προ έξι ετών
Ο "Μικροοικονομικός" από
"ΤΑ ΝΕΑ'ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ"(09-10/05/15)
Δύο στυφά σενάρια και ένα ξινό
Με το χέρι στη σκανδάλη παραμένει η ΕΚΤ για την Ελλάδα. Δύο σενάρια αντιδράσεων της Φρανκφούρτης βρίσκονται, όπως μαθαίνω, στο τραπέζι της συνεδρίασης της ερχόμενης Τετάρτης, αν υπάρξουν αρνητικές εξελίξεις στην πορεία της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς και στην πληρωμή των υποχρεώσεων της χώρας προς το ΔΝΤ.
Σενάριο 1ο: Να μην υπάρξει ικανοποιητική πρόοδος στις διαπραγματεύσεις έως το Eurogroup της ερχόμενης Δευτέρας αλλά την επομένη (12 Μαΐου) να πληρωθεί η δόση προς το ΔΝΤ. Στην περίπτωση αυτή το κούρεμα των ελληνικών ομολόγων - που δίνονται ως εγγύηση από τις τράπεζες για τη χρηματοδότησή τους - από το 22% προβλέπεται να αυξηθεί στο 44%.
Σενάριο 2ο: Να μη σημειωθεί πρόοδος στις διαπραγματεύσεις και να μην εξοφληθεί το ΔΝΤ. Το κούρεμα θα ανέβει στο 55%.
Βεβαίως οι εξελίξεις δείχνουν ότι τα δύο σενάρια μάλλον θα επιστρέψουν στο συρτάρι, αφού και το ΔΝΤ θα πληρωθεί κανονικά την ερχόμενη εβδομάδα και μια θετική δήλωση - έστω «χλιαρή» - θα γίνει από το Eurogroup για τις διαπραγματεύσεις. Νισάφι πια με τα σενάρια-εφιάλτης!
Πληρώνουμε «βρυξελλιάτικα»
Πόσοι άνθρωποι πηγαινοέρχονται στις Βρυξέλλες για να υποστηρίξουν και να συμμετάσχουν στις εργασίες του Brussels Group; Αλλοι λένε 70, άλλοι καμιά 100αριά. Σίγουρα κάποιες δεκάδες στελεχών του Δημοσίου. Και δεν πηγαίνουν μόνο μία φορά, αλλά ενίοτε χρειάζεται να κάνουν 2 και 3 ταξίδια, που συνεπάγονται αντίστοιχα εισιτήρια, ξενοδοχεία κ.λπ.
Το αυτονόητο ερώτημα, λοιπόν, είναι: Πόσο κοστίζει όλη αυτή η επιχείρηση; Και αξίζει τον κόπο, μόνο και μόνο για να μη βλέπουμε τα, έστω «ξινά», μούτρα των τεχνοκρατών live, όταν επισκέπτονται τα υπουργεία στην Αθήνα;
Στο κάτω κάτω το αποτέλεσμα είναι που μετράει. Αν πρόκειται να τους πληρώσουμε τους νέους φόρους τι μας νοιάζει αν αποφασίστηκαν στην Αθήνα ή στις βροχερές Βρυξέλλες; Οπου επιβαρυνόμαστε και με τα «βρυξελλιάτικα» των μετακινήσεων δημοσίων υπαλλήλων!
Εγώ αντιευρωπαϊστής;
Αργά τη νύχτα, όταν καμιά φορά καλεί ο Λαφαζάνης, ο συνομιλητής του ακούει πολλά και ενδιαφέροντα. Είναι η καλύτερη ώρα για να βγάλεις λαβράκι ή για να σου κάνει κριτική. «Εγώ αντιευρωπαϊστής;» μου είπε διαρρηγνύοντας - φαντάζομαι, γιατί δεν τον έβλεπα - τα ιμάτιά του. «Αν είμαι εγώ αντιευρωπαϊστής τότε η Μέρκελ τι θα πρέπει να είναι; Κάντε μου κριτική, γράψτε ό,τι θέλετε, αλλά εγώ είμαι πιο ευρωπαϊστής από πολλούς άλλους στην Ευρώπη που παριστάνουν ότι θέλουν το καλό των ευρωπαϊκών λαών» ήταν η ατάκα του. Το ενδιαφέρον όμως βρισκόταν στην επόμενη. «Ποιος σας έχει πει ότι οι Βρυξέλλες με έχουν μαλώσει για την πολιτική μου στα ενεργειακά; Είμαι από τους λίγους υπουργούς στους οποίους δεν έχουν γίνει παρατηρήσεις».
Κι αν ήταν κάποτε ΠΑΣΟΚ - ε, τι πειράζει;
Για τον γρίφο τι επιλογή ήταν τελικά ο πασοκογενής Τσοτσορός, δηλαδή λαφαζανική ή βαρουφακική (γιατί το υπουργείο Οικονομικών είναι που εκπροσωπεί το Δημόσιο στα διυλιστήρια), ο Λαφαζάνης ήταν κατηγορηματικός. «Δική μου 100%» λέει. Ο Βαρουφάκης απλώς συνυπέγραψε την απόφαση. «Επέλεξα έναν άνθρωπο σοβαρό, με πλούσιο βιογραφικό, μακρά θητεία σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Ε, και αν ήταν κάποτε ΠΑΣΟΚ τι πειράζει; Αλλα είναι που μετρούν».
Το Δημόσιο πήρε κεφάλι στα ΕΛΠΕ
Είπε και άλλα ο Λαφαζάνης. Οτι, ας πούμε, το μάνατζμεντ των ΕΛΠΕ δεν είναι πλέον στα χέρια του Ομίλου Λάτση. Μπορεί κάποιες πληροφορίες να επέμεναν ότι οι προ ημερών διοικητικές αλλαγές στα διυλιστήρια είχαν και τη συγκατάθεση Λάτση, ωστόσο, σύμφωνα με τον Λαφαζάνη, το στάτους κβο στον όμιλο δεν είναι πλέον το ίδιο και το Δημόσιο έχει πάρει ήδη το πάνω χέρι. Διότι με τις αλλαγές που έκανε το υπουργείο εφαρμόζεται για πρώτη φορά στο θέμα της επιλογής προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου η συμφωνία Δημοσίου - Paneuropean Oil για τη συγχώνευση Πετρόλα - ΕΛΠΕ του 2003 - μετά την παρέλευση της πενταετούς μεταβατικής περιόδου του 2008. «Τέλος εποχής στα ΕΛΠΕ. Σπάσαμε την προηγούμενη παράδοση της άτυπης συμφωνίας που προέβλεπε επιλογή του διευθύνοντος συμβούλου από τον Ομιλο Λάτση, όπως έγινε με τον Κωστόπουλο, και του προέδρου από το Δημόσιο, όπως έγινε με τον Παπαθανασίου. Το Δημόσιο αποφασίζει πλέον και για τους δύο. Τώρα σειρά έχουν το καρτέλ στα καύσιμα και η μείωση των τιμών».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου