οι κηπουροι τησ αυγησ

Τετάρτη 5 Απριλίου 2017

Ο ΟΛΕΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΟ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟΣΟ, ΠΟΛΛΩ ΜΑΛΛΟΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΛΕΙ ΝΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΕ..."ΑΠΟΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΤΡΟΠΟ", ΔΙΧΩΣ ΝΑ ΦΕΙΔΕΤΑΙ ΔΗΛΗΤΗΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣτΕ ΠΟΥ ΤΟΥ ΧΑΛΑΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΣΧΕΔΙΑ, ΠΟΥ ΚΛΗΡΟΝΟΜΗΣΕ ΑΠΟ ΤΟ ΦΙΛΗ...

Aπό την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" και τον κλώνο της "Ε"

                                                                "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 04/04/17

Ράβε - ξήλωνε με τις Πανελλαδικές

Του Απόστολου Λακασά

Τον ασκό των λαθών άνοιξε το υπουργείο Παιδείας ακολουθώντας σειρά άστοχων ενεργειών, παλινωδιών και ενός πρωτοφανούς ράβε-ξήλωνε, παραμονές των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων. Στο διάστημα του τελευταίου ενός μηνός, τρεις φορές η ηγεσία του υπουργείου έχει αναιρέσει εξαγγελίες της για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Πρόκειται για τη μείωση της... μείωσης του αριθμού των εισακτέων και για τη χορήγηση, σε όσους υποψηφίους δεν έχουν δηλώσει πέμπτο προς εξέταση μάθημα, της δυνατότητας να το δηλώσουν ώστε να διευρύνουν τις επιλογές σχολών. Νέο ολισθηρό θέμα που άνοιξε το υπουργείο Παιδείας, αυτό των επαναληπτικών εξετάσεων (για όσους απουσιάσουν δικαιολογημένα από τις πρώτες εξετάσεις), οι οποίες αφού είχαν καταργηθεί από τον υπουργό Κώστα Γαβρόγλου, χθες ανακοινώθηκε ότι θα οργανωθούν τον Σεπτέμβριο, αφού θα έχουν ανακοινωθεί οι βάσεις εισαγωγής – γύρω στις 25 Αυγούστου, όπως κάθε χρόνο– για την πλειονότητα των υποψηφίων. Μάλιστα, δεν ανακοινώθηκαν οι θέσεις σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ τις οποίες θα διεκδικήσουν όσοι μετάσχουν στις επαναληπτικές εξετάσεις. Η αναταραχή στους χιλιάδες υποψηφίους είναι μεγάλη, ενώ λόγω της μετάθεσης των επαναληπτικών εξετάσεων ενδέχεται να υπάρξει σειρά προσφυγών από υποψηφίους που θα υποστηρίξουν ότι οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις δεν οργανώθηκαν με ίσους όρους για όλους, χωρίς να αποκλείεται η καταδολίευση της διαδικασίας από κάποιους υποψηφίους. Παράλληλα, υπάρχουν σημαντικές ασάφειες στην απόφαση του υπουργείου για τις θέσεις που θα δοθούν στους υποψηφίους των επαναληπτικών εξετάσεων. Hδη πάντως είναι ορατό διά γυμνού οφθαλμού ότι οι εν θερμώ αποφάσεις και ο κάκιστος φετινός προγραμματισμός προκαλούν μεγάλη αναταραχή στους χιλιάδες υποψηφίους που προετοιμάζονται επί χρόνια για το κρίσιμο άλμα προς τα ΑΕΙ και σαφώς πλήττουν την αξιοπιστία της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας.

Ειδικότερα, στις αρχές Φεβρουαρίου έγινε γνωστό ότι δεν θα οργανωθούν φέτος, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, επαναληπτικές εξετάσεις. Χθες, το υπουργείο άλλαξε απόφαση και ανακοίνωσε ότι θα οργανωθούν επαναληπτικές τον Σεπτέμβριο, όχι μόνο σε αυτό στο οποίο απουσίασαν, αλλά σε όλα τα μαθήματα. Συγκεκριμένα:

• Οι νέες επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις θα αφορούν όχι μόνο τους υποψηφίους των γενικών λυκείων αλλά και των επαγγελματικών.

• Προϋπόθεση για την εισαγωγή τους σε κάποιο τμήμα είναι να λάβουν σε αυτές τις εξετάσεις βαθμολογία τουλάχιστον ίση με αυτήν του τελευταίου επιτυχόντα των πανελλαδικών εξετάσεων του Ιουνίου στο συγκεκριμένο τμήμα για ξεχωριστό αριθμό θέσεων. Συνεπώς, θα διατεθούν επιπλέον –άγνωστο πόσες μέχρι στιγμής– θέσεις για τους συμμετέχοντες στις επαναληπτικές.

• Οι υποψήφιοι στις επαναληπτικές πανελλαδικές θα διαγωνιστούν σε όλα τα μαθήματα που έχουν δηλώσει στην αίτηση-δήλωση του Φεβρουαρίου –συμπεριλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων και των πρακτικών δοκιμασιών των ΤΕΦΑΑ– και όχι μόνο σε όσα απουσίασαν.

• Ο υποψήφιος που τυχόν απουσιάσει σε ένα ή περισσότερα μαθήματα οφείλει να δηλώσει εντός ορισμένης προθεσμίας αν προτίθεται να αποσυρθεί από τη διεκδίκηση θέσης από τη γενική κατηγορία των υποψηφίων και να διεκδικήσει θέση από το ειδικό ποσοστό των ασθενών.

Ο γ.γ. του υπουργείου Ιωάννης Παντής ανέφερε χθες στην «Κ» ότι πέρυσι είχαν δώσει περίπου 600 υποψήφιοι επαναληπτικές και ότι η φετινή απόφαση για εξέταση εκ νέου σε όλα τα μαθήματα, και όχι μόνο σε εκείνο στο οποίο ο υποψήφιος θα απουσιάσει, θα αποτρέψει υποψηφίους να «αρρωστήσουν», για να δοκιμάσουν την τύχη τους με καλύτερους όρους τον Σεπτέμβριο.

Από την άλλη, πάντως, σχολιάζοντας την απόφαση, ο εκπαιδευτικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης ανέφερε στην «Κ» το παράδοξο οι υποψήφιοι των επαναληπτικών του Σεπτεμβρίου να διαγωνιστούν σε άλλα θέματα σε άλλο χρόνο, αλλά να πρέπει να συγκεντρώσουν τα ίδια μόρια μ’ αυτούς που έδωσαν τον Ιούνιο για να εισαχθούν. Τέλος, το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας δεν έχει ορίσει ακριβώς ποιος θα είναι ο αριθμός των θέσεων που θα διατεθούν σε όσους συμμετάσχουν στις επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις δημιουργεί υπόνοιες για καταστρατήγηση του αδιάβλητου των εξετάσεων.

«Αδεια» τα λύκεια, λόγω απουσιών, 
ένα μήνα πριν τις εξετάσεις

Τον τελευταίο μήνα πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις, ο ένας στους δύο μαθητές, για να κάνει διάλειμμα από την προετοιμασία του, πηγαίνει στο... σχολείο. Μάλιστα, ουκ ολίγοι εξ αυτών ξεχνούν τελείως το σχολείο και ουσιαστικά επιστρέφουν στα θρανία για να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Πρόκειται για την απαξίωση της σχολικής διαδικασίας, την οποία όλοι οι υπουργοί επιβεβαιώνουν, αλλά ουδείς έχει πράξει κάτι για να την αντιμετωπίσει, υπό τον φόβο των αντιδράσεων γονέων και μαθητών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας που παρουσίασε χθες η ιστοσελίδα www.esos.gr, ο συνολικός αριθμός των μαθητών που φοιτούσαν κατά το περυσινό σχολικό έτος 2015-2016 στην τελευταία τάξη λυκείου ήταν 100.689. Πέρυσι, οι πανελλαδικές εξετάσεις ξεκίνησαν 16 Μαΐου και μέσα στον Απρίλιο 38.102 μαθητές πραγματοποίησαν έως 50 απουσίες (ώρες), 17.765 μαθητές πραγματοποίησαν 50-100 απουσίες (ώρες) και 346 μαθητές πραγματοποίησαν παραπάνω από 100 απουσίες (ώρες). Δηλαδή, μέσα στον Απρίλιο συνολικά 56.213 μαθητές της Γ΄ Λυκείου απουσίασαν έστω μία φορά από το σχολείο τους, ενώ πάνω από 18.000 μαθητές απουσίασαν σχεδόν ένα διδακτικό μήνα. Με βάση τα ισχύοντα:

• Η φοίτηση ενός μαθητή στο λύκειο χαρακτηρίζεται επαρκής εάν το σύνολο των απουσιών του δεν υπερβαίνει τις πενήντα, ανεξάρτητα από τους λόγους πραγματοποίησής τους. Σε αντίθετη περίπτωση, το σύνολο των απουσιών του μαθητή δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 114, από τις οποίες πάνω από τις πενήντα 50 πρέπει να είναι δικαιολογημένες.

• Ο κηδεμόνας κάθε μαθητή που απουσίασε για λόγους υγείας από το σχολείο περισσότερο από δύο ημέρες πρέπει να προσκομίσει στο σχολείο για τη δικαιολόγηση των απουσιών βεβαίωση δημόσιου νοσηλευτικού ιδρύματος ή οποιουδήποτε ιδιώτη γιατρού που να πιστοποιεί το είδος και τη διάρκεια της ασθένειας.


• Για τη δικαιολόγηση απουσιών έως δύο ημερών λόγω ασθενείας ή σοβαρών οικογενειακών λόγων αρκεί και ενυπόγραφο σημείωμα του κηδεμόνα. Με τον τρόπο αυτόν ο κηδεμόνας μπορεί να δικαιολογήσει το πολύ δέκα ημέρες αθροιστικά για όλο το έτος.

• Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή που σημείωσε πάνω από πενήντα (50) απουσίες και δεν εμπίπτει σε καμία από τις περιπτώσεις που προαναφέρθηκαν. Οι μαθητές των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι να επαναλάβουν τη φοίτηση στην ίδια τάξη.

Ψεύτικες βεβαιώσεις

Βεβαίως, πίσω από τους τυπικούς όρους που θέτει η νομοθεσία για το όριο των απουσιών και τη δικαιολόγησή τους κρύβεται το πρόβλημα της καταστρατήγησης της διαδικασίας. Ολοι γνωρίζουν ότι κάθε χρόνο λίγο πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις στους μαθητές αρχίζει το φαινόμενο των συνεχών απουσιών και της δικαιολόγησης απουσιών ώστε αρκετοί μαθητές της Γ΄ Λυκείου να αφοσιωθούν αποκλειστικά στην προετοιμασία τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα. Μάλιστα, η Αννα Διαμαντοπούλου ως υπουργός Παιδείας είχε χαρακτηρίσει ντροπή το καθεστώς των ψεύτικων βεβαιώσεων που προσκομίζει το παιδί στο σχολείο του εν γνώσει των γονέων, για να δικαιολογήσει την απουσία του και να μην έχει επιπτώσεις. «Δηλαδή, ένα παιδί 18 χρόνων, αλλά και μικρότερης ηλικίας, μαθαίνει ότι μπορεί να έχει πλαστές βεβαιώσεις και μάλιστα από το δημόσιο σύστημα υγείας». Ωστόσο, ουδείς υπουργός έως τώρα έχει αντιμετωπίσει με δραστικό τρόπο το πρόβλημα. Ο κυριότερος λόγος, σύμφωνα με εκπαιδευτικούς, είναι οι αντιδράσεις των γονέων που επιθυμούν κανείς να μην «ενοχλεί» το παιδί στην προσπάθειά του για τις πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ πάντα υπάρχει η απειλή των μαθητών να προχωρήσουν σε καταλήψεις, δημιουργώντας προβλήματα στη διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων.

Σταδιακά η μείωση του αριθμού εισακτέων

Η μείωση του αριθμού των εισακτέων και το πέμπτο μάθημα είναι δύο ακόμη παλινωδίες της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας. Συγκεκριμένα:

• Το υπουργείο ανακοίνωσε στις 15 Μαρτίου μείωση θέσεων που έφθασε έως και το 20% στις περιζήτητες σχολές. Ωστόσο το περασμένο Σάββατο αργά το απόγευμα και ύστερα από τις αντιδράσεις των γονέων που ζητούσαν παρέμβαση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, το υπουργείο ανακοίνωσε ότι η μείωση του αριθμού των εισακτέων στα ΑΕΙ θα εφαρμοστεί σταδιακά και για φέτος θα περιοριστεί στους 500 για όλες τις σχολές αντί της αρχικής κατά 1.000 θέσεις. Επίσης, το υπουργείο πρόσθεσε ότι στο σύνολο των Ιατρικών Σχολών η μείωση θα είναι 110 θέσεις αντί των 220 θέσεων. Για τις θέσεις αυτές άλλωστε υπήρξε η μεγαλύτερη αντίδραση. Πάντως, έως χθες δεν είχαν ανακοινωθεί οι υπόλοιπες σχολές που θα ευνοηθούν από τις υπόλοιπες 390 θέσεις που θα «επιστρέψουν».

• Η δεύτερη παλινωδία αφορά τη δυνατότητα να δηλώσουν πέμπτο εξεταζόμενο μάθημα οι υποψήφιοι που δεν το έκαναν κατά την αρχική φάση της διαδικασίας, τον Φεβρουάριο. Οι υποψήφιοι μπορούν να δηλώσουν έως τα τέλη Φεβρουαρίου ότι θα εξετασθούν σε τέσσερα μαθήματα εάν επιθυμούν να διεκδικήσουν θέση στις σχολές μόνο ενός επιστημονικού πεδίου (π.χ. ή ανθρωπιστικές ή υγείας ή οικονομικά ή παιδαγωγικά ή θετικές σπουδές). Εάν θέλουν να διεκδικήσουν θέσεις σε σχολές και από δεύτερο πεδίο (π.χ. ιατρικές και πολυτεχνεία) οι 18χρονοι πρέπει να εξετασθούν σε πέμπτο μάθημα. Την περασμένη Παρασκευή, ο γενικός γραμματέας Γιάννης Παντής ανακοίνωσε ότι θα επιτραπεί στους υποψηφίους να εξετασθούν σε πέμπτο μάθημα. Τελικά, με δεδομένο το ψαλίδισμα της μείωσης σε 500 από 1.000 θέσεις, κρίθηκε ότι δεν χρειάζεται να «ανοίξει» η διαδικασία για το πέμπτο μάθημα, το οποίο άλλωστε θα ήταν δώρο άνευ αντικρίσματος, αφού οι υποψήφιοι εδώ και δύο χρόνια έχουν αποφασίσει –και άρα προετοιμασθεί– σε πόσα μαθήματα θα εξετασθούν.

Οι παλινωδίες του υπουργείου προκάλεσαν την αντίδραση της Ν.Δ. και των υπόλοιπων κομμάτων της αντιπολίτευσης, αλλά ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου τόνισε πως θα πρέπει «να δούμε το ζήτημα με αποδραματοποιημένο τρόπο», ενώ σημείωσε ότι στις προθέσεις του υπουργείου δεν είναι η αναστάτωση των νέων παιδιών».

"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 04/04/17

Μόνη επιλογή τα ερείπια

Από τη Δευτερη Σελίδα, του Στέφανου Κασιμάτη

Με αφορμή τις πρόσφατες έρευνες, που καταγράφουν ενίσχυση των μεταρρυθμιστικών αντιλήψεων στους Ελληνες και απομάκρυνση από τις παραδοσιακές θέσεις υπέρ του ισχυρού κράτους-πατερούλη, είχα την ευκαιρία να θέσω σε έναν διεθνώς καταξιωμένο Ελληνα καθηγητή στην Αμερική το εξής (απλοϊκό) ερώτημα: έστω ότι αυτές οι αλλαγές πράγματι συμβαίνουν· τι άλλο θα πρέπει να συμβεί, ώστε να πάρουν συγκεκριμένη πολιτική μορφή; «Θα πρέπει να δουν αυτοί οι άνθρωποι μια φιλελεύθερη μεταρρύθμιση να αποδίδει στην πράξη – όχι περισσότερες, μία θα έφτανε», ήταν η απάντηση που έλαβα.

Εχει δίκιο, νομίζω. Οσο και αν στην εποχή του λαϊκισμού ο λόγος έχει αποδεσμευθεί τελείως από τις πράξεις και ακολουθεί τη δική του καριέρα, η πράξη παραμένει η μοναδική απόδειξη της ισχύος του λόγου. Πάρτε το παράδειγμα του αγγλόφωνου τριετούς προγράμματος, με δίδακτρα 8.000 ευρώ τον χρόνο, που ετοίμαζε η Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, για το οποίο έγραφα την περασμένη Κυριακή. Σκεφθείτε να πετύχαινε η λειτουργία του. Φαντασθείτε, δηλαδή, οι 100 Κινέζοι φοιτητές της πρώτης φουρνιάς να γίνονταν 200, μετά 300 κ.ο.κ. ώσπου να αρχίσει να κυκλοφορεί στην αγορά ότι υπάρχει ένα καλό πρόγραμμα κλασικών σπουδών in situ, που λένε οι κλασικιστές, και να αρχίσει να αυξάνεται η ζήτηση. Τι θα μπορούσε, στην περίπτωση αυτή, να κάνει εκείνος που θα ήθελε να εμποδίσει το πρόγραμμα; Διάφορα θα μπορούσε να κάνει – δεν αμφιβάλλω. Ομως, η κατακραυγή και το κόστος θα ήταν μεγαλύτερα για τον ίδιο, επειδή η επιτυχία θα είχε προλάβει να γίνει αισθητή. Αν μάλιστα αυτός αργούσε να αντιδράσει, είναι πιθανό όταν θα παρενέβαινε να μην είχε μόνο ένα ξενόγλωσσο πρόγραμμα να κλείσει, αλλά δύο ή τρία – διότι η επιτυχία πάντα βρίσκει μιμητές και ιδίως όταν φέρνει και έσοδα.

Για τους λόγους αυτούς, ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, ως σωστός και αδίστακτος σταλινικός, κάτω από τη μάσκα του συμπαθούς Τουρνεσόλ, έσπευσε να πνίξει το συγκεκριμένο πρόγραμμα στα σπάργανα: ξέρει ότι τα τερατάκια τα σκοτώνεις προτού προλάβουν να γίνουν τέρατα. Η ζημία που προξενεί ο ΣΥΡΙΖΑ στη χώρα γίνεται με δύο τρόπους, τον μακροπρόσθεσμο και τον βραχυπρόθεσμο. Μακροπρόθεσμα, η ζημία γίνεται συσσωρεύοντας οικονομικό κόστος από τις καθυστερήσεις, κόστος το οποίο στέλνει την ανάκαμψη πιο μακριά. Βραχυπρόθεσμα, πατάσσοντας κάθε απόπειρα για τη δημιουργία ενός νέου υποδείγματος ανάπτυξης, είτε πρόκειται για συνέργειες δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, όπως στην περίπτωση του «Διαζώματος» (που δέχθηκε την περασμένη εβδομάδα τη συντονισμένη επίθεση των αρχαιολόγων), είτε για προσπάθειες του ίδιου του Δημοσίου να υπερβεί τον εαυτό του, όπως στην περίπτωση της Φιλοσοφικής και των Κινέζων φοιτητών.

Ο ΣΥΡΙΖΑ αντιπροσωπεύει τη λεγόμενη Νέα Αριστερά (New Left), που προέκυψε σταδιακά μετά την αποτυχία της κλασικής μαρξιστικής θεωρίας. Αφότου ο διαλεκτικός υλισμός κατέληξε στα σκουπίδια μαζί με τις προτομές του Λένιν και τα άπαντα του Στάλιν, τον αντικατέστησαν με την «Πολιτική Θεολογία» του Καρλ Σμιτ και τη μελέτη του Αποστόλου Παύλου. Χτίζουν, δηλαδή, την πολιτική τους επάνω στη διάζευξη «φίλος ή εχθρός», αναζητώντας το καθοριστικό γεγονός, «που θα φέρει την επανάσταση σαν τον κλέφτη τη νύχτα, χωρίς να την καταλάβει κανείς», κατά την ωραία διατύπωση του Αμερικανού πολιτικού επιστήμονα Μαρκ Λίλλα. Εντούτοις, παρότι «νέα» δεν διαφέρει από την παλιά ως προς τη στρατηγική της, που είναι πάντα το ίδιο απλή: τα ερείπια να είναι η μοναδική επιλογή...


....Πάντως  ο μελίρρυτος Υπουργός είναι πάντοτε 
γενναιόδωρος σε παχιά λόγια


"Εφ.Συν", 04/04/17

«Αλλαγές σε Λύκειο και ΕΠΑΛ 
από τη νέα σχολική χρονιά»

Η συνέντευξη στον Χρήστο Κατσίκα


Αλλαγές από τη νέα σχολική χρονιά στο πρόγραμμα της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου και εκείνο της Α΄ ΕΠΑΛ ώστε να έχουν μικρές διαφορές και κοινά μαθήματα επιλογής, ανασχεδιασμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης με αναμόρφωση της δομής της, νομοθετικές παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στα μεταπτυχιακά προγράμματα και αιτήσεις αναπληρωτών μέσα στον Απρίλιο είναι στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου.

Παράλληλα ο υπουργός δηλώνει ότι υπάρχει σχέδιο για τις κρίσεις των διευθυντών, τον ρόλο του συλλόγου των εκπαιδευτικών καθώς και τη συμμετοχή των τελευταίων στη διαδικασία της αξιολόγησης των στελεχών. Στις προτεραιότητες του υπουργείου είναι και η αλλαγή του ρόλου των σχολικών συμβούλων.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα και οι νομοθετικές προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας;

Οι άμεσες νομοθετικές προτεραιότητες του υπουργείου αυτή την περίοδο αφορούν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Συγκεκριμένα θα καταθέσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα σχέδιο νόμου που αφορά τα μεταπτυχιακά προγράμματα και τις ρυθμίσεις για τις εκλογές πρυτάνεων, την ανασύσταση του Πρυτανικού Συμβουλίου, τη δημοκρατικότερη σύνθεση της Συγκλήτου, τη θεσμοθέτηση των Ακαδημαϊκών Περιφερειακών Συμβουλίων, όπου για πρώτη φορά θα συνυπάρχουν τα Πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα της κάθε περιφέρειας σε έναν θεσμό που θα διαμορφώνει τις αναπτυξιακές προοπτικές με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των εκπαιδευτικών και ερευνητικών μας ιδρυμάτων.

Σκοπός μας είναι να κανονικοποιηθεί το τοπίο στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, με γνώμονα τόσο τη διασφάλιση της ποιότητας των προγραμμάτων όσο και την αυτονομία των Πανεπιστημίων. Θα εξασφαλίσουμε την πρόσβαση στα μεταπτυχιακά όλων όσοι πληρούν τα ακαδημαϊκά κριτήρια -και δεν θα μείνει έξω κανείς λόγω οικονομικών προβλημάτων.

Η φετινή διακηρυχθείσα «κανονικότητα» στα σχολεία συνδέθηκε αφενός με την αύξηση της αναλογίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών στο σύνολο του εκπαιδευτικού προσωπικού και αφετέρου με την αύξηση των μόνιμων εκπαιδευτικών που υποχρεώνονται να διδάσκουν σε 2, 3, 4 ή και περισσότερα σχολεία. Μέχρι πότε θα συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στο εκπαιδευτικό έργο και τη μαθησιακή διαδικασία;

Η κανονικότητα στα σχολεία, και χρησιμοποιώ τη λέξη χωρίς εισαγωγικά, αφορά το ότι τα σχολεία, έπειτα από πολλά χρόνια, κατάφεραν να λειτουργήσουν με επάρκεια διδακτικού προσωπικού, χωρίς κενά, από την πρώτη μέρα στη συντριπτική πλειονότητα των σχολικών μονάδων και με τα βιβλία στα σχολεία επίσης από την πρώτη μέρα.

Αυτός είναι ο στόχος μας και για την επόμενη χρονιά. Αυτό που προέχει είναι από την πρώτη ημέρα να υπάρχουν δάσκαλοι και καθηγητές στα σχολεία και να μπορούν οι τάξεις να αρχίσουν να λειτουργούν κανονικά. Από κει και ύστερα αναγνωρίζουμε ότι το να στηρίζεται η εκπαίδευση σε αναπληρωτές ή/και να υποχρεώνονται εκπαιδευτικοί να μετακινούνται ανάμεσα σε σχολικές μονάδες για να συμπληρώσουν το υποχρεωτικό διδακτικό τους ωράριο είναι παιδαγωγικά απαράδεκτο.

Να είναι επίσης σαφές ότι προσπαθούμε να ορθολογικοποιήσουμε ένα σύστημα με πολλές παθογένειες που σωρεύτηκαν επί δεκαετίες, παθογένειες που δεν είναι ανεξάρτητες και από το πελατειακό πλέγμα το οποίο έγινε καθεστώς τις περασμένες δεκαετίες.

Οπως φαίνεται και η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει χωρίς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών. Ποιες ενέργειες έχετε κάνει ώστε να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες πιστώσεις για τους χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που θα χρειαστούν; Υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τις αιτήσεις των αναπληρωτών, έτσι ώστε να μην υπάρξει καθυστέρηση στις προσλήψεις με δεδομένο ότι αυτές θα γίνουν μέσω ΑΣΕΠ;

Οντως για τα επόμενα δύο χρόνια οι προσλήψεις των απαραίτητων για τη λειτουργία των σχολείων μας αναπληρωτών εκπαιδευτικών θα γίνουν με το υπάρχον σύστημα, με την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Οι απαραίτητες πιστώσεις έχουν διασφαλιστεί και υπάρχει χρονοδιάγραμμα τόσο για τις αιτήσεις όσο και για τις προσλήψεις, το οποίο τηρείται απαρέγκλιτα.

Οι αιτήσεις των αναπληρωτών θα γίνουν νωρίτερα από ό,τι την περσινή χρονιά (πέρσι οι αιτήσεις αναπληρωτών υπεβλήθησαν τον Ιούλιο, φέτος θα υποβληθούν τον Απρίλιο, έτσι ώστε το ΑΣΕΠ να ολοκληρώσει εγκαίρως τον προβλεπόμενο από τον νόμο έλεγχο), ώστε οι προσλήψεις αναπληρωτών να έχουν ολοκληρωθεί πριν να αρχίσουν τα μαθήματα.

Ο στόχος μας παραμένει ο διορισμός των μόνιμων εκπαιδευτικών. Εχουμε προχωρήσει στον προγραμματισμό μας και ελπίζουμε μετά το κλείσιμο της αξιολόγησης να είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε έναν συγκεκριμένο και δεσμευτικό προγραμματισμό.

Θα υπάρχει διαφορά στο ωρολόγιο πρόγραμμα στην Α΄ τάξη του Λυκείου στο σχολικό έτος 2017/18;
Ο στόχος είναι να γίνουν κάποιες προσαρμογές, ώστε το πρόγραμμα της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου και εκείνο της Α΄ ΕΠΑΛ να έχουν μικρές διαφορές και κοινά μαθήματα επιλογής.

Η λογική πίσω από αυτό το εγχείρημα είναι ότι στην Α΄τάξη των δύο Λυκείων πρέπει να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές και στις μαθήτριες να δοκιμάσουν κάποια πεδία, ώστε να επιλέξουν με μεγαλύτερη σιγουριά την κατεύθυνση που θα δώσουν στις σπουδές τους τα δύο επόμενα χρόνια.

Σε αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται και η πρόθεση να συνεχιστούν και στην Α΄ Λυκείου οι δράσεις επαγγελματικού προσανατολισμού που ξεκίνησαν φέτος στη Γ΄ Γυμνασίου.

Οι μαθητές που θα επιλέξουν την Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΕΠΑΛ) την ερχόμενη σχολική χρονιά τι θα βρουν στην Α΄ τάξη;

Ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2016 ο στρατηγικός σχεδιασμός για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με έμφαση στην αναγνώριση και ενίσχυση του κοινωνικού και εργασιακού της ρόλου και τη σύνδεσή της με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό τη χώρας. Πρόκειται για μια ευρεία αναβάθμιση. Οι πυλώνες της θα είναι τα ΙΕΚ και τα ΕΠΑΛ.

Συγκεκριμένα για τα ΕΠΑΛ, η αναμόρφωση αφορά τη δομή τους, την εισαγωγή των αποφοίτων τους στα ΤΕΙ και τη θεσμοθέτηση του μεταλυκειακού έτους μαθητείας. Σε ό,τι αφορά τη δομή, υλοποιείται ένας σχεδιασμός σύμφωνα με τον οποίο η Α΄ τάξη θα είναι ενιαία για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες, στη Β΄ τάξη θα επιλέγουν έναν ευρύτερο τομέα σπουδών και στην Γ΄ θα επιλέγουν ειδικότητα.

Επιπλέον διευρύνεται η πρόσβαση των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και θεσμοθετείται το μεταλυκειακό έτος μαθητείας –ένα προαιρετικό έτος κατά το οποίο το σχολείο θα φροντίζει για την ομαλή ένταξη των αποφοίτων του στην αγορά εργασίας με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Θα έχουμε φέτος κρίσεις των διευθυντών των σχολικών μονάδων; Και αν ναι, υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο του υπουργείου για τον χρόνο και τον τρόπο που θα γίνει;
Η απόφαση του ΣτΕ δυστυχώς θέτει σε αμφισβήτηση τη φιλοσοφία της διαδικασίας επιλογής των διευθυντών όπως είχε ψηφιστεί το 2015, δηλαδή την καθοριστική συμβολή των συλλόγων των εκπαιδευτικών στον ορισμό του προσώπου που θα αναλάμβανε τη διεύθυνση του σχολείου τους.

Το υπουργείο έχει ένα άμεσο σχέδιο που θα συμμορφώνει με ταχύτατο τρόπο τα πράγματα στην απόφαση του ΣτΕ, ώστε να μην υπάρξει κανένα νομικό πρόβλημα στην καθημερινότητα των σχολικών μονάδων, αλλά παράλληλα μελετά και ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο, συνολικότερο, για τον ρόλο του συλλόγου των εκπαιδευτικών όσον αφορά τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τη λειτουργία και την αυτοβελτίωσή του αλλά και για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία της αξιολόγησης των στελεχών.

Για τα ζητήματα αυτά ωστόσο το υπουργείο επιθυμεί να λάβει υπ’ όψιν του τις απόψεις της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ, από τις οποίες έχει ζητηθεί εγγράφως να υποβάλουν τις προτάσεις τους.

Ποιες αλλαγές προωθούνται στον ρόλο, τις ευθύνες και τις αρμοδιότητες των σχολικών συμβούλων;

Αναφορικά με τους συμβούλους, μιλήσαμε για έναν ρόλο «κριτικού φίλου». Οι σχολικοί σύμβουλοι δεν θα λειτουργούν δηλαδή ως «εξωτερικοί αξιολογητές» στη σχολική μονάδα -όπως συνέβη στο πρόσφατο παρελθόν- αλλά θα πρέπει να βρίσκονται μάλλον πιο κοντά σε αυτό που θα θεωρούσαμε ένα οργανικό κομμάτι της και θα λειτουργούν συνεργατικά στο πλαίσιο ενός συνολικού κέντρου υποστήριξης της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Θα βρίσκονται κοντά στις σχολικές μονάδες που θα έχουν στην ευθύνη τους, για να μάθουν τις ιδιαιτερότητες των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν ώστε να μπορούν να τις υποστηρίζουν. Θα έχουν πολύ καλή παιδαγωγική κατάρτιση καθώς και διδακτική εμπειρία και θα μπορούν ταυτόχρονα να προσφέρουν μια «δεύτερη ματιά» στα παιδαγωγικά τεκταινόμενα του σχολείου – θα μπορούν να προτείνουν βελτιώσεις στις διδακτικές μεθόδους, στον τρόπο αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, στη διαχείριση κρίσεων κτλ. και τρόπους ώστε αυτές να εφαρμοστούν αποτελεσματικά στη συγκεκριμένη δυναμική κάθε σχολικής μονάδας.

Θα λειτουργούν υποστηρικτικά στον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, αλλά σε καμιά περίπτωση αυτό δεν θα συνιστά «εκ των άνω» επιβολή προγραμματισμού στον σύλλογο διδασκόντω

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου