"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 26-27/10/19
ΣΤΟΝ ΗΛΙΑ ΓΕΩΡΓΑΚΗ
Αυξήσεις και αναδρομικά για τις νέες κύριες και τις επικουρικές συντάξεις θα δοθούν για το διάστημα μετά τις 4 Οκτωβρίου 2019 και θα καταβληθούν μετά την ψήφιση του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου στις αρχές του επόμενου έτους όπως αποκαλύπτει σε συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννης Βρούτσης. Πρόκειται για τις αυξήσεις που προκύπτουν απο την απόφαση του ΣτΕ και οι οποίες σε οτι αφορά τις νέες κύριες συντάξεις θα προέλθουν απο την εφαρμογή αυξημένων ποσοστών αναπλήρωσης που θα τεθούν σε ισχή αναδρομικά απο 4 Οκτωβρίου όπως και οι αυξημένες επικουρικές.
Σχετικά με διεκδικήσεις για αναδρομικά που αφορούν προηγούμενα έτη ο Γ. Βρούτσης ξεκαθαρίζει ότι «αναδρομικά στους συνταξιούχους, εάν και εφόσον προκύψουν από αποφάσεις των δικαστηρίων, θα καταβληθούν στο σύνολό τους και μέχρι το τελευταίο ευρώ». Ο υπουργός Εργασίας προαναγγέλλει ότι το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο που ετοιμάζεται από τους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου, προκειμένου να κατατεθεί στις αρχές του επόμενου έτους, θα περιλαμβάνει τη βελτίωση των ποσοστών αναπλήρωσης για τις νέες κύριες συντάξεις, την αποσύνδεση των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών από το φορολογικό σύστημα καθώς και την άρση του πλαφόν των 1.300 ευρώ, το οποίο είχε επιβάλει ο νόμος Κατρούγκαλου για τις επικουρικές.
«Ο κύκλος των δύσκολων και επώδυνων περικοπών στο ασφαλιστικό σύστημα έχει κλείσει οριστικά» τονίζει χαρακτηριστικά αναφερόμενος στις δημοσιονομικές προσαρμογές που έγιναν από το 2010 μέχρι σήμερα και οι οποίες, όπως σημειώνει, διασφαλίζουν ότι το ασφαλιστικό σύστημα εκπληρώνει όρους βιωσιμότητας μέχρι το 2060. Δεν θα υπάρξει καμία μείωση στις συντάξεις, επισημαίνει ο Γ. Βρούτσης.
Ποιο είναι το κυβερνητικό σχέδιο και το χρονοδιάγραμμα για τα αναδρομικά των συνταξιούχων μετά την απόφαση του ΣτΕ;
Αναδρομικά εάν και εφόσον προκύψουν από αποφάσεις των δικαστηρίων, θα καταβληθούν στο σύνολό τους και μέχρι το τελευταίο ευρώ. Πάντα σε συνδυασμό με τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας και τις αντοχές της οικονομίας. Μετά τις τελευταίες κρίσιμες αποφάσεις του ΣτΕ αναδρομικά προκύπτουν σίγουρα μετά τις 4/10/2019, ημερομηνία έκδοσης των αποφάσεων, και στις κύριες και στις επικουρικές. Η καταβολή τους δε θα γίνει μετά την ψήφιση του νέου νόμου.
Πότε θα εκδηλωθούν οι νομοθετικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ανταποδοτικότητας των συντάξεων και τις αλλαγές στις εισφορές των μη μισθωτών;
Ηδη στο υπουργείο Εργασίας εργαζόμαστε πυρετωδώς για να ετοιμάσουμε το νέο ασφαλιστικό σύστημα, το οποίο θα οικοδομηθεί πάνω στις ράγες των αποφάσεων της Δικαιοσύνης. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι η προετοιμασία του νέου νόμου δεν θα γίνει από τις λεγόμενες «Επιτροπές Σοφών» αλλά από τους εξαιρετικούς υπαλλήλους του υπουργείου Εργασίας που διαθέτουν υψηλή επάρκεια και γνώση του αντικειμένου. Πράγματι, οι εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών και τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων είναι σημαντικά πεδία του νόμου που κρίθηκαν αντισυνταγματικά, γι' αυτό και τα δύο θα αλλάξουν. Ετοιμαζόμαστε μεθοδικά και δίνουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να έρθει το συντομότερο δυνατόν, έστω και στις αρχές του νέου έτους, ο νέος ασφαλιστικός νόμος που αποτελεί μια κορυφαία διαδικασία αλλά και δύσκολη άσκηση. Σε κάθε περίπτωση, όμως, είμαστε ανοικτοί σε προτάσεις και απόψεις απ' όπου και αν προέρχονται.
Η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος και ο κίνδυνος νέων περικοπών στις συντάξεις;
Ο κύκλος των δύσκολων και επώδυνων περικοπών στο ασφαλιστικό σύστημα έχει κλείσει οριστικά. Οι δημοσιονομικές προσαρμογές που έγιναν από το 2010 μέχρι σήμερα διασφαλίζουν ότι το ασφαλιστικό σύστημα εκπληρώνει όρους βιωσιμότητας μέχρι το 2060, όπως αυτοί έχουν συμφωνηθεί από τις διεθνείς συμφωνίες. Αλλωστε, το επιβεβαιώνουν και οι δύο αναλογιστικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν το 2014 και το 2016. Μοναδικό κίνδυνο στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας αποτελούν ο λαϊκισμός και η ανευθυνότητα, κυρίαρχα στοιχεία που οδήγησαν στο παρελθόν σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό και την εθνική μας οικονομία και τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού. Κάθε νομοθετική πρωτοβουλία στο μέλλον που αφορά το Ασφαλιστικό πρέπει να κινείται μέσα στους περιορισμούς των εθνικών συμφωνιών που έχει κάνει η χώρα, κυρίως όμως να εκπληρoί όρους δημοσιονομικής ισορροπίας με αναλογιστικές μελέτες. Αυτό δεν γινόταν ποτέ στο παρελθόν και το πληρώσαμε πολύ ακριβά όλοι μας, κυρίως ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι.
Οσον αφορά τον ΕΦΚΑ, είναι αληθές ότι ο ΣΥΡΙΖΑ άφησε «μαύρη τρύπα» 245 εκατ. ευρώ ενώ μιλούσε για πλεόνασμα;
Η αλήθεια είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ «εργαλειοποίησε» τον ΕΦΚΑ στους πολιτικούς σχεδιασμούς του για μικροκομματικές και επικοινωνιακές σκοπιμότητες. Οι προϋπολογισμοί του ΕΦΚΑ ήταν προϊόν αλχημείας που «επετεύχθησαν» μη πληρώνοντας δαπάνες και μη επιστρέφοντας χρήματα που όφειλαν. Κάτι που αποδεικνύεται και στον προϋπολογισμό του 2019 που δεν είχαν προϋπολογίσει τη δαπάνη για τις συντάξεις χηρείας και τις επιστροφές στους ελεύθερους επαγγελματίες. Ετσι από πλεόνασμα 245 εκατ. ευρώ που είχαν «προβλέψει», σήμερα ο προϋπολογισμός του ΕΦΚΑ έγινε ελλειμματικός καθώς πληρώσαμε δαπάνες που δεν είχαν προβλεφθεί. Εμείς προκειμένου να διασφαλίσουμε τη διαφάνεια και την πιστή απεικόνιση της χρηματοοικονομικής κατάστασης του Οργανισμού, κάναμε το αυτονόητο και φέραμε διάταξη βάσει της οποίας ο ΕΦΚΑ υποχρεώνεται σε ετήσια δημοσίευση των ισολογισμών του από την ίδρυσή του. Ετσι, κανείς και ποτέ στο μέλλον δεν θα μπορέσει να χρησιμοποιήσει για μικροπολιτικούς λόγους τον μεγαλύτερο ασφαλιστικό οργανισμό της χώρας.
Σας κατηγορούν ότι επιβάλατε αντεργατικές ρυθμίσεις όσον αφορά τα εργασιακά και τον συνδικαλιστικό νόμο.
Ακριβώς το αντίθετο! Στον πυρήνα του νομοσχεδίου βρίσκονται οι ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις. Οι κλαδικές συμβάσεις διατηρούνται κανονικά, όπως και η συρροή και η επεκτασιμότητα. Η κριτική που ασκείται βρίσκεται στο ότι ενσωματώνουμε στις πολιτικές μας τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές. Συγκεκριμένα, υιοθετούμε τη δυνατότητα εξαίρεσης από τις κλαδικές συμβάσεις τις επιχειρήσεις που βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής. Σε αυτή την περίπτωση εμείς προτείνουμε να μην κλείσει η επιχείρηση, να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας και οι μισθολογικοί όροι να συμφωνηθούν με επιχειρησιακή σύμβαση, προϊόν μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών. Η κριτική που ασκείται είναι εμμονική και ανεύθυνη γιατί προκρίνει ως «λύση» κάτι που οδηγεί με μαθηματική βεβαιότητα στο κλείσιμο της επιχείρησης και την απώλεια των θέσεων εργασίας, με το οποίο είμαστε κάθετα αντίθετοι.
Οσον αφορά τις παρεμβάσεις στον συνδικαλισμό, πρέπει να πούμε ότι στηρίζουμε καταρχήν τον υγιή και αντιπροσωπευτικό συνδικαλισμό, καθώς είναι βασική μας πεποίθηση ότι αποτελεί την αντηρίδα της δημοκρατίας σε κάθε σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα. Η δημιουργία ηλεκτρονικών Μητρώων Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών που προωθήσαμε δεν αποτελεί μια απλή οργανωτική διευθέτηση. Η εφαρμογή της διάταξης αυτής θα αποβάλει όλες εκείνες τις συνδικαλιστικές οργανώσεις-σφραγίδες οι οποίες υπονόμευαν το συνδικαλιστικό κίνημα και χρησιμοποιούσαν τους εργαζομένους για ίδιους σκοπούς και προνομιακή μεταχείριση. Συνιστά δε μια κορυφαία ενέργεια που ενισχύει τον συνδικαλισμό στη χώρα μας, διασφαλίζει την πληρότητα και τη διαφάνεια σε σχέση με την ταυτότητα και την αντιπροσωπευτική δυνατότητα των οργανώσεων των κοινωνικών εταίρων. Με την ηλεκτρονική ψηφοφορία, επίσης, διευκολύνεται η συμμετοχή όλων των μελών στις όποιες αποφάσεις των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Με διαφορετικά λόγια, καθένας αποφασίζει για τον εαυτό του και όλοι για όλους. Και όχι οι λίγοι για τους πολλούς, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.
Με το νέο σύστημα επικουρικών συντάξεων η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι χαρίζετε σε ιδιώτες την επικουρική ασφάλιση.
Οι πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας έκριναν αντισυνταγματικές σημαντικές και κρίσιμες διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου. Μεταξύ αυτών, κρίθηκε αντισυνταγματική η διάταξη που αφορούσε την περικοπή των επικουρικών συντάξεων εξαιτίας αφενός της έλλειψης αναλογιστικής μελέτης και αφετέρου της συσχέτισής τους με τις κύριες συντάξεις για άθροισμα πάνω από 1.300 ευρώ ως αντίθετη στην αρχή της αναλογικότητας.
Συγκεκριμένα, για συντάξεις με άθροισμα κύριας και επικουρικής πάνω από 1.300 ευρώ, το μέσο μηνιαίο μεικτό ποσό πριν από τον νόμο 4387/16 ανέρχονταν σε 239,4 ευρώ. Με τη διαδικασία του επανυπολογισμού καταβάλλεται μέσο μηνιαίο μεικτό ποσό 187 ευρώ ενώ η συνολική μέση περικοπή είναι 52,5 ευρώ. Από τις 1.204.341 επικουρικές συντάξεις, εκείνες που έχουν άθροισμα κύριας και επικουρικής πάνω από τα 1.300 ευρώ είναι 465.112. Η δαπάνη για την εξάλειψη των περικοπών των επικουρικών συντάξεων στον πρώτο χρόνο εφαρμογής είναι περίπου 300 εκατ. ευρώ.
Το ποσό αυτό θα βαίνει μειούμενο για τα επόμενα χρόνια ως την πλήρη εφαρμογή της νοητής κεφαλαιοποίησης (NDC - National Defined Contribution Accounts) που καθιέρωσα ως υπουργός το 2014. Στη νομοθετική πρωτοβουλία που θα αναπτύξουμε για την οικοδόμηση του νέου Ασφαλιστικού, αυτό ακριβώς θα κάνουμε: θα ευθυγραμμιστούμε απόλυτα με τις επιταγές των αποφάσεων της Δικαιοσύνης προχωρώντας σε αυξήσεις μόνο στις επικουρικές συντάξεις που είχαν υποστεί μείωση - λόγω του ορίου των 1.300 ευρώ ως άθροισμα κύριας και επικουρικής - διασφαλίζοντας, παράλληλα, ότι δεν θα υπάρξει καμία μείωση στις υπόλοιπες συντάξεις.
Οι επικουρικές συντάξεις που θα προκύψουν με τη νέα διάταξη θα καταβληθούν αμέσως μετά την ψήφιση του νέου ασφαλιστικού νόμου και ταυτόχρονα θα δοθούν οι αναδρομικές υποχρεώσεις που θα προκύψουν από τις 4/10/2019, ημερομηνία που εκδόθηκε η απόφαση του ΣτΕ.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου