"ΕΣΤΙΑ", 01/04/19
TOY MANΩΛΗ ΚΟΤΤΑΚΗ
ΖΟΥΜΕ σέ συγκλονιστικούς καιρούς. Άλλα φοβούμαι ότι δέν τό έχουμε καταλάβει. Άν τό είχαμε καταλάβει, άλλη θά ήταν καί ή συμπεριφορά μας. Θά τό καταλάβει καί θά τό ανακαλύψει ό ιστορικός του μέλλοντος, όταν οι πηγές γιά κάθε διένεξη πού ξέσπασε στην Ευρώπη στίς αρχές του νέου αιώνα θά τόν οδηγήσουν υποχρεωτικά στην Ελλάδα: Άπό τό γεγονός ότι η υπερδύναμη πάτησε πόδι στην Ευρώπη καί ήλεγξε τήν νομισματική πολιτική της μέσω Ελλάδος, μέχρι του ότι τό πρώτο «κούρεμα» χρέους εις βάρος ιδιωτών εφαρμόστηκε στην Ελλάδα. Μέχρι του ότι τό μοντέλο δέσμευσης της δημόσιας περιουσίας προς ασφάλιση του χρέους μετά τήν Ανατολική Γερμανία, πρώτη φορά εφαρμόστηκε στην Ελλάδα. Άπό τό γεγονός, επίσης, ότι η Κίνα γιά δικούς της λόγους, πλανητικούς, συνέδραμε αποφασιστικά στην παραμονή της χώρας μας στό εύρώ τό 2012 καί τό 2015, έως καί ότι ακόμη καί αυτή ή Ρωσσία αξιοποίησε τήν αφέλεια του ΣΥΡΙΖΑ τό πρώτο οκτάμηνο του 2015 γιά νά αποσταθεροποιήσει τήν μισητή ΕΕ καί τό NATO.
Ή Ελλάς κατέστη καί παραμένει τό κέντρο του θεάτρου επιχειρήσεων του 21ου αιώνα στην πιό κρίσιμη γεωπολιτική περιφέρεια του κόσμου. Σέ κάποιες περιπτώσεις ύπήρξε καί έργαστήρι εισαγωγής πολιτικών δίκην πειράματος. Οι Πρέσπες είναι τό τελευταίο επεισόδιο της γεωπολιτικής μάχης πού διεξάγεται ερήμην μας, επρόκειτο γιά μία μάχη Αμερικής-Ρωσσίας, η οποία έληξε πανηγυρικά υπέρ τής ύπερδύναμης. Ωστόσο, ας μήν πλανώμεθα.ΌνΈλληνισμός,Έλλαδικόςκαί Κυπριακός (καί η Κύπρος κατέστη πείραμα μέσω του «κουρέματος» καταθέσεων), έχει μπροστά του τά προσεχή χρόνια δύο μείζονες προκλήσεις πού συνδέονται ή μία μέ τήν άλλη:
Η πρώτη άφορα στον έλεγχο τών λιμανιών τής πατρίδας μας. 10 περιφερειακά λιμάνια θά ιδιωτικοποιηθούν μέ καθαρή πώληση μετοχών καί όχι μέ συμβάσεις παραχώρησης μετά τίς εκλογές, όπως προβλέπει τό πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ. Γιά τά τρία τέσσερα εξ αυτών θά δοθεί μεγάλη μάχη μεταξύ τών δυνάμεων καί υπερδυνάμεων, γεγονός πού αποδεικνύει πόσο προικισμένη άπό τήν γεωγραφία είναι ή πατρίδα μας –πόσο δίκιο έχεις Ρόμπερτ Κάπλαν! Γιά τήν Αλεξανδρούπολη θά δώσουν μάχη Αμερικανοί, Ρώσσοι καί Κινέζοι. Προνομιακός ό ακριτικός λιμένας, οποίος τόν κατέχει θά ελέγχει τήν κίνηση -εμπορική καί στρατιωτική- στά Στενά τών Δαρδανελλίων. Γιά τό λιμάνι της Καβάλας ενδιαφέρονται Αμερικανοί καί Κινέζοι. Γιά τά ναυπηγεία του Νεωρίου στην Σύρο πάλι οι Αμερικανοί, μπορούν νά αποτελέσουν ιδανικό αγκυροβόλιο γιά τόν έκτο στόλο. Γιά τό λιμάνι στό Καστέλι, επίσης, οι ΗΠΑ γιά λόγους πού εΐναι κατανοητοί. Άπομακρυνόμενη η Τουρκία άπό τήν Δύση καθίστα τήν Έλλάδα στρατηγική χώρα στην περιοχή! Καί όσα συμβαίνουν άλλωστε στά λιμάνια του Πειραιά καί τής Θεσσαλονίκης αυτόν τόν καιρό τήν άλλη οψη του ϊδιου νομίσματος αποτελούν.
Οι καθυστερήσεις πού έπιχειρεϊ ό ΣΥΡΙΖΑ στίς επενδύσεις τών Κινέζων διά του πρόθυμου Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ακυρώνει τίς επενδύσεις του master plan τής Cosco κηρύσσοντας όλο τόν Πειραιά αρχαιολογικό χώρο) έχουν χαρακτήρα φιλολαϊκό καί τοπικιστικό, άλλα στην πραγματικότητα εξυπηρετούν αντικειμενικά τά συμφέροντα τρίτων δυνάμεων τής περιοχής. Δυνάμεων πού δέν επιθυμούν τήν γιγάντωση τών Κινέζων στό στρατηγικής σημασίας λιμάνι του Πειραιά,. Άν μάλιστα είναι κάποιος λίγο υποψιασμένος, μπορεί νά καταλάβει εύκολα ποιός παίζει μέ ποιόν.
Άκουσα μέ τά αυτιά μου βουλευτή τής ελάσσονος Αντιπολίτευσης, σέ πρόσφατη συζήτηση στην Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, νά τάσσεται «εναντίον τής δεσπόζουσας θέσης τών Κινέζων στό λιμάνι» -θέση πού θά ήταν απολύτως σωστή άν μας έλεγε ποιός άλλος θά έρθει νά επενδύσει σέ αυτό. Άκουσα επίσης βουλευτή τής αξιωματικής Αντιπολίτευσης νά κρούει σωστά τόν κώδωνα του κινδύνου γιά τήν περίπτωση πού οι Κινέζοι απαυδισμένοι άπό τήν σκόπιμη κωλυσιεργία τής κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ εις βάρος τους οργανώσουν διεθνή συνέντευξη Τύπου γιά νά καταγγείλουν τήνΈλλάδα ως χώρα μή φιλική προς τίς επενδύσεις.
Τά αυτά ισχύουν καί γιά τόν Βορρά. Τό ποιός ή ποιοί θά ελέγχουν τά ελληνικά λιμάνια στό μέλλον λοιπόν-ερχόμαστε στην δεύτερη πρόκληση πού αντιμετωπίζει ό Ελληνισμός τά επόμενα χρόνια- συνδέεται απολύτως μέ τό ποιός ή ποιοί θά ελέγχουν τους δρόμους τής ενέργειας καί του εμπορίου προς τήν Δυτική Ευρώπη στό μέλλον. 'Εάν είχαμε καταλάβει τήν υπεραξία του οικοπέδου εγκαίρως, αν είμασταν ενωμένοι, άν δέν είχαμε στό μυαλό μας ποια δημόσια θέση θά διατυπώσουμε γιά νά ικανοποιήσουμε είτε τους Αμερικανούς, είτε τους Ρώσσους, εϊτε τους Κινέζους, άν δέν εϊμασταν γενικώς δεδομένοι, τότε μήν έχετε καμμία άμφιβολία: Άλλη τύχη θά είχε αυτός ό τόπος. Κανείς δέν θά είχε τολμήσει νά τόν βάλει σέ μνημόνιο.
Άλλά μέ τή δημόσια περιουσία δεσμευμένη, τίς τράπεζες ελεγχόμενες άπό διοικητικά συμβούλια μέ πλειοψηφία αλλοδαπών, τά περιφερειακά αεροδρόμια ελεγχόμενα, τά λιμάνια ελεγχόμενα, τίς ασφαλιστικές εταιρείες υπό έλεγχο, τίς μεγάλες ξενοδοχειακές έπιχειρήσεις υπό ξένο έλεγχο στην πλειονότητά τους, τήν ακτοπλοΐα μας νά εξαγοράζεται άπό τους Ιταλούς, τίς δημόσιες δαπάνες πλήρως ελεγχόμενες, τί μάς μένει γιά νά εορτάσουμε τήν Ανεξαρτησία τό 2021 ; Μόνο ή ναυτιλία μας καί ορισμένοι μοναχικοί καβαλάρηδες στον τουριστικό τομέα καί στίς αερομεταφορές, οι όποίοι είδαν έγκαιρα τήν μεταβολή καί προσαρμόστηκαν. Στην δέ πολιτική μας τάξη, δεδομένων όλων αυτών, μένει νά τσακώνεται ό πολιτικός κόσμος γιά μερικά επιδόματα καί γιά τήν μείωση τών πλεονασμάτων, ώστε νά διευκολυνθεί ή μείωση τών φορολογικών συντελεστών. Μένει επίσης ή άχαρη μάχη τής υπεράσπισης τών σπιτιών τών'Ελλήνων άπό τά ξένα funds. Αυτά μένουν!
Πού θέλω νά καταλήξω; Μά ότι η γεωπολιτική βοήθησε τήν Ελλάδα νά μείνει στό εύρώ καί νά διατηρηθούν βασικές κατακτήσεις του βιοτικού επιπέδου έστω καί μέ μεγάλες απώλειες, ή γεωπολιτική «ασφάλισε» αμυντικά τήν Έλλάδα, άλλά ταυτόχρονα ή γεωπολιτική καθήλωσε τήνΈλλάδα. Δεχθήκαμε ένα σωρό επώδυνους συμβιβασμούς καί αντί νά έχουμε τά αντίστοιχα οφέλη φθάσαμε νά εκλιπαρούμε έως καί τό 1 δισ. ευρώ πού είχαν κέρδη τά ομόλογα τής ΕΚΤ άπό τήν ελληνική κρίση. Θέλω νά καταλήξω ότι... γιά σάκος του μποξ πληρωθήκαμε πολύ λίγα. Θέλω νά καταλήξω ότι μάς λείπει ή σύνταξη καί ή παράταξη. Άν συνειδητοποιούσαμε τί σημαίνει ή τακτική του «διαίρει καί βασίλευε» δέν θά επιτρέπαμε ποτέ στους ξένους νά αρπάζουν τά φιλέτα καί τίς υποδομές μας. Θά τά αξιοποιούσαμε μόνοι, μέ στρατηγικές συμμαχίες έστω, στίς όποίες θά είχαμε τό πάνω χέρι. Τώρα στην ανάγκη μας θά δώσουμε κοψοχρονιά καί τά λιμάνια μας. Καί τό μελαγχολικό ξέρετε ποιο είναι; Πώς όπως καί μέ αεροδρόμια -τό «Μακεδονία» ήδη λειτουργεί ρολόι- οι ξένοι θά τά δουλέψουν καλύτερα άπό ο,τι θά τά λειτουργούσαμε εμείς μόνοι. Τόσο αξίζουμε. Άλλα αυτό δέν αναιρεί τήν βασική διαπίστωση : οι βασικές υποδομές μας είναι στά χέρια τρίτων καί εμείς άπό κέρδος, ελάχιστο. Έλπίς καμμία. Δέν υπάρχει χώρα.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου