Από "ΤΑ ΝΕΑ" (ηλεκτρονική έκδοση)
ΟΑΣΑ: «Βιομηχανία» απευθείας αναθέσεων
ΟΑΣΑ: «Βιομηχανία» απευθείας αναθέσεων
σε εταιρίες σεκιούριτιΤου Κώστα Ντελέζου
«Βιομηχανία» συμβάσεων απευθείας αναθέσεων σε ιδιωτικές εταιρείες φύλαξης κτιρίων, σταθμών, του κέντρου ελέγχου λειτουργίας και των γραμμών του μετρό και των εγκαταστάσεων των λεωφορείων, συνάπτουν οι διοικήσεις των εταιρειών του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ).
Πρόκειται για ολιγοήμερες συμβάσεις με συγκεκριμένη εταιρεία «σεκιούριτι» (εμφανίζεται με διαφορετικά πρόσωπα-ονομασίες), οι οποίες κοστίζουν πανάκριβα και συνάπτονται τη στιγμή που, εδώ και περίπου τέσσερις μήνες, εκκρεμεί η έγκριση-ενεργοποίηση του ετήσιου μειοδοτικού διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών φύλαξης. Αντίστοιχες συμβάσεις - παρατάσεις υπογράφονται και με ιδιωτικές εταιρείες καθαριότητας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιρειών του ΟΑΣΑ (Σταθερές Συγκοινωνίες -ΣΤΑΣΥ και Οδικές Συγκοινωνίες - ΟΣΥ), το συνολικό ποσό που θα διατεθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017 μόνο για υπηρεσίες φύλαξης μέσω των ολιγοήμερων συμβάσεων, ξεπερνά το 1,5 εκατ. ευρώ! Κι αυτό όταν για τις αντίστοιχες ετήσιες συμβάσεις το κόστος δεν υπερβαίνει τις 750.000 ευρώ!
Μάλιστα, αυτό συμβαίνει, τη στιγμή που ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, έχει επανειλημμένα διατυπώσει την άποψη ότι οι βανδαλισμοί στους σταθμούς του μετρό, των ΗΣΑΠ αλλά και στα λεωφορεία, υποκινούνται από συμφέροντα ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης, καθαρισμού, καθώς από κυκλώματα που διακινούν πλαστά εισιτήρια.
Όπως δήλωσε πρόσφατα ο κ. Σπίρτζης, «οι καταστροφές οφείλονται στη δυσαρέσκεια ιδιωτικών εταιρειών από τη μη ανανέωση συμβάσεων με τις επιχειρήσεις αστικών συγκοινωνιών».
Ωστόσο, παρά τη θέση αυτή του υπουργείου Μεταφορών, οι συγκοινωνιακοί φορείς που εποπτεύονται από αυτό, εξακολουθούν να συνάπτουν δεκάδες βραχύβιες συμβάσεις, αξίας εκατομμυρίων ευρώ, για τη φύλαξη και την καθαριότητα σταθμών και εγκαταστάσεων.
Μόνο για τη φύλαξη του Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας του μετρό, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ υπογράφει συμβάσεις που κοστίζουν 50.000 ευρώ για διάστημα 7 ημερών (200.000 ευρώ το μήνα!).
Ενδεικτική της όλης κατάστασης που επικρατεί στη ΣΤΑΣΥ, είναι η απόφαση που έλαβε το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας στις 16 Μαρτίου 2017 για την κατακύρωση διαγωνισμού για τη φύλαξη των αμαξοστασίων των γραμμών 2 και 3 της εταιρείας, έναντι εργολαβικού ανταλλάγματος 753.309 €, δίχως ΦΠΑ, για χρονικό διάστημα ενός έτους.
Ωστόσο, μια μέρα αργότερα, για το ίδιο έργο υπεγράφη σύμβαση 7 ημερών!
Υπολογίζεται, ότι η εταιρία δαπανά ετησίως για τη φύλαξη των εγκαταστάσεών της ποσό που αγγίζει τα 4 εκατ. ευρώ, ενώ ορισμένες από τις ολιγοήμερες συμβάσεις φύλαξης που έχει υπογράψει μόνο τον τελευταίο καιρό, κυμαίνονται μεταξύ 10.000 και 25.000 ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τις δύο τελευταίες ημέρες, αναρτήθηκαν στη «Διαύγεια» αποφάσεις, σύμφωνα με τις οποίες πιστώθηκαν ποσά:
* 14.953 ευρώ για τη νυχτερινή φύλαξη αποβαθρών για το διάστημα 3-9 Μαρτίου.
* 14.953 ευρώ για τη νυχτερινή φύλαξη αποβαθρών της γραμμής 1 για το διάστημα 10-16 Μαρτίου.
* 768 ευρώ για τη φύλαξη της γραμμής 1 για μία ημέρα!
* 24.800 ευρώ για τη φύλαξη αποβαθρών, κέντρου ελέγχου λειτουργίας, περιπόλων και εποπτείας του συστήματος της γραμμής 1 για την εβδομάδα από 10 έως 16 Μαρτίου.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, οι συμβάσεις φύλαξης των αμαξοστασίων και των άλλων εγκαταστάσεών της, με εταιρείες «σεκιούριτι» είναι απαραίτητες.
Μάλιστα η εταιρεία υποστηρίζει ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις μεταξύ του ΟΑΣΑ και της ηγεσίας της Ελληνικής Αστυνομίας για την υπογραφή προγραμματικών συμβάσεων, προκειμένου να αναλάβει η ΕΛΑΣ τη φύλαξη των σταθμών του δικτύου της, όπως έχει ανακοινώσει και ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Χρ. Σπίρτζης.
Πάντως, μέχρι να υπογραφούν οι προγραμματικές συμβάσεις με την ΕΛΑΣ και παρά το γεγονός ότι έχει υπογραφεί η ετήσια σύμβαση με την ιδιωτική εταιρεία «σεκιούριτι», η ΣΤΑΣΥ υποστηρίζει ότι «είναι υποχρεωμένη να υπογράφει συμβάσεις μικρής διάρκειας με ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας για τη φύλαξη των σταθμών του δικτύου της»!
Προσθέτει δε πως η φύλαξη των αμαξοστασίων της ΣΤΑΣΥ θα συνεχίσει να γίνεται από ιδιωτικές εταιρείες «σεκιούριτι», καθώς η ΕΛΑΣ από τις μέχρι σήμερα συζητήσεις δεν προβλέπεται να αναλάβει και αυτό το έργο.
Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρει η ΣΤΑΣΥ, υπεγράφη πρόσφατα σύμβαση διάρκειας ενός έτους και ύψους περίπου 750.000 ευρώ με εταιρεία «σεκιούριτι», για την 24ωρη φύλαξη των αμαξοστασίων».
Πάντα, σύμφωνα με τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, το ύψος όλων των συμβάσεων που υπογράφονται (μικρής ή μεγαλύτερης διάρκειας) καθορίζεται με βάση τον συνολικό αριθμό των εργατοωρών που απασχολούνται οι υπάλληλοι φύλαξης, αλλά και από το μέγεθος των συνολικών εγκαταστάσεων της ΣΤΑΣΥ, οι οποίες αναπτύσσονται σε έκταση άνω των 200.000 τ.μ.
Το συμβατικό κόστος, «είτε πρόκειται για συμβάσεις μακράς είτε μικρής διάρκειας, προσδιορίζεται από τα εν γένει δεδομένα της αγοράς, αλλά και από το εύρος της συνεργασίας μεταξύ της εταιρείας και των αναδόχων και βασίζεται στην τιμή της εργατοώρας, η οποία παραμένει σταθερή και προσδιορίζεται από τις τιμές του υπουργείου Εργασίας».
«Βιομηχανία» συμβάσεων απευθείας αναθέσεων σε ιδιωτικές εταιρείες φύλαξης κτιρίων, σταθμών, του κέντρου ελέγχου λειτουργίας και των γραμμών του μετρό και των εγκαταστάσεων των λεωφορείων, συνάπτουν οι διοικήσεις των εταιρειών του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ).
Πρόκειται για ολιγοήμερες συμβάσεις με συγκεκριμένη εταιρεία «σεκιούριτι» (εμφανίζεται με διαφορετικά πρόσωπα-ονομασίες), οι οποίες κοστίζουν πανάκριβα και συνάπτονται τη στιγμή που, εδώ και περίπου τέσσερις μήνες, εκκρεμεί η έγκριση-ενεργοποίηση του ετήσιου μειοδοτικού διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών φύλαξης. Αντίστοιχες συμβάσεις - παρατάσεις υπογράφονται και με ιδιωτικές εταιρείες καθαριότητας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιρειών του ΟΑΣΑ (Σταθερές Συγκοινωνίες -ΣΤΑΣΥ και Οδικές Συγκοινωνίες - ΟΣΥ), το συνολικό ποσό που θα διατεθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017 μόνο για υπηρεσίες φύλαξης μέσω των ολιγοήμερων συμβάσεων, ξεπερνά το 1,5 εκατ. ευρώ! Κι αυτό όταν για τις αντίστοιχες ετήσιες συμβάσεις το κόστος δεν υπερβαίνει τις 750.000 ευρώ!
Μάλιστα, αυτό συμβαίνει, τη στιγμή που ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, έχει επανειλημμένα διατυπώσει την άποψη ότι οι βανδαλισμοί στους σταθμούς του μετρό, των ΗΣΑΠ αλλά και στα λεωφορεία, υποκινούνται από συμφέροντα ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης, καθαρισμού, καθώς από κυκλώματα που διακινούν πλαστά εισιτήρια.
Όπως δήλωσε πρόσφατα ο κ. Σπίρτζης, «οι καταστροφές οφείλονται στη δυσαρέσκεια ιδιωτικών εταιρειών από τη μη ανανέωση συμβάσεων με τις επιχειρήσεις αστικών συγκοινωνιών».
Ωστόσο, παρά τη θέση αυτή του υπουργείου Μεταφορών, οι συγκοινωνιακοί φορείς που εποπτεύονται από αυτό, εξακολουθούν να συνάπτουν δεκάδες βραχύβιες συμβάσεις, αξίας εκατομμυρίων ευρώ, για τη φύλαξη και την καθαριότητα σταθμών και εγκαταστάσεων.
Μόνο για τη φύλαξη του Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας του μετρό, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ υπογράφει συμβάσεις που κοστίζουν 50.000 ευρώ για διάστημα 7 ημερών (200.000 ευρώ το μήνα!).
Ενδεικτική της όλης κατάστασης που επικρατεί στη ΣΤΑΣΥ, είναι η απόφαση που έλαβε το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας στις 16 Μαρτίου 2017 για την κατακύρωση διαγωνισμού για τη φύλαξη των αμαξοστασίων των γραμμών 2 και 3 της εταιρείας, έναντι εργολαβικού ανταλλάγματος 753.309 €, δίχως ΦΠΑ, για χρονικό διάστημα ενός έτους.
Ωστόσο, μια μέρα αργότερα, για το ίδιο έργο υπεγράφη σύμβαση 7 ημερών!
Υπολογίζεται, ότι η εταιρία δαπανά ετησίως για τη φύλαξη των εγκαταστάσεών της ποσό που αγγίζει τα 4 εκατ. ευρώ, ενώ ορισμένες από τις ολιγοήμερες συμβάσεις φύλαξης που έχει υπογράψει μόνο τον τελευταίο καιρό, κυμαίνονται μεταξύ 10.000 και 25.000 ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τις δύο τελευταίες ημέρες, αναρτήθηκαν στη «Διαύγεια» αποφάσεις, σύμφωνα με τις οποίες πιστώθηκαν ποσά:
* 14.953 ευρώ για τη νυχτερινή φύλαξη αποβαθρών για το διάστημα 3-9 Μαρτίου.
* 14.953 ευρώ για τη νυχτερινή φύλαξη αποβαθρών της γραμμής 1 για το διάστημα 10-16 Μαρτίου.
* 768 ευρώ για τη φύλαξη της γραμμής 1 για μία ημέρα!
* 24.800 ευρώ για τη φύλαξη αποβαθρών, κέντρου ελέγχου λειτουργίας, περιπόλων και εποπτείας του συστήματος της γραμμής 1 για την εβδομάδα από 10 έως 16 Μαρτίου.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, οι συμβάσεις φύλαξης των αμαξοστασίων και των άλλων εγκαταστάσεών της, με εταιρείες «σεκιούριτι» είναι απαραίτητες.
Μάλιστα η εταιρεία υποστηρίζει ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις μεταξύ του ΟΑΣΑ και της ηγεσίας της Ελληνικής Αστυνομίας για την υπογραφή προγραμματικών συμβάσεων, προκειμένου να αναλάβει η ΕΛΑΣ τη φύλαξη των σταθμών του δικτύου της, όπως έχει ανακοινώσει και ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Χρ. Σπίρτζης.
Πάντως, μέχρι να υπογραφούν οι προγραμματικές συμβάσεις με την ΕΛΑΣ και παρά το γεγονός ότι έχει υπογραφεί η ετήσια σύμβαση με την ιδιωτική εταιρεία «σεκιούριτι», η ΣΤΑΣΥ υποστηρίζει ότι «είναι υποχρεωμένη να υπογράφει συμβάσεις μικρής διάρκειας με ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας για τη φύλαξη των σταθμών του δικτύου της»!
Προσθέτει δε πως η φύλαξη των αμαξοστασίων της ΣΤΑΣΥ θα συνεχίσει να γίνεται από ιδιωτικές εταιρείες «σεκιούριτι», καθώς η ΕΛΑΣ από τις μέχρι σήμερα συζητήσεις δεν προβλέπεται να αναλάβει και αυτό το έργο.
Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρει η ΣΤΑΣΥ, υπεγράφη πρόσφατα σύμβαση διάρκειας ενός έτους και ύψους περίπου 750.000 ευρώ με εταιρεία «σεκιούριτι», για την 24ωρη φύλαξη των αμαξοστασίων».
Πάντα, σύμφωνα με τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, το ύψος όλων των συμβάσεων που υπογράφονται (μικρής ή μεγαλύτερης διάρκειας) καθορίζεται με βάση τον συνολικό αριθμό των εργατοωρών που απασχολούνται οι υπάλληλοι φύλαξης, αλλά και από το μέγεθος των συνολικών εγκαταστάσεων της ΣΤΑΣΥ, οι οποίες αναπτύσσονται σε έκταση άνω των 200.000 τ.μ.
Το συμβατικό κόστος, «είτε πρόκειται για συμβάσεις μακράς είτε μικρής διάρκειας, προσδιορίζεται από τα εν γένει δεδομένα της αγοράς, αλλά και από το εύρος της συνεργασίας μεταξύ της εταιρείας και των αναδόχων και βασίζεται στην τιμή της εργατοώρας, η οποία παραμένει σταθερή και προσδιορίζεται από τις τιμές του υπουργείου Εργασίας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου