Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
![]() |
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 11/04/25 |
Κύριε διευθυντά,
Είναι πρόσφορος ο χρόνος να υπενθυμίσουμε στους αναγνώστες της «Καθημερινής», δημοσίευμα στο φύλλο της 1ης Νοεμβρίου 2001 για την κατασπατάληση από την ΕΡΓΟΣΕ κοινοτικών κονδυλίων ύψους 1,3 τρισ. δρχ. που είχαν διατεθεί για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου του ΟΣΕ.
Παρατίθεται το δημοσίευμα: «...Πολιτική και εργολαβική διελκυστίνδα θέτουν σε ομηρεία κοινοτικά κονδύλια ύψους 1,3 τρισ. δρχ. που προορίζονται για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου του ΟΣΕ, ενώ πάνω από την ΕΡΓΟΣΕ πλανώνται υπερβάσεις, καθυστερήσεις έργων και υποψίες διαχειριστικής αδιαφάνειας. Και λοιπόν; Γιατί πρέπει να εξαιρούνται οι σιδηρόδρομοι από ελληνικά φαινόμενα που είναι γενικά εκτός συρμού;»...
Ποιο πολιτικό κόμμα και ποια πολιτικά πρόσωπα ήταν τότε αρμόδια για τον εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ είναι γνωστό.
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΟΥΧΤΟΥΡΗΣ
Δικηγόρος
H τραγωδία των Τεμπών, «το δένδρο και το δάσος»
Κύριε διευθυντά,
Η άδικη θυσία 57, νέων στην πλειοψηφία τους, συνανθρώπων μας στο τραγικό δυστύχημα του Ευαγγελισμού (κακώς έχει επικρατήσει των Τεμπών) έπρεπε να συγκλονίσει και να αφυπνίσει κυβέρνηση και αντιπολίτευση και να ασχοληθούν σοβαρά με τις διαχρονικές παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου, σε όλες τους τις παραμέτρους (τροχαίο υλικό, έργα, υποδομές/δίκτυο, προσωπικό, ασφάλεια δρομολογίων, εξυπηρέτηση επιβατών, καθυστερήσεις δρομολογίων κ.λπ.).
Αντί να αναζητήσουν, σε βάθος χρόνου μέχρι και σήμερα, τους υπεύθυνους για την κατάντια του ελληνικού σιδηροδρόμου, που έφθασε στα όριά του με το τελευταίο συμβάν, αλλά που δεν ήταν το μοναδικό, έχουν στρέψει την προσοχή και το ενδιαφέρον τους, αλλά και το ενδιαφέρον του κοινού, στο τι προκάλεσε την πυρκαγιά και την πυρόσφαιρα και στο αν κάηκε βενζόλιο ή ξυλόλιο ή έλαια σιλικόνης ή παράνομο και λαθραίο φορτίο ή νατοϊκά όπλα ή δεν ξέρω τι άλλο.
Ο,τι και αν κάηκε, δεν κάηκε στα καλά καθούμενα. Κάηκε διότι συγκρούστηκαν μετωπικά δύο τρένα, επειδή κάποιος άσχετος, υποτίθεται υπεύθυνος, τα έβαλε να κινούνται αντίθετα, με 160 χλμ./ώρα, στην ίδια γραμμή και επειδή δεν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης και άλλες ασφαλιστικές δικλίδες.
Η διερεύνηση του δυστυχήματος πρέπει να επικεντρωθεί, βασικά, στα αίτια που το προκάλεσαν, ώστε να διορθωθούν και να μην επαναληφθούν και δευτερευόντως στο τι συνέβη μετά τη σύγκρουση και αν υπήρξε συγκάλυψη ή μπάζωμα ή μετακίνηση ή εξαΰλωση βαγονιών ή κάηκαν διάφορα –όλια ή –όνες. Μετά την τρομερή σύγκρουση, τα πάντα μπορούσαν να συμβούν. Ακόμη και αθώο σανό ή άχυρα αν μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία θα έπιαναν φωτιά. Ομως επειδή όλα τα κόμματα, που έχουν κυβερνήσει τα τελευταία χρόνια, αλλά και οι διοικήσεις του ΟΣΕ, έχουν τεράστια ευθύνη για το κατάντημα και την απαξίωση του ελληνικού σιδηροδρόμου, προτιμούν να στραφεί η έρευνα αλλά και η προσοχή του κοινού στο αν κάηκαν ξυλόλια, βενζόλια ή σιλικόνες, σε συγκαλύψεις, σε μπαζώματα και ό,τι άλλο σκεφθούν και βρουν, ώστε να μείνουν στο απυρόβλητο οι τεράστιες ευθύνες τους, για τις οποίες πρέπει να λογοδοτήσουν.
Ας πάψουμε πλέον να βλέπουμε το δένδρο και να μας διαφεύγει το δάσος. Τα 57 αθώα θύματα ζητούν δικαίωση, αλλά και να μην ξανασυμβεί ποτέ αυτό που συνέβη.
ΜΑΤΘΑΙΟΣ Μ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Πλοίαρχος Π.Ν. ε.α.
Μια χώρα «παράδεισος» για εγκυκλίους...
Κύριε διευθυντά,
Το θέμα θίγει ο κ. Πάσχος Μανδραβέλης, όχι για πρώτη φορά, στο χθεσινό φύλλο («Καθημερινή», 10/4/2025) και στη στήλη του με τίτλο «Διαφάνεια Ποτέμκιν...».
Στη Δημοκρατία μας το Κοινοβούλιο νομοθετεί και η Διοίκηση οφείλει να εφαρμόζει. Αμ δε! Ενας λόγος γι’ αυτό είναι ότι η Διοίκηση είναι στελεχωμένη με «αρμοδίους» και όχι «υπευθύνους», οι οποίοι λειτουργούν με βάση εγκυκλίους και όχι νόμους. Εγώ είμαι «εγκλωβισμένος» και μεγαλοοφειλέτης του Δημοσίου λόγω μη εφαρμογής του άρθ. 39 του Ν. 2084/92 (νόμος Σιούφα). Προκαλώ τους εργατολόγους, ασφαλιστικολόγους (sic) να βρουν τη σχετική εγκύκλιο: Μην κουραστούν, δεν υπάρχει!
Μια χώρα «παράδεισος» για εγκυκλίους...
Κύριε διευθυντά,
Το θέμα θίγει ο κ. Πάσχος Μανδραβέλης, όχι για πρώτη φορά, στο χθεσινό φύλλο («Καθημερινή», 10/4/2025) και στη στήλη του με τίτλο «Διαφάνεια Ποτέμκιν...».
Στη Δημοκρατία μας το Κοινοβούλιο νομοθετεί και η Διοίκηση οφείλει να εφαρμόζει. Αμ δε! Ενας λόγος γι’ αυτό είναι ότι η Διοίκηση είναι στελεχωμένη με «αρμοδίους» και όχι «υπευθύνους», οι οποίοι λειτουργούν με βάση εγκυκλίους και όχι νόμους. Εγώ είμαι «εγκλωβισμένος» και μεγαλοοφειλέτης του Δημοσίου λόγω μη εφαρμογής του άρθ. 39 του Ν. 2084/92 (νόμος Σιούφα). Προκαλώ τους εργατολόγους, ασφαλιστικολόγους (sic) να βρουν τη σχετική εγκύκλιο: Μην κουραστούν, δεν υπάρχει!
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα
Σύνταγμα, άρθρο 86, και περί ευθυνών
Κύριε διευθυντά,
Με το άρθρο 86 του Συντάγματος ρυθμίζονται τα της ποινικής ευθύνης υπουργών και υφυπουργών για ποινικά αδικήματα που ετέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και, μεταξύ άλλων, ορίζεται ότι «μόνο η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη... όπως ο νόμος ορίζει». Ο σχετικός νόμος υπάρχει ήδη και είναι ο Ν. 3126/2003, όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 3961/2011, που ρυθμίζει όλα τα σχετικά σύμφωνα με το άρθρο 86, από την άσκηση της ποινικής διώξεως από τη Βουλή μέχρι την τελική απόφαση του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου.
Οι πράξεις των υπουργών σχετικά με την τραγωδία των Τεμπών φέρονται ότι ετελέσθησαν από το 2023 και έπειτα, υπό την ισχύ του Συντάγματος του 2019. Υπό τα δεδομένα αυτά:
1. Δεν χρειάζεται να εκδοθεί άλλος νόμος για να αρχίσει να ισχύει το άρθρο 86 του Συντάγματος.
2. Δεν υπάρχει κίνδυνος παραγραφής των φερομένων ως τελεσθεισών αξιόποινων πράξεων υπουργών, λόγω μη εκδόσεως «εκτελεστικού» νόμου του άρθρου 86 γιατί η παράγραφος 2 του άρθρου 1 του Ν. 3126/2003, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 του Ν. 3961/2011, που συνέδεε την εξάλειψη του αξιοποίνου με τις Συνόδους της Βουλής δεν ισχύει πλέον αφού το άρθρο 86 του αναθεωρημένου Συντάγματος του 2019, στο οποίο δεν περιλαμβάνεται παρόμοια διάταξη, είναι επικρατέστερο του νόμου ως συνταγματική διάταξη. Επομένως δεν υπάρχει νομική διάταξη για να στηρίξει ισχυρισμό περί παραγραφής.
3. Δεν υπάρχει θέμα αναδρομικής εφαρμογής αυστηρότερου ποινικού νόμου για τους υπουργούς γιατί οι φερόμενες ως αξιόποινες πράξεις τους φέρονται ότι τελέσθηκαν το 2023 υπό την ισχύ του άρθρου 86 του νέου Συντάγματος, στο οποίο δεν επαναλαμβάνονται τα περί βραχυχρόνιας παραγραφής.
Ισχύουν πλέον και γι’ αυτούς οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα περί παραγραφής, όπως για όλους τους πολίτες.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΣ
Σύνταγμα, άρθρο 86, και περί ευθυνών
Κύριε διευθυντά,
Με το άρθρο 86 του Συντάγματος ρυθμίζονται τα της ποινικής ευθύνης υπουργών και υφυπουργών για ποινικά αδικήματα που ετέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και, μεταξύ άλλων, ορίζεται ότι «μόνο η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη... όπως ο νόμος ορίζει». Ο σχετικός νόμος υπάρχει ήδη και είναι ο Ν. 3126/2003, όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 3961/2011, που ρυθμίζει όλα τα σχετικά σύμφωνα με το άρθρο 86, από την άσκηση της ποινικής διώξεως από τη Βουλή μέχρι την τελική απόφαση του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου.
Οι πράξεις των υπουργών σχετικά με την τραγωδία των Τεμπών φέρονται ότι ετελέσθησαν από το 2023 και έπειτα, υπό την ισχύ του Συντάγματος του 2019. Υπό τα δεδομένα αυτά:
1. Δεν χρειάζεται να εκδοθεί άλλος νόμος για να αρχίσει να ισχύει το άρθρο 86 του Συντάγματος.
2. Δεν υπάρχει κίνδυνος παραγραφής των φερομένων ως τελεσθεισών αξιόποινων πράξεων υπουργών, λόγω μη εκδόσεως «εκτελεστικού» νόμου του άρθρου 86 γιατί η παράγραφος 2 του άρθρου 1 του Ν. 3126/2003, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 του Ν. 3961/2011, που συνέδεε την εξάλειψη του αξιοποίνου με τις Συνόδους της Βουλής δεν ισχύει πλέον αφού το άρθρο 86 του αναθεωρημένου Συντάγματος του 2019, στο οποίο δεν περιλαμβάνεται παρόμοια διάταξη, είναι επικρατέστερο του νόμου ως συνταγματική διάταξη. Επομένως δεν υπάρχει νομική διάταξη για να στηρίξει ισχυρισμό περί παραγραφής.
3. Δεν υπάρχει θέμα αναδρομικής εφαρμογής αυστηρότερου ποινικού νόμου για τους υπουργούς γιατί οι φερόμενες ως αξιόποινες πράξεις τους φέρονται ότι τελέσθηκαν το 2023 υπό την ισχύ του άρθρου 86 του νέου Συντάγματος, στο οποίο δεν επαναλαμβάνονται τα περί βραχυχρόνιας παραγραφής.
Ισχύουν πλέον και γι’ αυτούς οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα περί παραγραφής, όπως για όλους τους πολίτες.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΣ
Επίτιμος Αρεοπαγίτης Καστόρειον Λακωνίας
(Ξανα)τρίζουν τα κόκαλα του Χαρίλαου Τρικούπη
Κύριε διευθυντά,
Τόσο για το τραμ της Αθήνας όσο και για τον προαστιακό και υπεραστικό σιδηρόδρομο με τις νέες χαράξεις (διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση στον ΠΑΘΕ) έχει γίνει ένα τραγικό λάθος παρά τα δισ. ευρώ που δαπανήθηκαν. Λάθος που δεν είχε κάνει προφανώς ο Τρικούπης, αλλά εκείνος αγαπούσε τον σιδηρόδρομο σε αντίθεση με τους σημερινούς άσχετους και ανίδεους.
Το λάθος αυτό είναι ότι όλοι οι καινούργιοι σταθμοί των τρένων βρίσκονται μακριά από τους αστικούς ιστούς πόλεων που υποτίθεται εξυπηρετούν, με έσχατο παράδειγμα τον νέο σιδηροδρομικό σταθμό της Ροδοδάφνης (Αιγίου). Χρειάζεσαι μεταφορικό μέσο για να πας. Δεν βρίσκεται κοντά στο κέντρο της πόλης όπως με την παλιά χάραξη.
Οσον αφορά στο τραμ, η παραλιακή γραμμή προς Γλυφάδα φτιάχτηκε καθαρά για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων επειδή εξυπηρετούσε ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Σήμερα όλες αυτές έχουν κατεδαφιστεί και στη θέση τους υψώνονται αντιαισθητικές νέες οικοδομές που υποτίθεται θα ενταχθούν στο μελλοντικό (κατ’ ευφημισμόν) πάρκο του Ελληνικού. Στο τμήμα αυτό η απόλυτη ερημιά, ειδικά τον χειμώνα. Το τραμ όμως είναι ένα μέσο που προορίζεται να εξυπηρετεί τον βαρύ αστικό ιστό. Δεν το στέλνεις εξορία απλώς και μόνον επειδή κάποιοι έχουν νοοτροπία παρωχημένων εποχών.
ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΗΣ
(Ξανα)τρίζουν τα κόκαλα του Χαρίλαου Τρικούπη
Κύριε διευθυντά,
Τόσο για το τραμ της Αθήνας όσο και για τον προαστιακό και υπεραστικό σιδηρόδρομο με τις νέες χαράξεις (διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση στον ΠΑΘΕ) έχει γίνει ένα τραγικό λάθος παρά τα δισ. ευρώ που δαπανήθηκαν. Λάθος που δεν είχε κάνει προφανώς ο Τρικούπης, αλλά εκείνος αγαπούσε τον σιδηρόδρομο σε αντίθεση με τους σημερινούς άσχετους και ανίδεους.
Το λάθος αυτό είναι ότι όλοι οι καινούργιοι σταθμοί των τρένων βρίσκονται μακριά από τους αστικούς ιστούς πόλεων που υποτίθεται εξυπηρετούν, με έσχατο παράδειγμα τον νέο σιδηροδρομικό σταθμό της Ροδοδάφνης (Αιγίου). Χρειάζεσαι μεταφορικό μέσο για να πας. Δεν βρίσκεται κοντά στο κέντρο της πόλης όπως με την παλιά χάραξη.
Οσον αφορά στο τραμ, η παραλιακή γραμμή προς Γλυφάδα φτιάχτηκε καθαρά για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων επειδή εξυπηρετούσε ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Σήμερα όλες αυτές έχουν κατεδαφιστεί και στη θέση τους υψώνονται αντιαισθητικές νέες οικοδομές που υποτίθεται θα ενταχθούν στο μελλοντικό (κατ’ ευφημισμόν) πάρκο του Ελληνικού. Στο τμήμα αυτό η απόλυτη ερημιά, ειδικά τον χειμώνα. Το τραμ όμως είναι ένα μέσο που προορίζεται να εξυπηρετεί τον βαρύ αστικό ιστό. Δεν το στέλνεις εξορία απλώς και μόνον επειδή κάποιοι έχουν νοοτροπία παρωχημένων εποχών.
ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου