"ΤΑ ΝΕΑ", κύριο θέμα, 07/06/16 |
Το κύριο θέμα, από "ΤΑ ΝΕΑ"
"ΤΑ ΝΕΑ", εσωτερικό θέμα,07/06/16
Συγκοινωνίες: Τις έφεραν ΣΥΡΙΖΑ στη διάλυση-Φέτος θα καταγράψουν το μεγαλύτερο ύψος ζημιών μετά την αναδιάρθρωση του 2011
Το θέμα του Κώστα Ντελέζου
Πέντε χρόνια πίσω γυρίζουν οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας καθώς επί των ημερών της σημερινής κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ γιγαντώνονται ξανά τα ελλείμματα και οι ζημίες τους.
Με βάση τα στοιχεία των προϋπολογισμών για το 2016, που δημοσιεύτηκαν μόλις προχτές στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (αντί για τα τέλη Μαρτίου), οι εταιρείες Σταθερές Συγκοινωνίες (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) και Οδικές Συγκοινωνίες (αστικά λεωφορεία, τρόλεϊ), φέτος αναμένεται να καταγράψουν συνολικές ζημίες 77 εκατ. ευρώ!
Πρόκειται για το μεγαλύτερο ύψος ζημιών μετά την ψήφιση του Νόμου Ρέππα το 2011 για την αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών, που είχε ως αποτέλεσμα η εταιρεία του μετρό να καταγράψει λειτουργική κερδοφορία το 2013 και 2014.
Για σχέδιο «πλήρους απαξίωσης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας που βρίσκεται σε εξέλιξη από τον Ιανουάριο του 2015 με στόχο να οδηγηθούν εκ του ασφαλούς σε ιδιώτες», κάνουν λόγο οι εργαζόμενοι του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ). Μάλιστα, οι εκπρόσωποί τους στρέφονται ανοιχτά κατά της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών, τονίζοντας ότι με «χειρουργική τακτική» συνέβαλε καθοριστικά στην επιδείνωση των οικονομικών μεγεθών των αστικών συγκοινωνιών.
Η συρρίκνωση των συγκοινωνιών ήταν ραγδαία τον τελευταίο χρόνο κυρίως λόγω της απώλειας εσόδων, της κατάργησης των ελέγχων στα εισιτήρια, της υποχρηματοδότησης των εταιρειών και των ελλείψεών τους σε προσωπικό
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) δεν έχει καταβληθεί ακόμα η κρατική επιχορήγηση των 84 εκατ. για το 2015, ενώ περίπου 450 προσλήψεις οδηγών - τεχνιτών βαλτώνουν από τον Δεκέμβριο του 2014 στα συρτάρια του υπουργείου Μεταφορών!
Η κατάσταση κυρίως στις ΟΣΥ είναι τραγική, με την εταιρεία να βγάζει καθημερινά στον δρόμο για την εκτέλεση δρομολογίων μόλις 850 - 900 λεωφορεία έναντι συνόλου 2.100. Οι τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, ανταλλακτικά, ελαστικά και μπαταρίες έχουν οδηγήσει περίπου 800 λεωφορεία σε κατάσταση αχρησίας, με αποτέλεσμα να παραμένουν καθηλωμένα στα αμαξοστάσια. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στα τρόλεϊ όπου λειτουργούν καθημερινά μόλις 180-190 από το σύνολο των 450.
Χαρακτηριστικά για την κατρακύλα των αστικών συγκοινωνιών είναι τα στοιχεία των εταιρειών, σύμφωνα με τα οποία:
-Μόνο οι δωρεάν μετακινήσεις την περίοδο των capital controls κόστισαν 10 εκατ. ευρώ, ενώ από τον περασμένο Αύγουστο μέχρι και σήμερα το έλλειμμα έχει ξεπεράσει τα 60 εκατ.
-Το έλλειμμα οφείλεται κυρίως στην αύξηση της τιμής των εισιτηρίων από 1,20 σε 1,40 ευρώ, στην εκτεταμένη εισιτηριοδιαφυγή λόγω κατάργησης των ελέγχων (μόνο 1 στους 7 επιβάτες ακυρώνει εισιτήριο!) και στην κατά 40% μείωση των καρτών απεριορίστων διαδρομών (οι 109.000 κάρτες στις αρχές του 2015 μειώθηκαν σε 68.000 αρχές του 2016).
-Η ζημιά στις ΟΣΥ το 2015 ανήλθε σε 47 εκατ. ενώ τα διάφορα υπουργεία οφείλουν συνολικά στις αστικές συγκοινωνίες περίπου 140 εκατ.!
Την ίδια στιγμή, έχουν ενταχθεί στο σύστημα δωρεάν μετακίνησης κι άλλες ομάδες πλην των ανέργων, όπως όλο το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων (και οι μόνιμοι υπαξιωματικοί και αξιωματικοί) και των Σωμάτων Ασφαλείας, χωρίς ωστόσο να έχει υπογραφεί καμία σύμβαση με τα συναρμόδια υπουργεία για την οικονομική κάλυψη αυτών των μετακινήσεων.
«Απαξιώνουν τις συγκοινωνίες»
Οι εργαζόμενοι του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας κάνουν λόγο για σχέδιο «πλήρους απαξίωσης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, που βρίσκεται σε εξέλιξη από τον Ιανουάριο του 2015, με στόχο να οδηγηθούν εκ του ασφαλούς σε ιδιώτες»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου