οι κηπουροι τησ αυγησ

Σάββατο 16 Μαρτίου 2024

ΤΕΣΣΕΡΑ ΜΕΤΩΠΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΜΑΣ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΟΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΟΥΣ ΣΕ ΠΟΙΚΙΛΑ ΕΠΙΠΕΔΑ...

Από "ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ" 
(κύριο θέμα+εσωτερικές σελίδες)

"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", κύριο θέμα, 16-18/03/24



                    "ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 16-18/03/24


Στο Κάιρο για ενίσχυση μιας συμμαχίας – κλειδί

ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ

Ρόλο «γέφυρας» στις σχέσεις της ΕΕ με την Αίγυπτο θέλει η Ελλάδα στην τρέχουσα περίοδο προκλήσεων για την ευρύτερη γεωπολιτική γειτονιά της, προβάλλοντας το Κάιρο ως σημαντικό παράγοντα για την περιφερειακή ασφάλεια αλλά και αντιμετωπίζοντάς το ως δικό της σύμμαχο – κλειδί σε κρίσιμα πεδία, από το Μεταναστευτικό έως τον τομέα της ενέργειας.

Καθοριστικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή προς μια συμφωνία στρατηγικού χαρακτήρα πλέον μεταξύ ΕΕ και Αιγύπτου, όπως διεκδικεί η ελληνική πλευρά στις Βρυξέλλες, θεωρείται η αυριανή αποστολή – εξπρές του Κυριάκου Μητσοτάκη από κοινού με την πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τους ομολόγους του της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι και του Βελγίου Αλεξάντερ ντε Κρόο και τον καγκελάριο της Αυστρίας Καρλ Νεχάμερ.

Για τον Μητσοτάκη είναι η τρίτη φορά σε διάστημα επτά μηνών που επισκέπτεται την αιγυπτιακή πρωτεύουσα και πρόκειται να έχει διμερή συνάντηση με τον Φατάχ αλ Σίσι, ενώ θα ακολουθήσει συνάντηση της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των ευρωπαίων ηγετών με τον αιγύπτιο πρόεδρο.

Στην κοινή δήλωση ΕΕ – Αιγύπτου που αναμένεται την Κυριακή θα καλυφθεί ένα ευρύ φάσμα θεμάτων με ανακοινώσεις για τομείς συνεργασίας και στήριξης (ενέργεια, ασφάλεια, εμπόριο, επενδύσεις κ.ά.), με στόχο να σταλεί επισήμως μήνυμα αναγνώρισης του ρόλου της Αιγύπτου ως αξιόπιστου εταίρου. Αυτό μαζί με τη διαφαινόμενη οικονομική ενίσχυση 7,4 δισ. ευρώ σε βάθος χρόνου χαρακτηρίζεται από την ελληνική διπλωματία ως ζωτικής σημασίας.


Στο μυαλό του Μητσοτάκη το Μεταναστευτικό είναι βασικό θέμα – όχι το μοναδικό. Η Αθήνα θέλει οπωσδήποτε από την Αίγυπτο αποτελεσματικό έλεγχο των ροών, ξορκίζοντας τον κίνδυνο να… ξεφύγει ένα νέο, νότιο μέτωπο, δεδομένων όσων ήδη καταγράφονται στην Κρήτη από τη Λιβύη.

Ο Μητσοτάκης έχει κινηθεί και εντός της ΕΕ στην κατεύθυνση μιας ευρωπαϊκής συμφωνίας για την αιγυπτιακή συνεργασία στη διαχείριση των ροών.

Επιπλέον προβληματισμός υπάρχει για τους κλυδωνισμούς στην αιγυπτιακή οικονομία και τις συνακόλουθες πιθανές επιπτώσεις στο εσωτερικό σκηνικό. Μητσοτάκης και Σίσι διαπιστώνουν συναντίληψη για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Οι ελληνοαιγυπτιακές σχέσεις ενισχύονται ιδίως από το 2019 στον απόηχο της κρίσης με την υπογραφή του τουρκολιβυκού μνημονίου και από το 2020 όταν υπεγράφη συμφωνία μερικής οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών και ουδείς θέλει ξαφνικές πολιτικές αναταράξεις με ισχυροποίηση των αντιπάλων του Σίσι, σκληρών ισλαμιστών.

Αλλο ένα πεδίο ενδιαφέροντος είναι τα ενεργειακά, ως σημαντική διάσταση, όπως παραδέχεται και η Κομισιόν, για την ανάπτυξη στρατηγικών σχέσεων. Ηδη η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου με υποθαλάσσιο καλώδιο (GREGY – Green Energy Interconnector) έχει ενταχθεί στα πρότζεκτ κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.


Συνάντηση των δύο ΥΠΕΞ
πριν από το ταξίδι Μητσοτάκη


ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ
Την πεποίθησή του ότι έχει «φτάσει το πλήρωμα του χρόνου» κατά το οποίο Ελλάδα και Τουρκία είναι πλέον σε θέση να συζητούν μεταξύ τους «χωρίς ακρότητες και χωρίς οξύτητες ακόμη και για τα σύνθετα ζητήματα» εξέφρασε ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, από το βήμα του συνεδρίου City Hub Event: «East Macedonia Thrace Forum II» που διεξήχθη στην Αλεξανδρούπολη στις 13 και 14 Μαρτίου ως μια πρωτοβουλία της Alter Ego Media.

Ερωτηθείς για το χρονοδιάγραμμα του πολιτικού διαλόγου με τον τούρκο ομόλογό του Χακάν Φιντάν, ο ίδιος υπογράμμισε ότι οι δύο υπουργοί Εξωτερικών έχουν λάβει εντολή από τους ηγέτες των δύο χωρών να προχωρήσουν σε συζητήσεις και για τα «μείζονα θέματα», την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών, ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, σε χρόνο που, όπως χαρακτηριστικά είπε ο Γεραπετρίτης, «θα κριθεί ότι οι συνθήκες είναι κατάλληλες».


Ταυτόχρονα, ο έλληνας υπουργός Εξωτερικών παραδέχτηκε ότι θα έχει «συζήτηση και πιθανόν συνάντηση» με τον τούρκο ομόλογό του πριν από την επίσκεψη Μητσοτάκη στην Αγκυρα τον Μάιο για τη συνάντηση κορυφής με τον πρόεδρο Ερντογάν.

Σύμφωνα με πληροφορίες, Γεραπετρίτης και Φιντάν βρίσκονται σε αναζήτηση ημερομηνίας για ένα τετ α τετ εντός Απριλίου ή μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου, με το ραντεβού να μην έχει κλειδώσει ακόμα, καθώς οι δύο πλευρές είναι σε αναζήτηση ενός πλαισίου κοινής παρουσίας, όπως συνέβη και τον Φεβρουάριο όταν οι δύο υπουργοί Εξωτερικών συναντήθηκαν στο Μόναχο, στο περιθώριο της Διάσκεψης Ασφαλείας. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η συγκεκριμένη συνάντηση δεν θα λάβει χώρα ούτε επί ελληνικού ούτε επί τουρκικού εδάφους.


«Η εντολή που έχουμε λάβει οι δύο υπουργοί από τους αρχηγούς των κυβερνήσεων είναι να προχωρήσουμε, όταν κριθεί ότι οι συνθήκες είναι κατάλληλες, στο να συζητήσουμε για τα μείζονα θέματά μας. Και, βεβαίως, αντιλαμβάνομαι ότι τα μείζονα θέματα είναι η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών και δη, της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και της υφαλοκρηπίδας. Είναι μία συζήτηση η οποία, κατά τη γνώμη μου, θα πρέπει να γίνει», ανέφερε ο υπουργός Εξωτερικών.

Το εναρκτήριο λάκτισμα για τον νέο γύρο ελληνοτουρκικών διαβουλεύσεων θα δοθεί στις 11 Απριλίου στην Αγκυρα με τον Πολιτικό Διάλογο, τις διερευνητικές συνομιλίες σε επίπεδο υφυπουργών Εξωτερικών, Αλεξάνδρας Παπαδοπούλου και Μπουράκ Ακτσαπάρ. Εως τη συνάντηση κορυφής Μητσοτάκη – Ερντογάν μεσολαβεί η Θετική Ατζέντα στις 15 Απριλίου στην Τουρκία και τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης στις 22 Απριλίου στην ελληνική πρωτεύουσα.


«Εθνική» περιπολία στα στενά του Αντεν

ΤΟΥ ΜΑΡΙΝΟΥ ΓΚΑΣΙΑΜΗ

Η φρεγάτα «Υδρα» συνεχίζει την αποστολή της συνοδεύοντας εμπορικά πλοία από τις προσβάσεις του Κόλπου του Αντεν, προς το λιμάνι του Τζιμπουτί, από όπου αναλαμβάνουν το ιταλικό και γαλλικό πολεμικό πλοίο της επιχείρησης «Ασπίδες» της ΕΕ να τα περάσουν από τα Στενά του Αντεν στην Ερυθρά θάλασσα.

Το περιστατικό με τα δύο μη επανδρωμένα αεροχήματα που εντόπισε η ελληνική φρεγάτα στις 04:30 τα ξημερώματα της Τετάρτης και αφού χαρακτηρίστηκαν εχθρικά άνοιξε πυρ εναντίον τους με αποτέλεσμα αυτά να ανακόψουν την πτήση τους νότια και να στρέψουν προς βορρά, δεν θα είναι ούτε το πρώτο αλλά και ούτε και το τελευταίο, σύμφωνα με εκτιμήσεις καλά πληροφορημένων πηγών που μίλησαν στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο». Δεν είναι εξάλλου διόλου τυχαίο το ότι ο Νίκος Δένδιας είχε επισημάνει την επικινδυνότητα της αποστολής στον Κόλπο του Αντεν στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ασπίδες».

Οι επιθέσεις των Χούθι είναι σχεδόν καθημερινές σε διάφορα σημεία και για αυτό τόσο τα πλοία της ευρωπαϊκής δύναμης αλλά και της αμερικανοβρετανικής «Prosperity Guardian» είναι συνεχώς σε συναγερμό και έτοιμα να αντιμετωπίσουν κάθε απειλή.

Προκειμένου δε να ενημερωθεί και να λάβει ο ίδιος εικόνα της κατάστασης, ο διοικητής της επιχείρησης EUNAVFOR ASPIDES, υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης από 13 έως 14 Μαρτίου 2024 πραγματοποίησε επίσκεψη στο Τζιμπουτί.

Η σημασία της αποστολής για την Ελλάδα είναι μεγάλη, καθώς πέρα από τις υποχρεώσεις προς τη συμμαχία και την ΕΕ το πρόβλημα καθίσταται πρωτίστως εθνικό μιας και οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι έχουν μειώσει κατά τουλάχιστον 40% την κίνηση εμπορικών πλοίων προερχόμενων από το Σουέζ και την Ερυθρά προς τον Πειραιά.

Πέραν δε των άμεσων οικονομικών απωλειών για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και επακόλουθα για την οικονομία της χώρας, οι επιπτώσεις της μεταφοράς εμπορευμάτων με τον πλου των εμπορικών πλοίων γύρω από την Αφρική έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνουν τα ναύλα και ως συνέπεια αυτού και οι τιμές στο ράφι…


"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 16-18/03/24

"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ",16-18/03/24














ΤΗΣ ΝΑΤΑΣΑΣ ΜΠΑΣΤΕΑ

Η Αίγυπτος έκανε πρόσφατα ένα σημαντικό βήμα προς την ελάφρυνση των οικονομικών της επιβαρύνσεων δεδομένης της οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει: προχώρησε στην πώληση στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα της περιοχής Ρας Ελ-Χίκμα, που βρίσκεται περίπου 350 χιλιόμετρα βορειοδυτικά της πρωτεύουσας, του Καΐρου, έναντι 22 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η οικονομική κρίση μαστίζει την Αίγυπτο, γεγονός που αποδεικνύεται και από τις μεγάλες μεταναστευτικές ροές που έχουν δημιουργηθεί τους τελευταίους μήνες προς την Ευρώπη. 

Το μέγα ερώτημα τώρα είναι: θα πουλήσει η Αίγυπτος το λιμάνι της Αλεξάνδρειας, που έχει μεγάλη ιστορική αλλά και στρατηγική σημασία στην Τουρκία, που εδώ και πολλά χρόνια αναζητά μια βάση για να επεκτείνει τις εμπορικές, οικονομικές και πολιτικές της σχέσεις με τις χώρες της Αφρικής; Η κυβέρνηση της Αγκυρας το επιθυμεί διακαώς, με διαρκείς υπομνήσεις για την εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, για τους πολιτιστικούς και ιστορικούς δεσμούς με τους Τούρκους που κατοικούσαν στην πόλη.

Κάποιος μπορεί να πει ότι η μίσθωση ή η πώληση της Αλεξάνδρειας στην Τουρκία όχι μόνο θα ενισχύσει τις ιστορικές και πολιτιστικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών, αλλά μπορεί επίσης να προσφέρει οικονομικά οφέλη σε πολλούς τομείς και για τα δύο μέρη, έγραψε πρόσφατα η αραβική εφημερίδα «Al-Quds Al-Arabi» σε ρεπορτάζ σχετικά με την πρόσφατη επίσκεψη του τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο Κάιρο έπειτα από 14 χρόνια.

Η μίσθωση της Αλεξάνδρειας θα μπορούσε επίσης να συμβάλει στο να γίνει η πύλη της Τουρκίας προς την Αφρική, μέσω της δημιουργίας ενός νέου εμπορικού και υλικοτεχνικού κέντρου – κάτι που θα δημιουργούσε νέες εμπορικές και οικονομικές ευκαιρίες που δεν περιορίζονται μόνο στην Αίγυπτο, αλλά θα επεκταθούν και σε άλλες χώρες της Αφρικής. Ως σημαντικό εμπορικό και ναυτιλιακό κέντρο στην περιοχή της Μεσογείου, η Αλεξάνδρεια διαθέτει στρατηγική τοποθεσία με μεγάλες δυνατότητες για υπηρεσίες logistics και διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας. 

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η συνεργασία μπορεί να αποτελέσει ένα στρατηγικό βήμα για την τουρκική εμπορική επέκταση στην Αφρική. Οπως είχε πει μάλιστα ο τούρκος πρόεδρος στο 4ο Οικονομικό και Επιχειρηματικό Φόρουμ Τουρκίας/Αφρικής που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη τον περασμένο Οκτώβριο, «η Αφρική κατέχει ιδιαίτερη θέση στις καρδιές του τουρκικού λαού καθώς και στην εξωτερική πολιτική της χώρας μας».

Συμφωνίες και επενδύσεις. Ο Ερντογάν τόνισε μάλιστα ότι η συνολική αξία των έργων που αναλαμβάνουν τούρκοι επιχειρηματίες στην αφρικανική ήπειρο ξεπερνά τα 85,5 δισεκατομμύρια δολάρια, στην αφρικανική ήπειρο όπου η Τουρκία έχει ανοίξει 26 πρεσβείες τα τελευταία χρόνια. Tα πραξικοπήματα στην Αφρική, που ξεκίνησαν το 2020 από το Μάλι, άνοιξαν πόρτες ευκαιρίας στην Τουρκία, η οποία εκμεταλλευόμενη την αποτυχία της Γαλλίας, επιδιώκει να αναπληρώσει το κενό. 

Λίγους μήνες πριν, η παγκόσμια κοινότητα διαπίστωσε έκπληκτη την αποτελεσματικότητα της τουρκικής διπλωματίας με κινήσεις μεγάλης διπλωματικής δυναμικής τόσο στη Σομαλία όσο και στο Τζιμπουτί. «Η Τουρκία μπορεί να λειτουργήσει ως εναλλακτικός πάροχος ασφάλειας, επιτρέποντας στις αφρικανικές χώρες να παρακάμψουν την επιλογή: δυτικά στρατεύματα στο έδαφός τους ή ρωσικές ιδιωτικές στρατιωτικές εταιρείες», παρατηρεί ο Μάικλ Τάντσαμ, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο πανεπιστήμιο της Ναβάρα και στέλεχος του Οικονομικού και Ενεργειακού Προγράμματος στο Ινστιτούτο για τη Μέση Ανατολή, της Ουάσιγκτον.

Πριν από λίγο καιρό, η Σομαλία, με μία ιστορική συμφωνία, εξουσιοδότησε την Τουρκία τα επόμενα 10 χρόνια να υπερασπίζεται τα χωρικά της ύδατα από πειρατές, τρομοκράτες, παράνομους αλιείς και απειλές από την Αιθιοπία και να κατασκευάσει, εκπαιδεύσει και εξοπλίσει το πολεμικό ναυτικό της. Στη στρατιωτική βάση που έχει παραχωρήσει η Σομαλία στην Τουρκία, εκπαιδεύεται το 1/3 των αξιωματικών του εθνικού της στρατού, συμπεριλαμβανομένων των ελίτ καταδρομέων. Ως πληρωμή, η Τουρκία θα εισπράττει το 30% των εσόδων από τους υποθαλάσσιους πόρους της Σομαλίας. 

Αμέσως μετά τη συμφωνία με τη Σομαλία, η Τουρκία υπέγραψε συμφωνία με το Τζιμπουτί – την οποία, μάλλον επέβαλαν οι εξελίξεις στην Υεμένη, που έθεσαν σε κίνδυνο την ασφάλεια όλης της περιοχής. Στο πλαίσιο της συμφωνίας αυτής, οι στρατιωτικές και αστυνομικές δυνάμεις του Τζιμπουτί θα εκπαιδευτούν από την Τουρκία. Ο πορθμός Μπαντουλμεντέπ, ο οποίος κατέχει πολύ σημαντική θέση στο διεθνές εμπόριο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, βρίσκεται μεταξύ Τζιμπουτί και Υεμένης. Είναι προφανές ότι έχει τεθεί σε λειτουργία ένα σχέδιο της Αγκυρας, σύμφωνα με το οποίο το τουρκικό ναυτικό αρχίζει να αποκτά μια σταθερή παρουσία στην Ερυθρά Θάλασσα, τον Κόλπο του Αντεν και τον Περσικό Κόλπο.

Οπλα για όλους. Επιπλέον, η Τουρκία συμμετέχει ενεργά στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και κατάρτισης. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν, πρώην επικεφαλής των τουρκικών υπηρεσιών πληροφοριών, έχει πρόθεση να επεκτείνει τη συνεργασία με τις αφρικανικές πρωτεύουσες και στον τομέα των πληροφοριών.

Και βέβαια η έντονη στρατιωτική παρουσία λειτουργεί ως διαφήμιση για την αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας η οποία βλέπει να εμπλουτίζεται διαρκώς το πελατολόγιό της από αφρικανικές χώρες.

Σήμερα, η στρατιωτική βιομηχανία της Τουρκίας ευδοκιμεί, με πελατολόγιο έναν αυξανόμενο αριθμό αφρικανικών χωρών.

Το 2002, υπήρχαν στην Τουρκία 56 εταιρείες που παρήγαν όπλα – σήμερα ξεπερνούν τις 1.500, στις οποίες απασχολούνται περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι. Η Αγκυρα έχει ρίξει το βάρος της στην αμυντική βιομηχανία και την έρευνα με αποτέλεσμα οι εξαγωγές όπλων και αμυντικών συστημάτων, από 248 εκατομμύρια δολάρια το 2002, να έχουν φθάσει στα 4 δισ. δολάρια το 2022, με εταιρείες όπως η Aselsan, η Baykar, η Turkish Aerospace Industries (TAI), η Havelsan και η Roketsan. Η Αγκυρα έχει βάλει στόχο να φτάσει τα 6 δισ. δολάρια φέτος και τα 10 δισ. δολάρια στο εγγύς μέλλον – στα όσα εξάγει σε πολλές αφρικανικές χώρες περιλαμβάνει ηλεκτρονικά συστήματα επιτήρησης, ελικόπτερα μάχης, πυραύλους, ναυτικές πλατφόρμες και εργαλεία εκκαθάρισης ναρκών.

Οσον αφορά τεθωρακισμένα οχήματα, ο τουρκικός βιομηχανικός όμιλος Nurol πούλησε τα τεθωρακισμένα οχήματά του Ejder Yalçin στην Τυνησία, ενώ η εταιρεία κατασκευής ρυμουλκούμενων φορτηγών Katmerciler προμηθεύει θωρακισμένα οχήματα μάχης Hizir στην Γκάμπια, την Ουγκάντα ​​και την Κένυα.

Αναμφίβολα όμως το μεγαλύτερο στρατιωτικό εξαγώγιμο προϊόν της Τουρκίας είναι τα drones.Εχουν προσελκύσει πολλούς πελάτες, ειδικά από την Αφρική, εκτοξεύοντας την Τουρκία για να γίνει ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας μη επανδρωμένων αεροσκαφών στον κόσμο, μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ, των οποίων τα μοντέλα είναι πιο ακριβά. Τα τουρκικά drones πωλούνται σε όλο και περισσότερες αφρικανικές χώρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου