οι κηπουροι τησ αυγησ

Πέμπτη 10 Απριλίου 2025

Κύριος στόχος του ΜΠΑΕ είναι η επαύξηση της μαχητικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων, τηρώντας τα όρια του υφιστάμενου δημοσιονομικού χώρου και ενεργοποιώντας τη συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας σε ποσοστό 25%, με ενσωμάτωση της Καινοτομίας και σύγχρονων τεχνολογιών. Τα εξοπλιστικά προγράμματα ομαδοποιούνται σε 4 κύριες κατηγορίες: --- Απόκτηση νέων Δυνατοτήτων – Μέσων. --- Συστήματα Διοίκησης και Ελέγχου, Επικοινωνιών και Δορυφορικά συστήματα. --- Εν Συνεχεία Υποστήριξη [Follow on Support (FOS)] των νέων αλλά και των υφισταμένων οπλικών συστημάτων με ποσοστό 25% του συνολικού προϋπολογισμού. --- Συντήρηση – Αναβάθμιση – Απόκτηση νέων υποδομών που συνδέονται με τα νέα εξοπλιστικά προγράμματα....




ΥΠΕΘΑ:Μακροπρόθεσμος 
Προγραμματισμός Αμυντικών 
Εξοπλισμών των Ενόπλων Δυνάμεων
 2025 – 2036 στη Βουλή
















Ενημερώθηκε: 10/04/25 - 21:33


Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη


Έμφαση στη συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, χρήσιμες εξηγήσεις στα περί «απεμπλοκής του ελληνικού Στόλου από την άμυνα του Αιγαίου», που είχαν λεχθεί στο πρόσφατο παρελθόν, αλλά και η εντυπωσιακή διευκρίνιση ότι το 25% του συνολικού προϋπολογισμού των 28 δισεκατομμυρίων ευρώ του 12ετούς διάρκειας εξοπλιστικού προγράμματος των Ενόπλων Δυνάμεων 2025-2036 θα διατεθούν για προγράμματα «Εν Συνεχεία Υποστηρίξεως (Follow-On-Suppor/FOS)» νέων αλλά και υφιστάμενων οπλικών συστημάτων, καθώς και ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ της πληροφορίας ότι θα αποκτηθούν δύο φρεγάτες τύπου FREMM, όπως και απόκτηση γεωστατικού δορυφόρου στρατιωτικών προδιαγραφών είναι η πεμπτουσία των όσων ελέχθησαν στην ενημέρωση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής από τον αρμόδιο Υπουργό Εθνικής Αμύνης κ. Νίκο Δένδια.

Ο ΥΕΘΑ, συνοδευόμενος από τους Αρχηγούς ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη, ΓΕΣ Αντιστράτηγος Γεώργιο Κωστίδη, ΓΕΝ Αντιναύαρχο Δημήτριο – Ελευθέριο Κατάρα ΠΝ και ΓΕΑ Αντιπτέραρχο (Ι) Δημοσθένη Γρηγοριάδη, βρέθηκαν στη Βουλή ώστε να παράσχουν στα μέλη της Επιτροπής κάθε δυνατή πληροφορία και να απαντήσουν σε όλα τα ερωτήματά τους ακόμα και επί απορρήτων θεμάτων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ενημέρωση της Επιτροπής ήταν απόρρητη και έγινε κεκλισμένων των θυρών, αλλά η αρχική εισαγωγή της τοποθετήσεως του κ. Υπουργού ήταν «ανοικτή», καθώς μεταδόθηκε από την τηλεόραση της Βουλής.

Επί των μη απορρήτων θεμάτων της εισηγήσεως του κ. Υπουργού για τον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) των Ενόπλων Δυνάμεων περιόδου 2025 – 2036, ανώτατη πηγή του ΥΠΕΘΑ σημείωνε τα εξής:

«Κύριος στόχος του ΜΠΑΕ είναι η επαύξηση της μαχητικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων, τηρώντας τα όρια του υφιστάμενου δημοσιονομικού χώρου και ενεργοποιώντας τη συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας σε ποσοστό 25%, με ενσωμάτωση της Καινοτομίας και σύγχρονων τεχνολογιών.

Τα εξοπλιστικά προγράμματα ομαδοποιούνται σε 4 κύριες κατηγορίες:
--- Απόκτηση νέων Δυνατοτήτων – Μέσων.
--- Συστήματα Διοίκησης και Ελέγχου, Επικοινωνιών και Δορυφορικά συστήματα.
--- Εν Συνεχεία Υποστήριξη [Follow on Support (FOS)] των νέων αλλά και των υφισταμένων οπλικών συστημάτων με ποσοστό 25% του συνολικού προϋπολογισμού.
--- Συντήρηση – Αναβάθμιση – Απόκτηση νέων υποδομών που συνδέονται με τα νέα εξοπλιστικά προγράμματα»

Αναφορικώς με το νέο Δόγμα Αποτροπής της χώρας, η ίδια ανώτατη πηγή του ΥΠΕΘΑ σημείωνε τα εξής:

«Στο νέο δόγμα αποτροπής, η «Ασπίδα του Αχιλλέα» με τα 5 επίπεδα της, θα προστατεύει το σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Με αυτόν τον τρόπο ο σύγχρονος στόλος των νέων φρεγατών και των αεροσκαφών 4,5ης και 5ης γενιάς απελευθερώνονται από τα στενά όρια της χωρικής υπεράσπισης (Σημ.Συν.: Η υπογράμμιση δική μας) και αξιοποιούνται πλήρως οι επιχειρησιακές τους δυνατότητες, που περιλαμβάνουν και τα στρατηγικά τους όπλα»

Αναφορικώς με τα πιο σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα η ίδια ανώτατη πηγή του ΥΠΕΘΑ σημειώνει τα εξής:

«Η «Ασπίδα του Αχιλλέα» αποτελεί μία ολιστική προσέγγιση αποτελεσματικής αντιμετώπισης εχθρικών εναέριων, θαλάσσιων και υποθαλάσσιων απειλών με την χρήση τεχνητής νοημοσύνης, μέσα από έναν πολυεπίπεδο θόλο 5 επιπέδων: αντιαεροπορικής, αντιβαλλιστικής, anti-drone, αντιπλοϊκής και ανθυποβρυχιακής προστασίας.

Με τα νέα πυραυλικά συστήματα Πυροβολικού επιτυγχάνεται η δραστική αύξηση του βεληνεκούς και η δυνατότητα πληγμάτων σε στρατηγικό βάθος, με ακρίβεια. Εκτοξεύουν διάφορα πυρομαχικά ανάλογα με την φύση και την αξία του στόχου. Ταυτόχρονα θα διαθέτουν και αντιπλοϊκές ικανότητες. Το αυξημένο βεληνεκές παρέχει την δυνατότητα επικάλυψης ενίσχυσης και υποστήριξης με πυρά γειτονικών περιοχών. Αυτό σημαίνει την ευχερή δυνατότητα υποστήριξης απομακρυσμένων νήσων, μικρονήσων και βραχονησίδων καθώς και αμοιβαία υποστήριξη μεταξύ των κυρίων νήσων.

Βρίσκεται σε εξέλιξη συνεργασία ΥΠΕΘΑ με Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, για την απόκτηση γεωστατικού δορυφόρου στρατιωτικών προδιαγραφών. Επίσης υφίσταται πρόγραμμα για προμήθεια συστημάτων διεξαγωγής κυβερνοπολέμου και επιχειρήσεων στο ηλεκτρονικό φάσμα, τα οποία θα εξοπλίσουν την μονάδα κυβερνοπολέμου «1864» και τις νέες μονάδες ηλεκτρονικού πολέμου.

Η διασύνδεση όλων των οπλικών συστημάτων, πλατφορμών και αισθητήρων θα επιτευχθεί με ένα κοινό και ενοποιημένο σύστημα Διοίκησης και Ελέγχου, το οποίο θα αξιοποιεί συστηματικά την τεχνητή νοημοσύνη, με σκοπό την ανάλυση πληροφοριών, την εκμετάλλευση τους στην διαδικασία λήψης απόφασης και εμπλοκής στόχων ανάλογα με την σπουδαιότητα και προτεραιότητα της απειλής.

Συστατικό της ανάπτυξης του εν λόγω συστήματος αποτελεί και η ύπαρξη αξιόπιστων σύγχρονων κρυπτογραφημένων συστημάτων επικοινωνιών, συμπεριλαμβανομένων των δορυφορικών.

Η αναβάθμιση του εξοπλισμού που θα φέρει ο σύγχρονος μαχητής θα τον καθιστά ισχυρό και αποτελεσματικό ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στο σύγχρονο και διαρκώς μεταβαλλόμενο και απρόβλεπτο πεδίο μάχης. Η αρχιτεκτονική της αναβάθμισης στηρίζεται σε πέντε επίπεδα, την επιβίωση, την επικοινωνία, την επίγνωση, την ευελιξία και την ισχύ πυρός.

Τα μαχητικά αεροσκάφη 4,5ης και 5ης γενιάς (F-35, Rafale, F-16V Viper) συνδυάζουν διαλειτουργικότητα, χαμηλή ανιχνευσιμότητα από ραντάρ, υψηλές επιδόσεις και αυξημένη ακτίνα δράσης. Διαθέτουν εξελιγμένα στρατηγικά όπλα αποτροπής μεγάλης εμβελείας, προηγμένο ραντάρ τύπου AESA (Active Electronically Scanned Array), συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και πληθώρα προηγμένων αισθητήρων, που παρέχουν ολοκληρωμένη εικόνα σε πραγματικό χρόνο.

Οι νέες Φρεγάτες καθώς και οι προς αναβάθμιση/εκσυγχρονισμό, αυξάνουν κατακόρυφα τη δυνατότητα να επιχειρούμε στο Αιγαίο και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και πέραν αυτής προβάλλοντας την απαραίτητη ισχύ. Ενσωματώνουν καινοτόμες τεχνολογίες διασυνδεδεμένες μέσω ενός δικτυοκεντρικού Συστήματος Διοίκησης και Ελέγχου. Θα διαθέτουν αντιαεροπορικά συστήματα που θα δημιουργούν μια αποτελεσματική ομπρέλα προστασίας μεγάλης εμβέλειας, καθώς και δυνατότητα βολής πυραύλων τύπου κρούζ (scalp naval), για να πλήττουν στρατηγικούς στόχους σε βάθος. Οι αντιπλοϊκοί πύραυλοι θα αντιμετωπίζουν τις απειλές στην επιφάνεια της θάλασσας, ενώ τα πλέον σύγχρονα συστήματα ανθυποβρυχιακού πολέμου, σε συνδυασμό με τα ελικόπτερα MH-60 ROMEO, θα έχουν την δυνατότητα να εμπλέκουν οιονδήποτε υποβρύχιο στόχο.

Σοβαρά υπόψη έχει ληφθεί και ο εκσυγχρονισμός του στόλου. Για το σκοπό αυτό υφίσταται πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων μέσων του ΠΝ (Φρεγάτες, Υποβρύχια, Ταχέα Περιπολικά), προμήθειας δύο φρεγατών «FREMM» (Σημ.Συν.: Η υπογράμμιση δική μας), καθώς και πρόσκτηση νέων υποβρυχίων και παράκτιων περιπολικών.

Για θέματα αμυντικής καινοτομίας και τεχνολογίας πάντα κατά την ίδια «ανώτατη πηγή του ΥΠΕΘΑ» σημειώνονταν τα εξής:

«Μέσω του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) και του νεοσύστατου ΣΤ’ Κλάδου Μετεξέλιξης, Καινοτομίας και Αμυντικής Τεχνολογίας του ΓΕΕΘΑ, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις εισόδου των Ενόπλων Δυνάμεων στο διεθνές περιβάλλον Αμυντικής Καινοτομίας, με σκοπό την κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών, μέσω προγραμμάτων Έρευνας και Ανάπτυξης (συμπληρωματικών του ΜΠΑΕ) και την ενίσχυση του εγχώριου οικοσυστήματος Αμυντικής Τεχνολογίας. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη εγκατασταθεί σε φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού το ολοκληρωμένο σύστημα anti-drone «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ», το οποίο αποτελεί προϊόν συνεργασίας του ΕΛΚΑΚ με την ΕΑΒ και έχει δοκιμαστεί με επιτυχία κατά την επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ».

Επίσης, την παρούσα χρονική περίοδο ήδη έχουν συναφθεί με τον ΕΛΚΑΚ οι συμβάσεις για τέσσερα προγράμματα, ενώ έχουν προκηρυχθεί για προκαταρκτική διαβούλευση και ανταγωνιστικό διάλογο, τα παρακάτω έργα:

--- Ανάπτυξη Συστήματος Διαχείρισης Μάχης.
--- Ανάπτυξη Μη Επανδρωμένων Θαλασσίων Σκαφών Επιφανείας (USV).
--- Ανάπτυξη Μεταφερόμενου και Δυναμικά Αναπτυσσόμενου Συστήματος Επιτήρησης,
--- Ανάπτυξη Συστήματος Περιορισμού Μεταβατικών Υπερτάσεων
--- Ανάπτυξη Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους Μεταφοράς Φορτίου
--- Ανάπτυξη Συστήματος Εναέριας Επιτήρησης με χρήση ακουστικών αισθητήρων.


Τέλος, αναφορικώς με τα μέτρα ενισχύσεως της διαφάνειας στο ΥΠΕΘΑ, η «πηγή» επανέλαβε τα όσα υποστήριξε προ ημερών στη Βουλή ο ίδιος ο κ. Δένδιας, σημειώνοντας τα εξής:

«Στο πλαίσιο ενίσχυσης της διαφάνειας, στις προμήθειες αμυντικού υλικού προωθούμε την δημιουργία ενός πλαισίου θεσμικής θωράκισης της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), με τα παρακάτω μέτρα:

--- Επιλογή του Διευθυντή και του Υποδιευθυντή της ΓΔΑΕΕ από εν ενεργεία αξιωματικούς μετά από πρόταση του ΓΕΕΘΑ.
--- Νομική υποστήριξη της ΓΔΑΕΕ μέσω σύστασης Ειδικού Γραφείου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ).
--- Αλλαγή του τρόπου τοποθέτησης - στελέχωσης της ΓΔΑΕΕ (μεγαλύτερος χρόνος παραμονής των στελεχών - στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό – οργάνωση σεμιναρίων).


Επιπλέον, ενισχύεται η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων (ΥΕΥ) του ΥΠΕΘΑ με:

--- Τροποποίηση Προεδρικού Διατάγματος σύστασης και λειτουργίας της ΥΕΥ.
--- Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ ΥΕΥ και ΑΑΔΕ, για την απόκτηση δυνατότητας ελέγχου σε θέματα εξοπλισμών, συνεργασία και παροχή εκπαίδευσης.
--- Τοποθέτηση Στρατιωτικού Εισαγγελέα στην ΥΕΥ.
--- Νομοθετική ρύθμιση για τη δυνατότητα άρσης του τραπεζικού απορρήτου
--- Δυνατότητα πρόσβασης στον έλεγχο περιουσιακής κατάστασης φυσικών προσώπων των ΕΔ.


Παράλληλα, σε ότι αφορά την ενεργοποίηση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών προγραμμάτων & Συμβάσεων στις διαδικασίες υλοποίησης εξοπλιστικών προγραμμάτων, δρομολογούνται τα κάτωθι:

--- Απολογιστική ενημέρωση της Επιτροπής ανά εξάμηνο και για το σύνολο των εξοπλιστικών προγραμμάτων που θα ενεργοποιούνται – Ενημέρωση εκτάκτως όποτε ζητηθεί.
--- Νομοθετική ρύθμιση διατύπωσης γνώμης της Επιτροπής, για την ενεργοποίηση και κατακύρωση εξοπλιστικών προγραμμάτων αξίας άνω των 10 εκ. € αντί 30 εκ. €, όπως ισχύει σήμερα.»


Ενημέρωση από τον ΥΕΘΑ 

της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής για τον ΜΠΑΕ 2025-36


Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, ενημέρωσε σήμερα, Πέμπτη 10 Απριλίου 2025, την Ειδική Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής, σχετικά με τον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) των Ενόπλων Δυνάμεων 2025 – 2036.

Κατά την έναρξη της συνεδρίασης, απαντώντας στο αίτημα εκπροσώπων κομμάτων της Αντιπολίτευσης για αναβολή της συζήτησης στην Επιτροπή, ο κ. Δένδιας ανέφερε:

«Κυρίες και κύριοι, νομίζω ότι υφίσταται μια παρεξήγηση την οποία καλό είναι να την διευκρινίσουμε.

Η Επιτροπή εδώ είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας που θα ενημερωθεί για πρόγραμμα μακροπρόθεσμο, δωδεκαετές στην παρούσα φάση – και όχι μόνο δωδεκαετές αλλά και με προβλέψεις για 8 ακόμα χρόνια – για τον μακροπρόθεσμο προγραμματισμό των αμυντικών εξοπλισμών της χώρας. Παρότι υπήρχε νομοθετική πρόβλεψη, ήδη πολλά χρόνια πίσω, ουδεμία Κυβέρνηση κατέθεσε ή υπέστη τη βάσανο της παρούσας διαδικασίας από την Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων.

Η διαδικασία αυτή, η οποία εμφανίζεται σαν να αφορά ένα τεράστιο ποσό, ελέχθησαν διάφοροι αριθμοί, «το μισό, το 1/10, του ακαθαρίστου εθνικού προϊόντος», επαναλαμβάνω ότι αφορά προγραμματισμό κατ’ αρχάς δωδεκαετίας συν οχτώ επιπλέον χρόνια.

Δεν υπάρχει και θέλω να το ξεκαθαρίσω αυτό, γιατί ακούστηκε και στην Ολομέλεια, στοιχείο αύξησης των αμυντικών δαπανών, με μία εξαίρεση, την παρατήρησε η κα Αναγνωστοπούλου προηγουμένως, τη διαφορά μεταξύ του αριθμού στον οποίον αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός και στον οποίον αναφέρθηκα εγώ.

Η εξήγηση είναι πάρα πολύ απλή. Εγώ αναφέρθηκα και στον επιπλέον δημοσιονομικό χώρο, ο οποίος θα χορηγηθεί από τους νέους ευρωπαϊκούς κανόνες, εφόσον η ερμηνεία αυτή επαληθευθεί και επικρατήσει.

Και γι’ αυτό στην παρουσίαση αργότερα θα δείτε ότι οι πίνακες έχουν δύο χρώματα. Το χρώμα που αφορά τις υπάρχουσες τώρα δαπάνες και ένα άλλο χρώμα το οποίο αφορά τις δαπάνες τις οποίες προγραμματίζουμε, εφόσον δοθεί στη χώρα ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος.

Το λεγόμενα περί «μη αναλυτικής ενημέρωσης εκ των προτέρων», θα μου επιτρέψετε να σας πω κύριοι συνάδελφοι ότι εγώ το καταλαβαίνω μέσα σε ένα πλαίσιο αντιπολιτευτικής διαδικαστικής τακτικής. Πάντοτε είναι πολύ απλό να εγείρουμε διαδικαστικά θέματα, το κάνουμε πάντα στην Ολομέλεια της Βουλής, συνήθως εγείρουμε θέμα αντισυνταγματικότητος. Είναι κατανοητό ως αντιπολιτευτική τακτική, τη συμμερίζομαι απολύτως, την καταλαβαίνω. Όμως δεν αντέχει σε καμιά κριτική.

Όπως καταλαβαίνετε οι ενημερώσεις αυτού του τύπου δεν μπορεί να διανέμονται με οποιοδήποτε τρόπο προκαταβολικά. Ακριβώς εδώ θα δείτε ότι βρίσκεται όλη η στρατιωτική ηγεσία της χώρας, για να σας ενημερώσει όχι για δαπάνες χρημάτων, να είμαστε σαφείς ότι δε ζητάει κανείς εδώ να εγκρίνουμε δαπάνες. Εδώ ζητάμε να εγκρίνετε ένα σχεδιασμό, μία αντίληψη. Πάνω σε αυτή την αντίληψη «κολλάνε» τα όποια εξοπλιστικά, τα οποία αποτελούν επιμέρους προγράμματα, τα οποία εξετάζονται κάθε φορά αυτοτελώς, όπως προβλέπει το άρθρο 31Β του κανονισμού της Βουλής.

Δεν ήρθε εδώ κανείς στην εθνική αντιπροσωπεία να ζητήσει να εγκρίνετε δαπάνες 50 ή 25 δις! Ακούγονται δισεκατομμύρια στον αέρα και αυτά «ταξιδεύουν», ουδείς σας το ζήτησε αυτό. Αυτό που συνέβη για πρώτη φορά είναι ότι μια Κυβέρνηση ήρθε να εξηγήσει πώς σκέφτεται για την άμυνα της χώρας. Και οι περισσότεροι εκπρόσωποι των κομμάτων, οι οποίοι δεικτικά αναφερθήκατε στην παρούσα Κυβέρνηση, έχετε ξεχάσει ότι όταν κυβερνήσατε δεν κάνατε το ίδιο, ενώ ο νόμος σας το επέβαλε. Έρχεστε λοιπόν τώρα με υψωμένο το δάχτυλο να μας πείτε ότι κακώς ερχόμαστε να σας ενημερώσουμε!

Δεν ζητάμε έγκριση χρημάτων εδώ, το ξαναλέω. Και μάλιστα σας είπα στην Ολομέλεια ότι ενώ υπάρχει υποχρέωση κάθε φορά για ενημέρωση της Βουλής για προγράμματα άνω των 30 εκατομμυρίων ευρώ, υπάρχει νομοθετική ρύθμιση, θα σας την δείξω, η οποία θα κατεβάσει το όριο αυτό στα 10 εκατομμύρια ευρώ.

Και σας είπα επίσης ότι για οποιοδήποτε πρόγραμμα θέλετε αναλυτική ενημέρωση θα την έχετε ανεξαρτήτως ποσού. Εδώ λοιπόν μιλάμε για τον σχεδιασμό της χώρας. Δεν καταλαβαίνω πώς το εννοείτε. Ποιος θα κάνει τον σχεδιασμό της χώρας; Η Βουλή των Ελλήνων εν σώματι για το ποια οπλικά συστήματα θα επηρεάσουν τη χώρα μετά από 10-15 χρόνια; Μέσω εμπειρογνωμόνων οι οποίοι πέραν από ό,τι προβλέπει ο κανονισμός θα παρίστανται εδώ και θα συμβουλεύουν τον κάθε βουλευτή;

...Oι ενημερώσεις αυτού του τύπου δεν μπορεί να διανέμονται με οποιοδήποτε τρόπο προκαταβολικά. Ακριβώς εδώ θα δείτε ότι βρίσκεται όλη η στρατιωτική ηγεσία της χώρας, για να σας ενημερώσει όχι για δαπάνες χρημάτων, να είμαστε σαφείς ότι δε ζητάει κανείς εδώ να εγκρίνουμε δαπάνες. Εδώ ζητάμε να εγκρίνετε ένα σχεδιασμό, μία αντίληψη. Πάνω σε αυτή την αντίληψη «κολλάνε» τα όποια εξοπλιστικά, τα οποία αποτελούν επιμέρους προγράμματα, τα οποία εξετάζονται κάθε φορά αυτοτελώς, όπως προβλέπει το άρθρο 31Β του κανονισμού της Βουλής.Δεν ήρθε εδώ κανείς στην εθνική αντιπροσωπεία να ζητήσει να εγκρίνετε δαπάνες 50 ή 25 δις! Ακούγονται δισεκατομμύρια στον αέρα και αυτά «ταξιδεύουν», ουδείς σας το ζήτησε αυτό. Αυτό που συνέβη για πρώτη φορά είναι ότι μια Κυβέρνηση ήρθε να εξηγήσει πώς σκέφτεται για την άμυνα της χώρας. Και οι περισσότεροι εκπρόσωποι των κομμάτων, οι οποίοι δεικτικά αναφερθήκατε στην παρούσα Κυβέρνηση, έχετε ξεχάσει ότι όταν κυβερνήσατε δεν κάνατε το ίδιο, ενώ ο νόμος σας το επέβαλε. Έρχεστε λοιπόν τώρα με υψωμένο το δάχτυλο να μας πείτε ότι κακώς ερχόμαστε να σας ενημερώσουμε!...

Αυτά τα πρωτοφανή που ακούγονται σήμερα εδώ από πού, ποιος τα μετήλθε στο παρελθόν και ζητάτε τώρα από την παρούσα Κυβέρνηση να τα κάνει; Ή ποιος τα εζήτησε οποτεδήποτε στο παρελθόν; Εγκαλούμαστε γιατί κάνουμε αυτό που εσείς δεν κάνατε κύριε Κατρίνη; Εσείς όμως την υποχρέωσή σας, την δική σας υποχρέωση, δεν την εκτελέσατε. Αν θέλετε μην με διακόπτετε, απευθύνομαι σε εσάς γιατί εσείς είστε ο πρώτος που τοποθετήθηκε στο θέμα. Σας προσβάλλει το ότι επαναλαμβάνω αυτά που λέτε; Λοιπόν, γιατί εσείς δεν το κάνατε; Ο νόμος του ’10 είναι νόμος του κ. Βενιζέλου. Ενημερώσατε ποτέ την Επιτροπή;

Καταλήγω γιατί δεν το προσωποποιώ. Κύριε Κατρίνη, δεν υπάρχει κανένα θέμα. Η διαδικασία αυτή αφορά μια συνολική ενημέρωση της Βουλής επί του τρόπου με τον οποίο η Κυβέρνηση θεωρεί ότι πρέπει να προγραμματιστεί η Άμυνα της χώρας τα επόμενα 20 χρόνια. Αυτό είναι. Έχει αρχικές παραδοχές επί αμυντικών συστημάτων τα οποία η χώρα θα πρέπει να χρησιμοποιήσει και είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό. Και βεβαίως ζητάμε τη γνώμη του εθνικού κοινοβουλίου και βεβαίως ζητάμε τη συνεργασία του εθνικού κοινοβουλίου.

Σας ξαναλέω όμως, δεν ζητάμε εξουσιοδότηση δαπάνης χρημάτων. Και επίσης δεν συνομοθετούμε εδώ.

Αν μου επιτρέπετε να σας διαβάσω σαφώς, το έχετε κοιτάξει είναι σίγουρο, ο Κανονισμός γράφει ότι αντικείμενο της Επιτροπής είναι η εξέταση και παρακολούθηση. Αυτό εδώ είναι το επιπλέον που γίνεται τώρα. Ακριβώς επειδή το προβλέπει ο νόμος του ’10 το ζητάμε.

Έχουμε, λοιπόν, εδώ μία διαδικασία, για να το ολοκληρώνουμε, κύριε Κατρίνη, κύριε Κεδίκογλου και κυρία Αναγνωστοπούλου, κύριε Καθηγητά, στην οποία εξηγούμε τις υποθέσεις εργασίας επί των οποίων θα βασιστούμε για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε επιμέρους εξοπλιστικά προγράμματα τα οποία θα παρουσιαστούν αυτοτελώς το καθένα. Δεν παρουσιάζονται σήμερα εδώ.

Άρα, δεν καταλαβαίνω τον τύπο της αντίδρασης που σήμερα εμφανίζεται. Δεν το καταλαβαίνω. Εάν, δε, ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία και κρίνετε ότι τα στοιχεία που σας δόθηκαν για τις υποθέσεις αυτές δεν είναι επαρκή, μπορούμε να συνεδριάσουμε όσες φορές θέλετε. Όσες φορές θέλετε επ’ αυτού. Δεν υπάρχει καμία αντίρρηση. Αλλά η εκ των προτέρων η αναβολή με βρίσκει, οφείλω να σας πω, σχεδόν έκπληκτο.

Και πάλι η δική μου τοποθέτηση είναι η εξής: Η Κυβέρνηση θα προχωρήσει στην ενημέρωση. Θα προχωρήσει στη συζήτηση. Θα ακούσει την εθνική Αντιπροσωπεία, θα κάνουμε όσες συνεδριάσεις θέλετε, όσου χρονικού διαστήματος θέλετε. Θα σας προσκομίσουμε όποια γνώμη θέλετε, εδώ είναι η στρατιωτική ηγεσία να τη διατυπώσει, δεν είμαι εγώ ο Στρατηγός ο οποίος θα σας πει ποια θα πρέπει να είναι η άμυνα της χώρας. Και από εκεί και πέρα θα εκφέρετε την άποψη την οποία κρίνετε ότι πρέπει να εκφέρετε.

Ξαναλέω, όμως, και καταλήγω: Δεν εγκρίνουμε εδώ εξοπλιστικό πρόγραμμα. Παρακαλώ σημειώστε το. Πρόκειται για προγραμματισμό, δεν πρόκειται για εξουσιοδότηση αγοράς οπλικών συστημάτων».

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας τέλος ανέφερε, πριν την έναρξη της συνεδρίασης κεκλεισμένων των θυρών, προκειμένου να διαφυλαχθεί ο απόρρητος χαρακτήρας της ενημέρωσης:

«Είναι δυνατόν να είναι ακριβή ποσά που αφορούν δωδεκαετή προγραμματισμό όταν δεν έχουμε μπει καν σε διαπραγμάτευση; Πρέπει όμως να έχετε μία αίσθηση για το τι συζητάμε. Από τη μία κατηγορούμαστε για ελλιπή πληροφόρηση, από την άλλη για υπερ πληροφόρηση επειδή βάζουμε ποσά. Δεν ζητάμε τη δέσμευση της εθνικής αντιπροσωπείας, ούτε μπορώ να σας την ζητήσω, διότι δεν έχει υπάρξει ούτε διαπραγμάτευση, ούτε συζήτηση, ούτε επιλογή συστήματος.

Κάθε γενική κατηγορία δεν σημαίνει επιλογή συγκεκριμένου συστήματος τις περισσότερες φορές. Και εκεί που υπάρχει μπορεί κάλλιστα να εξηγηθεί γιατί είναι αυτοί και όχι κάποιοι άλλοι. Αλλά να είμαστε συνεννοημένοι. Δεν θα μπορούσε να υπάρχει περισσότερη πληροφόρηση σε αρχική φάση, δεν θα μπορούσε και δεν θα έπρεπε.

Κύριε Πρόεδρε, αν θέλετε, τώρα μπορούμε να κλείσουμε τα μικρόφωνα για να πάμε σε μια πιο εμπεριστατωμένη προσέγγιση».

Ακολούθησε αναλυτική ενημέρωση από τον κ. Δένδια, τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη και αρμόδιους ανώτατους αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων σχετικά με τον ΜΠΑΕ 2025-36.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου