Από τον κλώνο της "Ε"
Και η Παναγιά Σουμελά μαζί μας: Από την Ντίνα Δασκαλοπούλου(φωτογραφίες: Βασίλης Μαθιουδάκης)
Μετά τις δύο επισκέψεις του Αγίου Φωτός και μία της Αγίας Βαρβάρας επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝ.ΕΛΛ. ήρθε η σειρά της εικόνας-σύμβολο για τους ορθόδοξους Ποντίους.
Χιλιάδες πιστοί προσήλθαν να την προσκυνήσουν στον Ιερό Ναό της Παναγίας της Παντάνασσας στο Πεντάγωνο
«Καλώς ορίσατε, βοήθειά σας!». Το τεράστιο, τσιμεντένιο, σιδερόφρακτο υπουργείον της Εθνικής Αμύνης κάτω από έναν μολυβένιο ουρανό, τυλιγμένο στην αφρικανική σκόνη, μας υποδέχεται ευσεβώς.
Μόλις περάσει κανείς την «Πύλη των Ανωτάτων», μπαίνει σ’ ένα διάδρομο φτιαγμένο από κάγκελα. Παντού αυστηρές επιγραφές σε φωτοτυπίες: «Απαγορεύεται η φωτογράφηση και η βιντεοσκόπηση».
Ανά δέκα μέτρα, δυάδες στρατιωτικών και φαντάρων από όλα τα Σώματα υποδέχονται τους πιστούς που έρχονται μαζικά να προσκυνήσουν την εικόνα-σύμβολο που έγινε δεκτή με τιμές αρχηγού κράτους.
Είναι η τέταρτη φορά που η πρώτη φορά Αριστερά υποδέχεται έναν υπερκόσμιο ανώτατο άρχοντα: έχουν προηγηθεί δύο επισκέψεις του Αγίου Φωτός και μία της Αγίας Βαρβάρας.
Η Παναγία Σουμελά ήρθε στην Αθήνα δόξη και τιμή, πιο ήσυχα ωστόσο από την Οσία που άναψε φωτιές πέρσι τέτοιες μέρες: αυτή τη φορά δεν υπήρξαν ούτε αντεγκλήσεις, ούτε ιαχές, ούτε σοβαρές αντιδράσεις.
Ισως γιατί στη Βουλή περνούσε το πολυνομοσχέδιο, ίσως γιατί το (απειλούμενο;προσδοκώμενο;) διαζύγιο Κράτους-Εκκλησίας έχει αναβληθεί επ’ αόριστον;
Πάντως, όλοι πια δείχνουν να αποδέχονται ως κάτι απολύτως κανονικό αυτό που συμβαίνει στο υπουργείο της λεωφόρου Μεσογείων.
Ετσι, απολύτως κανονικά, μια εικόνα (σύμβολο για τους ορθόδοξους, απαράμιλλης ιστορικής και συναισθηματικής αξίας για τον ποντιακό ελληνισμό, της επικρατούσας θρησκείας, αλλά μια εικόνα πάντως) έγινε δεκτή σ’ έναν κοσμικό θεσμό όπως ένα υπουργείο.
Απολύτως κανονικά, στην τελετή παρευρέθησαν σύσσωμη η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων (εκτός της ναζιστικής Χρυσής Αυγής που… κατήγγειλε τον αποκλεισμό της από τον κ. Καμμένο).
Απολύτως κανονικά, στην επίσημη υποδοχή συμμετείχε άγημα της προεδρικής φρουράς.
Και απολύτως κανονικά οργανώνεται τριήμερο λαϊκό προσκύνημα στο Πεντάγωνο.
«Η Κυρία Θεοτόκος είναι διαχρονικώς στενά συνδεδεμένη με τον ελληνικό λαό και τις Ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, των οποίων είναι η Προστάτις», παρατήρησε ο εκπρόσωπος του μητροπολίτη Βεροίας.
«Η Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά έρχεται στην Αθήνα για να τονώσει την πίστη μας. Ερχεται στην Αθήνα ως η μάνα όλων των ευλαβών πιστών που θα την τιμήσουν και θα την προσκυνήσουν», είπε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, που πήρε την πρωτοβουλία να φέρει την εικόνα.
Αλλωστε ο ίδιος ο κ. Καμμένος είχε προσφύγει στη μάνα των ευλαβών πιστών τον Δεκαπενταύγουστο του 2014, καταγγέλλοντας τους εκπροσώπους της «ξενοκίνητης χούντας της νέας τάξης πραγμάτων που προτίμησαν τις παραλίες» και προσευχόμενος για την απελευθέρωση της πατρίδας, αφού «η πίστη μπορεί πραγματικά να μας ελευθερώσει. Αρκεί κι εμείς να κάνουμε σωστά τον σταυρό μας».
Η σωτηρία της εικόνας
Ετσι, υπουργός πια, ο κ. Καμμένος –τιμώντας την 97η επέτειο της γενοκτονίας των Ποντίων– άνοιξε τους κήπους του Πενταγώνου για να κάνουμε σωστά τον σταυρό μας.
Ναυτάκια μάς υποδέχονται, φανταράκια μεταφέρουν τους πιστούς που έχουν κινητικά προβλήματα, άλλοι σβήνουν τα κεράκια στα μανουάλια κι άλλοι συντονίζουν το χριστεπώνυμον πλήθος.
Πηλήκια και καλυμμαύκια στέκουν γύρω από την Παναγία τη Σουμελά.
Είναι κάθε ηλικίας και κάθε κοινωνικής τάξης οι ευσεβείς που έρχονται στο υπουργείον της Εθνικής Αμύνης για να προσκυνήσουν.
Κι όλοι φαίνεται να βρίσκουν παρηγοριά σ’ αυτήν την εικόνα που, σύμφωνα με την παράδοση, είναι έργο του Αποστόλου Λουκά και από τον 4ο αιώνα είχε ενθρονιστεί στο όρος Mελά στον Πόντο.
Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, οι μοναχοί έκρυψαν την εικόνα.
Ο Πολύκαρπος Ψωμιάδης και ο Λεωνίδας Ιασονίδης, μητροπολίτης Ξάνθης και υπουργός αντίστοιχα, ζήτησαν τη μεσολάβηση του Ελευθέριου Βενιζέλου «για την απελευθέρωση της εικόνας».
Το αίτημα εγκρίθηκε από τον Τούρκο πρωθυπουργό Ισμέτ Ινονού και η εικόνα ήρθε στην Αθήνα και παρέμεινε στο Βυζαντινό Μουσείο ώς το 1952, οπότε ενθρονίστηκε στην εκκλησία που χτίστηκε προς τιμήν της στο Βέρμιο.
Ο συμβολισμός
Ειδικά για τους Πόντιους η εικόνα έχει τεράστιο ειδικό βάρος: συμβολίζει τον άγριο ξεριζωμό τους και τη σφαγή των ανθρώπων τους, τη συνέχιση της παράδοσής τους και της ιστορικής μνήμης.
Ομως δεν είναι μόνο ποντιακής καταγωγής όσοι προστρέχουν στην εικόνα και ζητούν βοήθεια.
Ανθρωποι πονεμένοι από αρρώστιες, άνθρωποι τσακισμένοι από την κρίση, άνθρωποι φοβισμένοι από τα άγρια που συμβαίνουν γύρω μας.
Και, παραδόξως, αρκετοί νεαρής ηλικίας που απέναντι στο άγριο αύριο που τους περιμένει βλέπουν σαν λύση τη στροφή προς το χτες.
Ετσι, μοιάζουν απολύτως ακατανόητες οι ερωτήσεις μας όσο περιμένουμε στην ουρά για να δούμε από κοντά την εικόνα.
«Τι εννοείτε παράδοξο να μπαίνει η εικόνα στο υπουργείο;» με κοιτάζει γεμάτος ειλικρινή απορία ο 33χρονος Μάρκος, που με τα μακριά μαλλιά του, το σαλβάρι του, το σκουλαρίκι του, το κράνος στο ένα χέρι και την κοπελιά του στο άλλο, θα μπορούσε να στέκεται δίπλα μου στην ουρά για μια ροκ συναυλία.
«Αν δεν κρατηθούμε από την παράδοσή μας, την πίστη μας και την Ιστορία μας, πάμε χαμένοι».
Στο ίδιο μήκος κύματος και η 35χρονη Ευαγγελία, που ήρθε με την 3χρονη κόρη της:«Ευτυχώς που υπάρχει κι ο Καμμένος στην κυβέρνηση και υπερασπίζεται την πατρίδα και την Ιστορία».
Ο πατριωτισμός φτάνει στο ζενίθ κι αγριεύει όταν τολμάω να ρωτήσω μήπως (ίσως, αν, τι θα λέγατε) θα έπρεπε να διαχωριστεί το Κράτος από την Εκκλησία.
«Αυτά είναι εθνομηδενιστικές βλακείες, πάντα ο σταυρός και η σημαία έσωζαν την Ελλάδα μας και τώρα αυτά θα μας σώσουν», λέει ο 45χρονος Παύλος, βάζοντας τέλος σε μια συζήτηση που έληξε άδοξα πριν καν αρχίσει.
Ετσι, στο εκκλησάκι του Πενταγώνου φαντάζουν πια χαμένες στην αχλή της Ιστορίας οι θέσεις του αντιπολιτευόμενου ΣΥΡΙΖΑ, που διαπίστωνε πως «έχει καταστεί ώριμο κοινωνικό αίτημα η θέση μας ότι, για μια σύγχρονη και δημοκρατική πολιτεία, είναι αναγκαίος ο διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας και σε συνταγματικό επίπεδο».
Και απολύτως δικαιωμένος αποδεικνύεται ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, που πέρσι τέτοιες μέρες, με αφορμή τη σφοδρή σύγκρουσή του με τον υπουργό Παιδείας για τα λείψανα της Αγίας Βαρβάρας, έλεγε πως «όσοι ονειρεύονται χωρισμό Εκκλησίας-Κράτους θα μετανοήσουν».
Ενα χρόνο μετά όχι μόνο η Πολιτεία υποδέχεται ως αρχηγούς κράτους το φως από τα Ιεροσόλυμα και μια εικόνα, αλλά κι ένα υπουργείο λειτουργεί ως χώρος λατρείας.
Η δικαίωση του Ανδρέα
Αν μπορούσε από κάπου να τα δει όλα αυτά ο Ανδρέας Παπανδρέου, θα χαμογελούσε δικαιωμένος: η Βουλή ετοιμάζεται να τον τιμήσει και έριδες ξεσπούν για την πολιτική κληρονομιά του, ενώ στο φόντο στέκει η Παναγία η Σουμελά – θαυματουργή, όπως αποδεικνύεται, και για ριζοσπαστικές αριστερές κυβερνήσεις.
Από τον υπέρμαχο του κοσμικού κράτους αντιπολιτευόμενο Ανδρέα μέχρι τον ευσεβή πρωθυπουργό Παπανδρέου μεσολάβησαν μερικοί μήνες.
Ο σοσιαλιστής ηγέτης που ερχόταν να συγκρουστεί και να διαχωρίσει το Κράτος από την Εκκλησία (ενώ ταυτοχρόνως θα μας έβγαζε από την ΕΟΚ και το ΝΑΤΟ, που ήταν το ίδιο συνδικάτο), πρωθυπουργός πια, τον Δεκαπενταύγουστο του 1982 πηγαίνει για προσκύνημα στην Παναγία τη Σουμελά.
«Το ζήτημα ξεφεύγει από τα στενά όρια της θρησκευτικής», γράφει το «Βήμα» και υμνεί τον Ανδρέα που, ως «άξιος συνεχιστής του παππού του ιερέα Ανδρέα», και προσκύνησε (για πρώτη φορά πρωθυπουργός πήγαινε στη Σουμελά) και χρυσούν μετάλλιον έλαβε και αγριολούλουδα από τις πλαγιές του Βερμίου δέχτηκε.
Σε πλαίσιο η εφημερίδα φιλοξενεί τις δηλώσεις του προϊσταμένου του μοναστηριού:«Τα εκατοντάδες τηλεφωνήματα που δεχτήκαμε εξαίρουν την απόφαση του ηγέτη της Αλλαγής […] τον διακρίνει ευλάβεια προς την ορθοδοξία και την υγιή ελληνική Εκκλησία».
"Εφ.Συν", 23/05/16 |
Και η Παναγιά Σουμελά μαζί μας: Από την Ντίνα Δασκαλοπούλου(φωτογραφίες: Βασίλης Μαθιουδάκης)
Μετά τις δύο επισκέψεις του Αγίου Φωτός και μία της Αγίας Βαρβάρας επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝ.ΕΛΛ. ήρθε η σειρά της εικόνας-σύμβολο για τους ορθόδοξους Ποντίους.
Χιλιάδες πιστοί προσήλθαν να την προσκυνήσουν στον Ιερό Ναό της Παναγίας της Παντάνασσας στο Πεντάγωνο
«Καλώς ορίσατε, βοήθειά σας!». Το τεράστιο, τσιμεντένιο, σιδερόφρακτο υπουργείον της Εθνικής Αμύνης κάτω από έναν μολυβένιο ουρανό, τυλιγμένο στην αφρικανική σκόνη, μας υποδέχεται ευσεβώς.
Μόλις περάσει κανείς την «Πύλη των Ανωτάτων», μπαίνει σ’ ένα διάδρομο φτιαγμένο από κάγκελα. Παντού αυστηρές επιγραφές σε φωτοτυπίες: «Απαγορεύεται η φωτογράφηση και η βιντεοσκόπηση».
Ανά δέκα μέτρα, δυάδες στρατιωτικών και φαντάρων από όλα τα Σώματα υποδέχονται τους πιστούς που έρχονται μαζικά να προσκυνήσουν την εικόνα-σύμβολο που έγινε δεκτή με τιμές αρχηγού κράτους.
Είναι η τέταρτη φορά που η πρώτη φορά Αριστερά υποδέχεται έναν υπερκόσμιο ανώτατο άρχοντα: έχουν προηγηθεί δύο επισκέψεις του Αγίου Φωτός και μία της Αγίας Βαρβάρας.
Η Παναγία Σουμελά ήρθε στην Αθήνα δόξη και τιμή, πιο ήσυχα ωστόσο από την Οσία που άναψε φωτιές πέρσι τέτοιες μέρες: αυτή τη φορά δεν υπήρξαν ούτε αντεγκλήσεις, ούτε ιαχές, ούτε σοβαρές αντιδράσεις.
Ισως γιατί στη Βουλή περνούσε το πολυνομοσχέδιο, ίσως γιατί το (απειλούμενο;προσδοκώμενο;) διαζύγιο Κράτους-Εκκλησίας έχει αναβληθεί επ’ αόριστον;
Πάντως, όλοι πια δείχνουν να αποδέχονται ως κάτι απολύτως κανονικό αυτό που συμβαίνει στο υπουργείο της λεωφόρου Μεσογείων.
Ετσι, απολύτως κανονικά, μια εικόνα (σύμβολο για τους ορθόδοξους, απαράμιλλης ιστορικής και συναισθηματικής αξίας για τον ποντιακό ελληνισμό, της επικρατούσας θρησκείας, αλλά μια εικόνα πάντως) έγινε δεκτή σ’ έναν κοσμικό θεσμό όπως ένα υπουργείο.
Απολύτως κανονικά, στην τελετή παρευρέθησαν σύσσωμη η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων (εκτός της ναζιστικής Χρυσής Αυγής που… κατήγγειλε τον αποκλεισμό της από τον κ. Καμμένο).
Απολύτως κανονικά, στην επίσημη υποδοχή συμμετείχε άγημα της προεδρικής φρουράς.
Και απολύτως κανονικά οργανώνεται τριήμερο λαϊκό προσκύνημα στο Πεντάγωνο.
«Η Κυρία Θεοτόκος είναι διαχρονικώς στενά συνδεδεμένη με τον ελληνικό λαό και τις Ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, των οποίων είναι η Προστάτις», παρατήρησε ο εκπρόσωπος του μητροπολίτη Βεροίας.
«Η Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά έρχεται στην Αθήνα για να τονώσει την πίστη μας. Ερχεται στην Αθήνα ως η μάνα όλων των ευλαβών πιστών που θα την τιμήσουν και θα την προσκυνήσουν», είπε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, που πήρε την πρωτοβουλία να φέρει την εικόνα.
Αλλωστε ο ίδιος ο κ. Καμμένος είχε προσφύγει στη μάνα των ευλαβών πιστών τον Δεκαπενταύγουστο του 2014, καταγγέλλοντας τους εκπροσώπους της «ξενοκίνητης χούντας της νέας τάξης πραγμάτων που προτίμησαν τις παραλίες» και προσευχόμενος για την απελευθέρωση της πατρίδας, αφού «η πίστη μπορεί πραγματικά να μας ελευθερώσει. Αρκεί κι εμείς να κάνουμε σωστά τον σταυρό μας».
Η σωτηρία της εικόνας
Ετσι, υπουργός πια, ο κ. Καμμένος –τιμώντας την 97η επέτειο της γενοκτονίας των Ποντίων– άνοιξε τους κήπους του Πενταγώνου για να κάνουμε σωστά τον σταυρό μας.
Ναυτάκια μάς υποδέχονται, φανταράκια μεταφέρουν τους πιστούς που έχουν κινητικά προβλήματα, άλλοι σβήνουν τα κεράκια στα μανουάλια κι άλλοι συντονίζουν το χριστεπώνυμον πλήθος.
Πηλήκια και καλυμμαύκια στέκουν γύρω από την Παναγία τη Σουμελά.
Είναι κάθε ηλικίας και κάθε κοινωνικής τάξης οι ευσεβείς που έρχονται στο υπουργείον της Εθνικής Αμύνης για να προσκυνήσουν.
Κι όλοι φαίνεται να βρίσκουν παρηγοριά σ’ αυτήν την εικόνα που, σύμφωνα με την παράδοση, είναι έργο του Αποστόλου Λουκά και από τον 4ο αιώνα είχε ενθρονιστεί στο όρος Mελά στον Πόντο.
Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, οι μοναχοί έκρυψαν την εικόνα.
Ο Πολύκαρπος Ψωμιάδης και ο Λεωνίδας Ιασονίδης, μητροπολίτης Ξάνθης και υπουργός αντίστοιχα, ζήτησαν τη μεσολάβηση του Ελευθέριου Βενιζέλου «για την απελευθέρωση της εικόνας».
Το αίτημα εγκρίθηκε από τον Τούρκο πρωθυπουργό Ισμέτ Ινονού και η εικόνα ήρθε στην Αθήνα και παρέμεινε στο Βυζαντινό Μουσείο ώς το 1952, οπότε ενθρονίστηκε στην εκκλησία που χτίστηκε προς τιμήν της στο Βέρμιο.
Ο συμβολισμός
Ειδικά για τους Πόντιους η εικόνα έχει τεράστιο ειδικό βάρος: συμβολίζει τον άγριο ξεριζωμό τους και τη σφαγή των ανθρώπων τους, τη συνέχιση της παράδοσής τους και της ιστορικής μνήμης.
Ομως δεν είναι μόνο ποντιακής καταγωγής όσοι προστρέχουν στην εικόνα και ζητούν βοήθεια.
Ανθρωποι πονεμένοι από αρρώστιες, άνθρωποι τσακισμένοι από την κρίση, άνθρωποι φοβισμένοι από τα άγρια που συμβαίνουν γύρω μας.
Και, παραδόξως, αρκετοί νεαρής ηλικίας που απέναντι στο άγριο αύριο που τους περιμένει βλέπουν σαν λύση τη στροφή προς το χτες.
Ετσι, μοιάζουν απολύτως ακατανόητες οι ερωτήσεις μας όσο περιμένουμε στην ουρά για να δούμε από κοντά την εικόνα.
«Τι εννοείτε παράδοξο να μπαίνει η εικόνα στο υπουργείο;» με κοιτάζει γεμάτος ειλικρινή απορία ο 33χρονος Μάρκος, που με τα μακριά μαλλιά του, το σαλβάρι του, το σκουλαρίκι του, το κράνος στο ένα χέρι και την κοπελιά του στο άλλο, θα μπορούσε να στέκεται δίπλα μου στην ουρά για μια ροκ συναυλία.
«Αν δεν κρατηθούμε από την παράδοσή μας, την πίστη μας και την Ιστορία μας, πάμε χαμένοι».
Στο ίδιο μήκος κύματος και η 35χρονη Ευαγγελία, που ήρθε με την 3χρονη κόρη της:«Ευτυχώς που υπάρχει κι ο Καμμένος στην κυβέρνηση και υπερασπίζεται την πατρίδα και την Ιστορία».
Ο πατριωτισμός φτάνει στο ζενίθ κι αγριεύει όταν τολμάω να ρωτήσω μήπως (ίσως, αν, τι θα λέγατε) θα έπρεπε να διαχωριστεί το Κράτος από την Εκκλησία.
«Αυτά είναι εθνομηδενιστικές βλακείες, πάντα ο σταυρός και η σημαία έσωζαν την Ελλάδα μας και τώρα αυτά θα μας σώσουν», λέει ο 45χρονος Παύλος, βάζοντας τέλος σε μια συζήτηση που έληξε άδοξα πριν καν αρχίσει.
Ετσι, στο εκκλησάκι του Πενταγώνου φαντάζουν πια χαμένες στην αχλή της Ιστορίας οι θέσεις του αντιπολιτευόμενου ΣΥΡΙΖΑ, που διαπίστωνε πως «έχει καταστεί ώριμο κοινωνικό αίτημα η θέση μας ότι, για μια σύγχρονη και δημοκρατική πολιτεία, είναι αναγκαίος ο διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας και σε συνταγματικό επίπεδο».
Και απολύτως δικαιωμένος αποδεικνύεται ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, που πέρσι τέτοιες μέρες, με αφορμή τη σφοδρή σύγκρουσή του με τον υπουργό Παιδείας για τα λείψανα της Αγίας Βαρβάρας, έλεγε πως «όσοι ονειρεύονται χωρισμό Εκκλησίας-Κράτους θα μετανοήσουν».
Ενα χρόνο μετά όχι μόνο η Πολιτεία υποδέχεται ως αρχηγούς κράτους το φως από τα Ιεροσόλυμα και μια εικόνα, αλλά κι ένα υπουργείο λειτουργεί ως χώρος λατρείας.
Η δικαίωση του Ανδρέα
Αν μπορούσε από κάπου να τα δει όλα αυτά ο Ανδρέας Παπανδρέου, θα χαμογελούσε δικαιωμένος: η Βουλή ετοιμάζεται να τον τιμήσει και έριδες ξεσπούν για την πολιτική κληρονομιά του, ενώ στο φόντο στέκει η Παναγία η Σουμελά – θαυματουργή, όπως αποδεικνύεται, και για ριζοσπαστικές αριστερές κυβερνήσεις.
Από τον υπέρμαχο του κοσμικού κράτους αντιπολιτευόμενο Ανδρέα μέχρι τον ευσεβή πρωθυπουργό Παπανδρέου μεσολάβησαν μερικοί μήνες.
Ο σοσιαλιστής ηγέτης που ερχόταν να συγκρουστεί και να διαχωρίσει το Κράτος από την Εκκλησία (ενώ ταυτοχρόνως θα μας έβγαζε από την ΕΟΚ και το ΝΑΤΟ, που ήταν το ίδιο συνδικάτο), πρωθυπουργός πια, τον Δεκαπενταύγουστο του 1982 πηγαίνει για προσκύνημα στην Παναγία τη Σουμελά.
«Το ζήτημα ξεφεύγει από τα στενά όρια της θρησκευτικής», γράφει το «Βήμα» και υμνεί τον Ανδρέα που, ως «άξιος συνεχιστής του παππού του ιερέα Ανδρέα», και προσκύνησε (για πρώτη φορά πρωθυπουργός πήγαινε στη Σουμελά) και χρυσούν μετάλλιον έλαβε και αγριολούλουδα από τις πλαγιές του Βερμίου δέχτηκε.
Σε πλαίσιο η εφημερίδα φιλοξενεί τις δηλώσεις του προϊσταμένου του μοναστηριού:«Τα εκατοντάδες τηλεφωνήματα που δεχτήκαμε εξαίρουν την απόφαση του ηγέτη της Αλλαγής […] τον διακρίνει ευλάβεια προς την ορθοδοξία και την υγιή ελληνική Εκκλησία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου