"ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ", 02/05.20
«
Χαμηλοί οι τόνοι των πολιτικών
διότι οι Ελληνες γνωρίζουν…
ΤΟΥ Κ.Ι.ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ
Καλό και χρήσιμο θα ήταν να αναλογισθούν κάποια πράγματα οι πολιτικοί που ήδη εμφανίζονται να αγωνιούν για το «μετά» της υποχώρησης του κορωνοϊού. Διότι, πριν καν μετρηθούν οι ζημίες, ήδη διαφαίνεται στην πολιτική σκηνή τόσο η πρόθεση για διάφορες «θεραπευτικές» παρεμβάσεις στα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, όσο και η διάθεση για αντιπαραθέσεις σχετικά με τις «ιδεολογικές»καταβολές του ενός ή του άλλου οικονομικού θεραπευτή. Πριν αρχίσουν, λοιπόν, πάλι τις κονταρομαχίες οι πολιτικές «ελίτ» της βασανισμένης μας πατρίδας, ας μην προχωρήσουν στα επόμενα βήματα τους, νομίζοντας ότι στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι Ελληνες πολίτες δεν έχουν συναίσθηση του τι έχει συμβεί και τι όχι ,εδώ και πολλές δεκαετίες σ’ αυτόν τόπο. Ας αναλογισθούν οι επικεφαλής των δημοκρατικών κομμάτων, που κατέχουν έδρες στη Βουλή των Ελλήνων, πως όταν ομιλούν για τα κακώς κείμενα σε κάθε τομέα ,για τα προβλήματα που χρειάζεται άμεσα να αντιμετωπιστούν στα πεδία των καταστροφών που προκάλεσε ο επάρατος ιός, όταν ομιλούν απευθυνόμενοι στο κοινό για τα «πρέπει» και τα μεταξύ τους επιθετικά «εσείς κι’ εμείς», απέναντι τους στέκει το μέγα πλήθος των Ελλήνων, που κουράστηκαν να ακούν επί δεκαετίες αυτά :
Ότι η Ελλάδα χρειάζεται να μεγεθύνει την ισχνή παραγωγική βάση της, ότι πρέπει να εκσυγχρονίσει τη δημόσια διοίκηση, να προχωρήσει σε ένα δίκαιο και σταθερό φορολογικό σύστημα, να αναδιοργανώσει τη Δημόσια Εκπαίδευση της χώρας σε όλες τις βαθμίδες του, να στηρίξει το σύστημα Δημόσιας Υγείας, καλύπτοντας τα τεράστια κενά του σε μέσα και νοσηλευτικό προσωπικό, να ενισχύσει το έργο των δικαστικών αρχών και να μειώσει το χρόνο απονομής της Δικαιοσύνης ,να κτίσει νέες σύγχρονες φυλακές, να αντιμετωπίσει τα ογκώδη ελλείμματα του Δημοσίου, να σταματήσει να ζει με δανεικά ,να αναμετρηθεί με το τεράστιο χρέος που απειλεί να μας αφανίσει.
Για όλα τούτα, ομιλούν ακατάσχετα οι πολιτικοί μας από το ξεκίνημα τη δεκαετίας ’80. Πολλοί από τους ακροατές τους ήταν τότε νέοι, που σήμερα τους ακούν , με άσπρα μαλλιά πλέον, κουρασμένοι, έχοντας διαπιστώσει ,ότι η Ελλάδα είναι ακόμη καρφωμένη στα ίδια προβλήματα, στα ίδια όνειρα, στις ίδιες φαντασιώσεις, στις ίδιες ανεκπλήρωτες επιθυμίες .Η σχετική «ατζέντα» είναι ανοικτή εδώ και μία 40ετία,δηλαδή πολύ πριν μας επισκεφθεί ο τρισκατάρατος ιός. Ας αποφεύγουν, λοιπόν, σήμερα τα πολλά λόγια, οι πολιτικές ελίτ. Τώρα πιά ακούνε «βερεσέ»οι πολίτες τις υποσχέσεις για ανασυγκρότηση, για ανάκαμψη, για ανάπτυξη, για «καλύτερες μέρες», για επάνοδο στην «κανονικότητα», πόσο μάλλον που σήμερα, η βαριά σκιά μιας νέας ύφεσης σκεπάζει την ελληνική κοινωνία.
Ποιός, αλήθεια, δεν θέλει να βλέπει τα πράγματα με μια αισιόδοξη διάθεση ; Είναι καλό και για την υγεία μας, στο κάτω -κάτω, αυτό. Όμως και η πιο δειλή, μικρή αισιοδοξία θέλει να έχει μια κάποια βάση για να εκδηλωθεί χωρίς τον κίνδυνο να κατηγορηθεί για αφέλεια και ανοησία. Στην περίπτωση της φορτωμένης με πολλά βάσανα και απογοητεύσεις, κοινωνίας μας, μόνη προσφερόμενη βάση για αισιοδοξία θα ήταν η διαπίστωση ,ότι οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας, με πρώτη την κυβέρνηση, έχουν αποφασίσει να δουλέψουν σκληρά, με «σχέδιο μάχης», χωρίς πολλά λόγια, για να καλύψουν τα μεγάλα παραγωγικά ελλείμματα της Ελλάδας, όχι με οικονομικές τεχνικές χωρίς πνευματικό φορτίο , με ξηρές «τεχνοκρατικές» αντιλήψεις. Περιμένουν από τους πολιτικούς οι πολίτες να δουλέψουν χωρίς ιδεολογήματα του αέρος ,αλλά με ισχυρή βούληση, με πνοή και ευφυείς επινοήσεις για αλλαγή του εθνικού τοπίου σε κάθε σημείο του. Με ειλικρίνεια και απόλυτη συνείδηση ,ότι η χώρα διαρκώς, επί τριάντα χρόνια, βραδυπορεί, καθυστερημένη σε όλα τα κρίσιμα ραντεβού της με την πραγματικότητα έως σήμερα. Η εικόνα ενός κράτους με ηγεσίες που μοιάζουν να διευθύνουν λογιστικά γραφεία, με τα αριθμητικά στοιχεία τους να αμφισβητούνται μάλιστα από τα «απέναντι» γραφεία, δεν παρέχει στους πολίτες καμία ασφάλεια και αισιόδοξες σκέψεις για το μέλλον τους.
Ο φιλελεύθερος Κυριάκος και...
η κρυφή γοητεία του σοσιαλισμού
ΤΗΣ ΖΕΖΑΣ ΖΗΚΟΥ
Το κράτος είμαι εγώ», έλεγε ο Λουδοβίκος ΙΔ'. «Εγώ είμαι το κράτος, εγώ ο αντιπρόσωπος του λαού», έλεγε ο Ναπολέων Βοναπάρτης. «Οι πολιτισμένοι λαοί κερδίζουν την εξουσία με την ψήφο των πολλών, κυβερνώνται με την ικανότητα των ολίγων και μεγαλουργούν με την πνοή του ενός», πρέσβευε ο Ελευθέριος Βενιζέλος. «Τα θεμέλια όλων των κρατών είναι οι νόμοι», πίστευε ο Μακιαβέλι. Ομως, δεν αρκούν. «Με κακούς νόμους και καλούς δημόσιους λειτουργούς», έλεγε ο Οτο φον Μπί-σμαρκ, «είναι ακόμη δυνατόν να κυβερνήσεις. Με κακούς δημόσιους λειτουργούς όμως, ούτε οι καλύτεροι νόμοι δεν μπορούν να βοηθήσουν».
«Τα πρώτα μέτρα που πήρα για τις παρενέργειες της πανδημίας στην οικονομία ήταν σοσιαλιστικά», ομολόγησε σαρκαστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην πρόσφατη συνέντευξη του στην «Κ», μιας και δόθηκαν, όπως εξήγησε, επιδόματα σε όλους εξίσου και όχι ανάλογα με την οικονομική επιφάνεια και τις απολαβές καθενός. Και εξηγεί πώς αντιμετωπίζει τώρα το Εθνικό Σύστημα Υγείας διαφορετικά και με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε σχέση με το παρελθόν. Και η μεταμέλεια του πρωθυπουργού κορυφώνεται λέγοντας: «Πάντα πίστευα σε ένα ισχυρό κράτος, αλλά δεν φανταζόμουν την υγειονομική ασφάλεια». Η ιδεολογική διάσταση της ομολογίας αυτής είναι σαφώς ορατή. Οπως γράφει ο διάσημος καθηγητής του LSE, Κέβιν Φέδερστοουν, «ο κορο-νοϊός προσγειώνει τον νεοφιλελευθερισμό». «Το αποτέλεσμα του κορο-νοϊού», γράφει, «μπορεί να είναι ότι τώρα είμαστε όλοι σοσιαλδημοκράτες» («Κ», 29/3)!
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δηλώνει φιλελεύθερος, όπως και εγώ! Ελπίζω και εύχομαι να έρθει σε ρήξη με τον οικονομικό φιλελευθερισμό παλαιάς κοπής και τον δογματικό αντι-κρατισμό όσων από το περιβάλλον του τον έχουν σφιχταγκαλιάσει. Αλλωστε, η υπεροχή της τάσης που «διαβάζει» τον φιλελευθερισμό εκλεκτικιστικά και εναντιώνεται στην οικονομική του όψη, τον νεοφιλελευθερισμό, είναι αυτή που αξίζει. 0 Πλάτων, στην «Πολιτεία» του, διαχωρίζει τις κοινωνικές τάξεις, λέγοντας πως για να πεισθεί ο καθένας να δεχθεί τη θέση του θα του πούμε ένα «ευγενές ψεύδος», ότι έτσι τα όρισαν οι θεοί. Η Δημοκρατία δεν επινοήθηκε από τον Κλεισθένη, τον Εφιάλτη και τον Περικλή επειδή ήθελαν να ανατρέψουν τα πάτρια. Την κοινωνυσι συνοχή ήθελαν να σώσουν, δηλαδή την πόλη. Πραγματιστές ήταν. Δεν ήταν δογματικοί ιδεολόγοι.
Ο σοσιαλισμός, όπως και ο φιλελευθερισμός, είναι προϊόν του Διαφωτισμού, κοινώς του δυτικού πολιτισμού. Εδειχναν τα όρια του, από τη μια την απόλυτη ισότητα, από την άλλη την απόλυτη ελευθερία. Ο Τζορτζ Οργουελ γράφει για την περί σοσιαλισμού αντίληψη του στο βιβλίο του «Υμνος στην Καταλονία» ότι ο σοσιαλισμός, με τη σημασία που του αποδίδει, δεν μπορεί να αναπτυχθεί παρά μόνο σε φιλελεύθερο περιβάλλον. Δεν είναι εντυπωσιακό πώς οι φιλελεύθεροι ταυτίζονται με τους σοσιαλιστές όταν πρόκειται για το «πολιτικώς ορθόν»; Μάλλον είχε δίκιο ο Καμύ όταν έγραφε ότι ο σύγχρονος κόσμος πρέπει να επανεφεύρει τα όρια που είχε ο κλασικός πολιτισμός. Βλάπτει, λοιπόν, ή ωφελεί ο λίγος σοσιαλισμός; Αυτό που ανομολόγητα ή και ελαφρώς ομολογημένα φοβούνται οι σημερινοί πολιτικοί και διαβλέπουν οι οικονομολόγοι είναι το τέλος της κοινωνικής συναίνεσης, ιδιαίτερα στον δυτικό κόσμο.
Γι' αυτόν τον λόγο σε όλες τις αναλύσεις ρίσκων των μεγάλων διεθνών οικονομικών ή χρηματοπιστωτικών οργανισμών διαπιστώνεται πως η «κοινωνική έκρηξη» είναι μία από τις μεταβλητές που ολοένα και αυξάνει την τιμή της. Λίγα από τα οικονομικά της ζήτησης φρονούν πως θα κατευνάσουν τη συσσωρευμένη απελπισία. Το μέλλον έχει πολλά ενδεχόμενα. Πρόσφατα οι «Financial Times» έθεσαν τη νέα ατζέντα και την ονόμασαν... ακριβώς έτσι, «New Agenda», εγκαινιάζοντας μια σειρά άρθρων υπέρ της αλλαγής πλεύσης του καπιταλισμού. Ωστόσο, παρεξηγήθηκε η «γραμμή» αυτή των «FT» προς επιχειρηματίες και κυβερνήσεις. Ενώ οι επικριτές επισημαίνουν: Ας αφεθεί το μέλλον ανοιχτό και ας γίνει προσπάθεια από όσους τίθενται υπέρ της χειραφέτησης τουλάχιστον για ένα μέλλον που περιλαμβάνει πολύ σοσιαλισμό και όχι λίγο... και γιαλαντζί...
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου