Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", και...
![]() |
Επέµβαση των ΜΑΤ στο ∆ηµοκρίτειο
Τα εµπόδια για τις τηλεξετάσεις
Τα εµπόδια για τις τηλεξετάσεις
Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ
Εμμένουν οι Ελληνες πανεπιστημιακοί στη θέση τους ότι δεν μπορούν να διεξαχθούν διαδικτυακές εξετάσεις για τους φοιτητές τμημάτων που τελούν υπό κατάληψη, όπως ζητεί το υπουργείο Παιδείας, υποστηρίζοντας ότι δεν μπορεί να εξασφαλιστεί το αδιάβλητο των εξετάσεων. Οι Ελληνες πανεπιστημιακοί υποστηρίζουν ότι το CHATGPT αλλά και οι κανόνες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των φοιτητών έχουν αλλάξει τα δεδομένα σε σχέση με τις τηλεξετάσεις που οργανώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Μάλιστα υποστηρίζουν ότι ακόμη και τότε, αυξήθηκαν υπέρμετρα οι επιδόσεις των φοιτητών – γεγονός που το αποδίδουν σε αντιγραφές. Ωστόσο υπάρχουν λύσεις, όπως δείχνει η εμπειρία από ξένα ΑΕΙ.
«Το CHATGPT έχει αλλάξει τα δεδομένα στις ψηφιακές εξετάσεις στα ΑΕΙ σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας. Εχει παρατηρηθεί ότι το CHATGPT μπορεί στο ίδιο ερώτημα να απαντήσει με διαφορετική διατύπωση, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο στον διδάσκοντα ακόμη και να αντιπαραβάλει τα γραπτά. Επίσης, το CHATGPT χρειάζεται πολύ λίγο χρόνο –και κάτω από λεπτό– για να δώσει απάντηση ακόμη και σε ερωτήσεις μαθηματικών, φυσικής», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ» ο καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής στο ΑΠΘ Ιωάννης Πήτας. «Πρόσφατα μου έστειλε συνάδελφος υπολογιστική άσκηση που λύθηκε από το CHATGPT μέσα σε 6 δευτερόλεπτα και μάλιστα σωστά», προσθέτει από την πλευρά του στην «Κ» ο Ανδρέας Μπουντουβής, καθηγητής στη Σχολή Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ και τέως πρύτανης του ιδρύματος.
Εμμένουν οι Ελληνες πανεπιστημιακοί στη θέση τους ότι δεν μπορούν να διεξαχθούν διαδικτυακές εξετάσεις για τους φοιτητές τμημάτων που τελούν υπό κατάληψη, όπως ζητεί το υπουργείο Παιδείας, υποστηρίζοντας ότι δεν μπορεί να εξασφαλιστεί το αδιάβλητο των εξετάσεων. Οι Ελληνες πανεπιστημιακοί υποστηρίζουν ότι το CHATGPT αλλά και οι κανόνες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των φοιτητών έχουν αλλάξει τα δεδομένα σε σχέση με τις τηλεξετάσεις που οργανώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Μάλιστα υποστηρίζουν ότι ακόμη και τότε, αυξήθηκαν υπέρμετρα οι επιδόσεις των φοιτητών – γεγονός που το αποδίδουν σε αντιγραφές. Ωστόσο υπάρχουν λύσεις, όπως δείχνει η εμπειρία από ξένα ΑΕΙ.
«Το CHATGPT έχει αλλάξει τα δεδομένα στις ψηφιακές εξετάσεις στα ΑΕΙ σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας. Εχει παρατηρηθεί ότι το CHATGPT μπορεί στο ίδιο ερώτημα να απαντήσει με διαφορετική διατύπωση, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο στον διδάσκοντα ακόμη και να αντιπαραβάλει τα γραπτά. Επίσης, το CHATGPT χρειάζεται πολύ λίγο χρόνο –και κάτω από λεπτό– για να δώσει απάντηση ακόμη και σε ερωτήσεις μαθηματικών, φυσικής», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ» ο καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής στο ΑΠΘ Ιωάννης Πήτας. «Πρόσφατα μου έστειλε συνάδελφος υπολογιστική άσκηση που λύθηκε από το CHATGPT μέσα σε 6 δευτερόλεπτα και μάλιστα σωστά», προσθέτει από την πλευρά του στην «Κ» ο Ανδρέας Μπουντουβής, καθηγητής στη Σχολή Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ και τέως πρύτανης του ιδρύματος.
Ποιος ζήτησε την επέμβαση
Παράλληλα, παρότι η ταυτοποίηση του εξεταζόμενου είναι εύκολη –μέσω της επίδειξης του φοιτητικού πάσο στην κάμερα του υπολογιστή–, οι πανεπιστημιακοί υποστηρίζουν ότι δεν είναι δυνατός ο έλεγχος του χώρου του φοιτητή, καθώς κάτι τέτοιο θα προσέκρουε στους κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων. «Στις τηλεξετάσεις κατά την περίοδο της πανδημίας τα γραπτά που βαθμολογήθηκαν από 7 και πάνω αυξήθηκαν κατά περίπου 30%. Επίσης, και η συμμετοχή αυξήθηκε, πιθανότατα από κάποιους φοιτητές που έχουν καθυστερήσει την αποφοίτησή τους αλλά διατηρούν επαφή με τη σχολή», προσθέτει ο ίδιος. Μάλιστα, αρκετοί διδάσκοντες έβαλαν δύσκολα θέματα για να δυσχεράνουν τις αντιγραφές με αποτέλεσμα να βγουν χαμένοι πολλοί καλοί φοιτητές που δεν διανοούνται να αντιγράψουν.
Ωστόσο πανεπιστήμια στο εξωτερικό έχουν βρει αντίδοτα στα προβλήματα που προκύπτουν στις ψηφιακές εξετάσεις τους. Χαρακτηριστικά, υπάρχει η τεχνολογία ηλεκτρονικής επιτήρησης Proctorio. Ουσιαστικά καθώς το λογισμικό συνδέεται και με το κομπιούτερ του φοιτητή, μπορεί να επιτηρεί τις κινήσεις που κάνει ο εξεταζόμενος στον υπολογιστή του κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Το Proctorio είναι ευρέως διαδεδομένο και χρησιμοποιείται από πολλά γνωστά και κορυφαία πανεπιστήμια, και όσοι το χρησιμοποιούν θεωρούν ότι συμμορφώνεται με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων (GDPR). Ομως, εάν κάποιος φοιτητής έχει ενστάσεις επ’ αυτού, του δίνεται η δυνατότητα να εξεταστεί με άλλο τρόπο. Οσο για τα ελληνικά ΑΕΙ, πανεπιστημιακοί γνωρίζουν το λογισμικό αλλά δήλωσαν στην «Κ» ότι δεν το έχουν προμηθευτεί τα ιδρύματα.
Εν κατακλείδι, ουκ ολίγες σχολές συνεχίζουν να δηλώνουν ότι δεν θα κάνουν ψηφιακές εξετάσεις – παρά την τελευταία εγκύκλιο του υπουργείου, περί της υποχρέωσής τους για το αντίθετο.
Ενδεικτικά, όλο το ΕΜΠ ακολουθεί αυτή τη γραμμή, κατά την οποία δεν θα γίνουν διαδικτυακές εξετάσεις παρά σε ελάχιστα μαθήματα, όπου οι διδάσκοντες κρίνουν ότι μπορεί να διασφαλιστεί το αδιάβλητο. Το ίδιο ισχύει για πολλά τμήματα του ΕΚΠΑ. Ενδεικτικά, το Τμήμα Μαθηματικών δήλωσε ότι οι εξ αποστάσεως εξετάσεις δεν διασφαλίζουν το αδιάβλητο της διαδικασίας αξιολόγησης, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι «οι φοιτητές εν γένει δεν διαθέτουν εξοπλισμό για τη γραφή και μετάδοση μαθηματικών κειμένων και διαγραμμάτων σε φυσικό χρόνο (π.χ. tablet με γραφίδα), κάτι που όμως είναι απαραίτητο για προφορικές εξετάσεις στα Μαθηματικά. Επίσης, δεν υπάρχει δυνατότητα πολλαπλών καμερών στους χώρους των φοιτητών, ώστε να μπορεί να διαπιστωθεί ότι βρίσκονται μόνοι τους στον χώρο της εξέτασης και δεν έχουν πρόσβαση σε βοήθεια άλλων».
Οι Ελληνες πανεπιστημιακοί υποστηρίζουν ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας αυξήθηκαν υπέρμετρα οι επιδόσεις, γεγονός που το αποδίδουν σε αντιγραφές.
...από "ΤΑ ΝΕΑ"
![]() |
| "ΤΑ ΝΕΑ", 06/02/24 |
Σεβάσμιος καθηγητής της Αρχιτεκτονικής Σχολής ανακοίνωσε ότι έθεσε θέματα εξετάσεων στο ChatGPT και οι απαντήσεις που έλαβε βαθμολογούνται όχι μόνο πάνω από τη βάση αλλά προς το «Λίαν Καλώς», 7-8. Με λίγη περισσότερη προσπάθεια το ChatGPT μπορεί να πετύχει «Άριστα», 9 -10. Σε ερωτήσεις κρίσεως, «το ChatGPT γράφει σίγουρα ‘Άριστα’», διάβασα.
Άρα, δεν μπορούν να γίνουν διαδικτυακές εξετάσεις, δεν υπάρχουν εγγυήσεις για το αδιάβλητο των εξετάσεων: ο φοιτητής θα έχει πάνω στο υπολογιστή του σκονάκι το ChatGPT, θα του κάνει κόπι-πάστε την ερώτηση, θα δίνει κόπι-πάστε την απάντηση, θα αμείβεται από 7 έως 10 με τόνο.
Το θέμα είναι πολύ σοβαρό διότι πολλοί καθηγητές κόπτονται υπέρ του «κριτικού πανεπιστημίου», της «κριτικής γνώσης», της «κριτικής σκέψης» και γενικώς κάθε τι του κριτικού έως –μόνο λόγω συνηχήσεως, μην πάει στο κακό ο νους μας– και υπέρ του Κρητικού κύριου Πολάκη.
Και αναρωτιέμαι: τι διάολο κριτική γνώση προσφέρει το πανεπιστήμιο στους φοιτητές του αν κάθε μηχανάκι, κάθε πρωτόγονο ρομπότ που παπαγαλίζει ό,τι διάβασε στο ιντερνέτ, μπορεί να παίρνει άριστα σε «ερωτήσεις κρίσεως»;
Μήπως όσοι καθηγητές βάζουν άριστα στο ChatGPT, πρέπει να περάσουν το «Revised Turing Test»; Το πρωτογενές «Turing Test» αφορούσε τις μηχανές: αν κάποιος άνθρωπος θέτει ερωτήσεις σε άνθρωπο και υπολογιστή και δεν βρίσκει διαφορά στις απαντήσεις τους, ο υπολογιστής έχει περάσει το τεστ και ο προγραμματιστής που τον κατασκεύασε παίρνει 1.000.000 δολάρια.
Το «Αναθεωρημένο Τεστ Τούρινγκ» αφορά τους ερωτώντες: αν κάποιο ον θέτει ερωτήσεις για τις οποίες ισχυρίζεται ότι έχει αρμοδιότητα αλλά δεν μπορεί να ξεχωρίσει αν το ον που του απαντά είναι μηχάνημα ή άνθρωπος, τότε το ερωτών ον ελέγχεται αν είναι μηχανή ή άνθρωπος. Και αν μεν είναι μηχανή στέλνεται για επισκευή, αν είναι άνθρωπος απολύεται από τη δουλειά που υποτίθεται ότι ξέρει.
Κατά τη γνώμη μου, όσοι υποστηρίζουν ότι το ChatGPT διαθέτει κριτική σκέψη δεν πρέπει να απολυθούν αλλά να σταλούν για επισκευή: μόνο ρομπότ που ξέρει απλώς την περιγραφή του όρου «κριτική σκέψη» θα μπορούσε να πει για άλλο ρομπότ ότι τη διαθέτει.
Γιατί γνωρίζει απλώς την περιγραφή, τον ορισμό του «τι είναι κριτική σκέψη», αλλά δεν την έχει ασκήσει, δεν την έχει νιώσει ποτέ το ίδιο – δεν διαθέτει τη σχετική υποκειμενική εμπειρία.
Αυτό διαχωρίζει τους ανθρώπους από τα λεγόμενα «φιλοσοφικά ζόμπι» που τα ξέρουν όλα αλλά δεν έχουν υποκειμενικές εμπειρίες. Ίσως αυτός ο ορισμός θα έπρεπε να εξειδικευθεί κατά κατηγορίες και να έχουμε, ας πούμε, και «καθηγητικά ζόμπι».




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου