Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", και...
![]() |
| "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", κύριο θέμα, 31/01/25 |
Σε κλοιό η Hellenic Train
Καλείται ως ύποπτος ο πρώην CEO – Σκέψεις για καταγγελία της σύμβασης
ΤΟΥ ΗΛΙΑ Γ. ΜΠΕΛΛΟΥ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ:
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ:
Ασφυκτικές πιέσεις ασκούνται στη Ηellenic Train από τη Δικαιοσύνη και την κυβέρνηση. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του πρωθυπουργού πως αν αποδειχθεί ότι η εταιρεία έδωσε ανακριβείς πληροφορίες μετά το δυστύχημα, «θα πρέπει να λογοδοτήσει». Τα μέτωπα που έχουν ανοίξει με τη Hellenic Train ενδέχεται να απασχολήσουν και τη συνάντηση της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι με τον Κυριάκο Μητσοτάκη στα μέσα Φεβρουαρίου. Εξηγήσεις για την κατάθεση που έδωσε στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής ένα χρόνο νωρίτερα, όπου φέρεται να αρνήθηκε να απαντήσει σε πολλές ερωτήσεις, καλείται να δώσει ο πρώην CEO της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο. Εν τω μεταξύ, οι υπηρεσίες του ελληνικού Δημοσίου που είναι επιφορτισμένες με την παρακολούθηση της σύμβασης της Hellenic Train την «ξεσκονίζουν» προκειμένου να είναι έτοιμες, αν χρειαστεί, να προχωρήσουν σε καταγγελία.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ:
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ:
Στο χειρότερο σημείο από το 2017, οπότε και εξαγοράστηκε από τους Ιταλούς, έχουν περιέλθει οι σχέσεις της Hellenic Train με το ελληνικό Δημόσιο. Θρυαλλίδα η τοποθέτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για ενδεχόμενες ευθύνες της στη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη πριν από δύο χρόνια. Και συγκεκριμένα για το κατά πόσον η διαβεβαίωση που έδωσε η εταιρεία στη Βουλή ότι η εμπορευματική αμαξοστοιχία που προσέκρουσε μετωπικά με την επιβατική δεν μετέφερε παράνομο και εύφλεκτο φορτίο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κάτι για το οποίο επέμενε με ανακοίνωσή της και χθες, Πέμπτη, η εταιρεία.
Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του πρωθυπουργού πως, αν αποδειχθεί ότι η Hellenic Train έδωσε ανακριβείς πληροφορίες στη Βουλή και στις αρμόδιες αρχές μετά το δυστύχημα, «θα πρέπει να λογοδοτήσει και να λογοδοτήσει και ποινικά –προφανώς αυτή δεν είναι δική μου δουλειά–, αλλά να λογοδοτήσει και πολιτικά». «Διότι η Hellenic Train ήταν αυτή η οποία διαβεβαίωνε όχι εμένα, το ελληνικό Κοινοβούλιο», σημείωσε.
Επίσης, η επίμονη άρνηση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο, να απαντήσει στις ερωτήσεις των μελών της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για το δυστύχημα στα Τέμπη τον στέλνει στον εισαγγελέα. Ακριβώς πριν από ένα χρόνο, ο CEO της Hellenic Train εξετάστηκε ως μάρτυρας στη Βουλή και αρνήθηκε να απαντήσει σε πολλές από τις ερωτήσεις που του τέθηκαν. Μάλιστα, φέρεται να μην είχε απαντήσει σε καμία ερώτηση που να αφορά την εταιρεία που εκπροσωπούσε, προκαλώντας την οργή όλων των μελών της επιτροπής. Η παρουσία του στην επιτροπή εξελίχθηκε σε τέτοιο «φιάσκο», που όταν του ανακοινώθηκε ότι θα σταλεί η κατάθεσή του σε εισαγγελέα για να ελεγχθεί για ψευδορκία, αρνήθηκε να την υπογράψει. Στη συνέχεια, δε, φέρεται να είπε πως δεν απαντούσε γιατί δεν κατανοούσε τον διερμηνέα που του είχε παρασχεθεί προκειμένου να καταθέσει.
Η κατάθεση εστάλη τότε στην Εισαγγελία Εφετών, η οποία διαβίβασε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας και ανέθεσε την υπόθεση σε εισαγγελέα. Επειτα από έρευνα, ο εισαγγελικός λειτουργός έδωσε παραγγελία σε πταισματοδίκη προκειμένου να τον καλέσει ως ύποπτο σε παροχή εξηγήσεων για το αδίκημα της ψευδούς κατάθεσης. Παράλληλα, ο εισαγγελέας φέρεται να υπέβαλε αίτημα στην εισαγγελία της Λάρισας, ζητώντας να του διαβιβαστεί πιστοποιητικό για την πορεία της ανάκρισης για το δυστύχημα των Τεμπών, αφού εκ του νόμου απαιτείται προηγουμένως αμετάκλητη κρίση για την κυρία δικογραφία, όταν το ερευνώμενο αδίκημα αφορά ψευδή κατάθεση.
Στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου που είναι επιφορτισμένες με την παρακολούθηση της σύμβασης της Hellenic Train, ήδη από το πρωί της Πέμπτης, νομικοί σύμβουλοι ξεσκονίζουν τη σύμβαση με την οποία μεταβιβάστηκε το 100% των μετοχών της εταιρείας στη Ferrovie Dello Stato Italiane SPA, έναντι συνολικού τιμήματος 45 εκατ. ευρώ. Οπως επίσης μελετούν και τις συμβάσεις με τις οποίες η Hellenic Train εξαγόρασε κατόπιν την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού αλλά και τις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, για τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές, από τις οποίες λαμβάνει περί τα 50 εκατ. ετησίως. Ολα αυτά προκειμένου να είναι έτοιμοι εάν χρειαστεί να προχωρήσουν σε καταγγελία.
Το ζήτημα αναμένεται να λάβει και διπλωματικές προεκτάσεις καθώς η Ferrovie Dello Stato Italiane SPA είναι μια εταιρεία που έχει ως βασικό μέτοχο το ιταλικό δημόσιο. Για τον λόγο αυτό τα μέτωπα που έχουν ανοίξει με τη Hellenic Train ενδέχεται πλέον να απασχολήσουν και τη συνάντηση της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η οποία είναι προγραμματισμένη να γίνει λίγο μετά τα μέσα Φεβρουαρίου. Την ίδια ώρα, υπάρχουν ανοικτές απαιτήσεις της Hellenic Train από το υπουργείο Μεταφορών για εκτελεσθέντα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, που κυμαίνονται μεταξύ 60 και 70 εκατ. ευρώ.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ιδρύθηκε το 2005 ως θυγατρική του ΟΣΕ, στο πλαίσιο της τότε προσπάθειας εξυγίανσης του οργανισμού, ο οποίος βαρυνόταν με δανεισμό 10 δισ. ευρώ εγγυημένο από το ελληνικό Δημόσιο, και τον Δεκέμβριο του 2008 η κυριότητά της μεταβιβάστηκε στο Δημόσιο. Εντάχθηκε στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που αποφασίστηκε στο πλαίσιο των μνημονίων και βγήκε προς πώληση σε διαγωνισμό το 2013. Υστερα από αλλεπάλληλες αναβολές, πωλήθηκε τελικά στους Ιταλούς τον Σεπτέμβριο του 2017. Η ιδιωτικοποίηση επέφερε το κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους 692 εκατ. ευρώ, που διαφορετικά θα έπρεπε να επιστραφούν οδηγώντας είτε τους ελληνικούς σιδηρόδρομους σε εκκωφαντική χρεοκοπία είτε σε επιδείνωση της ήδη δεινότατης τότε δημοσιονομικής θέσης της χώρας.
Οι προσδοκίες
Από νωρίς οι σχέσεις των Ιταλών της Ferrovie και της θυγατρικής της Hellenic Train με την ελληνική πλευρά ήταν τεταμένες. Εκτός από τις διαφορές με την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) και τη ΓΑΙΑΟΣΕ, από την οποία εκμισθώνει τροχαίο υλικό –μονάδες όλες κάποτε του πάλαι ποτέ κραταιού ΟΣΕ–, το ζήτημα του ύψους των αποζημιώσεων για τις άγονες γραμμές αλλά και η εξόφλησή τους ήταν πάντοτε «αγκάθι» στις σχέσεις με την κυβέρνηση και το υπουργείο Μεταφορών.
Παράλληλα, οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν για σύγχρονες, ασφαλείς και ταχύτατες συγκοινωνίες σε βασικά δρομολόγια όπως μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, με το «Ασημένιο Βέλος», διαψεύστηκαν για διάφορους λόγους (μερικοί από τους οποίους αφορούν και τον ΟΣΕ, ιδιοκτήτη του δικτύου, των γραμμών δηλαδή). Επιπλέον, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων έχει επιβάλει πρόστιμα στην Hellenic Train επειδή, μεταξύ άλλων, σε ελέγχους και πορίσματά της διαπιστώνει ότι τα πιστοποιητικά των μηχανοδηγών είτε είναι ληγμένα, είτε είναι ελλιπή, είτε έχουν λάθη. Ούτε όμως οι προσδοκίες για μεγάλη ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών επιβεβαιώθηκαν, ενώ παραμένει επί του παρόντος άγνωστο το ακριβές επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρείας ιταλικών συμφερόντων για το εμπορευματικό κέντρο logistics στο «Θριάσιο ΙΙ».
Στο μικροσκόπιο νομικών συμβούλων βρίσκεται η μεταβίβαση του 100% των μετοχών στη Ferrovie Dello Stato Italiane SPA, έναντι 45 εκατ. ευρώ, καθώς και άλλες συμβάσεις.
Τα ανοιχτά μέτωπα ενδέχεται να απασχολήσουν και τη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι εντός Φεβρουαρίου.
Τα δύσφλεκτα έλαια, οι καθυστερήσεις
Επίσης, η επίμονη άρνηση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο, να απαντήσει στις ερωτήσεις των μελών της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για το δυστύχημα στα Τέμπη τον στέλνει στον εισαγγελέα. Ακριβώς πριν από ένα χρόνο, ο CEO της Hellenic Train εξετάστηκε ως μάρτυρας στη Βουλή και αρνήθηκε να απαντήσει σε πολλές από τις ερωτήσεις που του τέθηκαν. Μάλιστα, φέρεται να μην είχε απαντήσει σε καμία ερώτηση που να αφορά την εταιρεία που εκπροσωπούσε, προκαλώντας την οργή όλων των μελών της επιτροπής. Η παρουσία του στην επιτροπή εξελίχθηκε σε τέτοιο «φιάσκο», που όταν του ανακοινώθηκε ότι θα σταλεί η κατάθεσή του σε εισαγγελέα για να ελεγχθεί για ψευδορκία, αρνήθηκε να την υπογράψει. Στη συνέχεια, δε, φέρεται να είπε πως δεν απαντούσε γιατί δεν κατανοούσε τον διερμηνέα που του είχε παρασχεθεί προκειμένου να καταθέσει.
Η κατάθεση εστάλη τότε στην Εισαγγελία Εφετών, η οποία διαβίβασε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας και ανέθεσε την υπόθεση σε εισαγγελέα. Επειτα από έρευνα, ο εισαγγελικός λειτουργός έδωσε παραγγελία σε πταισματοδίκη προκειμένου να τον καλέσει ως ύποπτο σε παροχή εξηγήσεων για το αδίκημα της ψευδούς κατάθεσης. Παράλληλα, ο εισαγγελέας φέρεται να υπέβαλε αίτημα στην εισαγγελία της Λάρισας, ζητώντας να του διαβιβαστεί πιστοποιητικό για την πορεία της ανάκρισης για το δυστύχημα των Τεμπών, αφού εκ του νόμου απαιτείται προηγουμένως αμετάκλητη κρίση για την κυρία δικογραφία, όταν το ερευνώμενο αδίκημα αφορά ψευδή κατάθεση.
Στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου που είναι επιφορτισμένες με την παρακολούθηση της σύμβασης της Hellenic Train, ήδη από το πρωί της Πέμπτης, νομικοί σύμβουλοι ξεσκονίζουν τη σύμβαση με την οποία μεταβιβάστηκε το 100% των μετοχών της εταιρείας στη Ferrovie Dello Stato Italiane SPA, έναντι συνολικού τιμήματος 45 εκατ. ευρώ. Οπως επίσης μελετούν και τις συμβάσεις με τις οποίες η Hellenic Train εξαγόρασε κατόπιν την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού αλλά και τις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, για τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές, από τις οποίες λαμβάνει περί τα 50 εκατ. ετησίως. Ολα αυτά προκειμένου να είναι έτοιμοι εάν χρειαστεί να προχωρήσουν σε καταγγελία.
Το ζήτημα αναμένεται να λάβει και διπλωματικές προεκτάσεις καθώς η Ferrovie Dello Stato Italiane SPA είναι μια εταιρεία που έχει ως βασικό μέτοχο το ιταλικό δημόσιο. Για τον λόγο αυτό τα μέτωπα που έχουν ανοίξει με τη Hellenic Train ενδέχεται πλέον να απασχολήσουν και τη συνάντηση της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η οποία είναι προγραμματισμένη να γίνει λίγο μετά τα μέσα Φεβρουαρίου. Την ίδια ώρα, υπάρχουν ανοικτές απαιτήσεις της Hellenic Train από το υπουργείο Μεταφορών για εκτελεσθέντα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, που κυμαίνονται μεταξύ 60 και 70 εκατ. ευρώ.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ιδρύθηκε το 2005 ως θυγατρική του ΟΣΕ, στο πλαίσιο της τότε προσπάθειας εξυγίανσης του οργανισμού, ο οποίος βαρυνόταν με δανεισμό 10 δισ. ευρώ εγγυημένο από το ελληνικό Δημόσιο, και τον Δεκέμβριο του 2008 η κυριότητά της μεταβιβάστηκε στο Δημόσιο. Εντάχθηκε στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που αποφασίστηκε στο πλαίσιο των μνημονίων και βγήκε προς πώληση σε διαγωνισμό το 2013. Υστερα από αλλεπάλληλες αναβολές, πωλήθηκε τελικά στους Ιταλούς τον Σεπτέμβριο του 2017. Η ιδιωτικοποίηση επέφερε το κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους 692 εκατ. ευρώ, που διαφορετικά θα έπρεπε να επιστραφούν οδηγώντας είτε τους ελληνικούς σιδηρόδρομους σε εκκωφαντική χρεοκοπία είτε σε επιδείνωση της ήδη δεινότατης τότε δημοσιονομικής θέσης της χώρας.
Οι προσδοκίες
Από νωρίς οι σχέσεις των Ιταλών της Ferrovie και της θυγατρικής της Hellenic Train με την ελληνική πλευρά ήταν τεταμένες. Εκτός από τις διαφορές με την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) και τη ΓΑΙΑΟΣΕ, από την οποία εκμισθώνει τροχαίο υλικό –μονάδες όλες κάποτε του πάλαι ποτέ κραταιού ΟΣΕ–, το ζήτημα του ύψους των αποζημιώσεων για τις άγονες γραμμές αλλά και η εξόφλησή τους ήταν πάντοτε «αγκάθι» στις σχέσεις με την κυβέρνηση και το υπουργείο Μεταφορών.
Παράλληλα, οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν για σύγχρονες, ασφαλείς και ταχύτατες συγκοινωνίες σε βασικά δρομολόγια όπως μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, με το «Ασημένιο Βέλος», διαψεύστηκαν για διάφορους λόγους (μερικοί από τους οποίους αφορούν και τον ΟΣΕ, ιδιοκτήτη του δικτύου, των γραμμών δηλαδή). Επιπλέον, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων έχει επιβάλει πρόστιμα στην Hellenic Train επειδή, μεταξύ άλλων, σε ελέγχους και πορίσματά της διαπιστώνει ότι τα πιστοποιητικά των μηχανοδηγών είτε είναι ληγμένα, είτε είναι ελλιπή, είτε έχουν λάθη. Ούτε όμως οι προσδοκίες για μεγάλη ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών επιβεβαιώθηκαν, ενώ παραμένει επί του παρόντος άγνωστο το ακριβές επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρείας ιταλικών συμφερόντων για το εμπορευματικό κέντρο logistics στο «Θριάσιο ΙΙ».
Στο μικροσκόπιο νομικών συμβούλων βρίσκεται η μεταβίβαση του 100% των μετοχών στη Ferrovie Dello Stato Italiane SPA, έναντι 45 εκατ. ευρώ, καθώς και άλλες συμβάσεις.
Τα ανοιχτά μέτωπα ενδέχεται να απασχολήσουν και τη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι εντός Φεβρουαρίου.
Τα δύσφλεκτα έλαια, οι καθυστερήσεις
και τα διαγραμμένα βίντεο
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Περίπου έξι δέκατα του δευτερολέπτου μετά τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 σημειώθηκε μεγάλη έκρηξη, που προκάλεσε μια μεγάλη «μπάλα» φωτιάς. Τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων διαπίστωσαν ότι από το μεγάλο θερμικό φορτίο ξέσπασε έντονη πυρκαγιά, που ξεκίνησε από το βαγόνι του κυλικείου στο Intercity και μεταδόθηκε στο επιβατικό βαγόνι Β2. Στο βαγόνι του κυλικείου έκαιγε τουλάχιστον για 100 λεπτά. Από τα 57 θύματα τα 30 απανθρακώθηκαν. Για τα περισσότερα εξ αυτών δεν κατέστη ιατροδικαστικά δυνατόν να διαπιστωθεί με ακρίβεια ο μηχανισμός θανάτου. Εκτιμάται, πάντως, ότι τουλάχιστον πέντε έως επτά θύματα έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά και όχι από τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
Αυτή η πυρκαγιά, καθώς και το αίτιο που την προκάλεσε, είναι μία από τις κρίσιμες πτυχές του δυστυχήματος των Τεμπών, που απασχολεί μέχρι και σήμερα ερευνητές και συγγενείς θυμάτων. Μέσα στον Φεβρουάριο αναμένεται να παραδοθεί και το σχετικό πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς. Πλέον, δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι «δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα» εάν η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε παράνομο εύφλεκτο υλικό και ότι «υπάρχουν πολλά ενδεχόμενα ανοιχτά».
Η έκρηξη
Η Hellenic Train είχε διατυπώσει την πεποίθηση πως η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα του βραχυκυκλώματος που προκλήθηκε όταν κόπηκαν τα καλώδια ηλεκτροδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών και ταυτόχρονα αναφλέγησαν σωματίδια ελαίου σιλικόνης που χρησιμοποιούνται για την ψύξη των μηχανών. Παρόμοια ήταν η τοποθέτηση και της Πυροσβεστικής σε συμπληρωματική έκθεση αυτοψίας που συνέταξε έπειτα από αίτημα του ανακριτή. Τους ίδιους ισχυρισμούς είχε υποστηρίξει δημοσίως και ο πρωθυπουργός μετά το δυστύχημα.
Ωστόσο, οι τεχνικοί σύμβουλοι ορισμένων εκ των οικογενειών των θυμάτων (μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών - ΕΔΑΠΟ) κατέληξαν σε διαφορετικά συμπεράσματα στο πόρισμά τους, απορρίπτοντας κατηγορηματικά τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών ως πρωτογενή αιτία της αρχικής ανάφλεξης.
Πραγματοποίησαν σειρά από πειράματα διαπιστώνοντας ότι το έλαιο σιλικόνης είναι «εξαιρετικά δύσφλεκτο». Επισήμαναν ότι επιτρέπεται να φορτωθεί σε οποιοδήποτε φορτηγό, τρένο, πλοίο, ακόμη και σε αεροσκάφος, και να μεταφερθεί χωρίς επιφύλαξη ως προς την επικινδυνότητά του. Σημείωσαν ότι μετά τη σύγκρουση έλαιο σιλικόνης βρέθηκε διασκορπισμένο στο έδαφος, στα συντρίμμια, αλλά και στα ρούχα διασωθέντων, αποδεικνύοντας ότι δεν καταναλώθηκε από την τεράστια ανάφλεξη, αλλά παρέμεινε στον χώρο στην άκαυστη αρχική μορφή του. Ακόμη υπογραμμίζουν ότι εάν είχε αναφλεγεί και καεί ολόκληρη η ποσότητα του ελαίου των μετασχηματιστών, τότε η περιοχή των συντριμμιών θα έπρεπε να ήταν καλυμμένη με λευκή σκόνη.
Μερικές εβδομάδες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα, κι ενώ τα συντρίμμια είχαν ήδη απομακρυνθεί και ο χώρος είχε καλυφθεί με χαλίκι, έγινε λήψη δειγμάτων από το σημείο της σύγκρουσης και στάλθηκαν στο Γενικό Χημείο του Κράτους. Από τις αναλύσεις που έγιναν ανιχνεύτηκε η χημική ουσία ξυλόλιο. Πρόκειται για έναν εύφλεκτο χημικό διαλύτη, που χρησιμοποιείται για την παρασκευή χρωμάτων, αλλά και τη νόθευση καυσίμων.
Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των οικογενειών, οι ενδείξεις που υπάρχουν μέχρι στιγμής για την ύποπτη καύσιμη ύλη θα μπορούσαν να είχαν μετατραπεί σε αποδείξεις εάν είχε κινηθεί ταχύτερα η ανακριτική διαδικασία και είχαν γίνει άλλες ενέργειες τον Μάρτιο του 2023.
Το φορτίο
Η προσοχή των τεχνικών συμβούλων των οικογενειών εδώ και πολλούς μήνες έχει στραφεί στο περιεχόμενο των κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Η Hellenic Train σε έγγραφό της προς τον ανακριτή ανέφερε ότι η αμαξοστοιχία 63503 αποτελείτο από δύο ηλεκτράμαξες και 13 βαγόνια, εκ των οποίων τα τρία είχαν φτάσει στην Ελλάδα μέσω του σταθμού της Γευγελής και τα υπόλοιπα παρελήφθησαν από τον σταθμό διαλογής της Θεσσαλονίκης.
Σε νέα ανακοίνωσή της, χθες, η Hellenic Train υποστήριξε ότι από τα 13 βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας τα τρία πρώτα που εκτροχιάστηκαν μετέφεραν πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες). Σύμφωνα με την εταιρεία, τα υπόλοιπα περιείχαν παρασκευάσματα διατροφής (βαγόνια 4-7), μπίρες (βαγόνια 8-9), σύρματα από σίδηρο (βαγόνια 10-11) και κενά εμπορευματοκιβώτια (βαγόνια 12-13).
Το οπτικό υλικό
Απαντήσεις για το περιεχόμενο των βαγονιών θα μπορούσαν να δώσουν τα βίντεο από κάμερες ασφαλείας. Ωστόσο, η διαδικασία αναζήτησης αυτού του υλικού στο σημείο φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, αλλά και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς απ’ όπου διήλθε, ξεκίνησε με σοβαρή καθυστέρηση μηνών. Οι πραγματογνώμονες των οικογενειών (ΕΔΑΠΟ), καθώς και δικηγόροι, είχαν ζητήσει να ελεγχθούν τα πλάνα για να διαπιστωθεί εάν υπήρχε παράνομο ή μη δηλωμένο φορτίο.
Το οπτικό υλικό δόθηκε στην ανάκριση υπό μορφήν 15 σκληρών δίσκων. Προέκυψαν, όμως, και άλλες καθυστερήσεις. Από τους δικηγόρους και τους πραγματογνώμονες των οικογενειών διαπιστώθηκε ότι ο ΟΣΕ δεν είχε στείλει υλικό από τον σταθμό φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, αλλά από τον επιβατικό σταθμό. Ακολούθησε νέο αίτημα για την κατάσχεση των σωστών δίσκων.
Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των οικογενειών, η πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας εκτιμάται πως καταγράφηκε από πολλές κάμερες σε 15 διαφορετικά σημεία της διαδρομής. Καθώς πέρασαν μήνες από τη στιγμή των εγγραφών, θεωρείται πλέον ότι είναι πολύ δύσκολο έως πρακτικά αδύνατο να ανακτηθούν πλάνα από τους σκληρούς δίσκους.
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Περίπου έξι δέκατα του δευτερολέπτου μετά τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 σημειώθηκε μεγάλη έκρηξη, που προκάλεσε μια μεγάλη «μπάλα» φωτιάς. Τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων διαπίστωσαν ότι από το μεγάλο θερμικό φορτίο ξέσπασε έντονη πυρκαγιά, που ξεκίνησε από το βαγόνι του κυλικείου στο Intercity και μεταδόθηκε στο επιβατικό βαγόνι Β2. Στο βαγόνι του κυλικείου έκαιγε τουλάχιστον για 100 λεπτά. Από τα 57 θύματα τα 30 απανθρακώθηκαν. Για τα περισσότερα εξ αυτών δεν κατέστη ιατροδικαστικά δυνατόν να διαπιστωθεί με ακρίβεια ο μηχανισμός θανάτου. Εκτιμάται, πάντως, ότι τουλάχιστον πέντε έως επτά θύματα έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά και όχι από τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
Αυτή η πυρκαγιά, καθώς και το αίτιο που την προκάλεσε, είναι μία από τις κρίσιμες πτυχές του δυστυχήματος των Τεμπών, που απασχολεί μέχρι και σήμερα ερευνητές και συγγενείς θυμάτων. Μέσα στον Φεβρουάριο αναμένεται να παραδοθεί και το σχετικό πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς. Πλέον, δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι «δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα» εάν η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε παράνομο εύφλεκτο υλικό και ότι «υπάρχουν πολλά ενδεχόμενα ανοιχτά».
Η έκρηξη
Η Hellenic Train είχε διατυπώσει την πεποίθηση πως η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα του βραχυκυκλώματος που προκλήθηκε όταν κόπηκαν τα καλώδια ηλεκτροδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών και ταυτόχρονα αναφλέγησαν σωματίδια ελαίου σιλικόνης που χρησιμοποιούνται για την ψύξη των μηχανών. Παρόμοια ήταν η τοποθέτηση και της Πυροσβεστικής σε συμπληρωματική έκθεση αυτοψίας που συνέταξε έπειτα από αίτημα του ανακριτή. Τους ίδιους ισχυρισμούς είχε υποστηρίξει δημοσίως και ο πρωθυπουργός μετά το δυστύχημα.
Ωστόσο, οι τεχνικοί σύμβουλοι ορισμένων εκ των οικογενειών των θυμάτων (μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών - ΕΔΑΠΟ) κατέληξαν σε διαφορετικά συμπεράσματα στο πόρισμά τους, απορρίπτοντας κατηγορηματικά τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών ως πρωτογενή αιτία της αρχικής ανάφλεξης.
Πραγματοποίησαν σειρά από πειράματα διαπιστώνοντας ότι το έλαιο σιλικόνης είναι «εξαιρετικά δύσφλεκτο». Επισήμαναν ότι επιτρέπεται να φορτωθεί σε οποιοδήποτε φορτηγό, τρένο, πλοίο, ακόμη και σε αεροσκάφος, και να μεταφερθεί χωρίς επιφύλαξη ως προς την επικινδυνότητά του. Σημείωσαν ότι μετά τη σύγκρουση έλαιο σιλικόνης βρέθηκε διασκορπισμένο στο έδαφος, στα συντρίμμια, αλλά και στα ρούχα διασωθέντων, αποδεικνύοντας ότι δεν καταναλώθηκε από την τεράστια ανάφλεξη, αλλά παρέμεινε στον χώρο στην άκαυστη αρχική μορφή του. Ακόμη υπογραμμίζουν ότι εάν είχε αναφλεγεί και καεί ολόκληρη η ποσότητα του ελαίου των μετασχηματιστών, τότε η περιοχή των συντριμμιών θα έπρεπε να ήταν καλυμμένη με λευκή σκόνη.
Μερικές εβδομάδες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα, κι ενώ τα συντρίμμια είχαν ήδη απομακρυνθεί και ο χώρος είχε καλυφθεί με χαλίκι, έγινε λήψη δειγμάτων από το σημείο της σύγκρουσης και στάλθηκαν στο Γενικό Χημείο του Κράτους. Από τις αναλύσεις που έγιναν ανιχνεύτηκε η χημική ουσία ξυλόλιο. Πρόκειται για έναν εύφλεκτο χημικό διαλύτη, που χρησιμοποιείται για την παρασκευή χρωμάτων, αλλά και τη νόθευση καυσίμων.
Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των οικογενειών, οι ενδείξεις που υπάρχουν μέχρι στιγμής για την ύποπτη καύσιμη ύλη θα μπορούσαν να είχαν μετατραπεί σε αποδείξεις εάν είχε κινηθεί ταχύτερα η ανακριτική διαδικασία και είχαν γίνει άλλες ενέργειες τον Μάρτιο του 2023.
Το φορτίο
Η προσοχή των τεχνικών συμβούλων των οικογενειών εδώ και πολλούς μήνες έχει στραφεί στο περιεχόμενο των κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Η Hellenic Train σε έγγραφό της προς τον ανακριτή ανέφερε ότι η αμαξοστοιχία 63503 αποτελείτο από δύο ηλεκτράμαξες και 13 βαγόνια, εκ των οποίων τα τρία είχαν φτάσει στην Ελλάδα μέσω του σταθμού της Γευγελής και τα υπόλοιπα παρελήφθησαν από τον σταθμό διαλογής της Θεσσαλονίκης.
Σε νέα ανακοίνωσή της, χθες, η Hellenic Train υποστήριξε ότι από τα 13 βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας τα τρία πρώτα που εκτροχιάστηκαν μετέφεραν πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες). Σύμφωνα με την εταιρεία, τα υπόλοιπα περιείχαν παρασκευάσματα διατροφής (βαγόνια 4-7), μπίρες (βαγόνια 8-9), σύρματα από σίδηρο (βαγόνια 10-11) και κενά εμπορευματοκιβώτια (βαγόνια 12-13).
Το οπτικό υλικό
Απαντήσεις για το περιεχόμενο των βαγονιών θα μπορούσαν να δώσουν τα βίντεο από κάμερες ασφαλείας. Ωστόσο, η διαδικασία αναζήτησης αυτού του υλικού στο σημείο φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, αλλά και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς απ’ όπου διήλθε, ξεκίνησε με σοβαρή καθυστέρηση μηνών. Οι πραγματογνώμονες των οικογενειών (ΕΔΑΠΟ), καθώς και δικηγόροι, είχαν ζητήσει να ελεγχθούν τα πλάνα για να διαπιστωθεί εάν υπήρχε παράνομο ή μη δηλωμένο φορτίο.
Το οπτικό υλικό δόθηκε στην ανάκριση υπό μορφήν 15 σκληρών δίσκων. Προέκυψαν, όμως, και άλλες καθυστερήσεις. Από τους δικηγόρους και τους πραγματογνώμονες των οικογενειών διαπιστώθηκε ότι ο ΟΣΕ δεν είχε στείλει υλικό από τον σταθμό φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, αλλά από τον επιβατικό σταθμό. Ακολούθησε νέο αίτημα για την κατάσχεση των σωστών δίσκων.
Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των οικογενειών, η πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας εκτιμάται πως καταγράφηκε από πολλές κάμερες σε 15 διαφορετικά σημεία της διαδρομής. Καθώς πέρασαν μήνες από τη στιγμή των εγγραφών, θεωρείται πλέον ότι είναι πολύ δύσκολο έως πρακτικά αδύνατο να ανακτηθούν πλάνα από τους σκληρούς δίσκους.
...από "ΤΑ ΝΕΑ"
![]() |
| "ΤΑ ΝΕΑ", κύριο θέμα, 31/01/25 |








Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου