οι κηπουροι τησ αυγησ

Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2021

Ο ΠΙΤΣΙΟΡΛΑΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΕΤΑΙ ΤΟ ΤΑΙΠΕΔ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΕΝΑΝΤΙ ΣΠΙΡΤΖΗ κ.ο.κ. ΤΟΝΙΖΟΝΤΑΣ ΟΤΙ ΤΥΓΧΑΝΟΥΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ..

Από το ημερολόγιό μου στο fb

προ πέντε ετών



Η συνέντευξη και το θέμα από την “Αγορά”

«Οι επιλογές του Ταμείου έχουν την έγκριση της κυβέρνησης»: Η συνέντευξη του Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιου Πιτσιόρλα, από την “Εφ.Συν/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ”, στην Χαρά Τζαναβάρα (το αυτούσιο κείμενο από την ηλεκτρονική έκδοση)

Στην αντεπίθεση περνά ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ μετά την πολύπλευρη κριτική που δέχεται για τις ιδιωτικοποιήσεις. Ο Στέργιος Πιτσιόρλας θεωρεί ότι "η συζήτηση που σε όλα αυτά βλέπει εχθρούς μας κρατά στο παρελθόν", κρατά χαμηλούς τόνους απέναντι στις αντιδράσεις του υπουργού Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα, αλλά απαντά με διαφορετικό ύφος σε ανάλογες αιτιάσεις του Χρήστου Σπίρτζη για τα περιφερειακά αεροδρόμια.


Στη συνέντευξή του στην "ΕφΣυν" τονίζει με έμφαση ότι οι επιλογές του έχουν την έγκριση της κυβέρνησης, δηλώνει ότι είναι καλοδεχούμενο το νέο ταμείο εθνικού πλούτου και υποστηρίζει ότι δεν βρίσκεται σε δυσμένεια. Κάνει κριτική για το "πελατειακό κράτος" και καλεί σε συστράτευση Αριστερούς που κρατούν αποστάσεις από την κυβέρνηση. Ολόκληρη η συνέντευξη του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιου Πιστιόρλα, μαζί με τις ερωτήσεις που δεν χώρεσαν στην έντυπη έκδοση, έχει ως εξής:

• Οι φορείς του Πειραιά σας εγκαλούν για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ για τη διαδικασία που ακολουθήσατε και αδιαφάνεια στους όρους της σύμβαση. Θα λέγαμε ότι εύσημα πήρατε μόνον από τη ΝΔ.

Το ΤΑΙΠΕΔ ακολούθησε μια απολύτως διαφανή διαδικασία, έκανε ένα διεθνή διαγωνισμό με όλους τους τύπους και τους κανόνες, μετείχαν μέχρι σε ένα σημείο άλλες δύο εταιρείες που δεν διατύπωσαν κανένα απολύτως παράπονο.

Τελικώς υπέβαλε προσφορά μόνον η COSCO και όλη αυτή η διαδικασία θα ελεγχθεί νομικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο είναι αρμόδιο να κρίνει αν τηρήθηκαν ή όχι οι διαδικασίες. Εμείς στο ΤΑΙΠΕΔ λέμε ότι ακολουθήσαμε με ευλαβική προσήλωση τους διαγωνιστικούς κανόνες. Δεύτερον δεν είναι αλήθεια ότι όλοι οι φορείς του Πειραιά είναι αντίθετοι. Υπήρξε σειρά από δηλώσεις φορέων οι οποίοι χαιρετίζουν τη συμφωνία.

Ολο αυτό το διάστημα έκανα πολλές συναντήσεις με τους φορείς του Πειραιά και τους δήμους. Ασφαλώς υπάρχουν φορείς των εργαζομένων που διαφωνούν, όμως είναι πιό πολλοί αυτοί που χαιρετίζουν την εξέλιξη αυτή. Επίσης δεν είναι σωστό ότι μόνον η ΝΔ υποστήριξε τη συμφωνία. Δεν διάβασα ούτε από το ΠΑΣΟΚ αρνητική ανακοίνωση, ούτε από άλλα κόμματα. Θεωρώ ότι υπάρχει μια ευρεία συναίνεση.

• Δέχεστε όμως κριτική και από την πλευρά του αρμόδιου υπουργού, του κ. Δρίτσα.

Βεβαίως, ο υπουργός έχει διαφορετική τοποθέτηση, αλλά η κυβέρνηση έχει άλλη άποψη.

• Θέλετε να πείτε ότι είναι επιλογή της κυβέρνησης

Προφανώς είναι επιλογή της κυβέρνησης, δεν αποφάσισε μόνο του το ΤΑΙΠΕΔ.

• Ακούγονται όμως φωνές και για το τίμημα.

Θεωρώ ότι το τίμημα είναι πολύ ικανοποιητικό υπό τις παρούσες συνθήκες. Πρέπει να σας πως ότι το ΤΑΙΠΕΔ χρησιμοποίησε δύο ανεξάρτητους αποτιμητές και το τίμημα είναι υψηλότερο από αυτό που υπολόγισαν. Εχουμε επίσης άλλες δύο αποτιμήσεις από δύο τράπεζες οι οποίες χρόνια τώρα παρακολουθούν την πορεία του ΟΛΠ και έχουν δημοσιεύσει κατά καιρούς στοιχεία. Είμαστε πάνω και από αυτές τις αποτιμήσεις.

Αρα η προσφορά της COSCO είναι πάνω από τέσσερις διαφορετικές αποτιμήσεις, προσφέροντας 22 ευρώ ανά μετοχή, όταν η τιμή της στο Χρηματιστήριο είναι πολύ μικρότερη. Για το 67% των μετοχών το τίμημα ανέρχεται στα 370 εκατομμύρια ευρώ και αν υπολογίσουμε κάποιους τόκους και μερίσματα που θα πάρουμε από τη συμφωνία φθάνει τα 400 εκατομμύρια ευρώ.

Για το σύνολο του ΟΛΠ η προσφορά ανεβαίνει στα 550 εκατομμύρια ευρώ, που τη θεωρώ εξαιρετική και έτσι έγινε δεκτή από όλη την αγορά, στην Ελλάδα και διεθνώς.

Πολύ περισσότερο εάν το συγκρίνουμε με τα έσοδα που είχε κάθε χρόνο το ελληνικό δημόσιο από τον ΟΛΠ. Τα 400 εκατομμύρια για τα 40 χρόνια παραχώρησης, αν πάρουμε τα έσοδα που είχε κατά μέσο όρο την τελευταία δεκαετία θα χρειαζόταν 200 χρόνια για να τα συγκεντρώσει.

Να προσθέσουμε τις μεγάλες επενδύσεις που θα γίνουν τα επόμενα χρόνια, που είναι 300 εκατομμύρια σε πρώτη φάση συν 50 εκατ. μετά την πενταετία, ενώ σε βάθος των 40 χρόνων θα έχουμε επενδύσεις που θα υπερβούν το ένα δις ευρώ.

Στο τέλος της περιόδου παραχώρησης, όταν θα επιστρέψουν οι λιμενικές εγκαταστάσεις στο δημόσιο, θα έχουμε ένα πολύ διαφορετικό λιμάνι. Πολύ μεγαλύτερο, πιο σύγχρονο και λειτουργικό.

Από τα επίσημα οικονομικά στοιχεία του ΟΛΠ προκύπτει ότι το λιμάνι, πλην του κομματιού που διαχειρίζεται η COSCO, ήταν εξαιρετικά παθητικό και τα ενοίκια που εισέπραττε χρηματοδοτούσαν τα ελλείμματα του υπόλοιπου λιμανιού. Δεν έφθαναν ποτέ στο κράτος.

• Εκτιμάτε ότι με τη νέα σύμβαση θα πολλαπλασιαστούν τα οφέλη και θα φθάσουν στην πραγματική οικονομία;

Το δημόσιο θα έχει τεράστια οφέλη. Το πρώτο είναι το πολιτικό γιατί ο Πειραιάς θα αναβαθμιστεί και θα γίνει ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου. Αυτό θα αναβαθμίσει την γεωπολιτική θέση της χώρας, που θα γίνει σημαντικό σημείο μεταφοράς των προϊόντων της Ασίας προς την Ευρώπη.

Το στάτους της Ελλάδας θα αλλάξει και αυτό βοηθά πολλαπλώς τη χώρα, που αποκτά άλλο ειδικό βάρος στο πλαίσιο της ΕΕ. Βεβαίως και τα οικονομικά οφέλη είναι τεράστια, γιατί με τις επενδύσεις που θα γίνουν εκτός από τις μεταφορές προϊόντων θα αναπτυχθεί και η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Θεωρώ ότι τις επόμενες δεκαετίες ο Πειραιάς θα πρωταγωνιστήσει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

• Μήπως όμως οι εργαζόμενοι που κάνουν κριτική γνωρίζουν την πραγματικότητα από την πεντάχρονη παρουσία της COSCO στο λιμάνι;

Υπήρξαν οφέλη για την τοπική κοινωνία; "Προφανώς υπήρξαν, σας είπα ήδη. Αρκεί να αναφερθούν τα τεράστια φορολογικά έσοδα. Τώρα όμως με τις επενδύσεις που θα γίνουν στην ναυπηγοεπισκευαστική θα αναπτυχθεί αυτός ο τομέας.

Υπάρχει ειδική αναφορά, που δεν είχε περιληφθεί στην πρώτη συμφωνία για τη διαχείριση ενός προβλήτα. Τώρα μιλάμε για κάτι πολύ διαφορετικό. Ολο αυτό το διάστημα δουλέψαμε πολύ συστηματικά για πολλά θέματα, βρήκαμε λύσεις σε σχέση με τους δήμους και λύσαμε πολλά προβλήματα που εκκρεμούσαν για πολλές δεκαετίες.

Εχουμε την εξαίρεση της Δραπετσώνας και του αρχαιολογικού χώρου της Κυνοσούρας στη Σαλαμίνα, έγιναν τακτοποιήσεις στο Πέραμα και στο δήμο Πειραιά. Ολα αυτά αλλάζουν την εικόνα. Είχαμε μια κατάσταση αναρχίας μέσα από την οποία το λιμάνι "καταδυνάστευε" περιοχές του Πειραιά. Αυτά τα προβλήματα λύθηκαν".

• Ερχόμαστε σε ένα άλλο ακανθώδες θέμα, τα περιφερειακά αεροδρόμια. Δέχεστε κριτική και γι΄ αυτή την ιδιωτικοποίηση. Εδώ τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Το τίμημα είναι υψηλότερο, όμως οι εργαζόμενοι λένε ότι θα μπορούσαμε να έχουμε υψηλά έσοδα από τα ήδη κερδοφόρα 14 αεροδρόμια χωρίς ιδιωτικοποίηση, αξιοποιώντας τα έσοδα της αεροναυτιλίας. Σε αυτό συμφωνεί και ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης.

Όλοι οι Έλληνες έχουν  εικόνα για τα περιφερειακά αεροδρόμια. Θα πω μόνον ότι η Σαντορίνη είναι παγκόσμιος τουριστικός προορισμός και δεν έχει ανάλογο αεροδρόμιο. Δεν είμαστε ευχαριστημένοι από τα περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ έχουμε ένα "διαμάντι", το "Ελευθέριος Βενιζέλος".

Η παραχώρηση για 40 χρόνια στην Fraport εξασφαλίζει την αναβάθμισή τους με άμεσες επενδύσεις που δεν μπορούσαν να γίνουν από τον δημόσιο προϋπολογισμό, για να υποδεχθούν περισσότερους επιβάτες και να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες, άρα να βοηθήσουν θεαματικά τον τουρισμό, τη "βαριά" βιομηχανία της χώρας. Εχουμε ένα υψηλό τίμημα, επενδύσεις που θα γίνουν άμεσα, θέσεις εργασίας και αναβάθμιση στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Δεν καταλαβαίνω πιο είναι το κακό. Εχουμε και μια εταιρεία που αποδεδειγμένα, από εκεί που έχει πάει, θα προσανατολίσει προς την Ελλάδα μεγάλο αριθμό νέων τουριστών. Από όλα αυτά έχουμε να κερδίσουμε και όχι να χάσουμε.

• Είπατε όμως μια λέξη-κλειδί. Το "διαμάντι" που λέγεται "Ελευθέριος Βενιζέλος". Να σας θυμίσω ότι έχει μια διαφορετική σύμβαση, στην οποία το δημόσιο διαθέτει το 55% των μετοχών. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τα περιφερειακά αεροδρόμια.

Στο "Ελευθέριος Βενιζέλος" το management το έχουν οι ιδιώτες. Στα περιφερειακά περίπου το 50% των κερδών θα επιστρέφει στο κράτος. Προφανώς η αρχική σύμβαση θα μπορούσε να προβλέπει συμμετοχή του δημοσίου.

Δεν έχω καμία αντίρρηση, όμως η σύμβαση προβλέπει ότι για όλες τις σοβαρές αποφάσεις θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του δημοσίου. Αν δούμε ολόκληρο το πακέτο, θα συμφωνήσουμε ότι έχουμε μια πολύ καλή σύμβαση.

• Εχουμε όμως το θέμα της πιστοποίησης των αεροδρομίων, που κοστίζει περίπου 700 εκατομμύρια. Θα το επωμιστεί το δημόσιο;

Η πιστοποίηση είναι υποχρέωση της Ελλάδας, ούτως ή άλλως. Η πρώτη πιστοποίηση θα γίνει από την ΥΠΑ και κατοχυρώσαμε με αποκλίσεις από τους κανόνες ότι θα γίνουν χωρίς να επιβαρυνθεί το δημόσιο με τα έξοδα που αναφέρατε.

Οι επόμενες πιστοποιήσεις θα βαρύνουν την Fraport. Εχουμε περιλάβει στη σύμβαση έναν όρο που προβλέπει ότι ο παραχωρησιούχος πρέπει να καλύπτει ορισμένα επίπεδα ποιότητας και αν δεν το εξασφαλίζει είναι υποχρεωμένος να κάνει επενδύσεις. Θεωρώ ότι η σύμβαση είναι πολύ συμφέρουσα. Σε αυτούς τους τομείς η διεθνής τάση είναι να ανατίθεται η διαχείριση σε πολύ εξειδικευμένο manager, για να μπορέσουμε να αντέξουμε στον διεθνή ανταγωνισμό. Αναπτύσσοντας τα λιμάνια και τα αεροδρόμιά μας, ο ελληνικός λαός θα έχει κέρδος.

• Σήμερα όμως που τα αεροδρόμιά μας είναι δημόσια, δεν εισπράττονται ορισμένα τέλη για να ενισχυθεί ο τουρισμός και οι τοπικές κοινωνίες. Τι θα κάνουν οι ιδιώτες;

Τα τέλη αεροδρομίου είναι ένα μεγάλο θέμα. Εχει προβλεφθεί στη σύμβαση ότι πρέπει πρώτα να ολοκληρωθούν οι επενδύσεις και μετά να αρχίσει η διαδικασία αναπροσαρμογής των τελών που θα κινούνται στο μέσο όρο των ευρωπαϊκών περιφερειακών αεροδρομίων. Αρα θα εξακολουθήσουν να είναι ανταγωνιστικά τα αεροδρόμιά μας".

• Επομένως γιατί διαφωνεί ο κ. Σπίρτζης;

Να ρωτήσετε τον κ. Σπίρτζη. Εγώ θα επιμείνω ότι πρέπει να δούμε την μεγάλη εικόνα: την παραχώρηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, με τη δημιουργία δύο εμπορευματικών κέντρων στο Θριάσιο και στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη και την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ολο αυτό το πακέτο αλλάζει τη θέση της χώρας στον παγκόσμιο χάρτη, γιατί γίνεται κόμβος στον τομέα των μεταφορών. Αυτό μας ωφελεί πολιτικά και οικονομικά, θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Θα είναι τεράστια η προσφορά αυτής της κυβέρνησης αν ολοκληρώσει και μάλιστα γρήγορα όλο αυτό το πακέτο των αλλαγών.

Να σας φέρω ένα παράδειγμα: από φέτος έχει απελευθερωθεί η σιδηροδρομική αγορά και ήδη μια αυστριακή εταιρεία έχει βγάλει άδεια και μπορεί να χρησιμοποιήσει το δίκτυο με δικά της τρένα, εμπορικά στην αρχή.

Αν αυτό υλοποιηθεί, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έχει τεράστιο πρόβλημα. Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της γιατί δεν της επιτρέπεται να προσλάβει μηχανοδηγούς για να μεταφέρει τα φορτία.

Γι΄ αυτό και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ελλείψεις έχουμε και στις υποδομές του δικτύου, που μπορούν να αντιμετωπιστούν από τον ΟΣΕ με τη μορφή του ΣΔΙΤ, υποθέτω. Ολα αυτά πρέπει να γίνουν σύντομα. Είναι έργα που βλέπουν προς το μέλλον. Η συζήτηση που σε όλα αυτά βλέπει εχθρούς που μας κρατά στο παρελθόν, μας γυρνά στη μιζέρια και τη φτώχεια".

• Τι γίνεται με τον ΟΤΕ και το 10% των μετοχών του που διαχειρίζεται το δημόσιο και προβλέπεται να ιδιωτικοποιηθεί;

"Είναι μια συζήτηση που γίνεται ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους δανειστές, αλλά δεν έχει έρθει ακόμα στο ΤΑΙΠΕΔ. Προφανώς θα το αντιμετωπίσουμε το επόμενο διάστημα. Το άμεσο πρόγραμμά μας είναι οι εννέα ιδιωτικοποιήσεις που θα τις ολοκληρώσουμε σύντομα και είναι μια απόδειξη ότι η κυβέρνηση μπορεί να υλοποιήσει σύντομα το πρόγραμμά της και να αναπτύξει την οικονομία".

• Νομίζω ότι πρέπει να αναφερθούμε στο Ελληνικό. Πριν από λίγες ημέρες η "ΕφΣυν" αποκάλυψε το τελεσίγραφο που έστειλε η εταιρεία "Ελληνικό" στην ΟΣΥ να μεταφέρει ως τον Οκτώβριο το μεγάλο αμαξοστάσιο των λεωφορείων. Υπάρχει κινητικότητα σε αυτό το πρόγραμμα;

Γίνεται μια διαπραγμάτευση τώρα ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους επενδυτές, με στόχο να βελτιωθεί η αρχική σύμβαση. Την βρήκαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση και προσπαθούμε να αλλάξουμε ότι μπορούμε. Εχουμε καθυστερήσει στα χρονοδιαγράμματα, αλλά δεν νομίζω ότι υπάρχει κίνδυνος για οικονομικές ρήτρες για το δημόσιο.

Θεωρώ πολύ σημαντικό ότι φύγαμε από το πάγωμα του έργου και συζητάμε πως θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε γρήγορα στην υλοποίησή του. Το έργο αυτό θα μπορούσε από μόνο του να αλλάξει όλους τους δείκτες της ελληνικής οικονομίας. Θα δώσει ώθηση στην Αττική και την ελληνική οικονομία. Πρέπει να σας πω ότι δεν υπάρχει κανένα "τελεσίγραφο" προς τους φορείς.

Ηταν γνωστό ότι ο χώρος έπρεπε να ελευθερωθεί. Γίνονται συζητήσεις να παραμείνουν κάποιες λειτουργίες. Δεν μπορούν να μείνουν όλες, γιατί δεν θα μπορεί να υλοποιηθεί το σχέδιο που εκπονείται από τα καλύτερα γραφεία του εξωτερικού. Προφανώς υπάρχει περιθώριο βελτιώσεων. Οι δήμοι έχουν αιτήματα που θα εξεταστούν. Μιλάμε όμως για μι πολύ μεγάλη επένδυση.

Η Αθήνα, που είναι ένας ανερχόμενος τουριστικός προορισμός, θα αποκτήσει άλλη δυναμική, σε συνδυασμό με το παράκτιο μέτωπο που διαθέτει και πρέπει να το αξιοποιήσει. Θα είναι το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο στην Ευρώπη και αυτό από μόνον του αρκεί για να βοηθήσει την ελληνική οικονομία. Υπήρχε και υπάρχει η άποψη ότι πρέπει να γίνει ένα πολύ μεγάλο πάρκο και θα γίνει.



 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου