οι κηπουροι τησ αυγησ

Δευτέρα 5 Μαΐου 2025

Η αναβάθμιση του Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας του Πρωθυπουργού, Δρος Θάνου Π. Ντόκου, σε επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Εθνικής Ασφάλειας, σε θέση πλέον Γενικού Γραμματέως υπαγόμενου άμεσα από τον Πρωθυπουργό, έρχεται να καλύψει προϋπάρχον σοβαρό κενό. Και τούτο διότι, προ της δημοσιεύσεως του οικείου ΠΔ στο ΦΕΚ της 28ης Απριλίου 2025, ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας δεν ήταν ουσιαστικώς παρά προϊστάμενος του εαυτού του, σε ένα στενό διπλό γραφείο στον τελευταίο όροφο του κτηρίου της Βουλής στην αρχή της Σόλωνος, δίχως υλικοτεχνική υποδοχή και εξειδικευμένο προσωπικό, με την εξαίρεση 2-3 συνεργατών του. Ωστόσο αυτή η κατάσταση στενότητος και έλλειψης στοιχειώδους συγκεκριμένου πλαισίου λειτουργίας στη λεπτή και απαιτητική θέση που κατείχε, δεν εμπόδισε το Θάνο Π. Ντόκο να αναλάβει και να υλοποιήσει επιτυχώς λεπτές και εξειδικευμένες αποστολές γιά τα θέματα της εθνικής άμυνας και της εθνικής ασφάλειας, σχετιζόμενες και με εξοπλιστικά προγράμματα των ΕΔ, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης γιά αυτά και όχι μόνον....


ΘΟΡΥΒΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΛΛΑ ΕΠΕΒΑΛΛΕΤΟ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ 
ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ

Φθηνό πολιτικάντικο τέχνασμα που αποσκοπεί τελικώς εις το να δημιουργήσει «πρόβλημα» στην κορυφή της Κυβέρνησης και ιδιαιτέρως στην σχέση μεταξύ του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Άμυνας τελεί εν εξελίξει, αγνοώντας –στο επίπεδο όσων το μηχανεύονται- τα πραγματικά περιστατικά και τις εκάστοτε πρακτικές απορρέουσες ανάγκες, που κινούνται μέχρι σήμερα στην υλοποίησή τους επί τη βάσει περιστασιακών επιλογών και ανυπαρξίας συγκεκριμένων λειτουργικών διαδικασιών.

Η αναβάθμιση του Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας του Πρωθυπουργού, Δρος Θάνου Π. Ντόκου, σε επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Εθνικής Ασφάλειας, σε θέση πλέον Γενικού Γραμματέως υπαγόμενου άμεσα από τον Πρωθυπουργό, έρχεται να καλύψει προϋπάρχον σοβαρό κενό.

Και τούτο διότι, προ της δημοσιεύσεως του οικείου ΠΔ στο ΦΕΚ της 28ης Απριλίου 2025, ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας δεν ήταν ουσιαστικώς παρά προϊστάμενος του εαυτού του, σε ένα στενό διπλό γραφείο στον τελευταίο όροφο του κτηρίου της Βουλής στην αρχή της Σόλωνος, δίχως υλικοτεχνική υποδοχή και εξειδικευμένο προσωπικό, με την εξαίρεση 2-3 συνεργατών του.

Ωστόσο αυτή η κατάσταση στενότητος και έλλειψης στοιχειώδους συγκεκριμένου πλαισίου λειτουργίας στη λεπτή και απαιτητική θέση που κατείχε, δεν εμπόδισε το Θάνο Π. Ντόκο να αναλάβει και να υλοποιήσει επιτυχώς λεπτές και εξειδικευμένες αποστολές γιά τα θέματα της εθνικής άμυνας και της εθνικής ασφάλειας, σχετιζόμενες και με εξοπλιστικά προγράμματα των ΕΔ, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης γιά αυτά και όχι μόνον.

Μολονότι τέτοιες δραστηριότητες από το Σύμβουλο Εθνικής Ασφαλείας, όπως οι προηγούμενες, δεν τυγχάνουν μάλλον δημοσιότητος γιά λόγους προφανείς, η «θεσμική του κατοχύρωση» στο πλαίσιο της υψηλής του αποστολής παρέμενε έως τώρα κρίσιμο ζητούμενο. Και αυτό είναι ακριβώς που τώρα καλύπτεται, με τη στελέχωση πλέον της Γενικής Γραμματείας Εθνικής Ασφάλειας παρά τω Πρωθυπουργώ επόμενο βήμα και στέγαση σε επαρκώς λειτουργικό χώρο.

Γιά λόγους κατανοητούς από αντιπολιτευτική σπουδή, αλλά και τόσο προδήλως αβάσιμους, η συνήθης πεπατημένη εναντίον του Πρωθυπουργού επιχειρήθηκε και εδώ, ώστε αυτό το απαραίτητο βήμα γιά την ίδρυση Γενικής Γραμματείας Εθνικής Ασφάλειας να «ερμηνευθεί» ως κίνηση από το Μέγαρο Μαξίμου εις βάρος του ΥΕΘΑ, γιά «ψαλίδισμα» των αρμοδιοτήτων του, ακόμη και γιά «υφαρπαγή» τους, με τον τελευταίο να επιχειρηθεί να εμφανισθεί ως «αδικούμενος».

Όπως, όμως, εξηγήθηκε και μέσω κύκλων προσκείμενων εις τον ΥΕΘΑ, είναι άλλο η προπαρασκευή από πλευράς ΥΠΕΘΑ γιά την προετοιμασία των ώριμων προς κύρωση συμβάσεων από το ΚΥΣΕΑ και άλλο η εν συνεχεία παρακολούθηση της της πορείας υλοποίησής του από το ΚΥΣΕΑ, στο επίπεδο του οποίου λαμβάνονται και οι αποφάσεις.

Και όπως μάλιστα σημειώνεται εμφατικώς, έχει τη σημασία του γιά το πρόσωπο του Πρωθυπουργού εις το ΚΥΣΕΑ, όπου κατέχει τη θέση του Προέδρου, να έχει δίπλα του το Σύμβουλό του επί Εθνικής Ασφάλειας, παράλληλα με τη συμμετοχή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, όπου κρίνεται επιβεβλημένη η συμμετοχή του, ως επικεφαλής της Στρατιωτικής Ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ, συνοδεύοντας τον ΥΕΘΑ.

Αλλά και πέραν αυτού, ενδεχομένως και το σημαντικότερο είναι ότι το ΚΥΣΕΑ δια της τροποποίησεως της έννοιας των δύο τελευταίων γραμμάτων στο αρκτικόλεξό του από την παρούσα Κυβέρνηση, ως και θα έδει, από «εθνικής άμυνας» σε «εθνικής ασφάλειας», αποκτά αντικείμενο και αποστολή πολύ μεγαλύτερου εύρους. Και ακριβώς σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η αναβάθμιση του Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας αποτελούσε ώριμη επιλογή προς επείγουσα υλοποίηση, ως επιπέδου προβολής των συναφών απαντήσεων γιά το ευρύτερο κυβερνητικό σχήμα.

Τα προηγούμενα γράφονται υπό την αίρεση ότι οι καλής πίστεως παρατηρητές τέτοιων πραγμάτων δεν θα επισκιασθούν από τις «σειρήνες» της κακοδαιμονίας και της συνωμοσιολογίας ποικίλων «ανησυχούντων» γιά λόγους που εκείνοι μόνον γνωρίζουν....

Αλλωστε η προσεκτική μελέτη των προβλεπομένων από το οικείο ΠΔ, όπως παρατίθεται εν συνεχεία, επιβεβαιώνει γιά τον ουσιώδη και ευρύ ρόλο που καλείται να επιτελέσει η άρτι ιδρυθείσα Γενική Γραμματεία Εθνικής Ασφαλείας.

Η ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ

Η Γενική Γραμματεία Εθνικής Ασφάλειας διαρθρώνεται στις ακόλουθες οργανικές μονάδες:
α) Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού,
β) Αυτοτελές Τμήμα Θεμάτων ΚΥΣΕΑ,
γ) Αυτοτελές Τμήμα Εκτίμησης Κινδύνων Εθνικής Ασφάλειας, Υβριδικών Απειλών και Ανθεκτικότητας.

Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού

Η Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού διαρθρώνεται σε Τμήματα ως εξής:
α) Τμήμα Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας,
β) Τμήμα Επαφών, Τεχνογνωσίας και Καλών Πρακτικών.

Ειδικότερα το Τμήμα Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας είναι αρμόδιο για:
α) Την παρακολούθηση των ενεργειών για τη διαμόρφωση, επικαιροποίηση και έγκριση από το ΚΥΣΕΑ της Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας της χώρας,
β) την εκπόνηση εγχειριδίου διαχείρισης κρίσεων εθνικής ασφάλειας, το οποίο υποβάλλεται προς έγκριση στο ΚΥΣΕΑ,
γ) την επιμόρφωση στελεχών του δημοσίου τομέα και τη συνεργασία με αρμόδιους εκπαιδευτικούς φορείς και λοιπούς φορείς του δημοσίου τομέα επί θεμάτων εθνικής ασφάλειας.

Το Τμήμα Επαφών, Τεχνογνωσίας και Καλών Πρακτικών είναι αρμόδιο, σε συντονισμό με το Υπουργείο Εξωτερικών, για:
α) Την ανάπτυξη επαφών και τη συνεργασία με αντίστοιχους θεσμούς εθνικής ασφάλειας άλλων χωρών για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και βέλτιστων πρακτικών,
β) την προετοιμασία και υλοποίηση συναντήσεων, επισκέψεων και άλλων δραστηριοτήτων αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Εθνικής Ασφάλειας.

Αυτοτελές τμήμα Θεμάτων ΚΥΣΕΑ

Επιχειρησιακός στόχος του Αυτοτελούς Τμήματος είναι η υποστήριξη του Πρωθυπουργού και του ΚΥΣΕΑ ως προς τον συντονισμό των κυβερνητικών δράσεων σε θέματα που άπτονται της εθνικής ασφάλειας.

Το Αυτοτελές Τμήμα Θεμάτων ΚΥΣΕΑ είναι αρμόδιο για:
α) Την υποστήριξη της λειτουργίας του ΚΥΣΕΑ,
β) την ενημέρωση των αρμόδιων υπηρεσιών για τις αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ,
γ) την παρακολούθηση της υλοποίησης των αποφάσεων του ΚΥΣΕΑ,
δ) την υποστήριξη διυπουργικών πολιτικών αρμοδιότητας του ΚΥΣΕΑ,
ε) την παρακολούθηση πολιτικών αρμοδιότητας του ΚΥΣΕΑ που αφορούν στη δομή των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφάλειας, τα προγράμματα ανάπτυξης των αμυντικών ικανοτήτων και τα μείζονα προγράμματα εκσυγχρονισμού, προμήθειας και παραγωγής αμυντικών μέσων και υλικού.

Αυτοτελές Τμήμα Εκτίμησης Κινδύνων Εθνικής Ασφάλειας, Υβριδικών Απειλών και Ανθεκτικότητας

Επιχειρησιακός στόχος του Αυτοτελούς Τμήματος Εκτίμησης Κινδύνων Εθνικής Ασφάλειας, Υβριδικών Απειλών και Ανθεκτικότητας είναι η υποστήριξη του Πρωθυπουργού σχετικά με την εκτίμηση κινδύνων εθνικής ασφάλειας και την αντιμετώπιση υβριδικών απειλών.

Το Αυτοτελές Τμήμα Εκτίμησης Κινδύνων Εθνικής Ασφάλειας, Υβριδικών Απειλών και Ανθεκτικότητας είναι αρμόδιο για:
α) την παρακολούθηση της εθνικής εκτίμησης κινδύνου που αφορά στη σύγκριση, αξιολόγηση και ιεράρχηση των σημαντικών κινδύνων και απειλών, μεταξύ των οποίων και υβριδικών, για την εθνική ασφάλεια,
β) την υποστήριξη του Πρωθυπουργού στον τομέα της εθνικής ασφάλειας και την υποβολή σχετικών εκθέσεων στον Πρωθυπουργό,
γ) την παρακολούθηση διυπουργικών πολιτικών αρμοδιότητας του ΚΥΣΕΑ που αφορούν σε υβριδικές απειλές,
δ) τη διοικητική υποστήριξη της Επιτροπής Συντονισμού για θέματα Κυβερνοασφάλειας του άρθρου 21 του ν. 5002/2022 (Α’ 228), και
ε) την παρακολούθηση και την υποστήριξη διυπουργικών πολιτικών αρμοδιότητας του ΚΥΣΕΑ που αφορούν στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας της χώρας.

Σεραφείμ Χ. Μηχιώτης

Αναλυτικά το Προεδρικό Διάταγμα 38/2025 (ΦΕΚ Α’ 63/2025)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου