οι κηπουροι τησ αυγησ

Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2020

ΒΕΒΑΙΩΣ ΕΠΙ ΙΣΟΙΣ ΟΡΟΙΣ, ΑΛΛΑ ΑΥΤΟ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ ΑΜΦΟΤΕΡΩΘΕΝ, ΔΗΛΑΔΗ ΜΕ ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΤΙΤΛΟΥ ΣΠΟΥΔΩΝ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΩΣ...

Από "ΤΑ ΝΕΑ", και...

                                                           "ΤΑ ΝΕΑ", 22/01/20


ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΡΑΔΗΜΑ


Το άρθρο 50 του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, που ψηφίστηκε χθες το βράδυ στη Βουλή και έγινε νόμος του κράτους, επανακαθορίζει στην ουσία τα προσόντα του προσωπικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, χαλαρώνει τα σχετικά κριτήρια και θεωρούμε ότι πλήττει την αξιοκρατία. Το εν λόγω άρθρο προβλέπει ότι τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά πλέον (για πρόσληψη εκπαιδευτικών) όχι μόνο όταν έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον ΔΟΑΤΑΠ (όπως προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος), αλλά και εφόσον έχουν «απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων… ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού». Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να διορίζονται στα σχολεία, ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί ή ως αναπληρωτές, απόφοιτοι ξένων πανεπιστημίων, χωρίς την αναγνώριση του πτυχίου τους από τον ΔΟΑΤΑΠ., και απόφοιτοι ιδιωτικών κολεγίων της χώρας μας που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, έχοντας απλώς αποκτήσει την αναγνώριση της επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων τους!

Για όποιον γνωρίζει τα πράγματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, είναι σαφές ότι οι απόφοιτοι των ΑΕΙ της χώρας, οι οποίοι διαθέτουν και τα ακαδημαϊκά και τα επαγγελματικά προσόντα για να διοριστούν στην εκπαίδευση, δικαίως αισθάνονται ότι αδικούνται και ότι υποβαθμίζονται τα πτυχία τους, καθώς το κριτήριο της υψηλής ακαδημαϊκής ποιότητας εξαφανίζεται και επιστρατεύεται το κριτήριο της επαγγελματικής ισοδυναμίας. Τα πτυχία τους θεωρούνται ισάξια εκείνων που έχουν απλώς εξασφαλίσει μια τυπική αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας.

Επειδή ο λόγος είναι, όμως, και για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το πρόβλημα είναι ευρύτερο. Μέλημα της πολιτείας πρέπει να είναι η πρόσληψη στη δημόσια εκπαίδευση τους καλύτερων. Το άρθρο που ψηφίστηκε, όμως, χαλαρώνει τα κριτήρια και δίνει το αντίθετο μήνυμα στην κοινωνία και στους λειτουργούς της εκπαίδευσης, καθώς εξομοιώνει διαφορετικές καταστάσεις, δημιουργεί μια κατηγορία για όλους, ανεξάρτητα από το επίπεδο των προσόντων, και δεν ακολουθεί την αρχή της αξιοκρατίας.

Το ερώτημα είναι τι μπορεί να περισωθεί μετά την ψήφιση του άρθρου. Θεωρούμε ότι το ελάχιστο που πρέπει πλέον το υπουργείο Παιδείας να πράξει είναι να διασφαλίσει ότι οι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών θα είναι αντικειμενικοί και αδιάβλητοι και ότι θα κρίνεται επί της ουσίας η κατοχή του αντικειμένου, καθώς και η ύπαρξη παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας. Επίσης, θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι οι διαγωνισμοί αυτοί θα είναι η μόνη πύλη εισόδου στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τέλος, θα πρέπει να προχωρήσει στη θέσπιση αυστηρού ελέγχου των κολεγίων - κάτι που απαιτεί, όμως, χρόνο και έπρεπε να έχει προηγηθεί της ψήφισης του εν λόγω άρθρου.

-Ο Δημήτρης Καραδήμας είναι καθηγητής στο Τμήμα Φιλολογίας του ΕΚΠΑ

...από το κομματικό δελτίο της "ΑΥΓΗΣ"

"Η ΑΥΓΗ", 22/01/20

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου