Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
TOY ΣΤΑΥΡΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ
Η ανάταξη του στόλου των μεταφορικών αεροπλάνων της Πολεμικής Αεροπορίας είναι ένα στοίχημα, το οποίο η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων δεν έχει περιθώριο να χάσει. Ο πήχης έχει τεθεί ψηλά με τον αρχηγό ΓΕΑ, αντιπτέραρχο Δημοσθένη Γρηγοριάδη, να υπολογίζει σε τέσσερα C-130 και έξι C-27 εντός του 2024 και τον υπουργό Εθνικής Αμυνας, Νίκο Δένδια, να εκτιμά ότι μέχρι το τέλος του 2025 η Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει τουλάχιστον 10 λειτουργικά C-130.
H «Κ» επισκέφθηκε τη βάση των ελληνικών C-130, την 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών ΗΡΑΚΛΗΣ στο στρατιωτικό αεροδρόμιο Ελευσίνας. Η πίστα της Μοίρας είναι σχεδόν άδεια, με μόλις δύο αεροπλάνα. Αυτό, βέβαια, δεν είναι κάτι νέο καθώς ακόμη και την εποχή που οι διαθεσιμότητες ήταν φυσιολογικές, η πίστα ήταν άδεια αφού τα C-130 «δεν κάθονται ποτέ» όπως λένε οι ιπτάμενοι και οι μηχανικοί της Μοίρας.
(φωτ. «Καθημερινή»)
Η διαφορά, σε σχέση με το παρελθόν, είναι ότι τώρα στην πίστα της Ελευσίνας σταθμεύει όλη η διαθέσιμη δύναμη των C-130, δηλαδή δύο αεροπλάνα. Το «747» βαμμένο στα επετειακά χρώματα για τα 70 χρόνια της Μοίρας και το «741» που αποδόθηκε πρόσφατα από το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ) της Πολεμικής Αεροπορίας.
Υπεράνθρωπη προσπάθεια
Εστω και με δύο αεροπλάνα, η Μοίρα σηκώνει το τιτάνιο έργο της υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων και της προσφοράς στην κοινωνία. Τα στελέχη της 356ΜΤΜ βρίσκονται σε ετοιμότητα όλο το 24ωρο. Ο ρόλος τους είναι εξίσου κρίσιμος στην ειρήνη και στον πόλεμο. Η έρευνα και διάσωση, ως κύρια αποστολή εν καιρώ ειρήνης, αποτελούν πυλώνα υπεράσπισης των κυριαρχικών δικαιωμάτων στο FIR Αθηνών, ρόλο τον οποίο διεκδικεί και η Τουρκία.
Ο αντισμήναρχος (Ι) Αλκιβιάδης Αγγελακόπουλος, μοίραρχος 356ΜΤΜ. (φωτ. «Καθημερινή»)
«Το C-130 εκτελεί πληθώρα αποστολών για την υποστήριξη των υπόλοιπων σωμάτων, του Στρατού, του Ναυτικού και των Ειδικών Δυνάμεων. Κύριος ρόλος εν καιρώ ειρήνης είναι οι αποστολές έρευνας και διάσωσης και η ετοιμότητα του αεροσκάφους ως αεροναυαγοσωστικού καθώς και η μεταφορά ασθενών από τα νησιά», αναφέρει στην «Κ» ο αντισμήναρχος (Ι) Αλκιβιάδης Αγγελακόπουλος, μοίραρχος της 356ΜΤΜ. «Εχουμε λάβει μέρος σε πολλές αποστολές και στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Μεταξύ αυτών, η υποστήριξη της ΕΜΑΚ στις φυσικές καταστροφές αλλά και σε αποστολές όπως η Ρουάντα, το Σουδάν ή πρόσφατα το Πακιστάν για την υποστήριξη των πλημμυροπαθών», λέει ο έμπειρος αεροπόρος.
Ο σμηναγός Εμμανουήλ Κατσικώστας, αρχιμηχανικός της 356ΜΤΜ. (φωτ. «Καθημερινή»)
«Προσπαθούμε να είμαστε πάντα ετοιμοπόλεμοι με τα αεροσκάφη που διαθέτουμε», λέει στην «Κ» ο σμηναγός Εμμανουήλ Κατσικώστας, αρχιμηχανικός της 356ΜΤΜ. «Τα τελευταία χρόνια, εκτός από τη λειτουργία της Μοίρας που είναι ο κύριος χρήστης των C-130, προσπαθούμε να βοηθήσουμε τους εργοστασιακούς φορείς του εσωτερικού και εξωτερικού. Eχει πέσει στις δικές μας πλάτες να φέρουμε πίσω τον ΗΡΑΚΛΗ από τον Αδη και θα το καταφέρουμε».
Πού βρίσκονται τα C-130;
Πριν από έναν χρόνο, τα C-130 βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος σε μια ιδιαίτερα αρνητική συγκυρία. Μια βλάβη στο μοναδικό διαθέσιμο αεροπλάνο είχε ως αποτέλεσμα η 2η ΕΜΑΚ που μετέβαινε στις σεισμόπληκτες περιοχές της Τουρκίας να επιστρέψει στην Ελευσίνα. Ενα ερώτημα που εύλογα γεννάται, είναι πού βρίσκονται τα υπόλοιπα αεροπλάνα από το σύνολο των 15 C-130 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία. Η απάντηση δεν είναι ευχάριστη. Στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας υπάρχουν αυτή τη στιγμή 10 C-130. Τα δύο τρίτα της συνολικής δύναμης. Από αυτά, τρία είναι ενταγμένα στην ΕΑΒ. Δηλαδή έχουν τοποθετηθεί στα υπόστεγα και βρίσκονται σε κάποιο στάδιο συντήρησης, χωρίς να μπορεί να εκτιμηθεί πότε θα αποδοθούν. Ενα ακόμη βρίσκεται σταθμευμένο έξω από τα υπόστεγα, ένα είναι παροπλισμένο, ενώ πέντε αεροπλάνα είναι καθηλωμένα στην πίστα της γειτονικής Τανάγρας.
H «Κ» επισκέφθηκε τη βάση των ελληνικών C-130, την 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών ΗΡΑΚΛΗΣ στο στρατιωτικό αεροδρόμιο Ελευσίνας. Η πίστα της Μοίρας είναι σχεδόν άδεια, με μόλις δύο αεροπλάνα. Αυτό, βέβαια, δεν είναι κάτι νέο καθώς ακόμη και την εποχή που οι διαθεσιμότητες ήταν φυσιολογικές, η πίστα ήταν άδεια αφού τα C-130 «δεν κάθονται ποτέ» όπως λένε οι ιπτάμενοι και οι μηχανικοί της Μοίρας.
(φωτ. «Καθημερινή»)Η διαφορά, σε σχέση με το παρελθόν, είναι ότι τώρα στην πίστα της Ελευσίνας σταθμεύει όλη η διαθέσιμη δύναμη των C-130, δηλαδή δύο αεροπλάνα. Το «747» βαμμένο στα επετειακά χρώματα για τα 70 χρόνια της Μοίρας και το «741» που αποδόθηκε πρόσφατα από το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ) της Πολεμικής Αεροπορίας.
Υπεράνθρωπη προσπάθεια
Εστω και με δύο αεροπλάνα, η Μοίρα σηκώνει το τιτάνιο έργο της υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων και της προσφοράς στην κοινωνία. Τα στελέχη της 356ΜΤΜ βρίσκονται σε ετοιμότητα όλο το 24ωρο. Ο ρόλος τους είναι εξίσου κρίσιμος στην ειρήνη και στον πόλεμο. Η έρευνα και διάσωση, ως κύρια αποστολή εν καιρώ ειρήνης, αποτελούν πυλώνα υπεράσπισης των κυριαρχικών δικαιωμάτων στο FIR Αθηνών, ρόλο τον οποίο διεκδικεί και η Τουρκία.
Ο αντισμήναρχος (Ι) Αλκιβιάδης Αγγελακόπουλος, μοίραρχος 356ΜΤΜ. (φωτ. «Καθημερινή»)«Το C-130 εκτελεί πληθώρα αποστολών για την υποστήριξη των υπόλοιπων σωμάτων, του Στρατού, του Ναυτικού και των Ειδικών Δυνάμεων. Κύριος ρόλος εν καιρώ ειρήνης είναι οι αποστολές έρευνας και διάσωσης και η ετοιμότητα του αεροσκάφους ως αεροναυαγοσωστικού καθώς και η μεταφορά ασθενών από τα νησιά», αναφέρει στην «Κ» ο αντισμήναρχος (Ι) Αλκιβιάδης Αγγελακόπουλος, μοίραρχος της 356ΜΤΜ. «Εχουμε λάβει μέρος σε πολλές αποστολές και στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Μεταξύ αυτών, η υποστήριξη της ΕΜΑΚ στις φυσικές καταστροφές αλλά και σε αποστολές όπως η Ρουάντα, το Σουδάν ή πρόσφατα το Πακιστάν για την υποστήριξη των πλημμυροπαθών», λέει ο έμπειρος αεροπόρος.
Ο σμηναγός Εμμανουήλ Κατσικώστας, αρχιμηχανικός της 356ΜΤΜ. (φωτ. «Καθημερινή»)«Προσπαθούμε να είμαστε πάντα ετοιμοπόλεμοι με τα αεροσκάφη που διαθέτουμε», λέει στην «Κ» ο σμηναγός Εμμανουήλ Κατσικώστας, αρχιμηχανικός της 356ΜΤΜ. «Τα τελευταία χρόνια, εκτός από τη λειτουργία της Μοίρας που είναι ο κύριος χρήστης των C-130, προσπαθούμε να βοηθήσουμε τους εργοστασιακούς φορείς του εσωτερικού και εξωτερικού. Eχει πέσει στις δικές μας πλάτες να φέρουμε πίσω τον ΗΡΑΚΛΗ από τον Αδη και θα το καταφέρουμε».
Πού βρίσκονται τα C-130;
Πριν από έναν χρόνο, τα C-130 βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος σε μια ιδιαίτερα αρνητική συγκυρία. Μια βλάβη στο μοναδικό διαθέσιμο αεροπλάνο είχε ως αποτέλεσμα η 2η ΕΜΑΚ που μετέβαινε στις σεισμόπληκτες περιοχές της Τουρκίας να επιστρέψει στην Ελευσίνα. Ενα ερώτημα που εύλογα γεννάται, είναι πού βρίσκονται τα υπόλοιπα αεροπλάνα από το σύνολο των 15 C-130 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία. Η απάντηση δεν είναι ευχάριστη. Στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας υπάρχουν αυτή τη στιγμή 10 C-130. Τα δύο τρίτα της συνολικής δύναμης. Από αυτά, τρία είναι ενταγμένα στην ΕΑΒ. Δηλαδή έχουν τοποθετηθεί στα υπόστεγα και βρίσκονται σε κάποιο στάδιο συντήρησης, χωρίς να μπορεί να εκτιμηθεί πότε θα αποδοθούν. Ενα ακόμη βρίσκεται σταθμευμένο έξω από τα υπόστεγα, ένα είναι παροπλισμένο, ενώ πέντε αεροπλάνα είναι καθηλωμένα στην πίστα της γειτονικής Τανάγρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου