οι κηπουροι τησ αυγησ

Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2016

"...Η κυβέρνηση Τσίπρα δεν έχει επαφή με την πραγματική οικονομία, δεν αντιλαμβάνεται πόσο οι αποφάσεις και οι επιλογές της επηρεάζουν συμπεριφορές και καθορίζουν οικονομικές και άλλες αποφάσεις, τόσο προσώπων όσο και επιχειρήσεων.Οι υπουργοί είναι εχθρικοί προς τις επενδύσεις, αντιμετωπίζουν τους πάντες με καχυποψία, έχουν την εντύπωση ότι πρόκειται για αρπακτικά που επιβουλεύονται την εθνική περιουσία.Στο τέλος και αυτή η ευκαιρία που εμφανίστηκε μετά φανών και λαμπάδων και κόστισε μερικές δεκάδες δισ. ευρώ κινδυνεύει να χαθεί αφήνοντας πίσω της συντρίμμια. Μέγας είναι ο κίνδυνος φεύγοντας ο κ. Τσίπρας να έχει αφήσει την Ελλάδα χωρίς πρόγραμμα βοήθειας, δίχως να έχει καταφέρει να βγει στις αγορές. ..."

Το κύριο θέμα, από "ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ"

και τα εσωτερικά αναπτύγματα

"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 02/10/16
"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 02/10/16
Η Ελλάδα των χαμένων ευκαιριών
Από τα λάθη του Κ. Καραμανλή στις πλάνες του Γ. Παπανδρέου και από την αδημονία για εξουσία του Αντ. Σαμαρά στις διχαστικές εμμονές του Αλ. Τσίπρα – Οι παλινωδίες της κυβέρνησης οδηγούν τη χώρα στην απόλυτη καταιγίδα

Του Αντώνη Καρακούση

«Κρίσεις υπερχρέωσης σαν τη δική μας αντιμετωπίζονται αυτόματα, χωρίς χρονοτριβή και με ριζοσπαστικό τρόπο, αλλιώς κακοφορμίζουν δημιουργώντας ανυπέρβλητα αδιέδοξα και επαναλαμβανόμενους φαύλους κύκλους, οι οποίοι συνήθως δεν έχουν θετική κατάληξη».

Η αναφορά είναι συγκεκριμένη. Ανήκει σε διακεκριμένο τραπεζίτη ο οποίος παρακολουθεί συστηματικά και από κοντά εδώ και χρόνια την πολιτική, οικονομική και κοινωνική εξέλιξη της μεγάλης κρίσης, του λεγόμενου «ελληνικού προβλήματος», όπως έχει επικρατήσει να λέγεται στην Ευρώπη.

«Η διαχείριση του προβλήματος της χώρας είναι μια υπόθεση αλλεπάλληλων χαμένων ευκαιριών οι οποίες προσφέρθηκαν και αφέθηκαν στην τύχη τους» επιμένει το ίδιο πρόσωπο, εκφράζοντας κατά τρόπο έντονο την ανησυχία του ότι και στην παρούσα πολιτική περίοδο βιώνουμε την απώλεια μιας ακόμη ευκαιρίας.

Και όντως το 2004 ο Κώστας Καραμανλής είχε προπαρασκευασμένη τη λύση και τον λαό έτοιμο να αποδεχθεί ένα προληπτικό πρόγραμμα δημοσιονομικής εξυγίανσης, οικονομικής αναδιάρθρωσης και μεταρρυθμίσεων. Ωστόσο «κλώτσησε» εξαρχής την ευκαιρία, σπατάλησε κρίσιμο πολιτικό χρόνο, δεν έκανε εκείνα που είχε υποσχεθεί, για να οδηγηθεί πέντε χρόνια μετά σε πλήρες αδιέξοδο, αφήνοντας την «καυτή πατάτα» στον επόμενο.

«Λεφτά (δεν) υπάρχουν»
Ο Γιώργος Παπανδρέου ζούσε σε πλάνες και φανταζόταν, την ώρα που θέριευαν ελλείμματα και χρέη και οι αγορές έκλειναν τις πόρτες χρηματοδότησης, ότι «λεφτά υπάρχουν». Αλλά και όταν απεδέχθη το μοιραίο και κατάλαβε πως δεν υπήρχαν λεφτά παρά μόνο μνημόνια και μέτρα, δεν μπόρεσε να εφαρμόσει τα υπεσχημένα και κάποια στιγμή παρέδωσε την εξουσία.

Ηταν και η δράση της αντιπολίτευσης τόσο υπονομευτική - διακατέχονταν και οι αντιπολιτευόμενοι τον Παπανδρέου από αντίστοιχες πλάνες - και των εταίρων η ακαμψία τόσο διαβρωτική που δεν άφησαν κανένα περιθώριο επιτυχίας.
Η ευκαιρία της κυβέρνησης Παπαδήμου, της μόνης που σχετικά έγκαιρα έθεσε κάποιες βάσεις διαφυγής από το αδιέξοδο της κρίσης, αφαιρέθηκε σχεδόν βιαίως από την αδημονία του Αντώνη Σαμαρά να αναλάβει τα ηνία της χώρας.

Αυτοϋπονομευμένος και εκείνος από τα υπερφίαλα Ζάππεια, από τις πρώιμες κινήσεις πένθιμου πατριωτισμού και ψευδούς ηρωικής διαπραγμάτευσης, πάλεψε μεν αλλά στο τέλος προδόθηκε από την εξάρτηση που γεννά το λεγόμενο «πολιτικό κόστος», το οποίο όλοι αρνούνται μέχρι να υποκύψουν σ' αυτό.

Για να ακολουθήσει η ευκαιρία Τσίπρα, η οποία, αφού πέρασε από σαράντα κύματα και χρειάστηκε να προσθέσει απίθανο κόστος στις πλάτες των ελλήνων πολιτών μέχρι να βρει κάποιον δρόμο, κινδυνεύει τώρα να χαθεί στα λασπόνερα των τηλεοπτικών αδειών και στα βάθη ενός ατέλειωτου διχασμού και μιας τυφλής σύγκρουσης όλων με όλους.

Μια χώρα σε ασφυξία
Αυτή τη στιγμή έπειτα από 20 μήνες διακυβέρνησης από το σχήμα του κ. Τσίπρα η ελληνική οικονομία είναι σε μεγάλο βαθμό φαλκιδευμένη. Οι φορολογούμενοι αντιμετωπίζουν σε μαζική κλίμακα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης φόρων και οι επιχειρήσεις ασφυκτιούν σε ένα περιβάλλον περιορισμένης ζήτησης και πιστωτικής ανεπάρκειας. Και το κράτος, από τη μεριά του, πέραν του γεγονότος ότι έχει επιδοθεί σε ατελείωτο κυνήγι μαγισσών, κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του προκειμένου να εμποδίσει ακόμη και ώριμες επενδύσεις.

Η αποδεδειγμένη πια εργαλειοποίηση της Δικαιοσύνης και των φορολογικών αρχών αποδιώχνει και διχάζει, δεν ενώνει ούτε κινητοποιεί. Δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες που κλείνουν τα βιβλία τους στην Αθήνα και μεταφέρουν την έδρα των δραστηριοτήτων τους στο Λονδίνο και αλλού επειδή νιώθουν ότι η χώρα μας λατινοαμερικανοποιείται.

«Δεν θα γίνω όμηρος του ΣΔΟΕ και των οικονομικών εισαγγελέων, προτιμώ να φύγω από την Ελλάδα» δήλωσε προσφάτως στην τράπεζά του γνωστός επιχειρηματίας της ναυτιλίας όταν ρωτήθηκε γιατί κλείνει εταιρικούς και προσωπικούς λογαριασμούς.

Θα έλεγε κανείς ότι η κυβέρνηση Τσίπρα δεν έχει επαφή με την πραγματική οικονομία, δεν αντιλαμβάνεται πόσο οι αποφάσεις και οι επιλογές της επηρεάζουν συμπεριφορές και καθορίζουν οικονομικές και άλλες αποφάσεις, τόσο προσώπων όσο και επιχειρήσεων. Και δεν κατανοούν επίσης ότι ειδικά στην οικονομία το 60% είναι κλίμα και εμπιστοσύνη.

Οταν το κλίμα επιδεινώνεται και η εμπιστοσύνη χάνεται πέφτει και η οικονομική δραστηριότητα και το ενδιαφέρον για επενδύσεις, για δουλειές εξαφανίζεται. Κακά τα ψέματα, η Ελλάδα έχει βγει από τον χάρτη των διεθνών επενδύσεων. Ολοι αντιλαμβάνονται τη χώρα μας σαν απαγορευμένη ζώνη, σαν μια περιοχή που υψώνει τείχη και δεν ευνοεί τις επενδύσεις.

Αποστροφή στις επενδύσεις
Αυτό είναι ίσως και το μεγαλύτερο πραγματικό πρόβλημα της κυβέρνησης Τσίπρα. Οι υπουργοί της είναι εχθρικοί προς τις επενδύσεις, αντιμετωπίζουν τους πάντες με καχυποψία, έχουν την εντύπωση οτι πρόκειται για αρπακτικά που επιβουλεύονται την εθνική περιουσία και θέλουν να την αρπάξουν έναντι πινακίου φακής.

Παραγνωρίζουν ωστόσο τις ανάγκες της κοινωνίας. Δεν αντιλαμβάνονται ότι βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τα βασικά αιτήματα του ελληνικού λαού που δεν είναι άλλα από αυτά της διαμόρφωσης ευνοϊκών συνθηκών για την ανάπτυξη και της δημιουργίας νέων θέσεων έργασίας.

Οι Ελληνες δεν ζητούν τίποτε άλλο σήμερα πέρα από δουλειές και απασχόληση. Πρόκειται για πάνδημο αίτημα, το οποίο δυστυχώς δεν έχει γραμμένο στα βιβλία της η κυβέρνηση.

Αλλα την απασχολούν, μικρά και απόμακρα, όπως οι άδειες, η απόκτηση επιρροής και ισχύος, που πολύ απέχουν από τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών. Γι' αυτό και βυθίζεται στη συνείδηση των πολιτών. Σήμερα οι περισσότεροι αποστρέφουν την κεφαλή τους, δεν θέλουν να διασταυρωθούν τα βλέμματά τους με εκείνα των κυβερνώντων.

Η άρνηση αυτή δηλώνει βαθιά περιφρόνηση για το ανεκπλήρωτο των προσδοκιών και για το μέγα ψεύδος του Παππά, του Κατρούγκαλου και τόσων άλλων που άλλα έταζαν και άλλα έκαναν.

Πράγμα που σημαίνει ότι προϊόντος του χρόνου η κυβέρνηση θα αδυνατίζει, δεν θα δύναται να δράσει, να επιδράσει και να κινητοποιήσει. Θα μαραζώνει και μαζί της θα μαραζώνει κάθε ελπίδα προόδου και προκοπής.

Στο τέλος και αυτή η ευκαιρία που εμφανίστηκε μετά φανών και λαμπάδων και κόστισε μερικές δεκάδες δισ. ευρώ κινδυνεύει να χαθεί αφήνοντας πίσω της συντρίμμια. Τα οποία πολλοί αμφιβάλλουν αν θα μπορέσει να μαζέψει ο επερχόμενος Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο μεγάλος κίνδυνος
Μέγας είναι ο κίνδυνος φεύγοντας ο κ. Τσίπρας να έχει αφήσει την Ελλάδα χωρίς πρόγραμμα βοήθειας, δίχως να έχει καταφέρει να βγει στις αγορές, δηλαδή χωρίς πρόσβαση σε διεθνή χρηματοδότηση και με τις τράπεζες ακάλυπτες, φορτωμένες με «κόκκινα» δάνεια στις πλάτες τους να ζητιανεύουν νέα κεφάλαια προς κάλυψη των ζημιών τους.

Θα πρόκειται για την απόλυτη καταιγίδα από την οποία ουδείς θα μπορεί να τη σώσει, όσες καλές προθέσεις κι αν έχει, όσες δυνάμεις κι αν διαθέτει. Για να επιβεβαιωθεί έτσι το αρχικώς ρηθέν: ότι κρίσεις σαν την ελληνική αντιμετωπίζονται σε πρώτο χρόνο, χωρίς παλινωδίες και καθυστερήσεις. Επειτα από επτά χρόνια παραμονής σε κρίση τίποτε δυστυχώς δεν εγγυάται την έξοδο απ' αυτήν...

ΣΕ ΛΑΘΟΣ ΔΡΟΜΟ
Η κυβέρνηση Τσίπρα δεν έχει επαφή με την πραγματική οικονομία, δεν αντιλαμβάνεται πόσο οι αποφάσεις και οι επιλογές της επηρεάζουν συμπεριφορές και καθορίζουν οικονομικές και άλλες αποφάσεις, τόσο προσώπων όσο και επιχειρήσεων.Οι υπουργοί είναι εχθρικοί προς τις επενδύσεις, αντιμετωπίζουν τους πάντες με καχυποψία, έχουν την εντύπωση ότι πρόκειται για αρπακτικά που επιβουλεύονται την εθνική περιουσία.Στο τέλος και αυτή η ευκαιρία που εμφανίστηκε μετά φανών και λαμπάδων και κόστισε μερικές δεκάδες δισ. ευρώ κινδυνεύει να χαθεί αφήνοντας πίσω της συντρίμμια. Μέγας είναι ο κίνδυνος φεύγοντας ο κ. Τσίπρας να έχει αφήσει την Ελλάδα χωρίς πρόγραμμα βοήθειας, δίχως να έχει καταφέρει να βγει στις αγορές. 
"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 02/10/16
Πληρώστε ή έρχονται εισπρακτικές εταιρείες
Αρχίζει το ξεκαθάρισμα με «κόκκινα» δάνεια 7 δισ. το 2017. Ποια δάνεια φεύγουν από τις τράπεζες. Τι ετοιμάζουν για τους συστηματικούς κακοπληρωτές
Του Γιώργου Παπαϊωάννου

Εφθασε η ώρα για το ξεκαθάρισμα των «κόκκινων» δανείων καθώς οι τράπεζες πιεζόμενες από την ΕΚΤ πρέπει να μειώσουν το προβληματικό τους χαρτοφυλάκιο ύψους 110 δισ. ευρώ κατά 40% ως το τέλος του 2019. Την περασμένη Παρασκευή οριστικοποίησαν σε συνεργασία με την ΕΚΤ τα σχέδιά τους ως προς το πώς θα προχωρήσουν στη διαχείριση των «κακών» δανείων (αναλυτικό ρεπορτάζ Ανάπτυξη, σελ. Β7) με βάση τα οποία θα πορευθούν τα επόμενα χρόνια υπό τον ασφυκτικό έλεγχο του SSM, του εποπτικού βραχίονα της Ευρωτράπεζας. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, η οποία θέτει φιλόδοξους στόχους και ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, θα εξελιχθεί, με ανάλογα βίαιο τρόπο όπως πραγματοποιήθηκε η δημοσιονομική προσαρμογή, τόσο η αναδιάρθρωση του επιχειρηματικού χάρτη της χώρας όσο και η ανακατανομή της ακίνητης περιουσίας.

Ιδιαίτερα κρίσιμο κρίνεται το 2017. Αν και το πρόγραμμα μείωσης των «κόκκινων» δανείων είναι οπισθοβαρές (δηλαδή, προβλέπει λιγότερα δάνεια τον πρώτο χρόνο και περισσότερα στη συνέχεια), το 2018 η ΕΚΤ θα κάνει stress tests στις ευρωπαϊκές τράπεζες με βάση τα δανειακά τους χαρτοφυλάκια όπως θα διαμορφωθούν στις 31.12.2017. Αν δεν έχουν επιτευχθεί οι στόχοι, η ΕΚΤ θα ζητήσει νέα ανακεφαλαιοποίηση για τις τράπεζες που δεν τα κατάφεραν. Και αυτό έχει σημάνει συναγερμό στα τραπεζικά επιτελεία.

Λύση για δάνεια 7 δισ. ευρώ
Σε πρώτη φάση το 2017 τα πιστωτικά ιδρύματα υπολογίζεται ότι θα πρέπει να δώσουν λύση σε «κόκκινα» δάνεια ύψους 7 δισ. ευρώ. Από αυτά εκτιμάται ότι περί τα 2,5 δισ. ευρώ αφορούν μεγάλα επιχειρηματικά δάνεια, το 1,5 δισ. ευρώ καταναλωτικά, 1 δισ. ευρώ στεγαστικά και περί τα 2 δισ. ευρώ δάνεια προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Από αυτά τα 7 δισ. ευρώ οι τραπεζίτες θεωρούν ότι το ένα τρίτο θα «κουρευτεί» και μέρος των δανείων θα διαγραφεί, ένα τρίτο θα ρυθμιστεί με ευνοϊκότερους όρους (επιμήκυνση περιόδου αποπληρωμής, πάγωμα της εξυπηρέτησης μέρους του δανείου, χαμηλότερα επιτόκια κ.τ.λ.) και από το υπόλοιπο ένα τρίτο το μισό θα βγει σε πλειστηριασμό και το άλλο μισό θα πωληθεί σε ξένα funds.

Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, σε πρώτη φάση οι πωλήσεις δανείων σε funds θα αφορούν κατά κύριο λόγο καταναλωτικά και δάνεια προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πρόκειται για«βαθιά κόκκινα» δάνεια, χωρίς εξασφαλίσεις, για τα οποία οι τράπεζες έχουν πάρει προβλέψεις σχεδόν για το σύνολό τους. Τα δάνεια αυτά θα πωληθούν σε τιμή ένα σεντ για κάθε ευρώ. «Αν πάρουμε δύο ή τρία σεντς, θα είμαστε ευχαριστημένοι» αναφέρουν τραπεζικές πηγές. Επειδή τα δάνεια αυτά είναι πλήρως καλυμμένα με προβλέψεις, οι τράπεζες δεν θα γράψουν ζημιές. Θα μειώσουν τις προβλέψεις τους.

Βασικοί ενδιαφερόμενοι να αγοράσουν τα δάνεια αυτά αλλά και γενικότερα «κόκκινα» δάνεια είναι funds του εξωτερικού. Στη συνέχεια θα τα δώσουν σε εταιρείες εξυπηρέτησης οι οποίες θα προσπαθήσουν με νομικά και άλλα μέσα, στο πλαίσιο λειτουργίας των τραπεζών, να ανακτήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του δανείου. Διότι, όπως λένε οι τραπεζίτες, «οι τράπεζες διαγράφουν λογιστικά τα δάνεια από τα βιβλία τους, δεν διαγράφουν την οφειλή του πελάτη».

Ηδη στην αγορά υπάρχει κινητοποίηση για τη δημιουργία τέτοιου είδους επιχειρήσεων κυρίως από τον χώρο των εισπρακτικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται σήμερα στον τομέα της ενημέρωσης των οφειλετών (Mellon, Eos, Diman, E-Value, Paladino, Status, Credible Services, Con Trust, Customer Value κ.ά.) και από τον χώρο των δικηγορικών γραφείων που έχουν αναπτύξει εξειδικευμένα τμήματα ανάκτησης ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων (Σιούφας και Συνεργάτες, Ι. Χαρακτινιώτης και Συνεργάτες, Εμμ. Τακάκης και Συνεργάτες, Σφηκάκης και Συνεργάτες κ.ά.).

Σύσταση εταιρειών διαχείρισης
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τελικά θα συσταθούν δύο-τρεις μεγάλες εταιρείες και πέντε-έξι μικρές, οι οποίες μαζί με τις αντίστοιχες διευθύνεις των τραπεζών θα αναλάβουν τη διαχείριση των προβληματικών δανείων προς ιδιώτες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Επισημαίνουν ωστόσο ότι στην παρούσα φάση υπάρχει μεγάλη απόσταση ανάμεσα στις τιμές που προσφέρουν τα funds για να αγοράσουν «κόκκινα» δάνεια και σε αυτές που ζητούν οι τράπεζες. Οι τράπεζες ζητούν, π.χ., 50 σεντς στο ευρώ και τα funds προσφέρουν μόλις 25 σεντς. «Οσο το σύστημα παραμένει αναποτελεσματικό ως προς τη διαχείριση των κόκκινων δανείων, τόσο οι τιμές που θα δίνουν τα funds θα είναι χαμηλές» αναφέρουν πηγές της αγοράς.

Η διαχείριση των μεγάλων «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων που θα πωληθούν σε ξένα funds σε δεύτερη φάση θα γίνει από πλατφόρμες που θα στηθούν όπως αυτή της KKR. Επίσης, επενδυτικά κεφάλαια θα μπουν σε υπερχρεωμένες εταιρείες που είναι βιώσιμες. Η διαχείριση των δανείων αυτών θα γίνει ευκολότερη με τη συμπλήρωση του νομοθετικού πλαισίου ως το τέλος του έτους καθώς εκκρεμεί η ψήφιση του νόμου που θα προστατεύει από ποινικές ευθύνες τα τραπεζικά στελέχη που εγκρίνουν «κούρεμα» και διαγραφή χρεών, καθώς και του νόμου που θα επιτρέπει τη μετατροπή των δανείων σε μετοχικό κεφάλαιο και ως εκ τούτου την απομάκρυνση των παλαιών μετόχων και την ανάληψη του ελέγχου της εταιρείας από τους πιστωτές. Και τα δύο περιλαμβάνονται στην επόμενη αξιολόγηση.

Το σχέδιο των τραπεζών
Εντοπισμός των στρατηγικών κακοπληρωτών
Οσον αφορά τα στεγαστικά δάνεια, το σχέδιο των τραπεζών είναι να εντοπίσουν τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, αυτούς που έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους και δεν το κάνουν επιδιώκοντας να επωφεληθούν από τις ευεργετικές ρυθμίσεις και τους νόμους για την προστασία των οικονομικά ασθενέστερων. Υπολογίζεται ότι περίπου ένα στα τέσσερα «κόκκινα» δάνεια ανήκει σε αυτη την κατηγορία.

Ηδη οι τράπεζες συνεργάζονται για να τους εντοπίσουν. Αύριο εκπρόσωποι των τεσσάρων συστημικών τραπεζών θα συναντηθούν για να συντονίσουν τις κινήσεις τους ως προς τη διαχείριση των κόκκινων δανείων καθώς πολλά υπερχεωμένα νοικοκυριά και επιχειρήσεις έχουν πάρει δάνεια από δύο ή περισσότερες τράπεζες.

Οι τράπεζες έχουν ήδη καταρτίσει από κοινού μια λίστα από περίπου 1.000 στρατηγικούς κακοπληρωτές, η οποία, όπως αναφέρεται, συνεχώς εμπλουτίζεται με σκοπό να φθάσει τις 2.000-3.000 περιπτώσεις. Εμφαση δίνεται στην Περιφέρεια όπου, όπως λένε οι ίδιες πηγές, εκεί «είναι γνωστό το υψηλό επίπεδο ζωής ιδιωτών και επιχειρηματιών που δεν εξυπηρετούν τα δάνειά τους».

Συγκεκριμένα αναφέρουν περιπτώσεις στην Κρήτη όπου επιχειρηματίας έχει παραθεριστικές κατοικίες τις οποίες νοικιάζει και ταυτόχρονα εμφανίζεται χωρίς εισόδημα προσπαθώντας να εκμεταλλευτεί τη νομοθεσία που αφορά τους οικονομικά ασθενέστερους ή άλλη περίπτωση δανειολήπτη που δεν πληρώνει το στεγαστικό για κατοικία που αγόρασε και στην οποία έχει βάλει να ζει η ηλικιωμένη, άρρωστη μητέρα του για να αποφύγει τον πλειστηριασμό. Παρόμοιες περιπτώσεις αναφέρονται στη Βόρεια Ελλάδα με δανειολήπτες που εμφανίζονται με χαμηλά εισοδήματα και αδυναμία εξυπηρέτησης των δανείων τη στιγμή που διατηρούν υψηλές καταθέσεις στη Βουλγαρία ή δανειολήπτης που δηλώνει αδυναμία εξυπηρέτησης του δανείου και την ίδια στιγμή έκανε γλέντι με 600 καλεσμένους στον γάμο της κόρης του. Οι τραπεζίτες εστιάζουν στην Περιφέρεια διότι θεωρούν ότι «η επίλυση τέτοιων περιπτώσεων στέλνει απευθείας το μήνυμα και αποκαθιστά το αίσθημα δικαιοσύνης στην τοπική κοινωνία».

2018-2019: Η ΕΝΤΑΣΗ -Το φαινόμενο των πωλήσεων δανείων σε funds και των πλειστηριασμών ακινήτων εκτιμάται ότι θα γίνει εντονότερο και μαζικό το 2018 και το 2019, όταν θα έχουν εξαντληθεί οι ευκολότερες περιπτώσεις ρύθμισης «κόκκινων» δανείων, η αγορά θα έχει ωριμάσει και η πίεση των Ευρωπαίων λόγω της στοχοθεσίας θα έχει ενταθεί. Στελέχη της τραπεζικής αγοράς θεωρούν ασφυκτικούς τους στόχους, την παρακολούθηση και τους ελέγχους του SSM που θα γίνονται κάθε τρίμηνο.

"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 02/10/16 
«Χειροπέδες» από την Εφορία 
σε 1,5 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις
Κατασχέσεις κατά κύματα περιουσιακών στοιχείων, καταθέσεων και εισοδημάτων

Του Ντίνου Σιωμόπουλου
Στις εφορίες η Ελλάδα αναστενάζει καθώς δεν υπάρχει μήνας ως τα τέλη Ιανουαρίου του 2017 που να μην πρέπει να πληρωθεί κάποιος φόρος (άμεσος ή έμμεσος) από εκατομμύρια πολίτες, ενώ την ίδια στιγμή κινδυνεύουν με κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων για τα ληξιπρόθεσμα χρέη όσοι τα τελευταία χρόνια βιώνουν την κρίση και την αδυναμία πληρωμής φόρων, τελών και ασφαλιστικών εισφορών.

Συνολικά έχουν πραγματοποιηθεί 774.321 κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων, καταθέσεων και εισοδημάτων για χρέη στο Δημόσιο, ενώ συνολικά κινδυνεύουν με κατάσχεση πάνω από 1.541.900 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις λόγω ληξιπρόθεσμων χρεών σε εφορίες και τελωνεία.

Οσον αφορά τα ασφαλιστικά ταμεία, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, 303.549 επαγγελματίες, μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, χρωστούν συνολικά 16,6 δισ. ευρώ και έχουν πραγματοποιηθεί κατασχέσεις σε 14.793 οφειλέτες για να εισπραχθούν μόλις 16,3 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι συνολικά οι κατασχέσεις σε οφειλέτες του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών θα ξεπεράσουν τις 150.000.

Σε δεσμεύσεις λογαριασμών προχωρούν και οι δήμοι για οφειλές από δημοτικά τέλη, τροχαίες παραβάσεις, ακόμη και παράνομη στάθευση, προκαλώντας την μήνιν των δημοτών που δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις πληρωμές.

Τα στοιχεία από την πρωτοφανή αυτή καταιγίδα εφαρμογής αναγκαστικών μέτρων είσπραξης είναι συγκλονιστικά καθώς απειλούν σχεδόν τη μισή Ελλάδα.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, 4.030.910 φορολογούμενοι χρωστούν στην Εφορία 91,5 δισ. ευρώ, δηλαδή το 50% των Ελλήνων έχουν χρέος το μισό ΑΕΠ της Ελλάδας, ενώ μόνο τον Αύγουστο έμειναν απλήρωτοι φόροι σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών 887,2 εκατ. ευρώ.

Το διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου 2016 τα «φρέσκα» ληξιπρόθεσμα ξεπέρασαν τα 5,17 δισ. ευρώ. Και όλα αυτά χωρίς να συνυπολογίζει κανείς την αύξηση των οφειλών από την αδυναμία πληρωμής που θα προκύψει τους επόμενους μήνες για τον φόρο εισοδήματος και τον ΕΝΦΙΑ.

Είναι προφανές από τα παραπάνω στοιχεία ότι οι πολίτες δεν αντέχουν άλλους φόρους ή όποιοι τους πληρώνουν τους καταβάλλουν με καπέλο καθώς το υπουργείο Οικονομικών έχει αυξήσει σε τέτοιον βαθμό τους φορολογικούς συντελεστές σε άμεση και έμμεση φορολογία προκειμένου να καλύψει τη χασούρα από την αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Μέσα στο οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν συνολικά 79.247 κατασχέσεις, δηλαδή κατά μέσον όρο περίπου 500 κατασχέσεις την ημέρα.

Για τον λόγο αυτόν καθημερινά χιλιάδες πολίτες σπεύδουν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (www.gsis.gr) για να δηλώσουν έναν ακατάσχετο λογαριασμό ώστε να μπορούν τουλάχιστον να «σώσουν» σημαντικό μέρος της μηνιαίας σύνταξης ή του μισθού τους.

Επίσης πολλοί είναι αυτοί που επικοινωνούν με λογιστικά γραφεία προκειμένου να ρυθμίσουν χρέη που θα δημιουργηθούν από τη μη πληρωμή των δόσεων φόρου εισοδήματος ή ΕΝΦΙΑ, ενώ άλλοι σπεύδουν στις εφορίες για να προχωρήσουν σε συμψηφισμό επιστροφών φόρων από φόρο εισοδήματος με τον ΕΝΦΙΑ.

Σε περίπτωση καθυστέρησης πληρωμής δόσης έστω και για μία ημέρα η Εφορία προσαυξάνει αυτόματα το ποσό κατά 0,73% για κάθε μήνα καθυστέρησης καταβολής του φόρου. Οι ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών γίνονται ηλεκτρονικά μέσω υποβολής αίτησης στο taxisnet για εξόφληση ως και σε 12 άτοκες δόσεις. Σε περίπτωση μη ληξιπρόθεσμης οφειλής ο πολίτης πρέπει να πάει στην Εφορία και να υποβάλει αίτηση.

Ακατάσχετο
Αν δεν μπορεί ο φορολογούμενος να πληρώσει καμία δόση, τότε θα βρεθεί αντιμέτωπος με κατάσχεση περιουσιακών του στοιχείων.

Σύμφωνα με πρόσφατες οδηγίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, είναι ακατάσχετοι μισθοί, συντάξεις και ασφαλιστικά βοηθήματα ως 1.000 ευρώ μηνιαίως. Σε μισθό ή σύνταξη από 1.000 ευρώ ως 1.500 ευρώ κατάσχεται το 50% της διαφοράς, δηλαδή ως 250 ευρώ. Σε μισθό ή σύνταξή άνω των 1.500 ευρώ επιτρέπεται η κατάσχεση επί του συνόλου του υπερβάλλοντος ποσού.

Επίσης ισχύει ακατάσχετο καταθέσεων σε έναν και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό για 1.250 ευρώ για κάθε φυσικό πρόσωπο και σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα, ενώ η κατάσχεση αναστέλλεται σε περίπτωση υπαγωγής του οφειλέτη σε ρύθμιση. Για χρέη όμως άνω των 100.000 ευρώ μπορεί να ασκηθεί ποινική δίωξη αν δεν πληρωθούν εντός τεσσάρων μηνών.

Σε περίπτωση κοινού λογαριασμού το όριο των 1.250 ευρώ ισχύει για κάθε δικαιούχο ξεχωριστά. Ετσι, στην περίπτωση δύο συνδικαιούχων δεν κατάσχονται ποσά 2.500 ευρώ, τριών συνδικαιούχων 3.750 ευρώ κ.ο.κ.

Η διαδικασία για συμψηφισμό φόρων:

Επίσκεψη φορολογουμένου στην Εφορία για να γίνει συμψηφισμός οφειλών (φόρου εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ κ.τ.λ.) με επιστροφές φόρων.

Εφόσον το αποτέλεσμα του συμψηφισμού είναι πιστωτικό (επιστροφή φόρου): τα χρήματα μπαίνουν μέσα σε τρεις ημέρες στον λογαριασμό που έχει δηλωθεί.

Εφόσον προκύπτει χρεωστικό υπόλοιπο: ο φορολογούμενος θα ενημερωθεί αν έχει δικαίωμα να πληρώσει σε δόσεις ή εφάπαξ το υπόλοιπο ποσό φόρου.

Σε δύο μήνες προβλέπεται οι πολίτες να μπορούν να κάνουν οι ίδιοι τον συμψηφισμό μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογή στο Taxisnet.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου