Aπό την "ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
![]() |
"ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 11/04/25 |
- Μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος της νέας ψηφιακής υπηρεσίας του ασφαλιστικού φορέαΗ Καθημερινή
ΤΗΣ ΡΟΥΛΑΣ ΣΑΛΟΥΡΟΥ
Στο τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί από τον ΕΦΚΑ το μεγαλύτερο μέρος ενός σχεδίου, που είναι ίσως από τα πλέον φιλόδοξα σχέδια της διοίκησης και το οποίο εάν υλοποιηθεί θα αλλάξει άρδην την εικόνα του ενιαίου ασφαλιστικού φορέα της χώρας.
Πρόκειται για το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) του ΕΦΚΑ, με προϋπολογισμό 35 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Κεντρικό ρόλο σ’ αυτό αναμένεται να διαδραματίσει η νέα ψηφιακή υπηρεσία που σχεδιάστηκε για να προσφέρει κεντρική, προσωποποιημένη και εύκολα προσβάσιμη πληροφόρηση στους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους, το «Dashboard του πολίτη». Είναι μια σύγχρονη ψηφιακή υπηρεσία, η υλοποίηση της οποίας «τρέχει» και μάλιστα –σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις– γρηγορότερα από το αναμενόμενο. Στόχος είναι στο τέλος του 2025 να έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος αυτής, ενώ έως το τέλος Μαρτίου 2026 εκτιμάται ότι θα παραδοθεί το σύνολο του έργου για το ΟΠΣ του E-ΕΦΚΑ.
Το 2024 ήταν μία ακόμη χρονιά κατά την οποία τα ζητήματα κοινωνικής ασφάλισης και πρόνοιας ήταν πρώτα στις καταγγελίες των πολιτών, σύμφωνα με την πρόσφατη ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, με συνολικά 2.395 αναφορές.
Το 2024 ήταν μία ακόμη χρονιά κατά την οποία τα ζητήματα κοινωνικής ασφάλισης και πρόνοιας ήταν πρώτα στις καταγγελίες των πολιτών, σύμφωνα με την πρόσφατη ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, με συνολικά 2.395 αναφορές.
Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, συνεχίστηκε και η «πρωτοκαθεδρία» του ΕΦΚΑ ως φορέα του Δημοσίου, προς τον οποίο αναφέρεται η μεγάλη πλειονότητα των υποθέσεων που διερεύνησε η ανεξάρτητη αρχή. Τα δύο αυτά γεγονότα επιβεβαιώνουν από μόνα τους τη σπουδαιότητα του εγχειρήματος και καταδεικνύουν την ανάγκη ολοκλήρωσής του, ώστε ο ΕΦΚΑ να μετατραπεί σε μια σύγχρονη ψηφιακή δημόσια υπηρεσία, που θα προσφέρει κεντρική, προσωποποιημένη και εύκολα προσβάσιμη πληροφόρηση στους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, η διοίκηση του ΕΦΚΑ στηρίζει όλες τις προσπάθειές της προκειμένου μέχρι το τέλος του 2025 να λειτουργεί ο «πίνακας ελέγχου» (dashboard) του Ταμείου, που θα παρέχει άμεση και συγκεντρωτική ενημέρωση του πολίτη για όλα τα θέματα κοινωνικής ασφάλισης που τον αφορούν.
«Αν και ψηφιοποιούμε ασταμάτητα τους τελευταίους μήνες, η δουλειά που κάνουμε δεν φαίνεται τώρα», δηλώνει χαρακτηριστικά στην «Κ» ο διοικητής του ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης, για να συμπληρώσει πως «όταν περάσουμε στη φάση που θα μπορούν οι πολίτες να βλέπουν το αποτέλεσμα, να έχουν ολόκληρο τον ΕΦΚΑ κυριολεκτικά σε μια οθόνη, ακόμη και μέσα στην τσέπη τους, στο κινητό τους, ο ΕΦΚΑ θα έχει περάσει πραγματικά σε μια νέα εποχή σε σχέση με την εξυπηρέτηση των πολιτών και την επιτάχυνση κρίσιμων διαδικασιών, όπως είναι για παράδειγμα η έκδοση των συντάξεων, που είναι άλλωστε και το βασικό μας ζητούμενο».
Να σημειωθεί ότι το ΟΠΣ ΕΦΚΑ ξεκίνησε στις 28.04.2023, οπότε και υπεγράφη η σχετική σύμβαση. Και σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Κ», έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος των μελετών του έργου και έχει ωριμάσει η υλοποίηση ώστε σταδιακά να τίθεται μέρος του συστήματος σε παραγωγική λειτουργία. Ετσι, βάσει του σχεδιασμού, τον ερχόμενο Αύγουστο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία ο νέος ανασχεδιασμένος ιστότοπος του φορέα, ενώ θα έχει τεθεί σε λειτουργία το μητρώο με νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες για τους πολίτες. Στο τέλος του έτους θα τεθεί σε λειτουργία το μεγαλύτερο μέρος του συστήματος, ώστε το πρώτο τρίμηνο του 2026 να έχει ολοκληρωθεί η υλοποίηση του νέου ΟΠΣ.
Μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ):
1. Δημιουργείται μια «δεξαμενή» δεδομένων που θα είναι άμεσα διαθέσιμα σε πραγματικό χρόνο, τόσο για τους εργαζομένους του ΕΦΚΑ όσο κυρίως για τους πολίτες.
2. Σε συνδυασμό με τα έργα της ψηφιοποίησης τα οποία είναι σε εξέλιξη, θα είναι εφικτή για τον ΕΦΚΑ η πολυπόθητη αυτοματοποίηση διαδικασιών.
3. Ο απαιτούμενος χρόνος απονομής των συντάξεων θα μειωθεί περαιτέρω.
4. Θα αυξηθεί η εισπραξιμότητα του ΕΦΚΑ, καθώς όλοι θα ενημερώνονται άμεσα και αυτόματα για τις υποχρεώσεις τους προς τον φορέα και τους τρόπους καταβολής των εισφορών.
5. Ενισχύεται η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών και μειώνεται η ανάγκη φυσικής παρουσίας σε υποκαταστήματα.
6. Δίνεται η δυνατότητα αναλυτικής παρακολούθησης της πορείας των υποθέσεων των πολιτών και της απόδοσης του προσωπικού από τη διοίκηση του φορέα.
7. Θα υπάρχει διαλειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου, με αποτέλεσμα τη μείωση του χρόνου αναμονής και τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Ενισχύεται η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών και μειώνεται η ανάγκη φυσικής παρουσίας σε υποκαταστήματα.
«Αν και ψηφιοποιούμε ασταμάτητα τους τελευταίους μήνες, η δουλειά που κάνουμε δεν φαίνεται τώρα», δηλώνει χαρακτηριστικά στην «Κ» ο διοικητής του ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης, για να συμπληρώσει πως «όταν περάσουμε στη φάση που θα μπορούν οι πολίτες να βλέπουν το αποτέλεσμα, να έχουν ολόκληρο τον ΕΦΚΑ κυριολεκτικά σε μια οθόνη, ακόμη και μέσα στην τσέπη τους, στο κινητό τους, ο ΕΦΚΑ θα έχει περάσει πραγματικά σε μια νέα εποχή σε σχέση με την εξυπηρέτηση των πολιτών και την επιτάχυνση κρίσιμων διαδικασιών, όπως είναι για παράδειγμα η έκδοση των συντάξεων, που είναι άλλωστε και το βασικό μας ζητούμενο».
Να σημειωθεί ότι το ΟΠΣ ΕΦΚΑ ξεκίνησε στις 28.04.2023, οπότε και υπεγράφη η σχετική σύμβαση. Και σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Κ», έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος των μελετών του έργου και έχει ωριμάσει η υλοποίηση ώστε σταδιακά να τίθεται μέρος του συστήματος σε παραγωγική λειτουργία. Ετσι, βάσει του σχεδιασμού, τον ερχόμενο Αύγουστο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία ο νέος ανασχεδιασμένος ιστότοπος του φορέα, ενώ θα έχει τεθεί σε λειτουργία το μητρώο με νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες για τους πολίτες. Στο τέλος του έτους θα τεθεί σε λειτουργία το μεγαλύτερο μέρος του συστήματος, ώστε το πρώτο τρίμηνο του 2026 να έχει ολοκληρωθεί η υλοποίηση του νέου ΟΠΣ.
Μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ):
1. Δημιουργείται μια «δεξαμενή» δεδομένων που θα είναι άμεσα διαθέσιμα σε πραγματικό χρόνο, τόσο για τους εργαζομένους του ΕΦΚΑ όσο κυρίως για τους πολίτες.
2. Σε συνδυασμό με τα έργα της ψηφιοποίησης τα οποία είναι σε εξέλιξη, θα είναι εφικτή για τον ΕΦΚΑ η πολυπόθητη αυτοματοποίηση διαδικασιών.
3. Ο απαιτούμενος χρόνος απονομής των συντάξεων θα μειωθεί περαιτέρω.
4. Θα αυξηθεί η εισπραξιμότητα του ΕΦΚΑ, καθώς όλοι θα ενημερώνονται άμεσα και αυτόματα για τις υποχρεώσεις τους προς τον φορέα και τους τρόπους καταβολής των εισφορών.
5. Ενισχύεται η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών και μειώνεται η ανάγκη φυσικής παρουσίας σε υποκαταστήματα.
6. Δίνεται η δυνατότητα αναλυτικής παρακολούθησης της πορείας των υποθέσεων των πολιτών και της απόδοσης του προσωπικού από τη διοίκηση του φορέα.
7. Θα υπάρχει διαλειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου, με αποτέλεσμα τη μείωση του χρόνου αναμονής και τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Ενισχύεται η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών και μειώνεται η ανάγκη φυσικής παρουσίας σε υποκαταστήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου