οι κηπουροι τησ αυγησ

Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

Δεν είναι παράδοξο το γεγονός πως οι πρώτες διαμαρτυρίες προήλθαν από εκείνους που παρασύρονται συχνά από τη δογματική τους τύφλωση. Οι ιεράρχες υποχρεώθηκαν να διανύσουν μια τεράστια απόσταση για να δεχθούν πως αυτό θα ήταν ένα Πάσχα διαφορετικό από τα άλλα. Και τα μέλη του ΠΑΜΕ, τυφλά αφοσιωμένα σε ένα σύστημα εσωτερικής πειθαρχίας, δεν μπορούν να διανοηθούν πως αυτή η Πρωτομαγιά θα είναι διαφορετική από τις προηγούμενες. Δεν είναι παράδοξο το γεγονός, αλλά είναι παράδοξο το αποτέλεσμα. Δεν διαμαρτύρονται εκείνοι που βλέπουν να πλήττεται το βιοτικό τους επίπεδο - δεν είναι οι καταστηματάρχες που πιέζουν να ανοίξουν τα μαγαζιά τους. Διαμαρτύρονται εκείνοι από τους οποίους δεν ζητείται και καμιά θυσία, παρά μόνο λίγη υπομονή. Αλλά τι είναι το νηπιαγωγείο; Ενα μελίσσι ανυπομονησίας....

Από "ΤΑ ΝΕΑ"

"ΤΑ ΝΕΑ", 28/04/20


Ένα απέραντο νηπιαγωγείο

Το ερώτημα μοιάζει αφοπλιστικό. Αφού περιφέρθηκε με ένα φορτηγό η Αλκηστις Πρωτοψάλτη, γιατί απαγορεύτηκε η περιφορά του Eπιταφίου; Κι αφού θα διαδηλώσει το ΠΑΜΕ την Πρωτομαγιά, γιατί να μη λειτουργήσουν οι εκκλησίες; Είναι ασφαλής ο κοσμικός συνωστισμός, αλλά επικίνδυνος για τη δημόσια υγεία ο θρησκευτικός που, αν μη τι άλλο, έχει εξ ορισμού και τη θεία xάρη;

Το ερώτημα δεν είναι υποθετικό. Εκφράστηκε υπό τη μορφή επιστολικής ενόχλησης από τον Aρχιεπίσκοπο στον Πρωθυπουργό, την οποία μπορεί να δει κανείς όχι μόνο ως ένα αίτημα διαμαρτυρίας αλλά και ως το πρελούδιο ενός ιδιότυπου κοινωνικού αυτοματισμού. Αφού θα διαδηλώσουν κάποιοι και θα λειτουργηθούν κάποιοι άλλοι, γιατί να μην εκδράμουν κάποιοι τρίτοι; Γιατί οι εκδρομείς να έχουν λιγότερα δικαιώματα από τους διαδηλωτές και τους πιστούς; Και γιατί να στερηθούν οι clubbers ό,τι θα απολαμβάνουν άλλοι κρατώντας πλακάτ, άλλοι κάνοντας τον σταυρό τους και άλλοι οδηγώντας στον δρόμο για τα χωριά τους; Και οι λάτρεις της γαστρονομίας και του σόπινγκ; Και οι μαθητές - η μόνη κοινωνική ομάδα που επιτρέπεται να ρωτάει «Γιατί αυτός και όχι εγώ, κύριε»;

Αν όμως το ερώτημα που ακούγεται στις σχολικές αίθουσες αναπαράγεται στην κοινωνία των ενηλίκων, τότε δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς τη συνέχεια. Παραφράζοντας μια φράση που έμεινε στην πολιτική Ιστορία, η Ελλάς θα μετατραπεί σε ένα απέραντο νηπιαγωγείο. Ακόμη περισσότερο, η χώρα που σύμφωνα με τον υπουργό Εσωτερικών γκρέμισε το στερεότυπο του απείθαρχου Ελληνα και παρέδωσε μαθήματα κοινωνικής οργάνωσης στον υπόλοιπο κόσμο θα μετατραπεί σε ένα δάσος από υψωμένους δείκτες που θα ζητούν τον λόγο για το ίδιο ερώτημα: Γιατί αυτός και όχι εγώ;

Αν η πρωτόγνωρη αυτή πειθαρχία ήταν το αποτέλεσμα μιας παιδαγωγικής πολιτικής με βασικούς παιδαγωγούς τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Σωτήρη Τσιόδρα και τον Νίκο Χαρδαλιά, τότε είναι σαφές σε ποιους πέφτει το βάρος της απάντησης. Είναι οι δάσκαλοι που θα πρέπει να εξηγήσουν στα μικρά παιδιά πως η αρχή της διάκρισης δεν αναιρεί πάντοτε την αρχή της ισότητας. Οι γιατροί, για παράδειγμα, θα πρέπει να κυκλοφορούν. Αλλά οι διαδηλωτές, οι πιστοί και οι εκδρομείς και πολλοί από τους υπόλοιπους μπορούν και να περιμένουν. Η Αλκηστις Πρωτοψάλτη μπορεί να βγει αιφνιδίως με ένα φορτηγό και να τραγουδήσει - το πολύ πολύ να μαζέψει τους ανθρώπους των μίντια που στήνονται κάθε μέρα έξω από το Μαξίμου. Αλλά ο επιτάφιος δεν είναι αιφνιδιαστικό γεγονός. Είναι - θα ήταν - ένα ραντεβού στα τυφλά με τον ιό.

Δεν είναι παράδοξο το γεγονός πως οι πρώτες διαμαρτυρίες προήλθαν από εκείνους που παρασύρονται συχνά από τη δογματική τους τύφλωση. Οι ιεράρχες υποχρεώθηκαν να διανύσουν μια τεράστια απόσταση για να δεχθούν πως αυτό θα ήταν ένα Πάσχα διαφορετικό από τα άλλα. Και τα μέλη του ΠΑΜΕ, τυφλά αφοσιωμένα σε ένα σύστημα εσωτερικής πειθαρχίας, δεν μπορούν να διανοηθούν πως αυτή η Πρωτομαγιά θα είναι διαφορετική από τις προηγούμενες.

Δεν είναι παράδοξο το γεγονός, αλλά είναι παράδοξο το αποτέλεσμα. Δεν διαμαρτύρονται εκείνοι που βλέπουν να πλήττεται το βιοτικό τους επίπεδο - δεν είναι οι καταστηματάρχες που πιέζουν να ανοίξουν τα μαγαζιά τους. Διαμαρτύρονται εκείνοι από τους οποίους δεν ζητείται και καμιά θυσία, παρά μόνο λίγη υπομονή. Αλλά τι είναι το νηπιαγωγείο; Ενα μελίσσι ανυπομονησίας.

"ΤΑ ΝΕΑ", 28/04/20

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου