"Εις πόνον κεφαλής;". «Εις πληγήν παντοίαν;». «Εις σφίξιν κοιλίας;», «Εις πόνον οδόντου;». «Φαγούρα στα μάτια;». Πού να τρέχεις τώρα σε γιατρούς και φαρμακοποιούς και να ξοδεύεσαι. Γι’ αυτό υπάρχει το ζουμί αγκινάρας, η φλούδα ροδιού, ο χυλός κισσού, το ροδέλαιο, η αλοιφή από μέλι, λάδι, κι αλεύρι, το κάρδαμο, η σκόνη από λαφοκέρατο... Και το γουδί (αλλά όχι μ’ όποιο κι όποιο γουδοχέρι...) αποτελεί βασικό εργαλείο για εμπειρικούς παρασκευαστές πάσης φύσεως μαντζουνιών, παρόχων «παράπλευρων» υπηρεσιών υγείας διά πάσαν νόσον. Η ευπιστία του πάσχοντος είναι βασικό συστατικό των συνταγών, παρόμοιων με αυτές που παραθέτει ο επιστολογράφος της «Κ».
▪ Μαντζούνια διά πάσαν νόσον,
κι ο Θεός βοηθός...
Γιώργος Α. Κουρμούσης Αναγνώστης
Κύριε διευθυντά
Με τον ιλιγγιώδη ανήφορο που έχουν πάρει οι τιμές των προϊόντων, όλοι προσπαθούμε απεγνωσμένα να βρούμε τρόπους αντιμετώπισής τους. Στα φάρμακα ιδιαίτερα, η κατάσταση γίνεται εκρηκτική και όλοι ψάχνουμε για γενόσημα, υποκατάστατα ή κάποια λύση τέλος πάντων που θα ελαφρύνει τους πόνους μας. Εγώ βρήκα μερικές στα «Λαογραφικά των Αρχανών» του φερώνυμου Μορφωτικού Συλλόγου της Κρήτης, έκδ. 1964. Λύσεις απλές, αγνές, αποτελεσματικές και κυρίως πάμφθηνες. Παραθέτω μερικές όπως ακριβώς είναι γραμμένες:
Εις πληγήν παντοίαν: Βάλε λάδι, μέλι και αλεύρι και ένωσε αυτά, τα ζέστανε εις αυγού φύλλα και τίξης και ποίσης αυτά κατάπλασμα, είτα θέσε ως έμπλαστρον εις την πληγήν. Ει δε είναι τινός να έχει πληγήν εκτός οποίας τρέχει ύλην πολλήν και δεν ημπορεί να σαλτάρη βάλε την σκόνην από λαφοκέρατον ή... (δυσανάγν.) και βάνε εις την πληγήν και δέσε τα σφικτά και άφες το ημέρας πέντε.
Εις πόνον κεφαλής: Αιγός χολήν μείξας μετά ελαίου άλειφε την κεφαλήν ή βράσε απισθιάν με δρυμύ ξύδιον και θέσε εις την κεφαλήν έως επτά φορές και θαυμάσης ή σινάπεως σπόρον μετά μέλιτος κατάπλασε την κεφαλήν και μετά όξους οσφραίνου αυτό. Ο χυλός της μελάνης κισού, ροδελαίου ενούμενος και αλοιφούμενος το μέτωπον, παίρνει τον πόνον της κεφαλής. Βάλε δε και εις τους μικτήρας κάρδαμον ει έχη χαύνωσιν (χαλάρωσιν) η κεφαλή, στερεί γαρ αυτή τούτο ή Ανήθου άνθος μετά ελαίου ψήσε, χρίε το μέτωπον ή Επαρε δυο δράμια τζίντζερο, βάλε το να μουσκεύη εις άσπρο κρασί και πίνε το κρασί.
Εις σφίξιν κοιλίας: Κόπρον του ποντικού δαμάκια κάμε τα σκόνη είτα βούτησε κομμάτι μπαμπάκι εις το λάδι και τρίψε το εις την σκόνιν να πάρη το αρκούν είτα με τρόπον το άμπωσε (σπρώξε) εις τον πάτον του πάσχοντος και εις ολίγην ώρα κινά ο πάτος και ελευθερώνεται ο άνθρωπος (ενεργεί ως υπόθετον).
Οταν τρώγονται τα ομάτια: Επαρε φλούδα ρογδίου ξυνού, ξήρανέ την εις τον ήλιον και κοπάνησέ την, κάμε αλεύρι, είτα βάλε ολίγον κρασί και τάραξέ την καλά, και με αυτό άλειφε τα ομάτια συχνά. Και όταν θέλης να κοιμηθής, βρέχε πανί ψιλόν με κρασί και βάνε το επάνω εις τον οφθαλμόν να στέκη έως το ταχύ. Ομως μην εβγαίνης εκ το σπίτι αλλά βλεφοτόμισε και φυλάγου από φαγητά αλμυρά και από καπνόν και άνεμον και υγιαίνεις.
Εις πόνον οδόντου: Οταν έχη τινός οδόντα πολλά χαλασμένα και του δίνουν πόνον πολύ. Απωσε εις ένα φύλλο χαρτί δισκιαμόσπορον, είτα άναψε μια λαμπάδα από άσπρο κερί, γέρναμε την επάνω εις το δισκιαμόσπορον να στάση το κερί εις τον σπόρον και τότε έπειρνε εξ αυτών τις κέρινες κοματιές όπου είναι κολημένος ο σπόρος επάνω τους, βάλε τους εις ένα κεραμίδι όπου να έχεις απτωμένα κάρβουνα εις τα οποία επάνω, άνοιγε το στόμα σου και χάσκε καλά να πηγαίνη ο καπνός μέσα εις τα οδόντια και ούτω στέκεις ένα τρίτο της ώρας και βάνε συχνά εκ το κερί όπου έχει τον σπόρον εις τα κάρβουνα έχοντα με ένα πανί σκεπασμένην την κεφαλήν διά να μη φεύγη ο καπνός και ούτω περνώντας εις διορίαν τριών ωρών οι πόνοι σου αφανίζονται, όπου με τούτον τον τρόπον πολλοί ιατρεύονται.
Για τη χολή και το σηκώτι: Μαζεύομε τα καθαρίδια της κεφαλής της αγγινάρας και κόβουμε και το λίκι της ψιλά κομάτια. Τα ξεραίνομε και τα φυλάσσομε για το Χειμώνα, που δεν υπάρχουν οι αγγινάρες. Βράζονται σαν τσάι και όταν κρυώση το ζουμί τους το πίνη ο άρρωστος σκέτο, όταν σηκωθή το πρωί νηστικός. Ξαπλώνει μετά μισή ώρα από το δεξιό πλευρό. Αλλά και όλη τη μέρα ο άρρωστος πίνη από αυτό αντί για νερό. Περισσότερο ωφελούν οι αγριοαγγινάρες.
Αυτά προς το παρόν και... περαστικά μας..
![]() |
1. Σύμφωνα με τις επιλογές των εκδοτών των λεξικών Merriamwebster και Oxford, οι πιο δημοφιλείς λέξεις («λέξεις της χρονιάς») για το 2023 ήταν οι «authentic» (>αυθεντικός) και «rizz» (χάρισμα>charisma>rizz), αντίστοιχα. Γενικότερα, από τις συνολικά 48 επιλογές των εκδοτών των δύο προαναφερόμενων και των λεξικών Cambridge και Collins και του ψηφιακού λεξικού dictionary.com για τις «λέξεις της χρονιάς» κατά την τελευταία δεκαετία 2014-23, προκύπτει ότι οι 10 (authentic, climate emergency, climate strike, -ism, δύο φορές pandemic, paranoid, photobomb, toxic και xenophobia) είναι ελληνικής προέλευσης, ενώ οι 6 –δύο φορές hallucinate (ρίζα από το αλύω), nomophobia (από το no mobile phobia), permacrisis, upcycling και rizz– μερικής ή αφανούς. Εξαιρετικά, συγκριτικά με τις άλλες γλώσσες, εννοείται πλην της αγγλικής και της λατινικής.
2. Οι παραλλαγές του κορωνοϊού με τις δυνητικά πιο ανησυχητικές μεταλλάξεις, όπως οι ευρέως γνωστές Delta και Omicron, χαρακτηρίζονται με τα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου.
3. Η ελληνική γλώσσα ταξιδεύει και στο Διάστημα. Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία NASA, μετά το πρόγραμμα Apollo (1961-72) και την επιτυχημένη αποστολή ανθρώπων στη Σελήνη, ξεκίνησε το 2017 το επόμενο για την αποστολή ανθρώπου στον πλανήτη Αρη. Βαφτισμένο με το πιο ταιριαστό όνομα: Artemis. Μιας και ο λόγος για το Διάστημα, η ελληνική γλώσσα, ακριβέστερα η ελληνική μυθολογία, από αιώνων κυριαρχεί στην ονομασία των δορυφόρων των πλανητών του ηλιακού συστήματός μας. Από τους 35 μεγαλύτερους δορυφόρους, με διάμετρο 100-6.000 χιλιόμετρα, οι 26 φέρουν ελληνικά ονόματα (ενδεικτικά: Ganymede, Io, Callisto, Titan και Triton), όπως και οι 27 από τους 54 με διάμετρο 10-100 χιλιόμετρα, ακόμη και εντελώς άγνωστα στο ευρύ κοινό, όπως Lysithea, Mimas, Neso, Psamathe και Telesto.
4. Εκ νέου στα γήινα, οι εξ Ανατολών γείτονές μας εξέταζαν την αγορά μαχητικών αεροσκαφών Eurofighters Typhoon, ενώ πέρυσι απείλησαν τη χώρα μας με πλήγματα, μεταξύ άλλων, από τουρκικής κατασκευής πυραύλους Tayfun. Τα Eurofighters τα βρήκαν βαφτισμένα με μια παγκόσμια ελληνική λέξη-φόβητρο, αλλά «Tayfun» το βαφτιστικό του πυραύλου; Βολική άγνοια, για καλύτερη διαφημιστική αξιοποίηση ή συμμαχική (λέμε, τώρα) φιλοφρόνηση; Σε κάθε περίπτωση, σαν να βαπτιζόταν ένα ελληνικό όπλο Amurga (επικίνδυνος γίγαντας της τουρκικής μυθολογίας) και όχι Typhoon. Σημείωση: Οι λέξεις «χάρισμα» και «τυφών», ακουστικά ή/και οπτικά, απαντούν σε πλέον του 70% των επίσημων γλωσσών του πλανήτη μας και η λέξη «αυθεντικός» περίπου στο 35%, αντίστοιχα. Ψηφίδες στην ελληνική δόξα.
ΔΗΜ. ΕΛ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ
Αθήνα
και δεν απαγορεύει στην Αστυνομία να τοποθετεί κάμερες (με ή χωρίς καταγραφικό) για λόγους ασφαλείας και να επιτηρεί δημόσιους χώρους. Οι αρμόδιες αρχές έχουν τη δυνατότητα χρήσης καμερών, τηρώντας, όπως είναι αυτονόητο, τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας (Προεδρικό Διάταγμα 75/2020, το οποίο εκδόθηκε με βάση θετική γνώμη της Αρχής, Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων).
Η Αρχή δεν θα υπεισέλθει σε περαιτέρω διάλογο στα ΜΜΕ για να μεταβάλει την αδικαιολόγητα προκατειλημμένη άποψη του αρθρογράφου κ. Δρυμιώτη ότι δήθεν «ασκεί τις αρμοδιότητές της με γνώμονα την επίδειξη εξουσίας». Είναι σε κάθε περίπτωση προφανές ότι ο αρθρογράφος σας ερμηνεύει, υπό αυτό το πρίσμα, λανθασμένα τις αποφάσεις της Αρχής και τις εξηγήσεις που περιέχει η αρχική απάντησή μου (στην έντυπη έκδοση της «Καθημερινής» της 21/1) στο άρθρο του στην «Καθημερινή» της 14/1.
Σημειώνω ότι σε ένα κράτος δικαίου κάθε επεξεργασία προσωπικών δεδομένων πρέπει να γίνεται για συγκεκριμένο σκοπό που προβλέπεται σε νόμο. Δεν αποτελεί αυτή η παραδοχή μόνο την άποψη της Αρχής ή την άποψη των ομόλογων εποπτικών αρχών, αλλά και τη σταθερή νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Είναι σαφώς επικίνδυνη η άποψη ότι η εξουσία μπορεί να κινείται εκτός του πλαισίου της νομιμότητας.




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου