Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
Ολυμπιακή Φλόγα: Το «Μπελέμ»,
η ιστορία του και οι συμβολισμοί
Η «Κ» έδωσε το «παρών» στη μεταφορά
Η «Κ» έδωσε το «παρών» στη μεταφορά
της Ολυμπιακής Φλόγας στο ιστορικό πλοίο
και μίλησε με το ξεχωριστό πλήρωμά του.
ΤΗΣ ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑΣ ΣΠΑΝΕΑ
Με την μπάντα του Πολεμικού Ναυτικού να αποδίδει τιμές και την επισημότητα που αρμόζει, ο «χρυσός» ολυμπιονίκης και πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής «Παρίσι 2024», Τόνι Εστανγκέ, μετέφερε σήμερα το πρωί την Ολυμπιακή Φλόγα στο ιστορικό πλοίο «Μπελέμ». Το τρικάταρτο ιστιοφόρο έχει παράλληλη ιστορία με τους Ολυμπιακούς Αγώνες καθώς ναυπηγήθηκε τη χρονιά που αναβίωσε η κορυφαία αθλητική διοργάνωση (1896) και, όπως και οι Αγώνες, επιβίωσε παγκοσμίων πολέμων και πολλών αντιξοοτήτων. Το σκάφος άνοιξε το μεσημέρι πανιά προκειμένου να μεταφέρει το Ολύμπιο Φως στη Μασσαλία, σε ένα ταξίδι με πολλούς συμβολισμούς.
Από νωρίς σήμερα το πρωί στην πύλη Ε11 του λιμανιού του Πειραιά επικρατούσε μεγάλη κινητικότητα. Δεκάδες φίλοι του αθλητισμού συγκεντρώθηκαν στον περιβάλλοντα χώρο για να αποχαιρετίσουν την Ολυμπιακή Φλόγα. Δίπλα τους και δύο σπουδαίες Γαλλίδες αθλήτριες, η Γκαμπριέλα Παπαδάκη και η Μπεατρίς Χες, που συνέδεσαν τα όνόματά τους με τη λαμπαδηδρομία καθώς μετάφεραν τη Φλόγα στο Παναθηναϊκό Στάδιο.
Ολυμπιακή Φλόγα: Το φως της Αρχαίας Ολυμπίας παραδόθηκε στη Γαλλία
«Η ατμόσφαιρα ήταν μοναδική. Δεν υπήρχε βάση στο αμαξίδιό μου για να βάλω τη δάδα και, έτσι, με το ένα χέρι την κράταγα ψηλά και με το άλλο έσπρωχνα το αμαξίδιο. Ηταν πολύ δύσκολο αλλά ο κόσμο που έδωσε δύναμη με το χειροκρότημά του και τα κατάφερα. Η συγκίνησή μου ακόμα και σήμερα είναι μεγάλη. Στους Παραολυμπιακούς της Αθήνας κατέκτησα ως αθλήτρια τα τελευταία ολυμπιακά μετάλλια της καριέρας μου», δήλωσε στο www.kathimerini.gr η Μπεατρίς Χες, η οποία έχει στην κατοχή της είκοσι χρυσά και πέντε ασημένια μετάλλια από Παραολυμπιακούς Αγώνες και θεωρείται από τις σπουδαιότερες κολυμβήτριες του κόσμου.
Δίπλα από την παραολυμπιονίκη, μία άλλη σπουδαία μορφή του γαλλικού αθλητισμού, η Γκαμπριέλα Παπαδάκη. Η Ολυμπιονίκης του καλλιτεχνικού πατινάζ ήταν από τους πρώτους που προσήλθαν στο λιμάνι του Πειραιά και με το χαμόγελο να λάμπει στο πρόσωπό της μάς είπε για τις στιγμές που έζησε ως λαμπαδηδρόμος στο παλαιότερο στάδιο των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων. «Η καταγωγή μου του πατέρα μου είναι από την Ελλάδα. Είμαι πολύ χαρούμενη που με επέλεξαν να τρέξω ως λαμπαδηδρόμος. Η χθεσινή εκδήλωση στο Καλλιμάρμαρο ήταν πολύ ωραία και απόλαυσα κάθε στιγμή», τόνισε.
«Το Γαλλικό Ινστιτούτο έψαχνε μία κοπέλα να μιλάει γαλλικά και έτσι βρέθηκα μπροστά σε αυτή την ευκαιρία. Νιώθω πολύ υπερήφανη που εκπροσωπώ τη χώρα μου και που με αυτό τον τρόπο θα ενώσω δύο χώρες που αγαπώ πάρα πολύ, τη Γαλλία και την Ελλάδα», λέει στην «Κ» η Αναστασία Σκιάδα.
Μία Ελληνίδα στο πλήρωμα του «Μπελέμ»
Το ιστορικό τρικάταρτο «Μπελέμ» πήρε το όνομά του από το πρώτο λιμάνι που έριξε άγκυρα, το Μπελέμ της Βραζιλίας. Μετέφερε εμπορεύματα (καφέ, ζάχαρη κλπ.) από τη Βραζιλία και τις Δυτικές Ινδίες στα γαλλικά λιμάνια. Στη διαδρομή του στο διάβα των ετών κατάφερε το 1902 να επιβιώσει από την έκρηξη του ηφαιστείου από το όρος Πελέ της Μαρτινίκας και άρχισε να χτίζει τον θρύλο του σε ωκεανούς και πελάγη.
Όταν τα πανιά έδωσαν τη θέση τους στις μηχανές το πλοίο άρχισε να «μαραζώνει». Τότε, ο 2ος Δούκας Γκρόβενορ το αγόρασε, του πρόσθεσε μηχανές και το χρησιμοποιούσε για ταξίδια αναψυχής. Το πανέμορφο σκαρί άλλαξε όνομα και βαφτίστηκε «Φάντομ». Το 1923 το αγόρασε ο Ιρλανδός επιχειρηματίας ζυθοποιίας Έρνεστ Γκίνες, ο οποίος το χρησιμοποίησε για να κάνει τον γύρο του κόσμου.
Το ιστορικό τρικάταρτο «Μπελέμ» πήρε το όνομά του από το πρώτο λιμάνι που έριξε άγκυρα, το Μπελέμ της Βραζιλίας. Φωτ. kathimerini.gr
Το 1951 το ιστιοφόρο άλλαξε πάλι χέρια αλλά και όνομα. Το απέκτησε ο Ιταλός Βιτόριο Κίνι και το βάφτισε «Τζόρτζιο». Για περίπου δύο δεκαετίες το σκάφος χρησιμοποιήθηκε για την εκπαίδευση σπουδαστών ιταλικών ναυτικών ακαδημιών. Τη δεκαετία του 1970 οι Γάλλοι εξέφρασαν την επιθυμία τους να αγοράσουν το σκάφος διότι αποτελούσε ένα μέρος της ναυτιλιακής ιστορίας της χώρας τους. Το 1979, η γαλλική τράπεζα Caisses d’ Epargne έδωσε τα χρήματα που ζήτησαν οι απόγονοι του Κίνι και το τρικάταρτο πλοίο μετονομάστηκε και πάλι σε «Μπελέμ» ενώ δημιουργήθηκε και ένα ίδρυμα για την αναπαλαίωση, τη συντήρηση και την αξιοποίηση του. Σήμερα θεωρείται ιστορικό μνημείο και οι διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων το επέλεξαν για τη μεταφορά της Ολυμπιακής Φλόγας από τον Πειραιά στη Μασσαλία. Με αυτόν τον τρόπο πρόσθεσαν ακόμη έναν συμβολισμό στο ταξίδι της φλόγας καθώς την Ελλάδα και τη Μασσαλία τις ενώνουν από την αρχαιότητα οι υδάτινοι δρόμοι.
Την Ολυμπιακή Φλόγα θα συνοδεύει ένα πλήρωμα 15 νέων παιδιών από τη Γαλλία, οι οποίοι επελέγησαν από την Οργανωτική Επιτροπή με κριτήρια τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη. Μαζί τους θα είναι και η Ελληνίδα Αναστασία Σκιάδα, η οποία μίλησε στο www.kathmerini.gr: «Το Γαλλικό Ινστιτούτο έψαχνε μία κοπέλα να μιλάει γαλλικά και έτσι βρέθηκα μπροστά σε αυτή την ευκαιρία. Νιώθω πολύ υπερήφανη που εκπροσωπώ τη χώρα μου και που με αυτό τον τρόπο θα ενώσω δύο χώρες που αγαπώ πάρα πολύ, τη Γαλλία και την Ελλάδα. Σπουδάζω γαλλική φιλολογία και ένα καλοκαίρι έχω δουλέψει σε ιστιοφόρο οπότε αγαπάω τα σκάφη και δεν με ζαλίζει η θάλασσα. Νομίζω ότι θα είναι ένα πολύ ωραίο ταξίδι και μαζί με τα άλλα παιδιά θα βοηθάμε το πλήρωμα. Θα είμαστε δώδεκα ημέρες στη θάλασσα και θα μπορούσα να πω ότι για εμένα θα είναι μία εμπειρία ζωής. Όλο το πλήρωμα είναι ευγενικό και έχω αρχίσει να τους μαθαίνω ελληνικές λέξεις».
Το 1951 το ιστιοφόρο άλλαξε πάλι χέρια αλλά και όνομα. Το απέκτησε ο Ιταλός Βιτόριο Κίνι και το βάφτισε «Τζόρτζιο». Για περίπου δύο δεκαετίες το σκάφος χρησιμοποιήθηκε για την εκπαίδευση σπουδαστών ιταλικών ναυτικών ακαδημιών. Τη δεκαετία του 1970 οι Γάλλοι εξέφρασαν την επιθυμία τους να αγοράσουν το σκάφος διότι αποτελούσε ένα μέρος της ναυτιλιακής ιστορίας της χώρας τους. Το 1979, η γαλλική τράπεζα Caisses d’ Epargne έδωσε τα χρήματα που ζήτησαν οι απόγονοι του Κίνι και το τρικάταρτο πλοίο μετονομάστηκε και πάλι σε «Μπελέμ» ενώ δημιουργήθηκε και ένα ίδρυμα για την αναπαλαίωση, τη συντήρηση και την αξιοποίηση του. Σήμερα θεωρείται ιστορικό μνημείο και οι διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων το επέλεξαν για τη μεταφορά της Ολυμπιακής Φλόγας από τον Πειραιά στη Μασσαλία. Με αυτόν τον τρόπο πρόσθεσαν ακόμη έναν συμβολισμό στο ταξίδι της φλόγας καθώς την Ελλάδα και τη Μασσαλία τις ενώνουν από την αρχαιότητα οι υδάτινοι δρόμοι.
Την Ολυμπιακή Φλόγα θα συνοδεύει ένα πλήρωμα 15 νέων παιδιών από τη Γαλλία, οι οποίοι επελέγησαν από την Οργανωτική Επιτροπή με κριτήρια τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη. Μαζί τους θα είναι και η Ελληνίδα Αναστασία Σκιάδα, η οποία μίλησε στο www.kathmerini.gr: «Το Γαλλικό Ινστιτούτο έψαχνε μία κοπέλα να μιλάει γαλλικά και έτσι βρέθηκα μπροστά σε αυτή την ευκαιρία. Νιώθω πολύ υπερήφανη που εκπροσωπώ τη χώρα μου και που με αυτό τον τρόπο θα ενώσω δύο χώρες που αγαπώ πάρα πολύ, τη Γαλλία και την Ελλάδα. Σπουδάζω γαλλική φιλολογία και ένα καλοκαίρι έχω δουλέψει σε ιστιοφόρο οπότε αγαπάω τα σκάφη και δεν με ζαλίζει η θάλασσα. Νομίζω ότι θα είναι ένα πολύ ωραίο ταξίδι και μαζί με τα άλλα παιδιά θα βοηθάμε το πλήρωμα. Θα είμαστε δώδεκα ημέρες στη θάλασσα και θα μπορούσα να πω ότι για εμένα θα είναι μία εμπειρία ζωής. Όλο το πλήρωμα είναι ευγενικό και έχω αρχίσει να τους μαθαίνω ελληνικές λέξεις».
Την Ολυμπιακή Φλόγα θα συνοδεύει ένα πλήρωμα 15 νέων παιδιών από τη Γαλλία, οι οποίοι επελέγησαν από την Οργανωτική Επιτροπή με κριτήρια τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη. Fvt. kathimerini.gr
Πέντε φαναράκια για την Ολυμπιακή Φλόγα
Η Οργανωτική Επιτροπή Λαμπαδηδρομίας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής παρέδωσε στους εκπροσώπους της Γαλλίας έξι φαναράκια με το Φως της Αρχαίας Ολυμπίας. Το ένα από αυτά μεταφέρθηκε από τον πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής «Παρίσι 2024», Τόνι Εστανγκέ, στο «Μπελέμ» και παραδόθηκε στον καπετάνιο του ιστιοφόρου Αϊμερικ Ζιμπέ. Δύο από τα φαναράκια θα μεταφερθούν αεροπορικώς στη Γαλλία ώστε, εάν παραστεί ανάγκη, να χρησιμοποιηθεί η Φλόγα τους ως αναπληρωματική και δύο έμειναν στη γαλλική πρεσβεία ως μία επιπλέον ασφάλεια.
Δίπλα από το «Μπελέμ» είχε «δέσει» η τριήρης «Ολυμπιάς». Πρόκειται για ένα σκάφος που ναυπηγήθηκε το 1987 για λογαριασμό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και αποτελεί ομοίωμα αρχαίας ελληνικής τριήρους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου