μορφή κι αν πάρει, προσβάλλει βάναυσα τη γενετήσια ελευθερία του θύματος και με την έννοια αυτή θίγει τον ίδιο τον πυρήνα της ανθρώπινης αξίας και αξιοπρέπειας.

Υστερα όμως από την εγκληματική πράξη του βιασμού συνήθως ακολουθούν άλλοι – έξι τουλάχιστον – «βιασμοί».

1. Ο κοινωνικός βιασμός, αυτός ο νέος ψυχικός τραυματισμός του ήδη τρωθέντος θύματος, προκαλείται από τα σχόλια και την καχυποψία του άμεσου περιβάλλοντός του.

2. Ο τηλεοπτικός βιασμός, αυτή η – συχνά και με την πρόφαση της συμπάθειας – συνεχής έκθεση του θύματος στον κανιβαλισμό μιας αδηφάγου κοινής γνώμης.

3. Ο πολιτικός βιασμός, αυτή η απαράδεκτη, από κάθε κανόνα πολιτικής ηθικής, ένταξη του βασανισμένου θύματος στην κομματική αντιπαράθεση.

4. Ο επιστημονικός βιασμός, ο οποίος – συνήθως καλή τη πίστει – θολώνει με τις περισπούδαστες αναλύσεις και τις παραπομπές σε ειδικούς το πραγματικό βίωμα ταπείνωσης του θύματος.

5. Ο κινηματικός βιασμός, ο οποίος, στο όνομα της συμπαράστασης, πολλάκις υπερβαίνει τα όρια και εργαλειοποιεί το συγκεκριμένο θύμα.

6. Ο δικαστικός βιασμός, ο οποίος, εφόσον η υπόθεση φτάσει στα δικαστήρια [όπως και πρέπει] κι αν δεν υπάρχουν ευαίσθητοι παράγοντες στη δίκη, θα καταλήξει να υποστεί το θύμα δευτερογενή θυματοποίηση [ξαναζώντας τις τραγικές στιγμές].

Εξι βιασμοί + ένας πραγματικός μήπως είναι τελικά πολλοί για να τους αντέξει μια γυναίκα-θύμα, ιδίως αν είναι ανήλικη;

Ατέρμονες οι ψυχικές ανωμαλίες και οι κοινωνικές φρικαλεότητες του σύγχρονου[;] ανθρώπου[;].

Θα συνεχίσω με την περίπτωση της παιδοκτονίας.

Πέραν των περιπτώσεων που υπάγονται στις λεγόμενες «μοιραίες οικογένειες», δηλαδή κυρίως στις συζυγοκτονίες, αδελφοκτονίες, κακοποιήσεις ή ακόμα αιμομιξίες και βιασμούς, παρουσιάζονται και κάποια φαινόμενα ύποπτης «παιδοκτονίας» [όχι με την αυστηρή ποινική αλλά με την ευρύτερη εγκληματολογική προσέγγιση του όρου].

1. Μια τέτοια πρόσφατη περίπτωση είναι αυτή που χαρακτηρίζω ως «κατάσταση ηθικής παραφροσύνης». Πρόκειται για εγκλήματα που τελούν δράστ[ιδ]ες, οι οποίοι στερούνται ειδικού ηθικού συναισθήματος.

Επειδή η επικίνδυνη συμπεριφορά τους δεν συνδέεται πάντοτε με κάποιο αίσθημα ενοχής, γι’ αυτό πολλές φορές και ο ίδιος ο δράστης δεν αναγνωρίζει ψυχικά την πράξη του.

2. Υπάρχει όμως και η άλλη εκδοχή, δηλαδή ότι όλα αυτά αποτελούν προσχήματα για την εν ψυχρώ [και για λόγους εκδίκησης] τέλεση μιας παιδοκτονίας. Δεν είμαι ειδικός, ούτε γνωρίζω το πραγματολογικό υλικό για να στηρίξω τη μία ή την άλλη εκδοχή.

Σε κάθε περίπτωση είναι άβυσσος η εγκληματική ψυχή που υπερβαίνει τη μητρική αγάπη. Ποιος είναι όμως τελικά ο κοινός παρονομαστής στα δύο εγκλήματα, στους δύο καταδικασθέντες, στα δύο θύματα [το ένα τραυματισμένο για όλη του τη ζωή και το άλλο νεκρό];

Απλούστατα, η απαξία του ανθρώπινου προσώπου, του πόνου, του φόβου, της απελπισίας, της αβοηθησίας που προκαλούνται στα ανήλικα θύματα από σκληρούς και αδίστακτους ενηλίκους.

Τα παιδιά δεν είναι «ένα παιχνίδι» πειραματισμών στα χέρια των ενηλίκων. Δεν αποτελούν αντικείμενα ηδονής ούτε περιττά[;] μέλη μιας άρρωστης οικογένειας.

Η παιδική αθωότητα είναι ιερή και οφείλουμε άπαντες να τη σεβόμαστε, διά πράξεων προστασίας αλλά και διά παραλείψεων θυματοποίησης.

Οι δύο καταδικαστικές αποφάσεις ας γίνουν δίδαγμα ηθικοκοινωνικής ευθύνης, όχι μόνο για τους αυτουργούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου