Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
Ολυμπιακά οδικά έργα βγαίνουν από τον «πάγο»
Του Γιώργιου Λιάλιου
Το «Στρατηγικό Σχέδιο των Ολυμπιακών Μεταφορών» του 1999 ανασύρει το υπουργείο Υποδομών, αποφασίζοντας να κατασκευάσει δύο από τα έργα που αναβλήθηκαν την περίοδο πριν από τους Αγώνες. Περισσότερο από μία δεκαετία αργότερα, το ζητούμενο πλέον είναι η χρησιμότητα των έργων αυτών, τα οποία είχαν δεχθεί σοβαρή κριτική την προ-Ολυμπιακή περίοδο και τα οποία εντάχθηκαν στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων χωρίς να έχουν μελετηθεί επαρκώς.
Χθες, λοιπόν, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξανδρος Χαρίτσης ανακοίνωσε την ένταξη 21 έργων και μελετών (συνολικού προϋπολογισμού 94,1 εκατ. ευρώ) στο εθνικό σκέλος του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Ανάμεσα σε αυτά, ξεχωρίζουν δύο «αθηναϊκά» έργα: Η κατασκευή δύο ανισόπεδων κόμβων στη λεωφόρο Κηφισίας, η μία στη συμβολή της με τη λεωφόρο Αλεξάνδρας (προϋπολογισμού 22,5 εκατ. ευρώ) και η δεύτερη στο Χαλάνδρι, στη συμβολή με την Εθνικής Αντιστάσεως (προϋπ. 22 εκατ. ευρώ).
Τα δύο έργα έχουν δύο κοινά. Κατ’ αρχάς, περιλαμβάνονταν στο υπερφιλόδοξο «Στρατηγικό Σχέδιο των Ολυμπιακών Μεταφορών» του 1999. Ο κόμβος στο Χαλάνδρι ανήκε σε ένα «πακέτο» τριών κόμβων στην λ. Κηφισίας, εκ των οποίων κατασκευάστηκε μόνο ο ένας, στον Φάρο του Ψυχικού ελλείψει χρόνου. Ο κόμβος της λ. Αλεξάνδρας ξεκίνησε ως «αυτόνομο» έργο, αλλά δεν προχώρησε λόγω πολυπλοκότητας (έπρεπε να μετακινηθούν μεγάλοι αγωγοί ύδρευσης και αποχέτευσης).
Επίσης, τα δύο έργα είχαν δεχθεί σοβαρή κριτική την περίοδο της προ-Ολυμπιακής προετοιμασίας από πολεοδόμους και συγκοινωνιολόγους. «Οι μελέτες που είχαν γίνει στο παρελθόν για την Κηφισίας δεν έκαναν λόγο για κόμβους. Οι κόμβοι προέκυψαν με τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Κανείς συγκοινωνιολόγος δεν λύνει το πρόβλημα φέρνοντας γρηγορότερα τα αυτοκίνητα σε μια Αθήνα κορεσμένη», υποστήριξε σε ρεπορτάζ της «Κ» (17.3.2002) ο Γιάννης Γκόλιας, καθηγητής του ΕΜΠ και μελετητής των συγκοινωνιακών προγραμμάτων του Αθήνα 2004. «Ετοιμαζόμαστε για έναν κόμβο δύο επιπέδων στη συμβολή της λ. Αλεξάνδρας με την Κηφισίας, προκειμένου να καθόμαστε με τις ώρες μέσα στο αυτοκίνητο, στα υπόγεια του κόμβου» σχολίαζε σε άρθρο του το 1995 ο αρχιτέκτων πολεοδόμος, καθηγητής του ΕΜΠ Γιάννης Πολύζος.
Χρειάζεται το κέντρο της πόλης ανισόπεδους κόμβους; Το υπουργείο Υποδομών δεν φαίνεται να τεκμηριώνει επαρκώς τη χρησιμότητα των δύο έργων, τα οποία σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» «ξεθάφτηκαν» με πολιτική απόφαση. Να σημειωθεί ότι τα δύο έργα δεν περιλαμβάνονται στο Ρυθμιστικό της Αθήνας (ν.4277/14).
Οι δύο κόμβοι, πάντως, δεν ήταν τα μόνα οδικά έργα που είχαν συμπεριληφθεί στο Ολυμπιακό «πακέτο» και κόπηκαν ελλείψει χρόνου. Ανάμεσα σε αυτά, η επέκταση της λεωφόρου Κύμης έως την Αττική Οδό, ο κόμβος Αμφιθέας, η υπερύψωση της λεωφόρου Παπανδρέου (Τροχιοδρόμων) μέχρι την ακτή Κονδύλη στον Πειραιά (ακυρώθηκε στο ΣτΕ) κ.ά. Τα βασικά οδικά έργα των Ολυμπιακών Αγώνων κόστισαν 637 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν την επέκταση της λεωφόρου Κηφισού μέχρι τη λεωφόρο Ποσειδώνος, την αναβάθμιση της μαραθώνιας διαδρομής, την ανακατασκευή της λ. Σταυρού - Ραφήνας κ.ά.
Περιφερειακή Υμηττού
Στο ίδιο πακέτο έργων, που ανακοίνωσε χθες ο κ. Χαρίτσης ότι εντάχθηκαν στο ΠΔΕ, περιλαμβάνεται με 500.000 ευρώ και η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού. Πρόκειται προφανώς για μελέτη για το έργο, που έχει προταθεί προς ένταξη στο πακέτο Γιούνκερ (με ενδεικτικό προϋπολογισμό 450 εκατ. ευρώ). Το έργο (που προβλέπεται από το Ρυθμιστικό της Αθήνας) περιλαμβάνει την επέκταση της Περιφερειακής (3 χλμ.) με σήραγγα στην περιοχή του Ανω Καρέα και αναβάθμιση της κυκλοφοριακής ικανότητας της λεωφόρου Βουλιαγμένης από τη σύνδεση με τη σήραγγα μέχρι τον κόμβο Αλίμου.
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 23/11/16
Κωλυσιεργία για το αμαξοστάσιο
Της Αλεξάνδρας Κασσίμη
Μην κάνεις σήμερα αυτό που μπορείς να αναβάλεις για αύριο, ή ακόμα και για μεθαύριο, φαίνεται ότι είναι το δόγμα που ακολουθεί το υπουργείο Υποδομών στην πλειονότητα των ζητημάτων που καλείται να διαχειριστεί. Με την ίδια τακτική μοιάζει να αντιμετωπίζει και την περίπτωση του μεγαλύτερου αμαξοστασίου των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) στο Ελληνικό, το οποίο βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία παρά το γεγονός ότι θα έπρεπε, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης της έκτασης στο Ελληνικό, να είχε μετεγκατασταθεί σε άλλη έκταση έως τον περασμένο Οκτώβριο. Ενα μήνα μετά την προθεσμία που είχαν ορίσει το ΤΑΙΠΕΔ και η «Ελληνικό Α.Ε.», το αμαξοστάσιο όχι μόνο δεν μεταφέρθηκε αλλά οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών δεν έχουν εντοπίσει ακόμη την έκταση που θα το φιλοξενήσει.
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 23/11/16 |
Του Γιώργιου Λιάλιου
Το «Στρατηγικό Σχέδιο των Ολυμπιακών Μεταφορών» του 1999 ανασύρει το υπουργείο Υποδομών, αποφασίζοντας να κατασκευάσει δύο από τα έργα που αναβλήθηκαν την περίοδο πριν από τους Αγώνες. Περισσότερο από μία δεκαετία αργότερα, το ζητούμενο πλέον είναι η χρησιμότητα των έργων αυτών, τα οποία είχαν δεχθεί σοβαρή κριτική την προ-Ολυμπιακή περίοδο και τα οποία εντάχθηκαν στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων χωρίς να έχουν μελετηθεί επαρκώς.
Χθες, λοιπόν, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξανδρος Χαρίτσης ανακοίνωσε την ένταξη 21 έργων και μελετών (συνολικού προϋπολογισμού 94,1 εκατ. ευρώ) στο εθνικό σκέλος του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Ανάμεσα σε αυτά, ξεχωρίζουν δύο «αθηναϊκά» έργα: Η κατασκευή δύο ανισόπεδων κόμβων στη λεωφόρο Κηφισίας, η μία στη συμβολή της με τη λεωφόρο Αλεξάνδρας (προϋπολογισμού 22,5 εκατ. ευρώ) και η δεύτερη στο Χαλάνδρι, στη συμβολή με την Εθνικής Αντιστάσεως (προϋπ. 22 εκατ. ευρώ).
Τα δύο έργα έχουν δύο κοινά. Κατ’ αρχάς, περιλαμβάνονταν στο υπερφιλόδοξο «Στρατηγικό Σχέδιο των Ολυμπιακών Μεταφορών» του 1999. Ο κόμβος στο Χαλάνδρι ανήκε σε ένα «πακέτο» τριών κόμβων στην λ. Κηφισίας, εκ των οποίων κατασκευάστηκε μόνο ο ένας, στον Φάρο του Ψυχικού ελλείψει χρόνου. Ο κόμβος της λ. Αλεξάνδρας ξεκίνησε ως «αυτόνομο» έργο, αλλά δεν προχώρησε λόγω πολυπλοκότητας (έπρεπε να μετακινηθούν μεγάλοι αγωγοί ύδρευσης και αποχέτευσης).
Επίσης, τα δύο έργα είχαν δεχθεί σοβαρή κριτική την περίοδο της προ-Ολυμπιακής προετοιμασίας από πολεοδόμους και συγκοινωνιολόγους. «Οι μελέτες που είχαν γίνει στο παρελθόν για την Κηφισίας δεν έκαναν λόγο για κόμβους. Οι κόμβοι προέκυψαν με τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Κανείς συγκοινωνιολόγος δεν λύνει το πρόβλημα φέρνοντας γρηγορότερα τα αυτοκίνητα σε μια Αθήνα κορεσμένη», υποστήριξε σε ρεπορτάζ της «Κ» (17.3.2002) ο Γιάννης Γκόλιας, καθηγητής του ΕΜΠ και μελετητής των συγκοινωνιακών προγραμμάτων του Αθήνα 2004. «Ετοιμαζόμαστε για έναν κόμβο δύο επιπέδων στη συμβολή της λ. Αλεξάνδρας με την Κηφισίας, προκειμένου να καθόμαστε με τις ώρες μέσα στο αυτοκίνητο, στα υπόγεια του κόμβου» σχολίαζε σε άρθρο του το 1995 ο αρχιτέκτων πολεοδόμος, καθηγητής του ΕΜΠ Γιάννης Πολύζος.
Χρειάζεται το κέντρο της πόλης ανισόπεδους κόμβους; Το υπουργείο Υποδομών δεν φαίνεται να τεκμηριώνει επαρκώς τη χρησιμότητα των δύο έργων, τα οποία σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» «ξεθάφτηκαν» με πολιτική απόφαση. Να σημειωθεί ότι τα δύο έργα δεν περιλαμβάνονται στο Ρυθμιστικό της Αθήνας (ν.4277/14).
Οι δύο κόμβοι, πάντως, δεν ήταν τα μόνα οδικά έργα που είχαν συμπεριληφθεί στο Ολυμπιακό «πακέτο» και κόπηκαν ελλείψει χρόνου. Ανάμεσα σε αυτά, η επέκταση της λεωφόρου Κύμης έως την Αττική Οδό, ο κόμβος Αμφιθέας, η υπερύψωση της λεωφόρου Παπανδρέου (Τροχιοδρόμων) μέχρι την ακτή Κονδύλη στον Πειραιά (ακυρώθηκε στο ΣτΕ) κ.ά. Τα βασικά οδικά έργα των Ολυμπιακών Αγώνων κόστισαν 637 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν την επέκταση της λεωφόρου Κηφισού μέχρι τη λεωφόρο Ποσειδώνος, την αναβάθμιση της μαραθώνιας διαδρομής, την ανακατασκευή της λ. Σταυρού - Ραφήνας κ.ά.
Περιφερειακή Υμηττού
Στο ίδιο πακέτο έργων, που ανακοίνωσε χθες ο κ. Χαρίτσης ότι εντάχθηκαν στο ΠΔΕ, περιλαμβάνεται με 500.000 ευρώ και η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού. Πρόκειται προφανώς για μελέτη για το έργο, που έχει προταθεί προς ένταξη στο πακέτο Γιούνκερ (με ενδεικτικό προϋπολογισμό 450 εκατ. ευρώ). Το έργο (που προβλέπεται από το Ρυθμιστικό της Αθήνας) περιλαμβάνει την επέκταση της Περιφερειακής (3 χλμ.) με σήραγγα στην περιοχή του Ανω Καρέα και αναβάθμιση της κυκλοφοριακής ικανότητας της λεωφόρου Βουλιαγμένης από τη σύνδεση με τη σήραγγα μέχρι τον κόμβο Αλίμου.
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 23/11/16
Κωλυσιεργία για το αμαξοστάσιο
Της Αλεξάνδρας Κασσίμη
Μην κάνεις σήμερα αυτό που μπορείς να αναβάλεις για αύριο, ή ακόμα και για μεθαύριο, φαίνεται ότι είναι το δόγμα που ακολουθεί το υπουργείο Υποδομών στην πλειονότητα των ζητημάτων που καλείται να διαχειριστεί. Με την ίδια τακτική μοιάζει να αντιμετωπίζει και την περίπτωση του μεγαλύτερου αμαξοστασίου των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) στο Ελληνικό, το οποίο βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία παρά το γεγονός ότι θα έπρεπε, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης της έκτασης στο Ελληνικό, να είχε μετεγκατασταθεί σε άλλη έκταση έως τον περασμένο Οκτώβριο. Ενα μήνα μετά την προθεσμία που είχαν ορίσει το ΤΑΙΠΕΔ και η «Ελληνικό Α.Ε.», το αμαξοστάσιο όχι μόνο δεν μεταφέρθηκε αλλά οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών δεν έχουν εντοπίσει ακόμη την έκταση που θα το φιλοξενήσει.
Τον περασμένο Φεβρουάριο είχε σταλεί τελεσίγραφο από την «Ελληνικό Α.Ε.» στις ΟΣΥ, το οποίο υπαγόρευε τη μετεγκατάσταση του αμαξοστασίου έως τον Οκτώβριο του 2016. Στελέχη τότε των ΟΣΥ έκαναν λόγο για ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα, με δεδομένο ότι πρόκειται για μια διαδικασία με υψηλό κόστος. Είναι ενδεικτικό ότι για τη δημιουργία-κατασκευή ενός μικρότερου αμαξοστασίου, αυτού της Ανθούσας, απαιτήθηκε ενάμισης χρόνος έργων, ενώ προηγήθηκε και διάστημα αρκετών μηνών για την ολοκλήρωση των διαδικασιών δημοπράτησης. Τα άλλα αμαξοστάσια των ΟΣΥ δεν θα μπορούσαν να «φιλοξενήσουν» τις ανάγκες των οχημάτων που βρίσκονται σήμερα στο Ελληνικό λόγω έλλειψης χώρων, καθώς είναι μικρότερα και ήδη πλήρη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο αμαξοστάσιο-αποθήκη 104 στρεμμάτων, που διαθέτουν οι ΟΣΥ στο Θριάσιο, βρίσκονται 100 λεωφορεία Renault φυσικού αερίου. Τα οχήματα αυτά αναμένουν ανταλλακτικά προκειμένου να επισκευαστούν και να τεθούν ξανά σε κυκλοφορία. Τα οχήματα αυτά θα έπρεπε να βρίσκονται στα δύο αμαξοστάσια φυσικού αερίου της Ανθούσας και των Ανω Λιοσίων. Από τα 380 λεωφορεία που εξυπηρετούνται από την Ανθούσα κυκλοφορούν μόλις τα 75, ενώ 95 είναι ήδη αποχαρακτηρισμένα (προς απόσυρση) και τα υπόλοιπα βρίσκονται ακινητοποιημένα με βλάβες.
Το αμαξοστάσιο του Ελληνικού, που λειτουργεί από τα μέσα της δεκαετίας του ’80, εκτείνεται σε 80.500 τ.μ., στα 62.780 εκ των οποίων σταθμεύουν 406 λεωφορεία. Από αυτά, τα 214 είναι αρθρωτά. Στο αμαξοστάσιο απασχολούνται 800 εργαζόμενοι των ΟΣΥ. Σε παρακείμενη έκταση 2.000 τ.μ., η εταιρεία κατασκεύασε πρόσφατα χώρο βιολογικού καθαρισμού. Τα λεωφορεία που ξεκινούν από το Ελληνικό εκτελούν καθημερινά 1.960 δρομολόγια, δηλαδή 1,5 εκατ. χιλιόμετρα σε μηνιαία βάση, εξυπηρετώντας νότια και ανατολικά προάστια και ορισμένες γραμμές του Πειραιά.
Στο υπουργείο Υποδομών έχει συστηθεί από πέρυσι ομάδα εργασίας επιφορτισμένη με τη διευθέτηση του ζητήματος. Μέχρι σήμερα όμως δεν έχει προχωρήσει σε καμία ενέργεια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο αμαξοστάσιο-αποθήκη 104 στρεμμάτων, που διαθέτουν οι ΟΣΥ στο Θριάσιο, βρίσκονται 100 λεωφορεία Renault φυσικού αερίου. Τα οχήματα αυτά αναμένουν ανταλλακτικά προκειμένου να επισκευαστούν και να τεθούν ξανά σε κυκλοφορία. Τα οχήματα αυτά θα έπρεπε να βρίσκονται στα δύο αμαξοστάσια φυσικού αερίου της Ανθούσας και των Ανω Λιοσίων. Από τα 380 λεωφορεία που εξυπηρετούνται από την Ανθούσα κυκλοφορούν μόλις τα 75, ενώ 95 είναι ήδη αποχαρακτηρισμένα (προς απόσυρση) και τα υπόλοιπα βρίσκονται ακινητοποιημένα με βλάβες.
Το αμαξοστάσιο του Ελληνικού, που λειτουργεί από τα μέσα της δεκαετίας του ’80, εκτείνεται σε 80.500 τ.μ., στα 62.780 εκ των οποίων σταθμεύουν 406 λεωφορεία. Από αυτά, τα 214 είναι αρθρωτά. Στο αμαξοστάσιο απασχολούνται 800 εργαζόμενοι των ΟΣΥ. Σε παρακείμενη έκταση 2.000 τ.μ., η εταιρεία κατασκεύασε πρόσφατα χώρο βιολογικού καθαρισμού. Τα λεωφορεία που ξεκινούν από το Ελληνικό εκτελούν καθημερινά 1.960 δρομολόγια, δηλαδή 1,5 εκατ. χιλιόμετρα σε μηνιαία βάση, εξυπηρετώντας νότια και ανατολικά προάστια και ορισμένες γραμμές του Πειραιά.
Στο υπουργείο Υποδομών έχει συστηθεί από πέρυσι ομάδα εργασίας επιφορτισμένη με τη διευθέτηση του ζητήματος. Μέχρι σήμερα όμως δεν έχει προχωρήσει σε καμία ενέργεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου