οι κηπουροι τησ αυγησ

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2025

Στο χειρότερο σημείο από το 2017, οπότε και εξαγοράστηκε από τους Ιταλούς, έχουν περιέλθει οι σχέσεις της Hellenic Train με το ελληνικό Δημόσιο. Θρυαλλίδα η τοποθέτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για ενδεχόμενες ευθύνες της στη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη πριν από δύο χρόνια. Και συγκεκριμένα για το κατά πόσον η διαβεβαίωση που έδωσε η εταιρεία στη Βουλή ότι η εμπορευματική αμαξοστοιχία που προσέκρουσε μετωπικά με την επιβατική δεν μετέφερε παράνομο και εύφλεκτο φορτίο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κάτι για το οποίο επέμενε με ανακοίνωσή της και χθες, Πέμπτη, η εταιρεία. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του πρωθυπουργού πως, αν αποδειχθεί ότι η Hellenic Train έδωσε ανακριβείς πληροφορίες στη Βουλή και στις αρμόδιες αρχές μετά το δυστύχημα, «θα πρέπει να λογοδοτήσει και να λογοδοτήσει και ποινικά –προφανώς αυτή δεν είναι δική μου δουλειά–, αλλά να λογοδοτήσει και πολιτικά». «Διότι η Hellenic Train ήταν αυτή η οποία διαβεβαίωνε όχι εμένα, το ελληνικό Κοινοβούλιο», σημείωσε. Επίσης, η επίμονη άρνηση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο, να απαντήσει στις ερωτήσεις των μελών της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για το δυστύχημα στα Τέμπη τον στέλνει στον εισαγγελέα. Ακριβώς πριν από ένα χρόνο, ο CEO της Hellenic Train εξετάστηκε ως μάρτυρας στη Βουλή και αρνήθηκε να απαντήσει σε πολλές από τις ερωτήσεις που του τέθηκαν. Μάλιστα, φέρεται να μην είχε απαντήσει σε καμία ερώτηση που να αφορά την εταιρεία που εκπροσωπούσε, προκαλώντας την οργή όλων των μελών της επιτροπής....

 Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", και...

"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", κύριο θέμα, 31/01/25































Σε κλοιό η Hellenic Train

Καλείται ως ύποπτος ο πρώην CEO – Σκέψεις για καταγγελία της σύμβασης

ΤΟΥ ΗΛΙΑ Γ. ΜΠΕΛΛΟΥ


ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ: 

Ασφυκτικές πιέσεις ασκούνται στη Ηellenic Train από τη Δικαιοσύνη και την κυβέρνηση. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του πρωθυπουργού πως αν αποδειχθεί ότι η εταιρεία έδωσε ανακριβείς πληροφορίες μετά το δυστύχημα, «θα πρέπει να λογοδοτήσει». Τα μέτωπα που έχουν ανοίξει με τη Hellenic Train ενδέχεται να απασχολήσουν και τη συνάντηση της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι με τον Κυριάκο Μητσοτάκη στα μέσα Φεβρουαρίου. Εξηγήσεις για την κατάθεση που έδωσε στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής ένα χρόνο νωρίτερα, όπου φέρεται να αρνήθηκε να απαντήσει σε πολλές ερωτήσεις, καλείται να δώσει ο πρώην CEO της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο. Εν τω μεταξύ, οι υπηρεσίες του ελληνικού Δημοσίου που είναι επιφορτισμένες με την παρακολούθηση της σύμβασης της Hellenic Train την «ξεσκονίζουν» προκειμένου να είναι έτοιμες, αν χρειαστεί, να προχωρήσουν σε καταγγελία.

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ:

Στο χειρότερο σημείο από το 2017, οπότε και εξαγοράστηκε από τους Ιταλούς, έχουν περιέλθει οι σχέσεις της Hellenic Train με το ελληνικό Δημόσιο. Θρυαλλίδα η τοποθέτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για ενδεχόμενες ευθύνες της στη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη πριν από δύο χρόνια. Και συγκεκριμένα για το κατά πόσον η διαβεβαίωση που έδωσε η εταιρεία στη Βουλή ότι η εμπορευματική αμαξοστοιχία που προσέκρουσε μετωπικά με την επιβατική δεν μετέφερε παράνομο και εύφλεκτο φορτίο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κάτι για το οποίο επέμενε με ανακοίνωσή της και χθες, Πέμπτη, η εταιρεία. 

Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του πρωθυπουργού πως, αν αποδειχθεί ότι η Hellenic Train έδωσε ανακριβείς πληροφορίες στη Βουλή και στις αρμόδιες αρχές μετά το δυστύχημα, «θα πρέπει να λογοδοτήσει και να λογοδοτήσει και ποινικά –προφανώς αυτή δεν είναι δική μου δουλειά–, αλλά να λογοδοτήσει και πολιτικά». «Διότι η Hellenic Train ήταν αυτή η οποία διαβεβαίωνε όχι εμένα, το ελληνικό Κοινοβούλιο», σημείωσε.

Επίσης, η επίμονη άρνηση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο, να απαντήσει στις ερωτήσεις των μελών της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για το δυστύχημα στα Τέμπη τον στέλνει στον εισαγγελέα. Ακριβώς πριν από ένα χρόνο, ο CEO της Hellenic Train εξετάστηκε ως μάρτυρας στη Βουλή και αρνήθηκε να απαντήσει σε πολλές από τις ερωτήσεις που του τέθηκαν. Μάλιστα, φέρεται να μην είχε απαντήσει σε καμία ερώτηση που να αφορά την εταιρεία που εκπροσωπούσε, προκαλώντας την οργή όλων των μελών της επιτροπής. Η παρουσία του στην επιτροπή εξελίχθηκε σε τέτοιο «φιάσκο», που όταν του ανακοινώθηκε ότι θα σταλεί η κατάθεσή του σε εισαγγελέα για να ελεγχθεί για ψευδορκία, αρνήθηκε να την υπογράψει. Στη συνέχεια, δε, φέρεται να είπε πως δεν απαντούσε γιατί δεν κατανοούσε τον διερμηνέα που του είχε παρασχεθεί προκειμένου να καταθέσει.

Η κατάθεση εστάλη τότε στην Εισαγγελία Εφετών, η οποία διαβίβασε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας και ανέθεσε την υπόθεση σε εισαγγελέα. Επειτα από έρευνα, ο εισαγγελικός λειτουργός έδωσε παραγγελία σε πταισματοδίκη προκειμένου να τον καλέσει ως ύποπτο σε παροχή εξηγήσεων για το αδίκημα της ψευδούς κατάθεσης. Παράλληλα, ο εισαγγελέας φέρεται να υπέβαλε αίτημα στην εισαγγελία της Λάρισας, ζητώντας να του διαβιβαστεί πιστοποιητικό για την πορεία της ανάκρισης για το δυστύχημα των Τεμπών, αφού εκ του νόμου απαιτείται προηγουμένως αμετάκλητη κρίση για την κυρία δικογραφία, όταν το ερευνώμενο αδίκημα αφορά ψευδή κατάθεση.

Στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου που είναι επιφορτισμένες με την παρακολούθηση της σύμβασης της Hellenic Train, ήδη από το πρωί της Πέμπτης, νομικοί σύμβουλοι ξεσκονίζουν τη σύμβαση με την οποία μεταβιβάστηκε το 100% των μετοχών της εταιρείας στη Ferrovie Dello Stato Italiane SPA, έναντι συνολικού τιμήματος 45 εκατ. ευρώ. Οπως επίσης μελετούν και τις συμβάσεις με τις οποίες η Hellenic Train εξαγόρασε κατόπιν την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού αλλά και τις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, για τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές, από τις οποίες λαμβάνει περί τα 50 εκατ. ετησίως. Ολα αυτά προκειμένου να είναι έτοιμοι εάν χρειαστεί να προχωρήσουν σε καταγγελία.

Το ζήτημα αναμένεται να λάβει και διπλωματικές προεκτάσεις καθώς η Ferrovie Dello Stato Italiane SPA είναι μια εταιρεία που έχει ως βασικό μέτοχο το ιταλικό δημόσιο. Για τον λόγο αυτό τα μέτωπα που έχουν ανοίξει με τη Hellenic Train ενδέχεται πλέον να απασχολήσουν και τη συνάντηση της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η οποία είναι προγραμματισμένη να γίνει λίγο μετά τα μέσα Φεβρουαρίου. Την ίδια ώρα, υπάρχουν ανοικτές απαιτήσεις της Hellenic Train από το υπουργείο Μεταφορών για εκτελεσθέντα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, που κυμαίνονται μεταξύ 60 και 70 εκατ. ευρώ.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ιδρύθηκε το 2005 ως θυγατρική του ΟΣΕ, στο πλαίσιο της τότε προσπάθειας εξυγίανσης του οργανισμού, ο οποίος βαρυνόταν με δανεισμό 10 δισ. ευρώ εγγυημένο από το ελληνικό Δημόσιο, και τον Δεκέμβριο του 2008 η κυριότητά της μεταβιβάστηκε στο Δημόσιο. Εντάχθηκε στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που αποφασίστηκε στο πλαίσιο των μνημονίων και βγήκε προς πώληση σε διαγωνισμό το 2013. Υστερα από αλλεπάλληλες αναβολές, πωλήθηκε τελικά στους Ιταλούς τον Σεπτέμβριο του 2017. Η ιδιωτικοποίηση επέφερε το κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους 692 εκατ. ευρώ, που διαφορετικά θα έπρεπε να επιστραφούν οδηγώντας είτε τους ελληνικούς σιδηρόδρομους σε εκκωφαντική χρεοκοπία είτε σε επιδείνωση της ήδη δεινότατης τότε δημοσιονομικής θέσης της χώρας.

Οι προσδοκίες

Από νωρίς οι σχέσεις των Ιταλών της Ferrovie και της θυγατρικής της Hellenic Train με την ελληνική πλευρά ήταν τεταμένες. Εκτός από τις διαφορές με την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) και τη ΓΑΙΑΟΣΕ, από την οποία εκμισθώνει τροχαίο υλικό –μονάδες όλες κάποτε του πάλαι ποτέ κραταιού ΟΣΕ–, το ζήτημα του ύψους των αποζημιώσεων για τις άγονες γραμμές αλλά και η εξόφλησή τους ήταν πάντοτε «αγκάθι» στις σχέσεις με την κυβέρνηση και το υπουργείο Μεταφορών.

Παράλληλα, οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν για σύγχρονες, ασφαλείς και ταχύτατες συγκοινωνίες σε βασικά δρομολόγια όπως μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, με το «Ασημένιο Βέλος», διαψεύστηκαν για διάφορους λόγους (μερικοί από τους οποίους αφορούν και τον ΟΣΕ, ιδιοκτήτη του δικτύου, των γραμμών δηλαδή). Επιπλέον, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων έχει επιβάλει πρόστιμα στην Hellenic Train επειδή, μεταξύ άλλων, σε ελέγχους και πορίσματά της διαπιστώνει ότι τα πιστοποιητικά των μηχανοδηγών είτε είναι ληγμένα, είτε είναι ελλιπή, είτε έχουν λάθη. Ούτε όμως οι προσδοκίες για μεγάλη ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών επιβεβαιώθηκαν, ενώ παραμένει επί του παρόντος άγνωστο το ακριβές επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρείας ιταλικών συμφερόντων για το εμπορευματικό κέντρο logistics στο «Θριάσιο ΙΙ».

Στο μικροσκόπιο νομικών συμβούλων βρίσκεται η μεταβίβαση του 100% των μετοχών στη Ferrovie Dello Stato Italiane SPA, έναντι 45 εκατ. ευρώ, καθώς και άλλες συμβάσεις.

Τα ανοιχτά μέτωπα ενδέχεται να απασχολήσουν και τη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι εντός Φεβρουαρίου.


Τα δύσφλεκτα έλαια, οι καθυστερήσεις 
και τα διαγραμμένα βίντεο

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ


Περίπου έξι δέκατα του δευτερολέπτου μετά τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 σημειώθηκε μεγάλη έκρηξη, που προκάλεσε μια μεγάλη «μπάλα» φωτιάς. Τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων διαπίστωσαν ότι από το μεγάλο θερμικό φορτίο ξέσπασε έντονη πυρκαγιά, που ξεκίνησε από το βαγόνι του κυλικείου στο Intercity και μεταδόθηκε στο επιβατικό βαγόνι Β2. Στο βαγόνι του κυλικείου έκαιγε τουλάχιστον για 100 λεπτά. Από τα 57 θύματα τα 30 απανθρακώθηκαν. Για τα περισσότερα εξ αυτών δεν κατέστη ιατροδικαστικά δυνατόν να διαπιστωθεί με ακρίβεια ο μηχανισμός θανάτου. Εκτιμάται, πάντως, ότι τουλάχιστον πέντε έως επτά θύματα έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά και όχι από τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.

Αυτή η πυρκαγιά, καθώς και το αίτιο που την προκάλεσε, είναι μία από τις κρίσιμες πτυχές του δυστυχήματος των Τεμπών, που απασχολεί μέχρι και σήμερα ερευνητές και συγγενείς θυμάτων. Μέσα στον Φεβρουάριο αναμένεται να παραδοθεί και το σχετικό πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς. Πλέον, δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι «δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα» εάν η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε παράνομο εύφλεκτο υλικό και ότι «υπάρχουν πολλά ενδεχόμενα ανοιχτά».

Η έκρηξη

Η Hellenic Train είχε διατυπώσει την πεποίθηση πως η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα του βραχυκυκλώματος που προκλήθηκε όταν κόπηκαν τα καλώδια ηλεκτροδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών και ταυτόχρονα αναφλέγησαν σωματίδια ελαίου σιλικόνης που χρησιμοποιούνται για την ψύξη των μηχανών. Παρόμοια ήταν η τοποθέτηση και της Πυροσβεστικής σε συμπληρωματική έκθεση αυτοψίας που συνέταξε έπειτα από αίτημα του ανακριτή. Τους ίδιους ισχυρισμούς είχε υποστηρίξει δημοσίως και ο πρωθυπουργός μετά το δυστύχημα.

Ωστόσο, οι τεχνικοί σύμβουλοι ορισμένων εκ των οικογενειών των θυμάτων (μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών - ΕΔΑΠΟ) κατέληξαν σε διαφορετικά συμπεράσματα στο πόρισμά τους, απορρίπτοντας κατηγορηματικά τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών ως πρωτογενή αιτία της αρχικής ανάφλεξης.

Πραγματοποίησαν σειρά από πειράματα διαπιστώνοντας ότι το έλαιο σιλικόνης είναι «εξαιρετικά δύσφλεκτο». Επισήμαναν ότι επιτρέπεται να φορτωθεί σε οποιοδήποτε φορτηγό, τρένο, πλοίο, ακόμη και σε αεροσκάφος, και να μεταφερθεί χωρίς επιφύλαξη ως προς την επικινδυνότητά του. Σημείωσαν ότι μετά τη σύγκρουση έλαιο σιλικόνης βρέθηκε διασκορπισμένο στο έδαφος, στα συντρίμμια, αλλά και στα ρούχα διασωθέντων, αποδεικνύοντας ότι δεν καταναλώθηκε από την τεράστια ανάφλεξη, αλλά παρέμεινε στον χώρο στην άκαυστη αρχική μορφή του. Ακόμη υπογραμμίζουν ότι εάν είχε αναφλεγεί και καεί ολόκληρη η ποσότητα του ελαίου των μετασχηματιστών, τότε η περιοχή των συντριμμιών θα έπρεπε να ήταν καλυμμένη με λευκή σκόνη.

Μερικές εβδομάδες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα, κι ενώ τα συντρίμμια είχαν ήδη απομακρυνθεί και ο χώρος είχε καλυφθεί με χαλίκι, έγινε λήψη δειγμάτων από το σημείο της σύγκρουσης και στάλθηκαν στο Γενικό Χημείο του Κράτους. Από τις αναλύσεις που έγιναν ανιχνεύτηκε η χημική ουσία ξυλόλιο. Πρόκειται για έναν εύφλεκτο χημικό διαλύτη, που χρησιμοποιείται για την παρασκευή χρωμάτων, αλλά και τη νόθευση καυσίμων.

Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των οικογενειών, οι ενδείξεις που υπάρχουν μέχρι στιγμής για την ύποπτη καύσιμη ύλη θα μπορούσαν να είχαν μετατραπεί σε αποδείξεις εάν είχε κινηθεί ταχύτερα η ανακριτική διαδικασία και είχαν γίνει άλλες ενέργειες τον Μάρτιο του 2023.

Το φορτίο

Η προσοχή των τεχνικών συμβούλων των οικογενειών εδώ και πολλούς μήνες έχει στραφεί στο περιεχόμενο των κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Η Hellenic Train σε έγγραφό της προς τον ανακριτή ανέφερε ότι η αμαξοστοιχία 63503 αποτελείτο από δύο ηλεκτράμαξες και 13 βαγόνια, εκ των οποίων τα τρία είχαν φτάσει στην Ελλάδα μέσω του σταθμού της Γευγελής και τα υπόλοιπα παρελήφθησαν από τον σταθμό διαλογής της Θεσσαλονίκης.

Σε νέα ανακοίνωσή της, χθες, η Hellenic Train υποστήριξε ότι από τα 13 βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας τα τρία πρώτα που εκτροχιάστηκαν μετέφεραν πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες). Σύμφωνα με την εταιρεία, τα υπόλοιπα περιείχαν παρασκευάσματα διατροφής (βαγόνια 4-7), μπίρες (βαγόνια 8-9), σύρματα από σίδηρο (βαγόνια 10-11) και κενά εμπορευματοκιβώτια (βαγόνια 12-13).

Το οπτικό υλικό

Απαντήσεις για το περιεχόμενο των βαγονιών θα μπορούσαν να δώσουν τα βίντεο από κάμερες ασφαλείας. Ωστόσο, η διαδικασία αναζήτησης αυτού του υλικού στο σημείο φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, αλλά και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς απ’ όπου διήλθε, ξεκίνησε με σοβαρή καθυστέρηση μηνών. Οι πραγματογνώμονες των οικογενειών (ΕΔΑΠΟ), καθώς και δικηγόροι, είχαν ζητήσει να ελεγχθούν τα πλάνα για να διαπιστωθεί εάν υπήρχε παράνομο ή μη δηλωμένο φορτίο.

Το οπτικό υλικό δόθηκε στην ανάκριση υπό μορφήν 15 σκληρών δίσκων. Προέκυψαν, όμως, και άλλες καθυστερήσεις. Από τους δικηγόρους και τους πραγματογνώμονες των οικογενειών διαπιστώθηκε ότι ο ΟΣΕ δεν είχε στείλει υλικό από τον σταθμό φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, αλλά από τον επιβατικό σταθμό. Ακολούθησε νέο αίτημα για την κατάσχεση των σωστών δίσκων.

Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των οικογενειών, η πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας εκτιμάται πως καταγράφηκε από πολλές κάμερες σε 15 διαφορετικά σημεία της διαδρομής. Καθώς πέρασαν μήνες από τη στιγμή των εγγραφών, θεωρείται πλέον ότι είναι πολύ δύσκολο έως πρακτικά αδύνατο να ανακτηθούν πλάνα από τους σκληρούς δίσκους.


Η Εξεταστική, η πρόταση
για Προανακριτική, η μομφή, οι συγκρούσεις

ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΥ

Τα πολιτικά «επεισόδια» του σιδηροδρομικού δυστυχήματος τα δύο τελευταία χρόνια είναι αρκετά. Πλέον, το τι προηγήθηκε στη Βουλή πυροδοτεί ακόμα πιο πολύ τη σύγκρουση κυβέρνησης - αντιπολίτευσης μετά τη συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στον Alpha και τη «διαχωριστική γραμμή» που τράβηξε με τη μέχρι τώρα προσέγγιση που είχε κάνει η πλειοψηφία για τα Τέμπη.

Στο ανοιχτό ενδεχόμενο που άφησε ο πρωθυπουργός για σύσταση προανακριτικής επιτροπής, απαντά με σφοδρότητα το ΠΑΣΟΚ, θυμίζοντας πως είχε καταθέσει αίτημα σχεδόν ενάμιση χρόνο πριν, το οποίο απορρίφθηκε από την πλειοψηφία. Στις 24 Νοεμβρίου του 2023 σε μια συνεδρίαση που διήρκεσε περισσότερο από 12 ώρες η πρόταση της
Χαριλάου Τρικούπη στρεφόταν κατά των πρώην υπουργών Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη. Είχε ακολουθήσει και ο ΣΥΡΙΖΑ ζητώντας να διερευνηθούν ποινικές ευθύνες τεσσάρων πολιτικών προσώπων που διετέλεσαν αρμόδιοι υπουργοί από το 2012-2023 (Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Κωστής Χατζηδάκης, Χρήστος Σπίρτζης, Κώστας Καραμανλής) και διαχειρίστηκαν την επίμαχη σύμβαση 717 για τους σιδηροδρόμους. Τι είχε συμβεί; Με τη νέα κυβέρνηση της Ν.Δ. να μην έχει κλείσει ούτε έξι μήνες ζωής το πόρισμα του Ευρωπαίου εισαγγελέα με ένα πολυσέλιδο κατηγορητήριο στα τέλη του καλοκαιριού είχε επαναφέρει την υπόθεση ακόμα πιο ψηλά στην επικαιρότητα.

Σχεδόν ταυτόχρονα, στις 23 Νοεμβρίου του 2023, η Εξεταστική για τα Τέμπη, που ζήτησε το ΚΚΕ, ξεκίνησε τις εργασίες της με πολλές εντάσεις και αντεγκλήσεις να καταγράφονται μεταξύ της κυβέρνησης και της μειοψηφίας. Είχε εγκριθεί η συγκρότησή της με 226 «ναι» από την Ολομέλεια, όμως η ίδια ομοφωνία δεν καταγράφηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών.

Στιγματίστηκε από αρκετές επεισοδιακές συνεδριάσεις. Στις 20 Φεβρουαρίου του 2024 σταμάτησε η ακροαματική διαδικασία όταν αποχώρησαν από τη συνεδρίαση ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, Νέα Αριστερά, Ελληνική Λύση, ΚΚΕ και Σπαρτιάτες. Κατήγγειλαν την πλειοψηφία για συγκάλυψη λόγω του γρήγορου κλεισίματος των εργασιών της Επιτροπής, όπως ανέφεραν, της μη κλήσης κομβικών μαρτύρων, αλλά και της μη διαβίβασης της δικογραφίας του εφέτη - ανακριτή για το έγκλημα των Τεμπών.

Ο πρωθυπουργός στη συνέντευξή του στον Alpha τόνισε πως «δεν ήταν η καλύτερη στιγμή της Βουλής», με την αντιπολίτευση να υπενθυμίζει ότι παρά τις πιέσεις είχε απορριφθεί καταρχάς το αίτημα να εξεταστεί ο Κώστας Γενηδούνιας, συνδικαλιστής, πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ και στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ. Ακολούθως δεν εκλήθησαν ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, ο πρώην πρόεδρος της επιτροπής παρακολούθησης του συστήματος τηλεδιοίκησης και ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Στη συνεδρίαση της 11ης Μαρτίου του 2024, που πραγματοποιήθηκε για την ανάγνωση των πορισμάτων των κομμάτων, η παρουσία της Ζωής Κωνσταντοπούλου, παρά το γεγονός πως δεν ήταν μέλος της Επιτροπής, άναψε τα αίματα ειδικά όταν η επικεφαλής της Πλεύσης Ελευθερίας πήρε τον λόγο. Το «πολιτικό ημερολόγιο» των Τεμπών περιλαμβάνει και την πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ την οποία ακολούθησαν και υπέγραψαν ο ΣΥΡΙΖΑ, η Νέα Αριστερά και η Πλεύση Ελευθερίας. Συνολικά 83 βουλευτές.

Με βάση ρεπορτάζ που αναφερόταν σε αλλοίωση των συνομιλιών του μοιραίου σταθμάρχη με μηχανοδηγούς στη Λάρισα το βράδυ της τραγωδίας, στο κείμενο της πρότασης γινόταν λόγος για εγκληματική και μεθοδευμένη προσπάθεια συγκάλυψης της υπόθεσης των Τεμπών και δημιουργίας ενός πέπλου προστασίας συγκεκριμένων προσώπων. Επειτα από ονομαστική ψηφοφορία, και επί 300 ψηφισάντων, στις 28 Μαρτίου του 2024, 159 βουλευτές καταψήφισαν την πρόταση δυσπιστίας, ενώ οι 141 βουλευτές της αντιπολίτευσης τάχθηκαν «υπέρ». Στη συνεδρίαση είχε σχολιαστεί αρνητικά τόσο από την αντιπολίτευση όσο και από τους συγγενείς των θυμάτων το χειροκρότημα βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας στον πρώην υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή μετά το τέλος της ομιλίας του.

Η αντιπολίτευση ετοιμάζεται να κλιμακώσει την πίεση προς την κυβέρνηση. Υπενθυμίζεται ότι για την κατάθεση πρότασης δυσπιστίας απαιτούνται 50 υπογραφές βουλευτών, ενώ για το αίτημα σύστασης προανακριτικής επιτροπής 30.

Με πολλές εντάσεις και αντεγκλήσεις είχε ξεκινήσει τις εργασίες της η εξεταστική επιτροπή, η οποία στιγματίστηκε από αρκετές επεισοδιακές συνεδριάσεις.

...από "ΤΑ ΝΕΑ"

"ΤΑ ΝΕΑ", κύριο θέμα, 31/01/25


Η επιτυχία της Εξεταστικής

Προσεκτικός παρατηρητής όσων λέγονταν από τον Πρωθυπουργό στη συνέντευξη για τα Τέμπη, διαπίστωσα τη σχεδόν οργή του, διότι η Εξεταστική Επιτροπή που συστάθηκε για τα Τέμπη δεν έκανε καλά τη δουλειά της. Προφανώς αναφερόταν στα οκτώ – εννιά πορίσματα που εξέδωσε η Επιτροπή τον Μάρτιο του 2024. Οπου υπήρχε αυτό της ΝΔ που έβγαζε λάδι την κυβέρνηση, απαλλάσσοντάς την από κάθε ευθύνη για το δυστύχημα, και υπήρχαν και τα πορίσματα των υπόλοιπων κομμάτων, τα οποία της καταλόγιζαν σοβαρές ευθύνες γιατί δεν είχε πράξει όσα έπρεπε για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Ποιος διόρισε την Επιτροπή, τον επικεφαλής της Δημήτρη Μαρκόπουλο και τα υπόλοιπα δεκαπέντε μέλη της; Ο Πρωθυπουργός τούς διόρισε. Χωρίς τη δική του εντολή, κανείς δεν μπορούσε να κάνει κάτι διαφορετικό. Οπότε οι άνθρωποι που διόρισε έκαναν αυτό ακριβώς το οποίο είχαν εντολή να φέρουν εις πέρας. Ητοι, την απαλλαγή της κυβέρνησης και των στελεχών της από κάθε ευθύνη. Και νομίζω ότι επί του συγκεκριμένου τα κατάφεραν μια χαρά!

Απορίες

Πού λοιπόν βρίσκεται η ένσταση του Πρωθυπουργού για το έργο της διορισμένης από τον ίδιο, της δικής του, Επιτροπής; Την αναζητώ και δεν τη βρίσκω. Τα περισσότερα μέλη της οποίας, να το σημειώσουμε και αυτό, στον επόμενο ανασχηματισμό έγιναν και μέλη της κυβέρνησης! Υφυπουργοί. Πλην του Μαρκόπουλου και των Λαζαρίδη, Μπαραλιάκου, Αδριανού, Μπαρτζώκα, Φ. Παππά, Στυλιανίδη, Υψηλάντη, και του εισηγητή της πλειοψηφίας Τσαβδαρίδη, οι οποίοι για διάφορους λόγους έμειναν εκτός κυβερνητικού σχήματος.

Αν δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους, γιατί επιβραβεύτηκαν οι υπόλοιποι;

Ειλικρινά, απορία το έχω. Μια άλλη απορία που μου γεννήθηκε είναι η εξής: αφού δεν έμεινε ικανοποιημένος από το πόρισμα της ΝΔ για τα Τέμπη ο πρόεδρος Κυριάκος, γιατί στην ψηφοφορία που ακολούθησε στην Επιτροπή η ΝΔ υπερψήφισε το δικό της πόρισμα και όχι κάποιο των υπόλοιπων κομμάτων, πιο ακριβές ως προς τα αίτια του δυστυχήματος; Να το οδηγήσει προς συζήτηση – και έγκριση ίσως – στην Ολομέλεια της Βουλής;

Τι ψάχνω κι εγώ τώρα, ε…

Πόσα ήταν τα βαγόνια;

Για να αντιληφθείτε πάντως τις διαστάσεις του χάους περί των πραγματικών συνθηκών κάτω από τις οποίες σημειώθηκε το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, θα επισημάνω το εξής: η κυβέρνηση ακόμη και σήμερα ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ πόσα ακριβώς βαγόνια ρυμουλκούσε η εμπορική αμαξοστοιχία. Δύο χρόνια μετά την τραγωδία! Πώς ζητάμε να μάθουμε λοιπόν τι μεταφερόταν με τα βαγόνια, αν δεν ξέρουμε πόσα ρυμουλκούσε η φονική αμαξοστοιχία;

Εξηγώ: το πρωί της περασμένης Τρίτης, ο υπουργός Φλωρίδης δήλωσε κατηγορηματικά, συνεντευξιαζόμενος (στον Σκάι), ότι τα βαγόνια της αμαξοστοιχίας ήταν 12 τον αριθμό. «Δεν υπήρχε 13ο βαγόνι – τέτοιο βαγόνι δεν υπήρξε ποτέ», είπε χαρακτηριστικά. Και αν δεν κάνω λάθος, επικαλέστηκε προς επίρρωσιν του ισχυρισμού του κάποιον ή κάποιους εμπειρογνώμονες που είχε ορίσει η πλευρά των συγγενών των θυμάτων – η πλευρά των κρατικών εμπειρογνωμόνων τηρεί αιδήμονα σιγήν επ΄ αυτού. Στάση ευεξήγητη, νομίζω…

Και τι αποκαλύπτεται από τη χθεσινή ανακοίνωση της Hellenic Train, στον απόηχο της συνέντευξης του Πρωθυπουργού; Οτι η εμπορική αμαξοστοιχία διέθετε δεκατρία (αριθμός 13) βαγόνια!!!

Οταν λοιπόν ο αρμόδιος υπουργός Δικαιοσύνης διαβεβαιώνει ότι τα βαγόνια ήταν 12 και η εταιρεία που διαχειρίζεται τους σιδηροδρόμους δηλώνει ότι τα βαγόνια ήταν 13, βρείτε από μόνοι σας πώς λέγεται αυτό και τι ακριβώς σημαίνει…

Ποιος έσβησε τα βίντεο;

Επ’ αυτού απλώς θα σημειώσω ότι αν δεν ξέρουν στην… παραπλανημένη κυβέρνηση πόσα ακριβώς ήταν τα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας, πόση αξία μπορεί να έχει η όποια δήλωσή της εκ των υστέρων για την πραγματική αιτία που προκάλεσε την έκρηξη και πιθανόν οδήγησε στον θάνατο τόσους ανθρώπους; Αφού δεν (ανα)γνωρίζουν ότι υπήρχε και 13ο βαγόνι, το οποίο είναι και το ύποπτο για τη μεταφορά της εκρηκτικής ύλης που προκάλεσε την έκρηξη με τις τρομακτικές επιπτώσεις. Εκτός κι αν το ξέρουν, αλλά υποδύονται ότι το αγνοούν…

Υπήρχε όμως τρόπος να γνωρίζουμε πόσα ακριβώς ήταν τα βαγόνια; Πώς δεν υπήρχε. Αν δεν είχαν σβηστεί ή αφαιρεθεί τα βίντεο από τα σαράντα τόσα σημεία που κατέγραψαν την πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας από τη Θεσσαλονίκη ως το σημείο της σύγκρουσης. Ποιος έσβησε / κατέστρεψε / αφαίρεσε αυτά τα βίντεο και τώρα οι αστυνομικές και δικαστικές Αρχές ψάχνουν σε βίντεο από ψιλικατζίδικα και περίπτερα κατά μήκος της γραμμής για να βρουν την άκρη; Την οποία φυσικά και δεν θα βρουν ποτέ, διότι ύστερα από δύο χρόνια δεν υπάρχει κανένα καταγραφικό που να τηρεί αρχεία.

Αλλο ένα μεγάλο ερωτηματικό και παράλληλα μια σοβαρή, σοβαρότατη, παραδοχή.

Ο μηχανισμός εξαφάνισης στοιχείων…

Ποια είναι αυτή η παραδοχή; Οτι από την πρώτη στιγμή του δυστυχήματος μοιάζει σαν να λειτούργησε ένας αόρατος μηχανισμός εξαφάνισης όσων στοιχείων θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα τού πώς συνέβη το δυστύχημα. Τι το προκάλεσε και κυρίως τι προκάλεσε τις αφύσικα μεγάλες σε αριθμό ανθρώπινες απώλειες.

Από το χέρι που αφαίρεσε λίγα λεπτά μετά το συμβάν το στικάκι με τις συνομιλίες των εμπλεκομένων από το κέντρο επικοινωνίας του ΟΣΕ (για να το διαθέσει προς… επεξεργασία μετέπειτα στη «μονταζιέρα») μέχρι το άρον άρον μπάζωμα της επομένης στην περιοχή του δυστυχήματος και από τη μεταφορά των συντριμμιών και των χωμάτων στα οποία είχαν διαχυθεί οι εύφλεκτες ύλες που προκάλεσαν την έκρηξη μέχρι την εξαφάνιση όλων των στοιχείων για την εμπορική αμαξοστοιχία (και τη μεταμόρφωσή της σε τρένο – φάντασμα), όλα δείχνουν ότι λειτούργησε ένα σύστημα. Δεν θα πω συσκότισης, γιατί δεν έχω τα στοιχεία να το καταγγείλω. Θα πω παρενόχλησης ή αποτροπής της έρευνας. Είχε λόγους να το κάνει η κυβέρνηση αυτό; Λογικά δεν θα είχε. Εκτός κι αν είχε, οπότε…

…και η επιχείρηση αποπροσανατολισμού

…Οπότε εδώ, σε αυτό το σημείο ακριβώς, εισβάλλει στο πεδίο της κοινής λογικής ένα άλλο τεράστιο ερωτηματικό. Ποιος το κατηύθυνε αυτό το σύστημα αποτροπής της ουσιαστικής έρευνας στο πεδίο και για λογαριασμό ποιανού ενήργησε; Διότι αυτοματισμοί σε κάτι τέτοια δεν υπάρχουν. Ενας εγκέφαλος τα σκέφτεται αυτά και τα κατευθύνει.

Για την επιχείρηση αποπροσανατολισμού της κοινωνίας δεν χρειάζεται να τεθούν ερωτήματα – ξέρουμε. Είναι αυτή που έβαλε στη «μονταζιέρα» τις συνομιλίες τριών ανθρώπων (των μηχανοδηγών και του σταθμάρχη) και με το κόψε – ράψε τις έκανε δύο για να πιστοποιηθεί η θεωρία του ανθρώπινου λάθους. Και είναι αυτή που πλάσαρε στα μέσα ενημέρωσης ότι το καταστροφικό μανιτάρι που προκάλεσε η έκρηξη οφειλόταν σε… ηλεκτρικά φορτία (η αρχική εκδοχή) και, αφού γέλασε ο κόσμος με αυτό, πέρασε σε δεύτερο στάδιο: στη δήθεν ανάφλεξη σιλικονούχων ελαίων που είχαν οι δύο αμαξοστοιχίες για τη λειτουργία τους. Αυτή τη δεύτερη εκδοχή την υιοθέτησε ασμένως ο πρόεδρος Κυριάκος για σχεδόν δύο χρόνια. Μέχρι προχθές, οπότε στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας να το μαζέψει κάπως το πράγμα υποστήριξε ότι «το απίθανο σενάριο (της μεταφοράς εκρηκτικής ύλης υπό μορφή διαλυτών καυσίμων) μπορεί να είναι και πιθανό». Καλώς τονε, κι ας άργησε…








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου