Από την "ΕΣΤΙΑ"
τό κατάστημα στην όδό Κλάδου κα Άρεως δίπλα
στον άγιο Έλισσαΐο τοΰ Παπαδιαμάντη,
όπου εργάσθηκε γιά 10 δραχμές. Συμμετέσχε
στό φοιτητικό κίνημα τοϋ 1961-1963 γιά τό 15% τοϋ προϋπολογισμού
γιά τήν παιδεία. Έδίδαξε σέ φροντιστήρια,
σέ ιδιωτικά
σχολεία καί σέ ανώτατες στρατιωτικές
σχολές
Παράλληλα έγραψε. Τά βιβλία του υπερβαίνουν
τά 100, χωρίς νά υπολογίσουμε
τά δημοσιεύματα
του στον ημερήσιο καί περιοδικό τϋπο. Καμμία μέρα χωρίς γραμμή ήταν τό σύνθημα του. Τό μολύβι καί η γομολαστιχα
ήσαν αχώριστοι σύντροφοι του, όπως ή αγαπημένη του Γιάννα καί τά βλαστάρια τους. Ναί, όλη ή πνευματική του
παραγωγή γράφηκε μέ μολύβι. Ή συγγραφή του βασίστηκε στην αυτοψία. Γι' αυτό, σάν άλλος Οδυσσέας, «πολλών ανθρώπων είδεν άστεα καί νόον έγνω». Μέχρι τήν Αίθιοπία
καί τήν Κίνα έφθασε, καί γιά τους 'Ολυμπιακούς
αγώνες τοϋ Πεκίνου έγραψε Πινδαρικούς στίχους.
Έβάδισε σέ δρόμους δύσκολους, συχνά δύσβατους
καί πάντα ανηφορικούς.
Καί όσο πιό
δύσκολος γινόταν ό δρόμος του, τόσο τό βήμα του γινόταν σταθερότερο,
ή θέληση του πιό ισχυρή, τό πνεϋμα του οξύτερο καί ή καρδιά του -αυτό είναι τό θαυμαστό- τρυφερότερη
καί πιό αγνή. Ό ανηφορικός
δρόμος τόν έκαμε νά μπαίνει σέ όλο καί πιό καθαρή ατμόσφαιρα. Τό δοθέν τάλαντο τό πολλαπλασίασε,
τό προσέφερε στην
κοινωνία καί ενθάρρυνε πολλούς σέ κάθε έθνωφελή συγγραφική προσπάθεια.
Δέν έπεζήτησε νά επωφεληθεί τής δημοτικότητας
του. Στή ζωή του δέν διεκδίκησε θέσεις, οϋτε αξιώματα. Δέν είχε εξάρτηση
άπό πουθενά. Κράτησε αποστάσεις άπό παντός είδους ρεύματα τής εποχής. Καί όπως
έγραψε κάποτε: «Δέν έγινα αρκετά ανήθικος γιά νά προβάλλομαι ώς προοδευτικός». Έξεμέτρησε τό βιολογικώς ζήν «μή βαρυνόμενος» όπως έλεγε «άπό πολιτειακό τιμητικό αξίωμα».
Ό Σαράντος μία θέση έπόθησε καί σέ αυτήν στάθηκε καί υπηρέτησε μέ ζήλο μέχρι τέλους. Τήν τιμητικώτερη
θέση: εκείνη τοϋ ΔΑΣΚΑΛΟΥ Όμως, γιά νά είσαι δάσκαλος πρέπει νά έχεις αγάπη. Είναι τό μόνο πού χρειάζεται ό κόσμος. Αγάπη γιά τόν άλλον. Νά συμπεριφέρεσαι
όπως θά ήθελες νά σοϋ συμπεριφερθούν
έάν ήσουν στή θέση τοϋ άλλου. «Είμαστε άνθρωποι όταν γινόμαστε
σάν συνάνθρωποι»,
σημειώνει.
Ό Σαράντος αγάπησε τήν παιδεία καί τά παιδιά. Γι' αυτό ήταν αυστηρός. Αυστηρός αλλά δίκαιος. Στό βιβλίο πού απευθύνεται
ειδικά στους νέους-στούς έφηβους μέ τίτλο «Μιά στάση ζωής που σέ κάνει νά λές παρών», καί πρέπει να τό προσφέρουμε
στά παιδιά μας, σημειώνει: «Ή αυστηρότητα
δέν είναι ταυτόσημη μέ τήν σκληρότητα
ή τή βαναυσότητα.
Είναι τό σωστό μέτρο έκφραση αγάπης». Τό βιβλίο, όπως καί οι 6 τόμοι «Διάλογος μέ τους νέους», διαπνέεται άπό τή φράση τοϋ Δημοκρίτου:
«πάντων κάκιστων η εύπετείη παιδεϋσαι τήν νεότητα, αύτη γάρ εστίν η τίκτει τάς ήδονάς έξ ών η κακότης γίγνεται».
Συχνά έτόνιζε πως δέν ήθελε «παιδιά φρόνιμα, αλλά παιδιά μέ γενναίο φρόνημα. Τό γενναίο φρόνημα δέν εκφράζεται μέ τή θρασύτητα
που καλύπτεται άπό τή νομιμοποιημένη
ατιμωρησία οϋτε μέ τή μαζική παλληκαριά. Τό γενναίο φρόνημα είναι μία στάση ζωής πού σέ κάνει νά λές «παρών», ακόμη καί δταν έπραξες τό κακό, καί νά μήν παριστάνεις
τόν κουφό, δταν σέ καλεί τό καθήκον. Ή δειλία μπορεί νά φέρνει προς
στιγμή τήν επιτυχία, άλλα δέν δημιουργεί
ανθρώπους μέ άξία». Μέ θλίψη
παρακολουθούσε
τήν έξαχρείωση τής γλώσσας μας, αλλά καί τή λεξιπενία, τή «γλωσσική μηχανοποίηση
καί ξενοκρατία», φαινόμενα πού χαρακτήρισε
«γλωσσικό δράμα μέ πολλές πράξεις» καί τάραξε τά λιμνασμένα νερά
μέ τά βιβλία «Άλεξία» καί «Αλαλία».
Υπερβολική η ανησυχία καί οι χαρακτηρισμοί
του; Κάθε άλλο. Σέ πρόσφατη έκθεση τής 'Επιτροπής τής ΕΕ τοϋ διαγωνισμού
Πίζα τοϋ ΟΟΣΑ καί τοϋ Υπουργείου Παιδείας διαπιστώθηκε ότι τό 1/3 τών δεκαπεντάχρονων μαθητών αδυνατεί νά διαβάσει, νά γράψει, νά υπολογίσει καί νά κατανοήσει. Καί τό 1/3 άπό αυτό τό ποσοστό καταφέρνει νά
εισάγεται σέ ανώτατες σχολές. Σέ παλαιότερη έρευνα διαπιστώθηκε ότι τό 1955 ό μέσος απόφοιτος του γυμνασίου (σημερινού
λυκείου) χρησιμοποιούσε 3.000 λέξεις καί τό 1990 μόνο 700.
Γιά νά εκτιμηθεί η έκταση τής λεξιπενίας άς ληφθεί ύπ' όψη ότι
κατά τις διεθνείς προδιαγραφές η βασική
γνώση μιας ξένης γλώσσας, δηλαδή γιά νά
μπορεί ό αλλοδαπός επισκέπτης μιας χώρας νά συνεννοηθεί στοιχειωδώς (νά προμηθευθεί
τροφή καί προσωρινή στέγη), όχι για νά προσφέρει επαγγελματικές
υπηρεσίες, συμποσοϋται
στις 700 περίπου λέξεις.
Γι' αυτό, ό Σαράντος όπως καί πολλοί άλλοι επέμεινε
στή σωστή χρήση της αλλά καί στή γνώση εις βάθος καί τοϋ πλούτου της όχι άπό σωβινισμό, άλλα άπό σεβασμό προς τό μέλλον. «Τά 'Ελληνικά σημειώνει πάντα θά έχουν μέλλον. Ο Ελληνες χωρίς αυτά όχι».
Ό αναγνώστης τών κειμένων του θαυμάζει τή στιλπνότητα
τοϋ πνεύματος, τή λαγαρή έκφραση, τόν γλωσσικό του πλούτο καί τόν σεβασμό προς τήν ιστορική ορθογραφία.
Τις λέξεις μέ τους τόνους καί τά πνεύματα
πού μοιάζουν σάν καλλιτεχνήματα,
κατά τόν χαρακτηρισμό
τοϋ Γιάννη Ρίτσου, καί βοηθεί στό άνετο διάβασμα. "Οταν κατηγορήθηκε δτι χρησιμοποιεί ώραιολογίες απάντησε δτι «τίς προτιμά άπό τις χυδαιολογίες».
Κάποτε υπέδειξε σέ φίλο του ένα
κείμενο τοϋ Κων. Τσάτσου, ό όποίος γράφει
γιά τήν ιστορική ορθογραφία: «Όταν τά μεγάλα εκδοτικά κέντρα κλασσικών κειμένων
συνεχίζουν αναλλοίωτη στή γραφή τους τήν
παράδοση τών βυζαντινών χρόνων καί τών
εκδόσεων κατά τήν ιταλική αναγέννηση, θά
πρέπει νά είμαι ό τελευταίος, πού θά εγκαταλείψει
τό παραδοσιακό
αυτό στοιχείο, πού μέ συνδέει καί μέ ταυτίζει μέ τά μεγάλα σύγχρονα κέντρα τοϋ ελληνικού ουμανισμού».
Τή γλώσσα μας πού καταλαμβάνει μιά μεγάλη έκταση τοϋ γλωσσικού θησαυρού όλων τών ευρωπαϊκών λαών, πρέπει νά τή διαφυλάξομε, νά διαφυλάξομε τή γλωσσική δύναμη καί αίγλη τής γλώσσας μας καί γι' αυτά αγωνίσθηκε ö Σαράντος. Οι άνθρωποι της Θεωρίας, ακόμη καί τής ιστορικής θεωρήσεως τών κοινωνιών, είναι συνήθως
αδέξιοι, άντικρύζοντας τά προβλήματα τής
καθημερινότητας. Ξέρουν νά πετούν ψηλά, άλλα δέν τους είναι εύκολο νά περπατούν χαμηλά.
Ό Σαράντος Καργάκος αποτελούσε εξαίρεση. Συνεδύαζε τήν ιστορική
θεώρηση μέ τό παρόν καί τήν αγωνία γιά τό μέλλον. Καί ύπο τήν έννοια αυτή είχε πολιτική σκέψη, πού πάντα τή συνόδευε ό πόνος
γιά ό,τι ελληνικό. "Ενιωθε καμάρι γιά τήν
καταγωγή του καί καμάρωνε γιά ό,τι
καλό και ντροπή, γιά όμτι κακό έπραξαν οι συμπατριώτες του. Όπως ένιωθε υπερηφάνεια
γιά όσα λαμπρά έπραξαν οι "Ελληνες στό
διάβα τής Ιστορίας καί ένοχή γιά οσα κακά
διέπραξαν εις βάρος άλλων καί κυρίως εναντίον τοϋ εαυτού τους. «Ούδένα έβλαψαν
οι Έλληνες περισσότερο άπό τους άλλους
"Ελληνες. Είναι νά λυπάται κανείς όταν ό
Έλληνας μαραίνεται στή δική του γή καί
θαυματουργεί σέ ξένη γή». Τή μόνη εξήγηση πού έδωσε είναι ότι «στή ξένη γή ο "Ελληνας είναι άνθρωπος τοϋ νόμου ένώ
στην Ελλάδα μας σέ πρώτη γραμμή βρίσκεται ό άνθρωπος τού υπονόμου. Τρωγόμαστε σάν τά σκυλιά καί σκυλεύουμε τό
κουφάρι τής δόλιας πατρίδας μας πού αντί
στίς κρίσιμες στιγμές νά βγάλει Λεωνίδες
γεννά Εφιάλτες».
Αγωνιούσε γιά τή Μακεδονία άπό τότε πού, στρατιώτης μέ το Τάγμα του στην περιοχή τής Φλώρινας, έτρεξε στά κατεστραμμένα
άπό τόν σεισμό Σκόπια τό 1963 καί εγκαίρως έκρουσε τόν κώδωνα μέ τό βιβλίο «Άπό τό Μακεδόνικο ζήτημα στην εμπλοκή τών Σκοπίων» μέ πρόλογο τοϋ
μακαριστού τότε μητροπολίτου
Δημητριάδος
μετέπειτα αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, άλλα καί γιά τή Θράκη μας δημοσιεύοντας
τό βιβλίο «Αλεξανδρούπολη,
μιά νέα πόλη μέ παλιά ιστορία, 2000». Έπίστευε ότι γιά τή Θράκη μας ισχύει ή φράση τοϋ Ίωνος Δραγούμη γιά τή Μακεδονία: «Νά ξέρετε πώς άν τρέξουμε νά σώσουμε τή Θράκη, ή Θράκη θά μας σώσει». Κι αυτό γιατί «Τό δράμα τής Ελλάδος έγκειται στό ότι όλοι τήν θέλουν. Κι άν δχι όλη, τουλάχιστον κάποιο τμήμα της, κάποια σύμβολα, κάποια ονόματά της, πού έκπλειστηριάζονται στό ενεχυροδανειστήριο τών διεθνών
σκοπιιμοτήτων».
Καί μέ αυτά πού διδάσκονται
στά σχολεία τά παιδιά μας «μεγάλες μορφές
καί στιγμές τής ιστορίας μας σπιλώνονται.
Ή ελληνική ιστορία μετατρέπεται
σέ ένα είδος μοντέρνας μυθολογίας».
Γι' αυτό δημοσίευσε τό βιβλίο «Ή Ιστορία άπό
τή σκοπιά τών Τούρκων, 2007», γιά νά προειδοποιήσει
γι' αυτά πού γίνονται εις
βάρος τής ελληνικής νεολαίας». Μέ τό εκτεταμένο ιστορικό συγγραφικό του έργο διδάσκει. Διδάσκει διότι ή Ιστορία είναι
παρούσα. "Ας μή ξεχνάμε δτι ή Ιστορία είναι τοϋ παρελθόντος
ραψωδός, τοϋ παρόντος
οδηγός καί χρησμωδός
τού μέλλοντος. "Η, διαφορετικά,
ή Ιστορία διδάσκει έάν θέλουμε νά διδαχθούμε.
Τήν εποχή πού τίς έννοιες πατρίδα, ιστορία, Θρησκεία, γλώσσα οι αυτοαποκαλούμενοι προοδευτικοί προσπαθούν νά άποκαθηλώσουν
άπό τίς καρδιές μας, νά τίς ρίξουν στή λήθη
καί θέλουν τόνΈλληνα άμαθή καί χειραγωγίσιμο, υποτελή στά πάσης φύσεως διεθνή
συμφέροντα, ό Σαράντος αγωνίσθηκε γιά νά κρατήσει τήν ελληνική ψυχή έν έγρηγόρσει. Δικαίως καί εύστόχως ό σεβασμιώτατος μητροπολίτης Μάνης τόν χαρακτήρισε Διδάσκαλο τοϋ Γένους τοϋ αιώνα μας. Κάποτε μοϋ είπε: ό θάνατος είναι ψέμμα, είναι συνέχεια ζωής. Φεύγοντας προς τήν
όντως ζωή μας άφησε τό τελευταίο του βιβλίο, τήν Ελληνική Επανάσταση. Βιβλίο, τό οποίο όπως καί τά βιβλία του Μικρασιατική Εκστρατεία, Δεύτερος Παγκόσμιος
Πόλεμος, διακρίνεται γιά τήν αντικειμενικότητα, γιά τήν εύληπτη γιά απόφοιτο τοϋ
Λυκείου εξιστόρηση τοϋ πολιτικού παρασκηνίου, φωτίζοντας άγνωστες ή ελάχιστα
γνωστές πτυχές τής ιστορίας. Μέ επιείκεια, άρα εξατομικευμένη δικαιοσύνη κρίνει τίς
πράξεις τών προσωπικοτήτων πού έδρασαν
τή συγκεκριμένη ιστορική περίοδο.
Κλείνω μέ μία φράση τοϋ φίλου Σαράντου. «Τό μεγαλείο ενός άνθρώπου δέν μετριέται
μέ τό πόσο μας στοιχίζει ή ζωή του, άλλά μέ τό πόσο μας στοιχίζει ό θάνατος του».
*Έπ. Πρόεδρος Εφετών Δ. Δ., Δρ Νομ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου