οι κηπουροι τησ αυγησ

Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2025

TI EMΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ "ΤΑ ΝΕΑ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ" ΝΑ ΕΧΕΙ ΓΡΑΨΕΙ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΙΔΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ, ΕΝΑ "ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ" ΣΕ ΠΡΟΒΟΛΗ ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΟΥ ΤΙΤΛΟΥ ΚΑΙ Η ΔΙΑΨΕΥΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΔΙΔΟΜΕΝΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ....

 



Διαψεύδει ο Γ.Γραμματίδης δημοσίευμα: 
Δεν έθεσα θέμα ασφαλείας του ΟΣΕ, 
αλλά ολοκλήρωσης έργων

Διαψεύδει σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας Τα Νέα ο τέως πρόεδρος του ΟΣΕ Γιάννος Γραμματίδης, αναφορικά με υπόμνημά του προς το υπουργείο Μεταφορών και τον πρωθυπουργό τον Σεπτέμβριο του 2024 για αναστολή λειτουργίας των επιβατικών συρμών για λόγους ασφαλείας.

Σε ανάρτησή του ο κ. Γραμματίδης σημειώνει: «Σε σχέση με σημερινό ρεπορτάζ της εφημερίδας 'Τα Νέα' και του εγκρίτου δημοσιογράφου Γιώργου Παπαχρήστου που αναφέρεται σε Εμπιστευτικό Υπόμνημα που απέστειλα μόνο στο Γραφείο του Πρωθυπουργού και σε καμία άλλη αρχή, αφού υπέβαλλα την παραίτησή μου από την Προεδρία του ΟΣΕ τον περασμένο Οκτώβριο, αισθάνομαι την ανάγκη να κάνω την εξής διευκρίνιση: με το ανωτέρω σημείωμά μου πρότεινα διάφορα μέτρα για τη βελτίωση της λειτουργίας του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, μεταξύ των οποίων και την επί διετία τουλάχιστον αναστολή της λειτουργίας των επιβατικών συρμών, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στη Θεσσαλία από τις θεομηνίες Daniel και Elias, όπως και τα έργα εγκατάστασης των αυτόματων σιδηροδρομικών ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στη Βόρεια Ελλάδα για τα οποία το Υπουργείο Μεταφορών επί Προεδρίας μου διέθεσε έκτακτο κονδύλι 25 εκατ. ευρώ».

Όπως επισημαίνει ο κ. Γραμματίδης με το υπόμνημα: «Πρότεινα επίσης την εξαίρεση από το μέτρο της αναστολής των Προαστιακών Γραμμών Αθήνας-Αεροδρομίου, Αθήνας-Χαλκίδας, Αθήνας Κορίνθου και Λαρίσης-Θεσσαλονίκης και επειδή έκρινα ότι η αναστολή δεν θα ήταν απαραίτητη, αλλά και για λόγους κοινωνικούς. Παράλληλα, η διακίνηση του επιβατικού κοινού θα μπορούσε να γίνει οδικώς με μέσα που θα διέθετε η Hellenic Train. Εξαίρεσα μάλιστα τις εμπορικές μεταφορές που θα μπορούσαν να γίνονται τμηματικά επί μονής γραμμής, αφού η δεύτερη γραμμή θα ήταν υπό κατασκευή, για να μην προκληθούν ζημίες τόσο στην εθνική οικονομία όσο και στην επιχειρηματικότητα.

» Εξακολουθώ ακόμα και σήμερα να πιστεύω ότι μία τέτοια λύση θα ήταν ιδανική για κάθε εμπλεκόμενο, πιο συγκεκριμένα για τον ΟΣΕ, που θα επικεντρωνόταν στο έργο της επίσπευσης και ολοκλήρωσης όλων των ανωτέρω έργων σε συνδυασμό με τη βελτίωση της εικόνας και τής λειτουργίας των σιδηροδρομικών σταθμών, για τις εργοληπτικές εταιρείες που ακώλυτα θα υλοποιούσαν αυτά τα έργα, για την Hellenic Train, που έτσι θα μπορούσε να φέρει νέο σύγχρονο τροχαίο υλικό που θα βελτίωνε τις συνθήκες και τους χρόνους μεταφοράς του επιβατικού κοινού, αλλά και για το ίδιο το επιβατικό κοινό, στο οποίο θα παραδιδόταν ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο και από πλευράς υποδομής αλλά και από πλευράς πλήρους λειτουργίας όλων των απαραίτητων ηλεκτρονικών συστημάτων όπως ενδεικτικά τα ETCS, GSM-R, SCADA, WiFi κ.ά. και με δυνατότητες διευρωπαϊκής διασύνδεσης. Εξακολουθώ να πιστεύω παράλληλα ότι ένα τέτοιο μέτρο και το αποτέλεσμά του θα ενίσχυαν το αίσθημα ασφάλειας τής κοινωνίας για τον ελληνικό σιδηρόδρομο».

Κλείνοντας την ανάρτησή του ο τέως πρόεδρος του ΟΣΕ αναφέρεται και στην ασφάλεια του σιδηροδρόμου γράφοντας: «Τέλος, δύο λόγια για την ασφάλεια της σιδηροδρομικής λειτουργίας: τόσο κατά τη διάρκεια της Προεδρίας μου στον ΟΣΕ, όσο και μετά την ολοκλήρωση της μεταβατικής μου θητείας σε κάθε δημόσια και ιδιωτική δήλωσή μου, επέμενα και εξακολουθώ με απόλυτη βεβαιότητα να πιστεύω ότι η ασφάλεια στη λειτουργία του σιδηροδρόμου είναι απόλυτη βασισμένη σε πέντε υπερσύγχρονα Κέντρα Τηλεδιοίκησης (ΣΚΑ, Κόρινθος, Λάρισα, Λιανοκλάδι και Θεσσαλονίκη), σε τέσσερα επίσης υπερσύγχρονα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων πλήρως εξοπλισμένων με κάμερες τελευταίου τύπου και, τέλος, στο προσωπικό του ΟΣΕ που μοχθεί καθημερινά για την ομαλή λειτουργία των συρμών και την ασφαλή διακίνηση του επιβατικού κοινού».

Η ανάρτηση του κ. Γραμματίδη:



Με αφορμή το δημοσίευμα των Νέων ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ, Κώστας Τσουκαλάς, δήλωσε: «Σήμερα αποκαλύπτεται από το δημοσίευμα των Νέων πως ο παραιτηθείς πρώην Πρόεδρος του ΟΣΕ Γιάννος Γραμματίδης με υπόμνημα του προς τον Πρωθυπουργό τον Οκτώβριο του 2024, ενάμιση χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα ζητούσε 'να σταματήσει αμέσως η μεταφορά επιβατών καθώς το υπάρχον δίκτυο δεν πληροί μια από τις σοβαρότερες λειτουργίες του, την ασφαλή μεταφορά ανθρώπων με τα ελληνικά τρένα'.

Ο αρμόδιος Υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, πόσο ακόμα θα παραμένει θεατής;

Και πρωτίστως, ο 'μεταρρυθμιστής' Πρωθυπουργός που δεσμευόταν αμέσως μετά την τραγωδία των Τεμπών προς τους πολίτες ότι θα εγγυηθεί την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών, έχει κάτι να πει;».

Απαντώντας στον κ. Τσουκαλά, μετά τη διάψευση από τον Γ.Γραμματίδη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, σε δήλωσή του μεταξύ άλλων αναφέρει: «Πριν λίγη ώρα, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ βιάστηκε και πάλι να υιοθετήσει σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα, σύμφωνα με το οποίο ο πρώην μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, είχε με επιστολή του ζητήσει να διακοπούν όλα τα δρομολόγια του σιδηροδρόμου για λόγους ασφαλείας.

Το ανωτέρω είναι ψέμα. Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Γραμματίδης ουδέποτε έθεσε θέμα ασφάλειας των σιδηροδρόμων, είτε κατά τη διάρκεια της θητείας του είτε μετά την αποχώρησή του.

Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο ίδιος σε ανακοίνωσή του, έστειλε μια σειρά από προτάσεις για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, 25 ημέρες μετά την αποχώρησή του από τη θέση του μεταβατικού προέδρου του ΟΣΕ, μια εκ των οποίων αναφερόταν στο ενδεχόμενο διακοπής δρομολογίων, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για την επίσπευση ολοκλήρωσης έργων υποδομής στο δίκτυο.

Δηλαδή, για ακόμα μια φορά, η πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι είναι εντελώς αντίθετη από τις αιτιάσεις που υιοθετεί η αντιπολίτευση.

Είναι φανερό και δεν θα σταματήσουμε να το επισημαίνουμε, απαντώντας παράλληλα σε κάθε ψευδή ισχυρισμό ο οποίος εμπεριέχει παραπλανητικά δεδομένα, ότι τα κόμματα της Αντιπολίτευσης έχουν δει ένα από τα πιο τραγικά δυστυχήματα στην ιστορία της χώρας ως ευκαιρία να διασωθούν πολιτικά, χωρίς μάλιστα να τους ενδιαφέρει αν αυτό γίνεται στις πλάτες ανθρώπων που βίωσαν τον απόλυτο πόνο.

Για δύο πράγματα έχουμε καθήκον: να διασφαλίσουμε ότι η Δικαιοσύνη θα κάνει απερίσπαστη σωστά τη δουλειά της και ότι θα αποδώσει ευθύνες χωρίς αστερίσκους και
να αποκρούσουμε κάθε απόπειρα εργαλειοποίησης του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών από την Αντιπολίτευση».


Πηγή: skai.gr

Από "ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ"


"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", κύριο θέμα, 01-02/02/25




«Σταματήστε όλα τα δρομολόγια »

Πρόταση – βόμβα για τη διακοπή της μεταφοράς επιβατών στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας βρίσκεται στα χέρια της κυβέρνησης, ήδη από τα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου!

Σύμφωνα με την πρόταση αυτή, η οποία διατυπώνεται στον απόηχο του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, θα πρέπει να σταματήσει αμέσως η μεταφορά επιβατών, καθώς το υπάρχον δίκτυο δεν πληροί τη σοβαρότερη από τις λειτουργίες του, την ασφαλή μεταφορά ανθρώπων με τα ελληνικά τρένα. Η πρόταση είναι το αποκορύφωμα της πλήρους αποτύπωσης της κατάστασης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο από τον μεταβατικό πρόεδρο του ΟΣΕ κ. Γιάννο Γραμματίδη, ο οποίος διορίστηκε τον Απρίλιο του 2024 και παραιτήθηκε τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, με την εντολή να εισηγηθεί τις άμεσες και αναγκαίες παρεμβάσεις προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής κίνηση των τρένων στο υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Η πρόταση Γραμματίδη, η οποία ειρήσθω εν παρόδω δεν έχει γίνει ακόμη αποδεκτή, διατυπώνεται σε απόρρητο σημείωμα-ενημερωτικό υπόμνημα το οποίο ο κ. Γραμματίδης απέστειλε, όχι μόνο στο υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών, αλλά κατά πληροφορίες και στο Μέγαρο Μαξίμου.

Οι «νάρκες» του Daniel και του Ιανού

Κατά την πρόταση Γραμματίδη, αποτέλεσμα όπως προαναφέρεται ενδελεχούς μελέτης της κατάστασης που επικρατεί στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, η επιτάχυνση των έργων που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, όχι μόνο σε έργα υποδομής, αλλά και – κυρίως – σε έργα ηλεκτρονικού εξοπλισμού, απαιτεί την πραγματοποίηση δρομολογίων εμπορικού χαρακτήρα μόνο. Ητοι μεταφορά αποκλειστικά φορτίων πρώτων υλών και εμπορευματοκιβωτίων.

Η συλλογιστική που αναπτύσσει στο απόρρητο υπόμνημά του ο κ. Γραμματίδης είναι ότι τα έργα που απαιτείται να πραγματοποιηθούν, είτε για λόγους αναβάθμισης είτε για λόγους αποκατάστασης των ζημιών που προκάλεσαν ειδικά στη Θεσσαλία τα δύο καταστροφικά μέτωπα κακοκαιρίας Daniel και Ιανός, δεν εξασφαλίζουν την ασφαλή κίνηση επιβατικών αμαξοστοιχιών. Αντιθέτως θα μπορούσαν πέραν των άλλων (ενδεχομένως της πρόκλησης νέων ατυχημάτων) να αποτελέσουν αιτία για μακροχρόνιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων.

Οπως αναφέρει, εξαιρεί της πρότασης τα δρομολόγια του Προαστιακού Αθήνα – Κιάτο και Αθήνα – Χαλκίδα, και υπό προϋποθέσεις του Προαστιακού Θεσσαλονίκης – Λάρισας.

Ούτε φωνή, ούτε ακρόαση

Στο ίδιο υπόμνημα, αναφέρει εμμέσως και τον προβληματισμό του, για το αν οι εταιρείες που έχουν αναλάβει το έργο της αναβάθμισης του δικτύου, τόσο σε επίπεδο υποδομών, όσο κυρίως και σε επίπεδο ηλεκτρονικού εξοπλισμού του, μπορούν να το φέρουν επαρκώς εις πέρας. Και κάνει λόγο για «ειδικές εταιρείες» από χώρες του Βορρά οι οποίες διαθέτουν την απαιτούμενη για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων τεχνογνωσία, ώστε η χώρα να αποκτήσει ένα σύγχρονο και ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ο κ. Γραμματίδης υποστηρίζει επίσης ότι το μεταφορικό έργο, από την πιθανή απαγόρευση της κυκλοφορίας επιβατικών αμαξοστοιχιών στο δίκτυο, θα μπορούσε να εκτελεστεί οδικώς με λεωφορεία τα οποία θα διαχειρίζεται η Hellenic Train.

Και επικαλείται ένα σχετικό προηγούμενο στην Πολιτεία της Ιντιάνα των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου η εκτεταμένη αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της πολιτείας οδήγησε στην απαγόρευση της κυκλοφορίας επιβατικών αμαξοστοιχιών, και τη δρομολόγηση λεωφορείων για τη μεταφορά των επιβατών.

Οπως προαναφέρθηκε, η κυβέρνηση δεν έχει απαντήσει στην πρόταση Γραμματίδη, και οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο διαπρεπής νομικός δεν κλήθηκε να δώσει κάποιες περαιτέρω εξηγήσεις αναφορικά με το υπόμνημά του, αλλά και την ίδια την προαναφερόμενη πρόταση-βόμβα.

Η «παγίδα»

Ανεξάρτητα από το τι θα κάνει ο πρόεδρος Κυριάκος προκειμένου έστω και τώρα, πίσω πίσω, να (απο)δείξει ότι έχει μετανιώσει που επί σχεδόν μία διετία «αγνοούσε» επιδεικτικά και παραδειγματικά το δυστύχημα στα Τέμπη, υπάρχει ένα ζήτημα, κατά τη γνώμη μου, και αυτό αφορά συνολικά την αντιπολίτευση. Ποιο είναι το ζήτημα επακριβώς; Οτι δεν πρέπει να διαφανεί σε καμία περίπτωση ότι τα κόμματα προσπαθούν να εκμεταλλευτούν το δυστύχημα για να αποκομίσουν κομματικό όφελος. Το δυστύχημα και ο τρόπος με τον οποίο το αντιμετώπισε η κυβέρνηση έως τώρα «δουλεύει» μόνο του πια στην κοινωνία, και δύσκολα αυτή η «λειτουργία» μπορεί να ανακοπεί. Δεν χρειάζεται τίποτε άλλο.

Πρόταση δυσπιστίας

Ακούω για παράδειγμα ότι γίνεται εκτεταμένη συζήτηση προκειμένου να κατατεθεί πρόταση μομφής κατά της κυβέρνησης, προκειμένου, το οποίον, διότι, και λοιπά. Φαντάζομαι ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα μείνουν μόνο στα λόγια. Διότι τι θα (τους) προσέφερε σήμερα μια πρόταση δυσπιστίας; Πρακτικό αποτέλεσμα κανένα. Η κυβέρνηση θα συγκέντρωνε 158 βουλευτές, μίνιμουμ, και αυτό που θα έμενε στον κόσμο, είναι ότι της δόθηκε μια υπέροχη ευκαιρία, και δυνατότητα, να συσπειρωθεί. Η δε τριήμερη συζήτηση που θα προηγούνταν της ψηφοφορίας, θα κυλούσε κάπως έτσι: εσείς φταίτε, όχι εσείς φταίτε, εσείς φταίτε περισσότερο, μα τι λέτε, περισσότερο φταίτε εσείς. Το έργο το έχουμε ξαναδεί, και είναι, μα τω Θεώ, τόσο, μα τόσο, κουραστικό…

Εκτός από αναποτελεσματικό.

Ηθελαν και γιορτή

Πάντως, η εικόνα χάους που αποπνέει η κυβέρνηση σχετικά με τα Τέμπη είναι κάτι που δύσκολα κρύβεται. Θα αναφέρω περιστατικό, το οποίο συνέβη στις αρχές αυτής της διαβολοβδομάδας και το αποδεικνύει πέραν κάθε αμφισβήτησης. Η ΣΤΑΣΥ, η εταιρεία που διαχειρίζεται τα σταθερά μέσα μεταφορών, μεταξύ αυτών και το μετρό της Αθήνας, είπε να γιορτάσει τα 25 χρόνια από τη λειτουργία του. Ετοιμάζονταν λοιπόν για εκδήλωση τρικούβερτη και ήθελαν να καλέσουν και τον Κυριάκο να παραστεί, προκειμένου να ακούσει με τ’ αφτιά του τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα ως κεντρικό ομιλητή, στο πλαίσιο του γενικού ταρατατζούμ.

Η εκδήλωση όμως τελευταία στιγμή αναβλήθηκε – καλύτερα, ματαιώθηκε. Οχι όμως γιατί τους το ζήτησε ο Σταϊκούρας, επειδή μεσολάβησε η λαϊκή κατακραυγή της Κυριακής, αλλά γιατί το απαίτησε ο ίδιος ο Μητσοτάκης. Ο οποίος Κυριάκος λειτούργησε πολιτικά, καταλαβαίνοντας ότι η επετειακή εκδήλωση θα αντιμετωπιζόταν (από την κοινωνία και τα social media) περίπου ως ακραία πρόκληση – ελάτε να γιορτάσουμε όλοι μαζί για το σκοινί στο σπίτι του κρεμασμένου. Ο Σταϊκούρας – ένα ακόμη φάουλ, μεγάλο, του καταλογίζεται εξαιτίας αυτού – είδε τα vibes να περνούν από μπροστά του, αλλά δεν τα «έπιασε». Δεν αντελήφθη δηλαδή ότι σε αυτή τη συγκυρία δεν είναι δυνατόν να μιλάς για τρένα, για εξοπλισμούς, για ασφάλειες και τα ρέστα. Και τώρα τον έχουν έτοιμο για τα αποδυτήρια…

Κακόμοιρη Ελλάδα…

Με αφορμή πάντως τη συνέντευξη του προέδρου Κυριάκου στον Alpha, που εξακολουθεί να αποτελεί σημείο αναφοράς για τον πολιτικό κόσμο (και προφανώς θα συνεχίσει να αποτελεί και για κάποιο διάστημα ακόμη, μέχρι να αποφασίσει να κάνει κάτι δραστικό), δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην τραγωδία αυτής της χώρας. Ο Κυριάκος την Πέμπτη εμφανίστηκε ως «παραπλανημένος» από υπουργούς, αρμοδίους, υπηρεσίες και δεν ξέρω ποιον άλλο, σχετικά με τα αίτια της πολύνεκρης τραγωδίας. Δικαιούται να δηλώνει ότι παραπλανήθηκε; Δεν δικαιούται.

Οπως και ένας προκάτοχός του. Ο πρόεδρος Αλέξης, ο απόμαχος, ο βετεράνος. Που χωρίς αιδώ, δήλωσε ότι είχε «αυταπάτες» όταν ανέλαβε πρωθυπουργός, και τις πληρώσαμε τις αυταπάτες του με 100 δισ. επιπλέον χρέος, και ένα Μνημόνιο, το τρίτο και χειρότερο.

Ο παραπλανημένος και ο αυταπατημένος.

Κακόμοιρη Ελλάδα…


Πώς έγινε η φονική έκρηξη


Τι αποκλείουν και τι πιθανολογούν οι εμπειρογνώμονεςΤ


ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ Γ. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ


Η εμπορική αμαξοστοιχία με αριθμό 63503 που συγκρούστηκε με την «Intercity 62» στις 28 Φεβρουαρίου στα Τέμπη, αν είχε φορτίο διαλύτη – νόθευσης καυσίμων, θα πρέπει να ήταν βάρους περίπου τριών τόνων και να βρίσκονταν σε δεξαμενή που είχε τοποθετηθεί πάνω στο πρώτο ανοικτό βαγόνι (την επονομαζόμενη «μαρίκα»), το οποίο ήταν τρίτο κατά σειρά στο τρένο. Η δεξαμενή θα πρέπει να ήταν τοποθετημένη ανάμεσα από τα μεταλλικά ελάσματα που μετέφερε το τρένο από τον σταθμό της Γευγελής στη Βόρεια Μακεδονία και σ’ ένα προστατευτικό μεταλλικό τοιχίο (το επονομαζόμενο «παραπέτι»). Εκεί θα πρέπει να είχε τοποθετηθεί, προκειμένου σε απότομο φρενάρισμα του εμπορικού να μη μετακινηθεί.


Αυτή ακριβώς η δεξαμενή με διαλύτες και στο συγκεκριμένο σημείο, θα μπορούσε να προκαλέσει την πυρόσφαιρα που ακολούθησε τη σύγκρουση των δύο τρένων. Είναι μια ερμηνεία που στηρίζεται στην εξαντλητική ανάλυση ανά δέκατο δευτερολέπτου των πλάνων από τις τρεις διαφορετικές κάμερες που την καταγράφουν. Πρόκειται για το βίντεο όπου φαίνεται μ’ εξαιρετική ακρίβεια από πού ξεκίνησε η έκρηξη. 


Η ερμηνεία προκύπτει κυρίως από τον αποκλεισμό – από σειρά τεχνικών μελετών – του ενδεχομένου ότι το μανιτάρι οφείλεται στα βραδυφλεγή έλαια σιλικόνης, όπως είχαν υποστηρίξει κρατικοί πραγματογνώμονες. Κι αυτό με το δεδομένο ότι τα ρήγματα στους μετασχηματιστές των τρένων ήταν σχετικά μικρά ώστε να δικαιολογεί τέτοια «διασπορά» των ελαίων που προκάλεσαν την έκρηξη. Αλλωστε, σε αυτό τον αποκλεισμό – της θεωρίας για έκρηξη των λαδιών του τρένου – φαίνεται να κατατείνει, ύστερα από σειρά αναλυτικών πειραμάτων και η κρίσιμη έρευνα καθηγητή της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που έγινε ύστερα από ανάθεση του εφέτη ανακριτή Λάρισας.


Σε όλες τις παραπάνω επισημάνσεις προχώρησαν, μιλώντας στα «ΝΕΑ», ειδικοί αναλυτές της φονικής πυρόσφαιρας που προκλήθηκε μετά τη σύγκρουση των δύο συρμών. Υστερα από σχετικές αναλυτικές εξετάσεις όλων των δεδομένων υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 5-8 εξ αυτών των επιβατών που κάθονταν κυρίως στο κυλικείο και σε άλλα σημεία του επιβατικού τρένου είχαν επιβιώσει από τη σύγκρουση, αλλά κάηκαν ζωντανοί από την έκρηξη και τη φωτιά που ακολούθησε.

Το αντεπιχείρημα

Πολλοί υπάλληλοι του ΟΣΕ, ωστόσο, αλλά και στελέχη του ΣΔΟΕ, που ασχολούνται με το λαθρεμπόριο καυσίμων θέτουν σειρά ερωτημάτων αναφορικά με την παραπάνω θεωρία. Υποστηρίζοντας ότι με βάση τις έρευνές τους οι διαλύτες αυτοί, που δεν είναι κόστους μεγαλύτερου των 100 ευρώ ανά τόνο, μεταφέρονται με βυτιοφόρα από Βουλγαρία και όχι με τρένα.

Ομως, με βάση τις αναλύσεις τεχνικών συμβούλων των οικογενειών είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι το εμπορικό τρένο μετέφερε ύποπτο φορτίο που σχετίζεται με το λαθρεμπόριο καυσίμων για μια σειρά από επιπλέον λόγους.

Πρώτον γιατί στον χώρο της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη βρέθηκαν τον Μάιο του 2023 ίχνη της ουσίας ξυλόλιο που χρησιμοποιείται για νόθευση καυσίμων. Ακόμη σε απάντησή της τον Δεκέμβριο του 2023 η κατασκευάστρια των ηλεκτραμαξών εταιρεία Siemens δεν είχε επιβεβαιώσει με επιστολή της στις δικαστικές αρχές ότι η εν λόγω έκρηξη οφείλεται σε ανάφλεξη των ελαίων σιλικόνης 7,5 τόνων. Οπως σημείωνε τότε στην επιστολή της η γερμανική εταιρεία «το εν λόγω έλαιο τηρεί τις διεθνείς προδιαγραφές και τα πρότυπα της Διεθνούς Ηλεκτροτεχνικής Επιτροπής (IEC) για εξαιρετικά χαμηλό βαθμό ανάφλεξης, ενώ προβλέπονται και περιοδικοί έλεγχοι».

Τα κρίσιμα κενά

Ακόμη παρ ότι έχουν ληφθεί καταθέσεις από 6-7 υπαλλήλους του ΟΣΕ και της Hellenic Train στον εμπορευματικό σταθμό Θεσσαλονίκης, όπου αναφέρουν ότι «μετά βεβαιότητας δεν τοποθετήθηκε οποιοδήποτε παράνομο φορτίο στο εμπορικό τρένο» υπάρχει ένα χρονικό κενό στα σχετικά διαδικαστικά έγγραφα, που προκαλεί υποψίες. Ενδεικτικό είναι ότι ένας 56χρονος υπάλληλος του ΟΣΕ (το όνομά του βρίσκεται στη διάθεση της εφημερίδας) που είχε τον σχετικό έλεγχο καταθέτοντας στις 25 Οκτωβρίου 2023 και στις 3 Απριλίου 2024, απάντησε στην ερώτηση αν «διαπιστώσατε κατά τον έλεγχο να έχει φορτωθεί κάτι άλλο στα βαγόνια πέρα από αυτά που περιγράφονται στις φορτωτικές» (σ.σ. δηλαδή λαμαρίνες, τρόφιμα, μπίρες, σύρματα) «τίποτα απολύτως». 


Ενώ όμως στην κατάθεσή του υποστηρίζει ότι ολοκλήρωσε τον έλεγχό του στις 20.30 εκείνο το μοιραίο βράδυ, προχωρώντας και σε έλεγχο πέδης του τρένου, στα σχετικά παραστατικά του εμπορευματικού σταθμού φαίνεται ο έλεγχος αυτός να έχει γίνει από τις 21.05 έως 21.35. Ομως ο ίδιος υπάλληλος προκύπτει από άλλο έγγραφο ότι είχε τελειώσει στις 21.00 τη δουλειά του και συνεπώς είχε φύγει από τον σταθμό πριν καν… έλθουν οι μηχανές του εμπορικού τρένου στον εμπορευματικό. Δηλαδή την ώρα που δηλωνόταν ότι έκανε τον έλεγχο του συρμού εκείνος φαίνεται να μην ήταν εκεί! Δημιουργώντας νέο πλήθος ερωτηματικών.


Τέλος σύμφωνα με του ίδιους πραγματογνώμονες εξαιρετικά περίεργη είναι η καθυστέρηση τριών μηνών στην αναζήτηση των καμερών από την πορεία του εμπορικού τρένου, ώστε να φανεί αν είχαν φορτωθεί δεξαμενές με ύποπτο φορτίο πάνω τους. Ετσι υπήρχε μια αρχική αλλοίωση των δεδομένων, λόγω των νεότερων εγγραφών στις κάμερες. Το εν λόγω οπτικό υλικό από 14 σταθμούς απ’ όπου είχε διέλθει το εμπορικό τρένο χωρίς να σταματήσει είχε σταλεί σε εργαστήρια της ΕΛ.ΑΣ. και στη Μεγάλη Βρετανία για να ανακτηθεί.

Το… λάθος

Ωστόσο τον περασμένο Νοέμβριο είχε αναδειχθεί ότι κι αυτό το αλλοιωμένο υλικό δεν ήταν το… σωστό γιατί ο ΟΣΕ είχε πει λανθασμένα τότε τους αρμόδιους δικαστικούς λειτουργούς αναφέροντας ότι η φόρτωση του εμπορικού τρένου είχε γίνει στον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης ενώ αυτή είχε γίνει στον εμπορευματικό σταθμό της συμπρωτευουσας. Ετσι, είχε δοθεί «λανθασμένο» οπτικό υλικό από τις κάμερες του επιβατικού σταθμού που δεν είχαν καμιά σημασία και δεν κατέγραφαν τίποτα. Χωρίς ο ΟΣΕ για τουλάχιστον 18 μήνες να διορθώνει το «λάθος» του ώστε να βοηθήσει τη δικαστική έρευνα και να στείλει το οπτικό υλικό από τον χώρο της φόρτωσης του τρένου. Κάτι που το έπραξε μόλις προ μερικών εβδομάδων ως κίνηση «καλής θέλησης» όπως σημείωνε σε έγγραφό του. Ομως πλέον από τις διαδοχικές εγγραφές νέου υλικού τα βίντεο αυτά θεωρούνται απολύτως άχρηστα.

Επίσης σημαντικού ενδιαφέροντος θεωρείται κι ένα μικρό βίντεο διάρκειας περίπου 7 δευτερολέπτων που αποτυπώνει, από κάμερα εταιρείας κοντά στις γραμμές του τρένου, τη διέλευση του εμπορικού τρένου στη Λεπτοκαρυά, κινούμενο προς την καταστροφή των Τεμπών. Σύμφωνα με πραγματογνώμονες σε αυτό το οπτικό υλικό που είχε παρουσιαστεί σε ΜΜΕ λίγες ώρες μετά την τραγωδία και αναζητήθηκε με καθυστέρηση, φαίνεται μια «σκιά» στο ανοικτό βαγόνι με τις λαμαρίνες που εκτιμούν ότι θα μπορούσε να είναι η δεξαμενή με τους διαλύτες. Κάτι που φαίνεται να αμφισβητούν στελέχη του ΟΣΕ.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου