Από "ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ" και...
"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ/Οικονομία", 24/03/19 |
"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 24/03/19
ΤΟΥ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΖΩΗ ΤΣΩΛΗ
Η μεταμνημονιακή περίοδος του μέλιτος της κυβέρνησης Τσίπρα με τους Ευρωπαίους τελείωσε νωρίς. Στον δεύτερο μόλις έλεγχο της οικονομίας από τους θεσμούς και το βέτο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις «ιδέες Φλαμπουράρη» για προστασία από τους πλειστηριασμούς κύριας κατοικίας όχι μόνο των νοικοκυριών με «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια αλλά και «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων, όλα γύρισαν στις μέρες των μνημονίων. Το Μαξίμου απείλησε (διά κύκλων) ότι θα καταθέσει μονομερώς, δηλαδή χωρίς έγκριση, το νομοσχέδιο που θα διαδεχθεί τον Νόμο Κατσέλη, οι Βρυξέλλες έστειλαν το μήνυμα ότι μια τέτοια κίνηση θα χαλάσει το κλίμα στις αγορές και ο Ντέκλαν Κοστέλο ήρθε στην Αθήνα για διαπραγματεύσεις εκ του σύνεγγυς με το οικονομικό επιτελείο και τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο.
Διαπραγματεύσεις
Το αποτέλεσμα ήταν μέχρι και την Παρασκευή το βράδυ να συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για τα κριτήρια – ύψος δανείου, όριο εισοδήματος, αξία κινητής και ακίνητης περιουσίας – τα οποία θα ισχύσουν τελικά για τους επαγγελματίες που έχουν υποθηκεύσει το σπίτι τους και έχουν πραγματική ανάγκη προστασίας για να μη βρεθούν στον δρόμο.
Kolotoumba
Η kolotoumba από το Μαξίμου είχε γίνει. Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές κανένα νομοσχέδιο δεν είχε κατατεθεί στη Βουλή, ενώ η κυβέρνηση διά του κ. Τζανακόπουλου καλλιεργούσε κλίμα ότι το πιθανότερο είναι η συμφωνία να έρθει στη Βουλή μετά τη συνεδρίαση του EuroWorking Group τη Δευτέρα 25 Μαρτίου.
Η στροφή αυτή κρίθηκε από τους οικονομικούς υπουργούς – Δραγασάκη, Τσακαλώτο, Λιάκο – επιβεβλημένη, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τούς ξεκαθάρισε στο παρασκήνιο ότι χωρίς την έγκριση από το EWG η επιστροφή των 970 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των κεντρικών τραπεζών επί των ελληνικών ομολόγων που πάγωσε στο Eurogroup του Μαρτίου δεν θα εγκριθεί ούτε στο Eurogroup του Απριλίου.
Τον Ιούνιο
Στο ακραίο σενάριο, αν δεν επιτευχθεί και τη Δευτέρα συμβιβασμός, θα επιχειρηθεί οι διαφορές να γεφυρωθούν στο διάστημα 1-4 Απριλίου, οπότε οι εκπρόσωποι των θεσμών θα βρίσκονται στην Αθήνα για τον τρίτο έλεγχο στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας. Αν και τότε δεν βρεθεί λύση, προφανώς θα αναβληθεί η συζήτηση για το Eurogroup του Ιουνίου, δηλαδή μετά τις ευρωεκλογές, κάτι που με κανέναν τρόπο δεν θέλει η κυβέρνηση. Στον έλεγχο του Απριλίου αναμένεται να συζητηθεί και η ρύθμιση των 120 δόσεων για τα χρέη στην Εφορία, ιδέα για την οποία επίσης έχουν προβάλει βέτο οι θεσμοί, καθώς θεωρούν ότι η αναμονή ευνοϊκών ρυθμίσεων οδηγεί σε αύξηση των χρεών προς το Δημόσιο.
Ζητείται συμβιβασμός
Παρά ταύτα, όπως μεταδίδουν κύκλοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κεντρική επιδίωξη παραμένει ο συμβιβασμός για το καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας και για πολιτικούς λόγους, αλλά κυρίως γιατί το νέο σύστημα ρύθμισης «κόκκινων» δανείων θα ισχύσει μόνο για έναν χρόνο. Στη συνέχεια θα αλλάξει το πτωχευτικό δίκαιο και για τις επιχειρήσεις και για τους ιδιώτες, όπως προβλέπεται στις μεταμνημονιακές υποχρεώσεις της Ελλάδας.
«Στηρίζετε φοροφυγάδες»
Οπως σημειώνουν πηγές που παρακολούθησαν τις πολυήμερες διαπραγματεύσεις και την αντιπαράθεση κυβέρνησης – Βρυξελλών, αναδείχθηκαν θέματα και διαφορές ουσίας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «θωπεύει φοροφυγάδες» και ότι δεν είναι δυνατόν να ζητεί προστασία για επιχειρηματίες με καταθέσεις άνω των 60.000 ευρώ και περιουσία πολλαπλάσια των δανείων που δεν πληρώνουν.
Γι’ αυτόν τον λόγο ζήτησε το όριο των καταθέσεων για αυτούς που θα ενταχθούν τελικά στο καθεστώς προστασίας να πέσει στις 20.000 ευρώ και το όριο της περιουσίας μόλις στις 25.000 ευρώ (!).
Η δεύτερη διαφορά ουσίας είναι ποιοι και με ποια κριτήρια θα ενταχθούν στη νέα αυτόματη ρύθμιση (μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας) που προβλέπει την επιδότηση του ενός τρίτου της δόσης του δανείου από το Δημόσιο.
Και εδώ οι θεσμοί επιδιώκουν να είναι πολύ χαμηλά τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Και αυτό γιατί διαπιστώνουν ότι για κάθε επίδομα που θεσμοθετείται η τάση στρωμάτων της ελληνικής κοινωνίας είναι να κρύβουν (αν μπορούν) και να πιέζουν τα εισοδήματά τους προς τα νέα όρια προκειμένου να παίρνουν τα επιδόματα.
Είναι χαρακτηριστικό και ανησυχητικό το γεγονός ότι στις 6.370.099 φορολογικές δηλώσεις που υποβλήθηκαν το 2018 (εισοδήματα 2017), κάτω από 10.000 ευρώ δήλωσαν 3.964.567 φορολογούμενοι, ενώ με μηδενικό εισόδημα εμφανίστηκαν στην Εφορία 644.790 οικογένειες (!) που διεκδικούν όλα τα επιδόματα φτώχειας, θέρμανσης, παιδιών κ.ά.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν πραγματικά βρίσκονται σε συνθήκες ένδειας ή αν έχουν και κρύβουν κάποια εισοδήματα.
|
...και την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 24/03/19 |
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΧΡΥΣΟΛΩΡΑ
Μετά την έξοδο από το μνημόνιο, που συνοδεύτηκε από πολλές φιλοφρονήσεις εκ μέρους των δανειστών και ιδίως της Κομισιόν και ένα «δώρο», τη μη περικοπή των συντάξεων, η κυβέρνηση είχε ελπίσει ότι το καλό κλίμα θα συνεχιζόταν άνευ όρων ώς τις ευρωεκλογές και ποντάριζε στην πολιτική του αξιοποίηση.
Διεφάνη ότι τα πράγματα δεν θα ήταν ακριβώς έτσι μετά την επίσκεψη του επιτρόπου Πιερ Μοσκοβισί στην Αθήνα, τον Ιανουάριο, αλλά κυρίως μετά την έκθεση της Κομισιόν για τη δεύτερη μεταπρογραμματική εποπτεία και τη μη εκταμίευση του 1 δισ. ευρώ από το Eurogroup της 11ης Μαρτίου, καθώς η Αθήνα δεν είχε υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της, με κυριότερη το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη. Τις τελευταίες μέρες, όμως, όταν η διαπραγμάτευση επικεντρώθηκε αποκλειστικά στον νόμο Κατσέλη και άρχισε η αντίστροφη μέτρηση ώς το επόμενο Eurogroup της 5ης Απριλίου, το κλίμα επέστρεψε κανονικά σε μνημονιακά χαμηλές θερμοκρασίες. Η κυβέρνηση προειδοποίησε ότι θα καταθέσει το νομοσχέδιο χωρίς να περιμένει τη συναίνεση των δανειστών, οι θεσμοί διαμήνυσαν ότι αν δεν υπάρξει συμφωνία δεν θα αποφασιστεί η εκταμίευση του 1 δισ. ευρώ και χρειάστηκε να κάνει μια εκτονωτική δήλωση ο Πιερ Μοσκοβισί, η οποία, βεβαίως, δεν έλυσε επί της ουσίας κανένα πρόβλημα. Εν τω μεταξύ, κάποιοι στην κυβέρνηση στοχοποίησαν τον Ντέκλαν Κοστέλο, επικεφαλής της αποστολής της Κομισιόν για την Ελλάδα, ως δήθεν «σκληρό» της διαπραγμάτευσης, ενώ είναι σαφές ότι περισσότερο από την Κομισιόν, είναι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα που έχει διαφωνίες με το νομοσχέδιο. Διαφωνίες τις οποίες δεν έκρυψε στην αιτιολογημένη γνώμη που εξέδωσε γι’ αυτό.
Η εμπλοκή με τους Ευρωπαίους εταίρους έφτασε έτσι να απειλεί δύο βασικά σχέδια του πρωθυπουργού, στο πλαίσιο της προεκλογικής του εκστρατείας: την παρουσίαση ενός γενναιόδωρου πλαισίου προστασίας της πρώτης κατοικίας, αλλά και την απομάκρυνση του ΔΝΤ από την Ελλάδα, την οποία είχε περίπου προαναγγείλει στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ πριν από δέκα ημέρες. Αν δεν υπάρξει συμφωνία για τον νόμο Κατσέλη, δεν θα εκταμιευθεί το 1 δισ. ευρώ και δεν θα δώσει την έγκρισή του ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας για την προεξόφληση των δανείων του ΔΝΤ, όπως απαιτείται. Οι δανειστές προειδοποιούν, επίσης, ότι αυτό θα εκπέμψει αρνητικό σήμα στις αγορές.
Σε κάθε περίπτωση, ενόψει ευρωεκλογών, η κυβέρνηση δεν θέλει, σύμφωνα με πληροφορίες, να χάσει τον αέρα του κόμματος που συνεργάστηκε με επιτυχία με τους Ευρωπαίους εταίρους. Δεν θα είναι καθόλου ευχάριστο, σημειώνουν οι αναλυτές, να αποτελέσει η Ελλάδα το βασικό θέμα στο δείπνο του άτυπου Eurogroup στο Βουκουρέστι και να καταλήξει αυτό σε ναυάγιο. Γι’ αυτό και οι πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές επιμένουν ότι θα επιδιώξει συμφωνία στο διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη τις επόμενες ημέρες. Δεν είναι, όμως, από την άλλη, διατεθειμένη να υποχωρήσει κατά κράτος, όπως υποστηρίζει ότι της ζητούν οι δανειστές.
Τι είναι, όμως, αυτό που χωρίζει την κυβερνητική πρόταση από τις θέσεις των Ευρωπαίων δανειστών; Βασικά, είναι η εκτίμηση ότι οι προβλέψεις του νομοσχεδίου υπονομεύουν την προσπάθεια να καλλιεργηθεί στην Ελλάδα μια κουλτούρα συνεπών πληρωμών. Δεν είναι δυνατόν, υποστήριζε πηγή των δανειστών, να δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης σε δανειστή που διαθέτει, επιπλέον της πρώτης κατοικίας του, ακίνητη περιουσία 260.000 ευρώ και καταθέσεις 65.000 ευρώ. Αν έχει τέτοια περιουσιακά στοιχεία, γιατί δεν τα ρευστοποιεί για να πληρώσει το δάνειό του;
Τα συγκεκριμένα όρια τα προέβλεπε η αρχική πρόταση της κυβέρνησης και σύμφωνα με πληροφορίες έχουν εν τω μεταξύ μειωθεί, σε μια προσπάθεια συμβιβασμού. Δεν είναι σαφές αν τα νέα όρια ικανοποιούν τους δανειστές.
Δεν είναι όμως μόνο αυτά τα σημεία διαφωνιών των δύο πλευρών. Οι δανειστές έχουν ενστάσεις και για την ένταξη στη ρύθμιση των δανείων μικρών επιχειρήσεων που έγιναν με προσημείωση της πρώτης κατοικίας του επιχειρηματία. Αυτές οι περιπτώσεις δεν υπάγονταν ούτε στον νόμο Κατσέλη, υπάρχει το πτωχευτικό δίκαιο για να αντιμετωπισθούν, υποστηρίζουν οι δανειστές.
Ενα ακόμη βασικό σημείο τριβής είναι η δυνατότητα προσφυγής στα δικαστήρια, που δίνει η προτεινόμενη ρύθμιση σε περίπτωση που απορριφθεί η αίτηση από την πλατφόρμα, καθώς κάτι τέτοιο οδηγεί σε αναστολή των διαδικασιών πλειστηριασμού από τις τράπεζες. Οι δανειστές φοβούνται νέα συσσώρευση υποθέσεων στα δικαστήρια και υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να αναστέλλονται οι πλειστηριασμοί.
Η εικόνα ως προς τον βαθμό προσέγγισης των δύο πλευρών θα είναι πιο ξεκάθαρη μετά την αυριανή συνεδρίαση του Euroworking Group, όπου την κυβέρνηση θα εκπροσωπήσει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης.
Σημειώνεται ότι τον πρώτο λόγο στη διαπραγμάτευση τις προηγούμενες μέρες είχε αναλάβει το Μέγαρο Μαξίμου, ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης και ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος, ενώ ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος δεν φάνηκε να πρωταγωνιστεί. Στη συνέχεια, πάντως, οι κ. Τσακαλώτος και Χουλιαράκης ανέλαβαν πιο ενεργή δράση, έπειτα και από αίτημα των δανειστών.
Η πληρωμή μερικών δόσεων δεν διώχνει το ΔΝΤ
Ο πρωθυπουργός σχεδιάζει να εκμεταλλευθεί πολιτικά την πρόωρη εξόφληση των δανείων του ΔΝΤ υποστηρίζοντας ότι με αυτό τον τρόπο «διώχνει» το Ταμείο από την Ελλάδα. Αυτό τουλάχιστον προέκυψε απ’ όσα είπε στην πρόσφατη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ.
Στην πραγματικότητα, το Ταμείο δεν πρόκειται να «φύγει» απ’ την Ελλάδα ακόμη και αν εγκριθεί η προεξόφληση από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), όπως απαιτείται, γιατί θα παραμείνει ένα υπόλοιπο δανείου, αρκετό για να συνεχίζεται η μεταπρογραμματική εποπτεία του. Τη διατήρηση αυτού του υπολοίπου θεωρείται βέβαιο ότι θα απαιτήσει η Γερμανία, αλλά αυτό προέβλεπε ούτως ή άλλως και ο σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών, ανεξαρτήτως των πρωθυπουργικών εξαγγελιών.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους κανόνες του Ταμείου, η μεταπρογραμματική εποπτεία, στην οποία υπόκειται τώρα η Ελλάδα, θα συνεχιστεί έως ότου το υπόλοιπο του δανείου της πέσει κάτω από το διπλάσιο της ποσόστωσης της χώρας στο ΔΝΤ, δηλαδή περίπου στα 4 δισ. ευρώ.
Δεδομένου ότι το υπόλοιπο του δανείου είναι αυτή τη στιγμή περίπου 9,5 δισ. ευρώ, η Ελλάδα θα παραμείνει σε εποπτεία ακόμη και αν εξοφλήσει τα 5,5 δισ. ευρώ, αφού θα παραμένουν ανεξόφλητα άλλα 4 δισ. ευρώ.
Στο υπουργείο Οικονομικών δεν σχεδίαζαν κάτι διαφορετικό. Η βασική σκέψη ήταν να εξοφληθούν τα δάνεια του 2018 και του 2019, συνολικού ύψους 3,5 δισ. ευρώ, τα οποία επιβαρύνονται με υψηλό επιτόκιο, 5,13%. Εναλλακτικά, πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι θα μπορούσαν να εξοφληθούν και οι δόσεις του 2021, άλλα 2 δισ. ευρώ περίπου, κάτι που εξακολουθεί να αφήνει υπόλοιπο 4 δισ. ευρώ.
Εφόσον έτσι εξελιχθούν τα πράγματα, υπάρχουν ελπίδες να εξασφαλισθεί η συναίνεση της Γερμανίας και συνεπώς και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM). Σύμφωνα με δημοσίευμα της Handelsblatt της περασμένης Παρασκευής, η Γερμανία είναι αρνητική στην προεξόφληση, καθώς δεν θέλει να ξεφύγει η Ελλάδα από τη στενή εποπτεία του Ταμείου. Αν η εποπτεία διατηρηθεί, πιθανώς οι επιφυλάξεις της θα αρθούν.
Έντυπη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου