Από "ΤΑ ΝΕΑ/Οικονομία"
Με σφραγίδα ΣΥΡΙΖΑ οι 19 ιδιωτικοποιήσεις
Του Γιώργου Φιντικάκη
Ασφυκτικό είναι το πρέσινγκ των δανειστών για τις αποκρατικοποιήσεις καθώς τη Δευτέρα, μία ημέρα πριν από το κρίσιμο χθεσινό Eurogroup, η κυβέρνηση κλήθηκε να βάλει τις υπογραφές της στο επικαιροποιημενο πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ που περιλαμβάνει 19 ιδιωτικοποιήσεις.
"ΤΑ ΝΕΑ"-25/05/16 |
Με σφραγίδα ΣΥΡΙΖΑ οι 19 ιδιωτικοποιήσεις
Του Γιώργου Φιντικάκη
Ασφυκτικό είναι το πρέσινγκ των δανειστών για τις αποκρατικοποιήσεις καθώς τη Δευτέρα, μία ημέρα πριν από το κρίσιμο χθεσινό Eurogroup, η κυβέρνηση κλήθηκε να βάλει τις υπογραφές της στο επικαιροποιημενο πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ που περιλαμβάνει 19 ιδιωτικοποιήσεις.
Σε μια κίνηση που δεσμεύει την κυβέρνηση ότι θα εφαρμόσει όλα όσα συμφώνησε και ότι δεν θα επαναληφθεί το φαινόμενο να μιλούν οι υπουργοί για εννέα αποκρατικοποιήσεις και το Μνημόνιο για υπερδιπλάσιο αριθμό, εγκρίθηκε τη Δευτέρα διά περιφοράς (Τσακαλώτος, Χουλιαράκης απουσίαζαν στο εξωτερικό) και χωρίς να ανακοινωθεί το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).
Πρόκειται για το πρόγραμμα αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ (Asset Development Plan - ADP), το οποίο περιλαμβάνει 19 αποκρατικοποιήσεις όπως αυτό είχε επικαιροποιηθεί κατά τη συνεδρίαση του Ταμείου τη Μεγάλη Τρίτη 26 Απριλίου. Αυτό το πλάνο με τις 19 αποκρατικοποιήσεις επρόκειτο αμέσως μετά να δημοσιευτεί σε ΦΕΚ, όπως έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους δανειστές, κάτι που μέχρι αργά χθες το βράδυ δεν είχε συμβεί.
Δίχως σημαντικές διαφορές από το σχέδιο του καλοκαιριού, το επικαιροποιημένο πλάνο που είχε εγκρίνει στις 26 Απριλίου το ΤΑΙΠΕΔ περιελάμβανε συμμετοχές που αγγίζουν λεπτές κόκκινες γραμμές του ΣΥΡΙΖΑ, όπως το 17% της ΔΕΗ, το 35% των ΕΛΠΕ, το 65% της ΔΕΠΑ, το 23% της ΕΥΑΘ, το 11% της ΕΥΔΑΠ, το 90% των δικαιωμάτων ψήφου των ΕΛΤΑ, το 10% του ΟΤΕ, μαζί φυσικά με όσες αποκρατικοποιήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Δηλαδή το 30% του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, την ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού, του Αστέρα Βουλιαγμένης, της Αφάντου, του ΔΕΣΦΑ, του ΟΛΠ, του ΟΛΘ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Εγνατίας Οδού κ.ά.
Αυτές ακριβώς οι ευαίσθητες πολιτικά αποκρατικοποιήσεις δημόσιων επιχειρήσεων είναι και ο λόγος για τον οποίο τόσο καιρό η κυβέρνηση κρατά επτασφράγιστο μυστικό το συγκεκριμένο σχέδιο. Από αυτές τις ιδιωτικοποιήσεις θα προέλθει και το ποσό των 6,2 δισ. ευρώ που πρέπει να επιτευχθεί έως το 2018, όπως αναφέρει και η έκθεση της Κομισιόν για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Ενδειξη άλλωστε του κομβικού ρόλου που διαδραματίζουν οι αποκρατικοποιήσεις για την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τους δανειστές είναι και το γεγονός ότι στο προχθεσινό EuroWorking Group οι κίτρινες κάρτες προς την Ελλάδα αφορούσαν, μεταξύ των άλλων, δύο διαγωνισμούς: την έγκριση από τη Βουλή της αναθεωρημένης συμφωνίας για το Ελληνικό ανάμεσα στην κυβέρνηση και στο επενδυτικό σχήμα που έχει κερδίσει τον διαγωνισμό, και την υπουργική απόφαση (Σπίρτζης) για τον σταθμό διοδίων στον Προμαχώνα προκειμένου να προχωρήσει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Πρόκειται για το πρόγραμμα αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ (Asset Development Plan - ADP), το οποίο περιλαμβάνει 19 αποκρατικοποιήσεις όπως αυτό είχε επικαιροποιηθεί κατά τη συνεδρίαση του Ταμείου τη Μεγάλη Τρίτη 26 Απριλίου. Αυτό το πλάνο με τις 19 αποκρατικοποιήσεις επρόκειτο αμέσως μετά να δημοσιευτεί σε ΦΕΚ, όπως έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους δανειστές, κάτι που μέχρι αργά χθες το βράδυ δεν είχε συμβεί.
Δίχως σημαντικές διαφορές από το σχέδιο του καλοκαιριού, το επικαιροποιημένο πλάνο που είχε εγκρίνει στις 26 Απριλίου το ΤΑΙΠΕΔ περιελάμβανε συμμετοχές που αγγίζουν λεπτές κόκκινες γραμμές του ΣΥΡΙΖΑ, όπως το 17% της ΔΕΗ, το 35% των ΕΛΠΕ, το 65% της ΔΕΠΑ, το 23% της ΕΥΑΘ, το 11% της ΕΥΔΑΠ, το 90% των δικαιωμάτων ψήφου των ΕΛΤΑ, το 10% του ΟΤΕ, μαζί φυσικά με όσες αποκρατικοποιήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Δηλαδή το 30% του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, την ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού, του Αστέρα Βουλιαγμένης, της Αφάντου, του ΔΕΣΦΑ, του ΟΛΠ, του ΟΛΘ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Εγνατίας Οδού κ.ά.
Αυτές ακριβώς οι ευαίσθητες πολιτικά αποκρατικοποιήσεις δημόσιων επιχειρήσεων είναι και ο λόγος για τον οποίο τόσο καιρό η κυβέρνηση κρατά επτασφράγιστο μυστικό το συγκεκριμένο σχέδιο. Από αυτές τις ιδιωτικοποιήσεις θα προέλθει και το ποσό των 6,2 δισ. ευρώ που πρέπει να επιτευχθεί έως το 2018, όπως αναφέρει και η έκθεση της Κομισιόν για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Ενδειξη άλλωστε του κομβικού ρόλου που διαδραματίζουν οι αποκρατικοποιήσεις για την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τους δανειστές είναι και το γεγονός ότι στο προχθεσινό EuroWorking Group οι κίτρινες κάρτες προς την Ελλάδα αφορούσαν, μεταξύ των άλλων, δύο διαγωνισμούς: την έγκριση από τη Βουλή της αναθεωρημένης συμφωνίας για το Ελληνικό ανάμεσα στην κυβέρνηση και στο επενδυτικό σχήμα που έχει κερδίσει τον διαγωνισμό, και την υπουργική απόφαση (Σπίρτζης) για τον σταθμό διοδίων στον Προμαχώνα προκειμένου να προχωρήσει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Είναι προφανές ότι οι δανειστές υποχρεώνοντας ένα ανώτατο όργανο όπως το ΚΥΣΟΙΠ να εγκρίνει το πλάνο αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, δεσμεύουν την κυβέρνηση. Σφραγίζονται με την επικείμενη δημοσίευση του ΦΕΚ τα στόματα όσων υπουργών φωνάζουν εντός κυβέρνησης (Σκουρλέτης, Σπίρτζης, Δρίτσας, κ.ά.), και τελειώνει το κρυφτούλι με τις ιδιωτικοποιήσεις, καθώς ακόμη και μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου από τη Βουλή κορυφαίοι υπουργοί απαντούσαν με μισόλογα στο ερώτημα τι θα πουληθεί και τι όχι.
Με τη δημοσίευση του ΦΕΚ ξεκαθαρίζει ποιες αποκρατικοποιήσεις θα κάνει το ΤΑΙΠΕΔ, ως θυγατρική του νέου υπερταμείου. Παραμένει ωστόσο άγνωστο τι θα συμπεριλάβει η νέα υπό σύσταση θυγατρική του Ταμείου, Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ). Σίγουρα, εκτός των έξι επιχειρήσεων (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, ΟΣΕ) θα εισφερθούν σε αυτή και άλλες κρατικές συμμετοχές σε εταιρείες, που σε πρώτη φάση δεν θα αποκρατικοποιηθούν, παρά θα επιχειρηθεί να εξυγιανθούν και να αξιοποιηθούν εν ευθέτω χρόνο.
Δρομολόγησαν πωλητήριο για τις Αστικές Συγκοινωνίες-Οι εργαζόμενοι ετοιμάζονται για μπαράζ απεργιακών κινητοποιήσεων
Του Κώστα Ντελέζου
Σχέδιο πλήρους απαξίωσης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, με στόχο να οδηγηθούν «εκ τους ασφαλούς» σε ιδιώτες, βρίσκεται σε εξέλιξη από τον Ιανουάριο του 2015 καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ). Το προσωπικό των συγκοινωνιών προετοιμάζεται για μπαράζ απεργιακών κινητοποιήσεων και καλεί τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη να παραιτηθεί, επιρρίπτοντάς του ευθύνες για την ένταξη των συγκοινωνιών στο νέο υπερταμείο των ιδιωτικοποιήσεων. Πάντως, ο Σπίρτζης υποστήριξε χθες ότι «δεν υπάρχει βούληση της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει τις συγκοινωνίες» και εξαπέλυσε επίθεση κατά των εργαζομένων, λέγοντας ότι προγραμματίζουν κινητοποιήσεις για λόγους πολιτικών σκοπιμοτήτων.
Αύριο Πέμπτη οι εργαζόμενοι σε μετρό, ηλεκτρικό και τραμ προχωρούν σε στάση εργασίας από τις 11 π.μ. έως τις 4 μ.μ., ενώ οι συνάδελφοί τους στα λεωφορεία - τρόλεϊ θα κάνουν στάση εργασίας από τις 11 π.μ. έως τις 5 μ.μ., προκειμένου οι γενικές συνελεύσεις των πρωτοβάθμιων σωματείων τους να αποφασίσουν τη μορφή των κινητοποιήσεών τους.
Στο πλαίσιο αυτό, οι εργαζόμενοι στις Σταθερές και τις Οδικές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ - ΟΣΥ) προσανατολίζονται σε αγώνα διαρκείας και χθες κατήγγειλαν ανοιχτά τον Χρήστο Σπίρτζη ότι με «χειρουργική τακτική» συνέβαλε καθοριστικά στην επιδείνωση των οικονομικών μεγεθών των Αστικών Συγκοινωνιών, προκειμένου η ιδιωτικοποίηση να έρθει πιο κοντά.
Οπως ανέφεραν οι πρόεδροι του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ Λεωνίδας Σκούλος, του Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΣΥ Αποστόλης Ραυτόπουλος και των Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ Νίκος Ξυδάκης, η συρρίκνωση των συγκοινωνιών ήταν ραγδαία τον τελευταίο χρόνο, κυρίως λόγω της υποχρηματοδότησής τους και των ελλείψεων σε προσωπικό.
Ο Σκούλος σημείωσε ότι τυχόν ιδιωτικοποίηση θα επιφέρει αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, με θύμα τα κατώτερα στρώματα. Περιγράφοντας την επιχειρησιακή κατάσταση της ΟΣΥ, ανέφερε ότι καθημερινά βγαίνουν στον δρόμο μόνο 850 - 900 λεωφορεία, έναντι συνόλου 2.100.
Αντίστοιχα, ο Ραυτόπουλος αφού κατηγόρησε τον Σπίρτζη ότι «κοροϊδεύει τον κόσμο και τους εργαζομένους», υπογράμμισε τις μεγάλες ελλείψεις ανταλλακτικών και προσωπικού και κατήγγειλε ότι «σκόπιμα οδηγούνται σε απαξίωση οι συγκοινωνίες, για να ιδιωτικοποιηθούν». Περίπου 800 λεωφορεία είναι σε αχρηστία, καθηλωμένα στα αμαξοστάσια λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, ελαστικών κ.λπ. «Αν υπήρχαν λάστιχα, τα 400 λεωφορεία θα ήταν και πάλι στον δρόμο, αλλά δεν υπάρχουν οδηγοί» πρόσθεσε. Ο Ξυδάκης είπε ότι καθημερινά εκτελούν δρομολόγια μόλις 180 - 190 τρόλεϊ, από το σύνολο των 450.
Με τη δημοσίευση του ΦΕΚ ξεκαθαρίζει ποιες αποκρατικοποιήσεις θα κάνει το ΤΑΙΠΕΔ, ως θυγατρική του νέου υπερταμείου. Παραμένει ωστόσο άγνωστο τι θα συμπεριλάβει η νέα υπό σύσταση θυγατρική του Ταμείου, Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ). Σίγουρα, εκτός των έξι επιχειρήσεων (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, ΟΣΕ) θα εισφερθούν σε αυτή και άλλες κρατικές συμμετοχές σε εταιρείες, που σε πρώτη φάση δεν θα αποκρατικοποιηθούν, παρά θα επιχειρηθεί να εξυγιανθούν και να αξιοποιηθούν εν ευθέτω χρόνο.
"ΤΑ ΝΕΑ", 25/05/16 |
"ΤΑ ΝΕΑ",25/05/16 |
Δρομολόγησαν πωλητήριο για τις Αστικές Συγκοινωνίες-Οι εργαζόμενοι ετοιμάζονται για μπαράζ απεργιακών κινητοποιήσεων
Του Κώστα Ντελέζου
Σχέδιο πλήρους απαξίωσης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, με στόχο να οδηγηθούν «εκ τους ασφαλούς» σε ιδιώτες, βρίσκεται σε εξέλιξη από τον Ιανουάριο του 2015 καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ). Το προσωπικό των συγκοινωνιών προετοιμάζεται για μπαράζ απεργιακών κινητοποιήσεων και καλεί τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη να παραιτηθεί, επιρρίπτοντάς του ευθύνες για την ένταξη των συγκοινωνιών στο νέο υπερταμείο των ιδιωτικοποιήσεων. Πάντως, ο Σπίρτζης υποστήριξε χθες ότι «δεν υπάρχει βούληση της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει τις συγκοινωνίες» και εξαπέλυσε επίθεση κατά των εργαζομένων, λέγοντας ότι προγραμματίζουν κινητοποιήσεις για λόγους πολιτικών σκοπιμοτήτων.
Αύριο Πέμπτη οι εργαζόμενοι σε μετρό, ηλεκτρικό και τραμ προχωρούν σε στάση εργασίας από τις 11 π.μ. έως τις 4 μ.μ., ενώ οι συνάδελφοί τους στα λεωφορεία - τρόλεϊ θα κάνουν στάση εργασίας από τις 11 π.μ. έως τις 5 μ.μ., προκειμένου οι γενικές συνελεύσεις των πρωτοβάθμιων σωματείων τους να αποφασίσουν τη μορφή των κινητοποιήσεών τους.
Στο πλαίσιο αυτό, οι εργαζόμενοι στις Σταθερές και τις Οδικές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ - ΟΣΥ) προσανατολίζονται σε αγώνα διαρκείας και χθες κατήγγειλαν ανοιχτά τον Χρήστο Σπίρτζη ότι με «χειρουργική τακτική» συνέβαλε καθοριστικά στην επιδείνωση των οικονομικών μεγεθών των Αστικών Συγκοινωνιών, προκειμένου η ιδιωτικοποίηση να έρθει πιο κοντά.
Οπως ανέφεραν οι πρόεδροι του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ Λεωνίδας Σκούλος, του Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΣΥ Αποστόλης Ραυτόπουλος και των Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ Νίκος Ξυδάκης, η συρρίκνωση των συγκοινωνιών ήταν ραγδαία τον τελευταίο χρόνο, κυρίως λόγω της υποχρηματοδότησής τους και των ελλείψεων σε προσωπικό.
Ο Σκούλος σημείωσε ότι τυχόν ιδιωτικοποίηση θα επιφέρει αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, με θύμα τα κατώτερα στρώματα. Περιγράφοντας την επιχειρησιακή κατάσταση της ΟΣΥ, ανέφερε ότι καθημερινά βγαίνουν στον δρόμο μόνο 850 - 900 λεωφορεία, έναντι συνόλου 2.100.
Αντίστοιχα, ο Ραυτόπουλος αφού κατηγόρησε τον Σπίρτζη ότι «κοροϊδεύει τον κόσμο και τους εργαζομένους», υπογράμμισε τις μεγάλες ελλείψεις ανταλλακτικών και προσωπικού και κατήγγειλε ότι «σκόπιμα οδηγούνται σε απαξίωση οι συγκοινωνίες, για να ιδιωτικοποιηθούν». Περίπου 800 λεωφορεία είναι σε αχρηστία, καθηλωμένα στα αμαξοστάσια λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, ελαστικών κ.λπ. «Αν υπήρχαν λάστιχα, τα 400 λεωφορεία θα ήταν και πάλι στον δρόμο, αλλά δεν υπάρχουν οδηγοί» πρόσθεσε. Ο Ξυδάκης είπε ότι καθημερινά εκτελούν δρομολόγια μόλις 180 - 190 τρόλεϊ, από το σύνολο των 450.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου