Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", και..
![]() |
| "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 29/04/25 Ελευθερία έκφρασης με δύο μέτρα και σταθμά; |
Μερικές σκέψεις ενόψει της διαφαινομένης, όπως μας πληροφορεί η κ. Μάρω Βασιλειάδου στο φύλλο της «Καθημερινής» της 11ης Απριλίου, επανεκθέσεως στις αρχές Μαΐου των αντιχριστιανικών καρικατούρων εις την Εθνική Πινακοθήκη:
Η ανάρτηση έργων στην Εθνική Πινακοθήκη που χρηματοδοτείται από το κράτος, δηλαδή από εμάς, είναι ένα θέμα που αγγίζει μεν την ελευθερία έκφρασης, αλλά και τον σεβασμό στις θρησκευτικές και εθνικές ευαισθησίες.
Ομως η Εθνική Πινακοθήκη είναι ένας θεσμός που στοχεύει να εκφράζει και να σέβεται την πολιτιστική κληρονομιά και τις αξίες της κοινωνίας.
Οταν λοιπόν ένα έργο προσβάλλει βαθιά τις πεποιθήσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας του ελληνικού λαού, τίθεται το ερώτημα αν δύναται να το παρουσιάζει.
Το ερώτημα που έχει τεθεί από πολλές πλευρές είναι αν θα τολμούσαν να αναρτήσουν έργα που θα προσέβαλλαν το Ισλάμ. Αυτό δείχνει την ασυμμετρία στον τρόπο που αντιμετωπίζεται η προσβολή διαφορετικών θρησκειών.
Ετσι, έχουμε δει ότι ενώ η χριστιανική πίστη γίνεται στόχος προκλητικής ή ειρωνικής καλλιτεχνικής έκφρασης χωρίς συνέπειες, η ίδια στάση απέναντι στο Ισλάμ σπάνια υιοθετείται λόγω του φόβου αντιδράσεων!
Συνεπώς, η ελευθερία της τέχνης φαίνεται να εφαρμόζεται επιλεκτικά, οπότε δεν συζητάμε για πραγματική ελευθερία της έκφρασης, αλλά για έναν εύκολο αντιχριστιανικό λαϊκισμό.
Σε μία δημοκρατική κοινωνία η ελευθερία της έκφρασης πρέπει να ισχύει ομοιόμορφα και όχι να εφαρμόζονται δύο μέτρα και δύο σταθμά εις βάρος όσων θεωρούνται πιο ανεκτικοί!
Μήπως τελικά η επιλογή της έκθεσης τέτοιων έργων έχει να κάνει με την άσκηση ιδεολογικής και πολιτιστικής προπαγάνδας εις βάρος των χριστιανικών αξιών;
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΑΝΔΩΡΟΣ
Πρώην διοικητής του Ιπποκρατείου Νοσοκομείου Αθηνών
Περί ανάπτυξης και «ημετεροκρατίας»
Κύριε διευθυντά
Στην Οικονομική Καθημερινή της 23-2-2025 δημοσιεύθηκε άρθρο της κυρίας Μιράντα Ξαφά με τίτλο «Η συμβολή της φορολογικής πολιτικής στην ανάπτυξη». Στο κείμενο αναφέρεται ότι «οι χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβεβαιώνουν την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας, εκτιμώντας τον ρυθμό ανάπτυξης στο 2,1%-2,3% την τριετία 2024-2026 σε σχέση με μόλις 0,8%-1,1% στην Ευρωζώνη».
Ομως η απόσταση από το μέσο εισόδημα της Ευρωπαϊκής Ενωσης παραμένει μεγάλη. Η απόσταση αυτή προέκυψε από τον τρόπο διαχείρισης της εξουσίας από τα κόμματα που ήταν έντονα πελατειακός. Ετσι προέκυψε η χρεοκοπία και τα μνημόνια. Στο εν λόγω κείμενο περιγράφονται λεπτομερώς ενέργειες της φορολογικής πολιτικής που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη.
Ομως τονίζεται ότι η φορολογική πολιτική δεν αρκεί από μόνη της για να επιτευχθεί ισχυρή ανάπτυξη. Θα πρέπει να βελτιωθούν η λειτουργία της Δικαιοσύνης και ο κρατικός μηχανισμός. Δυστυχώς συνεχίζεται το αξίωμα «τα δικά μας παιδιά». Είναι πιο δυνατό και απ’ τα αξιώματα της γεωμετρίας. Ο κομματικός μηχανισμός με βάση τις μεγάλες λίστες (σεντόνια...) των δικών μας παιδιών {είναι το «ευαγγέλιο» των κομμάτων} τις οποίες χειρίζονται αλάνθαστα ειδικευμένοι «κομματικοί ιερείς», προβαίνει στη στελέχωση του κρατικού μηχανισμού χωρίς πραγματική αξιοκρατία. Ομως ο μηχανισμός αυτός της «διαστροφής»
δεν μπορεί να οδηγήσει σε καμιά ανάπτυξη, απεναντίας μέχρι τώρα έχει οδηγήσει πέραν των οικονομικών συνεπειών και σε μοιραία λάθη που στοίχισαν ακόμη και ανθρώπινες ζωές. Επιτέλους αποδεικνύεται περίτρανα ότι δεν υπάρχει καμιά ελπίδα ούτε τώρα ούτε στο μέλλον για να αλλάξει κάτι. Μεγάλα λόγια από κυβερνητικούς εκπροσώπους κάθε φορά, κουστούμια, γραβάτες και το αποτέλεσμα ίδιο, «τα δικά μας παιδιά».
Ταπεινά προτείνω, επειδή τα κόμματα απέτυχαν, η στελέχωση του κρατικού μηχανισμού κάθε φορά να γίνεται από επιτροπή μη έχουσα σχέση με το κυβερνών κόμμα, αποτελούμενη από καθηγητές ανωτάτης εκπαίδευσης (ύστερα από κλήρωση κάθε φορά) με πρόεδρο υψηλού βαθμού δικαστικό υπάλληλο. Από την ανωτέρω επιτροπή θα κρίνονται και θα αποφασίζονται και οι μετατάξεις υπαλλήλων που θα προτείνονται από το κυβερνών κόμμα.
Παρά τις όποιες τυχόν αδυναμίες της πρότασης αυτής, λόγω των γενικότερων αδυναμιών της πατρίδας μας, κάτι ωφέλιμο θα προκύψει που θα βοηθήσει εν τινι μέτρω την ανάπτυξη και θα αποτρέψει στο μέτρο του δυνατού μοιραία λάθη που σχετίζονται με την ασφάλεια σε όλους τους τομείς. Μελλοντικά η τεχνητή νοημοσύνη θα δώσει λύσεις στα ανωτέρω, υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι θα υπάρχει ανθρώπινη πολιτική που τώρα δεν υπάρχει.
ΘΑΝΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ
Περί ανάπτυξης και «ημετεροκρατίας»
Κύριε διευθυντά
Στην Οικονομική Καθημερινή της 23-2-2025 δημοσιεύθηκε άρθρο της κυρίας Μιράντα Ξαφά με τίτλο «Η συμβολή της φορολογικής πολιτικής στην ανάπτυξη». Στο κείμενο αναφέρεται ότι «οι χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβεβαιώνουν την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας, εκτιμώντας τον ρυθμό ανάπτυξης στο 2,1%-2,3% την τριετία 2024-2026 σε σχέση με μόλις 0,8%-1,1% στην Ευρωζώνη».
Ομως η απόσταση από το μέσο εισόδημα της Ευρωπαϊκής Ενωσης παραμένει μεγάλη. Η απόσταση αυτή προέκυψε από τον τρόπο διαχείρισης της εξουσίας από τα κόμματα που ήταν έντονα πελατειακός. Ετσι προέκυψε η χρεοκοπία και τα μνημόνια. Στο εν λόγω κείμενο περιγράφονται λεπτομερώς ενέργειες της φορολογικής πολιτικής που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη.
Ομως τονίζεται ότι η φορολογική πολιτική δεν αρκεί από μόνη της για να επιτευχθεί ισχυρή ανάπτυξη. Θα πρέπει να βελτιωθούν η λειτουργία της Δικαιοσύνης και ο κρατικός μηχανισμός. Δυστυχώς συνεχίζεται το αξίωμα «τα δικά μας παιδιά». Είναι πιο δυνατό και απ’ τα αξιώματα της γεωμετρίας. Ο κομματικός μηχανισμός με βάση τις μεγάλες λίστες (σεντόνια...) των δικών μας παιδιών {είναι το «ευαγγέλιο» των κομμάτων} τις οποίες χειρίζονται αλάνθαστα ειδικευμένοι «κομματικοί ιερείς», προβαίνει στη στελέχωση του κρατικού μηχανισμού χωρίς πραγματική αξιοκρατία. Ομως ο μηχανισμός αυτός της «διαστροφής»
δεν μπορεί να οδηγήσει σε καμιά ανάπτυξη, απεναντίας μέχρι τώρα έχει οδηγήσει πέραν των οικονομικών συνεπειών και σε μοιραία λάθη που στοίχισαν ακόμη και ανθρώπινες ζωές. Επιτέλους αποδεικνύεται περίτρανα ότι δεν υπάρχει καμιά ελπίδα ούτε τώρα ούτε στο μέλλον για να αλλάξει κάτι. Μεγάλα λόγια από κυβερνητικούς εκπροσώπους κάθε φορά, κουστούμια, γραβάτες και το αποτέλεσμα ίδιο, «τα δικά μας παιδιά».
Ταπεινά προτείνω, επειδή τα κόμματα απέτυχαν, η στελέχωση του κρατικού μηχανισμού κάθε φορά να γίνεται από επιτροπή μη έχουσα σχέση με το κυβερνών κόμμα, αποτελούμενη από καθηγητές ανωτάτης εκπαίδευσης (ύστερα από κλήρωση κάθε φορά) με πρόεδρο υψηλού βαθμού δικαστικό υπάλληλο. Από την ανωτέρω επιτροπή θα κρίνονται και θα αποφασίζονται και οι μετατάξεις υπαλλήλων που θα προτείνονται από το κυβερνών κόμμα.
Παρά τις όποιες τυχόν αδυναμίες της πρότασης αυτής, λόγω των γενικότερων αδυναμιών της πατρίδας μας, κάτι ωφέλιμο θα προκύψει που θα βοηθήσει εν τινι μέτρω την ανάπτυξη και θα αποτρέψει στο μέτρο του δυνατού μοιραία λάθη που σχετίζονται με την ασφάλεια σε όλους τους τομείς. Μελλοντικά η τεχνητή νοημοσύνη θα δώσει λύσεις στα ανωτέρω, υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι θα υπάρχει ανθρώπινη πολιτική που τώρα δεν υπάρχει.
ΘΑΝΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ
Τοπογράφος μηχανικός
«Μήπως υποτιμάμε τον Δημιουργό;»
Κύριε διευθυντά
«Μήπως υποτιμάμε τον Δημιουργό;»
Κύριε διευθυντά
Στα απολυτίκια των Αγίων της Εκκλησίας μας περιγράφονται η ζωή και ο θάνατός τους, όπως ήταν η ζωή και ο θάνατος του Χριστού επί γης. Δεν νομίζω ότι υπάρχει διαφωνία επ’ αυτού. Καταλήγουν όμως τα απολυτίκια ως εξής: «...Χριστόν τον Θεόν ικέτευε (Αγιε) δωρήσαθαι ημίν το μέγα έλεος» ή «...πρέσβευε (Αγιε) Χριστώ τω Θεώ σωθήναι τας ψυχάς ημών».
Με τις ανωτέρω καταλήξεις των απολυτικίων, εμφανίζεται ο Δημιουργός να αναμένει ή ότι δεν θα τον ενοχλούσε κάποια μεσολάβηση, από τον νεκρό Αγιο, για να μας συγχωρήσει ή να μας σώσει. Τον υποτιμάμε έτσι τον Δημιουργό. Νομίζω ότι μια δήλωση ημών των ζώντων, όπως: Θεέ μου, συγχώρησέ με ή Θεέ μου, σώσε με, είναι πιο δυνατή από τις καταλήξεις των απολυτικίων, εάν είναι ειλικρινής.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΛΗΣ
Με τις ανωτέρω καταλήξεις των απολυτικίων, εμφανίζεται ο Δημιουργός να αναμένει ή ότι δεν θα τον ενοχλούσε κάποια μεσολάβηση, από τον νεκρό Αγιο, για να μας συγχωρήσει ή να μας σώσει. Τον υποτιμάμε έτσι τον Δημιουργό. Νομίζω ότι μια δήλωση ημών των ζώντων, όπως: Θεέ μου, συγχώρησέ με ή Θεέ μου, σώσε με, είναι πιο δυνατή από τις καταλήξεις των απολυτικίων, εάν είναι ειλικρινής.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΛΗΣ
Καρδιοχειρουργός
Η Πινακοθήκη Λάρισας και ερωτήματα
Κύριε διευθυντά
Ηπρόσφατη παραίτηση της αντιπροέδρου της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα, κ. Κατερίνας Κόσσυβα, λόγω «συμπεριφορών και πρακτικών που εκθέτουν την Πινακοθήκη και αντίκεινται στην αισθητική και την ηθική», προκαλεί σοβαρά ερωτήματα. Εξίσου ανησυχητική είναι η σιωπή του προέδρου του Δ.Σ. και δημάρχου Λαρισαίων Θ. Μαμάκου αναφορικά με τις παραιτήσεις μελών της Καλλιτεχνικής Επιτροπής και τις καταγγελίες για έλλειψη επάρκειας του Δ.Σ.
Στο ίδιο κλίμα, δημόσια διαμαρτυρία εξέφρασε και ο επιμελητής της έκθεσης Διαμαντόπουλου, Μάνος Στεφανίδης, για την άρνηση της Εθνικής Πινακοθήκης να δανείσει δύο έργα της, αποδίδοντας την άρνηση αυτή σε «προσωπικούς λόγους». Ωστόσο, ο δανεισμός έργων σε μια έκθεση προϋποθέτει αξιολόγηση όχι μόνο των έργων αλλά και του συνολικού πλαισίου της έκθεσης, απαιτεί απόλυτη σαφήνεια και διαφάνεια στη διαδικασία, τεκμηριωμένη επιμέλεια και αδιαμφισβήτητη αυθεντικότητα των έργων.
Η περίπτωση του έργου «Του νεκρού αδελφού», που αποδίδεται στον Κων. Παρθένη και εκτίθεται από τη συλλογή Πάνου Κόκκα, εγείρει εύλογα ερωτήματα. Αγνοείται η πλήρης συλλεκτική και εκθεσιακή διαδρομή του, δεν υπάρχει γνωμοδότηση ειδικού (connoisseur) στο έργο του Παρθένη, ούτε έχουν δημοσιοποιηθεί επιστημονικές και εργαστηριακές αναλύσεις για την τεχνική ή την παλαιότητά του.
Μέχρι να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις, η επιφυλακτικότητα της Εθνικής Πινακοθήκης και άλλων συλλεκτών μοιάζει απολύτως δικαιολογημένη. Η διαφάνεια και η επιστημονική τεκμηρίωση οφείλουν να είναι αδιαπραγμάτευτες στη δημόσια παρουσίαση της τέχνης όπου η αξιοπιστία είναι εξίσου σημαντική με την αισθητική.
Η Πινακοθήκη Λάρισας και ερωτήματα
Κύριε διευθυντά
Ηπρόσφατη παραίτηση της αντιπροέδρου της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα, κ. Κατερίνας Κόσσυβα, λόγω «συμπεριφορών και πρακτικών που εκθέτουν την Πινακοθήκη και αντίκεινται στην αισθητική και την ηθική», προκαλεί σοβαρά ερωτήματα. Εξίσου ανησυχητική είναι η σιωπή του προέδρου του Δ.Σ. και δημάρχου Λαρισαίων Θ. Μαμάκου αναφορικά με τις παραιτήσεις μελών της Καλλιτεχνικής Επιτροπής και τις καταγγελίες για έλλειψη επάρκειας του Δ.Σ.
Στο ίδιο κλίμα, δημόσια διαμαρτυρία εξέφρασε και ο επιμελητής της έκθεσης Διαμαντόπουλου, Μάνος Στεφανίδης, για την άρνηση της Εθνικής Πινακοθήκης να δανείσει δύο έργα της, αποδίδοντας την άρνηση αυτή σε «προσωπικούς λόγους». Ωστόσο, ο δανεισμός έργων σε μια έκθεση προϋποθέτει αξιολόγηση όχι μόνο των έργων αλλά και του συνολικού πλαισίου της έκθεσης, απαιτεί απόλυτη σαφήνεια και διαφάνεια στη διαδικασία, τεκμηριωμένη επιμέλεια και αδιαμφισβήτητη αυθεντικότητα των έργων.
Η περίπτωση του έργου «Του νεκρού αδελφού», που αποδίδεται στον Κων. Παρθένη και εκτίθεται από τη συλλογή Πάνου Κόκκα, εγείρει εύλογα ερωτήματα. Αγνοείται η πλήρης συλλεκτική και εκθεσιακή διαδρομή του, δεν υπάρχει γνωμοδότηση ειδικού (connoisseur) στο έργο του Παρθένη, ούτε έχουν δημοσιοποιηθεί επιστημονικές και εργαστηριακές αναλύσεις για την τεχνική ή την παλαιότητά του.
Μέχρι να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις, η επιφυλακτικότητα της Εθνικής Πινακοθήκης και άλλων συλλεκτών μοιάζει απολύτως δικαιολογημένη. Η διαφάνεια και η επιστημονική τεκμηρίωση οφείλουν να είναι αδιαπραγμάτευτες στη δημόσια παρουσίαση της τέχνης όπου η αξιοπιστία είναι εξίσου σημαντική με την αισθητική.



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου