"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 25/10/16 |
Ανασχηματισμός και Κύπρος
Του Αθανάσιου Έλλις
Καθώς ο πρωθυπουργός ετοιμάζεται να προχωρήσει σε δομικό ανασχηματισμό, δεν χρειάζεται να ψάξει πολύ μακριά για ένα παράδειγμα προς μίμηση. Αρκεί να κοιτάξει στην Κύπρο.
Ο πρόεδρος Αναστασιάδης έχει τοποθετήσει εξαιρετικά στελέχη σε νευραλγικούς τομείς. Με τον τρόπο που έχουν διαχειρισθεί το δύσκολο έργο που ανέλαβαν, υπηρετούν επάξια τη χώρα τους. Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει να επιδείξει μια σειρά από επιτυχίες, με κορυφαία σε αυτή τη συγκυρία την ταχεία έξοδο από το δικό της μνημόνιο.
Το ζητούμενο της συγκεκριμένης στήλης δεν είναι η πολιτική που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση ή η ιδεολογία που τη διέπει –πτυχές μείζονος σημασίας που, φυσικά, επηρεάζουν– αλλά τα πρόσωπα που θα επιλεγούν για να διαχειρισθούν το περίπλοκο σκηνικό στασιμότητας και αβεβαιότητας που βιώνει η Ελλάδα.
Θα ωφελούσε τον Αλέξη Τσίπρα, αλλά και κυρίως τη χώρα, εάν επέλεγε να πλαισιωθεί από μια πραγματικά δυνατή ομάδα, όπως έκανε ο πρόεδρος της Κύπρου. Από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Νίκο Χριστοδουλίδη, μέχρι τους υπουργούς Οικονομικών, Χάρη Γεωργιάδη, Εξωτερικών Ιωάννη Κασουλίδη, Ενέργειας Γιώργο Λακκοτρύπη, Αμυνας Χριστόφορο Φωκαΐδη, Υγείας Γιώργο Παμπορίδη, για να αναφέρω μερικούς, οι άνθρωποι είναι σοβαροί και ξέρουν τι κάνουν. Τους μιλάς ή τους βλέπεις να διαχειρίζονται καταστάσεις, και εντυπωσιάζεσαι. Γνωρίζουν τα όριά τους, αλλά αξιοποιούν στο έπακρον κάθε ευκαιρία. Οι ικανότητές τους υπερβαίνουν το μέγεθος της χώρας τους.
Οι πυλώνες στους οποίους στηρίζεται ο πρόεδρος της Κύπρου είναι ισχυροί. Το αναγνωρίζουν φίλοι και αντίπαλοι. Το επιβεβαιώνουν τα αποτελέσματα.
Επιστρέφουμε στην Ελλάδα. Μετά σχεδόν δύο χρόνια στην εξουσία, ο Αλέξης Τσίπρας δεν έχει πλέον «αυταπάτες». Κατανοεί τις δυσκολίες της διακυβέρνησης, ενώ γνωρίζει τις αδυναμίες κάποιων και την ανικανότητα άλλων. Είναι, δε, σαφές ότι στο στενό κομματικό περιβάλλον δεν υπάρχουν πολλά στελέχη με τις διαχειριστικές ικανότητες, την εμπειρία και τη βαθιά γνώση συγκεκριμένων τομέων, που απαιτούν οι σημερινές αντίξοες συνθήκες. Η χώρα έχει ανάγκη από μια κυβέρνηση σοβαρών ανθρώπων με ξεχωριστές ικανότητες.
Υπό αυτό το πρίσμα, πρέπει να αναζητήσει πρόσωπα εκτός ΣΥΡΙΖΑ. Πολιτικούς και τεχνοκράτες που δεν είναι όμηροι ιδεοληψιών και έχουν αντίληψη της διεθνούς πραγματικότητας. Ανθρώπους που είναι σε θέση να διαγνώσουν τις παθογένειες και έχουν τη βούληση αλλά και την ικανότητα να τις διορθώσουν. Θα το κάνει; Το θέλει πραγματικά; Ενώ ακόμη και αν το τολμούσε, θα το επέτρεπαν οι εσωκομματικοί συσχετισμοί;
Ο πρωθυπουργός θα κριθεί από την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των επιλογών του. Δυστυχώς, η μέχρι τώρα εμπειρία προεξοφλεί ότι δεν θα μιμηθεί το παράδειγμα της Κύπρου.Έντυπη
Ανακάμπτει δυναμικά η Κύπρος
FITCΗ*
O οίκος αξιολόγησης Fitch προχώρησε σε αναβάθμιση της μακροπρόθεσμης δανειοληπτικής ικανότητας της Κύπρου κατά μία βαθμίδα από ΒΒ- σε ΒΒ+ με θετικές προοπτικές. Η χώρα εισήλθε σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής (μνημόνιο), το ολοκλήρωσε με επιτυχία, εξήλθε και συνεχίζει τη δυναμική πρόοδό της σε επίπεδο δημοσιονομικό και οικονομικό, με την άρση των κεφαλαιακών ελέγχων και τη λήψη μέτρων για ανασυγκρότηση του τραπεζικού κλάδου.
Η ανάκαμψη της κυπριακής οικονομίας, η οποία παρατηρείται δεύτερη χρονιά στη σειρά, στηρίζει την αγορά εργασίας και ενισχύει την τραπεζική ρευστότητα και τα δημόσια οικονομικά.
Αναφορικά, τώρα, με το ΑΕΠ, προβλέπεται αύξηση 2,9% φέτος από το 1,9% της προηγούμενης πρόβλεψης. Η βελτιωμένη εκτίμηση έχει να κάνει με την επίδοση του πρώτου εξαμήνου τρέχοντος, η οποία υποστηρίχθηκε από την ιδιωτική κατανάλωση, τις επενδύσεις και την ανάπτυξη των κλαδικών δραστηριοτήτων συνολικά και του τουρισμού ειδικότερα. Η ανεργία υποχώρησε από το 14,9% το 2015, στο 12,1% το δεύτερο τρίμηνο του 2016. Τη διετία 2017 - 2018, η κυπριακή οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 2,5% περίπου και να ευεργετηθεί ιδιαίτερα από την προβλεπόμενη αύξηση στις άμεσες ξένες επενδύσεις.
Υπάρχει πάντως και ο κίνδυνος καθοδικών πιέσεων, ο οποίος προέρχεται από την απομόχλευση του χρηματοπιστωτικού κλάδου και το ασθενές εξωτερικό περιβάλλον.
Συγκεκριμένα, οι τράπεζες σταδιακά ενδυναμώνονται και αυτό αποτυπώνεται εμφανώς στην αύξηση των καταθέσεων και τη σταθερή κεφαλαιοποίηση. Η απομόχλευση συνεχίζεται με τα συνολικά περιουσιακά στοιχεία του τραπεζικού κλάδου στο σχεδόν 4πλάσιο του ΑΕΠ φέτος τον Ιούνιο από το σχεδόν 6πλάσιο ΑΕΠ το 2009.
Η Τράπεζα της Κύπρου, ειδικά, μείωσε την εξάρτησή της από τον έκτακτο μηχανισμό ρευστότητας της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) στο 1,5 δισ. ευρώ τον Αύγουστο, από τα 11 δισ. ευρώ τον Απρίλιο του 2013.
Η ενίσχυση της εποπτείας του διοικητικού μηχανισμού και του ρυθμιστικού πλαισίου συμβάλλουν στο να προχωρήσει η μείωση του εξαιρετικά μεγάλου όγκου των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο 48% των συνολικών. Το νέο πλαίσιο εκποιήσεων βρίσκεται σε αρχικό στάδιο εφαρμογής. Ο όγκος των επισφαλών δανείων έχει ελαφρά περιοριστεί στα 25 δισ. ευρώ φέτος τον Αύγουστο, όταν πριν από ένα χρόνο ανερχόταν στα 28,4 δισ. ευρώ. Ο δε κλάδος ακινήτων στερείται ρευστότητας, αλλά αρχίζει η σταθεροποίηση των τιμών στο 30% χαμηλότερα από τα επίπεδα ρεκόρ του 2008.
Επιπροσθέτως, στο πεδίο διαχείρισης της δημοσιονομικής πολιτικής, τα πεπραγμένα της κυβέρνησης και των Αρχών παρέχουν εχέγγυα πως θα τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους για μείωση του δημοσίου χρέους, ώστε να εναρμονιστούν με τους σχετικούς στόχους.
Ο προϋπολογισμός της Κύπρου πλησιάζει στο σημείο ισοσκελισμού του, παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του επόμενου έτους εμπεριέχει πρόβλεψη για φοροελαφρύνσεις. Οι πρωτοβουλίες αυτές εκτιμάται πως θα διευρύνουν το δημοσιονομικό έλλειμμα, όπως το προβλέπουν οι επίσημες πηγές στο 0,6% του ΑΕΠ το 2017 εν συγκρίσει με το 0,3% του 2016 (κι ενώ προηγουμένως είχαν προβλεφθεί και συγκρατημένα πλεονάσματα).
Το δημόσιο χρέος της Κύπρου αναμένεται να περισταλεί σε επίπεδα ελαφρώς υψηλότερα από το 100% του ΑΕΠ έως το 2018, όταν το 2015 βρισκόταν στο 108,9% του ΑΕΠ.
Ο οίκος Fitch εφιστά την προσοχή και στο υψηλό έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στο 3,7% του ΑΕΠ το 2015 και πιθανώς χρειάζεται περαιτέρω εξισορρόπηση μεσοπρόθεσμα (αν και είναι μειωμένο από το 15% του 2008).
* Διεθνής Οίκος Αξιολόγησης.
Έντυπη
Καθώς ο πρωθυπουργός ετοιμάζεται να προχωρήσει σε δομικό ανασχηματισμό, δεν χρειάζεται να ψάξει πολύ μακριά για ένα παράδειγμα προς μίμηση. Αρκεί να κοιτάξει στην Κύπρο.
Ο πρόεδρος Αναστασιάδης έχει τοποθετήσει εξαιρετικά στελέχη σε νευραλγικούς τομείς. Με τον τρόπο που έχουν διαχειρισθεί το δύσκολο έργο που ανέλαβαν, υπηρετούν επάξια τη χώρα τους. Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει να επιδείξει μια σειρά από επιτυχίες, με κορυφαία σε αυτή τη συγκυρία την ταχεία έξοδο από το δικό της μνημόνιο.
Το ζητούμενο της συγκεκριμένης στήλης δεν είναι η πολιτική που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση ή η ιδεολογία που τη διέπει –πτυχές μείζονος σημασίας που, φυσικά, επηρεάζουν– αλλά τα πρόσωπα που θα επιλεγούν για να διαχειρισθούν το περίπλοκο σκηνικό στασιμότητας και αβεβαιότητας που βιώνει η Ελλάδα.
Θα ωφελούσε τον Αλέξη Τσίπρα, αλλά και κυρίως τη χώρα, εάν επέλεγε να πλαισιωθεί από μια πραγματικά δυνατή ομάδα, όπως έκανε ο πρόεδρος της Κύπρου. Από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Νίκο Χριστοδουλίδη, μέχρι τους υπουργούς Οικονομικών, Χάρη Γεωργιάδη, Εξωτερικών Ιωάννη Κασουλίδη, Ενέργειας Γιώργο Λακκοτρύπη, Αμυνας Χριστόφορο Φωκαΐδη, Υγείας Γιώργο Παμπορίδη, για να αναφέρω μερικούς, οι άνθρωποι είναι σοβαροί και ξέρουν τι κάνουν. Τους μιλάς ή τους βλέπεις να διαχειρίζονται καταστάσεις, και εντυπωσιάζεσαι. Γνωρίζουν τα όριά τους, αλλά αξιοποιούν στο έπακρον κάθε ευκαιρία. Οι ικανότητές τους υπερβαίνουν το μέγεθος της χώρας τους.
Οι πυλώνες στους οποίους στηρίζεται ο πρόεδρος της Κύπρου είναι ισχυροί. Το αναγνωρίζουν φίλοι και αντίπαλοι. Το επιβεβαιώνουν τα αποτελέσματα.
Επιστρέφουμε στην Ελλάδα. Μετά σχεδόν δύο χρόνια στην εξουσία, ο Αλέξης Τσίπρας δεν έχει πλέον «αυταπάτες». Κατανοεί τις δυσκολίες της διακυβέρνησης, ενώ γνωρίζει τις αδυναμίες κάποιων και την ανικανότητα άλλων. Είναι, δε, σαφές ότι στο στενό κομματικό περιβάλλον δεν υπάρχουν πολλά στελέχη με τις διαχειριστικές ικανότητες, την εμπειρία και τη βαθιά γνώση συγκεκριμένων τομέων, που απαιτούν οι σημερινές αντίξοες συνθήκες. Η χώρα έχει ανάγκη από μια κυβέρνηση σοβαρών ανθρώπων με ξεχωριστές ικανότητες.
Υπό αυτό το πρίσμα, πρέπει να αναζητήσει πρόσωπα εκτός ΣΥΡΙΖΑ. Πολιτικούς και τεχνοκράτες που δεν είναι όμηροι ιδεοληψιών και έχουν αντίληψη της διεθνούς πραγματικότητας. Ανθρώπους που είναι σε θέση να διαγνώσουν τις παθογένειες και έχουν τη βούληση αλλά και την ικανότητα να τις διορθώσουν. Θα το κάνει; Το θέλει πραγματικά; Ενώ ακόμη και αν το τολμούσε, θα το επέτρεπαν οι εσωκομματικοί συσχετισμοί;
Ο πρωθυπουργός θα κριθεί από την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των επιλογών του. Δυστυχώς, η μέχρι τώρα εμπειρία προεξοφλεί ότι δεν θα μιμηθεί το παράδειγμα της Κύπρου.Έντυπη
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" , 25/10/16 |
Ανακάμπτει δυναμικά η Κύπρος
FITCΗ*
O οίκος αξιολόγησης Fitch προχώρησε σε αναβάθμιση της μακροπρόθεσμης δανειοληπτικής ικανότητας της Κύπρου κατά μία βαθμίδα από ΒΒ- σε ΒΒ+ με θετικές προοπτικές. Η χώρα εισήλθε σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής (μνημόνιο), το ολοκλήρωσε με επιτυχία, εξήλθε και συνεχίζει τη δυναμική πρόοδό της σε επίπεδο δημοσιονομικό και οικονομικό, με την άρση των κεφαλαιακών ελέγχων και τη λήψη μέτρων για ανασυγκρότηση του τραπεζικού κλάδου.
Η ανάκαμψη της κυπριακής οικονομίας, η οποία παρατηρείται δεύτερη χρονιά στη σειρά, στηρίζει την αγορά εργασίας και ενισχύει την τραπεζική ρευστότητα και τα δημόσια οικονομικά.
Αναφορικά, τώρα, με το ΑΕΠ, προβλέπεται αύξηση 2,9% φέτος από το 1,9% της προηγούμενης πρόβλεψης. Η βελτιωμένη εκτίμηση έχει να κάνει με την επίδοση του πρώτου εξαμήνου τρέχοντος, η οποία υποστηρίχθηκε από την ιδιωτική κατανάλωση, τις επενδύσεις και την ανάπτυξη των κλαδικών δραστηριοτήτων συνολικά και του τουρισμού ειδικότερα. Η ανεργία υποχώρησε από το 14,9% το 2015, στο 12,1% το δεύτερο τρίμηνο του 2016. Τη διετία 2017 - 2018, η κυπριακή οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 2,5% περίπου και να ευεργετηθεί ιδιαίτερα από την προβλεπόμενη αύξηση στις άμεσες ξένες επενδύσεις.
Υπάρχει πάντως και ο κίνδυνος καθοδικών πιέσεων, ο οποίος προέρχεται από την απομόχλευση του χρηματοπιστωτικού κλάδου και το ασθενές εξωτερικό περιβάλλον.
Συγκεκριμένα, οι τράπεζες σταδιακά ενδυναμώνονται και αυτό αποτυπώνεται εμφανώς στην αύξηση των καταθέσεων και τη σταθερή κεφαλαιοποίηση. Η απομόχλευση συνεχίζεται με τα συνολικά περιουσιακά στοιχεία του τραπεζικού κλάδου στο σχεδόν 4πλάσιο του ΑΕΠ φέτος τον Ιούνιο από το σχεδόν 6πλάσιο ΑΕΠ το 2009.
Η Τράπεζα της Κύπρου, ειδικά, μείωσε την εξάρτησή της από τον έκτακτο μηχανισμό ρευστότητας της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) στο 1,5 δισ. ευρώ τον Αύγουστο, από τα 11 δισ. ευρώ τον Απρίλιο του 2013.
Η ενίσχυση της εποπτείας του διοικητικού μηχανισμού και του ρυθμιστικού πλαισίου συμβάλλουν στο να προχωρήσει η μείωση του εξαιρετικά μεγάλου όγκου των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο 48% των συνολικών. Το νέο πλαίσιο εκποιήσεων βρίσκεται σε αρχικό στάδιο εφαρμογής. Ο όγκος των επισφαλών δανείων έχει ελαφρά περιοριστεί στα 25 δισ. ευρώ φέτος τον Αύγουστο, όταν πριν από ένα χρόνο ανερχόταν στα 28,4 δισ. ευρώ. Ο δε κλάδος ακινήτων στερείται ρευστότητας, αλλά αρχίζει η σταθεροποίηση των τιμών στο 30% χαμηλότερα από τα επίπεδα ρεκόρ του 2008.
Επιπροσθέτως, στο πεδίο διαχείρισης της δημοσιονομικής πολιτικής, τα πεπραγμένα της κυβέρνησης και των Αρχών παρέχουν εχέγγυα πως θα τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους για μείωση του δημοσίου χρέους, ώστε να εναρμονιστούν με τους σχετικούς στόχους.
Ο προϋπολογισμός της Κύπρου πλησιάζει στο σημείο ισοσκελισμού του, παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του επόμενου έτους εμπεριέχει πρόβλεψη για φοροελαφρύνσεις. Οι πρωτοβουλίες αυτές εκτιμάται πως θα διευρύνουν το δημοσιονομικό έλλειμμα, όπως το προβλέπουν οι επίσημες πηγές στο 0,6% του ΑΕΠ το 2017 εν συγκρίσει με το 0,3% του 2016 (κι ενώ προηγουμένως είχαν προβλεφθεί και συγκρατημένα πλεονάσματα).
Το δημόσιο χρέος της Κύπρου αναμένεται να περισταλεί σε επίπεδα ελαφρώς υψηλότερα από το 100% του ΑΕΠ έως το 2018, όταν το 2015 βρισκόταν στο 108,9% του ΑΕΠ.
Ο οίκος Fitch εφιστά την προσοχή και στο υψηλό έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στο 3,7% του ΑΕΠ το 2015 και πιθανώς χρειάζεται περαιτέρω εξισορρόπηση μεσοπρόθεσμα (αν και είναι μειωμένο από το 15% του 2008).
* Διεθνής Οίκος Αξιολόγησης.
Έντυπη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου