"ΤΑ ΝΕΑ". 05/11/19
ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΝΤΕΛΕΖΟΥ
Πακέτο μέτρων και κινήτρων για την αντικατάσταση του «γηρασμένου» στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους με νεότερα οχήματα φιλικά προς το περιβάλλον προωθεί η κυβέρνηση για το 2020 μέσω ειδικού σχεδίου που επεξεργάζονται από κοινού τα υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών.
Στις άλλες χώρες της Ευρώπης ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους είναι 5-7 χρόνια, ενώ στη χώρα μας ξεπερνά τα 14 έτη, επιβαρύνοντας σημαντικά το περιβάλλον.
Την κατάσταση αυτή ευελπιστεί να αλλάξει η κυβέρνηση με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που θα παρέχει κίνητρα για την απόσυρση των αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας και την αντικατάστασή τους με νεότερα οχήματα φιλικά προς το περιβάλλον.
Η βασική ιδέα, όπως διατυπώνεται στο σχετικό κείμενο των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών, είναι να δοθούν κίνητρα για την εισαγωγή φτηνών και ποιοτικών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ηλικίας έως 5 ετών, και να «πριμοδοτηθούν» τα καινούργια χαμηλών ή και μηδενικών ρύπων, όπως ηλεκτρικά, υβριδικά και φυσικού αερίου οχήματα.
Ετσι ο χρήστης θα μπορεί να επιλέγει ανάμεσα στην αγορά ενός καινούργιου ή ενός ποιοτικού μεταχειρισμένου αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας.
Στο πλαίσιο αυτό θα γίνει προσπάθεια να ανανεωθεί και ο στόλος των «γηρασμένων» ταξί, αστικών λεωφορείων και επαγγελματικών οχημάτων.
Οπως διευκρινίζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, «δεν πρόκειται να επαναληφθεί η γνωστή απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων, αλλά θα γίνει προσπάθεια να δοθούν κάποια κίνητρα ώστε να ανανεωθεί ο στόλος των παλαιών αυτοκινήτων».
Αλλωστε, όπως είναι γνωστό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να προσαρμόσει τα τέλη κυκλοφορίας με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους των αυτοκινήτων. Δηλαδή, όσο περισσότερους ρύπους εκπέμπει ένα όχημα, τόσο μεγαλύτερα τέλη κυκλοφορίας θα πληρώνει ο ιδιοκτήτης του.
Στη χώρα μας, απαραίτητη προϋπόθεση για να εφαρμοστούν οι φοροαπαλλαγές θα είναι το νέο όχημα να εκπέμπει χαμηλούς έως μηδενικούς ρύπους. Ετσι, τα γενικά κίνητρα που προκρίνονται από την κυβέρνηση για την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων αφορούν:
-Μείωση των τελών κυκλοφορίας.
-Μείωση των τελών ταξινόμησης.
-Μείωση ή ακόμα και κατάργηση του φόρου χρήσης των οχημάτων με μηδενικούς ρύπους.
Το όλο σχέδιο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι θα λάβει το πράσινο φως των θεσμών, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Ηλεκτροκίνητα - υβριδικά
Ειδικότερα για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα το υπουργείο Μεταφορών θεωρεί ότι μπορούν να δοθούν φορολογικά κίνητρα αγοράς τους. Το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι κάτω του 1%, έναντι περίπου 7% που είναι στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Η χαμηλή διείσδυση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην ελληνική αγορά οφείλεται στο ότι κοστίζουν ακριβά σε σχέση με τα υπόλοιπα οχήματα.
Πάντως, το υπουργείο Μεταφορών θεωρεί ότι θα πρέπει να εξεταστεί η παροχή αντίστοιχων φορολογικών κινήτρων και για την αγορά υβριδικών ή φυσικού αερίου οχημάτων.
Με βάση το πλάνο της κυβέρνησης, οι βασικοί άξονες για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης είναι:
-Η μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου-δικύκλου.
-Η ανάπτυξη εκτεταμένου δικτύου υποδομών φόρτισης.
-Η επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών ταξί.
-Η παροχή κινήτρων για ηλεκτρικά εταιρικά ΙΧ (μηδενικός φόρος χρήσης).
-Η θέσπιση κυκλοφοριακών προνομίων για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων.
-Η αντικατάσταση των παλαιών κρατικών οχημάτων και των αστικών λεωφορείων με ηλεκτρικά οχήματα.
-Η θέσπιση ειδικού σήματος οχήματος μηδενικών ρύπων.
Ποιοτικά μεταχειρισμένα
Το σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών περιλαμβάνει κίνητρα που θα δοθούν για την εισαγωγή ποιοτικών μεταχειρισμένων οχημάτων ηλικίας έως 5 χρόνων.
Στην πρόταση του υπουργείου, μεταξύ άλλων, προβλέπεται:
-Αναλογική μείωση των δασμών για αυτοκίνητα τεχνολογίας Euro 5, Euro 6. Οι οδηγίες ρύπων της κατηγορίας Euro 6 θα ενοποιηθούν και πλέον δεν θα υπάρχουν πολλές υποκατηγορίες. Με τον τρόπο αυτόν θα μειωθούν οι δασμοί αλλά και ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων, γεγονός που θα λειτουργήσει θετικά για το περιβάλλον και την οδική ασφάλεια.
-Η ύπαρξη πλήρους ιστορικού για τα οχήματα που θα εισάγονται, ώστε ο στόλος να ανανεωθεί με πιο καθαρά μοντέλα.
-Διενέργεια αυστηρών ελέγχων στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (εποπτικός ρόλος του κράτους).
-Αύξηση των δασμών για τα ρυπογόνα και παλαιού τύπου οχήματα. Με το μέτρο αυτό θα δημιουργηθούν αντικίνητρα για την αγορά παλαιών μεταχειρισμένων, ενώ θα εμποδιστούν τα οχήματα «σαπάκια» να φτάνουν στους ελληνικούς δρόμους.
Ταξί - λεωφορεία
Σε ό,τι αφορά τα ταξί, τα κίνητρα θα είναι ανάλογα με αυτά που θα δοθούν για την αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και γενικότερα των οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Επίσης, για τα λεωφορεία σχεδιάζεται η αγορά 800-1.000 οχημάτων μέχρι το 2023 με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Το 1/3 από τα λεωφορεία αυτά θα είναι ηλεκτροκίνητα, το 1/3 φυσικού αερίου και τα υπόλοιπα ντιζελοκίνητα φιλικά προς το περιβάλλον. Ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις αρχές του νέου έτους.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου