ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΚΑΣΣΙΜΗ
Μια του κλέφτη, δυο του κλέφτη, κάτι παραπάνω από τρεις και τον τσακώσανε. Κάπως έτσι θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει τον πανικό που προκλήθηκε χθες το πρωί στον σταθμό του μετρό «Αμπελόκηποι» και κατέδειξε το μέγεθος της λαθρεπιβίβασης.
Το τοπίο θύμιζε λίγο τις πρώτες ημέρες έκδοσης προσωποποιημένων καρτών απεριορίστων διαδρομών, όπου χιλιάδες επιβάτες ανέμεναν υπομονετικά –ή λιγότερο– στις ατελείωτες ουρές που σχηματίζονταν στα εκδοτήρια για την προμήθεια καρτών. Η κατάσταση εξομαλύνθηκε όταν «άνοιξε» η ηλεκτρονική εφαρμογή από τον ΟΑΣΑ, που παρείχε τη δυνατότητα υποβολής της αίτησης μέσω Διαδικτύου. Βέβαια, μέχρι εκείνη τη στιγμή, η πλειονότητα των καρτών είχε ήδη εκδοθεί με την... παραδοσιακή μέθοδο μέσω του γκισέ.
Πέρασαν οι μήνες –διότι οι ρυθμοί του ΟΑΣΑ είναι λίγο αργοί– και οι προσωποποιημένες κάρτες «βρήκαν» τον δρόμο για τους κατόχους τους. Τα προβλήματα, όμως, δεν τελείωσαν για τον Οργανισμό, ο οποίος επιχειρεί εδώ και πολλές εβδομάδες να ενεργοποιήσει το σύνολο του αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου, κλείνοντας τμηματικά και σε βραδείς ρυθμούς τις πύλες εισόδου - εξόδου σε σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού. Μέχρι σήμερα έχουν κλείσει μόλις 32 από τους 65 σταθμούς. Το πείραμα δεν φαίνεται να πέτυχε και απλώς επιβεβαίωσε το μέγεθος της ανομίας που επικρατεί στις συγκοινωνίες.
«Νόμιζα πως έπιασε φωτιά», είπε έντρομη η 42χρονη Ν.Μ., η οποία δεν κατάλαβε γιατί έτρεχαν όλοι πανικόβλητοι στον σταθμό «Αμπελόκηποι». «Η πρώτη μου σκέψη ήταν ότι συνέβη κάτι κακό, ίσως ο “Ρουβίκωνας”», περιγράφει στην «Κ» η Ν.Μ., η οποία εξηγεί ότι «όπως κατάλαβα στην πορεία εγώ δεν είχα να φοβηθώ τίποτα διότι είχα το εισιτήριό μου». Κόσμος έτρεχε πάνω-κάτω, αναζητώντας τρόπο διαφυγής από τις... μπάρες, που ενώ ήταν ανοιχτές, απλώς έκλεισαν. Εκατοντάδες επιβάτες που είχαν αποφασίσει να επιβιβαστούν σε κάποιο άλλο σταθμό χωρίς εισιτήριο βρέθηκαν εγκλωβισμένοι, καθώς δεν διέθεταν τα απαιτούμενα «διαπιστευτήρια» προκειμένου να τους επιτραπεί η έξοδος από τον σταθμό. Δεκάδες ήταν εκείνοι που προσπάθησαν να βγουν από τις μόνες πύλες που παραμένουν ανοιχτές (για ΑμεΑ και ανέργους). Φυσικά δεν χωρούσαν όλοι και όσοι τα κατάφεραν ήρθαν αντιμέτωποι με ελεγκτές. Πληροφορίες, μάλιστα, από τον ΟΑΣΑ θέλουν κατά τη χθεσινή ημέρα να έχουν καταλογιστεί δεκάδες πρόστιμα σε λαθρεπιβάτες.
Η λαοθάλασσα των τζαμπατζήδων αναζητούσε τρόπο έκδοσης εισιτηρίου. Ετρεξαν προς τα τρία αυτόματα εκδοτικά μηχανήματα και το ένα φυσικό εκδοτήριο που διέθετε ο σταθμός. Το γεγονός, μάλιστα, ότι τα εκδοτικά μηχανήματα στον σταθμό «Αμπελόκηποι» εξυπηρετούν και πληρωμές με πιστωτικές/χρεωστικές κάρτες δεν διευκόλυνε ιδιαίτερα την κατάσταση, καθώς η πλειονότητα των επιβατών δεν το γνώριζε. Και αυτό γιατί ο ΟΑΣΑ εξακολουθεί να μην κοινοποιεί μεγάλο μέρος των καινοτομιών που προσφέρει, θεωρώντας ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο βρίσκεται ακόμη σε δοκιμαστική περίοδο. Το χάος διατηρήθηκε για αρκετές ώρες με τις ουρές να μεγαλώνουν και να διατηρούνται μέχρι και το μεσημέρι.
Aτομική ευθύνη
«Υπάρχει και το στοιχείο της ατομικής ευθύνης», δηλώνουν στελέχη του ΟΑΣΑ που υποστηρίζουν ότι δεν μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα, αλλά πρέπει να εναρμονιστούν οι επιβάτες με τα νέα δεδομένα. Ωστόσο, εδώ και μήνες επικρατεί απόλυτη ανομία στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, οι οποίες στην προσπάθειά τους να εισέλθουν σταδιακά στην ψηφιακή εποχή, απλώς επιτρέπουν τη διόγκωση των ελλειμμάτων τους. Η απουσία πολιτικής ενημέρωσης του κοινού και οι ανακοινώσεις της τελευταίας στιγμής που αιφνιδιάζουν τους επιβάτες, οι ελλείψεις σε προσωπικό για να εξυπηρετήσει τους μετακινούμενους, η ανυπαρξία ελέγχων στο όνομα μιας μεταβατικής περιόδου, οδήγησαν στην παραπάνω εικόνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου