οι κηπουροι τησ αυγησ

Κυριακή 18 Μαΐου 2025

Πίσω από τα καμένα βιβλία κρύβονται πάντα καμένα μυαλά. Μπορεί λοιπόν να έκαιγαν όσα βιβλία ήθελαν στο Βερολίνο του 1933, αλλά ο Ζιντ, ο Προυστ και ο Χεμινγκγουέι εξακολουθούν να γοητεύουν τους αναγνώστες. Για τους πυρομανείς με τις μπότες, αμφιβάλλω. Διάβασα βεβαίως σε μια ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκδοτών Βιβλιοχαρτοπωλών ότι τα μέλη της (ενδεχομένως και άλλοι…) διαφωνούν με το Ισραήλ. Είναι ασφαλώς λυπηρό, αν και δεν ξέρω πόσοι στο Ισραήλ γνωρίζουν και πόσοι παίρνουν σοβαρά υπόψη τους τη διαφωνία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας. Εκ των πραγμάτων όμως είναι καταφανές ότι έως τώρα το Μεσανατολικό εξελίσσεται ανεξάρτητα από τη βαρύνουσα άποψη των ελλήνων βιβλιοχαρτοπωλών. Συνεπώς, ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι καλοπροαίρετος στόχος τους είναι η επίλυση του Μεσανατολικού, δεν είναι προφανές γιατί η επίλυση πέρασε σε καλύτερη φάση επειδή διακόπηκε μια εκδήλωση για την ισραηλινή λογοτεχνία σε ένα Φεστιβάλ Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη. Ακριβώς όπως η Ιστορία δεν θα κρίνει διαφορετικά τον Τσόρτσιλ επειδή οι ακτιβιστές κρίνουν πως δεν ήταν επαρκώς αντιρατσιστής. Γενικότερα, ποτέ στην Ιστορία δεν κρίθηκαν σοβαρά πράγματα, ούτε το Μεσανατολικό, από ομάδες μπουκαδόρων που διακόπτουν εκδηλώσεις. Αυτό όμως είναι το βασικό χαρακτηριστικό των καμένων μυαλών. Δεν μπορούν να σκεφτούν ούτε τα στοιχειώδη....

 Από "ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ"

"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 17-18/05/25


Καμένα μυαλά

ΤΟΥ Ι.Κ.ΠΡΕΤΕΝΤΕΡΗ

Το Σάββατο, 10 Μαΐου, μια φανατισμένη ομάδα αριστερών, αντισημιτών, εκδοτών, βιβλιοπωλών, ακτιβιστών και ηλιθίων μπούκαρε σε μια αίθουσα της Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη.

Διέκοψαν και ματαίωσαν με το ζόρι μια εκδήλωση για την ισραηλινή λογοτεχνία με ισραηλινούς ομιλητές και συμμετοχή της ισραηλινής πρεσβείας.

Ο λόγος; Υποτίθεται πως οι μπουκαδόροι δεν γουστάρουν το Ισραήλ ή καταδικάζουν τον Νετανιάχου ή κάτι τέτοιο. Ηταν (λένε οι παρόντες) καμιά εκατοστή άτομα.

Πάλι καλά. Επί Γ’ Ράιχ τις δημόσιες εκδηλώσεις καύσης βιβλίων που οργάνωνε το ναζιστικό καθεστώς παρακολουθούσαν πολύ περισσότεροι, αρκετοί με στολή και μπότες.

Οι βιβλιοφιλικές αυτές εκδηλώσεις που διαφέρουν ελαφρώς από τις εκθέσεις βιβλίων της εποχής μας κορυφώθηκαν μπροστά στην Οπερα του Βερολίνου και σε 21 άλλες γερμανικές πόλεις στις 10 Μαΐου 1933.

Τι σύμπτωση! Ακριβώς 92 χρόνια από την «μπούκα» της Θεσσαλονίκης.

Τότε κι ενώπιον πλήθους κόσμου ρίχτηκαν στην πυρά δεκάδες χιλιάδες βιβλία Εβραίων, δημοκρατών, μαρξιστών, μη ναζιστών και γενικώς όσων θεωρήθηκε ότι αντιπροσωπεύουν το «μη γερμανικό πνεύμα».

Από τον Αντρέ Ζιντ, τον Μαρσέλ Προυστ και τον Ερνεστ Χεμινγκγουέι έως τον Μαξίμ Γκόρκι, τον Μαγιακόφσκι και τον Ερενμπουργκ.

Στην Ιστορία η μαζική καύση βιβλίων σε δημόσιες εκδηλώσεις έχει γίνει γνωστή ως «άουτο ντα φε» (auto da fe) δηλαδή ως δημόσια «πράξη πίστης».

Την είχε καθιερώσει μερικούς αιώνες νωρίτερα η Ιερά Εξέταση της Καθολικής Εκκλησίας που έκαιγε βιβλία αλλόθρησκων και αιρετικών. Αλλά από τον 19ο αιώνα η πρακτική είχε ατονήσει, την ενεργοποίησαν ξανά οι ναζί.

Φαίνεται πως η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών Βιβλιοχαρτοπωλών (ΠΟΕΒΙ) δεν πρόλαβε να στήσει πυρά στη Θεσσαλονίκη. Περιορίστηκαν λοιπόν να μπουκάρουν και να εμποδίσουν την εκδήλωση.

Δεύτερη σύμπτωση! Μπούκαραν σε μια εκδήλωση Ισραηλινών στην πόλη της οποίας η ακμάζουσα εβραϊκή κοινότητα ξεκληρίστηκε από τους ναζί στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ομολογώ πως δεν έχω καταλάβει για ποιον λόγο διάφοροι βασιβουζούκοι αρέσκονται να διακόπτουν εκδηλώσεις με το περιεχόμενο των οποίων ενδεχομένως διαφωνούν. Προχθές τα Τέμπη, χθες το Ισραήλ…

Δεν είναι υποχρεωμένοι να τις παρακολουθήσουν και ουδείς τούς εμποδίζει να εκφράσουν τον αποτροπιασμό τους στο ακροατήριο οποιουδήποτε καφενείου της γειτονιάς ή στο καθιστικό του σπιτιού τους.

Αν θέλουν μάλιστα μπορούν να οργανώσουν κάποια δική τους εκδήλωση για να πουν τα δικά τους.

Γιατί λοιπόν να χαλάσουν την εκδήλωση του άλλου; Και γιατί να επιβάλουν την αντίδρασή τους σε ανθρώπους που ούτε τους νοιάζει ούτε τους ενδιαφέρει η αντίδραση αυτή;

Νομίζω ότι η εξήγηση είναι απλή. Ακριβώς όπως οι ναζί έκαιγαν τα βιβλία νομίζοντας ότι ακυρώνουν όσα γράφουν τα βιβλία, έτσι και οι βασιβουζούκοι παρεμποδίζουν εκδηλώσεις νομίζοντας ότι απαξιώνουν όσα θα ειπωθούν στις εκδηλώσεις.

Μην έχετε λοιπόν απορίες. Ο πυρήνας της σκέψης είναι κοινός. Στο Βερολίνο και στη Θεσσαλονίκη.

Η «ακύρωση» διά της επιβολής είναι άλλωστε βαθιά ριζωμένη στην ολοκληρωτική σκέψη που θεωρεί πως έχει τη δυνατότητα να ακυρώνει ό,τι την ενοχλεί. Να κάνει σαν να μην υπάρχει.

Και όχι μόνο στην ολοκληρωτική σκέψη.

Η λεγόμενη «κουλτούρα της ακύρωσης» (cancel culture) έχει εισβάλει με προοδευτικό προσωπείο και στα αμερικανικά κάμπους με τις χειρότερες δυνατές επιπτώσεις σε ένα περιβάλλον που κανονικά θα έπρεπε να είναι όαση ανοχής και αποδοχής.

Ή, ακόμα χειρότερα, ενσωματώθηκε σε έναν αλλοπρόσαλλο και επιθετικό ακτιβισμό εναντίον ιδεών, προσώπων και της ίδιας της Ιστορίας.

Θυμάμαι παλαιότερα που οι Κνίτες έκαναν φασαρίες όταν παιζόταν στους κινηματογράφους η «Ελένη» του Νίκου Γκατζογιάννη (1985). Ή όταν διάφοροι «εκκλησιαστικοί» εμπόδιζαν να παιχτεί ο «Τελευταίος Πειρασμός» του Νίκου Καζαντζάκη και του Μάρτιν Σκορσέζε (1988).

Το 2020 η βρετανική κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον και κυρίως μέρος του Τύπου («Daily Mail») χρειάστηκε να εναντιωθούν σε πολυάριθμους αντιρατσιστές διαδηλωτές που βανδάλισαν το άγαλμα του Γουίνστον Τσόρτσιλ έξω από το Κοινοβούλιο και ζητούσαν την αποκαθήλωσή του επειδή (κατά τη γνώμη τους) ο αείμνηστος δεν υπήρξε αρκετά… αντιρατσιστής!

Βλακώδες; Προφανώς. Αλλά δεν μιλάμε και για τίποτα τιτάνες της σκέψης. Πίσω από τα καμένα βιβλία κρύβονται πάντα καμένα μυαλά.

Μπορεί λοιπόν να έκαιγαν όσα βιβλία ήθελαν στο Βερολίνο του 1933, αλλά ο Ζιντ, ο Προυστ και ο Χεμινγκγουέι εξακολουθούν να γοητεύουν τους αναγνώστες. Για τους πυρομανείς με τις μπότες, αμφιβάλλω.

Διάβασα βεβαίως σε μια ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκδοτών Βιβλιοχαρτοπωλών ότι τα μέλη της (ενδεχομένως και άλλοι…) διαφωνούν με το Ισραήλ.

Είναι ασφαλώς λυπηρό, αν και δεν ξέρω πόσοι στο Ισραήλ γνωρίζουν και πόσοι παίρνουν σοβαρά υπόψη τους τη διαφωνία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας.

Εκ των πραγμάτων όμως είναι καταφανές ότι έως τώρα το Μεσανατολικό εξελίσσεται ανεξάρτητα από τη βαρύνουσα άποψη των ελλήνων βιβλιοχαρτοπωλών.

Συνεπώς, ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι καλοπροαίρετος στόχος τους είναι η επίλυση του Μεσανατολικού, δεν είναι προφανές γιατί η επίλυση πέρασε σε καλύτερη φάση επειδή διακόπηκε μια εκδήλωση για την ισραηλινή λογοτεχνία σε ένα Φεστιβάλ Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη.

Ακριβώς όπως η Ιστορία δεν θα κρίνει διαφορετικά τον Τσόρτσιλ επειδή οι ακτιβιστές κρίνουν πως δεν ήταν επαρκώς αντιρατσιστής.

Γενικότερα, ποτέ στην Ιστορία δεν κρίθηκαν σοβαρά πράγματα, ούτε το Μεσανατολικό, από ομάδες μπουκαδόρων που διακόπτουν εκδηλώσεις.

Αυτό όμως είναι το βασικό χαρακτηριστικό των καμένων μυαλών. Δεν μπορούν να σκεφτούν ούτε τα στοιχειώδη.

Οπως έγραφε άλλωστε ο κορυφαίος σεναριογράφος Μισέλ Οντιάρ στο «Les Tontons Flingueurs» του Ζορζ Λοτνέρ (1963):

– Οι μαλάκες είναι ικανοί να κάνουν τα πάντα. Από αυτό άλλωστε τους αναγνωρίζεις!

"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 17-18/05/25


Αντισημιτισμός, λογοτεχνία και Eurovision


ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

Η σκηνή μοιάζει βγαλμένη από ταινία για τη ναζιστική Γερμανία στην εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Στην αίθουσα Cosmos, στο πλαίσιο της Διεθνούς Εκθέσεως Βιβλίου, είναι προγραμματισμένη εκδήλωση για την εβραϊκή λογοτεχνία. Ξαφνικά, ένα τσούρμο εισβάλλει στον χώρο της εκδήλωσης με στόχο να εμποδίσει την πραγματοποίησή της. Σηκώνουν πανό, φωνάζουν αντισημιτικά συνθήματα, κραδαίνουν σημαίες της Παλαιστίνης. Τρομαγμένοι άνθρωποι αποχωρούν, ξέρουν καλά πως χρόνια πριν από τη διάλυση της εκδήλωσης της ισραηλινής πρεσβείας για την εβραϊκή λογοτεχνία κάποιοι άλλοι έκαιγαν εβραϊκά βιβλία πριν αρχίσουν να στέλνουν στα κρεματόρια ανθρώπους. Η σκηνή προκαλεί ανατριχίλα σε κάθε δημοκρατικό πολίτη που στέκεται απέναντι σε κάθε μορφή φασισμού και τραμπουκισμού. Είτε πρόκειται για τον 34χρονο που τραμπούκικα προσπάθησε να κολλήσει κομματική αφίσα στο κυλικείο χαστουκίζοντας την ιδιοκτήτρια που δεν το επιθυμούσε, είτε πρόκειται για τους τραμπούκους που εισέβαλαν στη Νομική για να διαλύσουν εκδήλωση πετώντας πυροσβεστήρα σε φοιτητή και στέλνοντάς τον στο νοσοκομείο, είτε πρόκειται για την ακροδεξιά ομάδα που τραμπούκιζε παιδιά μεταναστών σε σχολεία της Θεσσαλονίκης, είτε για εκείνους που εισβάλλουν σε λογοτεχνική εκδήλωση και με τη βία τη διαλύουν. Οι εκδηλώσεις του φασισμού δεν έχουν χρώματα, μαύρο και κόκκινο σε ώσμωση, με κοινό παρονομαστή την προσπάθεια φίμωσης κάθε αντίθετης φωνής διά της βίας.

Λίγες ημέρες αργότερα ένα άλλο «ημιπιτσιρίκι» – κατά τη γνωστή ρήση πρώην βουλευτή –, που είχε εκθέσει τη χώρα μας διεθνώς με την απρεπή συμπεριφορά του απέναντι στην 20χρονη συνυποψήφιά του στην περσινή Eurovision, γινόταν και πάλι φέτος αρνητική είδηση σε ισραηλινά μέσα ενημέρωσης. Ισραηλινός δημοσιογράφος που έδειξε ωτοασπίδες στην κάμερα την ώρα που τραγουδούσε η Σάττι μαζί με φωτογραφία της όταν πέρυσι χασμουριόταν, δέχθηκε μήνυμα από την ελληνίδα τραγουδίστρια με υβριστικό χαρακτηρισμό. Διότι κατά τη γνωστή ανήλικη, κακομαθημένη αντίληψη κάποια – εν προκειμένω η ελληνίδα τραγουδίστρια – έχει δικαίωμα να προσβάλλει την 20χρονη εβραία συνυποψήφιά της επιδιδόμενη σε ένα ανέμπνευστο σόου διπλωματίας χασμουρητού, αλλά κάποιος άλλος – ο ισραηλινός δημοσιογράφος – όπως φαίνεται υπολείπεται του ίδιου δικαιώματος. Μια επανάληψη παιδικής διαχείρισης εξαιρετικά σοβαρών ζητημάτων, ενδεικτική της στρεβλής αντίληψης που έχει διαμορφωθεί πως η αγένεια ταυτίζεται με την επαναστατικότητα και η έλλειψη σεβασμού με τον αντικομφορμισμό. Ενήλικοι που αρνούνται να ενηλικιωθούν και φαντασιώνονται ότι μετέχουν στης «γενιάς τους το Πολυτεχνείο» με προσβολές, γκριμάτσες, χασμουρητά και εισβολές σε χώρους γραμμάτων και τεχνών.
...Η σκηνή προκαλεί ανατριχίλα σε κάθε δημοκρατικό πολίτη που στέκεται απέναντι σε κάθε μορφή φασισμού και τραμπουκισμού. Είτε πρόκειται για τον 34χρονο που τραμπούκικα προσπάθησε να κολλήσει κομματική αφίσα στο κυλικείο χαστουκίζοντας την ιδιοκτήτρια που δεν το επιθυμούσε, είτε πρόκειται για τους τραμπούκους που εισέβαλαν στη Νομική για να διαλύσουν εκδήλωση πετώντας πυροσβεστήρα σε φοιτητή και στέλνοντάς τον στο νοσοκομείο, είτε πρόκειται για την ακροδεξιά ομάδα που τραμπούκιζε παιδιά μεταναστών σε σχολεία της Θεσσαλονίκης, είτε για εκείνους που εισβάλλουν σε λογοτεχνική εκδήλωση και με τη βία τη διαλύουν. Οι εκδηλώσεις του φασισμού δεν έχουν χρώματα, μαύρο και κόκκινο σε ώσμωση, με κοινό παρονομαστή την προσπάθεια φίμωσης κάθε αντίθετης φωνής διά της βίας....
Παρεμπιπτόντως, δεν είναι κάπως παράξενο πως εκείνοι που εξεμάνησαν με τη βίαιη εισβολή στην Πινακοθήκη από τον πρώην βουλευτή της Νίκης επέδειξαν εκκωφαντική αφωνία στη βίαιη εισβολή στον χώρο της Διεθνούς Εκθέσεως Βιβλίου;

Καθόλου παράξενο. Απολύτως συνεπές με την έως τώρα δημόσια παρουσία τους και λογικό επακόλουθο της απύθμενης υποκρισίας που τους χαρακτηρίζει. Αλλωστε, δεν νομίζω ότι υπάρχει κανείς που να πιστεύει πως τους ενδιέφεραν ποτέ είτε οι πίνακες είτε η λογοτεχνία, είτε η Δημοκρατία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου