![]() |
| "Η ΕΛΛΑΔΑ αύριο",11-12/05/13 |
ΤΟΥΡΚΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ
Το Editorial της Κύρας Αδάμ
Από την «ΕΛΛΑΔΑ αύριο» (φύλλο 11-12/5/13)
Με αφάνταστη υπομονή και επιμονή η Άγκυρα πλασάρεται ως η μόνη αξιόπιστη δύναμη στην Ανατολική Μεσόγειο που μπορεί να εγγυηθεί και να αξιοποιήσει τα μεγάλα αποθέματα φυσικού αερίου στην περιοχή.
Η πλέον πρόσφατη αναφορά είναι αυτή του προέδρου της Τουρκίας κ. Γκιουλ, ο οποίος, σε ετήσιο ενεργειακό συνέδριο στην Τουρκία, υποστήριξε ότι το μόνο αποτελεσματικό μέσο για τη λύση των προβλημάτων της περιοχής στην Ανατολική Μεσόγειο είναι η οικονομία, με τη μορφή της αξιοποίησης των 3 τρισ. και άνω κυβικών μέτρων φυσικού αερίου που «μοιράζονται» η Αίγυπτος, το Ισραήλ, η Κύπρος... και η Τουρκία.
Σαν καλός πλασιέ της χώρας του ο κ. Γκιουλ υποστήριξε ότι το μελλοντικό «μερτικό» της Τουρκίας στο φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου δικαιολογείται από το γεγονός ότι η χώρα του έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην περιοχή και επομένως και τη μεγαλύτερη ΑΟΖ από όλες τις χώρες.
Και για να καλύψει τα νώτα του, ύστερα από αυτούς τους μεγαλομανείς ισχυρισμούς του, ο κ. Γκιουλ ανακάτεψε και την Ε.Ε. σαν κερασάκι στην τούρτα: «Η οικονομία (σ.σ.: των υδρογονανθράκων) θα μπο-ρούσε να είναι το βασικό εργαλείο για τη λύση των υφιστάμενων πολιτικών προβλημάτων στην περιοχή και μια νέα οικονομική συνεργασία θα μπορούσε να εγκαινιαστεί στην Ανατολική Μεσόγειο, μέσα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης», είπε.
Πρόκειται βεβαίως περί ενός απίστευτου αχταρμά πολιτικών θέσεων, με μια τουρκική ΑΟΖ που αυθαίρετα «καταπίνει» την ελληνική ΑΟΖ στο Καστελόριζο και την κυπριακή ΑΟΖ νότια της νήσου, μέχρι του σημείου να καλείται η Ε.Ε. (της οποίας η Τουρκία δεν είναι μέλος) να διαχειριστεί τον τεράστιο πλούτο υδρογονανθράκων. Υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι οι αγωγοί μεταφοράς υδρογονανθράκων στην περιοχή θα περάσουν από τουρκικό έδαφος.
Το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι οι ισχυρισμοί αυτοί καθ' αυτοί της Άγκυρας για την «περιουσία» της στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά ο διεθνής παράγων που σι-γοντάρει τις βλέψεις αυτές. Με την Κύπρο και την Ελλάδα στα κάτω τους οικονομικώς, και μάλιστα για την επόμενη δεκαετία με επιεικείς υπολογισμούς, η Τουρκία προβάλλει ως ισχυρός παράγων και σημείο σταθερότητας σε ολόκληρη την περιοχή, επομένως προνομιακός συνομιλητής όλων όσοι έχουν ή θέλουν να αποκτήσουν συμφέροντα εκεί.
Η Αθήνα και η Κύπρος ορθώς ενισχύουν όσο μπορούν τις σχέσεις τους με το Ισραήλ, που δεν φαίνεται διατεθειμένο να μπει «υπό τη σκέπη» της Άγκυρας.
Όμως αυτή η νέα τριγωνική συμμαχία Αθήνας-Λευκωσίας-Ιερουσαλήμ δεν φτάνει τη στιγμή που οι δύο πρώτες έχουν μεγάλα σοβαρά ανοιχτά εθνικά προβλήματα με την Άγκυρα, που δύσκολα μπορούν να κλείσουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου