οι κηπουροι τησ αυγησ

Σάββατο 30 Μαρτίου 2019

"...«Τυχόν λάθη», γράφει ό Αρχιεπίσκοπος, ότι μπο­ρεί νά έγιναν καί άπό εκείνον. Τό βάρος τής φρά­σης του δέν πέφτει στά «λάθη» άλλα στό «τυχόν». Τό «τυχόν» σημαίνει ότι μπορεί νά έχει κάνει λάθη, μπορεί όμως καί όχι... Μάλλον τό δεύτερο ισχύει."Αν είχε επίγνωση οτι έκ μέρους του έχουν γίνει λάθη θά έπρεπε νά τό ομολογήσει ευθαρσώς καί νά ζητήσει άπό τήν 'Ιεραρχία καί άπό τόν πιστό λαό συγγνώμη, ιδιαίτερα κατ' αυτήν τήν κατανυκτική περίοδο τής Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Τά «τυχόν λάθη», γράφει ό Αρχιεπίσκοπος, ότι έχουν γίνει σέ διαδικαστικό καί επικοινωνιακό επίπε­δο. Δέν είναι έτσι. Τά λάθη έγιναν σέ ουσιαστικό επί­πεδο. Στην ουσία συμφώνησε μέ τόν Άλ. Τσίπρα νά απολυθούν οί ιερείς καί νά δοθεί ή μισή εκκλησιαστι­κή περιουσία στην κυβέρνηση. Τό λάθος είναι έκεΐ καί όχι οτι βγήκε στό Μέγαρο Μαξίμου καί δημόσια καί «on camera» συμφώνησε μέ τόν Άλ. Τσίπρα. Καί δέν είναι διαδικαστικό τό θέμα ότι μιλούσε μέ τόν πρωθυπουρ­γό ερήμην τής 'Ιεραρχίας, είναι ουσιαστικό, διότι πα­ρέβη θεμελιώδη κανόνα τής λειτουργίας τής Εκκλη­σίας, τή Συνοδικότητα...."

Από την "ΕΣΤΙΑ", σε δύο συνέχειες


χωρίς νά συζητηθεί ή ένσταση τοϋ Μητροπολίτου Μεσσηνίας περί ακυρότητας της υποψηφιότητας τοϋ Επισκόπου Σαλώνων Αντωνίου. Μετά τήν καταμέτρηση των ψήφων ανακοινώθηκε τό αποτέλεσμα: Αρχιμανδρίτης Αλέξιος Ψώί'νος, πρωτοσύγκελλος της έν λόγω Μητρόπολης ψήφοι 38, Επίσκοπος Σαλώνων ψήφοι 37 καί μία λευκή ψήφος. Ένώ εκλήθη ό Άρχιμ. Αλέξιος Ψωΐνος γιά τό Μικρό Μήνυμα, ό Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος έθεσε ζήτημα μή ορθής μέτρησης των ψήφων, πού συνολικά δέν ήσαν 76 αλλά 77... "Εγινε πάλι καταμέτρηση καί ανακοινώθηκε τό νέο αποτέλεσμα: Ίσοψήφι-σαν οι Άρχιμ. Αλέξιος Ψωΐνος καί Επίσκοπος Σαλώνων μέ ψήφους 38 καί μία λευκή .'Όταν ετέθη τό θέμα της ένστασης τοϋ Μητροπολίτου Μεσσηνίας ό ίδιος είπε οτι δέχεται τήν εκλογή τοϋ Σαλώνων καί οτι θεωρείτο θέμα λήξαν, αφήνοντας άφωνους όλους τους Μητροπολίτες γιά τήν παλινωδία του.

Γιά τήν μία ψήφο πού έλειπε καί πού βρέθηκε ότι άνηκε στον Σαλώνων, προκλήθηκαν ερωτήματα μεταξύ των Μητροπολιτών αν καί κατά πόσο μπορεί νά αλλοιωθεί τό αποτέλεσμα, μέ τό ίσχϋον σύστημα εκλογής. Τήν απάντηση δίδει ό Αρχιεπίσκοπος. Ώς Μητροπολίτης Θηβών στην από 7ης 'Ιανουαρίου 2000 επιστολή του προς τόν μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, είχε ζητήσει, τουλάχιστον, δύο μέτρα, γιά νά απομακρυνθεί τό Σώμα της Ιεραρχίας «άπό καταστρεπτικά σχήματα καί νοσηράς νοοτροπίας τοϋ παρελθόντος» στην εκλογή Αρχιερέων:

«Α) Οι εκλέκτορες Αρχιερείς νά μήν αναγράφουν εις τό ψηφοδέλτι-ον τά ονόματα των υποψηφίων, αλλά νά ακολουθούν τήν παγίαν εις όλους τους χώρους τακτική ν, της εκδηλώσεως δηλαδή της προτιμήσεως τωνμέ σταυρόν εις τόν ειδικώς προς τούτο καταρτισθησόμενον κατάλογον τών προς Αρχιερατείων εκλόγιμων. Τοιουτοτρόπως θά αποφευχθούν φοβίαι, πιέσεις, συναλλαγαί...

Β) Νά όρισθή έτερα τριμελής έξ Αρχιερέων επιτροπή, ή οποία θά άσχο-ληθή μέ τό άνοιγμα της κάλπης, τήν άποσφράγισιν τών φακέλων, τήν προ-ώθησιν τών ψηφοδελτίων προς μονογραφήν -υπό της ήδη υφισταμένης εις τά έκλογάς τριμελούς έξ Αρχιερέων, κατά τά πρεσβεία, επιτροπής- καίκα-ταμέτρησίν των. Πώς δύναται νά δικαιολόγηση ή Ιεραρχία τήν υπαρξιν ψηφοδελτίων Αρχιερατικής εκλογής, τά όποια ένώ δέν έμονογραφήθησαν ύπό της αρμοδίας επιτροπής, συνυπολογί-σθησαν έν τούτοις εις τόν άπαιτούμε-νον αριθμόν ψήφων; Τί έγινε; Παρέβλεψαν έκ παραδρομής τά μέλη τής Επιτροπής νά τά μονογράψουν; Προσετέθησαν ταύτα έκ τών υστέρων; Έγιναν αλλαγές; "Οτι καί αν εχη συμβή, τό βέβαιον είναι ότι τέτοια φαινόμενα εκφυλίζουν ιεράς στιγμάς τής ζωής τής Εκκλησίας». (Σημ. Ή υπογράμμιση τοϋ γράφοντος.) Έδώ καί έντεκα χρόνια ό κ. Ιερώνυμος διατηρεί τήν ϊδια «νοσηρή νοοτροπία τοϋ παρελθόντος».

Πέραν τοϋ διαδικαστικού, πού είναι μείζον γιά τό κϋρος της Ιεραρχίας, είναι καί τό ουσιαστικό ζήτημα τής εκλογής. Ό Επίσκοπος Σαλώνων εξελέγη Μητροπολίτης Γλυφάδας μέ τίς ϊδιες ψήφους πού έλαβε ό έκεΐ Πρωτοσύγκελλος, τόν όποιο ήθελε ό λαός τής Μητρόπολης. Ό Μητροπολίτης Ναυπάκτου μέ υπόμνημα του προς τήν Ιεραρχία, στις 20 Μαρτίου 2005, είχε ζητήσει τή συγκρότηση Επιτροπής μελέτης περί αλλαγής τοϋ τρόπου εκλογής τών Επισκόπων. Στό υπόμνημα προτείνεται καί ή εκλογική συμμετοχή τοϋ λαϊκού στοιχείου τής χηρευούσης Μητροπόλεως. Στην προκειμένη περίπτωση τής Μητρόπολης Γλυφάδας, τό λαϊκό στοιχείο απεφάνθη, ή 'Ιεραρχία ψήφισε, άλλα παρά ταϋτα ό Επίσκοπος Σαλώνων επιμένει νά αναλάβει τή Μητρόπολη. Κατά τίς υπάρχουσες πληροφορίες τό θέμα της εκλογής θά λυθεί στό ΣτΕ.

Τό δεύτερο ζήτημα πού προκάλεσε πικρία στους Αρχιερείς είναι ό τρόπος μέ τόν όποιο ό Αρχιεπίσκοπος αντιμετώπισε τό Σώμα τής Ιεραρχίας. Πρώτον δέν άνέγνωσε τήν εισήγηση του, «γιά νά μήν κουράσει τό Σώμα»!... Είναι άπό τίς λίγες φορές, αν όχι ή μόνη, πού Αρχιεπίσκοπος δέν αναγιγνώσκει τήν εισήγηση του! Όταν άπό κάποιους Μητροπολίτες, πού έλαβαν τήν ομιλία γραπτώς άφοϋ είχε δοθεί στά MME, τοϋ ετέθη τό ζήτημα ότι ήθελαν νά διατυπώσουν τίς απόψεις τους έπί της ομιλίας του, ό Αρχιεπίσκοπος τους απάντησε οτι ή συζήτηση θά γίνει άφοϋ εξαντληθεί ή Ημερησία Διάταξη. Αυτή εξαντλήθηκε, αλλά συζήτηση δέν έγινε!

Στην ομιλία του ό Αρχιεπίσκοπος είχε προσβλητικά σημεία σέ βάρος τοϋ Σώματος τής Ιεραρχίας, πού ασφαλώς ήθελαν συζήτηση. Στή σελίδα 3 τοϋ γραπτού κειμένου τοϋ ανέφερε οτι ή ύπό τόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου Επιτροπή διαλόγου μέ τήν Κυβέρνηση έπετέλεσε έργο «πολύ λίγο καί πτωχό», μέ ευθύνη τοϋ Σώματος τής Ιεραρχίας, «πού περιώρισε ασφυκτικά μέχρι πνιγμού τό δικαίωμα τής ελεύθερης συζήτησης καί τών άλλων πτυχών τού θέματος, όπως εκείνο τών οργανικών θέσεων τών κληρικών μας καί τής εκκλησιαστικής περιουσίας μετά τό έτος τό 1952...». (Σημ. Ή υπογράμμιση τοϋ γράφοντος.)

*Δημοσιογράφος - συγγραφέας

"ΕΣΤΙΑ", 28/03/19

"ΕΣΤΙΑ", 29/03/19

ΤΟΥ Γ.Ν.ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ*

ΠΟΤΕ ή Ιεραρχία δεν πήρε απόφαση νά περιορίσει «μέχρι πνιγμού» τό δικαίωμα τής ελεύθερης συζήτη­σης επί των θεμάτων των οργανικών θέσεων καί της μετά τό 1952 εκκλησιαστικής περιουσίας. Αντίθετα στην ομιλία του ό Σεβ. Ναυπάκτου τόνισε: «Εισαγωγι­κά θέλω νά επισημάνω ότι ή παρούσα εισήγηση είναι αποτέλεσμα καί καρπός τών πολύωρων συζητήσεων πού έγιναν... είναι αποτέλεσμα συλλογικότητας καί συνοδικότητας, όπως νομίζω ότι πρέπει νά γίνονται όλες οί εισηγήσεις τής Ιεραρχίας». Ποτέ δέν ζήτησε ό Σεβ. Ναυπάκτου παράταση ή δήλωσε κάποια αδυνα­μία τής Επιτροπής νά αντεπεξέλθει τών καθηκόντων της γιά λόγους εϊτε στενότητος χρόνου εϊτε λόγω τής μεγάλης θεματολογίας.

Ώς προς τήν συζήτηση τών οργανικών θέσεων τών κληρικών ό Αρχιεπίσκοπος γράφει πώς πέραν τοϋ μέ­χρι πνιγμού περιορισμού τής ελεύθερης συζήτησης (!!!!!!) δέν συζητήθηκε στην Επιτροπή τό θέμα τών οργανικών θέσεων τών κληρικών.Άλλά όμως έγραψε καί είπε ό Σεβ. Ναυπάκτου: «Τό θέμα τών οργανικών θέσεων τών Κληρικών καί τών Εκκλησιαστικών ' Υπαλ­λήλων άπησχόλησεπολύ τίς Επιτροπές μας...» (Σελίς 34 τής εισηγήσεως του). Ποιος τελικά λέγει τήν αλή­θεια, ό Αρχιεπίσκοπος ή ό Μητροπολίτης Ναυπάκτου;

Στή σελίδα 4 τού γραπτού του κειμένου ό Αρχιεπί­σκοπος έθεσε τό θέμα τής Εκκλησιαστικής περιουσί­ας καί αντί νά ζητήσει άπό τήν Ιεραρχία συγγνώμη γιά τήν αστοχία του νά συμφωνήσει μέ τόν Άλ. Τσίπρα τήν παραχώρηση τής μισής έκκλησιαστικήςπεριουσίας στό Κράτος, έναντι τής απόδοσης μισών κερδών άπό τήν μελλοντική καί μέ πολλά ερωτηματικά εκμετάλ­λευση της, έριξε ευθύνες στην'Ιεραρχία. Είπε: «Επι­μένω καί θέλω νά πληροφορηθούμε μέσα άπό αυτόν τόν διάλογο τήν αντιμετώπιση εκκρεμών θεμάτων πού έχουν καταστή γάγγραινα στό σώμα τής Εκκλη­σίας καί επομένως τοϋ λαού μας... Πέραν των θέσε­ων αυτών θά περίμενα τήν προσέγγιση καί τών άλλων επιμέρους θεμάτων καί κυρίως τήν τύχη τής εκκλησι­αστικής περιουσίας άπό τό έτος 1952 μέχρι σήμερα».

Νά σημειωθεί ότι έδώ καί χρόνια πολλά, άπό τόν αείμνηστο Μητροπολίτη Φιλίππων Προκόπιο έως καί πρόσφατα, ζητείται άπό τόν Αρχιεπίσκοπο νά συζητη­θούν τά οικονομικά τής Εκκλησίας καί τά τής περιου­σίας καί έως σήμερα τό αρνείται επιμόνως. Ώς προς τήν περιουσία άπό τό έτος 1952 έως σήμερα ουδείς τήν γνωρίζει, οϋτε ό ίδιος ό Αρχιεπίσκοπος, οϋτε ή ΕΚΥΟ, οϋτε φυσικά κάποιος Μητροπολίτης.

Ό Αρχιεπίσκοπος επιχείρησε νά αμβλύνει τίς εντυ­πώσεις γιά τήν πανηγυρική συμφωνία του μέ τόν Άλ. Τσίπρα γράφοντας στην ομιλία του: «Τά βήματα πού έχουν γίνει μέχρι τώρα μαρτυρούν ότι διαπιστώνεται μέν ένας σημαντικός βαθμός ωρίμανσης πολλών εκ τών ζητημάτων, παρά τά τυχόν λάθη πού έχουν γίνει τόσο σέ διαδικαστικό όσο καί σέ επικοινωνιακό επίπε­δο, φυσικά καί άπό μένα τόν ϊδιο, υπάρχει όμως αρκε­τός δρόμος μπροστά μας καί υπάρχει ρεαλιστική δυ­νατότητα γιά νά φτάσουμε σέ μιά φερέγγυα συμφω­νία, ένα ολοκληρωμένο θεσμικό συμβόλαιο μέ ευρεία συναίνεση στην κοινωνία...». (Σημ. οτονισμός άπό γράφοντα)

«Τυχόν λάθη», γράφει ό Αρχιεπίσκοπος, ότι μπο­ρεί νά έγιναν καί άπό εκείνον. Τό βάρος τής φρά­σης του δέν πέφτει στά «λάθη» άλλα στό «τυχόν». Τό «τυχόν» σημαίνει ότι μπορεί νά έχει κάνει λάθη, μπορεί όμως καί όχι... Μάλλον τό δεύτερο ισχύει."Αν είχε επίγνωση οτι έκ μέρους του έχουν γίνει λάθη θά έπρεπε νά τό ομολογήσει ευθαρσώς καί νά ζητήσει άπό τήν 'Ιεραρχία καί άπό τόν πιστό λαό συγγνώμη, ιδιαίτερα κατ' αυτήν τήν κατανυκτική περίοδο τής Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Τά «τυχόν λάθη», γράφει ό Αρχιεπίσκοπος, ότι έχουν γίνει σέ διαδικαστικό καί επικοινωνιακό επίπε­δο. Δέν είναι έτσι. Τά λάθη έγιναν σέ ουσιαστικό επί­πεδο. Στην ουσία συμφώνησε μέ τόν Άλ. Τσίπρα νά απολυθούν οί ιερείς καί νά δοθεί ή μισή εκκλησιαστι­κή περιουσία στην κυβέρνηση. Τό λάθος είναι έκεΐ καί όχι οτι βγήκε στό Μέγαρο Μαξίμου καί δημόσια καί «on camera» συμφώνησε μέ τόν Άλ. Τσίπρα. Καί δέν είναι διαδικαστικό τό θέμα ότι μιλούσε μέ τόν πρωθυπουρ­γό ερήμην τής 'Ιεραρχίας, είναι ουσιαστικό, διότι πα­ρέβη θεμελιώδη κανόνα τής λειτουργίας τής Εκκλη­σίας, τή Συνοδικότητα.

Τό τρίτο ζήτημα είναι οί αθρόες εκλογές βοηθών Επισκόπων. Οι Αρχιερείς τίς θεωρούν ικανοποίηση  φι­λοδοξιών, ικανοποίηση έκ μέρους τοϋ Αρχιεπισκόπου αιτημάτων Μητροπολιτών, οι όποιοι εϊτε τού έχουν προσφέρει εϊτε εκείνος αναμένει νά τού προσφέρουν έκδουλεύσεις καί τίς χαρακτηρίζουν υποτιμητικές γιά τό επισκοπικό αξίωμα. Κατά τήν εκτίμηση μελών τής 'Ιεραρχίας οί εκλογές Μητροπολιτών καί Επισκόπων έχουν καταντήσει μία γραφειοκρατική κοσμική  διαδι­κασία. Οί πολλοί κληρικοί τίς θεωρούν ώς μία προαγω­γή στον μέγιστο βαθμό τής εκκλησιαστικής ιεραρχίας καί πιστεύουν οτι όταν εκλεγούν αφού τήν εξάντλη­σαν μπορούν νά απολαμβάνουν τά αγαθά τοϋ αξιώ­ματος τους...

Τό τέταρτο καί τελευταίο ζήτημα άλλά όχι λιγό­τερο σημαντικό άπό τά προηγούμενα είναι η κατά τίς εργασίες τής 'Ιεραρχίας παντελής έλλειψη μέριμνας γιά τόν πιστό λαό καί τό μέλλον του. Εκλογές, περιου­σίες, δημόσιες σχέσεις, αγαθοεργίες είναι στην ημε­ρησία διάταξη. Τίποτε γιά τά ζητήματα πού ό λαός θέ­λει κοντά του τήν Εκκλησία. Τίποτε γιά τή Μακεδο­νία, τίποτε γιά τα μαθήματα τών Θρησκευτικών, τής Ιστορίας, τής Γλώσσας, τίποτε γιά τό άρθρο 3 τοϋ Συ­ντάγματος καί τό «ούδετερόθρησκο κράτος», όρο τόν όποιο ό Αρχιεπίσκοπος δέχθηκε χωρίς κάποια αντί­δραση, όταν παρουσία του καί σέ πανελλήνια τηλεο­πτική σύνδεση τόν εξήγγειλε ό πρωθυπουργός...

*Δημοσιογράφος - συγγραφέας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου